Kakkua! Piirakkaa! Pullaa! Muffinssia! Keksiä!

Re: Kakkua! Piirakkaa! Pullaa! Muffinssia! Keksiä!

ViestiKirjoittaja Aurora B. » To 31 Tammi 2013 13:22

Mä en enää ikinä pistä mitään kosteaa peltiseen astiaan suoraan. Kerran kun on syönyt ruosteelta maistuvaa kakkua, niin ei toiste tarvi :P Se ei edes kauaa ollut siinä peltisellä alustalla...

Kivaa, kun raskaus on ohi ja taas tekee mieli herkkuja :superhymy: Vielä kun jaksaisi ja ehtisi leipoa :pahis: :bubbles: Nopeat ja helpot ohjeet on kullan arvoisia. Parhaimmillaan, kun ei tarvitse vatkata mitään, ja herättää jälkikasvu, koska sitten se leipominen jää kesken.

Eilen tein kahvipannacottaa, tuli ihan ok, vaikkakin päälle tulevan kahvisiirapin sokeri kiteytyi ikävästi. Johtui varmaan siitä, että jouduin sen lämmittämään pari kertaa uusiksi, kun se jälkikasvu häiritsi kesken kaiken jatkuvasti :P

Viikonloppuna pyöräytin banaanikakun ohjeella banaanimuffinseja. Muffarit helpottaa herkkujen säännöstelyä, kun niistä on helppo nakata pakkaseen pussillinen tai pari. Kakku tulisi kuitenkin syötyä saman tien, tai ainakin parissa päivässä, kun se jääkaapin perältä houkuttelisi syntiin.

Uusimman jälkikasvun nimiäisjuhliin leivoin itse vain kakun. Ja tein pari laatua suolaista, sydämen mallisia pikkupizzoja ja couscous-salaattia. Loput sitten kaupan hyllyltä, vaikka valkosuklaakeksejä olisi kovasti tehnyt mieli. Mutta ei vaan ollut aikaa eikä voimia sellaiseen enää.

Mitähän sitten leipoisi? :raps:
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » To 31 Tammi 2013 17:20

Mä suosittelisin aiemminkin tähän ketjuun kirjoittamaani Sydänsurujen kakkua. Helppoa ja hyvää. :kuola:

Sydänsurujen kakku (Saa sitä ehkä tehdä vaikkei sydänsuruja olisikaan. :tilt:)

250g maitorahkaa
150g voita
2 munaa
½dl maitoa

4dl sokeria
2tl vanilliinisokeria
1½tl soodaa
1tl suolaa
3/4dl (eli 5rl) kaakaojauhetta
5dl vehnäjauhoja

Vuokaan kookoshiutaleita (tai korppujauhoja)

1. Sekoita kuivat aineet keskenään.
2. Lisää seokseen munat, maitorahka, sulatettu voi ja maito. Sekoita.
3. Kaada taikina voideltuun ja kookoshiutaleilla (tai korppujauhoilla) vuorattuun vuokaan.
4. Paista 175°C n. tunti.
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » Ma 25 Helmi 2013 15:15

Tein töihin appelsiini-suklaakakun eli peruskahvikakku + yhden appelsiinin raastettu kuori + puolet taloussuklaalevystä + yhden appelsiinin mehu

Siis:
250 g voita
3 kananmunaa
3,5 dl vehnäjauhoja
2 tl leivinjauhoja
2 tl vaniljasokeria
yhden appelsiinin raastettu kuori
100 gr hienonnettua suklaata
yhden appelsiinin mehu

Koko helahoito sekaisin ja uuniin alimmalle tasolle 150 asteeseen tunniksi.

Katsoin että eipä ole kummoinen viritys mutta olipahan itse tehty. Se kesti töissä alle tunnin :isosilmä:
Ilmeisesti yleisön makua ei kannata aliarvioida :virnu:
"Real men are not intimidated by physical threats against their personal selves, and, ironically, neither am I. "
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ma 25 Helmi 2013 15:28

Mr. Smith kirjoitti:Tein töihin appelsiini-suklaakakun:

Olikos tämä se kaakku, johon liittyi olennaisesti myös palaneen sormilihan aromi? :aukku:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » Ma 25 Helmi 2013 15:36

Se oli pätkiskakku (jonka tein muffinsseiksi).

Ja sitten kun henkilö, jota varten kärsin\tein tuon tulee, hän syö yhdestä (1) muffinssista pikkuosan (1/4) ja heittää loppuosan roskiin (3/4) :täh:
Minä...minä...minä... :o:
No enemmän muffinsseja minulle ja palovammatkin ovat jo melkein kokonaan parantuneet :keijopeukku:
"Real men are not intimidated by physical threats against their personal selves, and, ironically, neither am I. "
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ma 25 Helmi 2013 15:53

Mr. Smith kirjoitti:Se oli pätkiskakku (jonka tein muffinsseiksi).

Muistithan käyttää runsaasti Dr. Oetkerin tuotteita? :aukku:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » Ma 25 Helmi 2013 16:22

Nothing but Dr. Oetker :aukku:
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » Ti 26 Helmi 2013 10:18

Mr. Smith kirjoitti:250 g voita
3 kananmunaa
3,5 dl vehnäjauhoja
2 tl leivinjauhoja
2 tl vaniljasokeria
yhden appelsiinin raastettu kuori
100 gr hienonnettua suklaata
yhden appelsiinin mehu

JA 2 dl sokeria (itse käytin fariinisokeria, koska appelsiini on niin makeaa ja halusin jotain tummempaa makua) :läps: ihan unohdin...
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith

ViestiKirjoittaja Kibaya » La 22 Kesä 2013 00:16

Kirsikkatorttu

Tein juhannusta varten jälkkäritortun, jonka alkuperäisen reseptin bongasin netistä. Sitä vähän muuntelin ja lopputulos on tässä.

DIgestivejä, n. puoli paketillista
n. 80g voita
1 Viola appelsiini-tuorejuusto
1 Lidlin pieni kreikkalainen jugurttipurkki (en tajunnut katsoa paljon siinä on, tarkistan myöhemmin)
2dl kermaa.
Sokeria maun mukaan
1 tl Vaniljasokeria
Kirsikoita.

Tee digestiveistä ja voista se perinteinen keksipohja, eli murskaa ensin keksit pieneksi ja sekoita siihen sen jälkeen sulatettu voi. Lisäsin itse vielä puoli teelusikallista van houtenin kaakaojauhoa sulaan voihin ja sekoitin mukaan. Maku muuttui vähän, muttei ollut kaakaoisempi. Levitä leivinpaperilla suojatun irtopohjavuokan pohjalle, laita kylmään.

Laita sekoituskulhoon tuorejuusto, kaiva kaapista esiin sähkövatkain ja pehmennä sen avulla tuorejuustoa hieman. Lisää joukkoon ensin kreikkalainen jugurtti, sekoita vähän lisää ja lisää lopuksi kerma ja sokerit. Vatkaa sähkövatkaimella niin kauan, kunnes massa on yhtenäistä massavaahtoa. Ei ihan voiksi asti, mutta kuohkeaa ja kiinteää massaa. Lisää massa pohjan päälle. Laita kylmään.

Poista kirsikoista kivet valitsemallasi tavalla ja aseta tortun päälle sopivaksi katsomallasi tavalla. Itse käytin 48 kirsikkaa (kyllä, laskin ne) ja tein peace-kuvion. Muutama kirsikka vähemmän olisi riittänyt, nyt tyli täytettyä tyhjät osiot kirsikoiden puolikkailla.

Anna olla jääkaapissa n. 2-3 tuntia.
Tarjoile ja nauti :kuola:

Ei liian makeaa, eikä mitenkään hapanta. Appelsiini-viola on yllättävän hyvää kirsikoiden kanssa. Ehkä se jugurtti tasoitti hieman :kuola:
Meidän äidinkin mielestä tämä oli todella hyvää, eikä hän pidä tuorejuustojutuista.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Ti 10 Syys 2013 11:25

Kasvimaalla kenottaa porkkanoita vaikka muille jakaa. Sainkin loistavan idean kokeilla porkkanakakkua :lanppu: En ole ennen moista pyöräyttänytkään.

Netistä pongasin hyvältä (helppo, vatkaimeton, nopea, kosteanmuheva, herrrrrrrkullinen) kuulostavan ohjeen. Kirjoitan sen tähän, koska mua ärsyttää tuo teko-ohjeiden pilkkominen havainnollistavien (tai "havainnollistavien") kuvien mukaan.

Taikina:
4,5 dl hienoksi raastettua porkkanaa
3,5 dl fariinisokeria
2 dl rypsiöljyä
1,5 dl maitoa (tai vettä)
5,5 dl vehnäjauhoja
0,5 dl perunajauhoja (tai maissitärkkelysjauhoja)
1,5 tl leivinjauhetta
1,5 tl ruokasoodaa
0,5 tl suolaa
2 tl kanelia, tai 1 tl neilikkaa ja 1 tl kanelia

Kuorrute:
200 g maustamatonta tuorejuustoa
100 g margariinia
2 dl tomusokeria
2 tl vaniljasokeria
n. 2 tl sitruunamehua

Koristeeksi:
tummaa suklaata, Wiener Nougat -rouhetta ja/tai pähkinärouhetta

Raasta porkkanat raastimen pienellä terällä ja mittaa, että raastetta tulee 4,5 dl melko tiiviiksi puristettuna. Sekoita yhdessä kulhossa fariinisokeri, öljy ja maito. Sekoita toisessa kulhossa kuivat aineet keskenään. Lisää kuivien aineiden joukkoon neste. Lisää vielä raastetut porkkanat ja sekoita tasaiseksi. Kaada taikina esim. 23 cm halkaisijaltaan olevaan vuokaan. Paista kakkua 175-asteisessa uunissa noin 45 minuuttia. Tarkista kypsyys hammastikulla.

Anna kakun jäähtyä kokonaan ja kuorruta. Jos et tarjoile kakkua heti, kannattaa kuorrute tehdä vasta myöhemmin. (Kakun voi myös leipoa valmiiksi pakastimeen ja kuorruttaa vasta juuri ennen tarjoilua.)

Pehmennä margariini (ota ajoissa pois jääkaapista tai mikrota lyhyesti). Sekoita kuorrutteen aineet esim. sähkövatkaimella tasaiseksi levitteeksi. Levitä kakun päälle ja koristele.

Tuli ihan perhanan hyvää :kuola: Aion kyllä hieman modata, kun seuraavalla kerralla teen. Ensinnäkään en käytä kylmäpuristettua luomurypsiöljyä (maun kyllä huomasi, vaikka ei se pahemmin häirinnyt), neilikkaa saa olla aavistus vähemmän ja ensi kerralla yritän muistaa laittaa sitruunamehua kuorrutteeseen :keijo:

Ai niin ja mä käytin 31 x 21 cm neliskanttista vuokaa, pidin n. 30 minuuttia uunissa, tuli juuri sopivan paksuinen mun makuun. Ja sai tyylikkäitä neliskanttisia kakunpaloja :gay:

Anoppi toi eilen säkkikaupalla omppuja, mitähän hyvää niistä tekisi :täpinä:
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ke 02 Loka 2013 18:30

Olen koukuttunut Fazer Minttu Suklaa (sic) -kekseihin. :kuola:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja skray » Pe 06 Joulu 2013 22:39

Oltiin eilen tupareissa ja sinne oli yksi vieras tuonut lahjaksi tällasen. Mun mielestä tuo oli niin oivallinen lahja/tuliainen, että oli pakko tulla tänne kertomaan teille. :D

Lyyra, ostin toissapäivänä tommosia minttusuklaakeksejä. Söin ne kaikki eilen. :kuola:
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja Emilia » Ma 09 Joulu 2013 22:03

Onko karjalanpiirakoiden valmistus oikeasti niin vaikeaa, mitä meidän mutsi väittää? :D

Ajattelin tempaista ekan kotijouluni kunniaksi äiteen ohjeilla satsin ja nyt mietin, että pitääkö tehdä harjoituskierros. Toisaalta, ehkä vois tehdä ainakin sille riisipuurolle. Kuoritaikina ei vaikuttanut järin hankalalta.
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Emilia

ViestiKirjoittaja Annis » Ma 09 Joulu 2013 22:18

Emilia kirjoitti:Onko karjalanpiirakoiden valmistus oikeasti niin vaikeaa, mitä meidän mutsi väittää? :D

Ajattelin tempaista ekan kotijouluni kunniaksi äiteen ohjeilla satsin ja nyt mietin, että pitääkö tehdä harjoituskierros. Toisaalta, ehkä vois tehdä ainakin sille riisipuurolle. Kuoritaikina ei vaikuttanut järin hankalalta.

Ei se ole. Mäkin olin siinä uskossa, että se on tosi vaikeaa, mutta yllätyin kyllä, ettei se ollutkaan.

Ainut mikä oli, että ei ne ekalla kerralla olleet kovin nättejä, mutta se taitaa olla vaan harjoittelukysymys ja onko sillä ulkonäöllä nyt niin hirveästi väliä edes :hullu:
Annis

ViestiKirjoittaja @gen.fi » Ma 09 Joulu 2013 22:20

Pitää vain paistaa sitten 250-300 asteessa.
Elämä on tie jonka määränpäätä en voi valita, vain suunnan sille.
@gen.fi

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » Ma 09 Joulu 2013 23:34

Ei se tosiaan niin vaikeaa ole kuin pelotellaan. Kannattaa käyttää pohjataikinaa kaulitessa reilusti jauhoja, koska muuten sitä ohutta kuorta ei saa millään pidettyä ehjänä. Suosittelen myös ihan oikean pulikan hankkimista, sillä kaulimella ei vaan saa yhtä hyviä ja ohuita kuoria.

Lisäksi muista kastaa ne piirakat maito-voiseokseen heti, kun olet ottanut ne uunista tai muuten niistä tulee kovia. Siis jos teet ihan perinteisen ruistaikinan. Sitten ei vissiin ole niin suurta vaaraa, jos taikinassa on osa vehnäjauhoja.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't.
- Douglas Adams -
Lumikki75

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ti 10 Joulu 2013 12:16

Emilia, en tiedä, miten vaikeaksi äitisi karjalanpiirakoiden tekoa väittää, mutta ainakin mun mielestä se on helppoa. Toki se vie aikaa, mutta ei se vaikeaa ole. :superhymy:
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja skray » Ti 10 Joulu 2013 14:12

Mä oon kerran tehny karjalanpiirakoita koulun köksäntunnilla ja ne oli aika helppo tehdä muistaakseni. Sain muistaakseni myös kehuja rypytystekniikastani. :virne:

Vois olla kyllä kiva tehdä niitä itse vielä joskus.. :raps:
skray

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Su 15 Joulu 2013 23:38

Tein tänään piparkakkutaikinan tällä ohjeella. Ainakin taikina on useamman maistetun palan perusteella herkullista. :kuola:

Huomenna piparien leivonta. :täpinä: :jami:
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Emilia » Ti 17 Joulu 2013 23:34

No nyt on karjalanpiirakat tehty! :D Ei tosiaan tullut nättejä mutta hyvän makuisia.

Huomenna vien ne töipaikan joulunyyttäreihin ja katotaan, monenko hampaat katkeaa. En kastanu mihkään seoksiin kun äiti sanoi, että riittää kun voitelee voisulalla. Täytynee testata aamulla vielä ennen jakoon laittoa, kuinka koviksi ovat muodostuneet. :hullu: ja juosta sitten kaupan kautta töihin... :P

Ei tuo mun mielestä ollut yhtään vaikeaa. Äiti on kyllä hieman laiska näissä ruokajutuissa, joten ehkä sen mielestä on vaikeeta, jos kestää kauan ja joutuu tekemään monta asiaa itse. :virne:
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Emilia

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ma 30 Joulu 2013 16:17

Mä tein tänään elämäni ensimmäisen porkkanakakun.
Tai piirakka tms. Tein sen pellille, kun oli enempi porukkaa tulossa syömään. Meillä oli naapuruston kesken parin ihmisen läksiäiset ja heille järjestettiin kahvitus. Lupasin tehdä sinne jotain ja sain idean porkkanakakusta. Joulu kuitenkin meni jo ja niin edelleen ja jotain muuta kuin iänikuisia mokkapaloja. Sen lisäksi halusin kokeilla jotain uutta.

Löysin aika kelvon reseptin ja vähän mukautin sitä. Lopputulos oli seuraavanlainen:

Porkkanapiirakkakku pellille

6 kpl munaa
6 dl sokeria
6 dl vehnäjauhoja
4 tl leivinjauhetta
3 tl vaniljasokeria
2 tl jauhettua inkivääriä
3 tl kanelia
1.5 tl kardemummaa
2.5 tl vaniljasokeria
6 dl porkkanaraastetta
300 g voita sulatettuna

Alkuperäisessä ohjeessa oli 9dl porkkanaraastetta, mutta laitoin melkein kilon porkkanoita ja puristin niistä mehua puolesta pois. Sain mitattua mittakannulla vähän päälle 6dl tiukkaan puristettua porkkanaraastetta.

- vatkaa munat ja sokeri isossa kulhossa vaahdoksi.
- sekoita erillisessä kipossa kuivat aineet keskenään. (itse sekoitin mausteet ja leivinjauheen desiin jauhoja ja laitoin loput jauhot pelkästään taikinaan)
- nostele kevyin ottein vaahdotettuun munasokeriseokseen jauhoja, porkkanaraastetta ja voita. Älä vatkaa. Pyri saamaan suhteellisen tasainen koostumus.
- vuoraa reunallinen pelti leivinpaperilla ja kaada taikina vuokaan.
- ripottele reseptistä unohtunutta mantelirouhetta pinnalle.
- paista 200 asteisessa uunissa n. 30min. (mun uunissa se paistui n. 175:ssä 20min ja nostin 10minuutiksi kahteensataan ja se oli just priima). tarkista tikulla kypsyys.
- jäähdytä.

- valmista kuorrute.

100g huoneenlämpöistä, pehmeää voita. ei sulaa!
400g tuorejuustoa
puolikkaan sitruunan mehu
3dl tomusokeria.

- Notkista voi ja tuorejuusto keskenään.
- Lisää vähän sitruunan mehua.
- Lisää tomusokeri.
- Sekoita tasaiseksi massaksi ja lisää loput sitruunanmehusta.
- Maista.
- Lisää tarvittaessa n. 0.5tl vaniljasokeria.

Levitä jäähtyneen taikinan päälle.

Koristele halutessasi.

Syö.
:kuola:

Nam, nam.

Reseptistä jäi puuttumaan pomeranssi, koska sitä ei ollut kaupassa. En tiedä miltä se olisi maistunut sen kanssa. Varmaan ihan hyvältä. Tuollaisenaankin se oli ihan hyvää.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja skray » Ma 30 Joulu 2013 16:32

Mä oon tainnu tehdä samalla porkkanakakun ohjeella kuin Kiba, koska mietin myös tuota 9 desin porkkanamäärää ja muutenkin kuutta munaa jne. kun tuntuu niin suurelta määrältä. Oon tainnu tehdä joka kerta vähän pienentäen, eli vaan 4 munaa ja 4 desiä jauhoja jne. ja vaan se 6 dl porkkanaraastetta. Pomeranssin olen minäkin jättänyt pois, koska en omista enkä jaksanut mennä kauppaan.
Yhdyn jokatapauksessa makuun. :kuola:
skray

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ma 30 Joulu 2013 17:17

Tutkiskelin noiden mausteiden suhteen erilaisiakin reseptejä. Joissain oli sitruunankuorta ja joissain pelkkää kanelia. Piparkakkumaustettakin tarjottiin ja sitten taas ei. Variaatioita on varmasti miljuunittain. Jugurttia pääliseen, appelsinimehua pääliseen, suklaata taikinaan ja niin edelleen, niin edelleen.

Mä myös maistoin taikinaa. Lisäilin kanelia ja inkivääriä vähän sen mukaan mitä suu sanoi. Ehkä siinä olisi pitänyt olla sitä pomeranssia, koska kaipasin siihen pientä twistiä. Mutta ainakin se kelpasi syöjille. Vein sen tarjolle yllätyksenä ja vain muutama näki että se tuli multa ja kieltämättä olin otettu siitä miten paljon kehuja se sai. Noin niinkuin ekaksi tekeleeksi. Miksiköhän mä en ole aiemmin tehnyt porkkanakakkua, kun se kuitenkin oli aika simppeliä. :keijo:
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja skray » Ma 30 Joulu 2013 20:04

Koska porkkanoiden raastaminen on niin työlästä ja tulee sormet oranssiks. :gay:
skray

ViestiKirjoittaja skray » Ma 26 Touko 2014 19:37

Voiko joulutorttutaikinalevyistä tehdä muutakin kuin joulutorttuja tai jotain muita makeita torttuja? :keijo:
Mietin siis, kun niitä jäi 5kpl yli jouluna ja ne nyt tuolla pakastimessa odottaa käyttäjäänsä. Ja siksikin mietin, kun se taikina on aika makeahkoa, että voisko sitä käyttää joidenkin suolaisten pasteijoiden tekemiseen. Vinkkejä tai ehdotuksia?

Muoks. Niin joo, onhan mulla jääkaapissa myös luumumarmeladin jämät ja sen omenaversion jämät myös, mitäs niille tekis? :riips:

En viitsis tehdä joulutorttujakaan. :keijo:
skray

EdellinenSeuraava

Paluu Murkina