Shay kirjoitti:Max kirjoitti:Saako tämän perusteella siis olettaa (tai oikeastaan hartaasti toivoa), että olet itse käynyt asepalveluksen?
Valitettavasti tuo on vielä edessäpäin, sillä velvoitettu, kun en ole, on vapaaehtoisesti
hakeminen jäänyt näin myöhemmälle iälle. Voittehan tietysti naputtaa, että mun pitäs
tulla tänne keskustelemaan vasta sitten, kun olen velvollisuuteni suorittanut, mutten
kyllä usko siellä muuttuvani yhtään vähemmän isänmaalliseksi.

Hyvä niin. Netissä kun törmää sellaisiinkin naisiin, jotka ovat henkeen ja vereen isäm maallisia ja asepalveluksen kannalla, mutta eivät näe mitään epäloogista siinä, että jättävät itse ko. jakson väliin.
moralhazard kirjoitti:Ymmärsinkö oikein, että sulle olisi myös aivan sama hyökkääkö Norja Tanskaan vai Suomeen koska Olofia vituttaisi ihan yhtälailla? Edelleen haluaisin tietää
mitä pasifisti tekee sodan sytyttyä?
Ymmärsin kyllä, että painotat tuota
aivan samaa tuossa, enkä oikeastaan lähtenyt sitä puoltamaankaan. Minua kiinnosti enemmänkin tuo, että miksi se olisi vaikka sata kertaa pahempi juttu, että Suomeen hyökättäisiin vaikka nyt Tanskan sijasta. Eipä se aivan sama olisi siinä mielessä tietenkään, että esim. Suomen luonto, kulttuuri, kieli tai ihan vaan suomalaisuus ja ainutlaatuinen kulttuuri ovat toki tuttuutensa vuoksi "ensimmäisenä mielessä". Mutta niinpä on ainutlaatuinen Tanskankin kulttuuri. Ja varmasti joka ikisen maailman asukkaan mielestä se oma kulttuuri. Sepä siinä onkin, että jos kaikki ajattelevat, että "perkele meidän kulttuuri on parempi, kuin teidän kulttuuri", niin eipä siinä tule juuri muuta kuin lisää pelolla hallintaa joka paikassa. Mutta tämä taitaa on juuri sitä idealismin ja realismin vääntöä, jonka vuoksi tässäkin nyt on pulistu monta sivullista.
Itse en kyllä osaa sanoa varmasti ensinkään mitä tekisin, jos nyt sota syttyisi (mitä kuitenkin pidän erittäin epätodennäköisenä nykymaailmassa), enkä usko että osaa valtaosa muistakaan, oli sitten käynyt sivarin, intin tai lusinut totaalina. Minusta sellaista tilannetta on jotenkin aika hankala simuloida päässään. Tai esim. myönteisemmin kotimaan puolesta lahtaamiseen suhtautuvan on varmaan helppo nyt puhua, että kyllä sitä rintamalle lähdetään, jos sota syttyy. Veikkaanpa, että oikeassa tilanteessa hyvin moni pohtisi muutamaan kertaan. Rintamalle en usko koskaan suostuvani lähtemään, mutta kyllähän jokainen ymmärtää, että tilanne on eri, jos joku uhkaa vaikka tyttöystävää aseella. Voi olla, että ottaisin hatkat koko maasta.
Kuolo kirjoitti:Ja jos mietitään, että mitä tekee siviilipalvelusmies tilanteessa, jossa maa on sodassa, niin eiköhän sitä palvelukseen joudu siinä missä rauhan aikana vapautetutkin. Pikakoulutus ja rintamalle. Siellä sitä pasifismia voi sitten puntaroida.
Tuota nyt voisi jossitella vaikka maailman tappiin. Itse sivarin käyneenä minulla ei ole minkäänlaista havaintoa, mihin hommiin sitä pistettäisiin. Kiinteistöpuolen jutuista nyt ei luulisi olevan suurta apua sotatilanteessa. Jotenkin en jaksa uskoa, että Suomen valtio pystyisi pakkokouluttamaan porukkaa rintamalle, ja vaikka pystyisikin, niin siinäpä vahvistuisi oman valinnan oikeus kertaheitolla.