Eurovaalit 2014

Eurovaalit 2014

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ke 14 Touko 2014 22:46

Ennakkoäänestys alkoi tänään.
Joko tiedät oman ehdokkaasi?

Mä tein vaalikoneita ja pohdiskelin josko äänestäis kansanedustajana olevaa. Semmoiselle ois ainakin se politiikan tekeminen vähän tutumpaa. Sitten kuitenkin pohdin että jos äänestän semmoista kansanedustajaa, jonka varmasti tiedän olevan lähellä mun arvoja ja hän meneekin läpi, niin kuka ajaa mun asioita eduskunnassa?

Toisaalta, jos äänestäiskin jotain jolla on ihan eri arvot, niin sais jonkun pois kotimaan politiikkaa sotkemasta :keijo:

En ihan vielä tiedä ketä äänestää. En lähellekään.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

Re: Eurovaalit 2014

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » La 17 Touko 2014 00:24

Sanoisin, että katsokaa niitä vaalitenttivideoita. Osa murtuu jo siinä neljässä minuutissa ja melkein itkee. Komediaa ovat.

Oma ehdokas löytyi tällä kertaa ammatin ja jokseenkin täysijärkisen vaalitentin perusteella. Myös puolueella oli vaikutusta.
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja DeeÄnDee » La 17 Touko 2014 05:34

Pascal Lemoix kirjoitti:Sanoisin, että katsokaa niitä vaalitenttivideoita. Osa murtuu jo siinä neljässä minuutissa ja melkein itkee. Komediaa ovat.

Katoin yhden... Papusen...

(Ei, tämä ei todellakaan ole henkilö jonka tahtoisin päättävän yhtään mistään Suomen asioista, millään tasolla.)

Onko ne kaikki vaalitenttivideot noin hauskoja katottavia? :virne:
DeeÄnDee

ViestiKirjoittaja Shay » Su 18 Touko 2014 20:16

Mää kävin (taas) vaan katteleen vaalikoneesta jonku tyypin. Pari ehdokasta pääsi finaaliin sen kautta, mutta en oo ihan vielä päättänyt kumpaa äänestän. Molemmat ovat keskustalaisia. Toinen on kokeneempi nainen ja toinen nuorempi mies. Ratkaiseva tekijä saattaisi olla Iltalehden sivuilla ollut kissa-/koiraihmisvertailu, jossa naisehdokkaan kantaa ei ollut merkattu, mutta mies oli koiraihmisiä! :pepsodent:
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Shay
Hukkasusi

ViestiKirjoittaja Kibaya » Su 18 Touko 2014 22:06

Mä toivon ettei kukaan edes läpällä äänestä Jon Hellevigiä.

Ylen artikkeli asiasta.
Hellevigin mielestä Putinia ei saa arvostella ja hän laittoi facebookiin mielipiteensä asiasta aika mielenkiintoisilla sanavalinnoilla.
Hyi. Helvetti.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja outsider » Ma 19 Touko 2014 00:15

Mulla on vaikea suhde eurovaaleihin, koska en ole varma haluanko tunnustaa EU:n parlamentin oikeutta päättää asioista puolestani. Haluan päätöksenteon avoimemmaksi ja lähemmäksi, eikä se onnistu jos se on Brysselissä. Sitten kaikki tällaista EU-kriittisintä linjaa vetävät puolueet ovat täynnä täysiä vatipäitä, niin ei oikein tiedä miten olla. Oikeistopopulistit ovat omineet EU-kriittisyyden niin tehokkaasti itselleen, ettei kukaan itseään liberaalina ja järkevänä ihmisenä pitävä saisi sanoa mitään epäröivää koko asiasta. :epäilevä:

Toisaalta EU:n tasolla on menossa yksi hyvin konkreettinen ja ajankohtainen prosessi, johon haluaisin vaikuttaa: TTIP-sopimusneuvottelut. Jos tästä nyt ei olla ihan äkkiä EU:sta eroamassa, niin ainakin olisi hyvä ettei siellä tehtäisi kaikkein karmeimpia ja peruuttamattomimpia päätöksiä. Tavallaan itselleni poikkeavasti saatan tässä siis äänestää enemmän asiaa kuin henkilöä, ideologiaa tai puoluetta. Ja tietysti sitten vielä valita sellainen, jolla on hyvät mahdollisuudet päästä läpi. Li Andersson vaikuttaa tämän suhteen lupaavimmalta tällä hetkellä, mutta teen varmaan lopullisen vertailun/päätöksen vasta vaaliviikonloppuna. Tai tunti ennen äänestyksen loppumista. Viime tippaan kaikki aina kannattaa jättää. :kyllä: Valinnan tekemisen pitäisi olla kuitenkin suhteellisen helppoa, koska vaihtoehtoja tuskin on kovin paljon: TTIP ei ole kovin näkyvä vaaliteema, vaikka sillä on niin iso merkitys Euroopan tulevaisuudelle, että sen pitäisi olla se tärkein. :epäilevä:

Edit. Niin ja sitten on tietysti se iso mutta vielä, ettei mulla ole hajuakaan mitä europarlamentti tekee ja mikä on sen toimivallan piirissä. :töktök: Että voiko siellä oikeasti vaikuttaa mitenkään esim. tuohon TTIP:hen. Ainakin vaalikampanjoinnissa näkyy äänienkalastelua mielipiteillä, jotka eivät mitenkään kuulu EU:n parlamentin toimivaltaan.
Viimeksi muokannut outsider päivämäärä Ma 19 Touko 2014 01:33, muokattu yhteensä 1 kerran
I wish this would be your colour
outsider

ViestiKirjoittaja Dnd » Ma 19 Touko 2014 00:32

outsider kirjoitti:Haluan päätöksenteon avoimemmaksi ja lähemmäksi, eikä se onnistu jos se on Brysselissä. Sitten kaikki tällaista EU-kriittisintä linjaa vetävät puolueet ovat täynnä täysiä vatipäitä, niin ei oikein tiedä miten olla. Oikeistopopulistit ovat omineet EU-kriittisyyden niin tehokkaasti itselleen, ettei kukaan itseään liberaalina ja järkevänä ihmisenä pitävä saisi sanoa mitään epäröivää koko asiasta. :epäilevä:

:femmat:
Onko olemassakaan kokonaista totuutta?
Dnd
Outo marsilainen kivi

ViestiKirjoittaja Emeritus » Ma 19 Touko 2014 02:01

Kibaya kirjoitti:Mä toivon ettei kukaan edes läpällä äänestä Jon Hellevigiä.

Ylen artikkeli asiasta.
Hellevigin mielestä Putinia ei saa arvostella ja hän laittoi facebookiin mielipiteensä asiasta aika mielenkiintoisilla sanavalinnoilla.
Hyi. Helvetti.

Aika miedoin sanakääntein kuvaili Yle tuota päivitystä. Tuossa kuvankaappausta: --FB-linkki--
Näkyi olevan vielä tätä kirjoittaessa herran omassakin profiilissa vielä. Että oikein nazi sitä ja nazismi[sic] tätä... :ei:
Koko eurovaalien suhteen on ollut vähän semmoinen fiilis että josko jättäisi kokonana äänestämättä. Mutta jos olisi mahdollista, miinusäänen kävisin mieluusti raapustamassa lappuun.
"Kun on kerran nuoruudenlähteestä maistanut, ei enää tyydy vesijohtoveteen, johon on sekoitettu juustonjuoksutinta ja laksatiivia."
-Markus Kajo
Emeritus

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ma 19 Touko 2014 17:12

Olen yrittänyt käydä järjestelmällisesti läpi puolueensa perusteella mahdollisten ehdokkaiden vaaliteesejä, mutta noiden juttujen lukeminen lähinnä ärsyttää. :gaah: Hyviä ehdokkaita ei löydy kirveelläkään. :norsu:
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Suvi » Ma 19 Touko 2014 18:25

Mä kävin nyt ennakkoäänestämässä. Löysin omasta mielestäni järkevän ehdokkaan, jolla olisi jopa mahdollisuuksia päästä läpi. Tätä ehdokasta ajattelin jo alunperinkin. En jaksanut sitten enempää vaivata päätäni tällä, vaikka vaalikoneet saivat minut jopa entistä enemmän hämmennyksiin.
Tilttiin meni myös ihminen.
Suvi
Keijodemoni

ViestiKirjoittaja Shay » Ke 21 Touko 2014 19:16

Täytyy tulla tunnustamaan, että en sittenkään käynyt äänestämässä. :nolo: Paikkakunnalla ei ole ennakkoäänestyspaikkaa enkä jaksanut lähteä kaupunkiin enää eilen illalla ja viikonloppuna en ole kotona... :P Tukeudun vaihtoehtoon d) ei sielä kukaan kuitenkaan mitään hyödyllistä tee.
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Shay
Hukkasusi

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » Ke 21 Touko 2014 20:25

marenkienkeli kirjoitti:Olen yrittänyt käydä järjestelmällisesti läpi puolueensa perusteella mahdollisten ehdokkaiden vaaliteesejä, mutta noiden juttujen lukeminen lähinnä ärsyttää. :gaah: Hyviä ehdokkaita ei löydy kirveelläkään. :norsu:

Joo ei löydy, ei. Vaalikoneet on kahlattu läpi ja vaalivideoita katseltu, mutta jokaikisessä ehdokkaassa on jokin semmoinen deal breaker, että en vaan voi äänestää. Muutama vuosi sitten olisin mielenosoituksellisesti käynyt jättämässä tyhjän lapun tai piirtämässä Aku Ankan, mutta nyt taidan vaan jättää menemättä. Ketuttaa kyllä jonkin verran, kun oikeasti yritin ehdokkaan löytää. :huoh:
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't.
- Douglas Adams -
Lumikki75

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » To 22 Touko 2014 14:39

Kyllä mä sitten lopulta löysin ehdokkaan, jota saattoi äänestää, mutta oli se työn ja tuskan takana. Koen, että noissa vaaleissa ei voi ihan samoilla kriteereillä äänestää kuin esim. eduskuntavaaleissa. EU:ssa kun ajettavat asiat voivat olla huomattavastikin erilaisia kuin Suomessa. Vaikka puolueen toiminta miellyttäisi Suomessa, ei välttämättä miellytä sen ryhmittymän, jonka alla kyseinen puolue on EU:ssa, toiminta. :läps:
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja theia » Ma 26 Touko 2014 14:22

Harmittavan alhaiseksi jäi taas äänestysprosentti, 40,9 % oli nyt.

Kävin äänestämässä, uusissa henkkareissa oli tietty uus nimi ja niiden papereissa vanha :keijo: sain silti äänestää. Meni vähän lotolla, ja päädyin enemmän siihen että äänestän puoluetta. Tein mielestäni hyvän valinnan, vaikkei se mun dude mennytkään läpi :tilt:
diamonds in the trees pentagrams in the night sky
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ma 26 Touko 2014 16:07

Joo, harmittavan alhainen prosentti, mutta jotenkin ymmärrettävä ettei eurovaaleihin saada kosketuspintaa. "Se on niin kaukana ja mitä ne edes tekee siellä? EU vaan säätää kaikkia direktiivejä jotka sotkee meidän asioita."

Ite aloitin päättämällä puolueen ja sieltä seuloin sitten sellaisen vaihtoehdon jota äänestää. Kävin äänestämässä ennakkoon, kun ei ollut mitään hajua mihin täällä alueella olisi pitänyt mennä. Ennakkopaikka kun oli kätevästi tuossa keskustassa.

Mun ehdokas ei mennyt läpi, mutta en sitä odottanutkaan. Ei hän silti jäänyt omassa puolueessaan mitenkään jalkoihinkaan, joten olen ihan tyytyväinen tähän vaihtoehtoon.

Se, mikä mua jännittää onkin sitten se kokoomuksen puheenjohtajan valinta. Mitä tekee Stubb, jos käy niin että hänet valitaan (mihin en kyllä usko).
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Emilia » Ma 26 Touko 2014 18:57

Mietin myös tota Stubbin tilannetta. Ei sillä, että olisi itselle mitään merkitystä mutta luulisi niiden 148000 äänestäjän olevan hieman pahoillaan, jos tyyppi jättää EP:n ennen kuin sinne kunnolla ehtinytkään. Itse ainakin tuntisin oloni hieman kusetetuksi...

Oli kyllä todella vaikea nyt orientoitua näihin vaaleihin. Ei kovin innostavat muutenkaan ja media täynnä EU-jargonia, mistä itse en ainakaan paljoa ymmärrä enkä muutenkaan nyt jaksanut kauheasti asioihin perehtyä. Otin sitten vaihtoehdoiksi sellaisia tyyppejä ja puolueita, jotka ovat arvoiltaan ja ajattelultaan itseä lähellä. Oma ehdokas ei mennyt läpi mutta taisi jäädä varasijalle.

Arveluttaa kyllä miten isojen maiden äänestystulokset ovat kovasti äärioikeaan ja EU-vastaisuuteen kallellaan. Kyllä tuntuu hyvältä tietää, että munkin asioista päättää nyt joku ranskalainen pikkunatsi. :friikkipeukku: Tätä miettiessä tuntuu epäreilulta, että meppimäärät määräytyvät asukasluvun perusteella. Jos kaikilla mailla olisi sama määrä meppejä, voisi kansallisilla tasoillakin olla enempi äänestysintoa. Ehkä, tämä nyt tämmöinen mutupohdinta vain loppuun.
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Emilia

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ma 26 Touko 2014 21:33

Joo, mulla on vähän samat fiilikset lueskeltuani noista euroopan muista valituista.
Äärioikeisto ja EU-kriittiset valinnat pistää kyllä miettimään mihin suuntaan koko homma on menossa. On aika vaikea uskoa ranskalaisten pikkunatsien ja muiden ääriajattelijoiden ainakaan kehittävän EU:ta avoimempaan ja myönteiseen suuntaan. En tosin tiedä oliko moista kehitystä tapahtumassa muutenkaan, mutta jotenkin mulla on mielessä EU:n kehittäispuheet ja muut tämmöiset jargoniat.

Olen kyllä samaa mieltä siitä, että toi asukasluvun vaikuttaminen on hyvä peruste, mutta sitten tämmöiset pienet asukasmaat jää jalkoihin. Kuitenkin uskon siihen, että meiltä löytyy väkeä joka haluaisi ainakin jollain tasolla päästä vaikuttamaan kehitykseen. Muitakin kuin Kuningas Paavo V. :keijo:

No, kohtahan se taas nähdään mihin suuntaan juna lähtee ja koska se pelätty ja uhottu EU:n hajoaminen tulee.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja L-S » Ma 26 Touko 2014 21:35

Ikävää tosiaan, että ääriajattelu ja EU-vastaisuus menestyivät näissä vaaleissa. Saa nähdä mitä siitäkin tulee. Vaikka EU:ssa varmasti on omat ongelmansa, en usko, että sen vähittäinen hajottaminenkaan on tässä vaiheessa kunnon ratkaisu yhtään mihinkään.

Sentään perussuomalaiset eivät tehneet nyt mitään murskavoittoa, jäivät kahteen vaikka ilmeisesti toivoivat kolmea paikkaa. Jossain oli uutinen, jossa kerrottiin heidän varanneen kolme saunavihtakukkapuskaa läpi menneille, mutta yksi jäi käyttämättä. :P

Mullakin oli vähän vaikeuksia valita sopivaa ehdokasta, mutta vaalikoneiden pohjalta sitten lopulta tuon kaivoin, vaikkei se ykkösvaihtoehto koneissa ollutkaan. Ehdokas ei mennyt läpi, mikä ei ole yllättävääkään.

Jotenkin EU:ta pitäisi tuoda lähemmäs ihmisiä, jospa sitten äänestysprosenttikin nousisi. Ehkä mediakin voisi lakata uutisoimasta pääasiassa kurkkudirektiiveistä? :keijo:
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja päivänpolttaja » Ma 26 Touko 2014 23:47

Jäi ääni käyttämättä. Lopullisesti pääni sekoitti äänestyspäätösen suhteen tämä kirjoitus: http://www.jarkkotontti.net/blog/eurovaalit-2014.

Olen tavallaan tyytyväinen vaalien tulokseen Suomen osalta, koska arvoliberaaleilla ei mennyt niin huonosti kuin pelkäsin. Ikävää tietysti Halla-ahon nousu europarlamenttiin. Ja sanottakoon vielä, että vaikken nyt äänestänytkään, niin kannatan EU:ta ja syvää integraatiota, koska se tuo Eurooppaan rauhaa ja vakautta, jolla ei ole niin sanotusti hintalappua. Tietysti Euroopan laajuisen tuloksen osalta nyt kävi toteen se riski, että äärilaita sai jonkin verran vaikutusvaltaa parlamentissä. Tiedä sitten, pystyvätkö yhdessä eri maiden kansallismieliset toimimaan. Toivotaan, että ei.
Meillä on kuule kaikilla rajoitteemme. :keijo:
päivänpolttaja

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ma 26 Touko 2014 23:56

Lumikki75 kirjoitti:Muutama vuosi sitten olisin mielenosoituksellisesti käynyt jättämässä tyhjän lapun tai piirtämässä Aku Ankan, mutta nyt taidan vaan jättää menemättä.

Oot puhunut tästä ennenkin, mutten nyt jaksa etsiä, että minkä vaalien ketju se mahtoi olla. Voisitko siis vielä valaista, kun en muista, että mikä siinä on ideana, että käydään ”äänestämässä", mutta jätetään tyhjä lappu? Nämä "Dimmu Borgir 666" -laput tajuan edes läppätasolla, mutta muuten menee ohi.

Minä äänestin puoluetta. Ehdokasta arvoin kahden väliltä, joista toinen sitten valikoitui, kun sillä tuntui olevan selkeämpi näkemys edes jostain – siitäkin huolimatta, että se sanoi jotain aika tulkinnanvaraista Ylen Meppigallerian videossaan. En odottanut ehdokkaani menevän läpi, eikä se sitten mennytkään. Olen kuitenkin ihan tyytyväinen siihen, kenen/keiden läpimenoa äänelläni avustin. Oikeiston menestys v**uttaa, ja siitä on näillä prosenteilla kiittäminen vain nukkuvia. V**uttaa, kun fiksut ihmiset jättää äänestämättä. Ja sitten Katainen voihkii pala kurkussa, että näitä arvoja suomalaiset haluaa. Illalla teki mieli soittaa Kansanradioon, mutta hillitsin itseni. Onneksi läpi meni myös fiksuja tyyppejä useammasta puolueesta.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja outsider » Ti 27 Touko 2014 00:42

L-S kirjoitti:Ikävää tosiaan, että ääriajattelu ja EU-vastaisuus menestyivät näissä vaaleissa.

Mua ihmetyttää tää EU-vastaisuusvastaisuus. :pahis: Jos ihmiset eivät halua kuulua EU:hun, kai he saavat äänestää sen mukaisesti? Varsinkin jos se on maltillista EU-kritiikkiä eikä tuota ääriliikehdintää Ranskan tapaan. Esimerkiksi Italian "jytkyn" tehnyt M5S (26 uutta paikkaa puskista) on ihan järkevää joukkoa populistiseksi puolueeksi. Voihan se tietysti olla että EU-vastustus perustuu suurelta osin tietämättömyydestä kumpuaviin harhakäsityksiin, ja on myös aivan selvää että EU-vastaisuus on leimautunut hyvin voimakkaasti äärioikeistolaisten idioottien jutuksi.

Tässä ilmapiirissä on vaikea suhtautua unioniin kriittisesti järkiperustein, eikä asiaa tunnuta ottavan vakavissaan. EU nähdään ainoana vaihtoehtona protektionismille ja eristäytymiselle maailmassa, jossa se on mahdotonta. Vaihtoehtoja kansainväliseen yhteistyöhön on kyllä paljon muitakin. Ovatko esimerkiksi Islanti, Norja tai Sveitsi jotenkin sivussa eurooppalaisesta yhteisöstä? No, Islanti ja Norja kuuluvat NATO:oon, ehkä se vaikuttaa jotain.

Itsestäni tuntuu että EU:n kokoinen järkäle ei voi olla aidosti demokraattinen yhteenliittymä. Liikaa vallan keskittymistä liian kauas. Paras esimerkki on juuri nuo TTIP-neuvottelut, jossa Suomen(kin) tulevaisuus halutaan sinetöidä Brysselissä ja Washingtonissa suljettujen ovien takana. EU:sta irrallisessa Suomessa se sentään tehtäisiin Helsingissä sijaitsevien suljettujen ovien takana. :töktök:

Itse kannatan lähidemokratiaa, esimerkiksi sitä että valtaa siirrettäisiin entistä enemmän EU:lta, valtiolta ja keneltä hyvänsä kunnalliselle tasolle, ehkä jopa kaupunginosille.
I wish this would be your colour
outsider

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ti 27 Touko 2014 00:51

outsider kirjoitti:
L-S kirjoitti:Ikävää tosiaan, että ääriajattelu ja EU-vastaisuus menestyivät näissä vaaleissa.

Mua ihmetyttää tää EU-vastaisuusvastaisuus. :pahis: Jos ihmiset eivät halua kuulua EU:hun, kai he saavat äänestää sen mukaisesti? Varsinkin jos se on maltillista EU-kritiikkiä eikä tuota ääriliikehdintää Ranskan tapaan. Esimerkiksi Italian "jytkyn" tehnyt M5S (26 uutta paikkaa puskista) on ihan järkevää joukkoa populistiseksi puolueeksi. Voihan se tietysti olla että EU-vastustus perustuu suurelta osin tietämättömyydestä kumpuaviin harhakäsityksiin, ja on myös aivan selvää että EU-vastaisuus on leimautunut hyvin voimakkaasti äärioikeistolaisten idioottien jutuksi.

Tottakai saa, mutta mikä ristiriita on tässä ääriliikehdinnän nousemisessa EP:hen, jos sitä kerta vastustetaan jyrkästi. Mitä ne tyypit tekee siellä, pistää jatkuvasti kapuloita rattaisiin? Eri asia on sitten juurikin nämä Italian kaltaiset jutut, jotka eivät ole ihan niin ääripäästä, ja joilla on kritiikin esittäminen hallussa. Mulla itellä on ainakin mielikuva jossa nämä ääripäiden tyypit vaan ilmaisee itseään juuri sillä idioottimaisella tavalla ettei sitä jaksa kuunnella. Tosin en jaksa lukea näitä juttuja englanniksi, eikä läheskään kaikkia EU-uutisia käännetä meidän medioihin. Sieltä nousee vain ne äärilaitojen ja idioottien jutut ja teot. Ei ihme että leimoja satelee :töktök:
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Dnd » Ti 27 Touko 2014 01:01

Ei ollut ehdokasta, ei yksinkertaisesti ollut ketään jota olisi voinut äänestää... Vähän yli kahtakytä prossaa oli parille puolueelle vaalikoneen mukaan ajatukset samaan suuntaan ja muille vähemmän. Sijainti kartalla jossain Keskustan ja Perussuomalaisten tietämillä, eli aika keskellä kaikkea. (Nähtävästi koska tahdoin päätösvaltaa pysyvän itsenäisissä maissa, enkä missään tapauksessa keskittää kaikkea valtaa jonnekkin muualle, jossa päätökset tehtäisiin Suomalaisilta mitään kysymättä ja lopputulos olisi täysi fiasko ja pelkästään vielä suurempi maksajan rooli maallemme.) Äärivasemmistopuolueet näytti jäävän EU-tasolla kaikkein kauimmaksi miinusprosenteillaan. Perussuomalaiset ovat lopulta oikeasti aika keskellä, eivät lähelläkään mitään äärioikeistoa, eivätkä tosiaankaan vastusta täysin EU:ta, vaikka näin jotkut yrittääkin väittää, vaan sitä miten se on toteutettu ja vallan valumista muutamille suurille maille ja haluavat säilyttää päätösvaltaa asioista omassa maassa. Niillä on asioita, joista en ole lähelläkään samaa mieltä, mutta jos toisessa vaakakupissa on vallan luovutus kaikesta päätöksenteosta, johon näyttää kaikki pikkuhiljaa liukuvan, niin täytyyhän sinne saada joku noita Eu:lle suomen lahjoittajia vastustamaan ja siinä mielessä ymmärrän täysin Eu:hun jotain järkeä haluavien prosenttimäärät. Niistä porukoista, johon puolueiden siellä pitää yhdistyä liittojensa kautta en kyllä tiedä mitään ja nähtävästi varmaan puolet yhdistyykin sellaisten ihmesakkien kanssa, joita ei samat ihmiset äänestäisi täällä ollenkaan. (Siellähän oli ehdolla myös väkeä jotka haluaa vaan ainoana tarkoituksenaan eroon koko Eu:sta, mutta ne oli erään toisen puolueen sakkia ja eipä niistä yksikään tainnut mennä läpi.)
Onko olemassakaan kokonaista totuutta?
Dnd
Outo marsilainen kivi

ViestiKirjoittaja Emilia » Ti 27 Touko 2014 07:41

outsider kirjoitti:

Mua ihmetyttää tää EU-vastaisuusvastaisuus. :pahis: Jos ihmiset eivät halua kuulua EU:hun, kai he saavat äänestää sen mukaisesti? Varsinkin jos se on maltillista EU-kritiikkiä eikä tuota ääriliikehdintää Ranskan tapaan.

Eihän kukaan ole toisen äänestämistä vastustanut. :riips:
Itse vastustan ideologioita ja ajatuksia, jotka ovat oman arvomaailmani vastaisia. Harmittaa, että maailma on menossa suuntaan, jossa odottaa lähinnä epävarmuutta, eriarvoisuutta ja muukalaisvihaa.
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Emilia

ViestiKirjoittaja L-S » Ti 27 Touko 2014 10:59

Kibaya kirjoitti:
outsider kirjoitti:

Tottakai saa, mutta mikä ristiriita on tässä ääriliikehdinnän nousemisessa EP:hen, jos sitä kerta vastustetaan jyrkästi. Mitä ne tyypit tekee siellä, pistää jatkuvasti kapuloita rattaisiin? Eri asia on sitten juurikin nämä Italian kaltaiset jutut, jotka eivät ole ihan niin ääripäästä, ja joilla on kritiikin esittäminen hallussa. Mulla itellä on ainakin mielikuva jossa nämä ääripäiden tyypit vaan ilmaisee itseään juuri sillä idioottimaisella tavalla ettei sitä jaksa kuunnella. Tosin en jaksa lukea näitä juttuja englanniksi, eikä läheskään kaikkia EU-uutisia käännetä meidän medioihin. Sieltä nousee vain ne äärilaitojen ja idioottien jutut ja teot. Ei ihme että leimoja satelee :töktök:

Jee, megalainaus! :keijo:
Niin, en mä tosiaankaan väittänyt, ettei saisi äänestää sen mukaisesti, jos ei halua kuulua EU:hun, tai että EU-vastaisuus ei olisi hyväksyttävää.
Mutta on myös totta, kuten outsiderkin toteaa, että EU-vastaisuus on laajalti ympäri Eurooppaa jäänyt erilaisten ääritahojen asiaksi. Suomessakin jos olisi halunnut äänestää ehdokasta, joka on monissa asioissa EU-kriittinen, ääni olisi ehkä mennyt ehdokkaalle, jonka äänet tukevat lopulta jonkun Jussi Halla-Ahon päätymistä EP:hen. En ole niin perehtynyt siihen, mitä se italialainen puolue ajaa, mutta hyvä jos vähemmänkin kiihkoilevia vaihtoehtoja löytyy edes jostain.

EU ei missään tapauksessa ole täydellinen. Ja juurikin TTIP-sopimusasia kuulostaa hyvin ongelmalliselta. Kuitenkin koen, ettei toistaiseksi ole esitetty järkevää vaihtoehtoakaan sellaiselle yhteistyölle, joka edistäisi juuri "protektionismin ja eristäytymisen" leviämistä. En tiedä onko EU:n mahdollista estää sitä, ettei yksittäisessä maassa esimerkiksi joku Kultaisen aamunkoiton kaltainen liikehdintä saa liikaa jalansijaa, mutta toivoisin, että jokin tässä maailmassa sitä estäisi. Sitten kun tällaiset tahot ovat ehkä EU-vastaisia, tekee mieli puolustaa EU:ta jo siksikin, että asettuisi selvästi sellaista vastaan... Yleensäkin maailmassa pitäisi olla enemmän yhteistyötä eikä vain omien etujen puolustamista (millä en nyt tarkoita, että kaipaisin kommunismia :keijo: ) ja erilaisuuden pelkoa / vihaa.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

Seuraava

Paluu Uutiset ja Sä