Multimediaongelmia

Re: Multimediaongelmia

ViestiKirjoittaja Haahuilija » To 27 Maalis 2014 09:35

Kibaya kirjoitti:Mä olen miettinyt mitä mä tekisin mun pöytäkoneelle, joka on ihan hyvä kone, mutta käyttis on XP :epäilevä:
Mitä mä voin tehdä? Onko muita vaihtoehtoja kuin heittää vesilintua ja suunnitella uutta? Vai voinko käyttää sitä säilömiseen ilman internetsiyhteyksiä? Leffakoneena?

Jos sitä leffakoneena / netissä käyttää- varmaan se ubuntu tai vastaava olisi paras vaihtoehto ja helppo asentaakin.

Jorssi kirjoitti:^Oma ehdotukseni on pistää kaikki sileäksi ja asentaa joku järkevä käyttöjärjestelmä. XP on kohta muutenkin pelkkä tietoturvariski.

Jostain varmaan pitäisi hankkia uusi windows, en tiedä mistä semmoisen nyt saisi käytännössä ilmaiseksi?
Linuxia olen käyttänyt, mutta pelaamiseen tarvii windowsia, sitä kuitenkin tulee harrastettua enimmäkseen koneella ollessa.
Haahuilija

ViestiKirjoittaja Jorssi » To 27 Maalis 2014 19:10

Kibaya kirjoitti:Mä olen miettinyt mitä mä tekisin mun pöytäkoneelle, joka on ihan hyvä kone, mutta käyttis on XP :epäilevä:
Mitä mä voin tehdä? Onko muita vaihtoehtoja kuin heittää vesilintua ja suunnitella uutta? Vai voinko käyttää sitä säilömiseen ilman internetsiyhteyksiä? Leffakoneena?
Hyvin voi käyttää leffakoneena ja muutenkin ilman nettiyhteyttä, joten jos toimii ja käyttöä löytyy, niin ei sitä kokonaan tarvi hylätä.
"Hope is a good thing, maybe the best of things, and no good thing ever dies." - Red (The Shawshank Redemption)
Jorssi

ViestiKirjoittaja Aranwe » La 29 Maalis 2014 03:15

XP ei ole turvallinen internettiin kytkettynä enää huhtikuun jälkeen, jos nytkään, eli suosittelen kyllä lämpimästi modernimman käyttöjärjestelmän asennusta. Jos kone on vanha niin siinä pyörinee kyllä Linux vielä ihan mainiosti, miksei myös Windows 7.
Aranwe

ViestiKirjoittaja theia » Ma 19 Touko 2014 19:18

Töissä kone (Windows7) kettuilee Firefoxilla ihan koko ajan, yhtäkkiä ei pysty kirjoittamaan mihinkään, vaan kaikki kirjaimet toimii hot keyseinä (avaa find-ikkunaa, vaihtaa välilehteä jne), ja page down/up ei toimi. Tähän auttaa ainoastaan selaimen sulkeminen ja sen uudelleen avaaminen. Missäköhän vika?
diamonds in the trees pentagrams in the night sky
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja Aranwe » Ke 21 Touko 2014 21:35

Saattaa olla jonkun laajennoksen aiheuttama? Kokeile käyttää selainta safe modessa ja katso toistuuko ongelma. https://support.mozilla.org/en-US/questions/974111
Aranwe

ViestiKirjoittaja Haahuilija » Ke 28 Touko 2014 10:34

Asensin Win7 Pro suomi tähän vanhaan xp koneeseen kokeeksi ( pentium 2core, 4gt, radeon 4800).
Toimii ainakin uutena (asennuksena) todella hienosti.
Levykuvan (jotain 2Gt) latasin windowsin lataussivulta (lailliseksi sitä väitettiin) josta sitten poltin dvd:n (asennuskoodin toki tarvii)

Asensin suoraan wanhan windowsin päälle ja yllättäen se jätti kaiken vanhan tavaran levylle koskemattomaksi, xp:kin jäi kansioon old windows.
En ainakaan huomannut kysyttiinkö missään vaiheessa formatoinnista?

Kaikkiaan asentaminen oli ehkä puolen tunnin homma, poislukien kaikki omat selaimet ja virustorjunnat ym. omat ohjelmat.
Vaikka perustana on vanha (viritelty) HP:n pakettimikro homma ei ollu ollenkaan semmoista säätämistä ja puuttuvien ajureiden etsimistä niinkuin xp:ssä aina.
Kaiken kaikkiaan helppo ja nopea, helpoin tähänastisista windowseista mitä olen asennellut.

En kerennyt vielä kokeilla pelaamista kun GTA4:sta pienen pätkän ja ainakin se tuntuu toimivan suht samalla (välillä nykivällä) tavalla kun xp:ssäkin.
GTA4 vaatii toisaalta pc:ltä aivan älyttömiä, että on ihme kun se näillä laitteilla pyörii ollenkaan.
Jos Starcraft2 vielä pelittää, niin sitten tämä kone siirtyy win7:aan lopullisesti.
Haahuilija

ViestiKirjoittaja Jorssi » Ke 28 Touko 2014 16:01

^Ja ongelma tässä oli mikä? Se, ettei ongelmia ilmennyt? :virne:
"Hope is a good thing, maybe the best of things, and no good thing ever dies." - Red (The Shawshank Redemption)
Jorssi

ViestiKirjoittaja Haahuilija » Pe 30 Touko 2014 08:17

Jorssi kirjoitti:^Ja ongelma tässä oli mikä? Se, ettei ongelmia ilmennyt? :virne:

Juu, tarkoitus oli jatkaa keskustelua noista Xp:n vaihtoehdoista.
Tuli itellekin myöhemmin mieleen, ettei se varsinaisesti multimediaongelmia- osastolle kuulu. :P
Ongelmia ei tosiaan toistaiseksi ole ollut, en kyllä ole vielä hirveesti kerinnyt testailemaankaan.
Haahuilija

ViestiKirjoittaja Emeritus » Ke 11 Kesä 2014 14:35

Mahtaako muilla ollut ongelmaa Windows 7:n päivitys KB2952664:n kanssa? Lähinnä sen suhteen, että vaikka sen piilottaa, niin tuntuu pulpahtavan aina uudestaan Windows Updaten päivitystenlistaan ns. patch Tuesdayn päivityslistassa.
Kun tuo päivitys tarkemman kuvauksensa perusteella ei tee kuin seuraavaa "This update helps Microsoft make improvements to the current operating system in order to ease the upgrade experience to the latest version of Windows.", enkä todellakaan aio tästä seiskasta siirtyä kasiin (elleivät sitten tule ja laita pistoolia ohimolle), olisi ihan kiva jos tuo tosiaan pysyisi poissa kun sen kerran piilottaa.

Kai tämä sitten on sitä nykyaikaista markkinointia. Sentään mitään pop-uppeja en uskoisi tulevan, mutta veikkaisin varmaan ainakin ohjauspaneelin järjestelmä-kohtaan ilmaantuvan jonkunlaisen "update your computer to Windows 8 now!" -hässäkän... :jaaha:
"Kun on kerran nuoruudenlähteestä maistanut, ei enää tyydy vesijohtoveteen, johon on sekoitettu juustonjuoksutinta ja laksatiivia."
-Markus Kajo
Emeritus

ViestiKirjoittaja Emeritus » Pe 27 Kesä 2014 12:23

Ja lisää... :virnu:

Vaikka Windows 7:ssa onkin hyvin monet asiat parantuneet, tuntuu kansionäkymien hallitseminen wintoosalle vaan olevan vieläkin niin vaikeaa. Vaikka olen kertaalleen tallentanut yhden musiikkikansion näkymän malliksi muille ("customize folder" -> music), niin silti näköjään siitäkin huolimatta täysin satunnaisesti osassa kansioissa on se haluamani näkymätyyppi "details", joissain taas "medium icons". Ja noissa jälkimmäisissä olevinaan silti kansion kustomointiasetuksena "music". Ymmärtääkseni tuon customize folder -toiminnon pitäisi nimenomaan vaikuttaa kaikkiin niihin kansioihin joissa on musiikkitiedostoja. Ei näistä ota pirukaan selvää. :eijo:
"Kun on kerran nuoruudenlähteestä maistanut, ei enää tyydy vesijohtoveteen, johon on sekoitettu juustonjuoksutinta ja laksatiivia."
-Markus Kajo
Emeritus

ViestiKirjoittaja Jorssi » Ma 30 Kesä 2014 17:09

En tiiä noihin, kun ite käytän kasia ja kaikki toimii kuin laulu. Kaikki pahat jutut kasista taitavat vaan olla muutosvastaisten tyhjää jauhantaa.
Jorssi

ViestiKirjoittaja Emeritus » Ke 02 Heinä 2014 00:26

[muutosvastainen vanha pieru]Mutkun kasissa on juttuja laitettu eri paikkaan ja se näyttää ihan erilaiselta. Ja alkuun tunkivat samaan aikaan sekä desktop- että tablettikäytettävyyttä ja ensinmainitussa aivan typpösentyystin turhia Metro Appejaan... :virne: [/muutosvastainen vanha pieru]

Mutta joo, hyvä että ovat saaneet hommaa skulaamaan kasissa. Eikä minulla oikeastaan sitä vastaan ole ollut oikeastaan muuta kuin se kumma ratkaisu tunkea kosketusnäytön ja perinteisen käyttöliitymän toiminallisuudet yhdeen ja samaan läjään.
Aihetta sivuten, miten on kasissa tiedostojen thumbnailit skulanneet, onko siitä saatu siivottua seiskassa toisinaan tapahtuva "ominaisuus" että thumbnailit unohtuvat ja Windows luo ne uudestaan?

Onko muuten 8.1:ssä (olettaen että sulla se on?) kehitetty tuota edellä mainitsemaani Metro vs. desktop -sekasotkuisuutta? 8.1:ssähän tuli sisäänrakennettu mahdollisuus palauttaa käynnistä-valikko ym. uudistuksia, mutta onko tullut mahdollisuutta vaihtaa helposti käyttiksen käyttöliittymän painotusta kosketusnäytölle ja hiiri+näppikselle tarkoitettujen välillä?
Kun faija hommasi Windows 8-läppärinsä, niin sitä iskukuntoon laittaessani manasin ja ihmettelin sitä riesaa kun näppis-hiiri-käyttöön sopivaksi säätämisessä kaiken sai tehdä erikseen. Metron käytöstä poistamisen (ja Classi Shellin asentamisen) lisäksi joutui käsin käymään läpi tiedostotyyppien ohjelma-assosiaatiot ja vaihtamaan kaikki Metro-appit tavallisiksi Windows-ohjelmiksi. Äläkä nyt mene kertomaan kerro että jostain olisi tuon assosiaatiorumban tehtyä yhdellä kertaa... :virne:
-Markus Kajo
Emeritus

ViestiKirjoittaja Jorssi » Ke 02 Heinä 2014 15:22

Ei oo thumbnailien kanssa ollu ongelmia. Ohjelma-assosiaatiot on kyllä vieläkin tehtävä yks kerrallaan, mutta mä teen niitä lennossa, niin ei sillee häiritse. Kasin saa käynnistymään työpöydälle (tosin ite en sitä käytä) ja metro-/modern-näkymän ohjelmat käyttäytyvät melkein samalla tavalla kuin muutkin. Ainoa ero ehkä se, että niiden kokoa ei voi muuttaa muuta kuin sillä splitscreen-ominaisuudella. Voihan se olla, että mä nyt oon vaan niin tottunu tähän jo, että ei edes tuu mieleen suurin osa noista "epäkohdista". Lisäks mä en oo seiskaa käyttänyt järin paljoa muualla kuin töissä, joten sikälikin on vertailukohdat aika huonot.
Jorssi

ViestiKirjoittaja Haahuilija » To 14 Elo 2014 12:21

No niin, nyt on sitten ihan oikeita multimediaongelmia.
Tämän koneen (johon asensin win7 ja olin aikaisemmin asentanut virtalähteen ja näytönohjaimen)
näytönohjain hajosi, laitteisto toimii nyt koneen sisäisellä ohjaimella, mutta eihän sillä pysty pelaamaan oikein mitään.

Tämä kärähtäny ohjain oli Asuksen "peli"näytönohjain 4870 1G muistilla
http://www.asus.com/Graphics_Cards/EAH4870_DKHTDI1GD5/

Neuvoa tarvitsisin siis siihen, mitä ohjainta tilalle?
Tämän hankin kierrätyksestä- maksoi 15,- eikä niillä siellä enää oikein ole tarjolla noita käytettyjä.
Soittelin Jimssiin jossa suosittelivat jotakin Radeon R7 sarjaa hinta n.100,-

Kone on vanha HP pakettikone siirrettynä toisiin kuoriin, pentium dual core- en muista kellotaajuutta
muistia 4Gt (4x1Gt)
sisäänrakennettu ääni- ja näytönohjain
Pci-e väylä jossa oli tuo kärähtänyt kortti kiinni
Virtalähde vaihdettu 500w:seen juurikin tuota pelaamista(näytönohjainta) varten

Tällä paketilla siis pelasin
Battlefield 3 grafiikan minimiasetuksilla toimiva
StarCraft 2 grafiikkaa pikkuisen tinkimällä toimii hyvin
GTA San andreas melkein täysillä grafiikoilla toimii
GTA 4 grafiikan minimiasetuksilla toimii juuri ja juuri pelattavasti

Noita alkaen 30,- kortteja on paljon tarjolla,
mutta kun ei tuosta viidakosta ota tämmöinen satunnaispelaaja selvää,
eli onko se vaan viisainta sijoittaa se 100,- kuten suosittelivat kaupassa.
Vai onko kellään kokemuksia tuommoisten vanhojen rakkineiden virittämisestä,
ja millä voisi päästä tuon asuksen suorituskyvyn tasalle tai mieluusti hiukan yli todella edullisesti?
Haahuilija

ViestiKirjoittaja @gen.fi » Ti 26 Elo 2014 22:17

Juu kyllähän tuo r7:n pitäisi olla nopeampi tekstuureissa. Eihän se ole kuin 4 sukupolvea uudempi mallisto :keijo:
Tosin ehkä kannattaa alkaa sitten miettimään koko kaluston päivitystä samalla kertaa.
Elämä on tie jonka määränpäätä en voi valita, vain suunnan sille.
@gen.fi

ViestiKirjoittaja L-S » Su 14 Syys 2014 15:35

Olisiko kellään kokemusta PDF-tiedostojen yhdistämiseen sopivista ilmaisohjelmista? Jos haluaisin (mieluiten nopeasti ja helposti) yhdistää kaksi pdf-tiedostoa yhdeksi, mitä kannattaisi tehdä? Monenlaisia vaihtoehtoja tuntuu netistä löytyvän, mutta en jaksaisi perehtyä niihin kovin syvällisesti, joten tuli mieleen kysyä olisiko jollain suosituksia. :keijo: Acrobatia ei ole saatavana. Kyseessä pitäisi olla sellainen ohjelma, jota voi käyttää omalla koneella eikä ladata tiedostojaan johonkin nettisivulle, koska mistä niistäkin voi varmaksi tietää mihin ne tiedostot lopulta päätyvät, ja usein tarpeen on yhdistää tiedostoja, joissa on peräti henkilökohtaisia tietojakin. Akuuteimman tiedostonyhdistysongelmani ratkaisen varmaan jotenkin muuten, mutta tulee näissä kohdin aina mieleen, että olisipa kätevää, jos olisi joku tapa millä yhdistellä näitä omalla koneella tosta noin vaan.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja @gen.fi » Ma 15 Syys 2014 03:33

pdfsam-ohjelmaa olen itse käyttänyt, kun on tarvinnut yhdistää tai muuten muokata pdf-tiedostoja.
http://www.pdfsam.org/download/
@gen.fi

ViestiKirjoittaja L-S » Ma 15 Syys 2014 12:21

Kiitos vinkistä, pitää testata. :)
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Emeritus » Ti 23 Syys 2014 23:45

Mikähän nyt mahtaa olla netissä vikana, kun alkoi jäätää ihmeellisesti. Jotkut sivut latautuvat hitaasti melkein kuin modeemiaikoina, jotkut tuntuvat vain jurnuttavan loputtomiin (osa latautuu osittain, osa jää puolitien eri asteisiin), joistakin tulee "server not found" -virheilmoja. Tuntuu vaikuttavan melko tasapuolisesti ulkomaisiin että kotimaisiin sivuihin, tyyliin Forde, Google, Ebay, Iltasanomat, Youtube, Reddit, Facebook, jne.

Ja Speednest.netin perusteella yhteysnopeus olisi kuitenkin täysin normaali: ping 23 ms, download 14,13 Mbps, upload 0,86 Mbps. Youtube taas vaihtaa videolaatua automaattisesti 140p:ksi, eikä sekään riitä. Ei taas nyt ihan tajuu... :hämillään:

Edit: tämän postauksen lähettäminen ja nyt editointi toimi kyllä normaalilla vauhdilla ja ilman ongelmia. :P
Vähän semmoinen tunne on kyllä persiissä että jonkun ajasta päästä lopettaa spedeilyn, mutta ei ole ensimmäinenkään kerta kun tämmöistä käy. Onneksi ei sentään usein ole sattunut kohdalle.
-Markus Kajo
Emeritus

ViestiKirjoittaja @gen.fi » Ke 24 Syys 2014 00:26

njuu itellä myös ongelmia. Elisa kyseessä.
@gen.fi

ViestiKirjoittaja Emeritus » Ke 24 Syys 2014 00:56

Elisa täällä kanssa. Nyt tuntuisi skulaavan taas normaalisti. Miten siellä päässä?
-Markus Kajo
Emeritus

ViestiKirjoittaja @gen.fi » To 25 Syys 2014 13:20

Juu pelaa taas inhan ok. hmm enpäs korjaakkaan tuota sopii kuitenkin :virne:
@gen.fi

ViestiKirjoittaja Kibaya » Su 16 Marras 2014 13:00

Nonni, nyt tää Läpändeeros on tehnyt jotain omiaan.
Ei löydä wlan-laitetta. Tai, se sanoo ongelmanmäärityksessä, että wlan verkkosovitin on poistettu. En mä mitään olen poistanut! Miten sen saa takaisin? Yritin googlettaa, mutta internetsissä sanotaan vaan jostain HP:n ongelmista ja näppämistä. Mun koneessa ei ole näppäimiä millä käynnistellä wlaneja.

:gaah:

Toimenpiteinä olen hakenut Atheros-sovittimeen ajurit, poistanut ja asentanut ne uudestaan ja kone sanoo homman toimivan ok, mutta ongelma on silti olemassa. Laitehallinnan listassa on Ethernet, joku Gobi 2000 wireless jotka taas eivät ole edes olemassa koneelle. Onko näillä merkitystä? Olen myös yrittänyt palauttaa konetta aiempaan toimivaan tilanteeseen, mutta siitä seurasi vain päivitysten asentamista, chromen hajoaminen ja hermojen menetys.

Olen käyttänyt wlania mm. kännykän netin yhdistämiseen, mikä on mun arkikäytössä välillä aika tarpeellista. Ensi viikolla se olisi tosi tarpeen, mutta milläs nyt yhdistät sitten? :epäilevä:

Kone on vanha, mutta silti.

Mittee mää teen? Auttakkee!
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Haahuilija » Ma 17 Marras 2014 14:23

Ei kyllä auta sun ongelmaan, mutta itsellä oli samantapainen vika läppärin kanssa.

Eli otin käyttöön tuollaisen vanhan vista- läppärin joka oli aivan uskomattoman täynnä kaikkea turhaa pikkuohjelmaa ym.
ei siis käynnistynyt kovinkaan nopeasti tai toiminut muutenkaan.
Poistin sitten "turhia" ohjelmia ja samalla poistin myös vahingossa wlan- laitteen ajurit,
kun siinä luki jotain applesta vaikka onkin windows laite.
No, näitähän ei sitten löytynyt mistään netistä tai jos löytyikin niin se tarjosi aina jotakin maksullista ajuriasennusohjelmaa,
eli en saanut laitetta toimimaan millään ilveellä.

(tuossa laitteessa muuten pitää käynnistää wlani aina näppäimistöltä painamalla fn+2 - ei toimi automaattisesti )

Lopputuloksena latasin siihen ensiksi linux mintin (jolla sivumennen sanoen wlani toimii aina automaattisesti)
Myöhemmin asensin myös korjausasennuksena vistan joka tosin tyhjensi kiintolevyt samalla.
Nyt laite siis toimii visvalla ja melko hitaasti. (Wlani käynnistettävä aina näppäinyhdistelmällä)
Haahuilija

ViestiKirjoittaja Jorssi » Ma 17 Marras 2014 18:04

Oiskohan se sovitin vaan lähteny pois käytöstä?

Mee ohjauspaneeliin -> Verkko ja Internet -> Verkko- ja jakamiskeskus -> Muuta sovittimen asetuksia.

Jos listalla näkyy WLAN harmaalla, niin klikkaa hiiren oikealla ja valitse "Ota käyttöön".

Toivottavasti olis noin helppo, koska muutoin nuo wlan-hommat ovat usein aika hankalia juttuja.
Jorssi

EdellinenSeuraava

Paluu Multimedia