Keijojen Käsityöklubi

Re: Keijojen Käsityöklubi

ViestiKirjoittaja theia » Su 14 Huhti 2013 18:50

theia kirjoitti:Kuka tekisi mulle Zoidberg Hatin? :pepsodent:

Kuva

Zoidberg hatin kuva on muutettu :o:
diamonds in the trees pentagrams in the night sky
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja Kibaya » To 25 Huhti 2013 15:04

Viikonloppuna tuunattu avainkaappi on pyörinyt mielessä.

Tässä kuvia.

valmis tuotos edestä.
sivusta, jossa näkyy todellinen väri ehkä parhaiten.
päältä, mistä voi tarkastella sitä vanhan näköisen oloista muodostelmaa.
Lähtövärihän on se tummanruskea mitä on siellä sisällä. Koko kaappi oli yhtä tummansävyinen ja synkkä. Nyt se sai vähän pirteyttä itseensä.

Kaikki tämä toteutettu hiomapaperilla ja zen-mehiläisvahaöljyllä. :keijo:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Wildchild » Ma 13 Touko 2013 18:17

Olen alkanut haaveilla että tekisin itselleni inarinsaamen puvun. Teettäminen on kallista (koska tekijöitä on vähän), ja verka-kangas vielä kalliimpaa kun sitä ei oikein saa Suomesta vaan pitää hankkia Norjasta. Mutta oma puku olisi kiva.
Vähän vain mietityttää että tavoittelenkohan nyt kuuta taivaalta? Nyörit ajattelin hankkia muun tekemänä, mutta se itse puvun teko ei pitäisi olla niin vaikeaa. :raps: :hullu:
mä annan kaiken ku enempää ei oo, tajuuks sä kuka sun edessä seisoo? :nirppa:
Wildchild
Räppimummo

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ke 15 Touko 2013 19:19

Olen pitkästä aikaa innostunut neulomaan ja virkkaamaan. :pahis:

Sain siskoltani kirppikselle menossa olleita jämälankoja, joista aion tehdä toppeja. Yksi pitsitoppi on jo puikoilla. Toisista langoista ajattelin tehdä talvitopin joskus myöhemmin.

Niiden lisäksi löysin tänään kivan ja helpon oloisen boleron ohjeen. Ajattelin neuloa sellaisen hartianlämmikkeeksi kesän häihin. Ostin siihen tänään langat ja puikot.

Ja vielä kaiken lisäksi olen virkannut siskoni tyttärelle värikkäitä raidallisia palloja leikkeihin. Tekisi mieli virkata hänelle nallekin, mutta ilmeisesti pehmoleluja jo riittää. :huoh:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Kibaya » La 18 Touko 2013 13:30

Seuraavan kerran kun puhun ompelusta käsin, puuttukaa asiaan ja estäkää jotenkin.
Istumalla vaikka päälle tai jotain.
Hullun touhua kaikkinensa :virne:

Mutta helvetin hieno alushame tuli.
:keijoi:lle näytän ihan varmasti. Tollasta voi piilotella hameen alla koko iltaa :pahis:

Viimeistelyn kanssa meni vähän tiukille :pahis: :virne:
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Pvi » Ti 18 Kesä 2013 21:45

Työt on tauolla, eli Pvi on ekaa kertaa ikinä työttömänä. Se meinaa, että voi tehdä ja puuhata omiaan! Ihanaa!
Joka viikko töiden loppumisen jälkeen on valmistunut yksi käsityö. Ensin pitkähihainen trikoopaita edestä löysällä venepääntiellä. Muistin tehdä burdan kaavaan kapeammat hihat ja tulos on oikein hyvä. Rento, yksinkertainen ja minulle istuva.
Toinen paita ei onnistunut yhtä hyvin. Hihaton ohuesta puuvillakankaasta ommeltu paita on malliltaan pussittava ja en ehkä ihan osaa yhdistää sitä vielä muuhun vaatevarastooni. Pääntien huolittelun kanssa oli vähän ongelmia. Siinä olisi ehkä pitänyt olla tarkempi. Pikaisesti katsottuna ei siitä varmaankaan huomaa mitään erityistä, mutta itse tietää että ei syntynyt ihan toivotunlaista jälkeä. Pitää kiinnittää vielä yksi neppari ja sovitella paidan kanssa eri alaosia, ettei se vaan päädy kaapin pohjalle.

Seuraava työ oli villasukat lahjaksi opettajalle. Ne on päätelty, höyrytetty ja odottavat pääsyä jonkinlaiseen pakettiin. Toivotaan, että sukka istuu open jalkaan ja värisilmään.

Tämän viikon projekti on pellavahousut. Ne ovat jo melkein valmiit. Pitää vielä käydä ostamassa ripsinauhaa ja nyöriä kannattimiksi ja kiinnittimiksi, että saa mitattua lahkeen pituuden ja lahkeensuut huoliteltua.

Kaksi projektia odottavat. Vaaleanpunainen ulkoilukangas odottaa muodonmuutosta takiksi ja kaksi trikookangasta on suunniteltu kietaisumekon muotoon.
Yksi projekti olisi valmistaa talvelta keskeneräiseksi jäänyt mekko valmiiksi. Niin ja neuloa villasukat ja/tai veljenpojille... Näitähän riittää. Onneksi.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja Lyyra » Su 21 Heinä 2013 14:48

Lyyra kirjoitti:Niiden lisäksi löysin tänään kivan ja helpon oloisen boleron ohjeen. Ajattelin neuloa sellaisen hartianlämmikkeeksi kesän häihin. Ostin siihen tänään langat ja puikot.

Katsokaa! Osasin! :täpinä: :woohoo:

Kuva
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ma 22 Heinä 2013 18:42

Nätti bolero! :superhymy:
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Lyyra » La 03 Elo 2013 01:15

Hurautin iltapuhteena kirjekuorilaukun juhliin.
Muutaman mokakierroksen ja useampien kirosanalitanioiden jälkeen tuli valmista. :superhymy:

Edestä:
Kuva

Takaa:
Kuva

Auki:
Kuva
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja theia » La 03 Elo 2013 11:01

Oooo, onpa nätti! Sullahan on tossa business-idea :D
diamonds in the trees pentagrams in the night sky
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja Kibaya » La 03 Elo 2013 11:03

Todella kaunis :hullu:
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ti 06 Elo 2013 13:19

Taas mulla on esiteltävää. :keijo:
Tuunasin kravatin. :gay:

Kuva

Kuva

Ja näköjään edellisen viestin laukkukuvat on hävinneet, joten laitetaan nekin uudelleen:

Kuva

Kuva
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja lumikukka » Ti 06 Elo 2013 13:27

Wow Lyyra, noi on tosi hienoja!
Oliko sulla jotkut valmiit kaavat tohon laukkuun, vai sävelsitkö itse? Haluaisin itsekin kokeilla jonkun pikkulaukun väsäämistä.
lumikukka

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ti 06 Elo 2013 13:39

Kiitos, lumikukka! :superhymy:

Laukun "kaavat" tein itse ruutupaperilla, mutta vähän vinkkejä ja sen sellaisia katselin netin ohjeistuksista. Tai itse asiassa niistä vinkeistä ei kyllä kauheasti ollut hyötyä. :virne:
Mutta Pinterest esimerkiksi on pullollaan pikkulaukkujen ohjeita. :)

Ks. myös tämä, nämä ja nämä. Tuolta viimeisestä linkistä löysin muutamia "tukiohjeita".

Tarvikkeiksi tarvit kivan kankaan, silitettävää tukikangasta, vuorikangasta, kiinnitysnepparin tai -magneetin ja tietenkin lankaa. :)
Niin ja täyden kirosanavaraston mokailuja varten. :virne:

Edit: Kravattituunauksen ohje täältä.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja lumikukka » Ti 06 Elo 2013 13:47

Kiitos vinkeistä! Täytyypä käydä kangaskaupassa ja kierrätyskeskuksessa tsekkaamassa jämäkangaspalalaareja. :) Ne kirosanat ja äänenvoimakkuus löytyykin jo. :virne:
lumikukka

ViestiKirjoittaja Pvi » Ti 13 Elo 2013 21:43

Ihania käsien töitä! Tollaista kravattikorua voisi tällainen korutonkin harkita pitävänsä...

Mulla ei ole kuvia omista kesän tuotoksista... Osa on jo luovutettu eteenpäin. Vauhti on vähän hidastunut alkukesästä, mutta kietaisumekko on valmistunut. Tuli hyvä! Mitä nyt huomasin, ettei malli kestä vaaka-asentoa. Vähän tuli vilkutelua pakaraa julkisesti. Syytämme kaavoittajaa siveettömyydestä.

Lankatyöt etenevät myös. Olen neulonut keltaisen palmikoilla koristellun kaulurin. Se päätyi ystävän tyttärelle. Puikoilla on veljenpojalle villapaidan takakappale. Siinäkin on muutama raita palmikkoa koristeena. Paitaa on vähän jännä tehdä, sillä ohje on vauvakokoa ja koitan neuloa koululaiselle sopivaa vaatetta. Saa nähdä, miten onnistun ohjeen muuntamisessa.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja skray » Pe 15 Elo 2014 11:28

Mä aion opetella virkkaamaan. :keijo:

Kävin jo kirppikseltä hakemassa pari lankaa, että pääsen alkuun. Kirjastosta hain kaksi kirjaa, jossa opetetaan virkkaamaan ja sit niissä on malleja erilaisille töille.
Toisessa on ihan valokuvalliset ohjeet eri silmukoista ja niiden avulla oon aloittanut. Jotain koepaloja oon jo virkannut ja jotkut silmukat on ihan helppoja tehdä, toisissa on hieman vielä haastetta. Vaikeinta on mielestäni tehdä tarpeeksi löysää jälkeä, että silmukoita on helppo pujotella toistensa ali, läpi ja ympäri. Neulomisessa mulla on sama ongelma ja siksi en sitä ole viitsinyt enää yläasteen jälkeen edes yrittää. Virkkaaminen on kohtuuhelppoa, eikä ärsytä niin paljon, jos joutuu jonkun pätkän purkamaan ja tekemään uudestaan.

Ajattelin päästä siihen tilaan, että saisin tehtyä ns. isoäidin neliöitä ja tekisin niitä niin paljon, että saisin aikaan peiton. Jos en saa peittoon saakka niitä aikaiseksi, niin sitten vaikkapa tyynynpäällisen. Noissa neliöissä olis mun mielestä se hyvä puoli, että yksi ei ole niin iso, etteikö siitä selviäis ja sais joskus jotain valmiiksikin. Mutta sitten siinä on kuitenkin haastetta, kun niitä pitää tehdä niin monta. En tiedä onko noista hyvä vai huono aloittaa, vai onko toi liian vaikeeta aloittelijalle. Ajattelin kuitenkin ensin kokeilla ihan yhdellä värillä vaan, että olis vähän helpompaa. Sen lisäksi kaipaisin ehkä vähän henkistä tukea tuohon värin vaihtoon muualtakin kuin kirjasta, voisin esim. kysyä äitiltä tai fammolta, kuinka se tehdään.

Vaikeinta on tähän mennessä ollut tuo sopivan silmukankoon löytäminen ja ylläpitäminen ja sitten langan pitely kädessä/koukulla. Yritin laittaa langan niin kuin kirjassa neuvotaan, mutta ei se toimi. Tekniikka siis siinäkin hakusessa.

Onko jollain vinkkejä virkkaukseen?
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja Kumkvatti » Pe 15 Elo 2014 16:27

Youtubesta löytyy myös kaikenlaisia videoita virkkausjuttuihin, varsinkin amerikkalaiset vääntää kaiken hyvin h i t a a s t i rautalangasta :keijo: Videoista näkee myös miten erilaisia tekniikoita ihmisillä on pidellä lankaa ja koukkua, joten on ihan sallittua asetella ne just niinku omaan käteen tuntuu parhaalta. :tilt:

Koukuista vinkkinä, että ainakin omaan käteeni sopii huomattavasti paremmin koukku jossa on paksumpi kädensija, esim. Knit Pron Waves-koukut saattaa olla jopa halvempia kuin perus metallikoukut. Paksumpi varsi pysyy hyvin kädessä kevyemmälläkin otteella, ei väsy sormet niin nopeasti.

Ja jos lankaa ostaa kirpparilta, kannattaa olla tarkkana hintojen kanssa. En oo kovin paljoa kirppareita kierrellyt, mutta kaikki langat mitä oon kirppareilla nähnyt ovat olleet suhteettoman kalliita ollakseen yleensä jotain akryylisia vajaita jämäkeriä. Lankakaupan tarjouskorista saa halvemmalla ihan tuoretta lankaa. Toki varmaan voi kirppareilta löytöjäkin tehdä varsinkin jos enemmän harrastaa kirppistelyä.
Kumkvatti
yybersalama

ViestiKirjoittaja skray » Su 17 Elo 2014 19:19

Noi koukut näyttää hienoilta, samaa hintaluokkaa ovat marketin peruskoukun kanssa, muistaakseni maksoin 2,90 tai 2,99 omastani.
Kirppiksellä hinnat tosiaan joskus on aika kovat langoissa, mitä niitä nyt oon katsonut. Joskus mietin, onko lanka jotenkin erikoista tms, kun maksaa niin paljon. En tietystikään ole mikään ekspertti, joten asia on jäänyt siihen. Omat harjoituslankani eivät mielestäni olleet kalliit, kun sain ne hintaan 1,20e/kerä. Tuo vaan meinaa olla vähän löysää lankaa harjoituksiin, kun välillä langan säikeet jakaantuu ja koukku meneekin langan läpi, eikä silmukan läpi. :keijo:
Harkitsen, että hakisin jonkun muun langan harjoituksiini myös, josko onnistuisin paremmin.

En aio luovuttaa. :virne:

Tänään myös ehdotin yhdelle kaverille, että voitais alkaa pitää ompelukerhoa ja nähdä sit kerran viikossa käsitöiden merkeissä talven aikana. Se jo mainitsi, että voi sitten opettaa mut paremmaks virkkaajaks, kun on saanut opettajan hommissa opetettua viidesluokkalaisetkin virkkaamaan pöllöjä. :P
Saas nähdä, tuleeko ompelukerhosta mitään.
skray

ViestiKirjoittaja skray » La 06 Syys 2014 09:30

Osaan tehdä isoäidin neliön kokonaan ilman ohjetta! :superhymy:
Kävin ostamassa langat ja kohta alkaa virkkaaminen oikein toden teolla. Ostin mustaa, petrolin sinistä (vai vihreääkö se on) ja sinapinkeltaista.
Ainut, mikä on vaikeaa, on värin vaihtaminen. Ajatus oli siis se, että neliöistä tulisi kolmevärisiä ja kokeilinkin jo pari tehdä. En oikein hanskaa sitä, miten sen uuden värin saisi hyvin ensimmäisestä silmukasta asti ja langanpäät hyvin piiloon samalla virkatessa, niin ei tarvis päätellä niitä myöhemmin. Harkitsenkin nyt, että tekisin yksivärisiä neliöitä petrolista ja keltaisesta ja sitten mustalla kursisin vain ne yhteen peitoksi. Lisäksi voisin ehkä käydä ostamassa vielä vaikka pari muutakin väriä, että tulee oikein värikäs peitto.
skray

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ma 13 Loka 2014 17:49

Mulla on käsityöinnostus päällä. Sellainen kaikki mulle heti nyt -meininki. Haluan neuloa neuletakin, ommella kellomekon juhlakäyttöön ja mikä tärkeintä, ommella itselleni pitkän talvitakin. Sopivasti tulikin Eurokankaan mainos, jossa oli kuva kivan värisestä, kohtuuhintaista takkikankaasta JA 20 % alennuskuponki. :täpinä: Niin ja mainostivatpa vielä, että kivannäköisen takin kaavojakin on saatavilla. :tipahdus: :keijotäpinä:

Täytynee ottaa myös Miehekkeen isoäitiin yhteyttä, että nyt olis tarvetta takkinapeille ja neuletakkinapeille. :tilt: (Hassua, että sekä mun että Miehekkeen mummoilla on hirmuiset nappivarastot. Oma mumma on ottanut kaikista pois heitetyistä vaatteista napit talteen ja Miehekkeen isoäiti taas on ostellut niitä...paljon.)
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja skray » Ke 19 Marras 2014 20:51

Nyt sujuu jo värin vaihtaminen aika hyvin virkatessa. Samoin muutenkin olen nopeampi kuin ennen ja saan valmista aikaiseksi.
Kävin myös ostamassa neulan, jolla saan helposti pääteltyä neliöt ja niistä tulee siistejä.

Tällä hetkellä kasassa on 75 isoäidin neliötä, eli 1/4 neliöistä on tehty, jos etenen alkuperäisen suunnitelmani mukaan.

Neliöni ovat siis n. 10x10cm ja haluaisin n. 150x200cm peiton, jolloinka neliöitä pitää olla 15x20, eli 300 kpl. Huh.
Alkuperäinen suunnitelma oli, että koko peitto olisi koottuna ja valmis jouluun mennessä, mutta niin ei taida käydä. Laskin, että mun pitäis virkata 5 neliötä päivässä saadakseni kaikki 300 tehtyä 15.12. mennessä. Nyt olen jäljessä tavoitteestani niin paljon, ettei mitenkään enää onnistu.

Ehkä peitto on valmis seuraavaan jouluun mennessä... :virne:
skray

ViestiKirjoittaja kmaria » Ke 19 Marras 2014 22:29

Mulla on myös kesken peitto isoäidin neliöistä. Olen aika alkuvaihessa, mutta tarkoitus olisi tehdä tuoreelle siskonpojalle pieni peitto joululahjaksi. Luultavasti siis vietän joulunaluspäivät tiiviisti koukku kädessä viime hetken paniikissa. Ostin tuollaisen Waves-koukun ja ai kun sillä on kiva virkata. Kiitos siis Kvatille vinkistä. :tilt:
Välinekokeilussa oli myös bambuiset sukkapuikot, jotka tuntui kivoilta. Tein siskontytölle villasukat ja niihin jarrukuviot pohjaan, jotta niitä voi käyttää pienikin ihminen sisällä. Vielä kaipaan jonkin verran harjoitusta sen lateksin kanssa, mutta ei kai kukaan niitä pohjia katso...
kmaria

ViestiKirjoittaja puolikarkea » La 29 Marras 2014 21:25

Kuvittelin pari vuotta sitten olevani hyvinkin näppärä virkatessani kuusikulmioista peiton. Joo, en ollut, koska sen salmiakin malliseksi tekemäni peiton perkeleen alle ei mahdu kuin yksi henkilö kerrallaan vötjäämään. Pitäisi siis itsekin ottaa koukku käteen ja virkata reilu määrä paloja. Ei vaan taida enää olla mahkujakaan saada lankoja samoista värjäyseristä, että lopputulos ei ehkä viehätä esteettistä silmääni. Ja kuusikulmioiden ohje oli TOTTAKAI täysin omasta päästä sovellettu, voi olla, etten saa aikaiseksi edes samanlaisia kulmioita. Että hehe, tee-se-itse-puolis iskee jälleen!
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

ViestiKirjoittaja skray » Ti 09 Joulu 2014 19:44

Käytiin töistä meidän työntekijäkerhon kanssa pläkkityökurssilla ja voi vitsit kun oli kivaa!
Tein piparkakkumuotin (kissa), joulukuusen koristeiksi semmosia salmiakin muotoisia palasia ja viime hetken työnä pöllön.
Työkaluiksi tarvi oikeastana vaan vasaran ja jotain millä tehdä kuvioita vasaroimalla. Tarjolla oli pyöreäpäinen vasara pellin lommottamiseen, vai miksikä sitä kutsuis, ja nauloja/ruuveja reikien tekemiseen, sekä kirjaimet, joita voi lyödä peltiin vasaroimalla, vähän kuin leimoja. Niin ja peltisakset!

Olis siellä ollut tarjolla peltiä kotiin ostettavaksikin. En nyt ostanut, kun ei täällä kotona toistaiseksi ole oikein paikkaa missä hakata peltiä, mutta pidän kuitenkin mielessä. Voisi vaikka hakea joskus palan ja tehdä lisää joulukoristeita tai vaikka jonkun kyltin tai jotain.

Paikka jossa oltiin, on semmonen Taitokeskus, jossa siis voi käydä tekemässä kaikenlaisia kädentöitä. Ne järjestää erilaisia kursseja ja viikonloppuja. Nytkin olis ens maanantaina pläkkityöpäivä klo 13-20, jolloinka saa milloin vaan tuona aikana mennä sinne tekemään jotain pläkkipellistä. Ei siis ole pakko olla paikalla klo 13-20, vaan esim. vaan klo 17-19, jos itselle käy parhaiten niin. Lisäksi se on myymälä samalla, jossa myydään kaikenlaista kädentaitoihin liittyvää materiaalia, kaavoja, oppaita yms. Kiva paikka, jossa en ole tajunnut käydä aiemmin.

Kävin nyt sitten viime viikolla ostamassa sieltä semmosta paksua trikookudetta, josta aion virkata kissalle oman korin. Semmosen jonkun kiva, jossa on vähän reunojakin, kun tuo niin tykkää kölliä laatikoissa. Ajattelin tehdä semmoset reunat, että kissa näkee niiden ylikin kuitenkin, jos haluaa.

Ps. Isoäidinneliöpeitto ei ole läheskään valmis. Pitäisi tehdä yli 20 neliötä päivässä, jos meinaisin saada peiton valmiiksi jouluun mennessä. :virne:
skray

EdellinenSeuraava

Paluu Känpillä