Eikä se edes haittaa

Oonhan mä tietenkin käynyt vaikka missä ilmaiskonserteissa ja -festareilla, mutta jotenkin maksulliset festarit ovat jääneet välistä jo monta kertaa.
Eikä muakaan oikestaan haittaa. 

Siitä on piiiitkä aika, kun olen viimeksi jossain isoilla maksullisilla musafestareilla käynyt. Veikkaisin, että edellinen kerta on juurikin Flow'ssa vuonna 2009.

Lopulta päätämme tehdä blondit ja pysähdymme aloillemme, seuraamme hetken minne suurin osa ihmisistä menee ja lähdetään seuraamaan massan mukana. Kyllä, ranta löytyi. 

Voin antaa Uniikille anteeksi että hänen vuokseen minun jäätelöni sulaa lähes samantien.

Ja vipinvippi-alueelle ei ole mitään asiaa ilman asiaan kuuluvaa ranneketta. Toisaalta eipä noiden alueiden välillä meinannut itse järjestäjätkään päästä liikkumaan. Eräskin kaivaa lompakostaan Blockfest-"luottokortin" näyttäen että päästä ny prkl läpi. Järkkäri pyytää nolona anteeksi ja meitä muita hihityttää. 

Hölötämme siinä niitä näitä ja seuraamme kun kello laskee minuutteja ja sekunteja keikan alkuun aivan liian hitaasti.
Jengi kiljuu ja huutaa ja laulaa heti mukana uuden Sä huudat-biisin tahdissa.

, mutta onneksi se hulabaloo loppuu heti kun astuu hotelliin sisälle.
Onnistumme kumminkin saamaan taksin hieman kauempana hotellista ja olemme pysäkillä 45min ennen bussin luvattua lähtöaikaa. 

Tapahtumien kulun osalta ei ole lisättävää, lisään siis vain omia fiiliksiäni: rankka reissu, mutta kannatti.
Olisin ehkä ollut vielä enemmän poikki, jos olisi pitänyt hengata tungoksessa kentällä. Ja sitten kun kuuntelin Elastisen keväällä ilmestyneen levyn biisien vakuutuksia siitä, että vastoinkäymisistä huolimatta kun jaksaa tehdä hommia, niin ehkä se palkitaan, se tuntui tarpeelliselta kuulla. Vaikka tiedän, että laajempana asenteena ajatus siitä, että kun vaan itse jaksaa tehdä töitä, niin menestyy, on kestämätön, koska sillä on sitten liian helppo syyttää jokaista itseään ongelmista (...ja vaikka sitten perustella esimerkiksi jotain sellaista kuin isojen palkkojen kevyttä verotusta ja sosiaalitukien alasajoa, ja mitä vielä... asioita joista Elastinen ei tietenkään sano mitään, se on oma aasinsiltani). Siitäkin huolimatta pidän Elastisen sanomasta musiikkina, kun en ota sitä liian vakavasti. Pohjimmiltaan se on kuitenkin tsemppiä, hyväntuulista vakuutusta siitä, että "vaikeet ajat väistyy kuitenkin, solmut aukee ajallaan".
En osaa sanoa keikasta muuta kuin että kannatti se kokea. 

Totta kai tiesin, että mainoksissa on Beckiä, Pet Shop Boysia ja siinä ne olivatkin.
Olin käynyt jo torstaina vaihtamassa rannekkeen ja siinä vaiheessa sinne vaihtopisteelle oli sattunut tosi nuoren näköistä porukkaa, joka itseäni vähän ahdisti. Perjantain aikatauluista olin sen verran katsonut, että ensimmäisenä esiintyy Yona ja se on pakko nähdä. Major Lazeria joku oli hehkuttanut, niin mietin, että ehkä senkin voisi katsoa.
Jännitti vähän, koska en ollut aikaisemmin ikinä ollut yksin festareilla, ja edellisestä Flow-kerrastani oli varmaan ollut noin viitisen vuotta. Keikoilla toki muuten olen ollut vaikka kuinka monta kertaa itsekseni. Muutenkaan en ollut ihan varma esim. miten festarialueelle pääsee sisään, menenkö järkevää reittiä yms. (En tosin sen järkevämpää reittiä olisi voinut mennä.) Sain matkalla juotua sen toisen siiderin loppuun ja fiilis oli hyvä. Joku jakoi pyöräparkin läheisyydessä Kehärata-karkkeja, joiden pakkaus näytti pikaisesti katsottuna ihan kortsupakkaukselta. 
Sen jälkeen tajusin, että minullahan ei ole yhtään käteistä, enkä halunnut vinguttaa pelkkää korttia alueella, ja fiilis oli sen verran hyvä, että päätin mennä kysymään parilta vanhemmalta miesjärkkäriltä missä olisi lähin automaatti (vaikka periaatteessa tiesinkin vastauksen). "Me ollaan Tampereelta, ei me tiedetä mistään mitään", kuului vastaus
, mutta toinen sedistä kävi kysymässä kahvinmyyjätytöltä automaatista. Kiitin heitä hyväntuulisena hyvästä palvelusta.
Meinasi tulla kyyneleet silmiin ihan sen takia, että tämä on festareiden eka keikka ja koska se on Yona.
Keikassa sinänsä ei ollut mitään "uutta", vaikka suurin osa setistä olikin uudelta levyltä. Määrältään pieni yleisö oli hyvin mukana ja viimeisenä esitetyssä Pilvet liikkuu, minä en -kappaleessa päästiin vähän yhteislaulamaankin. Hyvä aloitus.
Olisi harmittanut ihan vietävästi, jos olisin missannut sen keikan. Koska siinä oli minun perjantain "pääkeikkani" päätin sitten haahuilla loppuillan sinne, minne jalat vievät. Voimalassa (eli kellohallissa) aloitteli Olavi Louhivuori, jonka luulin olevan jotain jazzia tms. Se olikin ihmeellistä tsurinaa ja mörinää, jota en oikein jaksa, enkä jaksanut silloinkaan. Voimalassa oli onneksi sisävessa, jonka pistin muistiin. (Ei vielä ainakaan tarvinnut käyttää bajamajaa.) Jatkoin matkaa Lapin Kulta Blue Tentiin (myöh. Sininen teltta) katsomaan Mannaa. Siinä välissä näin sattumalta ex-avokälyni, jota oli tosi kiva nähdä, ja jolle hehkutinkin festarin järjestelyjä. (Siinä mielessä oli hyvä hehkuttaa, kun alue ei ollut täynnä.
)
) ja piti mennä sinne automaatille. Alueelta ulospäin mentäessä ei ollut yhtään jonoa, mutta alueen sisäpuolle jonottavia oli jo melkoisesti.
Tosin en siinä vaiheessa ajatellut asiaa sen enempää, vaan päämääräni oli se automaatti ja joku kauppa. Päädyin Kurviin. Helsinginkadun automaatilla oli aikamoinen jono. Päätin tarkastaa metroaseman R-kioskin vieressä olevan automaatin. Siellä ei ollut jonoa. Mietin, että suomalaiset varmaan tykkää taas jonottaa. Kävin vielä ostamassa jotain irtojuttuja ja yhden Garagen Kurvin Lidlistä. Ne maksoivat vähemmän kuin yksi siideri siellä alueella.
Ja kerrottakoon vielä, että vaikka tykkään Garagesta, se ei maistunut kovinkaan hyvältä matkalla takaisin festarialueelle. 
). On vaan "kiva" kun niitä tekstejä porttien yläpuolelta ei näe jonon päästä, kun ne oli kirjoitettu jollain kärpäsenkakan kokoisella tekstillä. Tekstit näki vasta keskellä sitä jonotuskaaosta. Ärsytystä lisäsi vähän sekin, että muut ihmiset alkoivat olla jo siinä vaiheessa tukevassa nousuhumalassa.
Vihdoin näen, mihin jonoon minun piti rannekkeeni kanssa mennä ja pitkältä tuntuvan ajan jälkeen pääsin vihdoin festarialueelle. Vähän sellainen fiilis, että kukaan ei tutkinut laukkuani, kun poika viereisestä jonosta oli jäänyt jonkun hajuvesipullon kanssa turvatarkastukseen jumiin. Vihdoin olin kuitenkin siellä festarialueella ja pystyin taas hengittämään. Päälavalla lopetteli Lianne Le Havas, joka kuulosti kivalta, ja jota olisi ollut kiva kuulla vähän enemmänkin, jos en olisi ollut jumissa siellä jonossa. (Ja juuri kun olin vähän aikaa sitten kehunut järjestelyjä ex-kälylle.
Vaikka täytyy sanoa, että ei järjestelyssä muuten pahemmin muuta valitettavaa oikeastaan ollutkaan kuin tuo perjantai-illan jonotus.)
Varmaan tosi hyvä lava niille, jotka ovat olleet ajoissa ja päässeet sinne istumaan, lavan ulkopuolella oleville ei niinkään.
Pystyi sieltä välistä vähän kuikuilemaan ja yhdessä kohtaa lavaa oli iso sisääntuloaukko, josta näki vähän paremmin.
) Noin 15 minuutin kävelyn jälkeen olin isän luona. Täydellistä!
Hengailin vielä hetken kissojen kanssa, katsoin Don Huonojen keikkaa telkkarista, kävin suihkussa, raivasin kissat sängystä pois tieltä ja menin nukkumaan.
). Olin kirjoittamassa juuri viimeistä virkettä, kun painoin vahingossa enteriä ja tämän seurauksena kone käynnistikin itse itsensä uudelleen.
Koko tekstini katosi sitten vaan jonnekin, enkä löytänyt sitä mistään historiatiedoista yms.
Otti päähän niin paljon, että meni melkein kuukausi, että huvittaa jatkaa koko raporttia ollenkaan.
Mutta jatketaanpas:
Pari tuntia yritin kuitenkin vielä nukkua, kunnes luovutin ja menin antamaan kissoille ruokaa. Vähän ehkä kyllä väsytti.
Koska ei huvittanut hengata koko päivää kalliilla festarialueella, päätin että käyn katsomassa Dave Lindholmia 360-lavalla (keikka alkoi kahdelta) ja tulen sitten takaisin syömään, lepäilemään ja ehkä juomaankin jotain. 
Katsoin Daven jälkeen muistaakseni vähän LCMDF:ää Mustassa teltassa, mutten oikein jaksanut sitä vaan lähdin lepäilemään.
Katsoin telkkarista ysärivideoita, ja jompikumpi kissoista oli vuoronperään kaapissa.
Itse festarialueella olisi ollut pari ihan kiinnostavaakin artistia (esim. Regina ja French Films, jonka olen jo monesti onnistunut missaamaan), mutta lähdin vasta kuuden jälkeen alueelle tavoitteena nähdä Belle and Sebastian. Olinkin siellä ajoissa. Kukaan ei tällä kertaa jäänyt hajuvesipullon kanssa jumiin, mutta järkkäri tarkasteli pitkään mun allergialääkkeitä, jotka olivat "piilossa" lompakossa, mutta kuitenkin näkyvillä. Tajusin siinä vaiheessa, että olisin voinut piilottaa vaikka minkälaisia tabuja esim. lompakon sisään ja salakuljettaa ne siten alueelle.
No, onneksi siihen ei ollut tarvetta, eikä koskaan tulekaan olemaan.
Vähän jo siinä vaiheessa kävi mielessä, että on tosi hyvää tsägää, jos löydetään uudestaan toisemme sieltä, mutta en ottanut stressiä siitä.
Olin vain iloinen, ettei tarvinnut mennä minkään porukan mukana, ja esim. mennä kaljalle, koska muutkin ovat menossa sinne.
Vaikka en tiedä bändistä paljon mitään (mulla on yksi niiden levy), keikka oli ihana! Pelkäsin keikan olevan vähän sisäänpäinkääntynyt, mutta ainakin laulaja oli hyvällä tuulella ja koko jutusta välittyi vain hyvä fiilis. Eturivin yleisöäkin pyydettiin lavalle tanssimaan. Yllättäen ensimmäinen, joka sinne meni ei ollut suomalainen.
Mietin sitä musaa kuunnellessani ja keikkaa katsoessani, että tää on niin mun juttu: kivaa kitarapoppia ja aurinko paistaa. (En muista enää, mitä biisejä soitettiin.)
) ja
Eipä ollut toivoakaan löytää tuttujani sieltä. No ei se mitään. Lähdin kohti Tiivistämöä, jossa oli silloin joko Seksihullut tai Kesä -niminen bändi
Muistaakseni Seksihullut lopetteli juuri ja Kesä aloitti. Seksihullujen laulajalla oli mielenkiintoinen karjuva naisääni. Kesän aikana vaan nojailin seinään ja yritin venytellä pohkeita ja reisiä.
Kesä oli muistaakseni jotain post punk -tyyppistä musaa. En jaksanut koko keikkaa loppuun, vaan lähdin etsimään ruokaa. Róisín Murphy aloittelisi kohta, niin voisin katsoa keikkaa ja syödä siinä samalla.
Katselin hetken Róisín Murphyn keikkaa, mutta en saanut siitä oikein mitään irti. Siinä oli kai olevinaan jonkinlaista huumoriakin. Róisín mm. oli pukeutunut vanhaksi naiseksi, joka haukkui nykymusiikin. Jutut eikä musa auennut mulle ollenkaan. Olin jo muutenkin vähän Pet Shop Boysin odotuksessa, ja muistaakseni kävin Tiivistämössä tai sitten olin vessa- tai kaljajonossa jossain. Kun palasin takaisin, koko alueelle oli kerääntynyt ihan hirveästi väkeä. Yritin tunkea itseni vaan johonkin väliin, jossa ei ollut liian humalaisia ihmisiä. Se oli muuten vaikeaa.
Oli kuitenkin lauantai-ilta, ja tosi monilla näytti olevan vaan enemmän mielessä ryypiskely ja kaverien kanssa hengailu, ja ehkä siinä sivussa keikan "katsominen".
No, itse olin yksin ja selvinpäin ja toivoin näkeväni ja kuulevani keikan, ja olisi ehkä kiva päästä vähän tanssimaankin.
Keikan alkupuoli oli täynnä uuden levyn biisejä. Aikuis-EDM on ihan hyvä sana kuvaamaan niitä.
Arvostin PSB:n "poikien" hattuja. Esimerkiksi Chris Lowella oli jossain vaiheessa iso diskopallo päässään.
Lavalla oli myös minotauroksiksi pukeutuneita tanssijoita. Kukaan yleisöstä ainakaan lähelläni ei tuntunut tanssivan ja bändi soitti ihan hiton hiljaa. Kuulin känniölisijöiden puheet musiikin yli.
Siirryin koko ajan pikkuhiljaa lähemmäs, ja se olikin hyvä ratkaisu. Vihdoinkin täällä joku tanssi. Ehkä minäkin sitten vähän. Tuli West End Girls. Yleisö ei oikein tuntunut innostuvan. Siirryin koko ajan eteenpäin. Onneksi ihmiset alkoivat häipyä, niin pääsin itse vaan sinne lavanedustan alueelle ja ei ollut ahdasta. Vihdoin kuulin jotain myös musiikista. Sitten jossain vaiheessa alkoi hittiputki.
En muista missä järjestyksessä biisit tulivat, mutta mm. Go West ja You Are Always on my mind! Vihdoinkin pääsin bailaamaan!
Ihan sama vaikka ne ovatkin covereita. Päätin että katson kaikki loput päälavan keikkani tältä puolelta, enkä sieltä känniörveltäjien puolelta. (Siis se oli rajattu alue, johon ei saanut viedä juomia.) Juuri kun pääsin vauhtiin, keikka loppui. Alku oli ihan ok, ja välillä tylsähkö, mutta loppu oli mahtava!
Ihmiset niin olivat innoissaan ja hyvässä fiiliksessä, että se tarttui. Tuntui, että tämä takapiha on ihan oma maailmansa. Päälavalla on juuri esiintynyt montakin maailmantähteä ja täällä vaan bailataan Daruden tahdissa.
En vielä kehdannut mennä tanssimaan Daruden aikana, vaikka kuinka teki mieli. Sitten tuli Coronan The Rhythm of the Night. Kelpasi! Rohkaisin mieleni ja menin tanssimaan. Se jotenkin sopi siihen lämpimään elokuun iltaan, ja päivällä katsomaani ysäriteemaan. Aloin myös miettimään yhtä leffaa, jossa tämä biisi soi, ja tuli hyvällä tavalla surumielinen olo. Sitten alkoi joku bassojytkejumputusbiisi ja taika oli tiessään. 
Olin kuitenkin jo aika väsynyt (kello oli jotain yli puolenyön
), enkä muistanut edes bändin tunnetuimman biisin nimeä, joten päätin lähteä kämpille nukkumaan. Siinä kävellessäni mietin, että vielä yksi päivä pitäisi jaksaa, ja että kaksikin päivää olisi riittänyt mulle ihan hyvin. 
No ei se mitään. Haluan sen lopettaa kun aloitinkin.
Harmi vaan, että tajusin keikan liian myöhään ja se ehti loppua melkein heti kun tulin paikalle. 
Kissa ei tällä kertaa herättänyt, mutta tuli viereen nukkumaan.
Pötköttelimme hetken, kunnes vihdoin sain itseni sängystä ylös ravitsemana itseni ja kissat. Silloin oli myös ravintolapäivä ja mietin, että lähtisinkö kiertelemään ravintolapäivän juttuja. Mietin, että jaksanko tehdä ylipäätään mitään.
Beck ja Florence + The Machine olivat ainoat päivän artisteista, jotka todella halusin nähdä (vaikka koko päivänhän siellä oli kiinnostavia, muttei "pakollisia" artisteja), joten mietin että menisikö vasta Beckiin. Kahdelta olisi aloittanut ainakin John McGregor, josta ainakin aikoinani olen pitänyt kovasti, mutta ei huvittanut yhtään mennä festarialueelle, koska olin menossa sieltä sitten kotiin ja olisi pitänyt ottaa kaikki kamat yms. mukaan, ja halusin vähän lepäillä.
Telkkarista tuli onneksi Sound of Music. Päätin katsoa sen ja odottaa että isä tulee kotiin. 
Vihdoin tajusin mennä vähän lähemmäksi lavaa, ja siinä pystyi keskittymään paremmin itse keikkaankin.
Artistin vetovoima tuli siinä paremmin esille. Tosin huomasin kaipaavani jotain "lihaa" niiden biisien ympärille, jousia tai jotain, vaikka pelkkä nainen ja kitara onkin Wagnerin "juttu". Itse biiseissähän ei mitään vikaa ole, mutta kaikki jäävät jotenkin vaan demomaisiksi, vaikka sekin on Wagnerin "juttu", mutta silti.
Mietiskelin myös jotain nuoria hipstereitä, kun kaikki olivat niin viimeisen päälle tyylikkäitä, että mitenköhän nuokin pärjäisivät jollain kunnon mutaisilla festareilla. 
En kuitenkaan tehnyt niin, vaan yritin samalla jumpata niskoja ja hartioita. Mietin samalla, kun tuolla alueella on useita eri kojuja ja toimijoita, miksei kukaan voisi järjestää festarijoogaa - tai pientä jumppaa.
(Meinasin oikeasti laittaa palautetta/ehdotuksen tästä Flow'n järjestäjille, mutta en ole "yllättäen" vieläkään saanut aikaiseksi.
) Sain selville sitten myöhemmin, että Westerlund on vaikuttanut legendaarisessa Circle -bändissä.
) ja ehkä vessassa, mutta sain sen teen käteeni vasta kun Beck aloitti, tai oikeastaan olin teejonossa siinä vaiheessa Pauligin kojulla. Siinä kojulla oli jonkinlainen "terassi", jossa olisi ollut kiva istuskella, koska siitä näki suoraan päälavalle, mutta kun siellä kojulla piti soida jotkut omat jumputijumputi-musat.
Varmaan osasyy siihen, että olin niin väsynyt, oli se musiikillinen kakofonia, kun joka kojulla ja pisteellä oli omat musansa, eikä missään päässyt rauhoittumaan. 
Onneksi luin vasta jälkeenpäin, että Loser oli tullut jo heti ekana, silloin kun olin ollut jonottamassa sitä teetä, niin katsoin koko keikan!
Beck oli jotenkin vaan niin... ihana.
En mä osaa sitä paremmin sanoa. Biisit (joista en muistanut nimeltä yhtään, paitsi Where Is Atin ja sen Loserin, jos olisin kuullut sen ) toimivat hyvin, bändi soitti hyvin, Beck oli hyväntuulinen ja vitsailikin. Sitä paitsi Beckillä oli mahtava ihanan miehekäs lauluääni.
Hitto kun en muista keikasta enempää, paitsi että olin ihan innoissani siitä ja jäi hyvä fiilis. 
Myöhemmin luin, että teltta oli ollut ihan täynnä, eli siellä olisi pitänyt olla todella ajoissa.
Onnellisena kävelin metrolle ja kuuntelin Florence + The Machinen tuotantoa ja vähän Beckiäkin. Kotiin päästyäni oli liikaa täpinää vielä päällä, enkä pystynyt menemään heti nukkumaan. Kuuntelin vielä vähän Beckiä niin kauan että puhelimesta loppui akku ja soitin jotain yksittäistä Florence + The Machinen biisiä uudelleen ja uudelleen. 
Suvi kirjoitti: Wagneria on kehuttu maagiseksi esiintyjäksi, ja hän varmasti osaa ottaa yleisönsä jossain klubeilla, mutta jokin "puuttui". Osasta yleisöä ei kiinnostanut yhtään ja keikka oli selkeästi heille "välinumero" tai keskustelun taustamusiikkia. Sitä paitsi yleisön nuoriso-osasto odotti Wagnerin jälkeen esiintyvää provokatiivista artistia (jonka nimeä en millään muista) ja oli aika levotonta. Heille joutui hyssyttelemään.Vihdoin tajusin mennä vähän lähemmäksi lavaa, ja siinä pystyi keskittymään paremmin itse keikkaankin.
Artistin vetovoima tuli siinä paremmin esille. Tosin huomasin kaipaavani jotain "lihaa" niiden biisien ympärille, jousia tai jotain, vaikka pelkkä nainen ja kitara onkin Wagnerin "juttu". Itse biiseissähän ei mitään vikaa ole, mutta kaikki jäävät jotenkin vaan demomaisiksi, vaikka sekin on Wagnerin "juttu", mutta silti.
) ja sekään ei ollut ehkä paras paikka hänelle, mutta oli kyllä sentään parempi kuin Flow. 

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa