Remonttia, remppaa, kodin kunnostusta

Re: Remonttia, remppaa, kodin kunnostusta

ViestiKirjoittaja Nugat » Ma 01 Loka 2012 19:38

Kaakeloin yllättäen itse keittiötason välitilan. :tipahdus: En ole varma kuinka kaikki lähti liikkeelle, mutta nyt ne kaakelit on seinässä. :keijo:
Toivottavasti ne eivät tipu yön aikana. :keijo:

Ikkunoiden tiivistämisen kanssa on ongelmia. :epäilevä: Vanhoissa ikkunoissa kun istuvuus karmeihin on luokkaa jännä, niin tiivistenauhojen kanssa saa sumplia ihan tosissaan. Harmittaa, kun ikkunoiden väliin muodostuva höyry tiivistyy ja valuu pitkin laseja, tämän takia ikkunapokat olivatkin niin huonossa kunnossa. Otin taktiikaksi käydä joka aamu katsomassa kosteusasteen ja sen mukaan fiksata niitä tiivisteitä. Tosin sisäpokat eivät pysy vielä kunnolla kiinni, kun koko kaupungista (!) on näköjään loppuneet tietynlaiset salvat joilla ne saisi näppärästi kiinni. Ennen kun ne ovat oikeasti tiiviit on tämä vähän vajavaista touhua. Tutkimukset jatkuvat ja vinkkejä otetaan vastaan. :keijo: Talveksi vielä laitan teippinauhan ympäri pokia.
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja Nugat » Pe 12 Loka 2012 13:07

Ikkunoiden tiivistäminen. :norsu: Salvat on, tiivistenauhat on, mutta ei. :nirppa: Pari ongelmallista on ikkkunaa on läsnä. Nimenomaan ne ulkopokien lasit huurustuvat, elikkä ulkona on kylmempää kuin lasien välissä "sisätilassa". Nyt päätin lopettaa tivistenauhojen kanssa leikkimisen ja aloin perinteitä kunnioittaen tunkemaan veitsen avulla vanhoja lakanoita sisäpokien rakoihin. Siihen päälle sitten liimapaperia. Jota on jossain. En varmana heittänyt pois suuressa invertaariotilaisuudessa, jonka järjestin keskenäni. Enhän. :riips: Ja kehuin vielä vanhan puodin pitäjälle kun yritti sitä myydä, että enhää mää tarttee ku mul on kaapit sitä täynnä! :pepsodent: Kuitenkin, tämän jälkeen ei pitäisi kyllä sisäilmaa päästä vuotamaan.

Mummun aikana ei kuulemma ikkunat olleet ikinä höyryssä kun näin tiivistettiin enkä tosiaan edes muista, että ikinä olisi ollut ongelmia. Siinä on vain se huono puoli, että ikkunoita ei sitten avata kuin vasta seuraavana kesänä, jos jaksaa. :p Tuvassa saa talvellakin auki uuden ikkunan, mutta kammarissa on vain vanhat ja ne kenkkuilee sen verran, että niitä ei taida tiivistenauhojen kanssa saada tiiviiksi. Eli nekin umpeen, mutta jos torpassa syntyy tulipalo niin mistä mä sitten hyppään ulos, jos ovesta ei pääse? :friikki: Se on myös jännyys, että jos rikon lasin niin jääkö mun perse kiinni siihen ikkunaruutuun. :p

Elämä. :ei:
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja skray » To 13 Joulu 2012 20:52

Jonkinmoista remonttirapsaa taas. :keijo:

Takkahuoneen seinät on levytetty ja odottavat pakkeloijaa. Mieheke aikoo viissiin viikonloppuna pakkeloida, kun mä oon töissä. Onneks se on vaan se yks huone ja mieheke on aika etevä noissa hommissa. Lisäks pitäis katto koolata ja paneloida vielä ja sitten tehdä lattiat. Ennen sitä pitäis toki maalata seinätkin siellä sitten ja mieheke sano, että mä saan päättää värit. :tilt:

Meillä on enää tuo takkahuone täällä alakerrassa kesken ja tarkotus olis saada se jouluun mennessä edes sellaseen kuntoon, että ennen uutta vuotta vois sitten muuttaa sinne nukkumaan olohuoneesta. Jospa käyttäis sitten välipäivät maalaamiseen.

Sit pidetään muutama kuukausi taukoa kaikesta rakennushommasta ja ollaan vaan. Tosin en tiedä kuinka aikaisin pitää varata kaivinkoneita yms. pihan ja autotallin rakentamista ja tilan raivaamista varten, mutta ne on sit seuraavana listalla.. samoin kuin muutkin puutarhaan liittyvät jutut.. salaojitukset ynnä muu kiva. :keijo:
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja skray » Su 20 Tammi 2013 20:33

Takkahuone on vihdoin valmis ja ensi yönä siellä nukutaankin jo. Jouluks oli tavote se saada valmiiks, muttei kyllä pystyny mitenkään.

Nyt kun se on valmis, on into yläkerran tekemiseen ehkä herännyt vähän aiemmin kuin oli tarkotus.
Meillä kävi kiinteistövälittäjä arvioimassa talon nykytilanteen ja arvailemassa piirustusten ja meidän kertomusten perusteella kokonaan valmiin talon+autotallin+pihan+saunan arvon. Yllätyttiin, kuinka paljon tästä saiskaan sitten ja heräs ihan uus mielenkiinto koko hommaan. Nyt vaan pankin kanssa juttelemaan lisärahasta. :p

Vähän ehkä väsyttää jo kaiken maailman tarjousten hakeminen erilaisista rakennusmateriaaleista. Aateltiin yrittää tällä kertaa sellasta taktiikkaa, että laskettais kaikki edes suurin piirtein valmiiksi ja haetaan kerralla kaikki tarjoukset. Saiskohan paremmalla hinnalla, kun kerralla kysyy eristeet, seinämateriaalit, katot, lattiat, kaakelit... mitä vielä tarvii..? No, kaikki isommat hankinnat kuitenkin.
skray

ViestiKirjoittaja Pvi » Su 23 Kesä 2013 14:46

Putki- ja sähköremppa on pistetty taloyhtiön puolesta suunnitteille. Kunnon remppa siis luvassa ja samalla hyvä sauma pistää minikeittokomero uusiksi. Nyt on kivasti käytetty aurinkoiset juhannuspäivät istuen tietokoneella selaillen eri firmojen keittiökaapistovaihtoehtoja. Surukseni olen huomannut, ettei 20 cm leveitä laatikostoja ole tarjolla. Siis semmoisia, missä saisi ruokailuvälineet laatikkoon vaakatasoon. Iso höh ja pöh keittiösuunnittelijoille, jotka tekevät vain omakotitalokalusteita.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Su 14 Heinä 2013 20:53

Pvi kirjoitti:Surukseni olen huomannut, ettei 20 cm leveitä laatikostoja ole tarjolla. Siis semmoisia, missä saisi ruokailuvälineet laatikkoon vaakatasoon. Iso höh ja pöh keittiösuunnittelijoille, jotka tekevät vain omakotitalokalusteita.

Jos laatikoston ei tarvitse olla liukukiskoilla, niin onhan noita alakaapistoihin 15-20 cm leveitä lokerikkoja, joihin saa laatikot myös. Ainakin keittio.net tarjoaa tällaisia. Kiskoilla noin kapeita ei ole tarjolla varmaan ihan käytännön syistä, kiskot kahmaisee ison siivun säilytystilasta ja noin pieniä laatikkoja on suhteellisen kevyt vetää ulos ilman kiskojakin.

Tietenkin, jos ehdottomasti haluaa liukuvat minilaatikot (pyörät vaikka pohjaan) ja muutenkin remppaa keittiön, niin voi kääntyä ihan puusepän puoleen, ne voi nikkaroida muutakin kuin standardikeittiöitä. Mittatilauskeittiö ei loppujen lopuksi välttämättä tule kovin paljoa kalliimmaksi, kun työn osuudesta voi hakea kotitalousvähennystäkin. Kannattaa ainakin kysyä tarjousta.
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja skray » Ma 10 Helmi 2014 21:20

Meillä tehdään eteistä. :huoh:

Eteisessä on valtava peilikaappi, jossa on mm. kaikki mun vaatteet. Peilikaappi tyhjättiin ja ovet siirrettiin turvaan. Kaikki kamat olohuoneeseen siis. Lisäksi haettiin jo tehtaalta portaat, joten nekin on osittain olohuoneessa ja käytävässä. Eli meillä näyttää tällä hetkellä siltä, kuin me oltais just muutettu tänne, eikä vielä purettu muuttolaatikoita. Hieman ahdistaa.

Mieheke otti viikonloppuna pois katon ala- ja yläkerran väliltä eteisestä ja nyt on kohta seinät levytetty loppuun. Sitten pitäisi paklata, hioa ja maalata koko eteinen viikonloppuun mennessä, että voidaan sit lauantainta/sunnuntaina asentaa portaat. Kova homma.

Mä en osallistu paklaamiseen tai hiomiseen, mutta maalaan sitten loppuviikosta. Pitäis päättää huoneen väri. :keijo:
Olen melko varma, että siitä tulee vaalean harmaa, jotta kokovalkoiset portaat erottuu edukseen. Tosin mieluummin laittaisin jonkun muun värin ehkä kuitenkin, pitää pohtia tätä nyt tässä alkuviikko.

Tämän eteisprojektin jälkeen onkin sitten vuorossa yläkerran "viimeistely", eli kaikki huoneet pitäisi seiniltään paklata ja hioa, sekä maalata. Ja sitten olisi kattojen maalaus ja lattian käsittely.. neliöitähän on varmaankin n. 70.. eli siinä riittää lääniä kerrakseen. :hiki:
skray

ViestiKirjoittaja skray » Su 16 Helmi 2014 18:53

Portaat paikallaan ja elämä on ihanaa. Tuntuu heti siltä, kuin talo olisi puolet valmiimpi. :pilvi:
skray

ViestiKirjoittaja Dnd » Su 23 Helmi 2014 00:03

Astianpesukoneeseen oli jääny vedenpaine päälle ja se oli hitaasti vähitellen keränny koneen alaosan täyteen vettä. Kone oli raollaan ja vesi oli tipahellut lopulta ulos. Lattiassa oli onneksi päällekkäin kaksi muovimattoa, vanha ja uusi. Päälimmäisessä oli reikä, josta vesi oli päässyt mattojen väliin. Tyhjensin ja purin kaapit. Revin päälimmäisen muovimaton pois. Aivan seinän vierestä oli vesi päässyt myös toisen maton alle, valettuun lattiaan. Alue on noin 1,5 metriä x puoli metriä. Revin puolet huoneen alemmasta muovimatosta pois ja lattia saa nyt kuivaa aikansa. Osa tiskipöydän lastulevyistä ja muutamat kaappien alla olleet lastulevystä tehdyt korokeosat oli saaneet kosteutta ja menee uusiks. Jokin toinen levy voisi olla parempi. Mitä levyä muut on käyttäneet tai käyttäisi? (Vaneri?) Värin pitää vaan olla sama kun muissakin, eli valkonen. Nyt kun kaapit on purettu, niin revin samalla sisäpahvin seinästä ja taidan laittaa tuolle seinälle hirren päälle paksun tuulensuojalevyn/runkolevyn ja sen päälle jotain levyä tai puuta pinnoitteeksi. Muovia en seinään sotke, vaan sen pitää olla hengittävä. Kesällä pitää sitten ulkopuolelta kaivaa auki seinän vierusta, kun muutenkin sinne pitää väsätä salaoja.
Onko olemassakaan kokonaista totuutta?
Dnd
Outo marsilainen kivi

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ma 10 Maalis 2014 22:53

Nonnii! Mulla olis nyt edessä pientä pintarenmonttia yhdessä huoneessa :pahis:
Olohuoneesta pitää poistaa vanhat tapetit ja keksiä jotain muuta tilalle. Yhden seinän takaa paljastui tosiaan sitä kamalaa lankkua tms. paneelia ja muiden seinien takana on ihan valkoinen pohja.

Paneelin päältä lähti tapetit kun vain otti kiinni ja nykäisi. Naps ja tapetti oli lattialla. Siinä meni ehkä viisi minuuttia kun kaikki alhaalla siltä seinältä. Vain kahdesta kohtaa ei lähtenyt repimällä.

Sen lisäksi tänään on suojattu lattiat ja yhdestä kohtaa toiselta seinältä katsottu miten helposti tapetti poistuu siitä seinästä.

Ongelma vain on helvetin tiukassa olevat katto- ja lattialistat :keijo: Ei saada niitä irti. Yritettiin, muttei meidän kummankaan voimat riitä siihen touhuun :virne: Millä ne saa pois? :keijo: Kun ne kuitenkin pitäisi irrottaa niin että ne saa takaisin :keijo:

Tässä lähtötilanteesta kuvia.

Lähtötilanne ennen lattian suojausta.
Toiselta puolelta.
Lattian suojauksen jälkeen.
Seinä, jonka takana on sitä valkoista.
Tämän tapettikohdan takaa paljastui tämä. Tuijotettiin sitä vähän epäuskoisena, kun.. öö.. no, mitä helvettiä toi on? Jotai pakkelia tai vastaavaa :keijo:

Tolle yhdelle seinälle meinataan vääntää joku tapetti ja maalata muut.
Paitsi patterin taakse jätetään asiat kuten ne on. Kuka hiivatti tapetoi patterin takaa?!
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Dnd » Ti 11 Maalis 2014 02:39

Ite irrotin ylälistat sorkkaraudalla varovasti muutamasta kohti vähitellen. Vähän halkesi lista yhdestä reunasta, kun oli heti isoilla nauloilla paukutettu kiinni, mutta tuo on sellaista valtavan isoa listaa ja halkeama peittyy maalilla, eikä näy noin korkealta. Meisseli oli liian pieni työväline ottamaltaan pinta-alalta ja listaan tuli jäljet.

Ostin tervapaperia, jonka laitan hirren päälle tuulensuojaksi. (Perinteinen ja hyvä, kunhan sen laittaa tiiviisti, ettei jää vuotokohtia.) Pähkäilen laitanko sittenkään tuulensuojalevyä molempiin auki repimiini seiniin. Lattiasta hakkasin muutaman metrin lekalla palasiksi ja kaivoin lattiasta hiekat lapiolla paperien päälle kuivamaan.
Dnd
Outo marsilainen kivi

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ke 12 Maalis 2014 01:24

Day II.

Mentiin mestoille äidin kanssa puolenpäivän kieppeillä. Suunnitelmat käyntiin, mussiikki soimaan ja siitä lähti. Ensimmäiset seinät ja nurkkaus oli kyllä yhtä tuskaa. Kaksiosaisen tapettoinnin yläpuoli lähti todella siististi irti märkänä, mutta alaosa ei. Himmeetä hinkkaamista :epäilevä:

Kuitenkin sitten parissa tunnissa saatiin se ensimmäinen osio. Mutsi teki suurimman osan isolla lastalla, kun mä hinkkasin sellaisella pikkulastalla kahta kohtaa vuorotellen. Oli vähän tiukassa.

Ruoka- ja liisterinhakureissun jälkeen jatkoimme hivenen parannellulla taktiikalla. Äidin piiloista löytyi tapettiliisteriä, jota vähän ohennettiin vedellä ja sudittiin sen kirotun alaosan päälle. Tai mä sudin. Äiti ei jaksanut odottaa sen kuivumista ja kirosi koko liisterin vain sotkuiseksi hommaksi. Mä sudin liisterit alaosaan ja annoin sen olla rauhassa ja poistin yläosan tapettia. Kastelin sen kunnolla, annoin hetken imeytyiä ja vaan vedin irti seinästä. Äiti taas hinkkasi ja hinkkasi ja kiroili ja kiroili. Yläosan jälkeen vaan vedin alhaalta päälimmäisen osan irti, kastelin loput ja vähän lastan kanssa irrottelin ja vedin. Mulla oli kokoajan käytössä se pienempi lasta ja äiti taisteli sen isonsa kanssa :keijo:

Loppujen lopuksi ei siinä nyt niin kauheasti aihaa tuhraantunut. Mä aloitin puoli viideltä sen toisen urakan ja valmiita oltiin varttia vaille seittemän - kai. No, puoli kahdeksalta kuitenkin startattiin kaupassa käynnin jälkeen pois sieltä :keijo:

Äiti meni nukkumaan puoli kymmeneltä :keijo:

Kuvei:
Ekat seinät. Mun osuus oli tosiaan kaksi pientä vaikeaa kohtaa ja äiti otti kaikki muut. Istuin pienellä lasten tuolilla ja hinkutin. Lopulta seinästä jäi lastaan vain semmoista ällöä tapettimössöä, kun muutoin se lähti seinästä aika hyvin isompina palasina.
Tapetiton seinä toisen urakan jälkeen. Aloitin tuolta paneliseinältä ennen tuota harmaata aluetta, kuten näkyy roskan määrästä.
Äidin urakka samalta ajalta. Tuo ikkunan yläpuoli ja oikean puoleinen valkoisena näkyvä seinä. Sillä oli jopa se isompi lasta!
Otettiin toi oikeanpuoleinen osa yhdessä. Toinen alhaalta, toinen ylhäältä.
Musiikkia piti myös saada. Ääni kuului tässä asennossa paremmin.

Se, mitä sinne tulee on vielä täysin auki. Käytiin tänään katselemassa tapetteja, mutta mä olen ihan liian nirso. Aiotaan tapetoida vain tuo paneeliseinä ja maalata muut. Mutta mutta. Kuten sanottua, en kelpuuta mitä tahansa kuviota, enkä mitä tahansa väriä, enkä todellakaan mitään tekstejä. :keijo:
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ti 25 Maalis 2014 00:14

Perjantaina haettiin maalia. Tai sisko haki, mutta mun ohjeilla. Seinän sävyt opaali ja talvi oli ne mihin päädyin pitkien pohdintojen jälkeen. Talvi tuli päätyseinään, koska ikkuna ja opaalia muualle.
Perjantaina maalattiin ensimmäinen kerros ja seinä näytti ihan samalta mitä ennen maalaamista :virne:

Viikonlopun olin hummaamassa, samoin äiti ja muut remontti-riinat. Eilen äiti oli käynyt maalaamassa seinät toiseen kertaan :jaaha: ja tänään päästiin sitten tositoimiin!
Väännettiin omatekoinen tapetointipöytä kahdesta tuolista ja vaatekaapin ovesta :virne: Ei muuta ku liisteriä pintaan!

Kohdistaminen oli tosi helppoa hommaa :keijo:
Vähän meni liisteriä kattoon ja aika paljon sormiin.
Nyt se on kuitenkin tehty.

Siinä sitä nyt on.
Semmoista vähän tärähtänyttä.
Toisesta suunnasta ja kesken vielä.
Valkoisen kukan kuvio.
Viimeisestä tapetista oli vähän vaikea saada kuvaa siinä valaistuksessa. Pienesti oli vielä päivänvaloa jäljellä, mutta aina siihen kameraan tuli jotain outoja valoviivoja.
Tältä ne näyttää sitten kaikki yhdessä.

Eikä näytä livenä yhtään samalta kuin kuvissa!
Mm. valkoinen kukkatapetti näyttää vihertävältä tuon liilan vieressä :täpinä: :pilvi:

Odotan niin innolla pääseväni kutsumaan ihmisiä kylään :keijotäpinä: :hullu:
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja L-S » Ti 25 Maalis 2014 13:08

Jännät tapetit on kyllä. :D Toivottavasti pääsemme näkemään ne livenä. :keijo:

(Muuta panosta mulla ei tähän ketjuun olekaan, en ole koskaan osallistunut remontointiin varsinaisesti :keijo: )
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ti 25 Maalis 2014 18:01

Kamerassa toi valo muuntuu ja näyttää oudolle.
Kyllä te ne pääsette livenä näkemään :keijotäpinä:
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ke 02 Huhti 2014 13:36

Niin että kun sisustusremontti on saatu valmiiksi, niin talossa tulee putkivuoto. Pannuhuoneessa yhdestä putkesta vuosi vetta ihan kaaressa.

Naapuri osasi soittaa siskolle (en ollut kotona, koska sänky) ja sisko soitti äidille. Eipä siinä, ei vaan ollut laittanut ämpäriä väliin :keijoei: insinööri!
Onneksi vuoto ei ollut rakenteissa! Nyt vissiin tulee se putkiremontti aika pian :tilt:
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja skray » To 10 Huhti 2014 20:18

Meidän vintti alkaa jo näyttää huoneilta! Jee!

En enää tiedä tai muista mitä olen tänne viimeksi raportoinut, joten tässä tulee:

Eteiseen asennettiin valkoiset portaat ja seinien väriksi valoikoitui lopulta sellainen beigehkö Mulperi.
Vanha on talo, mutta eteiseen kun tulee sisälle, tuntuu kuin tulisi ihan uuteen taloon. :keijo:

Eteisestä näkee vintille, yläkerrassa menee vaan aulan ympäri kaide. Aulan väri on nimeltään Tuohus ja se on sellainen keltaisehko, ehkä hintsusti vihertävä jossain valossa.
Tulee kuitenkin pirtsakka olo siitä.

Huoneet pitäis vielä pintakäsitellä, paklaamista ja hiomista myöten. Tehdään nyt kuitenkin tuo aula valmiiksi, niin saa sitten laittaa huoneisiin jo ovet, niin saa aina sen kiinni esim. hiomisen ajaksi, kun sitä saakelin pakkelipölyä on joka helvetin raossa. Vaikka meillä on koko yläkerran eristävä muovi roikkumassa tuolla yläkerrassa, niin sitä pölyä on silti joka paikassa. :norsu:
Näin voidan myös sitten tehdä loput huoneet yksi kerrallaan valmiiksi, eikä tarvi esim. koko hiomisurakkaa ensin hoitaa koko yläkerrassa, vaan saa vähän vaihtelua hommiinkin. Ainut, mitä sitten varmaan tehdään lopuksi yhdellä kertaa on lattioiden käsittely. Huoneitahan yläkerrassa on siis 4 + pieni vessa ja vaatehuone.

Lattioiden käsittelystä ei osata päättää. :huoh:
Meillä on siis uusi lankkulattia, mäntyä.
Me ei haluta pelkästään lakata sitä, koska hyi se väri.
Meitä kiinnostais vahata lattia värillisellä vahalla, mutta se kuulemma (puuseppäkaverin mukaan) imeytyy niin hyvin sinne puuhun, että jos sitten joskus haluttaiskin vaihtaa sitä väriä, niin se vanha ei lähde hiomallakaan. Lakka lähtisi.
Lakkaus olis ehkä sitten hyvä vaihtoehto, mutta ei olla vielä käyty tutustumassa valikoimaan tai mitään. En edes tiedä saako lakkoja värillisenä ja jos saa, niin millasia ne loppujen lopuksi on. Kiiltävä lattia olis kyllä aika kiva.
skray

ViestiKirjoittaja Dnd » To 24 Huhti 2014 03:48

Vaihteeks rempan jatkamista kotipaikalla. Vanhasta ulkosaunasta revitty toinenkin sisäkatto pois. Oli taas sarjassa "ei niin puhdasta hommaa", kun vanha sahanpuru pölis. (Uudempi sisäkatto, joka oli parempi, oli aikanaan vaan heitetty entisen päälle ja vanha oli jätetty alle. Samahan oli seinissäkin.) Lattia seinien vierestä valettu. Kun noi kuivaa, niin saa uudet pystytuet paikoilleen ja sitten voikin ruveta kasaamaan seiniä ja sisäkattoa. Saunan vanhan suuren huonon ikkunan irrotin ja ikkunan päällä ja vieressä olleen tiiliseinän koputtelin pois. Laitan seinälle pienemmän (avattavan) ikkunan ja tekaisen sitten sen ympärille uuden seinän.
Dnd
Outo marsilainen kivi

ViestiKirjoittaja skray » To 05 Kesä 2014 10:22

Yläkerta ei vielä ole valmis. :huoh:
Tavoite oli jossain vaiheessa, että se olisi toukokuun lopussa valmiina, mutta heti kun tuli kesäkelit, paineli mieheke ulos rakentamaan saunaa ja autotallia. Pah.

Mieheke osti huutokaupasta pihasaunan, sellaisen valmiina paloina tulevat koottavan mallin. Parissa illassa se oli jo pystyssä, mutta vielä puuttuu esim. hormi ja osa lauteista, lisäksi sauna pitäisi maalata sekä ulkoa että sisältä.

Autotallia on aloitettu sen verran, että antura on ok ja on alettu latomaan harkkoja kivijalkaan, jos oikein olen homman ymmärtänyt. Seuraavaksi olisi sitten lattian valaminen ja puutavaran ostaminen koko loppua tallia varten edessä. Huoh. Loppukesästä päästään sitten ilmeisesti maalaamaan autotallia, kun osa talostakin on vielä maalaamatta toiseen kertaan. :keijo:
skray

ViestiKirjoittaja Dnd » Ti 05 Elo 2014 05:16

Saunaan on tullut väsättyä uudet katon pysty- ja vaakatuet. Seinissä on nyt eristys, laudoitus, alumiinipaperi (jonka saumat teipattu alumiiniteipillä) ja panelointi. Katossa on myös alumiinipaperi. Uusi ikkuna on paikoillaan ja sen ympärille tein, purkamani seinän tilalle, uuden eristetyn lautaseinän. Samalla tuli uusittua isompi pätkä saman seinän entistä ulkoverhousta, kun se oli tehty pienistä, toistensa päällä vähän epämääräisesti olleista, laudanpätkistä ja pitkillä laudoilla siitä sai huomattavasti paremman näköisen.

Tämä budjettirakentaminen on hidasta... Vielä uupuu kattopanelointi, kun siihen tarvii pidempää panelia ja rahoitus siihen uupuu.

Omalla kämpällä valoin lattian osittain. (Pintavalu uupuu.) Kuivumisen yleissääntö valussahan on sentti ja viikko.
Yläkerran huoneeseen laittelin laminaatit, reunaan tulevia halkaistavia puolikkaita ja lukuunottamatta. Ullakon oven avautuminen menikin aika tarkalle, koska aivan oven vieressä laminaattiin tuli ovesta heti jäljet. Pitää ruuvata laminaattiin oven kohdalle ruuvi, jotta se painuu vähän alemmaksi ja laittaa ohut kynnyslista.
Dnd
Outo marsilainen kivi

ViestiKirjoittaja Dnd » Pe 22 Elo 2014 05:53

Konehuoneessa laminaatin puolikkaat tekaistu ja laitettu paikoilleen. Huoneen seinillä on nyt hyllyjä ja kaappeja, joita ostin ja hain lisääkin tarvetta varten.
Pieni ongelma tuli, kun vietiin iso kaappi yläkertaan. Ovesta se ei mahtunut ihan pystyssä, joten ei muuta kun sivuttain huoneeseen. Kaappia ei saanut nostettua pystyyn, koska huoneen välikatto tuli eteen. Ratkaisu: Purin osan välikaton laudoituksesta, nostin kaapin pystyyn ja koputtelin laudoituksen takaisin paikoilleen.
Nyt hyllyt on täytetty koneilla ja muilla asiaan kuuluvilla jutuilla. Muutaman näytön sijaintia täytyy kyllä vielä pähkäillä. Sähköpistokkeet ja roikat täytyy värkätä huoneeseen seuraavaksi. Niitähän tarviikin näköjään hommata lisää.
Alakerrassa lattiavalu tekaistu tuohon kokonaan auki kaivettuun kohtaan ja ensimmäinen nurkka näin ollen valmis ja se saa ainakin muutaman viikon nyt kuivua rauhassa. Toiseen nurkkaan, joka piti avata viemärin ympäryksen eristyksen takia, teen valun loppuviikosta tai ensiviikolla.
Dnd
Outo marsilainen kivi

ViestiKirjoittaja skray » Su 14 Syys 2014 18:04

Yläkerta ei vielä ole valmis. :huoh:
Haluaisin, että se olis valmis, niin sais alkaa sisustaa. Sisustaminen on niin kivaa.
Mun mielestä tavoite vois olla, että yläkerta olis valmis jouluksi, mutta mieheke sanoo, että ei ole.
Tosin mieheke on se, joka siellä pohjatyöt tekee huoneille ennen kuin mä maalaan ne, joten parempi kai uskoa miehekettä tässä asiassa.
Kaippa realistisempi tavoite olis, että talven aikana se valmiiksi saadaan jossain vaiheessa.

Autotalli alkaa olla pystyssä, kattopellitkin pitkälti paikallaan (jotain reuna- ja harjapeltejä puuttuu vielä). Maalattu on tänä viikonloppuna ja kohta sais alkaa laittaa eristettä ja pintaa sisäpuolelle. Sauna odottaa edelleen viimeistelyä sisältä, mutta sillä nyt ei ole niin kiire onneksi.

Olispa tää projekti jo valmis. :huoh:
skray

ViestiKirjoittaja Emeritus » Ma 15 Kesä 2015 22:11

Kah, tulipa tähänkin ketjuun aihetta kirjoittaa, vaikka keväällä tehtyyn remppaan panostus olikin lähinnä vain muutto väistöasuntoon ja takaisin.

Onko muilla havaintoa seuraavasta, eli mahtaako olla ihan normaalia meininkiä vai olisiko aihetta laittaa remppafirmalle menevään puutos/virhelistaan? Rempassa oli vessan laittamisen yhteydessä asennettu peilikaappi siellä aikaisemmin olleen valo+pistorasia-kombon tilalle. Peilikaappi sisältää pistorasian ja se on jostain käsittämättömästä syystä kytköksissä kaapin valoihin - kun laitat vessan valon pois päältä, ei pistorasia anna virtaa. Aikaisemmin valokytkin vaikutti vain valoon. Oli pientä ihmetystä ja pähkäämistä kun vasta ostetun hammasharjan akku ei jostain syystä tahtonut latautua ja sammahteli jatkuvasti muutaman minuutin harjailun jälkeen. No ei ihme ettei lataudu kunnolla, kun se saa virtaa vain silloin kun vessan valot ovat päällä. :töktök:

Nyt sitä hammasharjaa täytyy ladata ja säilyttää vessan ulkopuolella... :friikkipeukku:
"Kun on kerran nuoruudenlähteestä maistanut, ei enää tyydy vesijohtoveteen, johon on sekoitettu juustonjuoksutinta ja laksatiivia."
-Markus Kajo
Emeritus

ViestiKirjoittaja skray » Ti 16 Kesä 2015 19:52

Voihan sen siihen virhelistaan laittaa ja toivoa, että saisit toisenlaisen ratkaisun. Ja jos ei, niin onpahan ainakin yritetty. :keijo:
Tuo tosin taitaa olla aika yleistä, että se vessan peilikaapin pistorasia, oli se sitten kaapin sisällä tai ulkopuolella, on kytköksissä valoihin. Kaverini ei meinannut uskoa, kun sanoin sille siitä, sillä hänkin ihmetteli kun hammasharja ei lataudu. Piti oikein radion avulla testata, että musiikki sammuu kun valon katkaisee. :virne:
Myös kaupan tätinä ollessa muutamaa hammasharjan palauttajaa ohjeistin, että koita ensin ladata jossain muualla kuin siellä vessassa ja jos edelleenkään ei lataudu, niin tuo sitten takaisin...
skray

ViestiKirjoittaja Emeritus » To 25 Kesä 2015 14:58

No niin, tänään kävivät puute & virhekatsastuskierroksella ja tuli parin muun jutun lisäksi mainittua tuosta vessan peilikaapin pistorasiasta. Sanoivat että kyllä sen pitäisi olla jatkuvasti kytketty, asennuksessa on mokailtu ja että tullaan korjaamaan. :)
"Kun on kerran nuoruudenlähteestä maistanut, ei enää tyydy vesijohtoveteen, johon on sekoitettu juustonjuoksutinta ja laksatiivia."
-Markus Kajo
Emeritus

EdellinenSeuraava

Paluu Känpillä