Joulupöydän antimet

Joulupöydän antimet

ViestiKirjoittaja puolikarkea » Su 21 Joulu 2014 15:19

Monille joulu tuntuu olevan yhtä kuin ruuat ja ylensyönti. Kartoitetaanpa siis fordelaisten suosikit ja inhokit. Mitä pöydässä on ehdottomasti oltava ja minkä voi jättää suosiolla väliin? Vai syöttekö niinkuin minä muuna päivänä tahansa? Millaisia ruokaperinteitä teillä on?

Omalla pakko saada -listallani on oikeastaan vain karjalanpiirakat, tuoresalaatti, hedelmät ja ehkä se kinkku, jonka voisi kyllä aivan hyvin korvata esim. poronkäristyksellä, naudalla tai hepalla. En oikein perusta perinteisistä jouluruuista ja isä jaksaa vieläkin naljailla, miten nirsoakin nirsompi peruskouluikäinen puolis valitsi joulupöytään eväikseen kananuggetit ja ranskalaiset. :keijo:
Siinä missä muut lihovat kiloja jouluna, minä taidan vastapainoksi laihtua.

Vanhemmillani on vuosikausia ollut perinteenä ostaa jouluksi eksoottisempia hedelmiä, joita ei muulloin tule syötyä. Sitä tapaa aion jatkaa omassakin joulupöydässä sitten joskus. Tämäkin vuosi kun menee muiden nurkissa pyöriessä.
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

Re: Joulupöydän antimet

ViestiKirjoittaja Kibaya » Su 21 Joulu 2014 18:06

Mä kuulun kanssa siihen jouluna laihtuviin/nälkäisiin :femmat:
En pidä jouluruuista kuin graavatusta lohesta, punajuuresta (paitsi kylmänä :keijo: ), suolakurkuista (yksinään, ei rosollissa :kieli: ) ja ruisleivästä.
Meillä ei sinänsä ole ollut vaihtoehtoja ja olen aika useana jouluna kärsinyt nälästä koko päivän ja illalla tehnyt sitten nuudeleita ärtyneenä.

Mähän en vietä mitään, joten mulla ei ole joulupöytää.
Tykkään vain tehdä hyvää ruokaa, usein se on kalaa, tai sitten jotain mikä tuntuu hyvältä. Punajuuria saa sen verran edullisesti että niistä tulee tehtyä laatikkoa tai paistosta. Muttei mun ruokapöydän antimet muutoin muutu tähän aikaan vuodesta.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja skray » Su 21 Joulu 2014 23:06

Mun pakko saada -listalla on lihapullat. :virne:
Pienenä ei sisarusten kanssa oikein kinkusta välitetty ja ruotsinkielisellä väestöllä se on aika perusjuttu, että joulupöydässä on myös lihapullia. Joten niitä väsään nyt sitten omaankin joulupöytään. Lapsena joulupöydässä oli aika vaikeaa, kun en tykännyt kinkusta tai laatikoista. Näin ollen söin niitä lihapullia sitten perunoiden kanssa ja jotain pientä muuta.

Näin vanhempana olen alkanut tykkäämään perinteisistä jouluruuista laatikoista alkaen. Lipeäkalaan en kuitenkaan koske, vaikka muuten kalan ystävä olenkin. Kinkkua voin syödä pari siivua, mutta siihen se jääkin sitten. Rosollista olen aina tykännyt, lapsesta asti.

Ollaan nyt viettämässä toista kertaa omassa kodissa jouluaattoa miehekkeen kanssa ja käytiin tänään kaupassa jouluruokia ajatellen. Yritin ehdottaa, että ostettais vaan kalaa ja sit joku pieni pala valmista kinkkua, jonka mieheke sitten sais itsekseen nauttia. Mutta eihän se kelvannut, vaan oli saatava oma kinkku. Nyt sitä sitten sulatellaan ja ehkä jo huomenna paistetaan. Katotaan, paljonko sitä jää yli. :keijo: Syödään kuitenkin periaatteessa vaan kerran jouluaattona täällä omassa kodissa, joulupäivänä jo miehekkeen porukoilla ja tapanina sitten mun porukoilla.

Joulu on kyllä osittain ruuan juhlaa, eikä joulu varmastikaan tuntuisi joululta ilman tiettyjä ruokia.
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Su 21 Joulu 2014 23:27

Sangen kermainen kalkkunapaisti on herkkua, mutta tärkeintä on saada maksalaatikkoa! Ne ovat tärkeimmät jouluruoat. :kuola: Joulukirkon ja haudoilla käynnin jälkeen myös kuuma glögi on kova sana. Paapan graavilohi kuuluu kotikotona ehdottomiin jouluruokiin, mutta tokikaan tänä jouluna sitä ei ole minulle asti saatavilla. :P
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Emilia » Ma 22 Joulu 2014 11:38

Graavilohi ja karjalanpiirakat (ei yhdessä :virne: ) ovat aina omnomnom. Muuten ei jouluruuat juuri innosta ja noitakin tulee syötyä ympäri vuoden. Kinkku ja laatikot on aika tylsiä ruokia. Eivät ne musta ole edes kunnon juhlaruokaa. Syön kyllä, joten nälkää ei tule nähtyä sentään.

Toisaalta, jos joulua kerran on pakko viettää, niin mieluummin keskityn sitten syömiseen kuin siihen muuhun hässäkkään...
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Emilia

ViestiKirjoittaja Annis » Ma 22 Joulu 2014 17:57

Meillä joulun menu riippuu vähän siitä, missä olemme.

Jos olemme mun porukoilla, pöydästä löytyy kinkun ja laatikoiden (lanttu ja porkkana) lisäksi karjalanpaistia, savukalaa, graavilohta,
karjalanpiirakoita, rosollia, maalaishyytelöä, sienisalaattia, ryynimakkaroita ja joskus kapakalapaistia.
Ja näitä kaikkia syön ihan mieluusti, kalat ja sienisalaatti on ehdottomasti parhaat. Kinkkua syön ehkä kaksi viipaletta koko jouluna :virne:

Jos taas olemme miehen porukoilla, niin niiden joulupöytään kuuluu kinkku, laatikot, rosolli ja perunoita. Ja makaronilaatikko ja lihapullat, koska ne ovat miehen mielestä ainoat oikeat jouluruuat, eikä se syö muuta jouluna :virne: .

Nyt tänä vuonna olemme miehen porukoilla vuorostamme, niin ostin sitten itselleni kaupasta kalaa, maalaishyytelöä ja piirakoita.
Sienet likoavat keittiössä, että teen niistä kohta salaattia. Anoppi ei tee oikeanlaista karjalanpaistia enkä itsekään nyt viitsynyt tehdä, että ehkä selviän tämän joulun ilman sitä.
Mä en osta appivanhemmille mitään lahjoja, mutta olen vienyt kakun aina kun menemme sinne jouluksi ja tänä vuonna tein glögijuustokakkua, toivottavasti se on hyvää.

Paras jouluruoka nyt on kuitenkin suklaa ja sitä on toivottavasti runsaasti :virne:
Annis

ViestiKirjoittaja damn » Ma 22 Joulu 2014 20:39

Meidän joulupyödästä löytyy kotikotona aina karjalanpiirakoita, karjalanpaistia, uunilohta, kinkkua, perunoita, porkkana- ja lanttulaatikot ja erilaisia salaatteja. Itsellä noista ehdottomia lemppareita on karjalanpiirakat ja kinkku. Tosin kaikessa tuossa tökkii se, että ruokaa on niin paljon, että sitten niitä pitää syödä seuraavanakin päivänä ja se alkaa tökkiä. Noin yleisesti ottaen voin siis syödä ruokaa usemman päivän, mutta jouluruuassa se alkaa jostain syystä kuvottaa. Nytkin sain jo jouluruuasta ihan tarpeekseni kun viime viikolla käytiin työporukan kanssa syömässä joululounas(vaikka meillä kotikotona onkin paremmat ruuat).

Eri puolilta Suomea olevien kavereitten kanssa on ollut hauska vertailla mitä joulupöytään kuuluu. Esimerksi karjalanpaisti ei kuulu melkein kenenkään joulupöytään, vaikka meillä päin se on ihan vakio. Meillä taas ei ikinä koskaan ole maksalaatikkoa, makaroonilaatikkoa, lipeäkalaa eikä lihapullia, vaikka nekin useasta pöydästä löytyivät.
Fail, fail again, fail better.
damn

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ma 22 Joulu 2014 21:02

Meillä on muuten ollut parina vuonna mutsin ite tekemää maksalaatikkoa. Vellin mielestä se on ollut tosi hyvää. Makaronilaatikkoa meillä ei ole koskaan ollut, eikä karjalanpaistia. Eikä piirakoitakaan. Kunnon ruisleipää pitää olla. Mitä happamampaa ja tummempaa sen parempi. Parasta on sellainen leipä mikä vie ihon kitalaesta mennessään. Siihen oheen se graavilohi sitruunalla ja ruokaorgasmi on aika valmis. Sitä voi syödä monen monta palaa putkeen ja usein se onkin se osuus ruuasta millä vedän itteni ähkyyn.

Tänä vuonna meillä on mutsin pöydässä enemmän kalaa kuin kinkkua :keijo:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja L-S » La 27 Joulu 2014 15:28

Emilia kirjoitti:Graavilohi ja karjalanpiirakat (ei yhdessä :virne: ) ovat aina omnomnom.

Niin ovat. Sillä erotuksella, että mun mielestä graavilohi sopii hyvin myös karjalanpiirakan kanssa. Eilen taisin syödä jopa karjalanpiirakkaa munavoilla ja graavilohella, joka on ehkä vähän outo yhdistelmä, mutta oli ihan törkeän hyvää. :keijo: Toki graavilohi on hyvää myös perunan kanssa.

Mä viihdyn kyllä perinteisten jouluruokien kanssa. Kinkku on hyvää ja laatikoista kelpaa porkkanalaatikko ja imelletty perunalaatikko. Maksa- ja lanttulaatikkoon en kyllä koske. Rosolliakin otan vähän. Sukulaisten nurkissa joulua viettäessä ruoat ovat useimmiten nämä hyvin perinteiset, en tiedä jättäisinkö jotain pois, jos olisin itse ruoanvalmistuksen päävastuussa. Pidän kyllä jouluihmisenä joulunvietossa tärkeänä perinteitä, vaikka pieniä variaatioita voi toki olla.

Karjalanpaistia meillä ei tehdä, kuten näköjään monessa muussa paikassa. Lihapullia on usein myös, mutta omasta mielestäni ne tuntuvat vähän arkisilta. Lipeäkalaa ei ole meillä ollut itse pyhien pöydässä, mutta siitä pidän (kerran vuodessa) myös, ja tänä vuonna syötiin sitä aatonaattona (perunoiden, valkokastikkeen ja maustepippurin kera :kuola: ).

Leivonnaisista pitää olla vähintäänkin pipareita ja ässäpikkuleipiä, itse tehtyjä toki. Joulutortut ovat hyviä myös, mutta niitä ei useinkaan tule hirveästi syötyä jouluna, vaan ne ovat jouluun valmistautumisen herkkua, nopeita tehdä vaikka marraskuun lopussa, kun alkaa tehdä mieli jotain jouluista. :kuola: Yleensä meillä on myös ollut jouluinen kakku, tänä vuonna tein trendikkään glögi-valkosuklaa-juustokakun. Lisäksi tietysti punaviiniä ja suklaata, niin jo on kivaa.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

Paluu Murkina