Lukupiiri

Re: Lukupiiri

ViestiKirjoittaja Lyyra » Su 23 Kesä 2013 22:50

Suvi kirjoitti:
Lyyra kirjoitti:Edit 2. Ja ja ja! Lisäksihän voitaisiin yhdistää tämä ja se vanha lista! :täpinä: Päällekkäisyyksien myötä saataisiin kasaan ehkä joku 130 kirjan lista.

Tuohan on hyvä idea :tilt: Mä haluaisin itsekin mielellään jatkaa myös sen vanhan listan lukemista ja sama juttu pisteiden kanssa. Mä luen kyllä aika paljon, mutta en välttämättä aina noita lukupiirikirjoja, niin olisi kiva pitää kirjaa noiden pisteiden avulla, kuinka monta lukupiirikirjaa on lukenut. :tilt:

Huijasin. Yhteensä tulikin 170 kirjaa. :nolo: Mulla on se excelinä, jos joku haluaa, että liitän sen tänne.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja L-S » Ma 24 Kesä 2013 11:45

Kyllä mun mielestä voisi olla loogista, jos vaikka äskettäin eli esim. tämän vuoden puolella luetuista kirjoista voisi ottaa pisteen, mutta ei nyt kuitenkaan vanhemmista, eli esim. en lätkäise itselleni jotain 30 pistettä heti alkuun. :keijo:

Sanoisin myös, että jos jotain kirjaa on sarjassa useampi, niin yksi kirja riittäisi (mutta useammasta saisi vaan yhden pisteen silti).

Hienoa osallistua sääntöjen tekoon, kun en tiedä ehdinkö edes lukea näistä yhtään lähiaikoina. :keijo:

edit: epäselvän lauseen korjaus
Viimeksi muokannut L-S päivämäärä Ma 24 Kesä 2013 15:18, muokattu yhteensä 1 kerran
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja kmaria » Ma 24 Kesä 2013 14:38

Olen samaa mieltä siitä, että pisteen saa nyt (tai juuri äskettäin) luetuista kirjoista. Listojen yhdistäminen ja vanhalla pistetaulukolla jatkaminen sopii myös
mulle hyvin. Samoin kuulostaa järkevältä, että sarjasta riittää yhden kirjan lukeminen.
kmaria

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ti 25 Kesä 2013 10:20

Tässä yhdistetty lista kirjailijan etunimen mukaan aakkostettuna. (Jos kirjoittajaa ei ole, niin kirja on aakkosissa nimensä perusteella.)
Jos toisessa listassa oli sarjasta vain yksi kirja, ja toisessa oli koko sarja, olen ottanut mukaan koko sarjan. Jossakin listassa taisi olla samassa listassa sekä ensimmäinen Narnia-kirja, että koko sarja. :töktök:

A.A. Milne Nalle Puh
Aapeli Pikku Pietarin piha
Aaro Hellaakoski Valitut runot
Agatha Christie 10 pientä neekeripoikaa
Agricola, Mikael ABC-kiria
Aino Suhola Rakasta minut vahvaksi
Albert Camus Sivullinen
Aleksandr Solzhenitsyn Vankileirien saaristo
Aleksis Kivi Seitsemän veljestä
Alexandre Dumas Kolme muskettisoturia
Alexandre Dumas Monte Criston kreivi
Anna-Leena Härkönen Häräntappoase
Anne Frank Nuoren tytön päiväkirja
Antoine de Saint-Exupéry Pikku Prinssi
Anton Tsehov Lokki, Vanja-eno, Kolme sisarta, Kirsikkapuisto
Antti Tuuri Pohjanmaa
Arthur C. Clarke Avaruusseikkailu 2001

Arthur Conan Doyle Baskervillen koira
Astrid Lindgren Peppi Pitkätossu
Astrid Lindgren Veljeni Leijonamieli
August Strindberg Palkkapiian poika
Bo Carpelan Axel
C.S. Lewis Narnian tarinat
Charles Dickens Loistava tulevaisuus
Charlotte Brontë Kotiopettajattaren romaani
Dan Brown Da Vinci -koodi
Dante Alighieri Jumalainen näytelmä
Deborah Spungen Nancy
Douglas Adams Linnunradan käsikirja liftareille
Edgar Rice Burroughs Tarzan, apinain kuningas
Edith Södergran Runoja
Eduard Uspenski Fedja-setä, kissa ja koira
Eero Salmelainen Suomen kansan satuja ja tarinoita
Eino Leino Helkavirsiä & Hymyilevä Apollo

Elias Lönnrot Kalevala
Emily Bronte Humiseva harju
Enid Blyton Viisikko-sarja
Eri kirjoittajia Kotiruoka
Erik Tawaststjerna Sibelius
Ernest Hemingway Vanhus ja meri
Ernest Hemingway Ensimmäiset 49 kertomusta
F. E. Sillanpää Elämä ja aurinko
Fjodor Dostojevski Rikos ja rangaistus
Frank McCourt Seitsemännen portaan enkeli
Franz Kafka Oikeusjuttu
Gabriel García Márquez Sadan vuoden yksinäisyys
George Orwell Vuonna 1984
Giovanni Boccaccio Decamerone
Guareschi Giovanni Isä Camillon kylä
Günther Grass Peltirumpu
Gustave Flaubert Rouva Bovary

Hannu Raittila Ei minulta mitään puutu
Hannu Salama Juhannustanssit
Henri Charriete Vanki nimeltä Papillon
Henrik Ibsen Nukkekoti
Henry Miller Kravun kääntöpiiri
Hergé Tintti-sarja
Herman Hesse Lasihelmipeli
Homeros Odysseia
Ilkka Remes Karjalan lunnaat
Ilmari Kianto Punainen viiva
Isaac Asimov Säätiö
J. & W. Grimm Grimmin sadut I-III
J. L. Runeberg Vänrikki Stoolin tarinat
J. W. Von Goethe Nuoren Wertherin kärsimykset
J.D. Salinger Sieppari ruispellossa
J.K. Rowling Harry Potter -sarja
J.R.R. Tolkien Taru sormusten herrasta

Jaan Kross Keisarin hullu
James Joyce Odysseus
Jan Guillou Pahuus
Jane Austen Ylpeys ja ennakkoluulo
Jari Tervo Pyhiesi yhteyteen
Jaroslav Hasek Kunnon sotamies Svejk maailmansodassa
Jean M. Untinen-Auel Luolakarhun klaani
Joel Lehtonen Putkinotko
Johanna Sinisalo Ennen päivänlaskua ei voi
John Irving Garpin maailma
John Steinbeck Eedenistä itään
John Steinbeck Vihan hedelmät
Jonathan Swift Gulliverin retket
Joni Skiftesvik Puhalluskukkapoika ja taivaankorjaaja
Jostein Gaarder Sofian maailma
Juha Itkonen Anna minun rakastaa enemmän
Juha Vuorinen Juoppohullun päiväkirja

Juhani Aho Rautatie
Juhani Aho Juha
Jukka Parkkinen Kaupungin kaunein lyyli
Jules Verne Maailman ympäri 80 päivässä
Kaari Utrio Perhekirja. Eurooppalaisen perheen historia.
Kalle Päätalo Viimeinen savotta
Kari Hotakainen Juoksuhaudantie
Kari Hotakainen Buster Keaton elämä ja teot
Karl Marx & Friedrich Engels Kommunistinen manifesti
Kirsi Kunnas Tiitiäisen satupuu
Kjell Westö Missä kuljimme kerran
Kjell Westö Leijat Helsingin yllä
Kurt Vonnegut Teurastamo 5
Kustaa Vilkuna Vuotuinen ajantieto
Laila Hietamies Hylätyt talot, autiot pihat
Lars Sund Colorado Avenue
Laura Ingalls Wilder Pieni talo preerialla

Lauri Viita Kootut runot
Leena Lander Tummien perhosten koti
Leo Tolstoi Anna Karenina
Leo Tolstoi Sota ja rauha
Leo Tolstoi Anna Karenina
Leon Uris Exodus
Lewis Caroll Liisan/Alicen seikkailut ihmemaassa
Louisa May Alcott Pikku naisia
Lucy M. Montgomery Pieni runotyttö
Marcel Proust Kadonnutta aikaa etsimässä
Margaret Mitchell Tuulen viemää
Maria Jotuni Huojuva talo
Maria Jotuni Rakkautta, suhteita
Marjatta Levanto Nykytaide suurin piirtein
Mark Twain Huckleberry Finnin seikkailut
Matti Yrjänä Joensuu Harjunpää ja rakkauden nälkä
Mauri Kunnas Koiramäen talossa

Mauri Kunnas Suuri urheilukirja
Michel de Montaigne Esseitä
Mihail Bulgakov Saatana saapuu Moskovaan
Mika Waltari Sinuhe Egyptiläinen
Mikael Niemi Populäärimusiikkia Vittulajänkältä
Milan Kundera Olemisen sietämätön keveys
Minna Canth Anna Liisa
Miquel Cervantes Don Quijote
Molière Saituri
Nikolai Gogol Kuolleet sielut
Oscar Wilde Dorian Grayn muotokuva
Paavo Haavikko Talvipalatsi
Paulo Coelho Istuin Piedrajoen rannalla ja itkin
Pentti Haanpää Noitaympyrä
Pentti Saarikoski Tiarnia-sarja
Peter Hoeg Lumen taju
Pirkko Saisio Elämänmeno

Raamattu
Raymond Chandler Syvä uni
Raymond Chandler Pitkät jäähyväiset
René Goscinny & Albert Uderzo Asterix-sarja
Richard Bach Lokki Joonatan
Risto Isomäki Sarasvatin hiekkaa
Rosa Liksom Yhden yön pysäkki
Salman Rushdie Keskiyön lapset
Sigmund Freud Unien tulkinta
Sisko Istanmäki Liian paksu perhoseksi
Sofi Oksanen Puhdistus
Stephen Hawking Ajan lyhyt historia
Stephen King Hohto
Stieg Larsson Miehet, jotka vihaavat naisia
Suuri toivelaulukirja
Thomas Harris Uhrilampaat
Timo K. Mukka Maa on syntinen laulu

Toni Morrison Paratiisi
Tove Jansson Muumipeikko ja pyrstötähti
Tove Jansson Kuinkas sitten kävikään?
Tuhat ja yksi yötä
Umberto Eco Ruusun nimi
Väinö Linna Täällä Pohjantähden alla 1-3
Väinö Linna Tuntematon sotilas
Veijo Meri Manillaköysi
Veikko Huovinen Havukka-ahon ajattelija
Victor Hugo Kurjat
Voltaire Candide
William Gibson Neurovelho
William Golding Kärpästen herra
William Shakespeare Hamlet
Yrjö Kokko Pessi ja Illusia
Zachris Topelius Välskärin kertomukset

(Edit. Oli näköjään vieläkin jäänyt yhdet tuplat.)
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Lyyra » To 27 Kesä 2013 22:48

Liitänpä tähän viestiin vanhan pistetaulukon, ja merkitsen itselleni pari pistettä lisää.
Vanhassa taulukossa sain kasaan yhdeksän kirjaa: Asterix & Kleopatra, Tuhannen ja yhden yön satuja, Sotaromaani (Tuntematon sotilas), Puhalluskukkapoika ja taivaankorjaaja, Hemingwayn 49 ensimmäistä kertomusta, Suuri urheilukirja, Yhden yön pysäkki, Tiitiäisen satupuu ja Grimmin sadut I-III.

Sen jälkeen olen lukenut (uudelta listalta) C.S. Lewisin Narnian tarinat sekä George Orwellin Vuonna 1984 (molemmat tänä vuonna), joten saan kaksi pistettä lisää.

Lainasin kirjastosta tänään Matti Yrjänä Joensuun teoksen Harjunpää ja rakkauden nälkä äänikirjana, kun paperiversiota ei ollut. Kai äänikirjatkin lasketaan? :O:

Tilanne:

kmaria 12

Pascal Lemoix 11 ja ½

Kumkvatti 11
Nugat 11
puolikarkea 11
Lyyra 11

Suvi 10

elegia 8
Jorssi 8

iisa 6

damn 3
päivänpolttaja 3
L-S 3

theia 2,333333...

Maija 1
urakka 1
skray 1
marenkienkeli 1
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja iisa » Pe 28 Kesä 2013 23:37

Hei, hienoa, että tämä Lukupiiri on herännyt eloon!
Hieno idea yhdistää nuo listat ja tosiaan pisteitä on kiva kerätä. Mulla on ollut jo kohta pari kuukautta Vanki nimeltä Papillon kesken. Jos nyt tämä henkiin herääminen motivoisi tarttumaan kirjaan vähän useammin (on muuten hyvä kirja!) ja saisin ensimmäisen pisteen tänä vuonna.
ja miksi sinä
olet aina niin surullinen
iisa

ViestiKirjoittaja Lyyra » Pe 12 Heinä 2013 16:05

Matti Yrjänä Joensuu: Harjunpää ja rakkauden nälkä

Luin (kuuntelin) tämän innoittamana elämäni ensimmäisen suomalaisen dekkarin (ja elämäni ensimmäisen äänikirjan).

Harjunpää ja rakkauden nälkä oli Finlandia-ehdokkaana 1993 ja kyllä minä ihan ymmärrän, miksi. Voin sanoa, että kaikki ennakkoluuloni suomalaista dekkarikirjallisuutta kohtaan rapisivat pois. Kyseessä on monitasoinen rikosromaani, jossa syyllinen selviää heti ensimmäisessä luvussa. Tarinaa kerrotaan sekä rikosylikonstaapeli Harjunpään että rikollisen näkökulmasta, ja siten päästään jotenkin perille siihen, miksi rikos on tehty. Pääpiirteissään teos on siis kovin surumielinen ja lukijan tunteet eri hahmoja kohtaan liikkuvat vihasta sympatiaan. Erittäin kiinnostava teos, joka pakottaa miettimään hankalia asioita ja jopa ymmärtämään näinkin puistattavien rikosten tekijää. Siitä en kuitenkaan ole linkin takana puhuvan Anna Kortelaisen kanssa samaa mieltä, että lukija toivoisi, ettei rikollista saataisi kiinni. Kyllä minä olin koko ajan Harjunpään puolella.

Äänikirja oli kiinnostava kokemus. Lukijana oli näyttelijä Jarmo Mäkinen, joka kyllä kieltämättä sopiikin dekkarin lukijaksi. Parantamisen varaa kuitenkin olisi jonkin verran. Välillä esimerkiksi virkkeiden painotus oli outoa, kun Mäkinen veti henkeä kesken kaiken. Musiikkitermein sanoisin, että fraseeraus oli pielessä. :keijo: Luulen silti, että voisin harrastaa näitä enemmänkin. Oli oikeastaan ihan kivaa kutoa nojatuolissa ja kuunnella hyvää tarinaa.

Pistetilanne:

kmaria 12
Lyyra 12

Pascal Lemoix 11 ja ½

Kumkvatti 11
Nugat 11
puolikarkea 11

Suvi 10

elegia 8
Jorssi 8

iisa 6

damn 3
päivänpolttaja 3
L-S 3

theia 2,333333...

Maija 1
urakka 1
skray 1
marenkienkeli 1
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja damn » Pe 19 Heinä 2013 17:20

Olen tässä vähän lueskellut aikani kuluksi.

René Goscinny & Albert Uderzo Asterix-sarja
Meillä on mökillä lähes kaikki Asterixit, taitaa puuttua vain yksi tai kaksi. Olen viimeisen kahdenkymmenen vuoden ajan lukenut noita joka kesä mökillä ollessa, joten kaikki on luettu ainakin 15 kertaa :D . Joten jälleen perinnettä jatkaakseni lukaisin muutaman, kun tällä viikolla mökillä kävin. Taisin lukea Asterix ja alppikukka, Asterix ja rahapata, Asterix Hispaniassa ja Päälliköiden ottelu. En nyt osaa näistä mitään ihmeellistä arviota heittää, kun osaan nuo kaikki lähes ulkoa. Tykkään siitä huumorista ja niitten lukeminen on mukavaa ajanvietettä. Noiden lukemiseen liittyy niin paljon muistoja lapsuuden kesäpäivistä, että sen takia ne on mulle niin rakkaita.

J.K. Rowling Harry Potter -sarja
Luin koko sarjan. Olen kyllä aiemminkin lukenut ne, kun hyllystä löytyvät, mutta päätin nyt lukupiirin takia ottaa uusinnan. Eivät ole parasta kirjallisuutta, mutta varsin viihdyttäviä ja mukaansatempaavia. Jonkinlaiseksi hyvän kirjan merkiksi lasken sen, että luen kirjan alusta loppuun lähes yhdeltä istumalta. No osa noista kirjoista on niin paksuja, ettei se siksi ole mahdollista, mutta tuli luettua alusta loppuun koko sarja ehkä viikossa, kun ei malttanut olla lukematta.

Dan Brown Da Vinci -koodi
Tämä on ollut luettavien listalla vuosikausia. No nyt sitten mökkeilyn ohessa lukaisin. Kokonaisuudessaan pidin kyllä kirjasta. Aihe oli mielenkiintoinen ja juonenkäänteet pitivät mukanaan lähes loppuun asti. Silti jotain jäi puuttumaan. Päähenkilö jäi aika etäiseksi, eikä häntä kuvailtu juuri ollenkaan. Aloitin eilen lukemaan Dan Brownin Enkeleitä ja demoneita(sama päähenkilö) ja siinä kuvailtiin heti alkuun paremmin tuota henkilöä. Ehkä juuri sen takia huomasin, mikä Da Vinci-koodissa jäi minua häiritsemään. Loppu oli muutenkin vähän laimea ja ärsytti muutama asia.

Sofi Oksanen-Puhdistus
Katsoin ensin tämän leffaversion, kun se sattui olemaan yksi elokuvakerhon leffoista. Pidin kovasti elokuvasta, joten jälleen kerran käväisin äitin kirjahyllyllä ottamassa kirjoja lainaan ja luin tämän. Minusta on viihdyttävää lukea kirja ja katsoa siitä mahdollisesti tehty elokuva ja vertailla niitä. Tässä tapauksessa täytyy sanoa, että elokuva oli hyvin uskollinen kirjalle. Lukiessani näin ne leffakohtaukset päässäni. Koska pidin leffasta, pidin myöskin kirjasta. Tosin ne olivat niin samanlaisia, että tuntui kuin olisin lukenut kirjan kahdesti tai vastaavasti katsonut leffan kahdesti.

Lukupiirin kirjoista kesken on tällä hetkellä Sofian maailma. Loppusuoralla ollaan, mutta nyt ei ole ollut oikeaa fiilistä lukea sitä, kun haluan lukea ajatuksen kanssa, jotta filosofian asioista jäisi jotain mieleen.

Pistetilanne:

kmaria 12
Lyyra 12

Pascal Lemoix 11 ja ½

Kumkvatti 11
Nugat 11
puolikarkea 11

Suvi 10

elegia 8
Jorssi 8

damn 7

iisa 6

päivänpolttaja 3
L-S 3

theia 2,333333...

Maija 1
urakka 1
skray 1
marenkienkeli 1
Fail, fail again, fail better.
damn

ViestiKirjoittaja Jorssi » Su 21 Heinä 2013 14:00

damn kirjoitti:Dan Brown Da Vinci -koodi ... Päähenkilö jäi aika etäiseksi, eikä häntä kuvailtu juuri ollenkaan. Aloitin eilen lukemaan Dan Brownin Enkeleitä ja demoneita(sama päähenkilö) ja siinä kuvailtiin heti alkuun paremmin tuota henkilöä. Ehkä juuri sen takia huomasin, mikä Da Vinci-koodissa jäi minua häiritsemään.
Tämä johtuu siitä, että Enkelit ja demonit ilmestyi ennen Da Vinci -koodia, toisin kuin elokuvaversiot, ja ne tulisi siksi lukea toisessa järjestyksessä.
"Hope is a good thing, maybe the best of things, and no good thing ever dies." - Red (The Shawshank Redemption)
Jorssi

ViestiKirjoittaja damn » Su 21 Heinä 2013 20:01

Jorssi kirjoitti:
damn kirjoitti:Dan Brown Da Vinci -koodi ... Päähenkilö jäi aika etäiseksi, eikä häntä kuvailtu juuri ollenkaan. Aloitin eilen lukemaan Dan Brownin Enkeleitä ja demoneita(sama päähenkilö) ja siinä kuvailtiin heti alkuun paremmin tuota henkilöä. Ehkä juuri sen takia huomasin, mikä Da Vinci-koodissa jäi minua häiritsemään.
Tämä johtuu siitä, että Enkelit ja demonit ilmestyi ennen Da Vinci -koodia, toisin kuin elokuvaversiot, ja ne tulisi siksi lukea toisessa järjestyksessä.

Oho :nolo: . Muistin sitten ne julkaisuvuodet väärin, kun katsoin ne kirjoista jossain vaiheessa(niitä elokuviahan en oo edes katsonut, niin en tiedä milloin ilmestyivät).
damn

ViestiKirjoittaja Aranwe » Su 21 Heinä 2013 20:20

Enkelit ja demonit on myös parempi kirja, mutta kyllähän tuo Dan Brown on jonkin sortin ison maailman Ilkka Remes, eli menee sinne melko keskinkertaisen kioskitavaran puolelle.
Aranwe

ViestiKirjoittaja theia » Ma 26 Elo 2013 13:25

Luin Nancyn (Deborah Spungen). Tai oikeammin siis sen alkuperäisteoksen, And I Don't Want To Live This Life. Oli aika rankka, taas. Oon viimeksi lukenut sen joskus teininä, tämä lukukokemus kyllä oli vähän erilainen kun edellinen... Ihanaa huomata kasvaneensa. :P

Pistetilanne:

kmaria 12
Lyyra 12

Pascal Lemoix 11 ja ½

Kumkvatti 11
Nugat 11
puolikarkea 11

Suvi 10

elegia 8
Jorssi 8

damn 7

iisa 6

theia 3,333333...
päivänpolttaja 3
L-S 3

Maija 1
urakka 1
skray 1
marenkienkeli 1
diamonds in the trees pentagrams in the night sky
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja Annis » Ma 26 Elo 2013 13:56

Mä olen lukenut nyt useamman kirjan tältä listalta.

Ensin luin kaikki Potterit, taas. Ne olivat ihan hyvää luettavaa keittiöön, kun ne osaa melkein ulkoa, niin niitä on helppo lukea muutama sivu kerrallaan.

Sitten luin Pikku Prinssin, taas. Edellisestä kerrasta on kyllä useampi vuosi ja nyt se oli odottanut jo hetken aikaa lukemista, kun sain porukoilta sen lahjaksi.

Gustave Flaubertin Rouva Bovaryn ostin joskus aikoja sitten kirppikseltä ja vasta nyt tän listan innoittamana sain sen luettua.
Kirjalla oli hetkensä, mutta takakannen perusteella olin odottanut ehkä jotain enemmän.
Enkä oikeastaan pitänyt kenestäkään henkilöhahmosta, kaikki olivat tympeitä ja ikäviä ihmisiä.
Olisin kaivannut edes yhtä henkilöä josta pitää tai keneen samaistua, se olisi varmasti tehnyt kirjasta mielestäni paremman.

Pirkko Saision Elämänmenolla on sama tarina kuin edellisellä, ostettu kirppikseltä kauan sitten ja enkä ole saanut luettua ennen.
Tästä mä kyllä tykkäsin, niinkuin Saision kirjoista yleensäkin olen pitänyt.
Ainoastaan murteella kirjoitetut kohdat alkoivat vähän tökkimään, vaikkei niitä paljon ollutkaan.
Toisaalta tässäkin oli vähän se, että kaikki henkilöhahmot oli aika ikäviä, mutta ei sentään niin ikäviä kuin Rouva Bovaryssa.

Pistetilanne:

kmaria 12
Lyyra 12

Pascal Lemoix 11 ja ½

Kumkvatti 11
Nugat 11
puolikarkea 11

Suvi 10

elegia 8
Jorssi 8

damn 7

iisa 6

Annis 4

theia 3,333333...
päivänpolttaja 3
L-S 3

Maija 1
urakka 1
skray 1
marenkienkeli 1
Annis

ViestiKirjoittaja iisa » Ke 06 Marras 2013 20:37

Ensimmäistä pistettä ei oo vielä luvassa, mutta..Oon sattumalta lainannut Lukupiiristä löytyvän kirjan, joka on Kjell Westön Missä kuljimme kerran. On melko mukaansatempaava kirja ja kiinnostava katsaus Helsingistä 1900-luvulta. Aika lujaa mennään eteenpäin henkilöiden kasvussa ja mietin vain, että mitä kaikkea mahtaa ehtiä tapahtumaan. Kirjassa ei ole mielestäni selkeää päähenkilöä vaan siinä seurataan ainakin parin perheen elämää. Tokassa kappaleessa vasta mennään, mutta kirja ei ainakaan vielä kyllästytä ja toivottavasti niin ei käykään, sillä kirja on noin 600 sivuinen.
ja miksi sinä
iisa

ViestiKirjoittaja damn » Su 26 Tammi 2014 13:53

Oho, Sofian maailma on näköjään vieläkin kesken, mutta pitää lukaista se loppuu ihan nyt, kun tuli tämäkin mieleen. Tulin tänne kirjoittamaan, että lupaan ja vannon lukevani tänä vuonna Seitsemän veljästä ja Sinuhe Egyptiläisen. Tämä ihan siitä syytä, että tällä viikolla hyllyä tyhjentäessä tajusin noiden olevan siellä ja ne ovat olleet vanhemmiltani lainassa uskomattoman kauan, varmaan monta vuotta. Haluan lukea ja saada ne palautettua ennen mahdollista muuttoani. Äidillä on tuhansia kirjoja ja lainaan aina niitä ja nytkin on kassillinen kirjoja odottamassa palautusta.
damn

ViestiKirjoittaja iisa » Ke 05 Helmi 2014 23:30

Hei, ajattelin aloittaa nyt viikonloppuna lukemaan Victor Hugon Kurjat-kirjaa, jos joku tahtoisi vaikka lukea sen kanssani samaan tahtiin, niin olisi kiva. :D
ja miksi sinä
iisa

ViestiKirjoittaja iisa » Pe 28 Helmi 2014 23:58

Jee, sain uuden pisteen! En sentään Kurjia vielä lukenut vaan luin tässä välissä Oscar Wilden Dorian Grayn muotokuvan. Olen aina ennen luullut, että kirjan päähenkilö on nainen ja muutenkin olen ajatellut kirjan olevan kuiva. Toisin kävi ja kirja tuli luettua nopeasti loppuun ja samalla kiinnostuin Wildestä. En olisi osannut ajatella hänen olleen biseksuaali. Haluaisin lukea hänen elämänkertansa, jos sellainen on kirjoitettu (en ole vielä ehtinyt tutkia asiaa).

Pistetilanne:

kmaria 12
Lyyra 12

Pascal Lemoix 11 ja ½

Kumkvatti 11
Nugat 11
puolikarkea 11

Suvi 10

elegia 8
Jorssi 8

damn 7

iisa 7

Annis 4

theia 3,333333...
päivänpolttaja 3
L-S 3

Maija 1
urakka 1
skray 1
marenkienkeli 1
ja miksi sinä
iisa

ViestiKirjoittaja L-S » To 06 Maalis 2014 00:09

iisa kirjoitti:Jee, sain uuden pisteen! En sentään Kurjia vielä lukenut vaan luin tässä välissä Oscar Wilden Dorian Grayn muotokuvan. Olen aina ennen luullut, että kirjan päähenkilö on nainen ja muutenkin olen ajatellut kirjan olevan kuiva. Toisin kävi ja kirja tuli luettua nopeasti loppuun ja samalla kiinnostuin Wildestä. En olisi osannut ajatella hänen olleen biseksuaali. Haluaisin lukea hänen elämänkertansa, jos sellainen on kirjoitettu (en ole vielä ehtinyt tutkia asiaa).

Onhan niitä vaikka kuinka paljon, Wikipediassakin on aiheelle oma sivu. En tiedä onko mitään suomennettu tosin ja millaisia nämä sitten lopulta ovat lukea. Onhan Wilde kuitenkin mielenkiintoinen tapaus.

Mä en ole viime aikoina kerennyt lukea mitään romaaneja. :(
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja L-S » La 03 Tammi 2015 00:32

Lukuhaasteista kiinnostuneille on jossain Amerikan mailla keksitty lukuhaaste vuodelle 2015. Tästä oli suomenkielinenkin versio jossain Twitterissä, mutta en nyt muista missä. Mutta helppohan tuo lienee suomentaa, sen kun vaihtaa Pulitzer-palkitun vaikka Finlandia- tai Runeberg-palkituksi. :keijo:
Muoks: Löysinkin suomenkielisen version, joka on HelMet-kirjastojen laatima eikä kokonaan sama.

Laitan nyt linkin tänne, kun jostain syystä forden lukuhaastepiiri tuli tästä mieleen, vaikka täällä ei juuri aktiviteettia ole ollutkaan. Itse en taida jaksaa, kun "pakollista" luettavaa riittää muutenkin, vaikka joku tällainen voisikin olla hauskaa sinänsä, tapa sekin varmistaa, että tulee luetuksi enemmän kuin normaalisti lukisi vähän kuin liikuntahaasteissa ikään (jälkimmäisen olen huomannut kohdallani toimivaksi :keijo: ).
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja skray » La 03 Tammi 2015 15:28

Tuo L-S:n laittama lukuhaaste vaikuttaa mielenkiintoiselta.
Luin kategorioita läpi ja mieleen tuli vain paljon sellaisia kirjoja, jotka olen jo kyseisistä kategorioista lukenut. :virne:
Ja 50 kohtaa yhteensä! Sehän tarkoittaa, että pitäisi lukea kirja/viikko, jotta saisi vuodessa luettua kaikki kategoriat läpi. Tosin jokin kirja voi sijoittua kahteen tai useampaankin kategoriaan, mutta en tiedä onko se sitten huijaamista. :virne:
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja theia » La 03 Tammi 2015 16:12

Meinasin tulla postaamaan samaa kuin L-S! :) mä ajattelin lähtee mukaan tuohon, ja ihan vaan laittaa sama kirja jos osuu moneen :keijo:
diamonds in the trees pentagrams in the night sky
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja L-S » La 03 Tammi 2015 16:47

Joo, mäkin aloin eilen miettiä, että voisihan tähän sittenkin osallistua, jos lähtisi siitä, että sama kirja voi sopia useampaan kategoriaan... kun huomasin eilen, että mullahan on kesken kirja, joka sopisi ainakin kahteen kategoriaan. :keijo:

Tännehän voi vaikka raportoida haasteen edistymisestä, niin olisi kirjallisuusalueellakin jotain keskustelua. :D
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Kibaya » La 03 Tammi 2015 18:41

Joo! Tosi hyvä haaste.
Kyllä mä ainakin ihan suruti ajattelin laittaa kirjan useampaan kategoriaan jos se siihen sopii. Ei se huijaamista ole. Eri asia jos hakee tahalleen kirjaa sillä silmällä moneenko kategoriaan se sopii :keijo:
Joo, mun mielestä siinä on ero :virne:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja puolikarkea » Su 04 Tammi 2015 18:13

Hauskan oloinen haaste, myös minä voisin tarttua tähän. Viime vuosiin verrattuna 50 kirjaa vuotta kohti kuulostaa hurjalta määrältä. Ei haittaa yhtään, jos yhdellä kirjalla saa kuitata useampia kohtia. :virne:
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

ViestiKirjoittaja Kibaya » Su 04 Tammi 2015 18:22

Itseasiassa tuolla HelMetin sivuilla olevassa "ohjeistuksessa" sanotaan sen olevan ok jos yksi kirja sopii useampaan kohtaan.

Kyllähän tämä aika hyvin kasvattaa luettujen kirjojen määrää :keijotäpinä:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

EdellinenSeuraava

Paluu Ex Libris