Lyyran kanssa samoilla linjoilla, ainoana erona ettei mulle äänestämättä jättäminen ole vaihtoehto. En kestäisi sitä, etten ole edes yrittänyt vähän vaikuttaa.
Mua inhottaa vaalien alla käytävä peli. Kehenkää politiikan kanssa tekemisissä olevaan ei oikein voi luottaa, kun kaiken tarkoituksena on saada ääniä ja päästä läpi. Kuka muistaa mitä on luvannut kenellekin milläkin torilla. Mistään lupauksista ja vaaliteeseistä ei huolehdita pätkän vertaa vaalien jälkeen. Paitsi ehkä tietyt "isot linjat" ( = persut ja maahanmuutto, kristillisdemarit ja avioliitto-oikeudet). Ne kyllä muistetaan ja niistä huudellaan, mutta muutoin vaalien alla puhutut lupaukset työpaikoista tai vaikka luonnonsuojelusta on ihan vaan sanahelinää. Ne on kuitenkin niitä mitkä ratkaisee mihin tämä maa menee ja miten asioista pidetään huolta.
Mä haluaisin kyllä kanssa, että ois just joku etukäteisneuvottelujuttu puolueiden välillä. Ois se rohkeus sanoa kenen kanssa haluaa käydä hallitusneuvotteluja. Onko porvarihallituksen vai punamullan kannalla, kenen kanssa persut lähtisi neuvottelemaan ja kuka ottaisi heidät matkaan hallitusneuvotteluihin.
Itse kävin perjantaina äänestämässä. Tutkailin puoluejuttuja. Mietin annanko "protestiäänen" puolueelle joka ei ole eduskunnassa ollenkaan, eikä ehkä pääsemässä läpikään. Mutten sitten pystynyt siihenkään, kun rupesin ajattelemaan pidemmälle. Voin kertoa että tuo puolue olisi ollut SKP. Sain kaikilla vaalikoneilla SKP:n tyyppejä aina top 10:n joukkoon, vaikka aina tarkemmin tutkittua ne niiden jutut oli vaan lähinnä ironisia. Just semmoisia mitä mä voisin heitellä, mutten tosissani olisi ironialla pyrkimässä eduskuntaan
No, en äänestänyt niitä. Ehdokkaani ei kuitenkaan ole varma läpimenijä, mitä pohdin myös. Haluan enemmän äänestää puoluetta, mutten noista meidän alueen ehdokkaista ehkä halua ketään sinne. Mikä oli kanssa aika syvältä. Nyt on jälleen niin "kahdesta pahasta vähemmän huono"-tilanne. Harmittelin että mulle sopiva ehdokas olisi ollut toisessa vaalipiirissa tai vaihtoehtoisesti on väärässä puolueessa.
Mutta musta tuntuu myös että vuosi vuodelta vaalit ahdistaa mua vaan enemmän ja enemmän. Niin eduskunta- kuin kunnallisvaalitkin.