Eiköhän nyt saa kommentoida, kun Suomessa on näytetty kaikki jaksot.

Eli jos joku on muutaman kauden jäljessä, niin nyt tullee SPOILEREITA!!
Mun mielestä päätösjakso oli just täydellinen. Juuri sellainen, mitä toivoinkin.

Joidenkin mielestä se oli varmaan liiankin ällöttävää happy happy joy joy -meininkiä, mutta mulle ei. Joskus vaan kaipaa sitä, että kaikilla on onnellinen loppu.

Ensinnäkin pelkäsin koko ajan, että kukakohan tässä vielä kuolee.

Kun kerrottiin Isobelin miehen sairaudesta, vaan mietin, että nähdäänkö hänen hautajaisensa tässä päätösjaksossa sitten

Onneksi siinäkin oli sitten "ihmeparantuminen"/väärä hälytys.
Jännäsin loppuun asti Edithin ja lordin häissä, että tuleeko Michael Gregson jostain yhtäkkiä ovesta tai Bertien äiti muuttaakin yhtäkkiä mielensä tai joku muu keskeyttää häät.

Onneksi näin ei kuitenkaan käynyt.

Mulle oli kuitenkin siinä jännitystä ihan tarpeeksi.
Oli aika ennalta-arvattavaa, että Annan synnytys alkaa häiden aikana, mutta onneksi vauva nähtiin. (Carsonin reaktio: "Not in lady Mary's bedroom!"

)
Mutta mun mielestä oli ihanaa, että lähes kaikille hahmoille löytyi joku kumppani. Tai ainakin vihjattiin tiettyjen hahmojen menemisestä yhteen.

Thomasille olisi voinut vielä löytyä joku mies, mutta en sitten tiedä miten se olisi ollut mahdollista, kun homous oli tuohon aikaan laitonta. Ehkä se riitti, että Thomas hyväksyi itsensä, hänestä tuli mukavampi ja hän sai hyvän aseman talossa.
Varsinaisen päätösjakson aikana en kai pahemmin itkenyt, mutta tämän jouluspesiaalin kohdalla itkin monta kertaa. Vaikka lätkämatsi oli jännä, niin onneksi toka erä oli tylsä ja käänsin onneksi ykköselle. (Otin siis kummatkin jaksot boksille ja ensin ajattelin katsoa ne sitten vasta boksilta putkeen.) Jakson loputtua taas itketti ja oli omituista palata sitten taas lätkän pariin. Ehkä DA:n vaikutuksesta pillitin sitten kahta kauheammin lätkävoitolle.

Mutta ihana jakso (kummatkin osat siis).