Edes pieniä päivityksiä sentään. 19. Tositapahtumiin pohjautuva kirja: Anna-Leena Härkönen: Loppuunkäsitelty; Anja Snellman: Antautuminen
Molemmat kirjat ovat ymmärtääkseni aika tarkkaan omaelämäkerrallisia. Härkönen kirjoittaa sisarensa itsemurhasta ja Snellman erityisherkkyyden kokemuksesta. Pidän molempien kirjailijoiden tyylistä jo aiempien kokemusten perusteella, vaikka ajoittain tuntui vähän puuduttavalta, siltä, että etäännytetymmissä näkökulmissakin on puolensa tapana kirjoittaa.
Samalla voisi päivittää aiemmin käytettyjä kohtia, koska mulla on aika paljon samoja ja jotkut lukemani eivät sovi mihinkään uuteen. Tuntuu, että olen lukenut jotain muutakin, mikä voisi sopia noihin jo käytettyihin, mutta olen pitänyt huonosti kirjaa lukemistani.
9. Naiskirjailijan kirja: Elina Hirvonen: Kauimpana kuolemasta
1. Kirja, jossa yli 500 sivua: Jussi Valtonen: He eivät tiedä mitä tekevät
4. Vuonna 2015 julkaistu kirja: Peter Hoeg: Susanin vaikutus
6. Kirja, jonka kirjoittaja oli alle 30-vuotias, kun kirja julkaistiin: Ida Rauma: Katoamisten kirja
8. Hauska kirja: Antti Holma: Järjestäjä
9. Naiskirjailijan kirja: Elina Hirvonen: Kauimpana kuolemasta
10. Jännityskirja tai dekkari : Peter Hoeg: Susanin vaikutus
11. Kirja, jonka nimi on yksi sana: Antti Holma: Järjestäjä
12. Novellikokoelma: Alice Munro: Nuoruudenystävä
13. Kirja, jonka tapahtumat sijoittuvat Suomen ulkopuolelle: Chinua Achebe: Kaikki hajoaa
14. Tietokirja: Työkirjallisuutta, joita en viitsi luetella tässä.
16. Sellainen suosikkikirjailijasi kirja, jota et ole aiemmin lukenut: Ian McEwan: Lapsen oikeus.
18. Kirja, joka on voittanut merkittävän kirjallisuuspalkinnon (Finlandia, Pulitzer, Nobel): Jussi Valtonen: He eivät tiedä mitä tekevät; Alice Munro: Nuoruudenystävä
19. Tositapahtumiin pohjautuva kirja: Anna-Leena Härkönen: Loppuunkäsitelty; Anja Snellman: Antautuminen
20. Kirja lukulistani perältä: Chinua Achebe: Kaikki hajoaa
21. Kirja, jota äitisi rakastaa: Patrick Modiano: Jotta et eksyisi näillä kulmilla
26. Muistelmateos/elämäkerta: Lena Dunham: Sellainen tyttö
29. Kirja, joka tapahtuu paikassa, jossa olet aina halunnut käydä: Ben Lerner: Leaving the Atocha Station
31. Kirja, joka on saanut huonot arvostelut: Laura Lehtola: Pelkääjän paikalla
33. Kirja lapsuudesta: Helme Heine: Drei kleine Freunde – Der Rennwagen
34. Kirja, jossa on (rakkaus)kolmiodraama: Alice Munro: Nuoruudenystävä
35. Kirja, joka sijoittuu tulevaisuuteen: Jussi Valtonen: He eivät tiedä mitä tekevät
36. Kirja, jonka tapahtumat sijoittuvat lukioon: Ida Rauma: Katoamisten kirja
38. Kirja, joka sai sinut itkemään: Jussi Valtonen: He eivät tiedä mitä tekevät
41. Kirja kirjailijalta, jonka tuotantoa et ole lukenut aiemmin: Ida Rauma: Katoamisten kirja
43. Kirja, jonka tapahtumat sijoittuvat kotikaupunkiisi tai -kuntaasi: Ida Rauma: Katoamisten kirja
44. Kirja, jonka kirjoittaja ei ole kotoisin Euroopasta tai Pohjois-Amerikasta: Chinua Achebe: Kaikki hajoaa
52. Kirja, joka kertoo seksuaalivähemmistöön kuuluvasta henkilöstä/henkilöistä: Ida Rauma: Katoamisten kirja, Antti Holma: Järjestäjä
54. Elämäntaito- tai self-help-kirja: Kimmo Takanen: Tunne lukkosi
55. Runokirja: Reetta Pekkanen: Pieniä kovia nuppuja
57. Kirja, jonka lukeminen hieman nolottaa sinua: Lena Dunham: Sellainen tyttö
59. Kirja, joka kertoo henkilöstä, joka on eri sukupuolta kuin sinä: Chinua Achebe: Kaikki hajoaa, Antti Holma: Järjestäjä

) haluaa tehdä listan uusiksi/kääntää paremmin, en pane pahakseni 

Mutta en mä paljon ehtinyt lukea joten saa mennä nyt haasteeseen. 
) koko Vihervuosi 2016 -tekstin ja mietin minun maisemaani - merta tai sitten isoa kaupunkia, ja yritän siihen löytää kirjan. Joku Lontoo/New York/Dublin/Helsinki -akselilla tapahtuva kirja, jossa kuvailtaisiin samalla kaupunkia voisi olla aika passeli