Sippura kirjoitti:Ai? Minä olen nähnyt ainoastaan sellaisia saattoja/luovutuksia, joissa isä kävelee
sulhasen luokse asti ja sulho nappaa morsiamen isän käsipuolesta. Niissä isä ja
morsian on siis kävellyt melkein alttarille asti yhdessä.
Meille nimenomaan pappi aikoinaan neuvoi, että isä saattaa puoleen väliin ja sulhanen tulee siihen vastaan. Siinä vaihdon aikana minun olisi vielä pitänyt vaihtaa puolta (olin isän oikealla puolella ja alttarille olisi sitten pitänyt mennä sulhasen vasemmalla puolella). Ei siinä huumassa mitään vaihtoja muistettu tehdä ja niin oltiin sitten alttarilla väärin päin
En enää muista, että miksi en alun alkaen voinut olla siellä vasemmalla puolella, mutta se hyvä puoli siinä oli, että alttarilla ei enää jännittänyt, kun nauratti koko juttu
Sade kirjoitti:Viime kesänä mietittiin poikaystävän kanssa, kuinka vähän sukulaisia sitä kehtaisi kutsua mahdollisiin häihinsä. Joo, en ole mitenkään hirveän sukurakas.
Siskon häissä oli sukulaisista paikalla vain molempien perheet ja meidän mummo, loput vieraat oli kavereita. Hyvin toimi.
Meidän häistä suurimman osan maksoivat molempien vanhemmat (niin olivat maksaneet muillekin sisaruksille, joten miksi kieltäytyä?
), joten he myös toimivat kutsujina. Äitini kanssa pohdittiin yhdessä, että ketä sukulaisia kutsutaan, mutta miehen kanssa päätimme, että keille kutsut lähtivät. Miehen puolelta taas pyysin suoraan anopilta kutsuttavien listan. Se oli helpoin tapa, sillä en tunne hyvin miehen sukua ja mies taas ei oikein osannut sanoa, että ketä kutsuttaisiin
Sitten vielä kaverit päälle. Vajaa 100 kutsuttiin ja paikalla taisi sitten olla alle puolet porukasta. Suurin osa pois jääneistä oli minun sukua ja kavereita, sillä välimatka oli liian pitkä (häät Ivalossa ja suku ja kaverit etelässä). Kivat häät ne oli, parhaat missä olen ollu 

Vierastan sen verran kovaa a) kutsumatta mukaan tunkemiseen ja erityisesti b) kutsumatta ja ilmoittamatta juhliin tulemiseen (kuokkimiseen). Parissa isossa "koko kylä kutsuttu" -pohjalaishäissä olen ollut. Kyllä ne on silti kaikki kutsun saaneet. Kaikki, jotka on häihin haluttu. Miten lie sitten kutsuissa ilmoittaneet, että saa tulla kaikki kumminkaimanveljenpojatkin, sitä en osaa sanoa. Toisissa olin sulhon kaverin avec, toiset olivat kaverin häät ja kutsu tuli nimellä.
Emmä tiedä, mutta siis jos kutsuja lähetetään, eikä muuta tietoa tule, niin silloin vain kutsutut voivat osallistua.

Onnea ihan hirmuisesti sinulle ja puolisolle!