Häät

Re: Häät

ViestiKirjoittaja Kaarina » Pe 13 Kesä 2008 10:54

Sippura kirjoitti:Ai? Minä olen nähnyt ainoastaan sellaisia saattoja/luovutuksia, joissa isä kävelee
sulhasen luokse asti ja sulho nappaa morsiamen isän käsipuolesta. Niissä isä ja
morsian on siis kävellyt melkein alttarille asti yhdessä.

Meille nimenomaan pappi aikoinaan neuvoi, että isä saattaa puoleen väliin ja sulhanen tulee siihen vastaan. Siinä vaihdon aikana minun olisi vielä pitänyt vaihtaa puolta (olin isän oikealla puolella ja alttarille olisi sitten pitänyt mennä sulhasen vasemmalla puolella). Ei siinä huumassa mitään vaihtoja muistettu tehdä ja niin oltiin sitten alttarilla väärin päin :virne: En enää muista, että miksi en alun alkaen voinut olla siellä vasemmalla puolella, mutta se hyvä puoli siinä oli, että alttarilla ei enää jännittänyt, kun nauratti koko juttu :virne:

Sade kirjoitti:Viime kesänä mietittiin poikaystävän kanssa, kuinka vähän sukulaisia sitä kehtaisi kutsua mahdollisiin häihinsä. Joo, en ole mitenkään hirveän sukurakas.

Siskon häissä oli sukulaisista paikalla vain molempien perheet ja meidän mummo, loput vieraat oli kavereita. Hyvin toimi.

Meidän häistä suurimman osan maksoivat molempien vanhemmat (niin olivat maksaneet muillekin sisaruksille, joten miksi kieltäytyä? :virne: ), joten he myös toimivat kutsujina. Äitini kanssa pohdittiin yhdessä, että ketä sukulaisia kutsutaan, mutta miehen kanssa päätimme, että keille kutsut lähtivät. Miehen puolelta taas pyysin suoraan anopilta kutsuttavien listan. Se oli helpoin tapa, sillä en tunne hyvin miehen sukua ja mies taas ei oikein osannut sanoa, että ketä kutsuttaisiin :virne: Sitten vielä kaverit päälle. Vajaa 100 kutsuttiin ja paikalla taisi sitten olla alle puolet porukasta. Suurin osa pois jääneistä oli minun sukua ja kavereita, sillä välimatka oli liian pitkä (häät Ivalossa ja suku ja kaverit etelässä). Kivat häät ne oli, parhaat missä olen ollu :virne:
Kaikki on hetken tässä.
Kaarina

ViestiKirjoittaja Fantsu » Pe 13 Kesä 2008 11:32

Muistelin, että tähän kävelyjärjestykseen liittyy jokin juttu... Ahaa!
Kirkosta poistuttaessa vaimo kävelee puolisonsa oikealla puolella. Tämä on vertauskuva siitä, että miehellä on velvollisuus huolehtia vaimostaan ja perheestään oikean kätensä voimalla.
Siksi isä luovuttaa lapsensa oikealta ja tuleva aviomies vastaanottaa vasemmalta, kunnes alttarilla käännyttäessä järjestys on alkuperäisen peilikuva ja nainen on taas oikealla.

Meillähän tällaista ei ollut, kun oli ihan siviilivihkiminen.
Fantsu

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Pe 13 Kesä 2008 11:42

Missähän mä olen ollut, kun pohjalaisesta hääetiketistä on puhuttu :p Vierastan sen verran kovaa a) kutsumatta mukaan tunkemiseen ja erityisesti b) kutsumatta ja ilmoittamatta juhliin tulemiseen (kuokkimiseen). Parissa isossa "koko kylä kutsuttu" -pohjalaishäissä olen ollut. Kyllä ne on silti kaikki kutsun saaneet. Kaikki, jotka on häihin haluttu. Miten lie sitten kutsuissa ilmoittaneet, että saa tulla kaikki kumminkaimanveljenpojatkin, sitä en osaa sanoa. Toisissa olin sulhon kaverin avec, toiset olivat kaverin häät ja kutsu tuli nimellä.

Toisaalta mistäs mä tiedän, onko noista jompi kumpi tai kumpikin hääpari ilmoittanut jossain lehdessä, että naimisiin mennään, tulkaa pileisiin. Silloin on toki kaikille avoimet ovet, mutta mun mielestä kuitenkin eri asia, kuin jos lähetetään kutsuja sinne tänne. Tai jos perheen/sukulaisten voimin levitetään tietoa, että kaikki tervetulleita. Mitä mä yritän selittää? :pahis: Emmä tiedä, mutta siis jos kutsuja lähetetään, eikä muuta tietoa tule, niin silloin vain kutsutut voivat osallistua.

Kai ne extravieraat menevät siinä sivussa, jos ruokatarjoiluna on seisova pöytä ja siinä lihasoppaa. Viime viikonloppuisissa häissä kaikki extra olisi tuottanut ongelmia. Ilmoittautuneilla oli tietyt istumapaikat, alkupalat, pääruoka ja jälkiruoka tarjoiltiin pöytiin, samoin ruokajuomat. Kai cateringilla on aina pari ylimääräistä pihviä varmuuden vuoksi, mutta silti ylimääräiset olisivat aiheuttaneet hankaluuksia. Enkä ainakaan minä haluaisi maksaa tuon ruokailun hintaa sellaisen vieraan kohdalla, jota en oikeasti olisi häihini halunnut :friikki:

Muuten häistä, vaikka pidän perinteisistä häistä ja kauniista valkoisiin pukeutuneista morsioista sun muista, niin en itse kyllä sellaisista haaveile. En halua kirkkohäitä (pelkäisin alttarilla salaman iskevän mut, pahimman pakanan, siihen paikkaan :p ), en valkoista pukua, en häävalssia, vieraiksi perhe, lähimmät sukulaiset (jos niitäkään) ja kaverit, tarjottavaksi hyvää ruokaa ja hyvät bileet. Mutta eikös se niin mene, että jokainen tekee siitä päivästä itselleen mieluisan? Pitäisi ainakin :tilt:
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja Duussi » Pe 13 Kesä 2008 11:47

Fantsu kirjoitti:Kirkosta poistuttaessa vaimo kävelee puolisonsa oikealla puolella. Tämä on vertauskuva siitä, että miehellä on velvollisuus huolehtia vaimostaan ja perheestään oikean kätensä voimalla.

Entäpäs jos mies onkin vasenkätinen ja oikea kätensä ihan heikko ja tumpelo? :O:

Kaasoilen ystävän häissä elokuun lopussa. Sippuran häävalmisteluja lueskellessa tulee sellainen olo,
että onkohan hääpari kaikessa hiljaisuudessa hoitanut kaiken jo itse, eivät ole meitä kaasoja vielä
pyytäneet mihinkään puuhiin (eikä kyllä olla ehditty tarjoutuakaan).. lienee asiallista soittaa morsolle
ensi viikolla ja kysyä, että voisko kaasot vaikka vähän auttaakin. Meidän suurin huolenaihe liittyy
tällä hetkellä siihen, kenelle ihmeelle saadaan nakitettua morsiamen päivystysvuoro kaavailluksi
polttariviikonlopuksi, kenellekään ei vaan tunnu sopivan. Onktääl kettä turkulaissi lääkärei? :tilt:
Eikä tässä, yhtään missään
ole mitään normaaliuteen viittaavaa
Duussi

ViestiKirjoittaja Fantsu » Pe 13 Kesä 2008 12:15

Jokainen suunnittelee omat häänsä tyylillään ja hyvä niin. Lyhyesti meidän taannoisista noin vertailukohtana:
- vuokrattu juhlapaikka pk-seudulla
- noin 75 vierasta, joista yli puolet kavereita
- käräjäoikeuden tuomarin suorittama siviilivihkiminen juhlapaikalla
- istumajärjestys ja pitopalvelun laittama seisova pöytä
- kaikki häämusiikki poltettu mp3:na ja vuokrattu äänentoisto
- perinteistä juhlaohjelmaa: valssit, humpat, puheet, leikkejä, armotonta jorausta
- perheellisiä varten oli palkattu lapsenlikka ja laitettu pystyyn leikkinurkkaus, jossa leluja, paperia ja värikyniä.
- kaikki alkomahooli rahdattu edullisesti Tallinnasta, sis. kuoharit, viinit, avecit, oluet ja siiderit. Tarjosimme siis kaikki juomat.
- juhlapaikka suljettiin klo 2.00

Palautteen mukaan ihmisillä oli ollut hauskaa ja kaikki viihtyivät hyvin. Erityistä kiitosta sai "lapsenlikkapalvelu", mitä suosittelen muillekin häiden järjestäjille. MLL:n hoitajat olivat niin törkeän hintaisia, että etsin tämän apulaisen muita reittejä. Ei kaduttanut, ja annoimme neidille lopussa suuremman palkkion kuin mitä oli alunperin sovittu.
Fantsu

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » Pe 13 Kesä 2008 16:40

Migreeni kirjoitti:Kavereiden hääkutsutouhuja ja niihin liittyviä ongelmia seuraillessa olen tullut siihen tulokseen, että jos ikinä menen naimisiin pidän joko sellaiset mahtisuuret häät, jonne kutsutaan ihan kaikki, ketkä vaan vähänkin tunnetaan ja laitetaan vaikka vielä ilmoitus lehteen, niin ei varmasti kukaan jää kutsumatta tai sitten sellaiset häät, jonne tulee vain perhe tai jopa vain ja ainoastaan minä ja miekkonen.

Komp. Paitsi että me pidettiin jo, ja pidettiin sellaiset pienet. Ei yksinkertaisesti ollut mielenkiintoa eikä oikein rahaakaan alkaa järjestelemään sellaisia häitä, johon kutsuttaisiin kaikki sukulaiset (mulla on valtavan iso suku), kumminkaimat ja tutut. Siksi kutsuttiin vain lähimmät sukulaiset ja parhaimmat kaverit. Ei ole valituksia kuulunut. :)
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't.
- Douglas Adams -
Lumikki75

ViestiKirjoittaja Janet » La 14 Kesä 2008 14:37

Fantsu kirjoitti:Erityistä kiitosta sai "lapsenlikkapalvelu", mitä suosittelen muillekin häiden järjestäjille. MLL:n hoitajat olivat niin törkeän hintaisia, että etsin tämän apulaisen muita reittejä. Ei kaduttanut, ja annoimme neidille lopussa suuremman palkkion kuin mitä oli alunperin sovittu.

Ai. Mun mielestä MLL:n lapsenvahdit on naurettavan halpoja. Nimim. Olen ollut siinä hommassa. 4,20 e/tunti ei ole mun mielestä kovin paljoa, ei hoitajalle eikä maksajalle, IMHO. Kyllä yleensä muualta tulleet hoitajat laskuttavat enemmän. Itse olin häissä kerran 4H:n kautta hoitajana ja he maksoivat firmalle musta 11 e/tunti, itse sain palkkaa sen hieman yli 7e/tunti. Se musta oli kallista häiden maksajille, mut ei niinkään mulle. :tilt:
Janet

ViestiKirjoittaja Fantsu » La 14 Kesä 2008 23:56

Hei - MLL laskuttaa enemmän juhlien hoitajista. Osa rahasta menee MLL:n pussiin. Heidän tarjouksensa oli naurettavan korkea. Me maksoimme yhdelle lapsenlikalle 4 tunnista 50e, mikä oli hänen mielestään sopiva summa.
Fantsu

ViestiKirjoittaja LazyBastard » Ma 16 Kesä 2008 10:26

Enpä kyllä ikinä olisi uskonut, että tähän ketjuun kirjoittelen, mutta niinpä vaan on häät tulossa marraskuussa. :annahymy:

Juhkapaikka on jo varattu, löydettiin suht edullinen ja hieno paikka ihan kaupungin keskustasta ja sinne saa vielä viedä omat juomat. Tarjoilut tilataan itse paikasta ja hintaan sisältyy astioista siivoukseen asti kaikki. Pakanoita kun ollaan, niin kirkkoa ei tarvita, kuhan saadaan joku vaikkapa maistraatista vihkimään. Juhliin kutsutaan vain ihan lähimmät sukulaiset ja paljon kavereita. Pieninä meinattiin häät pitää, mutta kyllä kavereita kutsumalla määräksi saadaan jo 60-80 ihmistä. Marraskuu valittiin siksi, että kesäisin kaikilla on kuitenkin muutenkin paljon menoa ja marraskuu tahtoo olla niin harmaa, että silloinhan sitä vasta onkin syytä juhlia. :tilt:
Et in Arcadia ego.
LazyBastard

ViestiKirjoittaja Bunni » Ma 16 Kesä 2008 10:37

Onnittelut Leiskalle! :)
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisci elit, sed eiusmod tempor incidunt ut labore et dolore magna aliqua.
Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquid ex ea commodi consequat.
Bunni
Hupakko

ViestiKirjoittaja Sippura » Ma 16 Kesä 2008 10:52

Leiska :superhymy: Onnea ihan hirmuisesti sinulle ja puolisolle!

Ja tänne sitten rapsaa suunnitelmien ja häiden toteutuksen
tiimoilta, eikö? :tilt:
And they can't build a satellite to tell you how loved you are
Sippura
Epäkelpo jäsen

ViestiKirjoittaja LazyBastard » Ma 16 Kesä 2008 11:36

Tuossapa pari kuvaa itse hääpaikasta:
Kuva
Kuva
Et in Arcadia ego.
LazyBastard

ViestiKirjoittaja Fantsu » Ma 16 Kesä 2008 12:05

Onpa hyvännäköinen tila! :) Tuo ei mitään turhia krumeluureja kaipaakaan. Mahdollista ohjelmaa suunnitellessa kantsii kuitenkin huomioida, että osa immeisistä istuu nurkan takana. Noin selkeässä tilassa tuskin tulee suuria ongelmia.

Olin kerran häissä, joissa juhlatila muodoistui monesta pienestä huoneesta niin, että osa vieraista ei kuullut/nähnyt mitään ohjelmasta, saati nähnyt hääparia. Siinä mietimme, koska olis sopiva aika poistua :epäilevä:
Fantsu

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » Ma 16 Kesä 2008 13:07

Onnea Leisille! :)
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't.
- Douglas Adams -
Lumikki75

ViestiKirjoittaja Maija » Ma 16 Kesä 2008 17:33

Oo, isot onnittelut Leiskalle - ja tietysti toiselle puoliskolle! :superhymy:
Maija

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ma 16 Kesä 2008 18:24

Paljon onnea LazyBastardille ja puolisolle! :)
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Nugat » Ma 16 Kesä 2008 18:56

Paljon onnea vaan LazyBastardille ja kumppanille! :)

Olisikin mukava lukea miespuoliselta kannalta häätouhuja. :tilt:
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja Migreeni » Ma 16 Kesä 2008 20:31

Onnea Leisille minunkin puolestani :)

Mahtavan näköinen hääpaikkakin.
Kumpi ja Kampi tappeli. Sitten paikalle tuli Jouko ja Kosti.
Migreeni

ViestiKirjoittaja Suvi » Ma 16 Kesä 2008 20:56

LazyBastard kirjoitti:Enpä kyllä ikinä olisi uskonut, että tähän ketjuun kirjoittelen, mutta niinpä vaan on häät tulossa marraskuussa. :annahymy:

Onnittelut tulevalle avioparille! :superhymy:
Tilttiin meni myös ihminen.
Suvi
Keijodemoni

ViestiKirjoittaja LazyBastard » Ti 17 Kesä 2008 08:58

Kiitoksia vaan kaikille! :)

Nyt on järjestetty jo tärkein, eli hääsviitti kuohuviineineen ja huoneeseen tuotavine aamiaisineen. :tilt:

Henkikirjoittaja tulee vihkimään. Pitää vaan mennä sitä tapaamaan, notta saa tietää, millainen siviilivihkimisseremonia on. Ei meistä kumpikaan ole ikinä ollut kuin kirkkohäissä.
Et in Arcadia ego.
LazyBastard

ViestiKirjoittaja Fantsu » Ti 17 Kesä 2008 11:11

Vihkikaavaltaan se vaan on kirkollista paaaaljon lyhyempi. Meitit olis vihitty alle 5 minuutissa, jollei olis pistetty väliin vähän musiikkia ja vihkijän esittämä runo. Point being: saatte muotoilla siitä just sellaisen kuin itse haluatte. Ainakin meidän vihkijä oli todella joustava ja suorastaan kehoitti lisäämään seremoniaan pituutta, ettei tulis tunnetta "höh, siinäks se oli". Ja olipa muuten ihan oikeassa.
Fantsu

ViestiKirjoittaja Kaarina » Ke 18 Kesä 2008 22:21

Onnea Leiskalle ja morsiolle! :superhymy:
Syksy/talvi on kyllä kivaa aikaa viettää häitä.
Kaikki on hetken tässä.
Kaarina

ViestiKirjoittaja Herkku » Ke 25 Kesä 2008 12:14

Fantsu kirjoitti:Vihkikaavaltaan se vaan on kirkollista paaaaljon lyhyempi. Meitit olis vihitty alle 5 minuutissa, jollei olis pistetty väliin vähän musiikkia ja vihkijän esittämä runo.

Meidät vihki tosi mukava käräjäoikeuden tuomari ja hänellä oli siinä (oma-aloitteisesti) monenlaista juttua käymämme keskustelun pohjalta niin, että vihkiminen kesti ihan hyvän tovin ilman, että meidän tarvitsi siihen lisuketta keksiä. Yleensä ilmeisesti homma on kuitenkin enemmän häiden järjestäjien varassa ja vihkijä tarjoaa lähinnä vain sen lyhyen kaavan.

Kuokkavieraista meille olisi tullut ongelma, koska varaamamme pieni salonki oli jämptisti kutsutuille mitoitettu. Samoin tietysti muut järjestelyt. Siihen elämän aikaan budjettikin laskettiin erityisen tarkasti, kun oli vielä pienemmät tulot kuin nyt.
It's not denial. I'm just very selective about the reality I accept. - Calvin
Herkku

ViestiKirjoittaja surunmurhaaja » Su 06 Heinä 2008 12:38

Onnea Leiskalle miunkin puolestani. :)

Pakko avautua tänne, kun en muualle kehtaa, vaikka vähän meneekin orkkisaiheesta huti. Mie tahtoisin kovasti, että siviilivihkimiset tulis jotenkin helpommiksi toteuttaa. Nykyäänhän systeemi on ilmeisesti se, että siviilivihkiminen onnistuu satavarmasti vain virka-aikana, ellei kohdille satu muuhunkin aikaan vihkivää käräjätuomaria tai maistraatti-ihmistä (mie en tiiä miksi heitä kutsutaan.) :friikki:
Aika tuuripeliä, siksi mie toivoisinkin tähän tulevan jonkun toisenlaisen systeemin. Totta kai ihmisillä on oikeus vapaapäiviin, enkä mie ilman korvausta pyytäis ketään vihkimään, mutta silti. Nykyään tuntuu, että ihmiset ajattelee siviilivihkimisen olevan aina se visiitti maistraattiin, vaikka mahdollisuuksia muuhunkin olisi.

Nyt kun aloittais laajamittaisen rutkutuksen, niin tääkin asia vois olla hoidettu silloin kö mie olen saanut jonkun jallitettua itselleni naimakaveriksi. :p
Kannetaan omenoita laavuun - siellä on tämän firman konttori.
surunmurhaaja

ViestiKirjoittaja Shay » Su 06 Heinä 2008 13:27

surunmurhaaja kirjoitti:vihkivää käräjätuomaria

:virne: Ei kai käräjätuomaria vielä häisä tartte...

Henkikirjoittajat taitavat suorittaa nuo maistraattivihkimiset.
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Shay
Hukkasusi

EdellinenSeuraava

Paluu Suhdesäätämö