Kakkua! Piirakkaa! Pullaa! Muffinssia! Keksiä!

Re: Kakkua! Piirakkaa! Pullaa! Muffinssia! Keksiä!

ViestiKirjoittaja L-S » Su 20 Maalis 2016 00:32

Nyt tuli vastaan niin jännänkuuloinen resepti, että oli pakko kokeilla: pistaasi-sitruunakuivakakku! Alkuperäinen resepti on jenkkiresepti tuollaisen kunnon rouvainlehden sivuilta. :keijo: Sovelsin alkuperäistä jonkun verran, kun siinä oli ihan liikaa aineita ja mittasuhteet toki jenkkimallia. Määrät ovat reseptissäni arvioita, laitoin vähän sinnepäin. Alkuperäisessä reseptissä ei myöskään ollut leivinjauhetta, mutta laitoin sitä varmuuden vuoksi ja rommin korvasin rommiaromilla, kun kuulin Aukulta, että sellaistakin myydään. Mutta tuli hyvää, ainakin jos tykkää pistaasista, ja sitruuna ei ole tuossa kovin hallitseva. Melko tuhtia tosin, kun on paljon sokeria ja sitä pähkinää.

Pistaasi-sitruunakakku

n. 2.5 dl pistaasipähkinöitä (kuorittuina ja paahdettuina)
n. 250 g voita
3½ dl sokeria
1 rkl raastettua sitruunankuorta
n. 5½ dl jauhoja
1 tl vaniljasokeria
1 tl leivinjauhetta
3 munaa
2 tl rommiaromia (olisi ehkä enemmänkin voinut laittaa)

sitruuna-sokeriglaseeraus:
n. 1.5 dl sokeria
2 rkl sitruunamehua
2 rkl vettä
1 tl vaniljasokeria
pikku ripaus suolaa

Lämmitä uuni 175 asteeseen. Jauha pistaasipähkinät hienoiksi esim. monitoimikoneessa (jos ne eivät ole valmiiksi paahdettuja, niitä voi paahtaa hetken kuumalla paistinpannulla ilman rasvaa).

Vatkaa voi ja sokeri. Lisää munat yksi kerrallaan ja vatkaa aina välissä. Lisää pistaasipähkinät ja sitruunankuoriraaste ja vatkaa.

Sekoita jauhot, leivinjauhe ja vaniljasokeri. Lisää rommiaromi ja jauhot vähän kerrallaan taikinan joukkoon, tässäkin vaiheessa voi käyttää sekoittamiseen sähkövatkainta hitaimmalla vaihteella. Kaada taikina voideltuun ja korppujauhotettuun vuokaan (itse käytin silikonivuokaa, jolle ei tarvinnut tehdä mitään). Koska kyseessä on jenkkiresepti, ihan pieni vuoka ei tähän riitä, ei vaikka määriä on alkuperäisestä reseptistä pienennetty. :keijo:

Paista 175 asteessa vähän yli tunti. (Alkuperäisen reseptin ajat olivat 55-60 min. mutta oma kakkuni vaati kyllä yli sen.)

Kun kakku on kumottu lautaselle, kaada päälle sitruuna-sokeriseosta, joka valmistetaan siten, että sokeri, suola, sitruunamehu ja vesi annostellaan kattilaan ja lämmitetään keskilämmöllä kunnes sokeri sulaa, lopuksi lisätään vaniljasokeri ja annetaan jäähtyä hetki. Täytyy kyllä sanoa, että tämä oli reseptin epäilyttävin osio, siitä tuli aika äkkiä liisteriä, joka ei levittynyt kunnolla, ja laitoin suurimman osan siitä roskiin enkä kakun päälle, ja lisäksi sitä oli jossain vaiheessa mun villasukan pohjassa. :keijo: Mutta tuli siitä vähän makua kuitenkin. Mutta voi olla, että kakku olisi ollut hyvää ilmankin.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ma 03 Loka 2016 13:47

Reseptiä pyydettiin, joten tässä tämä ohje nyt on. Laitan ohjeen sellaisena kuin mä sen tein (maidoton). En jaksanut hommata tätä varten kasvimaitoa, kun joku martta on joskus sanonut, että veteen tehty pulla olisi jollain tavalla parempaa kuin maitoon tehty. :keijo: Tarvittaessa munan voi jättää pois. Ei pullataikinaan munaa välttämättä tarvita. Keijun tummansininen kasvirasvalevite on vegaanista. Täytemäärä on pikkuisen överi, mutta siks tää onkin parasta pullaa ikinä. :kuola: Kannattaa tehdä pullat muffinivuokiin, jotta täyte ei pääse leviämään pellille. :gay:

Mantelipullat (maidoton. Jos munan jättää pois, vegaaninen) n. 40 kpl

Pullataikina:
3 dl vettä
50 g hiivaa
1,5 dl sokeria
(1 muna)
1 tl suolaa
1 rkl kardemummaa
90 g margariinia (n. 1dl)
vehnäjauhoja

Täyte: 200g mantelia
200g margariinia
4dl sokeria
4rkl (eli 0,6 dl) vehnäjauhoa

muffinivuokia

Sulata pullataikinan rasva. Lisää rasvan sekaan kädenlämpöinen vesi ja hiiva. Sekoita, kunnes hiiva liuennut.
Lisää sokeri, suola (,muna) ja kardemumma. Sekoita.
Lisää pikkuhiljaa vehnäjauhot (esim. 1 dl kerrallaan, kunnes taikina sopiva).
Anna taikinan kohota n. 30-45 min. Tee sillä välin täyte.
Sulata täytteen rasva. Lisää muut ainekset ja sekoita.
Laita taikina lämpeämään 200 asteeseen.
Ota puolet taikinasta ja kauli se ohuehkoksi levyksi. Varmista jauhojen avulla, ettei taikina tartu leivontaalustaan. (Mielestäni leveys kannattaa olla n. kaksinkertainen pituuteen verrattuna.)
Levitä puolet täytteestä. Kaulitun taikinan päälle. Kääntele rullaksi. (Pitkästä sivusta käännetään.)
Leikkaa rulla sopiviksi n. 1-2 cm leveiksi siivuiksi. Laita siivut muffinivuokiin. Paista n. 12 kpl kerralla.
Toimi toisen taikinapuolikkaan ja täytteen kanssa samoin kuin yllä.
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Su 09 Loka 2016 17:59

Äiti oli käymässä ja tein maapähkinävoikeksejä jälkkäriksi. Nam! Olin ottanut ainesosat ylös tästä reseptistä, mutta muokkasin sen tietämättäni paljon helpommaksi. :P Ihan samalta näyttää kuin alkuperäisessä ohjeessa, mutta ei tarvitse tehdä niin vaikeasti.

Peanut butter cookies (18 isoa keksiä)

200 g maapähkinävoita
2 dl sokeria
1,5 dl fariinisokeria
100 g margariinia
2 kananmunaa
0,5 tl ruokasoodaa
1,5 dl vehnäjauhoja

Sulata margariini pehmeäksi. Lisää kaikki aineet ja sekoita. Laita pelleille sopivan kokoisia kökkäreitä. (Mulla oli kaksi pellillistä, joihin laitoin kumpaankin 9 kökkärettä. Yhteenkasvaneitahan niistä osittain tuli, joten suosittelen tekemään pienempiä kökkäreitä ja jakamaan ne kolmelle pellilliselle.) Paista 200 asteessa n. 14 minuuttia, kunnes reunat ruskistuvat sopivasti.
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ma 05 Kesä 2017 10:41

Oli veljenpojan synttärit. Tein kakun. Kakun, jonka kohoaminen oli epic fail.
Ensimmäinen kohosi keskeltä tulivuoreksi ja toinen ei kohonnut ollenkaan :keijo:
Maku oli ihan ok molemmissa. Täytteetkin onnistui ihan ok:sti ja sankari oli ite todella tyytyväinen siihen kakkuun.

Käly teki voileipäkakut ja hänen sisarensa mangojuustokakun. Kuten aina. Ai-na. Ainoa vaihteleva asia niissä juhlissa on se täytekakku. Aina samat coctailpiirakat, voileipäkakut ja mangojuustokakku. Juhlia on kahdet vuodessa. Kerran oli juustokakun päälisenä punainen kiille, mutta muutoin ihan sama kakku, ei mitään lisämakua. Mietin että kun maailma on reseptejä ja vaihtoehtoja täynnä, niin miksi aina ne samat. Okei, isovanhempien ikäpolvesta sitä mangojuustokakkua ja voileipäkakkuja kehutaan aina kun ne on niiiin hyviä ja mummot toivoi niitä syksyllä oleviin juhliinkin ja mun sisällä oli ääni vaan "tehkää jotain muuuutaaaaaaaaargh".
(Nytkin tosin yhdet mummot oli sitä mieltä että jos täytekakku ois ollut mansikkakakku niin ois ollu täydellistä :jaaha: )

Ehkä tää on vaan mun juttu, mutta kun mun mielestä just se mangojuustokakku on meh ja vähän tylsä ja plääh. Siis se ihan tavallinen resepti ilman mitään lisämakua (sitruunaa massaan tms.). Siinä on liivatetta aina niin paljon että sekä massa että päälinen on tiukkaa tavaraa eikä mitenkään edes pehmeää.

Voileipäkakut on ihan ok, kun niissä ei ole sitä kitalakeen tarttuvaa sulatejuustokerrosta päällä, mutta niissäkin se makumaailma on aina sama. Aina samat mausteet täytteissä, aina samat kaikki, ei mitään eroa leivissä tai muissa. Yritin ehdottaa että jos kokeilis muutamia uusia juttuja, mutta niin tiukka kielto asiaan tuli että that's it. Tykkään voileipäkakuista, ei siinä, mutta kaipaan kyllä viiden vuoden kuluttua vähän ehkä vaihteluakin.

Toki on hyvä että on vakiokamoja mitä tarjota ja mistä tietää että ne on hyviä ja maistuu. Mutta jossain kohtaa sitä kaipaa pientä vaihtelua, ihan semmoista pienehköä vaan. Mutta toisaalta, eihänä ne oo mun juhlat :sori:
(Ite vaan ehkä siinä mielessä pohtinut näitä kun oon aina ollut tekemässä noita kakkuja ja juhlia ja vieraat aina olettaa että ollaan tehty kaikki yhdessä :keijo: )
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja theia » Ma 05 Kesä 2017 21:23

Onneks Kiba pääset meille aina valmistelemaan juhlia ja ei tasan tuu olemaan samaa kun edellisvuonna :virne: :ahihi:

Miten niin olen aloittanut kaksivuotissynttäreiden suunnittelun?! :keijo: no en oikeesti oo mut might as well :raps:
diamonds in the trees pentagrams in the night sky
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ke 23 Elo 2017 13:07

Haluaisin tehdä punajuuripiirakan, mutta kaikki reseptit mitä löydän googlella on tylsiä ja sellaisia missä on jotain aurajuustoa tai fetajuustoa. Haluaisin tehdä vain punajuuresta ja maustaa sen jotenkin kivasti.
Ite tykkään kun punajuuren paahtaa ja mietin että josko paahtais ne punajuuret ekana, jolloin niistä häviää samalla vähän kosteutta. Aika moni noista ohjeista mitä oon kattonut on semmoisia missä se täyte on tosi märkää ja kosteaa.

Ideointi on alkanut, jännä nähdä mitä tulee lopputuloksesta :keijo:
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ke 23 Elo 2017 13:31

Mä oon tehnyt välillä Borssipiirakkaa (tosin pohjan olen vaihtanut vegaaniseen). Smetanan voi halutessaan jättää pois ja muutenkin soveltaa mielensä mukaan. Ehkä tuosta saa jotain ideaa. Suosittelen ehdottomasti punajuurten paistamista/paahtamista ensin. :D
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Kibaya » Pe 30 Marras 2018 12:16

Tein eilen vegaanisen voileipäkakun ja key lime -piirakan.

Voileipäkakku.

Paahtoleipää
Avokado-asiaa
Savutofutahnaa aurinkokuivatulla tomaatilla
Tzatzikia
Tomaatti-korianterisalsaa
Kurkkua
Paprikaa
Punasipulia
Rucolaa
PåMackania
Soijajugurttia.

Avokado-asia oli muussattua avokadoa, valkosipulia, limemehua, suolaa ja pippuria.
Savutofutahnaan tuli Savutofua 1pkt (nesteet puristettuna pois), 2/3 purkkia aurinkokuivattua tomaattia, kaikki öljyt purkista ja kaprikset. Tahnan teossa hajotettiin yksi smoothie-blenderi. Öljyä sai lisätä jonkin verran. Tahna jäi aika paksuksi, mikä oli sitten kuitenkin tosi hyvä.
Tzatzikissa oli vain kurkkua, persillade-maustetta ja soijajugurttia.
Tomaatti-korianterisalsa tehtiin ekana, koska sen haluttiin mehustuvan, jotta nestettä voi käyttää leipien kostutukseen. Tomaatit pilkottiin tosi pieneksi, kaikki neste talteen, lisäksi limemehua, suolaa ja pippuria. Suhde oli jotain 3 isoa tomaattia - purkki tuoretta korianteria.

Tein ite kakun uunivuokaan, mutta sen voi tehdä ilmankin. Vuorasin vuuan pohjan kelmulla niin, että saisin koko teoksen käärittyä kelmuun. Kuusi leipäpalaa pohjalle, kostutin sudin avulla tomaatti-korianterisalsan nesteellä, minkä olin valuttanut kuppiin. Kevyt kostutus riittää.
Leipien päälle avokadomössöä, kurkkua palasina, paprikaa palasina. Toisen leipäkerroksen painoin kevyesti täytteiden päälle, kostutin taas samalla nesteellä.
Toiseen kerrokseen tuli sitten tzatziki, savutofutahna ja tomaatti-korianterisalsa. Viimeiset leivät päälle, kostutus ja kelmutus. Kelmutin paketin tiukaksi ja laitoin yöksi jääkaappiin. Suosiolla yli 12h maustuminen.

Koristeluun tein notkean päälisen suhteessa 1 purkki PåMackania, n. 2dl soijajugurttia. En mitannut, mutta sellainen ettei se ollut ihan valuvaa, muttei ihan paksuakaan. Se riitti just nappiin peittämään kaiken ja ilman että on vain ohut luiru päällä. Koristelin pelkällä punasipulihakkeluksella ja rucolalla.

Ja mun makuihin toi oli ihan mielettömän hyvää :kuola: :tipahdus:
Lisäksi ainakin yksi voileipäkakkujen inhoaja oli sitä mieltä että se oli parasta mitä oli maistanut :keijo:

Key Lime -piirakka.

Miten korvata konsensoitu maito? Löysin netistä ohjeita ja keinot miten tehdä se, joten no problem?
5dl:stä kauramaitoa tuli n. 2dl kondensoitua tuotetta.
5dl kauramaitoa
3rkl sokeria
1rkl vaniljasokeria
Keitetään kasaan.
Aikaa meni n. tunti. Laitoin kondensoidun maidon kuppiin ja jääkaappiin.
Seuraavana päivänä se oli kuitenkin vähän liian tiukkaa, joten jouduin kiehauttamaan sen notkeammaksi.

Tämä resepti oli ohjaamassa piirakkantekoa.
Pohjaa oli kuitenkin vähän liikaa siihen nähden miten vähän mulla oli nestettä.
Laitoin kolmen limen mehut, kondensoidun maidon, ja kolmen limen raastetun kuoren. Laitoin vielä teelusikallisen vaniljasokeria maistelun jälkeen, koska lime kaipasi sitä.
Pohjan paistamisen jälkeen se ei kuitenkaan ehtinyt jäähtymään tarpeeksi siihen, että neste olisi jäänyt pinnalle kauniiksi kerrokseksi, vaan siitä imeytyi osa pohjaan.
Mutta! Se maku :kuola: Imeytyneissä osissa oli niin taivaallisen hyvä yhteismaku, ettei se haitannut.
Että vaikken nyt ulkoisesti olisi onnistunut tämän kanssa niin hyvin kuin lehmänmaitoa sisältävällä tuotteella, niin aion kokeilla uudestaan ja tuolloin pohjan pitää olla kylmä ja nesteen vähän viileämpää myös.

Vegaaninen ruuanlaitto on mulle haaste siinä, että soija ei sovi kovin hyvin.
Nytkin soijaa oli voileipäkakussa jugurtissa ja tofussa, mutta koska tofutahnan vaihtoehto oli hummus, niin päädyin siihen.
Soijajugurtin olisi voinut korvata kaurajugurtilla, mutta se että kaikki olisi kauraa oli myös vähän semmoinen mikä mietitytti.

Voileipäkakkua meinaan niin tehdä uudestaan!
Kibaya
Hörhökeijotar

Edellinen

Paluu Murkina