Vaivaisten valitukset

Re: Vaivaisten valitukset

ViestiKirjoittaja L-S » La 22 Loka 2016 21:39

Mä syön normaalistikin 60 mikrogrammaa D-vitamiinia joka päivä. :keijo: En tiedä kannattaisiko sitä enää siitä nostaa. Nyt olen tosin syönyt parina päivänä myös tupla-annoksen C-vitamiinia, plasebo-efektin voin kuvitella sillekin jos en muuta. :keijo: Sinkin säännöllistä käyttöä en ole kyllä testannut, en ole jotenkin kokenut tarpeelliseksi, kun ei mulla yleensä ole flunssaa kuin kerran vuodessa, mutta ehkä poikkeus vahvistaa säännön. :P
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Kibaya » Su 23 Loka 2016 18:31

päivänpolttaja kirjoitti:Sellainen vinkki (jonka saatatte toki tietääkin), että sinkki auttaa usein pitämään flunssan loitolla. Itse olen vetänyt Marlin sinkkiä sisältävää mehua koko syksyn, eikä ole flunssa iskenyt. Monet sanovat samaa, kun ovat nauttineet sinkkiä tabletteina tai juomissa.

Mä ainakin oon niin skeptikko etten usko noiden tavallisiin mehuihin lisättyjen ainesten vaikuttavan mitenkään. Enemmän sä siitä mehusta saat kuitenkin sokeria ja nestettä sen sinkin tai muun sijasta.

Mä napsin syksystä kevääseen 100mikrogrammaa D3-vitamiinia. Nyt on jännä nähdä tänä syksynä miten se vaikuttaa, kun kuitenkin työskentelen talossa missä sisäilmaongelmat on lähes jatkuvasti kaikkien suulla :jaaha: :keijo: Nyt on ollut väsymystä ja voimattomuutta tosi paljon ja ollaan vielä syksyn alkumetreillä.
Pimeys koettelee.

Jalat särkee taas syksyä ja se on aika ärsyttävää :epäilevä:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja skray » Ti 08 Marras 2016 14:16

Voi flunssa!
Mä en yhtään tykkää tästä, kun nenä on niistetty ruvelle ja se on edelleen silti tukossa, huulet on ihan rohtuneet ja kurkkuun sattuu. Kurkku on onneksi tänään jo parempi, mutta silti.

Firexinit on keitetty ja inkivääristrepsilsejä oli kaapissa vielä, onneksi. Finrexiniä olen juonut jo niin monta kuppia, että vois välillä keittää vaikka kaakaot. :kuola:
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ti 15 Marras 2016 10:47

Peukalo :epäilevä:
Vasemman käden kämmenen alaosan lihas (se "peukalolihas" ) on ihan äärettömän kipeä. Peukaloa ei voi oikein liikuttaa ja pinsettiotekin sattuu.
Mietin että mitähän mä oon tolla kädellä muka tehnyt :keijoei:
Se säteilee kivasti tonne ranteeseen ja särkee :epäilevä:

Oon nyt hieronut sitä ja venytellyt. Tittididii.
Että niinkö näin: :peukku:
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Wildchild » Ti 15 Marras 2016 17:41

Kibs :paijaus:

Ja minä mietin mitähän minä olen tehnyt? :keijo: Koko ajan tälläistä ihme lämpöilyä: 37,5-37,9. Ollu jo parisen viikkoa. Ei ole flunssan oireita tai muutakaan. Ja olo on normaali. :O:

Pitäisköhän pyytää lääkäriltä verikoe-lähetettä? :keijo:
mä annan kaiken ku enempää ei oo, tajuuks sä kuka sun edessä seisoo? :nirppa:
Wildchild
Räppimummo

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ti 15 Marras 2016 18:22

Vai voisko kuumemittarissa olla vikaa? Näyttääkö se muilla perheenjäsenillä normaalia lämpötilaa?
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Wildchild » Ke 16 Marras 2016 15:36

Ei ole kuumemittarissa vikaa, muilla näyttää ihan oikein. :sori:
Wildchild
Räppimummo

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ke 16 Marras 2016 17:29

Wildchild kirjoitti:Ei ole kuumemittarissa vikaa, muilla näyttää ihan oikein. :sori:

:paijaus: Kyllä ainakin mun mielestä kannattaa käydä lääkärissä.
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ke 16 Marras 2016 20:31

Tää :peukku: -tilanne on edelleen.
Tänään oli migreeni :epäilevä:
Soitin auroissa töihin ja sönkötin esimiehelle höpöjä. Naurettiin jälkeenpäin että jollei se tietäis että sairastan migreeniä niin se puhelu kuulosti ihan kännipuhelulta :virne: Eka kerta kun soitan kännipuhelun selvinpäin :keijo:
Aamun auroissa mietin ensin että jos se särky ei ois tullut niin oisin mennyt töihin vaan myöhässä, mutta sieltä tuli semmoinen heevetillinen kohtaus missä silmät vuoti vettä ja aivot meinas valua korvasta. Mutta nukkuminen kissojen kanssa ja lääkkeet jeesas. Sekä vähän yhden kaverin lähettämät eläinkuvat :sydän:
Myyyyy kävi leipomassa mun mahaa aamupäivällä ja nukkumassa siinä päällä :keijo: Se siis paineli niitä akupunktiopisteitä mitkä kipuili muutenkin.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Emilia » Ke 16 Marras 2016 22:07

Sen jälkeen, kun lopetin tupakoinnin mulla ei ole ollut yskää ennen kuin nyt. (4 vuotta jo, oho) Tai en ainakaan muista, että olisi ollut. Ääni on maassa ja kurkkua karhentaa, mutta muuten ei ole kipeä olo. Aika inhaa kyllä. :/
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Emilia

ViestiKirjoittaja L-S » To 15 Joulu 2016 12:57

Mikähän ihmeen fibromyalgia mulle on iskenyt, kun taas on hirveät selkäkivut :epäilevä:
Tänään erityisen pahat, mutta ollut jo varmaan viikon milloin missäkin kohtaa. Yleensä yläselässä ja hartioissa, mutta tänään tuntuu vähän muuallakin. Jooga ja yleensä liikkuminen auttavat vähän, mutta varsinkin aamuisin olen ollut ihan jumissa viime aikoina. Melko ärsyttävää. Ei tässä ennen joulua jaksaisi ruveta mitään lääkäriaikojakaan varailemaan, eikä siitä varmaan mitään hyötyä ole kuitenkaan. :P

Lisäksi mulla on kädet ihan kuivat, vaikka rasvailisin niitä kuinka ja kynsinauhat vuotaa vähän väliä huvikseen verta. Talvi :epäilevä: Onk vinkkei millä kannattaisi rasvata? :keijo: Bepanthenia keksin laittaa eilen kynsinauhoihin, en tiedä onko se viisasta, mutta auttoi ehkä hiukan. Pitäiskö kokeilla aloe veraa?
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » To 15 Joulu 2016 16:30

L-S. :paijaus:

Oletko harkinnut hierojalla käyntiä? Voi olla, että joku syvempi lihas on jumissa ja saa milloin minkäkin lihasryhmän jumittumaan. Niin mulla ainakin oli keväällä. Vaati kolme hierontakertaa, että selkä saatiin oikeasti kuntoon.

Kuiva iho on kyllä he**etin rasittava. :raivo: Minkä tyyppistä rasvaa sulla on käytössä? Oletko käynyt siitä lääkärissä? Jos tarvitsee ihan lääkkeellisen rasvan osa-aikaiseen käyttöön. (Ainakin mulla auttaa mun silmäluomien ihottumaan.) Lisäksi suosin muuten rasvoja, joissa on joku ainesosa, joka sitoo kosteutta iholle (keramideja, ksylitolia, sorbitolia...).
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja L-S » To 15 Joulu 2016 18:05

Kiitos sympatiasta Marenki. :D
Olen kyllä harkinnut hierojalla käyntiä, jos vain saisi aikaiseksi... voisi tietysti kysellä saisiko jostain vielä ennen joulua ajan.

Lääkärissä en ole käynyt, tapaan vältellä lääkäreitä eikä ole kyllä tullut edes mieleen, että niillä voisi olla kuiviin sormiin apua. :raps: Kun ei mulla toisaalta iho muuten ole kuiva kuin juuri käsissä. Olen käyttänyt erilaisia tavallisia käsivoiteita mitä nyt kaupoista saa, jotain melko rasvaisia voiteita, mikään ihan kevyt ei auta mitään. Voisi tietysti käydä apteekista kyselemässä jotain, tuollaisista kosteutta sitovista ainesosista en tiedä mitään. :keijo:
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Kibaya » To 15 Joulu 2016 20:23

Mulle töissä yks sairaanhoitaja aina posmottaa että jos käsiä rasvaa, niin niiden oma rasvantuotanto häiriintyy ja sitten ne kuivuu. En tiedä onko siinä perää.
Mulla itelläni kuivuu vaan sormenpäät ja kynsien ympäristö. Käytän siihen aloe propolista, koska siinä ei ole vettä. Tosin veikkaan että syvärasvaus (jotain tosi rasvaista rasvaa + puuvillahanskat yöksi käteen) voisi olla sun sormille ihan paikallaan. Käsien rasvaus just ennen nukkumaanmenoa ja sitten ne puuvillahanskat päälle. Rasva ei sotke lakanoita, vaan on iholla koko yön. Ihotautilääkäri suositteli äidin käsiin rasvaisella perusvoiteella toteutettavaksi.

Mitä selkävaivoihin tulee, niin kokeilisin fysioterapiaa. Ei välttämättä lääkäriin, mutta fysioterapeutti voisi katsoa onko siellä virheasentoa mikä vetää lihaksia ja kipeyttää niitä. Esim. just nikamalukko tekee sitä että se kipu on tosi vittumainen ja voi aiheuttaa säteileviä kipupisteitä. Niiden asettaminen paikoilleen on omin voimin vähän hankalaa, varsinkin jos ei tiedä missä se varsinainen alkulähde on.
Fysioterapeutti pystyy kokeilemaan onko liikeradat oikeat ja mun kokemus on että fyssareista on enemmän hyötyä kuin lääkäreistä :keijo:
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » To 15 Joulu 2016 21:00

Kibaya kirjoitti:Mulle töissä yks sairaanhoitaja aina posmottaa että jos käsiä rasvaa, niin niiden oma rasvantuotanto häiriintyy ja sitten ne kuivuu. En tiedä onko siinä perää.

Rasvojen porttiteoria. :keijo: "Ensin käytin vain kevyitä voiteita, mutta oli pakko siirtyä aina vain rasvaisempiin voiteita. Lopulta söin vaseliinia suoraan purkista ja piikitin öljyä." :rasvanarkki:

En varsinaisesti usko tuohon ollenkaan. Sanoisin, että iho tykkää eri aikoina erilaisesta rasvasta. Ei iho "totu" rasvaan, vaikka esim. atopialiittokin niin väittää. Optimaalinen rasva vain on erilainen eri aikoina, eikä se ole rasvan vika. Rasva, joka on ennen ollut hyvä, ei kohta olekaan hyvä. (Ei esim. enää kosteuta riittävästi tai on liian paksu.) Ehkä joku hyvin ohut voide voisi jopa tuntua pahentavan tilannetta.

Tulisko tuo ajatus siitä, että jotkut huulirasvat (ainesosat) oikeasti aiheuttavat sen, että huulet kuivuvat entistä pahemmin. Esim. mentoli on paha ainesosa huulirasvassa. Harvoinpa niitä kuivuttavia ainesosia kuitenkaan perusrasvoissa onneksi on. Tai siitä, että henkilöt, jotka rasvaavat käsiään, rasvaavat jatkossakin, kun tajuavat, että se tekee ihon paremmaksi ja joku tulkitsee, että rasva on jotenkin pahentanut tilannetta? :riips: Emmä tiiä.

Kibaya kirjoitti:Tosin veikkaan että syvärasvaus (jotain tosi rasvaista rasvaa + puuvillahanskat yöksi käteen) voisi olla sun sormille ihan paikallaan. Käsien rasvaus just ennen nukkumaanmenoa ja sitten ne puuvillahanskat päälle. Rasva ei sotke lakanoita, vaan on iholla koko yön.

Kuulostaa kyllä fiksulta idealta. :kyllä:
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja L-S » To 15 Joulu 2016 21:35

Kibaya kirjoitti:Käsien rasvaus just ennen nukkumaanmenoa ja sitten ne puuvillahanskat päälle. Rasva ei sotke lakanoita, vaan on iholla koko yön. Ihotautilääkäri suositteli äidin käsiin rasvaisella perusvoiteella toteutettavaksi.

Mitä selkävaivoihin tulee, niin kokeilisin fysioterapiaa. Ei välttämättä lääkäriin, mutta fysioterapeutti voisi katsoa onko siellä virheasentoa mikä vetää lihaksia ja kipeyttää niitä. Esim. just nikamalukko tekee sitä että se kipu on tosi vittumainen ja voi aiheuttaa säteileviä kipupisteitä. Niiden asettaminen paikoilleen on omin voimin vähän hankalaa, varsinkin jos ei tiedä missä se varsinainen alkulähde on.
Fysioterapeutti pystyy kokeilemaan onko liikeradat oikeat ja mun kokemus on että fyssareista on enemmän hyötyä kuin lääkäreistä :keijo:

Joo! Hyviä ideoita, kiitos Kibs. Tuosta rasvaus ja hanskat yöksi käteen -jutusta olenkin kuullut, ei vaan taas ole muistunut mieleen. Myydäänkö niitä ohuita puuvillahanskoja apteekeissa? :raps: Ei ehkä kannata mitään lapasia laittaa. :keijo:

Fysioterapia voisi olla kyllä hyvä. Muutama vuosi sitten kävinkin muutaman kerran, ja oli siitä silloin jotain apua. Tosin se tuntui olevan kiinnostuneempi antamaan jotain kotihoito-ohjeita silloin, joku liike mitä olisi pitänyt tehdä, mitä en sitten kyllä hirveästi tehnyt... :keijo: nykyisellään vastaavaa liikerataa tulee kyllä joogassa välillä.

P.S. Rasvojen porttiteoria :virne:
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Kibaya » To 15 Joulu 2016 22:24

Rasvojen porttiteoria :rolf:
Mutta oon siitä samaa mieltä että ei se iho nyt yhtäkkiä lopeta sitä luontaista toimintaansa (eli sen rasvan erittämistä ja rasva-yhdisteiden tuottamista). Eihän siinä ois mitään järkeä, eikä vaikka jotain naamaa kannattais ikinä rasvata :keijo:
Mutta sen oikeanlaisen rasvan perään kyselisin kyllä.

Huulirasvoissahan ne pohja-aineet kuivattaa ja lisää sitä rasvauskierrettä. Eli oot huulirasvanarkki jos laitat kuivattavaa huulirasvaa kuiviin huuliin.
Mulla ainakin huulet tarvii huulirasvaa talvella, mutta kesällä ei.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Wildchild » Pe 16 Joulu 2016 10:22

L-S kirjoitti:Onk vinkkei millä kannattaisi rasvata? :keijo: Bepanthenia keksin laittaa eilen kynsinauhoihin,?

Vitalista kynsinauhoille! Ihan parasta! Ei ole kuivunut kynsinauhat enää sen jälkeen! :sydän:
(Ja siis Vitalis on sitä samaa mitä ainakin mun lapsuudessa käytettiin "pakkasrasvana" ilman tarkempaa tietoa paleltumisvaaroista yms. :keijo: )

Mullakin on siis kuiva iho, myös käsissä. Mun mieshän uskoo tohon rasvojen porttiteoriaan :töktök: ja aina marmattaa mulle että rasvaan liikaa ja aiheutan itse itselleni lisää rasvattavaa. :keijoei: Tosi asiassahan en pahemmin rasvaile muulloin kuin talvella jolloin iho oikeasti "pölisee" jos en rasvaa. Ja siis vain kädet ja jalat, plus naama. Muu kroppa ei tarvitse rasvausta ollenkaan. Ja ihan sama vaikka aiheuttaisinkin "lisää ongelmia" rasvailemalla noita mutta tiedättehän sen kiristävän tunteen kuivalla iholla? Hitto SE on ärsyttävää. :ahistus:

Ja huulirasvoistahan vannon nykyisin Carmexin nimeen. Ennen rasvasin huulia koko ajan, nyt riittää vain kerran päivässä ennen nukkumaan menoa. :D
Wildchild
Räppimummo

ViestiKirjoittaja L-S » Pe 16 Joulu 2016 14:14

Kiitos Wildis, pitääkin hankkia Vitalista!

Varasin myös fysioterapia-ajan ensi viikolle, koska onhan tää nyt aika rasittavaa. :munmo:
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja damn » La 17 Joulu 2016 17:46

Minä suosittelen Xylidermiä kuivalle iholle. Enkä vain sen takia, että sitä tehdään meillä töissä, vaan se oikeesti on hyvää :virne: . Käytän sitä ihan perusrasvana kropalle ja naamalle, mutta jos on käsien iho kuivana tai muuten huonossa kunnossa niin tuo taatusti auttaa. Ja siinä on sitä marenkienkelin suosittelemaa ksylitolia.

http://www.xyliderm.fi/
Fail, fail again, fail better.
damn

ViestiKirjoittaja Kibaya » La 17 Joulu 2016 20:13

Nonni.
Vedin lipat. Keppi lens ja laskeuduin oikean puolen jalalle ja kädelle.
Brittituristit auttoi mut ylös, kyseli vointia tosi huolestuneena ja ehdotti ambulanssia. Kun en tarvinnut toivottivat hyvät joulut.
Muut käveli ennen sitä vaan ohi :epäilevä: (kansallisuuksia ei selvitetty).

Nyt vähän jomottaa toi käsi, jalasta särkee etureisi ja muuten jalka tuntuu kylmältä.
:keijo:
Selästä en viitti sanoa mitään. Särkylääkettä napaan ja toivotaan että se oli vaan tärähdys.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Shay » Su 18 Joulu 2016 15:24

Pitää kyllä rasvauksen porttiteorian yhteydessä mainita, ettei peseminenkään koko ajan ole hyvästä erityisesti saippuan kanssa, kun ihon oma rasvatasapaino järkkyy. :lanppu: Mulla kädet kuivuu talvi-ilmojen vaikutuksen lisäksi myös jatkuvasta pesusta. Huulirasva-addiktiosta olen jossain määrin päässyt eroon, vaikka useamman kerran päivässä rasvaan, voin pärjätä ilmankin.
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Shay
Hukkasusi

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ma 19 Joulu 2016 00:45

Kaaduin eilen, siis lauantaina. Jalkakäytävällä oli mustaa jäätä ja vedin kunnon lipat ja persiilleen. Keppi lensi ja käsikin sai osumaa. Englantilaiset (oletus) turistit auttoi mut ylös siitä ja olivat kovasti soittamassa anpulanssia. En suostunut. Hetken aikaa siinä kuulostelin että kävikö pahasti, mutta valuin sitten junaan. Junassa rupesi jomottamaan ja pääsin nippa nappa kotiin. Yön se oli tosi kipeenä, mutta aamulla vähän parempi. Kävin Tuusiksen kanssa uimassa, koska ajattelin että se vesi rentouttaa ja vie kipua pois. No rentouttihan se, mutta myös rasitti.
Soitin sitten terkkaripäivystykseen että kannattaako mun odottaa huomiseen että terkkari aukee vai lähteä päivystykseen. Sairaanhoitaja suositteli päivystystä, koska on tunnottomuutta lisääntyneesti ja vähän semmoista että mitäs hiivattia tuo jalka oikein kenkkuilee.
Olin päivystyksessä 5 ja puoli tuntia. Ei murtumia, ei mitään isoa nähtävillä selästä näillä keinoin. Voi olla että siellä on uusi pullistuma tai sitten vanha on kasvanut :epäilevä: :läps: Mutta jos oireet pysyy tällaisina, niin ei oikein muuta kuin kuntoutusta vähän ja silleen. Sain kipulääkettä ja lihasrelaksanttia ja ohjeen syödä kuuriluontoisesti vähän kipulääkettä mitä on kotona.

Ei siinä. Onneksi ei ole mitään vammoja luissa, mutta vituttaa tuo että siellä voi olla jotain uutta. :kops:
Mutta! Ei se niin kipeä ole mitä silloin kun viimeksi kaaduin ja horjahdin. Pidän sitä plussana.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ma 19 Joulu 2016 13:28

Kibs. :paijaus: Pikaista paranemista!
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja L-S » Ma 19 Joulu 2016 13:55

Tosi ikävä kyllä tollainen kaatuminen. Toivottavasti menee pian ohi eikä tullut mitään pidempiaikaista vaivaa tällä kertaa. :paijaus:

Mä kävin aamulla fysioterapeutilla. Lähinnä se neuvoi kotiliikesarjan mulle, ehkä se on ihan hyvä, viimeksi monta vuotta sitten käydessä ne kotiohjeet jäivät jotenkin vähäisiksi (muistan vaan sen yhden liikkeen :P). Täytyy toivoa, että siitä olisi hyötyä.

Vitalista ostin myös, ja se tuntuu kyllä auttavan. Aina kannattaa valittaa ääneen, niin voi saada hyviä ohjeita. :keijo:

Mulla on sama ongelma kuin Shaylla, että jatkuva pesu kuivattaa käsiä. Täytyy myöntää, että en ihan joka kerta käytä käsienpesussa saippuaa, kun ei mun kädet kestä sitä, vaikka hygieniaohjeistukset sanoisivat mitä... :o
L-S
Tohtoripissis

EdellinenSeuraava

Paluu Huuhaa