) yllättyneitä, että oonkin näin äidillinen ihminen
Ja itsekin oon. Että hurahdin tähän lapseen ihan totaalisesti ja ne kavereidenkin lapset on nykyään aika ihania (ja niiden kanssa osaan olla!). Toisaalta, mulla ei ollut mitään odotuksia äitiyttä tai tätä lasta kohtaan. Se oli vain suuri tuntematon, muutos, joka oli tervetullutta. En mä tiennyt lapsista tai vauvoista mitään, mut tiesin että se tyyppi tulee sit opettamaan
Onneksi tää eka tapaus on niin iisi, sopeutuvainen, iloinen, ennakkoluuloton pieni ihminen
Vähän oli turhan paljon virikkeitä pienelle... tää päivä ollaan kotona ja halitaan ja pusitaan ja toivotaan et ens yönä ei tarvis hakea sitä läheisyyttä ihan noin usein
Onhan toi aika käsittämätön ollut menemään koko ajan. Sen jalat oli ryömimisvalmiudessa jo joskus kuukauden ikäisenä (neuvolassa siis jalat vatkasi siihen malliin ja mies ja meidän th naureskeli et selkeää yritystä on, ja mä tuhahdin et no niin vissiinskray kirjoitti:Theian tyttö on kyllä tosi hyvin kehittynyt liikkumisessa.![]()
Pojathan yleensä on ilmeisesti vähän hitaampia kuin tytöt näissä asioissa, mutta meidän poika reilut 5kk ei ryömi vielä, ei osaa istua, eikä varsinkaan edes pyri seisomaan vielä. Ei tää siis mua haittaa tai mitään, enkä koe huonommuutta siitä, että toinen lapsi on kehittyneempi kuin omani melkein samassa iässä. Kunhan ihmettelen.
). Mun on jotenkin tosi vaikeaa vastata kun vauvajumpassakin moni ihmettelee, et ei meillä edes käännytä vielä ja teillä mennään jo noin kovaa - siihen sit yrittää sanoa et jokainen omaan tahtiin ja kaikki omalla tyylillä
Tekisi mieli jopa sanoa, että kannattaa vaan olla onnellinen, että nyt pitää olla silmät selässä eikä saa mitään aikaiseksi kun pitää toista olla vahtimassa, mutta eihän se helpota toisen oloa kun toivoo että toinen jo alkaisi liikkua 

Jotenkin tuo meidän poika kuitenkin liikkuu, koska jos sen jättää lattialle hetkeksi makoilemaan ja itse menee pois, on se ihan varmasti siirtynyt jonkun metrin johonkin suuntaan palatessa. Koitin eilen tarkkailla, että miten se sen tekee, mutta kun seurasin, niin silloin se vain makoili paikallaan ja vähän jotakin siinä rypisteli lelujensa kanssa. Hetkeksi käänsin katseeni muualle ja kun katsoin uudelleen, oli taas liikuttu. Onkohan meillä joku liikuttajatonttu täällä?
'

skray kirjoitti:Ajattelikohan Kiba semmosia pizzan päälle laitettavia, mitä mullakin tulee heti ekana mieleen? Ei, vaan tämmösiä.
Ei siis ollenkaan tuollaisia possunlihasuikaleita.
En oo koskaan nähnyt kaupassa tuollaisia kinkkusuikaleita
).
Mut jaksaa jaksaaa.. Kun on pakko, niin jaksaa. Pötkylällä on flunssa, sekin vaikuttaa noihin öihin. Ahdistaa/ärsyttää jo vähän valmiiksi kun aatto ollaan mun äidin luona yötä, että saan sitten taas koko illan/yön viettää semihereillä Pötkylän kanssa, ja muut voi ilakoida.
Onneks on Netflix. 
Tuli vasta jälkikäteen kertomaan, että tattaa tuli.

).
Britaxin puolesta puhuu kuitenkin käännettävyys, mutta toisaalta meidän auto on aika pieni, niin joka tapauksessa olisi helpompaa ja tilavampaa, jos poitsu matkustais kasvot menosuuntaan, eli silloin silläkään ominaisuudella ei sinällää ole merkitystä. Molemmissa on puolensa. Hankala päätös.

skray kirjoitti: joka tapauksessa olisi helpompaa ja tilavampaa, jos poitsu matkustais kasvot menosuuntaan
Kibaya kirjoitti:skray kirjoitti: joka tapauksessa olisi helpompaa ja tilavampaa, jos poitsu matkustais kasvot menosuuntaan
Mutta turvattomampaa. Ainakin alle 2-vuotiaiden tulisi matkustaa vielä täysin selkä menosuuntaan, ellei ole jotain äärettömän hyvää syytä matkustaa kasvot menosuuntaan. Niskan retkahdusvammat on vakavia aikuisillakin, mutta pienillä lapsilla niitä tulee herkemmin ja vauriot voi olla vakavempia. En halua pelotella, enkä saarnata, mutta mun mielestä lapsen turvallisuus autossa ei ole leikin asia. Joo, meidän aikana vauvat kulki kantokopissa eikä ollut mitään turvaistuimia ja niin edelleen, mutta se automatkustamisen turvallisuus on tän päivän liikenteessä iso asia. Sijoittamalla lapsen kulkemaan kasvot menosuuntaan on tietoinen valinta. Pieni lapsi voi saada retkahdusvamman jo äkkijarrutuksesta, missä aikuiselle ei tapahdu mitään. Lapsen lihaksisto ei ole vielä niin kehittynyttä, eikä lapsi osaa jännittää itseään samalla tavalla.

On siis tollanen Gracon tyylinen. Oikeastihan hän ei enää edes istuinta tarvitsisi (siis lain mukaan), mutta koska hänen motoriikkansa ei ole kovin vahva, on ihan kiva että hällä on vielä tukea istumisessa. Joten itse siis liputan sellaisen istuimen puolesta joka kasvaa lapsen mukana.
Wildchild kirjoitti:Turvattomampaa ja turvattomampaa. Sehän riippuu ihan täysin mistä suunnasta se kolari tulee. Nokkakolarissa selkä menosuuntaan on parempi, mutta jo peräänajossa se on toisinpäin. Kaikki testithän tehdään nokkakolarissa. Ja esim. keski-Euroopassa suositus on kasvot menosuuntaan. Mutta kukin tyylillään. :tilt
(Vai jääkö mulla nyt jotain oleellista tajuamatta?)marenkienkeli kirjoitti:Wildchild kirjoitti:Turvattomampaa ja turvattomampaa. Sehän riippuu ihan täysin mistä suunnasta se kolari tulee. Nokkakolarissa selkä menosuuntaan on parempi, mutta jo peräänajossa se on toisinpäin. Kaikki testithän tehdään nokkakolarissa. Ja esim. keski-Euroopassa suositus on kasvot menosuuntaan. Mutta kukin tyylillään. :tilt
Jos molemmat autot liikkuvat, on samoilla nopeuksilla (ei toisiinsa nähden vaan tapausten välillä) nokkakolari paljon vakavampi, sillä nopeuden muutos on paljon suurempi, jolloin ihmisiin kohdistuvat voimat ovat suurempia. Jos nopeudet ovat törmäyshetkellä vaikka 40 km/h ja peräänajajalla 80 km/h, on muutos 40 km/h. Jos nokkakolari: 120 km/h eli suunnilleen kolmikertainen voimakin silloin kyseessä. Mun mielestä on siis hyvinkin loogista tutkia nimenomaan nokkakolareita. Jos toinen on pysähdyksissä, voimat ovat samat. Ja jos peräänajaja on se, jolla on lapsi kyytissä, taas olisi parempi olla selkä menosuuntaan.
Tapahtuukohan Keski-Euroopassa huomattavasti enemmän peräänajoja suhteessa nokkakolareihin (ja vieläpä niin, että ne perheelliset eivät aja perään)? Muuten tuossa suosituksessa ei suoralta kädeltä tuntuisi olevan logiikkaa.(Vai jääkö mulla nyt jotain oleellista tajuamatta?)
).
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa