Suuri ruokavaliokeskustelu

Re: Suuri ruokavaliokeskustelu

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Pe 22 Touko 2015 09:39

B12 on tosiaan vesiliukoinen vitamiini, joten se ei varastoidu elimistöön. Sitä pitäisi saada joka päivä, joten minäkin veikkaan B12 puutosta. :kyllä:
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Lyyra » Pe 22 Touko 2015 21:40

No mutta on kuitenkin syöty kananmunia ja maitoa, joista B12:a saa myös.
Mutta voi tämä toki olla jotain yleisväsymystäkin. Tarvisin vapaapäiviä.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja L-S » Ke 03 Tammi 2018 19:56

Taas on tammikuu ja pitäisi aloittaa tipaton tammikuu ja vegaaninen tammikuu ja "syön pelkkää salaattia ja avokadoa ja smoothieita" -tammikuu!

Tämä viimeisin tammikuu tuli mieleen, kun selasin nopeasti läpi postissa tullutta Stockmann Herkun tammikuun ruokalehteä - se kun tuntuu olevan joka tammikuu aika samanlainen juurikin noilla tai tuonsuuntaisilla aineksilla. Ikään kuin salaatit ja avokadot sun muut terveellisen näköliset ruoat olisivat muodostuneet tammikuun kausiruoaksi, niitä mainostetaan joka paikassa niin, että alkaa itsekin tehdä mieli (ostinkin juuri pussillisen avokadoja :keijo: vaikka tykkään kyllä käyttää niitä muutenkin aika usein).

Muutitko syömisiäsi tammikuun kunniaksi?

Itsellä ainakin on olo, että kai sitä pitäisi taas alkaa keventää vähän, koska koko joulukuu meni aika epäterveellisissä merkeissä. :P Mutta tietysti vasta sitten, kun olen syönyt pois kaikki joulusuklaat ja käyttänyt pois kermapurkin (josta tein juuri jäädykkeen, koska se oli menossa vanhaksi :P) ja... Mutta on toki jo sillä merkitystä fiiliksiin, jos pääruoka on jotain kevyempää, vaikka söisinkin kaikki herkut pois. :keijo:

Kirjauduin myös vegaanisen tammikuun uutiskirjeen tilaajaksi, vaikka tiedän kyllä, etten jaksa noudattaa sitä ruokavaliota, vaatisi liikaa perehtymistä ja miettimistä ja ruoanlaittoa. Mutta jotain uutta voisi edes kokeilla ja yrittää, ja toivottavasti tehdä edes pieniä muutoksia, joista joku voisi vahingossa jäädä pysyväksi.

Omana tavoitteenani ei ole tehdä mitään uudenvuodenlupausta tai radikaalia elämänmuutosta, mutta tammikuu tuntuu otolliselta ajalta pohtia syömisiä, koska silloin terveellisyyttä mainostetaankin joka paikassa. :keijo:
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » To 04 Tammi 2018 13:59

L-S kirjoitti:Kirjauduin myös vegaanisen tammikuun uutiskirjeen tilaajaksi, vaikka tiedän kyllä, etten jaksa noudattaa sitä ruokavaliota, vaatisi liikaa perehtymistä ja miettimistä ja ruoanlaittoa. Mutta jotain uutta voisi edes kokeilla ja yrittää, ja toivottavasti tehdä edes pieniä muutoksia, joista joku voisi vahingossa jäädä pysyväksi.

Hyvä L-S! :jami: Kyllä ne pienetkin jutut ovat jo jotain.

Olen ollut nyt 3,5 vuotta maidottomalla ruokavaliolla. Lisäksi tykännyt muutenkin tehdä jonkin verran kasvisruokaa. Nyt ruokavalio on puolivahingossa mennyt siihen, että n. 95 % ruoasta, jota kotona syön, on vegaanista. Kanaa ja punaista lihaa olen ostanut kotiin viimeksi huhtikuussa. Silloin tällöin ostan kotiin kalaa tai kananmunia. Lounasruokalassa syön sitä, mikä on maidotonta. Toki, jos riittävän proteiinipitoista maidotonta kasvisruokaa on tarjolla, jätän liharuoan väliin. :tilt:

Pikaratkaisut harvoin toimivat, eikä ainakaan mulla ole tarkoitus minkäänlaista erikoistammikuuta aloittaa. Jatkan samalla meiningillä, mutta pakasteranskisten syöntiä aion vähentää. :keijo: Tosin se on ollut ajatuksissa jo pidempään. Kunhan saan pakastimesta kalapuikot syötyä pois, en hetkeen osta niitä tai muitakaan pakasteruokia. (Poislukien wokkivihannessekoitukset ym.) Ei niiden valmistus kuitenkaan ole sen nopeampaa kuin muidenkaan ruokien...monesti pakasteruoan valmistus on itse asiassa hitaampaa. :keijo:
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Kibaya » To 04 Tammi 2018 22:48

Mä olen veganismi-ristiriidassa. Kun haluaisin ehkä kuluttaa ympäristöystävällisemmin, mitä en nyt tee, mutta sitten kaikki muu on isoa muttaa.
Kompastuskiviä tässä on:
- soijan käyttö, mikä on mulle iso ei.
- proteiininlähteiden kehittely
- rrrrrakastan juustoja ja tiettyjä maitopohjaisia juttuja
- kananmunattomat tuotteet on haasteellisiä löytää (tai sitten tää on mun harha)
- kasvisten pilkkominen on mulle liian työteliästä suurimman osan ajasta.
(-raha. ruokavaliomuutokset vaatii uusien vakkarituotteiden löytämistä ja se vaatii mahdollisuutta käydä erilaisia tuotteita lävitse, mikä vaatii rahaa)

:huoh:
Sitten se, että veganismi ei automaattisesti mun mielestä vieläkään ole se ekologisin vaihtoehto. Eettisyydessäkin on vähän kompastuskiviä, mutta niin on kaikessa muussakin ruokabusinekseen liittyvässä. Ja sitten vien ajattelussa kaikki liian pitkälle ja kohta pohdin monikansallisten yhtiöiden riistoa sademetsissä ja alkuperäiskansojen keskuudessa ostaessani kurkkuja. Joo, ei näin.

Että ainakin nyt tässä tammikuussa tää on mulle liikaa.

Ps. vegaaniset vaahtokallot irtarihyllyssä on ihan järjettömän hyviä :kuola:
Voin siis irtarihyllyssä siirtyä niihin ihan tosta vaan. Että tuote kerrallaankin voi kai edetä? :keijo:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja L-S » To 04 Tammi 2018 23:04

Mulla on kyllä useimmat samat kompastuskivet kuin Kibsilläkin. :P
Soijaa suostun käyttämään, mutta laajemmin papujen syöminen joka ruoassa panee vastaan jo maun puolesta ja siksikin, että tulee vatsanväänteitä. :keijo:
Juustoja rakastan myös, erityisesti halloumia :kuola: ja maitosuklaata. Pidän myös voileivän päälle laitettavista kinkuista; toistaiseksi kokeilemani vegaaniset levitteet ovat olleet epäilyttäviä ja pelkästä kurkusta tai salaatista en tykkää ruisleivän päällä, pitää olla jotain muutakin. :kieli: Kananmunakin on superkätevä raaka-aine, ja kasviksia en jaksa pilkkoa joka välissä, vaikka pystyisinkin. :keijo:

Veganismi tuntuisi myös vaativan varsinaista ruoanlaittoa enemmän kuin mitä nyt viimeisen parin vuoden aikana olen jaksanut harrastaa, kun sitä sun tätä pitäisi jaksaa valmistaa itse, että saisi jotain järkevää. On vaan niin helppoa ostaa broilerinfilee ja syödä se paistettuna salaatin kanssa. :ei:

Seli seli. Haluaisin syödä jotenkin eettisemmin, mutta en vaan jaksa. :( Mutta siksi otinkin vegaanihaasteen sähköpostit, jospa sieltä tulisi edes joku idea, mitä voisin hyödyntää, että voisin vähentää lihan- ym. syöntiä, vaikka en siitä luovukaan. En mä ihan jokapäiväistä lihansyöntiä ole harrastanut tähänkään asti, mutta haluaisin taas kiinnittää enemmän huomiota asiaan.
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Aranwe » Pe 05 Tammi 2018 02:27

Veganismi ei sovi mulle. Tykkään ihan liikaa mm. juustosta, enkä koe että esim. symbioottinen suhde eläinkunnan kanssa olisi jotenkin epäeettistä itsessään. Tuntuu siltä että vegaanius vain hankaloittaa elämää monelta osalta aivan turhaan tekemättä maailmasta yhtään sen parempaa paikkaa.
Aranwe

ViestiKirjoittaja Kibaya » Pe 05 Tammi 2018 09:24

Mun mielestä veganismin kohdalla puhutut eettiset vaikutukset ei myöskään olisi niin eettisiä mitä uskotellaan. Mm. soijan viljelyn on todettu kuluttavan vettä yhtä paljon kuin lihanjalostus. Lisäksi lisääntynyt soijan käyttö ihmisille ei ole helpottanut ympäristön tilaa, sillä nyt vain soijan menekki kasvaa, vaikka lihan kulutusta pyritään laskemaan.
Toki lihanjalostaminen ja ne prosessit että se sikanauta päätyy pöytään ei ole myöskään ympäristölle kestävää kehitystä ja lihanjalostamisprosesseille kuluu suurin osa meidän luonnonvaroista ja siitäkin syystä se lihatuotteiden kuluttaminen ja eläinperäisyyden vähentäminen on ihan paikallaan. Silti se veganismin ideologia ja
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Kibaya » Pe 05 Tammi 2018 09:26

Mun mielestä veganismin kohdalla puhutut eettiset vaikutukset ei myöskään olisi niin eettisiä mitä uskotellaan. Mm. soijan viljelyn on todettu kuluttavan vettä yhtä paljon kuin lihanjalostus. Lisäksi lisääntynyt soijan käyttö ihmisille ei ole helpottanut ympäristön tilaa, sillä nyt vain soijan menekki kasvaa, vaikka lihan kulutusta pyritään laskemaan.
Toki lihanjalostaminen ja ne prosessit että se sikanauta päätyy pöytään ei ole myöskään ympäristölle kestävää kehitystä ja lihanjalostamisprosesseille kuluu suurin osa meidän luonnonvaroista ja siitäkin syystä se lihatuotteiden kuluttaminen ja eläinperäisyyden vähentäminen on ihan paikallaan. Silti se veganismin ideologia ja tietynlainen mustavalkoisuus siitä puhuttaessa on edelleen mulle liikaa. Olen ihan mielelläni pelkkä vegetaristi, vaikken nyt ole oikein ollut sitäkään kun syön kanaa. Siitä kanasta haluan eroon, koska se on kaukana kaikesta mun omasta hyvinvoinnin tukemisesta, mutta kun se on niin helppo. Ja näillä voimavaroilla helppous on mulle isoin tekijä.

Ei oo helppoo tää syöminen :huoh:
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Pe 05 Tammi 2018 19:42

Lähinnähän se lihan kulutuksen lisääntyminen (jota on vielä tapahtunut) on sitä soijan kulutusta lisännyt. Ja kuten Kibs sanoi, vegaaninen valinta ei ole aina se ekologisin valinta. Esim. mantelien kasvatukseen menee niin hillitön määrä vettä ja manteleita, että jopa lehmänmaito on ekologisempi vaihtoehto. Eettisempi vaihtoehto se on, mutta ei ekologisempi.

L-S papujen lisäksi kannattaa muistaa linssit. Niitä voi kätevästi laittaa vaikka jonkun muun proteiinipitoisen (kvinoa, bulgur, hirssi) ja syödä ihan kasviskastikkeen kanssa. Tai laittaa sinne kasviskastikkeen sekaan. (Huom. punaiset linssit menevät muhjuksi, joten käytän niitä lähinnä sosekeittoihin. Vihreitä, jos haluan niiden pysyvän kokonaisina.)

Leivän päälle suosittelen paksua kerrosta omatekoista hummusta. :pilvi: Sopii erityisesti 100 % ruisleivän kaveriksi. :sydän:

Mun hummus nykyään:
1 purkki kikherneitä
jokunen loraus öljyä
jotain siemeniä (mulla seesaminsiemen tai auringonkukansiemen) tai cashew-pähkinöitä (tyyliin 1 dl, mutta en mä jaksa enää mitata)
suolaa
pippuria
sitruunamehua (n. 1-2 rkl)

Sauvasekoittimella suht tasaiseksi, lisää tarvittaessa lisää öljyä. (Tää alkaa olla jo yksinkertaisin versio reseptistä...valmistuotteita lukuunottamatta. :superhymy: )

Muoks. Mä oon vissiin aina tehnyt aika aikaavieviä ruokia, koska kasviruoan teko on mielestäni nopeampaa kuin liharuokien. :raps:
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Aranwe » Pe 05 Tammi 2018 20:26

Valtaosa soijasta menee muuten eläinten rehuksi, joten kasvissyönti tai veganismi ei pitäisi aiheuttaa lisääntynyttä soijantuotantoa.
Aranwe

ViestiKirjoittaja L-S » Pe 05 Tammi 2018 20:36

Ei ehkä kasvispääruokien teko niinkään vie aikaa, mutta mä koen, että aikaa menee siihen, että joka kohtaa pitää miettiä ja tehdä juurikin jotain leivänpäällisiä itse.

Hummusta saa toki valmiinakin, silloin tällöin olen sitä ostanutkin ja nyt toissapäivänä ostin taas. Se onkin niitä harvoja vegaanisia leivänpäällisiä, joita siedän. :P
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ma 08 Tammi 2018 12:10

Hups. Unohtui reseptistä sipulit. :o:

Mun hummus nykyään:
1 purkki kikherneitä
jokunen loraus öljyä
jotain siemeniä (mulla seesaminsiemen tai auringonkukansiemen) tai cashew-pähkinöitä (tyyliin 1 dl, mutta en mä jaksa enää mitata)
1 mahdollisimman pieni sipuli
1 valkosipulinkynsi
suolaa
pippuria
sitruunamehua (n. 1-2 rkl)

Sauvasekoittimella suht tasaiseksi, lisää tarvittaessa lisää öljyä. (Tää alkaa olla jo yksinkertaisin versio reseptistä...valmistuotteita lukuunottamatta. :superhymy: )
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja damn » Su 28 Tammi 2018 17:21

L-S kirjoitti:Muutitko syömisiäsi tammikuun kunniaksi?

Muutin syömisiäni ja muutamaa muutakin asiaa elämässäni, mutta olisin muuttanut ne muutenkin. Alkuvuosi on jotenkin kuitenkin helppo ajankohta aloittaa uusia asioita. Itselläni varmasti vaikuttaa myös se, että synttärit on aina tammikuun alussa ja etenkin nyt kun tuli kolmekymmentä vuotta täyteen, tuli halu muuttaa rempallaan olevia asioita ja aloittaa loppuelämän kestävä parempi elämä. Minulla on tosi väsynyt ja alakuloinen fiiilis ja koitan nyt tehdä kaikkeni, että saisin sen karkoitettua. On ollut niin pitkään sellainen olo, että mä en vaan jaksa enää.

Mitään kovin radikaalia muutosta en tehnyt kylläkkään ruokavalioon, mutta kiinnitän huomiota taas siihen, että lounaalla ja päivällisellä on aina puolet lautasesta täynnä kasviksia. Oli se sitten salattia, höyrytettyjä tai paistettuja vihanneksia tai uunijuureksia. Tykkään syödä kasviksia ja pyrin niitä syömäänkin usein ja paljon, mutta monesti jos en asiaan kiinnitä huomiota, niin niitä ei tule syötyä riittävästi ja unohtuu ostaa kaupasta riittävästi tuoretta. Väsyneenä sitä on välillä vaan niin laiska, että lappaa sitä ruokaa lautaselle, mitä kaapissa on valmiina ja jos ruoka ei itsessään sisällä paljon kasviksia, saattaa ne jäädä erikseen ottamatta. Vähän enemmän vaivaa tämä tietysti vaatii ja tuntuu, että koko ajan saa olla kuorimassa ja pilkkomassa jotain, mutta nopeasti siihen tottuu. Avopuoliso tykkää kyllä kasviksista ja syö niitä hyvällä halulla, mutta jos en erikseen niitä kaupasta pyydä tai itse valmista, niin niitä ei välttämättä ilmesty ruokapöytään. Minä laitan meillä huomattavasti enemmän ruokaa yksinkertaisesti siitä syystä, että olen parempi kokki. Aion kyllä jatkossa vierittää enemmän vastuuta myös hänen harteilleen, koska yksi muutoksista mitä teen on se, että vähennän mun "pakko tehdä itse aina kaikki, koska muut ei osaa/pysty/viitsi"-ajattelua.

En syö valmisruokia ja tekemäni ruuat on suht terveellisiä ja monipuolisia. Ainoa tälläinen valmisjuttu, jota taidan jatkossa hätävaraksi ostaa pakastimeen on wokkivihannekset, että löytys ainakin joku hätävara ja lievittää tarvittaessa tuota mun stressiä, jos kauppaan ei kerkeekkään ja aina ei jaksa. Tuollaisissa pakasteissa minua rasittaa usein se, että olen allerginen paprikalle ja useimmissa wokkivihanneksissa tuntuu olevan sitä. Ne, joissa sitä ei ole on muuten vaan vähän ankeita ja kelpaavat tosiaan vain hätävaraksi. Meidän nykyinen lähikauppa on muutenkin ihan onneton ihan vihannes- ja hedelmäosaston kannalta, joten tämä lisää hieman haastetta syödä monipuolisesti. Meillä ei ole autoa, joten isommat kaupat on turhan kaukana, toki joskus satunnaisesti niissäkin käydään.

Muuten tosiaan syömiset on aika hyvällä mallilla, syön päivittäin myös paljon marjoja ja olen jo vuosikaudet tehnyt lähes päivittäin smoothieita, ne on niin käteviä välipaloja. Leivän syömistä hieman vähennän ja kiinnitän huomiota, etten syö liikaa juustoa, koska se on paheeni. Puuroja ja munakkaita syön usein aamu- ja iltapalaksi ja hedelmät on herkkua. Karkkia syön liikaa silloin jos karkkia on saatavilla, en osaa lopettaa kesken, mutta olen ratkaissut tämän aina sillä, etten osta herkkuja kotiin. Silloin harvoin(kerran kuussa?) kun karkkia syön, niin 100g riittää hyvin. Avopuoliso syö paljon herkkuja, mutta olen pyytänyt, että niitä ei tarviisi olla kotona kaapeissa jemmassa.
Fail, fail again, fail better.
damn

ViestiKirjoittaja L-S » To 11 Loka 2018 20:58

En muistanutkaan, että täällä on käyty alkuvuodestakin ruokavaliokeskustelua. Täytyy myöntää, että vegaanisesta tammikuusta ei tainnut jäädä paljoakaan muutoksia omaan ruokavaliooni, enkä vegaanisuutta juuri varmaan noudattanutkaan, vaikka luinkin niitä sähköposteja. :P

Nyt olen kuitenkin lähtenyt lihattomaan lokakuuhun. Se tuntuu taas tärkeältä varsinkin maanantaisen ilmastoraportin jälkeen, vaikka aloitinkin ennen sitä. Vaikka en oikeasti olekaan ihan kartalla siitä millainen ruokavalio kannattaisi olla, että se oikeasti olisi tässä asiassa hyödyllinen, voipahan kuvitella tekevänsä edes jotain, kun kerran on ilmastosyyllisyys päällä. Ja siis en tietenkään epäile, etteikö lihansyönti vaikuttaisi ilmastoon, pohdin vain eri asioiden vaikutuksia ja sitä millä lihan korvaa ja riittääkö jos edes vähentää. Jossain sanottiin juuri pari päivää sitten, että jos jättää 30 päivänä vuodessa lihat syömättä, sillä on jo vaikutusta. Lähde oli mielestäni sentään jotkut uutiset, eikä ihan kenen tahansa mutu-tuntuma. :keijo: Tiedän, että ilmaston kannalta varmaan hyvä olisi lakata käyttämästä myös maitotuotteita, mutta niitä olen kyllä toistaiseksi käyttänyt. :( Toki muutenkin arjessa aina satunnaisesti kokeilen vegaanisia tuotteita, varsinkin koska tykkään tuotekokeiluista, ja esim. Oatlyn iKaffe on ihan hyvää kahvissa.

Mutta lihaton lokakuu onnistuu kyllä, olenhan harrastanut pääasiallista kasvissyöntiä ennenkin, joskus vuonna 2009 (silloin jopa pidempään kuin kuukauden). :P Enkä muutenkaan joka päivä syö lihaa, varsinkaan jotain nautaa ja porsasta. Saatan ostaa ilman lihattomia lokakuitakin vaikka lempisoijatuotettani Tzay-soijapaloja. Kompastuskiveni on broileri ja leivän päälle laitettavat leikkeleet.

Luin äsken myös Kasvisruokaa kaikelle kansalle -ketjua, ja siellä olenkin näköjään todennut löytäneeni jokusen hyvän reseptin silloin vuonna 2009. Silloin mulla oli ilmeisesti kuitenkin enemmän aikaa ja jaksamista kuin nykyään, koska tuntuu, että nimenomaan ruoanlaitto on se kompastuskivi kasvissyönnissä. Kun on tottunut tiettyihin esim. broileria sisältäviin ruokiin, niitä on helppo pyöräyttää tuosta vain, mutta itseäni miellyttävät kasvisruoat vaativat usein enemmän vaivaa, vähintään sen, että etsii reseptejä ja keräilee kaikki mahdolliset ainekset mitä tarvitaan. Tähän mennessä olen syönyt ainakin pastaa ja parsakaalia sekä avokadopastaa (jälkimmäisessä on melko lailla juustoa, joten ei se tietysti kovin ilmastoystävällinen ole); kasvispihvejä ja jotain kasvislasagnen tapaista ja kai vielä jotain muutakin. Osan ruoista laittoi äiti, joka oli täällä muutaman päivän remonttia paossa ja hänellä oli aikaa silloin kun olin töissä. :P Jos olisin ollut pelkästään sen varassa, että laitan itse ruokaa sitten kun tulen esimerkiksi puoli kahdeksalta töistä, niin olisi jo ollut työläämpää. :keijo: Tosin avokadopasta tehtiin yhdessä, seurassa ruoanlaittoakin jaksaa enemmän.

Mutta ovathan ruokavaliot monimutkaisia. Ilmaston kannalta lihansyöntiä ei varmaan kannattaisi korvata kaukaa lennätetyllä avokadolla herkuttelulla tai juustolla, ja jos soijakin tulee jostain kaukaa, niin onko sekään sitten hyvä. Varmaan Suomessa saisi syödä lähinnä kaikkia näitä uusia kaurasta valmistettuja tuotteita kauramaidosta ja -kermasta nyhtikseen sekä lisäksi jotain nauriita ja muita kotimaisia vihanneksia joita ei tarvitse kasvattaa kasvihuoneessa. :keijo: Mutta onko sekään sitten hyvä keholle tai kenellekään, jos koko ruokavalio koostuisi vaikka kauratuotteista? Joo, tiedän että kärjistän nyt. :P
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ma 15 Loka 2018 14:33

L-S kirjoitti:Silloin mulla oli ilmeisesti kuitenkin enemmän aikaa ja jaksamista kuin nykyään, koska tuntuu, että nimenomaan ruoanlaitto on se kompastuskivi kasvissyönnissä. Kun on tottunut tiettyihin esim. broileria sisältäviin ruokiin, niitä on helppo pyöräyttää tuosta vain, mutta itseäni miellyttävät kasvisruoat vaativat usein enemmän vaivaa, vähintään sen, että etsii reseptejä ja keräilee kaikki mahdolliset ainekset mitä tarvitaan.

Ole armollinen itsellesi. Kun aina välillä opettelee uusia juttuja, repertuaari kasvaa siinä sivussa ja lopulta on paljon vaihtoehtoja. Auttaisiko, jos vaikka kerran kuukaudessa opettelisit uuden helpon kasvisruoan? Ja jos se on hyvää, ottaisit sen repertuaariisi. Multa ainakin saa ideoita helppoihin kasvisruokiin, jos haluaa. :superhymy:

En ole 1,5 vuoteen ostanut punaista lihaa ja kalaakin viimeksi joskus vuosi sitten. Kananmunaa ostan silloin tällöin. Olen kokenut, että kasviproteiinien kanssa on paljon helpompaa. Jos en tee suunniteltuna päivänä ruokaa vaan vaikka viikon päästä, se ei ole ongelma. Nyhtis säilyy paremmin kuin kana tai liha. Jääkaapissa on aina kaurakermaa, porkkanoita, sipulia ja valkosipulia. Kuivakaapissa mulla on aina papuja, linssejä ja soijapaloja (ja lisukkeista riisiä, riisinuudeleita, täysjyväohraa ja makaronia). Pakkasessa yleensä wokkivihanneksia.

Kanakastike on korvaantunut Nyhtiskastikkeella, nuudeliwokkeihin menee papuja, soijapaloja tai kananmunaa, tomaattipohjaisiin kastikkeisiin saatan laittaa papuja ja/tai soijapaloja. Kuten ennenkin, sosekeittoihin kippaan ison satsin linssejä. (Sosekeittoja ja hernekeittoa teen kerralla aina useamman litran ja pakastan osan valmiiksi annoksiksi.)

Mutta ei muutos yhtäkkiä tapahtunut. Olen vuosia ennen tuota lihasta (kotona) luopumista opetellut uusia kasvisruokareseptejä, koska tykkään kasvisruoasta. Lisäksi muutos tapahtui vähän vahingossa. Yhtäkkiä en ollut kuukauteen ostanut lihaa ja siinä kohti alkoi kynnys olla jo aika korkea, kun tajusin, miten helppoa se minulle oli. :tilt:

L-S kirjoitti:Ilmaston kannalta lihansyöntiä ei varmaan kannattaisi korvata kaukaa lennätetyllä avokadolla herkuttelulla tai juustolla, ja jos soijakin tulee jostain kaukaa, niin onko sekään sitten hyvä. Varmaan Suomessa saisi syödä lähinnä kaikkia näitä uusia kaurasta valmistettuja tuotteita kauramaidosta ja -kermasta nyhtikseen sekä lisäksi jotain nauriita ja muita kotimaisia vihanneksia joita ei tarvitse kasvattaa kasvihuoneessa. :keijo: Mutta onko sekään sitten hyvä keholle tai kenellekään, jos koko ruokavalio koostuisi vaikka kauratuotteista? Joo, tiedän että kärjistän nyt. :P

Eivät kaukaa lennätetyt jutut tokikaan parhaita vaihtoehtoja ole, mutta, jos se eläin jota syö, on kasvanut vaikka kaukaa lennätetyllä soijalla, on se kasvis ainakin parempi vaihtoehto. Ei paras, mutta parempi. Kaikessa ei tarvitse eikä voikaan olla täydellinen. Ja mieluummin monipuolista ruokaa kuin aina samaa. Suomessa tuotetaan ainakin härkäpapuja. Jos vain ilmastoa ajattelee, kananmuna on suunnilleen monen kasviproteiinin veroinen ilmastovaikutuksiltaan. Kala taas vain vähän huonompi.

Sitten on vielä sellainen mielenkiintoinen poikkeus kuin mantelimaito. Sen valmistukseen menee niin tuskaisen paljon vettä ja peltopinta-alaa ym., että lehmänmaito on itse asiassa ilmastoystävällisempi vaihtoehto. Eli lehmä-B&J on ilmastoystävällisempi kuin vegaaninen B&J. :P

Kaikkea ei millään pysty ottamaan huomioon, kun ruokavaliota kokoaa, mutta jo pienet teot vaikuttavat yllättävän paljon. :)
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja L-S » Ma 15 Loka 2018 17:33

marenkienkeli kirjoitti:Ole armollinen itsellesi. Kun aina välillä opettelee uusia juttuja, repertuaari kasvaa siinä sivussa ja lopulta on paljon vaihtoehtoja. Auttaisiko, jos vaikka kerran kuukaudessa opettelisit uuden helpon kasvisruoan? Ja jos se on hyvää, ottaisit sen repertuaariisi. Multa ainakin saa ideoita helppoihin kasvisruokiin, jos haluaa. :superhymy:

Kiitos kannustuksesta! :) Kyllä mä olen pyrkinytkin silloin tällöin kokeilemaan uusia reseptejä, ehkä juuri kerran kuukaudessa on sen verran jaksavainen olo, että tulee testattua jotain uutta. Jotain on jäänytkin repertuaariin, mutta ei vielä oikein riittävän paljon helppoja juttuja. Reseptejä otetaan toki vastaan. :D

Toinen ongelma on se, että olen loppujen lopuksi aika tarkka (suom. nirso :o ) siitä mitä viitsin syödä. Edes liharuoissa en pidä kastikkeessa lilluvista jutuista tai laatikkoruoista kovinkaan paljon. Hyvin tehtynä lasagne menee, mutta jotain makaronilaatikkoa en ole aikoihin jaksanut syödä lihaversionakaan. Silloin vuonna 2009 tein kyllä soijamakaronilaatikkoa, mutta nykyään ei oikein tekisi sitäkään mieli. Pidän salaattityyppisistä jutuista, pastoista ja ruoista, missä on selkeästi erotellut ainesosat - esim. paistettu ja maustettu (ei marinoitu!) broilerinleike ja siihen seuraksi jotain selkeitä, raikkaita makuja kuten jotain salaattia. :keijo: Jälkimmäistä ruokalajia on usein vaikeampi toteuttaa kasvisruoissa. Jos ruoka on epämääräistä, rumannäköistä mössöä, niin en yleensä tykkää. :keijo:

marenkienkeli kirjoitti:Eivät kaukaa lennätetyt jutut tokikaan parhaita vaihtoehtoja ole, mutta, jos se eläin jota syö, on kasvanut vaikka kaukaa lennätetyllä soijalla, on se kasvis ainakin parempi vaihtoehto. Ei paras, mutta parempi. Kaikessa ei tarvitse eikä voikaan olla täydellinen. Ja mieluummin monipuolista ruokaa kuin aina samaa. Suomessa tuotetaan ainakin härkäpapuja. Jos vain ilmastoa ajattelee, kananmuna on suunnilleen monen kasviproteiinin veroinen ilmastovaikutuksiltaan. Kala taas vain vähän huonompi.

Sitten on vielä sellainen mielenkiintoinen poikkeus kuin mantelimaito. Sen valmistukseen menee niin tuskaisen paljon vettä ja peltopinta-alaa ym., että lehmänmaito on itse asiassa ilmastoystävällisempi vaihtoehto. Eli lehmä-B&J on ilmastoystävällisempi kuin vegaaninen B&J. :P

Kaikkea ei millään pysty ottamaan huomioon, kun ruokavaliota kokoaa, mutta jo pienet teot vaikuttavat yllättävän paljon. :)

Tottahan tuo on, ettei kaikkea pysty ottamaan huomioon. Kai sen pitäisi riittää, että tekisi edes jotain, varsinkaan jos ja kun en ole valmis täysin muuttamaan ruokavaliotani kertaheitolla. Tuota en tiennyt, että kananmuna olisi kasviproteiinin veroinen, se on sentään lohdullista. :P Tietenkään kanojen olotkaan eivät ole kiva juttu, mutta yritän edes katsoa millaisia munia ostan.

Mantelimaidon ongelmista olen kuullut, vähän ristiriitaista sekin. Mantelimaito on hyvää esim. tuorepuuroissa, mutta eipä kai sitäkään kannattaisi ostaa. Tuorepuuroja olen syönyt joskus aamupalalla korvatakseni leivänsyönnin. Aamupalat ovat ilmastoystävällisesti syömisessä mulle ongelma muutenkin. Olen tottunut syömään aamukahvin kanssa vaan pari leivänpalaa leikkeleellä. Mutta jos lihaa ei voi syödä, ja juustokin on huono, niin mitäs sitten. Hummus menee joskus, mutta jatkuvasti alkaa tökkiä. Tässä lihattomassa lokakuussa olen syönyt kyllä leipiä juustolla ja välillä jättänyt leivät väliin ja syönyt jogurttia hedelmillä ja jotain riisikakkuja, jotka maistuvat mulle ilman leivänpäällisiä. Tai sitten tuorepuuroja. Mutta tavalla tai toisella nämäkin lienevät huonoja vaihtoehtoja.
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja L-S » Ke 31 Loka 2018 14:34

Lihaton lokakuu päättyy, mutta ei nyt varsinaisesti tee mieli lihaa. Toisaalta en ole varauksetta innostunut kasvisruokavaliostakaan. :huoh: Varmaan ostan kuitenkin lähiaikoina broileria, kun se on niin helppo, varsinkin valmiissa lounasruoissa, joita tapaan syödä töissä. En jaksa läheskään aina tehdä eväsruokia kotona, jaksaminen on varsinkin viime aikoina ollut sen verran heikoissa kantimissa. Hyvä kasvislounasvaihtoehto on mm. salaattibuffet, josta saa falafelia, vihanneksia ja pastasalaattia (tätä söin tosin ennen lihatonta lokakuutakin). Mutta moni varsinainen valmisruoka on joko tylsä tai ei-ravitseva (sosekeitosta tulee äkkiä nälkä ja sitten pitää taas miettiä mitä söisi).

Olen toki testannut hyviä reseptejäkin tänä aikana, ja ehkä jotain niistä teen uudestaan. Testattavaksi jäi vielä yksi myskikurpitsaresepti, jota haluaisin kokeilla, mutta sekin vaatii taas aikaa ja vaivannäköä sen verran, että kerää kaikki ainekset, joten jos jonain viikonloppuna jaksaisi.

Lihattomana lokakuuna olen kyllä syönyt kalaa pari kertaa, lähinnä siksi, että söin joidenkin muiden kanssa. :P Jatkossakin kasvisruokapäiviä tulee toki varmasti pidettyä, joten olkoon ne rangaistukseni lihattoman lokakuun agendasta poikkeamisesta. :keijo: Mutta joo, kai se pitäisi jatkossakin enemmän jaksaa miettiä mitä söisi ja syödä esim. punaista lihaa tosi harvoin.
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » To 01 Marras 2018 14:06

L-S kirjoitti:Mutta moni varsinainen valmisruoka on joko tylsä tai ei-ravitseva (sosekeitosta tulee äkkiä nälkä ja sitten pitää taas miettiä mitä söisi).

Joo, en ymmärrä, miksi valmissosekeittoihin ei laiteta linssejä proteiinilähteeksi. Mutta niitähän voi itse lisätä! Ostaa vain purkillisen valmiiksi kypsennettyjä punaisia linssejä ja laittaa niistä osan keiton sekaan. Loput voi syödä vaikka seuraavana päivänä salaatin kera. :tilt:

Olen huomannut saman ongelman valmisruokien kanssa. Koska mulla on oltava maidotonta, lähtökohtaisesti valikoima ei ole paljon vegaanista valikoimaa laajempi. Tämän hetken ehdoton suosikki on Kokkikartanon Nyhtis-makaronilaatikko, joka on maun lisäksi suosikki myös siksi, että se on yllättävän täyttävää. :superhymy:
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja L-S » To 01 Marras 2018 14:37

Löysin muuten yhden hyvän valmisruoan vielä lihattoman lokakuun päätteeksi. Se oli sellaisessa pussissa oleva chili con tofu, mutta nyt en kyllä muista merkkiä. :keijo: Löysin sen kylmäosaston vegehyllystä, eli jääkaappitavaraa. Siinä oli samassa vähän riisiäkin ja sitä tofua, niin ei tarvinnut muuta kuin lämmittää mikrossa ja syödä lounaaksi. Jotenkin epäilin, etten pitäisi tuollaisesta mössöstä, mutta se olikin sen verran hyvin maustettu, että maistui jopa mulle. (Ei liian mausteinen, mutta sellainen, että on makua.)

Toivottavasti vegaanisiakin valmisruokia tulisi lisää.
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » To 01 Marras 2018 15:40

L-S kirjoitti:Toivottavasti vegaanisiakin valmisruokia tulisi lisää.

Joo, kyllä niitä onneksi tulee jatkuvasti lisää. Olen ollut nyt reilu 4 vuotta maidottomalla, josta vuoteen en ole ostanut muuta eläinperäistä kotiin kuin hunajaa, kananmunia ja majoneesia. Esimerkiksi vuoden takaiseen ero on todella iso. Saati sitten 4 vuoden takaiseen. 4 vuotta sitten valmisruokia ei käytännössä löytynyt vegaanisena. Tai jos jotain löytyikin, proteiinia ei käytännössä ollut ollenkaan kyseisessä vaihtoehdossa. Nyt vaihtoehtoja on kymmeniä. Tosin niiden löytäminen vie aikansa ja on aika sattuman varaista, kun käyttämissäni ruokakaupoissa ei vegehyllyä ole.
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja L-S » To 01 Marras 2018 16:07

Joo, onhan tilanne selvästi muuttunut. Itse harrastin kasvissyöntiä (en kylläkään veganismia) joskus vuonna 2009 tai 2010 tai sinnepäin, ja varsinkin siihen verrattuna kaikenlaisia tuotteita on tullut lisää. Jopa vegetuotehyllyjä on useammissa kaupoissa, vakiokauppaani K-Supermarkettiin sellainen on tullut muistaakseni tämän vuoden aikana ja mielestäni joissain pienemmissäkin kaupoissa niitä nykyään on. Kannattaa toivoa kauppiaalta! :D
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja L-S » La 05 Tammi 2019 13:01

L-S kirjoitti:Taas on tammikuu ja pitäisi aloittaa tipaton tammikuu ja vegaaninen tammikuu ja "syön pelkkää salaattia ja avokadoa ja smoothieita" -tammikuu!

Siteeraan itseäni viime tammikuun kolmannelta päivältä. :keijo: Eli taas mennään!

Jonkun mielestä ruokavalion jojoilu vuodenaikojen mukaan voi olla hölmöä, mutta kyllä itselleni ainakin joulun jälkeen tulee sellainen olo, että pitää muuttaa jotain, kun jouluna tulee kuitenkin syötyä kaikenlaista epäterveellistä ja epäekologista. Mm. kinkkua oli meidän joulunvietossa, onneksi se oli tosin melko pieni eikä sitä jäänyt yhtään pois heitettäväksi, niin kuin joskus on käynyt.

Joulusuklaita ja -pikkuleipiä on tänäkin vuonna mulla jäljellä, ja niiden syömistä aion jatkaa, mutta tällä kertaa voisin pitää viime lokakuun tapaan taasen lihattoman tammikuun. :D Kuukauden parina ekana päivänä söin tosin pari ennen vuodenvaihdetta jäljelle jäänyttä lihatuotetta pois (kalkkunaa sekä nakit, voi että miten nakit olivat hyviä :huoh: ). Mutta nyt kun on tuore lokakuun kokemus muistissa, ehkä lihaton kuukausi sujuu suht kivuttomasti.

Pitäisi tosin tehdä joku masterlist toimivista ruokaratkaisuista, jotta ei unohtaisi jo testaamiansa vaihtoehtoja. Toiseen forden ketjuun olenkin onneksi kirjannut pari reseptiä, joita voisi tehdä uudestaankin. Uusiakin voisi etsiä, mutta ylimääräistä energiaa reseptien etsimiseen ja ruoanlaittoon ei liene tälläkään kertaa liiaksi, kuten olen ylläkin valittanut. :huoh: Sen takia loppuvuonna lihattomien ruokien kokeilu jäi vähemmälle, ja ostin usein esim. broileria (harvemmin onneksi muuta lihaa, kunnes sitten tuli joulu). Tein sentään sen yllämainitsemani myskikurpitsaruoan (mutta sekin oli turkasen aikaavievää, vaikka hyvää).
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » La 05 Tammi 2019 13:38

Menköön nyt tänne, kun nakeista on puhe, vaikka voisi olla kyllä uutuustuotteet-ketjussa. Mä kokeilin tuossa joku aika sitten Quorn-nakkeja (sieniproteiininakkeja, pakaste). Olivat yksiä parhaista nakeista, joita olen maistanut. Perusnakeista en oikein välitä. Niissä oli jotenkin paljon lihaisampi koostumus kuin tavallisissa nakeissa. :o: Mulle olisi ihan hyvin mennyt läpi, jos joku olisi väittänyt, että ovat kokolihanakkeja. :virne: Söin ranskisten kanssa ja paistoin uunissa, mitä ei ollut edes valmistustavoissa mainittu. :P Onnistui hyvin.

L-S kirjoitti:Pitäisi tosin tehdä joku masterlist toimivista ruokaratkaisuista, jotta ei unohtaisi jo testaamiansa vaihtoehtoja.

Mulla on mun reseptikansion ekalla sivulla lista vegaanisista resepteistä, joita olen testannut ja hyväksi todennut. Kansiosta löytyvät ja keittokirjasta löytyvät on eritety erilaisilla merkeillä. :superhymy: Toimii. :peukku:
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja L-S » La 05 Tammi 2019 17:43

marenkienkeli kirjoitti:Mulla on mun reseptikansion ekalla sivulla lista vegaanisista resepteistä, joita olen testannut ja hyväksi todennut. Kansiosta löytyvät ja keittokirjasta löytyvät on eritety erilaisilla merkeillä. :superhymy: Toimii. :peukku:

Kuulostaa ihailtavan järjestelmälliseltä. :D Mulla on reseptikaappi ja joku kansiokin, mutta koko kaappi on niin täynnä vuosien varrella mukamas johonkin tarpeeseen säästettyjä reseptejä, ettei sitä tule juuri avattua. :keijo: (Toki puolet kaapista täyttää sellainen 70-80-luvun reseptikorttilaatikko, jota säästän nostalgiasyistä, vaikka en sen resepteillä ole ikinä tehnyt mitään...)

Vegereseptit etsin aina erikseen netistä, ja usein käy niin, ettei sitä sitten myöhemmin enää muista mikä se oli... Mutta ajattelin nyt ainakin bullet journaliin tehdä listan, johon kirjaan ylös hyväksi havaittuja reseptejä, ihan pelkät nimet riittää, niin sitten voi googlata reseptin. :keijo:

Onkohan muuten marengin nyhtis-salaatin reseptiä jo jossain fordella vai voisiko sitä saada? :kauriinsilmät: Nyhtis toimi siinä hyvin.
L-S
Tohtoripissis

EdellinenSeuraava

Paluu Murkina