Triple H kirjoitti:Kibaya kirjoitti:
Ai niinku että muunsukupuolinen tai transfeminiini on keksittyjä?
Sukupuolia on kaksi. Molemmat sukupuolet ovat erilaisia ja joiltakin osilta erilaisia. Kun näitä eroja yritetään poliittisesti vähätellä, päästään vihreiden ja feministien ytimeen. Toki toi transfeminiimi on nähtävästi uusimmasta päästä keksittyjä. Muunsukupuolinen on jo aika vanha, hihhulitermi, millä koitetaan ideologisesti keksiä uusia sukupuolia.
Onhan tää aika läppä, kun tällä viikolla tuli julki tutkimuksia, siitä että miehet ja naiset on aika erilaisia. Sitten vielä jaksetaan väittää, et on muita sukupuolia ja sukupuoliroolit on kulttuuriin sidonnaisia. Sanon Ina Mikkosen äänellä: Läppä
Humpuukilehtien referaatit tutkimusartikkeleista eivät ole hyvä lähde, kun kyse on tutkimustiedosta. Hyvin usein niissä ei ole ymmärretty tutkimusta ja väitetty jopa vastakkaisia asioita kuin mitä tutkimusartikkeli on saanut tulokseksi. Yleensä suomalaisissa lehtiartikkeleissa on lähteenä englanninkielinen artikkeli eikä itse tutkimusartikkeli. Välillä ihan jo käännösvirhe on muuttanut suomalaisen artikkelin. Jos viitsit linkata artikkelin, johon viittaat, voisin tutkijana lukea sen ja tehdä sinulle siitä todenmukaisemman referaatin. Voisin vaikka lyödä vetoa siitä, että tulos on se, että
keskimääräinen mies on erilainen kuin
keskimääräinen nainen. Tämä ei tarkoita, ettetkö sinä, miesoletettu, ole esimerkiksi aivojen koon, pituuden, painon, lihasmassan, matemaattisten kykyjen ym. suhteen lähempänä jotain naisyksilöä kuin keskimääräistä miestä. Esimerkiksi erot matemaattisissa kyvyissä selittyvät sillä, että naisille uskotellaan, että he ovat huonoja matematiikassa. Jos naisille on kerrottu ennen matemaattista testiä, että yleensä naiset ja miehet pärjäävät yhtä hyvin testissä, keskimääräinen tulos on yhtä hyvä. Jos taas väitetään, että naiset pärjäävät huonommin, keskimäärin naiset pärjäävät huonommin. Jos taas miehille kerrottaisiin, että he pärjäävät yleensä testissä huonommin ja naisille, että he pärjäävät yhtä hyvin kuin miehet, ero ei ole kovin suuri, koska miehille on koko heidän elämänsä toitotettu, että he ovat parempia kuin naiset. Tämä on esimerkki sukupuolierojen kulttuurisidonnaisuudesta. Haluatko lisää?
Ihmiset ovat lähtökohtaisesti aina ensin yksilöitä ja toissijaisesti vasta sukupuolensa edustajia.
Tässä on yksinkertaistettu video miesten ja naisten eroista. Ja tässäkään ei oteta kantaa siihen, onko sukupuolia enemmän kuin 2.
Mies ja nainen ovat ihmisen keksimiä termejä. Tästä voimme varmasti olla samaa mieltä. Yhtälailla olisi voitu keksiä, että sukupuolia on 4. Feminiinit miehet, maskuliiniset miehet, feminiinit naiset ja maskuliiniset naiset. Mutta sitten törmätäänkin siihen, että maskuliininen ja feminiininen ovat ihmisen keksimiä termejä.
Kun lapsi syntyy, lääkäri arvaa, onko lapsi poika vai tyttö. Ja tämä oikeastikin on arvaus, kun on esimerkiksi ulkosynnyttimet eivät aina kerro siitä, mikä lapsen sukupuolen voisi olettaa olevan. Tällöin yleensä arvataan, että lapsi on tyttö. Tämä ei johdu siitä, että se olisi yhtään sen todennäköisempi vaihtoehto vaan siitä, että lapselle, jonka ulkosynnyttimet eivät yksiselitteiseti ole "naisen" tai "miehen", on leikkausteknisesti helpompi muokata naisen sukupuolielimiä vastaavaksi.
Miten sukupuoli sitten pitäisi määrittää, jos lääkäritkään eivät voi sitä yksiselitteisesti tehdä edes biologisen sukupuolen osalta. Saati sitten koetun sukupuolen osalta.
Miehillä on parta. Ovatko parrakkaat naiset miehiä ja parrattomat miehet naisia. Entä jos miehen parta kasvaakin vain laikukkaasti. Onko hän sitten esim. 1% vähemmän mies? Olenko minä 0,01% mies, kun mulla kasvaa leuassa 1 partakarva? En osaa sisustaa...1 miehiyspiste mulle. Olen matemaattisilta kyvyiltäni todella hyvä...1 miehiyspiste mulle. Mulla on lyhyet hiukset...1 miehiyspiste mulle. Tykkään mekoista...1 naiseuspiste mulle. Tykkään katsoa jalkapalloa...1 miehiyspiste mulle.
Minkään puolueen tarkoituksena ei ole kieltää sinua olemasta mies tai minua olemasta nainen. Tarkoituksena on se, että sukupuoli ei määrittäisi asioita, joita se ei määritä. Esimerkiksi minulle kuuluu parempi palkka matemaattisista työtehtävistä, koska olen niissä sinua parempi. Se, mitä jalkojeni välistä löytyy, ei vaikuta matemaattisiin kykyihini. Mutta samalla minä saan olla feminiininen nainen, koska minä haluan sellainen olla.
Se, että joku kokee sukupuolensa eri tavalla kuin minä ei ole uhka minulle ja se, että joku kokee sukupuolensa eri tavalla kuin sinä ei ole uhka sinulle.