Hampaiden hoito!

Re: Hampaiden hoito!

ViestiKirjoittaja Rulla » Ma 28 Huhti 2008 14:37

Halusin vain tulla kertomaan, että mun hampaita ei oo koskaan ollut tarvetta oikoa. Kuva
Eikä viisureiden poistokaan ole koskaan sattunut. Kuva

*väistelee lentäviä toimistotarvikkeita*
An attitude is a terrible thing to waste.
Rulla

ViestiKirjoittaja Sippura » Ma 28 Huhti 2008 14:57

Aurora B. kirjoitti:Mun mielestä hampaiden ei tarvi pönöttää sotilaallisessa rivissä ja olla vitivalkoiset ollakseen kivat. Molemmilla veljillänikin on rivit vähän sekaisin (ei niin pahasti kuin mulla), ja mun mielestä ne on paljon paremman näköiset kuin persoonattoman siistit kalustot.

Saatan olla outo Kuva

Et ole outo, tai sitten minäkin olen. Ihan tasaiset
ja suorat hampaat on mun mielestä jotenkin epäi-
lyttävät ja pelottavatkin. Vähän kuuluu legoissa ol-
lakin särmää Kuva

Mulla oli ala-asteella raudat ylä- ja alahampaissa,
siitä syystä sain lempinimen Telaketjuhymy Kuva
Ylpeänä kuitenkin kannoin rautaromut suussani,
oli aika kuulia omasta mielestäni kun muilla ei
ollut vastaavanlaisia härveleitä 8-)

4 kappaletta viisureita nykäistiin irti samalla
istumalla muutama vuosi sitten, sain niin hy-
vät mömmöt että tapauksesta jäi vallan mie-
luisat muistot. Kerran se vaan kirpaisi! :keijo:
And they can't build a satellite to tell you how loved you are
Sippura
Epäkelpo jäsen

ViestiKirjoittaja elegia » Ma 28 Huhti 2008 21:55

Mulla on aina ollut hirmu helppohoitoiset hampaat. Ala-yläasteen vaihteessa mulla oli pikkusen aikaa käytössä yöraudat. Ei ne olleet musta kovinkaan kamalat, niihin tottui helposti eikä tarvinut päivällä metallihymyä hymyillä. En mä sitten tiedä korjaantuiko mun hymy siitä juurikaan, kyllä kai sitten kun kerran hammaslääkärin luvalla sain lopettaa yöhäkkyrän käytön. Se oli muuten superhauskaa siihen aikaan, kun niissä raudoissa piti olla joka yö uudet kuminauhat, joilla kiinnitettiin myssy. Sitten niitä pieniä kuminauha pusseja oli aina ihan hitosti. Saihan niillä käytetyillä kuminauhoilla kätevästi pikkulettikampauksen. :D

Reikiä mulla ei ole ollut ikinä. Kerran vuodessa käyn suuhygienistillä poistattamassa hammaskiven. Ja viisuritkin on edelleen suussa, eivät ole koskaan vaivanneet niin paljoa että olisi ollut tarvetta poistaa. Olen kyllä aika laiska huoltamaan hampaita. Pesen mieluiten vain illalla hampaat, aamulla on usein niin kiire ettei jaksa/ehdi. Hammaslankaakaan en ole oppinut oikein käyttämään. Mutta syön kyllä aika vähän sokerista. Luultavasti mulla on kuitenkin vaan sen verran hyvä hammasluu, ettei siihen helpolla reikiä tule kun ei kerran tähän ikään mennessäkään ole tullut. Olen kyllä ihan tyytyväinen.
elegia

ViestiKirjoittaja Viisauden Lähde » Ke 30 Huhti 2008 00:24

elegia kirjoitti:Mulla on aina ollut hirmu helppohoitoiset hampaat. Ala-yläasteen vaihteessa mulla oli pikkusen aikaa käytössä yöraudat. Ei ne olleet musta kovinkaan kamalat, niihin tottui helposti eikä tarvinut päivällä metallihymyä hymyillä. En mä sitten tiedä korjaantuiko mun hymy siitä juurikaan, kyllä kai sitten kun kerran hammaslääkärin luvalla sain lopettaa yöhäkkyrän käytön. Se oli muuten superhauskaa siihen aikaan, kun niissä raudoissa piti olla joka yö uudet kuminauhat, joilla kiinnitettiin myssy. Sitten niitä pieniä kuminauha pusseja oli aina ihan hitosti. Saihan niillä käytetyillä kuminauhoilla kätevästi pikkulettikampauksen. :D

Minä myös tunnustan keräilleeni niitä kuminauhoja lettikampausta varten, taitaa olla osa vieläkin jossain yöpöydänlaatikossa pyörimässä.

Auttamattomana kahvinarkomaanina en varmaan koskaan saa kovin valkeita hampaita, vaikka mitä tekisin. Ja reikiäkin tahtoo tulla. Viimeksi hammaslääkärillä käydessä sanottiin, että kannattaa vähentää napostelua ja pitää ruokavälit vähintää kahdessa ja puolessa tunnissa. Kuulma joidenkin ihmisten hampaat eivät kestä jatkuvia happohyökkäyksiä (naurettava sana :mrgreen: )

Minulla on ihan kauniit hampaat, yläetuhampaat semmoista missimallia eli leveät ja suorat. Kulmahampaat on vähän erikoiset ja vampyyrimaiset ja alahampaat vinot. Harjailen hampaita kahdesti päivään ja lankaa käytän kun muistan. Purkkaa tulee syötyä ruuan jälkeen, mutta äidilleni oli joku hammaslääkäri todennut, että saman asian ajaisi jos aterian lopuksi söisi juustoa. Pitäneeköhän paikkansa?

Minullekin tulee joskus aftoja, en tiennytkään että hammastahnamerkki voi vaikuttaa niihin. Elmexiä meillä oli aina lapsena ja se kirveli aina kieltä kamalasti, uskaltaneeko tuota ostaa :)

Joo ja minultakin otettiin kerralla kaikki viisaudenhampaat pois :D osa ei ollut vielä edes puhjennut mutta tuossahan nuo meni samalla. Näytin kuin olisin zombieleffasta karannu kun vilkaisin hammaslääkäristä lähtiessä peiliin, naama turvonneena ja suupielissä verijälkiä.
Viisauden Lähde

ViestiKirjoittaja irvikissa » Ke 30 Huhti 2008 00:48

Viisauden Lähde kirjoitti:Purkkaa tulee syötyä ruuan jälkeen, mutta äidilleni oli joku hammaslääkäri todennut, että saman asian ajaisi jos aterian lopuksi söisi juustoa. Pitäneeköhän paikkansa?

Jokin aika sitten luin juttua purukumien ksylitolipitoisuuksista. Sen mukaan useimpia merkkejä pitäisi syödä toistakymmentä tyynyä päivässä, että vaikutus tuntuisi. Korkeamman pitoisuuden merkkejäkin piti syödä vaikka kuinka.

Mie en purukumeista oikein tykkää. Tyhjänjäytäminen on tympeää ja alan niellä sylkeäni josta tulee huono olo.

Harjailen kyllä hampaita pedantisti mutta lankaaminen on vähän hakusessa. Hygienisti näytti kyllä viimeksi oikeat otteet, mutta jotenkin mulle on vaikeaa saada tarpeeksi sormia mahtumaan suuhun että yltäisin takaväleihin.
irvikissa

ViestiKirjoittaja Tomte » Ke 30 Huhti 2008 08:48

Viisauden lähde, minulle on kerrottu, että aftoja aiheuttaisi hammastahnoissa oleva aine nimeltä sodium lauryl suflate, joka saa tahnan vaahtoamaan. Elmexissä ei taida tätä ainetta olla, eikä monissa Sensodyne-hammastahnoissa. Toisaalta aftoja kuulemma aiheuttaa myös stressi, joten tiedä häntä. Itseltäni ovat ainakin pysyneet melko hyvin poissa kun kartan tuota sodium lauryl sulfatea - enkä ressaa. :jaaha:
Tomte

ViestiKirjoittaja Viisauden Lähde » Ke 30 Huhti 2008 09:32

irvikissa kirjoitti:Jokin aika sitten luin juttua purukumien ksylitolipitoisuuksista. Sen mukaan useimpia merkkejä pitäisi syödä toistakymmentä tyynyä päivässä, että vaikutus tuntuisi. Korkeamman pitoisuuden merkkejäkin piti syödä vaikka kuinka.

Joo ja jos syö noin paljon purkkaa alkaa tosiaan vaikutus tuntua :mrgreen: Vähän muutenki kun hampaissa...

Tomte, täytyy varmaan sitten vaihtaa jompaan kumpaan noista tahnamerkeistä. Varmaan sitten Sensodynea kokeilen ensin Elmexin aiheuttamien lapsuuden traumojen vuoksi. Stressaamista en osaa lopettaa :D

Ärsyttävää muuten kun hammastahna- ja purkkamainoksissa jauhetaan siitä hammaslääkäreiden suosittelemisesta. Mistä ne hammaslääkärit muka tietää, mikä merkki on paras? En tiedä sen tarkemmin, mitä hammaslääkärikoulutus pitää sisällään, mutta luulisin että siinä keskitytään lääketieteellisiin seikkoihin enemmän. Ei minulta ainakaan ole kukaan lääkäri koskaan kysynyt, että onpas reikäiset hampaat, mitäs hammastahnaa käytät ja tuskinpa niiltä hyvähampaisiltakaan kysellään, eli hammaslääkärit eivät ainakaan omien potilaidensa perusteella vedä johtopäätöksiä eri tuotteiden paremmuudesta. Varmaankin eri hammastahnoista ei ole tehty puolueettomia tutkimuksia, joissa jokin merkki olisi osoittautunut muita jotenkin paremmaksi. Jos olisi, varmasti sitä mainonnassa olisi jo hyödynnetty. Ja tuskin kukaan valmistaa semmoista hammastahanaa, joka olisi suorastaan pahaksi hampaille?
Viisauden Lähde

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ke 30 Huhti 2008 10:36

Tomte kirjoitti:Viisauden lähde, minulle on kerrottu, että aftoja aiheuttaisi hammastahnoissa oleva aine nimeltä sodium lauryl suflate, joka saa tahnan vaahtoamaan.

Olen viime aikoina perehtynyt näihin pesuainekemikaalijuttuihin, ja tuo SLS (suomeksi natriumlauryylisulfaatti) on niistä kuuluisimpia ns. turhakkeita. Sen ainoa tarkoitus hammastahnassa (ja esim. shampoossa) on tosiaankin vaahdota, mutta samalla se ärsyttää limakalvoja ja ihoa ja hengitysteitä ja kaikkea.
Kemikaalikortin mukaan aineen nieleminen aiheuttaa oksentelua, pahoinvointia ja ripulia, ja kosketus tulehdusvaaran, joten en mielelläni tosiaan jättäisi sitä tahnaa suuhun "vaikuttamaan", vaikka sen määrä siinä pikkutahnakörössä on minimaalisen pieni. Silti se on mun Colgaten tuoteselosteessa kärkipäässä. Ei naurata. Syöpäkorttia en uskalla heilutella kuin sivulauseessa, kun en ole satavarma.

Ruksin shampooton ketju vanhalla fordella herätti minussa kemikaalinatsin! Pahoitteluni, jos saarnaan ja jeesustelen. Yritän hillitä itseäni parhaani mukaan. :mrgreen:
Yhhh mitä enemmän lueskelen näitä juttuja, sitä kovempi kiire mulla tulee vaihtaa hammastahnaa ja pian :shock:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Kumkvatti » Ke 30 Huhti 2008 12:08

Käytän yleensä hammastahnana ihan peruspepsodentia, aftoja mulla on silloin tällöin, mutta ei riesaksi asti. Hmm. :raps:

Erehdyin joskus ostamaan jotain Sensodynea, en kyllä muista mitä sorttia. Mulla meni siitä ikenet hirveään kuntoon, ihan kuin olisi tullut harjatessa haavoja. Tuli sellaisia punaisia kipeitä kohtia, joiden parantuminen kesti hetken aikaa, ja hampaiden harjaaminen oli tuskaa. Mulla on myös Elmex-traumoja, pienenä jossain mummolassa piti sitä käyttää ja se oli kamalan väkevää ja kirveli. Onkohan se nykyään sellaista?
Kumkvatti
yybersalama

ViestiKirjoittaja cyan » Ke 30 Huhti 2008 12:32

Muakin varmaan nakellaan terävillä esineillä, mutta mulla ei koskaan oo ollu reikiä. Vaikka toisin voisi päätellä harjaamistavoista... :jaaha: Eikä myöskään rautoja. Mää olin pentuna kade ko melekein kaikilla muilla meijän luokalla oli raudat mutta mulla ei. :pillitys: Ja viisaudenhampaat on parhaillaan tunkemassa essiin, mutta hyvin nuo näyttää mahtuvan. Syytän tästä onnesta geenejä ja äitiäni joka ei koskaan tunkenu suuhuni itte nuolemaansa lusikkaa tms. Kummallakin vanhemmalla on suht hyvät hampaat ottaen huomioon että ovat syntyneet 40-luvulla korpeen. Kummallakin melekein kaikki omat hampaat viisaudenhampaita myöten tallella! :seko:

Joskus saattaa tosiaan mennä jopa päiviä etten pese ollenkaan. Jos pesen, niin ylleensä aamuisin koska nukkumisen jälkeen suussa on inha tunkkainen olo vaikka olisi illalla pessytkin hampaat. Hammastahna pitää toki huuhdella pois, mää inhoan lähes kaikkien tahnojen makua. Ihmisten ilimoille mentäessä toki pesen aina, mutta jos möllötän kotona niin ei sitä viitti vaivautua. Mulla on kyllä hiukan kellertävät hampaat, mutta olen lohduttautunu sillä että ne on sitten myös tod.näk. paljon kestävämmät kuin ameriikanvalkoiset hampaat. Eräällä kaverillani on luonnostaan aivan hirvittävän valkoiset JA ohuet hampaat ja hälläpä ompi sitten melkein aina reikä. Vaikka kuulemma pesee aamuin illoin ja käyttää maanisesti hammaslankaa. Hän ei jostain syystä tykkää ko kerron omista tavoistani...
Life is what happens to you while you're busy making other plans
cyan

ViestiKirjoittaja Tomte » Ke 30 Huhti 2008 17:03

Jos Sensodyne tai se Elmex ei sovi niin apteekeista saa kanssa näitä tahnoja, joissa ei ole tuota vaahtoamisainetta. Ne ei sitten kanssa vaahtoa oikeastaan ollenkaan, joten voi mennä hetki ennen kuin tottuu moista tahnaa käyttämään. Ja on ne aika paljon kalliimpiakin kuin nämä marketista saatavat. Sensodynea ostaessakin kannattaa lukea tuoteseloste tarkkaan sillä joissakin niiden tahnoissa ainetta on ja joissakin ei.
Tomte

ViestiKirjoittaja Jorssi » Pe 02 Touko 2008 02:00

Mä pesen hampaani aamuin illoin. Olen liian laiska käyttämään hammaslankaa, joten käytän tahnaa, jonka pitäisi puhdistaa hampaiden välitkin (olikohan Micro Granule). Joskus saatan ihan vaan unohtaa harjata hampaat, mutta aika harvoin tätä tapahtuu.

Mulla on ollut vaan kaksi reikää koko elämäni aikana ja nekin olivat molemmat intin aikana, jolloin mettäreissuilla ei juuri tullut hampaita pestyä. Sitten intin jälkeen "unohdin" käydä viiteen vuoteen hammaslääkärissä, kunnes lohkes hampaasta pala ja oli vähän pakko mennä. Paikkasivat lohjenneen hampaani ja muuta vikaa siellä suussa ei ollutkaan.

Mitään hammaslääkäripelkoa mulla ei nykyään ole, mutta joskus kymmenen vanhana multa poistettiin yks etuhampaista, koska olivat vähän ahtaasti siinä. Hirveenä ruiskuttelivat sitä puudutusainetta, mutta silti sattui niin paljon, että ihan itkuksi meni. Sen jälkeen muutaman vuoden jännitin aina hirveesti hammaslääkärissä käyntiä.

Ootteko muuten huomannu, että usein nuo lääkärien suositukset menee niin, että "yhdeksän kymmenestä hammaslääkäristä suosittelee tuote x:ää". Miksi se kymmenes ei suosittele? :salaliittoteoria:
"Hope is a good thing, maybe the best of things, and no good thing ever dies." - Red (The Shawshank Redemption)
Jorssi

ViestiKirjoittaja Lyyra » Pe 02 Touko 2008 02:11

Kymmenenneltä ei kysytä!
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Nugat » Pe 02 Touko 2008 18:27

Keskustelun innoittamana päätin eilen hampaiden pesun yhteydessä selvittää syyn aftoihin ja pieniin haavaumiin ikenissäni. Siis näitä aftoja ja haavoja ei ole pitkään aikaan ollut. Kämpillä käytän pepsodenttia, kuten kotonakin useimmiten, mutta meillä on aina varatuubi sensodynea jos hampaita vihloo.

Auh. Kuva

Tämä oli Sensodyn kokeilun tulos.
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja Mank » Pe 02 Touko 2008 19:33

Kävinpä tuossa parisen viikoa sitten kunnallisessa hammashoidossa paikkauttamassa kolme alkavaa reikää. Odoteltuani reiluset puoli vuotta sain viimein ajan ensin tarkastukseen ja sen jälkeen itse paikkaukseen.
Olin jo aiemmin päättänyt, et mitään puudutuksia ei tarvita. Kun viimeksi annoin puuduttaa leukani niin se oli huomattavasti epämielyttävämpää elää puoli päivää toinen poski tunnottomana kuin hetkellinen kipu.
Tunnin aikana lääkäri sitten poraili ja paikkaili ja kysy jokaisen paikkauksen jälkeen vointia ja toivotti onnea tulevaan. :P

Noh, nyttenpä on kalustot kunnossa eikä tod. näk. tarvitse muutamaan vuoteen näyttää hampaita... ainakaan hammaslääkärille. :peukku:
Mank

ViestiKirjoittaja Tomte » Pe 02 Touko 2008 22:34

En ole ikinä tajunnut, että miten joku voi sietää paikkauksen aiheuttamaa kipua mielummin kuin että ottaisi puudutuksen. Minulla on ollut kaksi reikää, josta toinen lapsena ja toinen aikuisiällä pari vuotta sitten. Lapsena paikattu reikä oli kait pieni, koska sen paikkaaminen ei sattunut mutta tuo tuoreempi reikä oli kait sitten jotain megakokoa, sillä sen paikkaaminen kävi niin kipeää ettei ikinä mikään.

Ehkä minulla on alhainen kipukynnyskin, mutta kun tämä paikkaaminen kävi niin kipeää, että sätkin kun mikäkin marionettinukke siinä hammaslääkärin tuolissa, ettei paikkaamisesta meinannut tulla mitään. Ja minulle tosiaankin oli laitettu puudutus, jota piti lisätä kahdesti ennen kuin päästiin kunnolla aloittamaan toimenpide. En siis olisi voinut kuvitellakaan paikkaamista ilman puudutusta.

Olen monesti kuullut ihmisten sanovan, että kestävät mielummin hetken kivun kun että olisivat puoli päivää leuka turrana. Onko heillä sitten vaan ollut niitä lightreikiä vai korkeampi kipukynnys vai mikä tässä on selittävänä tekijänä? :hämillään:
Tomte

ViestiKirjoittaja Lyyra » La 03 Touko 2008 01:59

Mulle tarjottiin puudutusta ekan kerran kun viisaudenhammas poistettiin.
Sitä ennen ei oltu puudutettu ikinäkoskaan, vaikka reikiä oli paikattu ja rautoja laitettu ja rautoja poistettu ja vaikka mitä tehty.
Rautojen laiton jälkeen olis kyllä kelvannut kulkea naama turtana vaikka koko viikko, kun ne tunaroi sen homman niin täydellisesti. *ikuisesti katkera*
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » La 03 Touko 2008 12:29

Hampaat pesen aamuin illoin (tosin viikonloppuna hampaiden peseminen aamulla usein unohtuu :sori: ). Hammaslankaa käytän sillointällöin, kun alkaa näyttämään siltä, että hampaiden väliin alkaa likaa kertyä. Useammin pitäisi käyttää, mutta se vaan unohtuu.

Reikiä mulla ei ole ollut koskaan :mrgreen: (joskus vuonna viis oli alkava reikä, josta ei ole onneksi kuulunut sen jälkeen mitään). Nyt vähän pelottaa, sillä yksi hammas on pari päivää tuntunut pikkuisen kipeältä. Toivottavasti ei ole reikä.

Hampaitani oiottiin ala- ja yläasteella kunnes kasvu loppui. Minun oli hirveän vaikea käsittää kavereita, jotka eivät käyttäneet hammastukiaan vaan huijasivat hammaslääkäriä, että he olivat muka käyttäneet. Itse olin äärimmäisen tunnollinen hammastukien käyttäjä.

Hampaat ovat tällä hetkellä melko suorat. Mutta niin hullulta kuin se kuulostaakin, nielaisen väärin! :pönde: Joka ikisellä nielaisukerralla työnnän kieltä hampaisiin, vaikka normaalisti kielen kuuluisi ilmeisesti olla kitalaessa. Tämä on suurin syy siihen, että alahampaani ovat menneet jonkin verran lomittain.

Hampaideni väri on melko kellertävä, mutta ei niin kellertävä, että se minua kovinkaan kovaa haittaisi. Teetä tulee kuitenkin litkittyä sen verran paljon, että ei ihmekään.

Mihin aikaan aamulla pesette hampaanne? Uusien ohjeiden (veljelle kerrottiin hammaslääkärissä) mukaan hampaat kuulemma pitäisi aamulla pestä ennen (!) aamupalaa. Jos hampaat pesee heti ruuan jälkeen, kiille kuulemma vahingoittuu. Itse pesen kuitenkin edelleen hampaat vasta aamupalan jälkeen. Sitä tapaa on vaikea muuttaa. Ja happamien ruokien tai juomien jälkeen pitäisi kuulemma odottaa ainakin tunti ennen kuin pesee hampaat.
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Tomte » La 03 Touko 2008 12:54

Pesen hampaat aamulla ennen aamupalaa, tai vaihtoehtoisesti yli puoli tuntia syömisen jälkeen. Näin minulle on hammasalan ihminen neuvonut ja tätä tyyliä olen sitten noudattanut. Siihen ennen aamupalan syöntiä pesemiseenkin tottuu aika nopeasti, itsekin kun ennen pesin vasta syömisen jälkeen.
Tomte

ViestiKirjoittaja Shay » La 03 Touko 2008 13:47

Tomte kirjoitti:Pesen hampaat aamulla ennen aamupalaa, tai vaihtoehtoisesti yli puoli tuntia syömisen jälkeen. Näin minulle on hammasalan ihminen neuvonut ja tätä tyyliä olen sitten noudattanut. Siihen ennen aamupalan syöntiä pesemiseenkin tottuu aika nopeasti, itsekin kun ennen pesin vasta syömisen jälkeen.

Näin minäkin oon kuullu, että pitäs tehä.

Aamulla en ossaa pestä hampaita kyllä ennen syömistä ja kiiressä tuo puoli
tuntia ei tule täyteen, mutta yritän kuitenkin tuota sääntöä jotenkin noudattaa.
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Shay
Hukkasusi

ViestiKirjoittaja Maija » La 03 Touko 2008 14:22

Tulipa tuossa mieleeni, että hampaiden pesun jälkeen kannattaa pitää ainakin kahden tunnin väli ennen kuin menee juomaan appelsiinimehua. Hammastahnan ja tuoremehun makusekoitus kun muistuttaa hämmentävän paljon oksennusta. Yhh.
Maija

ViestiKirjoittaja ismo vaara » La 03 Touko 2008 15:05

Maija kirjoitti:Tulipa tuossa mieleeni, että hampaiden pesun jälkeen kannattaa pitää ainakin kahden tunnin väli ennen kuin menee juomaan appelsiinimehua. Hammastahnan ja tuoremehun makusekoitus kun muistuttaa hämmentävän paljon oksennusta. Yhh.

- Muistaakseni kirpeiden mehujen (sitruuna, appelsiini) jälkeen ei saisi edes harjata heti hampaita. Happo ja harjaus yhdistelmä johtaa kiillevaurioihin - tai jotain sinne päin.

Itse pesen kaluston kaksi kertaa päivässä, useammin jos tulee syötyä paljon karkkia tai juotua sokerista kolaa. Suuvesi, hammaslanka ja -tikut kuuluvat myös perustyökaluihin. Lisäksi silloin tällöin putsaan hampaat ihan samurai tyylillä eli hankaan hampaat puhtaaksi kankaan palalla (pesu -hankaus -pesu). Pelottaako?
ismo vaara

ViestiKirjoittaja kaneli » La 03 Touko 2008 15:27

Mä pesen hampaat vasta aamupalan jälkeen. Ihan vain sen takia, kun sillä ne saa näyttämään vähän valkoisemmilta. Mä en edes nauti mitään happamia tuotteita aamiaiseksi, joten en usko sen juurikaan haittaavan.

Kiillevaurioita tosiaan tulee helposti, jos hampaitaan hinkkaa heti esimerkiksi appelsiinimehua juotuaan.
It's all make believe, isn't it?
kaneli
Vastarannan keijo

ViestiKirjoittaja Tomte » La 03 Touko 2008 15:43

Hampaiden pesu syömisen jälkeen voi vahingoittaa hampaita vaikkei söisikään appelsiinia tai muuta vastaavaa aamupalalla. Jotenkin se liittyi siihen, että syömisen jälkeen olosuhteet suussa on happamat ja jos sitten menet hinkuttamaan hampaita harjalla niin se pinta tosissaan ottaa osumaa herkemmin. Kun odottaa sen reilu puoli tuntia syömisen jälkeen, niin happamuudet ehtii tasoittua ja sitten voi turvallisempien olosuhteiden vallitessa myös harjata hampaansa.

Samaa asiaa on se, että xylitolpurukumin pureksiminen syönnin jälkeen nopeuttaa sitä suun olosuhteiden neutraloitumista. Muistattehan sen mainoksen missä Ruusun ajan Roopen näyttelijä varoitteli happohyökkäyksistä ja teki käsillään jotain (happo?)hyökkäystä imitoivaa liikettä? :D

Jos nyt muistin termit oikein, niin näin se pitäisi mennä.
Tomte

ViestiKirjoittaja Vanilla » La 03 Touko 2008 16:29

Mä en vain pysty pesemään hampaitani ennen aamupalaa, vaikka tiedänkin, että se kannattaisi. Syyni on erittäin pätevä: kahvi maistuu ihan kammottavalta heti hampaiden pesun jälkeen. Ei mulla ole aikaa odottaa, että se maku haihtuisi. Juon kahvini heti kun se on valmista ja vähän jäähtynyt. Sitä paitsi aamupuuron ja maidon maku jää ikävästi suuhun, jos hampaita ei pese enää aamupalan jälkeen.

Pyrin pitämään sen suositellun puolen tunnin välin aamupalan jälkeen ennen kuin pesen hampini, mutta aina ei ehdi.
"Kyllä se hyvin menee, kun vaan muistaa hengittää oikein."
Vanilla

EdellinenSeuraava

Paluu Känpillä