Laaksonen kirjoitti:Yks outous tuolla talon ihmisissä ihmetyttää. Kaikki kuvittelee olevansa valmiita ihmisiä. Parikymppiset toistelee: "Musta nyt tuli tämmöinen, en mä voi itselleni mitään." Ai, että se oli siinä. Et enää ihmisenä kasva ja et voi muuttaa tapojasi?
Olen ihmetellyt samaa. Kuvioon kuuluu myös se, että
toisten kyllä pitäisi muuttaa itsessään vaikka mitä, mutta itse "vaan ollaan tämmösiä". Yhtenäkin päivänä Maria valitti (vaihteeksi ei-selän-takana) jollekulle, kuinka tämän pitäisi vähän muuttaa käytöstään tai asennettaan tai mitä lie, ja suunnilleen seuraavassa lauseessa Maria puolusteli omaa "suorapuheisuuttaan" sillä että hän vain on tällainen.
Asukkaat uskovat olevansa paitsi valmiita myös parempia kuin seuransa. Näin voisi ainakin päätellä pudonneiden asukkaiden kommenteista Vapun "Mikä meni pieleen?" -kysymykseen. "Mä en ehkä tule toimeen tuollaisten diivailijoiden kanssa.

" "Mä ole ehkä vähän liian vahva persoona.

" Vika ei missään nimessä voi olla itsessä - se on muissa.
Marko lähti.

Olen hyvin helpottunut, koska Marko ei ollut minulle sellainen inhokki, jota olisi ollut mitenkään hauska inhota, vaan Markon katsominen oli yleensä kiusallista, vaivaannuttavaa ja luotaantyöntävää. Tosin muutaman viimeisen päivän aikana Marko oli ainakin koosteissa suht näkymätön - johtuiko sitten leikkauksesta vai oliko Markolla kisaväsymystä vai oliko hän tietoinen yleisestä Markon vastaisesta rintamasta talossa.
Johan on oikeassa siinä, että tupakkiringillä on oma juorukerhonsa. En kuitenkaan usko, että tämä närkästyttää Johania mistään kovin moraalisista syistä, koska tilaisuuden tullen Johan kyllä näyttäisi osallistuvan mustamaalaamiseen ihan mielellään. Johania vain ottaa päähän, kun hän ei olekaan talon kingi.
Sinänsä ihan mielenkiintoista olisi miettiä sitä, että jos Maria, Andreas ja Niko todella sanelisivat sen, ketkä talossa saavat nimeämispisteitä, niin miten kolme ihmistä saisi yli kymmenen hengen yhteisössä niin suuren vaikutusvallan. Itse en usko, että juorukerholla olisi ihan hirveästi ollut vaikutusta ainakaan tähänastisiin nimeämisiin. Nimetyt ovat olleet ihan selkeästi jotenkin ulkopuolisia tai joukkoon sopeutumattomia - juuri sellaisia joita muinakin vuosina on alussa nimetty. Kukaan ei myöskään ole sattunut olemaan mikään kansan suosikki, josta olisi ollut uudeksi Pertuksi/Miraksi/Kadiksi.