Kakkua! Piirakkaa! Pullaa! Muffinssia! Keksiä!

Re: Kakkua! Piirakkaa! Pullaa! Muffinssia! Keksiä!

ViestiKirjoittaja Aurora B. » To 23 Loka 2008 14:48

Oikeastaan Smithers voisit harkita muuttamista tänne länsirannikon suuntaan. Mä voisin olla sun kaveri, kävisin vaikka päivittäin kylässä :superhymy:
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja urakka » To 23 Loka 2008 22:00

Tuuloman tortun kirjoitusasu taitaa olla vähän katsojan silmässä, jotku sanoo tuuloman ja jotku tuulaman. Sama torttuhan siellä nimen takana piileskelee. Onko kukaan muuten koskaan ite tehnyt isoa annosta sitä? Mie nimittäin olen, uskomatonta vääntämistä, vielä ko eka kerralla suorilta päätin tehdä tupla-annoksen ko oli joku sukulaisten kokoontumisajo tiedossa. Jauhoja, kananmunia, sulaa rasvaa ja mitä kaikkea sinne taikinaan nyt ajetaan oli aivan joka paikassa. :virne: Mutta lopputulos oli silmiä ja makuhermoja hivelevä, ja sain kyllä aivan täysin pisteet himaan. Ei jälkikäteen harmittanut, ko kaikki yhteen ääneen kehu että jopa on maukasta kahvileipää. :viileä:

Ostin tänään jauhosiivilän, sellaisen millä ruokaohjelmissa rämpsytetään jauhot ilmavasti taikinaan. :superhymy: Nyt tarvii enää hankkia vatkain joka on tehty 1990-luvun tällä puolella. :virnu:
Miten hyvä on unohtaa: vain silloin voi rakastaa.
urakka

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » Pe 24 Loka 2008 08:32

[OT]
Aurora B. kirjoitti:Oikeastaan Smithers voisit harkita muuttamista tänne länsirannikon suuntaan. Mä voisin olla sun kaveri, kävisin vaikka päivittäin kylässä :superhymy:

Olen muuten oikeasti harkinnut että sitten kun on varaa ja tarpeeksi kyllästyn pääkaupunkiseutuun, muutan vähän länsirannikompaan paikkaan :virne:

Pikkuvinkki muuten jos joku haluaa pikalaihduttaa: kannattaa syödä melkein yksinään kokonainen satsi luumuvaahtoa. Jätän yksityiskohdat likaisen mielikuvituksenne varaan :bubbles:
[/OT]
"Real men are not intimidated by physical threats against their personal selves, and, ironically, neither am I. "
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Pe 24 Loka 2008 14:54

Jään odottelemaan tuparikakkuja :superhymy:

Aion yllättää paremman puoliskoni hakemalla kotimatkalla tarvikkeet pätkiskakkuun ja pyöräyttää sellaisen hälle iltasella. ...Ja ehkä vähän itsellenikin :keijo:

:kuola:

Pistin ostoslistaan myös tarveaineet Saden tattarileipää varten. Katotaan, onnistuuko :D

Tule hyvä kakku, älä tule paha kakku. Tai leipä.

Nämä järisyttävät uutiset tarjosi Aukun leivontailmoitusluontoinen tiedotusosasto Kuva
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja puolikarkea » Pe 24 Loka 2008 15:15

[ot] Miusta tuo kivikasa on aina yhtä huvittava. [/ot]

Pitäis joku päivä käydä tää ketju läpi ja kirjotella ohjeet ylös. Mulla on rähjääntynyt reseptivihko, johon oon pistänyt ruokaohjeita talteen kohta kymmenen vuotta. Esikuvana toimi äiti, jolla on samanmoinen. :sydän:

Itse voisin jakaa kanssa yhden ihanan omenapiirakkareseptin, jota alkusyksystä kokeilin. Resepti on Valion Meillä kokataan -kirjasta.

Rahka-omenakakku

Pohja
100 g voita
1 dl sokeria
1 muna
2 ½ dl vehnäjauhoja
1 tl leivinjauhetta

Täyte
500 g maitorahkaa
2 dl kuohukermaa
2 munaa
1 ½ dl sokeria
puolen sitruunan mehu
1 tl vaniljasokeria

Päälle
3 omenaa
sokeria ja kanelia

Valmista pohja. Vaahdota voi ja sokeri. Vatkaa joukkoon muna ja lisää jauhot, joihin on sekoitettu leivinjauhe. Pohjusta leivinpaperilla halkaisijaltaan 24 cm:n irtopohjavuoka. Voitele vuoan reunat. Levitä taikina vuoan pohjalle ja reunoille. Sekoita täytteen ainekset hyvin keskenään ja kaada vuokaan. Kuori omenat (itse jätin kuoret, koska käytin kotimaisia omenoita) ja poista niistä siemenkodat. Leikkaa omenat ohuiksi viipaleiksi ja lado täytteen päälle ympyrän muotoon. Sirota päälle kanelia ja sokeria. Paista 175 asteessa noin 1 tunti. Anna jäähtyä kylmäksi ja irrota vasta sitten vuoasta.
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

ViestiKirjoittaja Crux » La 25 Loka 2008 19:17

Miten ihmeessä te ihmiset voitte leipoa noin paljon ja syödä noin paljon ihanuuksia turpoamatta kuin leipätaikinat? :O: Minun ainakin pitää rajoittaa leipominen vain erityistilaisuuksiin koska muutoin lihoisin näistäkin mitoistani varmaan liikuntakyvyttömäksi!
Let me tell you something, pendejo. You pull any of your crazy shit with us, you flash a piece out on the lanes, I'll take it away from you, stick it up your ass and pull the fucking trigger 'til it goes "click."
-Jesus Quintana
Crux

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Ma 27 Loka 2008 16:37

Paree pualisko pisti ranttaliksi ja tekikin itse Pätkiskakun! Oli (ja on, näin ip-kahvien kera) ihan järjettömän hyvää :tipahdus:

Me ei juurikaan olla ehditty leipoa pitkiin aikoihin, erityisiä juhlia lukuun ottamatta. Mutta nytkin pistettiin suurin osa kakusta pakkaseen odottamaan hetkiä, kun on pakko saada jotain makeaa :D Mun dieetillehän mörssääminen sopisi, kun kulutan niin paljon, että tarpeellisen energian saanti tuntuu olevan se ongelma. Ei vain viitsisi tuollaisesta hötöstä sitä energiaa ottaa :p Ja pitää tuon toisen linjoista yrittää pitää vähän huolta.

Ai niin, se tattarileipä. Muistin, että hiivaleipomukset ovat se Akilleen kantapää... Urheana tyttönä tein sen leivän silti. Ja kun sain sen uunista, en voinut olla miettimättä, että holahtiko taikinaan sittenkin laastijauhoa ruisjauhon sijaan... :o Hyvää se oli. Mutta melko... tiivistä :pahis:

Olisiko hiivan pitänyt olla kuivahiivaa vai oikeaa hiivaa? Tein oikealla... Ja tattarimaito oli selkeästi sormea lämpimämpää, kun sen jauhojen sekaan hulautin. Veivasin, nostatin, veivasin, nostatin, ihan ohjeiden mukaan, ja silti jäi ilmavuus vain haaveeksi. Taikina oli kohoilemassa uunin läheisyydessä (joka paistoi Pätkiskakkua) liinan alla. Mitähän mä tein väärin? :huoh:
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja irvikissa » Ma 27 Loka 2008 17:45

Aurora B. kirjoitti:Ai niin, se tattarileipä. Muistin, että hiivaleipomukset ovat se Akilleen kantapää... Urheana tyttönä tein sen leivän silti. Ja kun sain sen uunista, en voinut olla miettimättä, että holahtiko taikinaan sittenkin laastijauhoa ruisjauhon sijaan... :o Hyvää se oli. Mutta melko... tiivistä :pahis:

Olisiko hiivan pitänyt olla kuivahiivaa vai oikeaa hiivaa? Tein oikealla... Ja tattarimaito oli selkeästi sormea lämpimämpää, kun sen jauhojen sekaan hulautin. Veivasin, nostatin, veivasin, nostatin, ihan ohjeiden mukaan, ja silti jäi ilmavuus vain haaveeksi. Taikina oli kohoilemassa uunin läheisyydessä (joka paistoi Pätkiskakkua) liinan alla. Mitähän mä tein väärin? :huoh:

En ole asiantuntija, mutta olen leiponut käytännössä kaiken syömäni leivän kesästä saakka, joten mulla on arveluita.

Minusta tuo Saden ohje vaikutti siltä, että hiivan olisi ehkä pitänyt olla kuivahiivaa. Kuivahiivahan sekoitetaan jauhoihin ja käytetään lämpimämpää nestettä. Tuorehiiva liuotetaan kädenlämpöiseen nesteeseen. Tai näin olen ymmärtänyt.

Tiiviyteen vaikuttaa myös jauhojen määrä. Ainakin itselläni jauhoja saattaa joskus vilahtaa vähän liikaa, jolloin tuloksena on kova ja tiivis leipä.

Mutta. Ainakaan itse en saa omatekoisesta leivästä koskaan semmoista ilmavaa höttöä kuin kaupan (vaaleaksi luokitellut) leivät on. Olen arvellut sen johtuvan siitä, että kaupan leipä, vaikka olisi terveellisenä markkinoitua kuituista sekaleipääkin, on kuitenkin suurelta osin vitivalkoista kevyttä vehnäjauhoa. Itse taas käytän pelkästään kokojyvä-, graham- ja ohrajauhoja plus leseitä, siemeniä ja muita kropsuja, jotka on sen verran raskaampia, että tavallinen hiiva ei ehkä jaksa niitä nostattaa. Teollisessa leivässähän käytetään jotain hämärää nostatusainetta (mistä sais E-numerot suomeksi?), mitä lie se on?
irvikissa

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Ma 27 Loka 2008 18:19

Ehkä toimin sitten väärin sen hiivan kanssa. Sitä kyllä hetken aikaa pähkäilin valmistusprosessissa, mutta olen niin tottumaton hiivaleipuri, etten nähnyt mitään outoa tuorehiivan ripottelussa jauhoihin. Jauhoja käytin vähemmän kuin ohjeessa, kun alkoi tuntua taikina sellaiselta, ettei viitsi niitä enempää laittaa. Ehkä niitäkin tuli kuitenkin liikaa.

Untuvanpehmoisaa leipää en edes halua, mutta tuo oli tosiaan... TIIVISTÄ :p Vielä olisi puoli pakettia tuorehiivaa jääkaapissa, pitäisiköhän tehdä toinen leivontaharjoite? :keijo:

E-koodeista en tiedä, mutta mun ohjenuorana ruokaostoksia tehdessä on, että mitä vähemmän niitä tuoteselosteesta löytyy, sen parempi.
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja Sade » Ma 27 Loka 2008 20:02

Minä olen kyllä käyttänyt tuossa leivässä tuorehiivaa ongelmitta. Luulenkin, että ongelmana on ollut jauhojen määrä. Jauhothan ovat leivänleipomisessa kovasti arvoituksellinen asia. Toisin kuin esim. kakkujen leipomisessa, jauhojen suhteen ei voi noudattaa kirjaimellisesti ohjeen määriä, vaan täytyy mennä aika lailla sormituntumalla. Samaan leipäänkin saattaa eri leipomiskerroilla mennä ihan eri määrä jauhoja, puhumattakaan siitä, että eri leipurien käsissä taikina vaatii eri määrän jauhoja. Salaperäistä. :salaliitto:

Tuon tattarileivän on kyllä tarkoituskin olla koostumukseltaan aika tiivistä - vaikka ei toki ihan mitään jäliuunileivän luokkaa. Helposti leikattavaa ja pureskeltavaa siis. Jauhoja kannattaa kuitenkin alustusvaiheessa tosiaan lisätä aika varovasti ja panostaa vaivaamiseen jauhojen määrän sijaan. Itselläni tuosta leivästä on aina tullut sellaista, että kuori on varsin rapea, ja sisus on kiinteä mutta mehevä.
Sade

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Ti 28 Loka 2008 11:02

Päätin jo testata ensi viikonloppuna uudestaan, oli se kuitenkin sen verran hyvän makuista :D Nyt aion pitää silmällä sitä jauhojen määrää.

Unohdin pettymykseltäni kertoa, että silarivuoka toimi kuin unelma! Ehkä niitä pitää ostaa lisää :raps:
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ti 28 Loka 2008 12:18

Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja irvikissa » Ti 28 Loka 2008 18:48

Lyyra kirjoitti:E-koodiavain.

Kiitos Lyyra.

En kyllä tullut hullua hurskaammaksi. Nostatusaineet kuuluvat osastolle "nostatusaineet" ja "hapot ja happamuudensäätöaineet". En tiedä mitä ne ovat. Toisaalta ihan sama, leivässä en niitä ainakaan tietääkseni syö.
irvikissa

ViestiKirjoittaja L-S » La 01 Marras 2008 19:37

Tein pätkiskakun. En ole koskaan tehnyt sellaista aiemmin, enkä sitten tiedä olisiko nytkään kannattanut. Olihan se ihan hyvää, mutta totta kai myös järkyttävän makeaa. Kai se olisi pitänyt osata aavistaa, viimeistään siinä vaiheessa kun jouduin erikseen lähtemään lähikaupasta hakemaan lisää sokeria, mutta toisaalta mä aina kuvittelen olevani ihminen, joka tykkää makeasta. Ehkä mullakin on kuitenkin rajani. :p

Toivottavasti se säilyy pakastimessa hyvänä, niin voin myöhemmin ensi viikolla tarjota sitä isänpäiväkakkuna, kun en muutakaan pääse/ehdi leipomaan. Tietenkin sopii myös toivoa, että se asianosaiselle kelpaa.

Muoks. Ihan tosi, hieman ällöttää nyt jo kun katsonkin tuota kakkua. En ole varma pystynkö syömään enää yhtään palaa. :keijo: Mutta ei sitä nyt poiskaan voi heittää.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja urakka » Ma 03 Marras 2008 00:08

Tekasin viikonloppuna täytekakun, josta tuli hyvä. Tehin sellaisen version, että kakkupohjassa oli kaakaota ja päällä suklaarouhetta. Väliin laitoin appelsiinimarmeladia, ja koko höskän kostutin Jaffalla. Hetken harkitsin että olisin ajanut sitä kaakaota myös kermavaahtoon, mutta joku kohtuus sentään. :virne: Lopputulos ei ehkä visuaalisesti ollut kaikkein vaikuttavin, ko en oo koskaan ollu mikään pursottimen paras ystävä, mutta maku oli aivan hyvä. Ainakin se katos valonnopeudella paikalle kutsuttujen kavereiden suihin, mutta mikäpä sinne ei häviäis. :p

Piti harjoitella isänpäivää varten, ko kävi käsky että on mun pitää "keitrata" ne kekkerit.
Miten hyvä on unohtaa: vain silloin voi rakastaa.
urakka

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » Ti 18 Marras 2008 14:18

Laiskuus on iskenyt, ei ole viitsinyt leipoa mitään :haukotus:

Siksi olin iloisesti yllättynyt Wired-lehden wikissä julkaistusta Suklaakakku kahvikupissa mikroaaltouunissa valmistettuna, vie viisi minuuttia-oppaasta.

Kaikkia noita tarvikkeita voisi periaatteessa säilyttää toimistolla, koska wikimerkinnän keskusteluissa mainitaan että kananmunan voisi korvata omenahillolla tai kananmunajauheella...hmmm...sainkin äsken aivan uuden mikroaaltouunin kestävän mukin...:raps:
"Real men are not intimidated by physical threats against their personal selves, and, ironically, neither am I. "
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith

ViestiKirjoittaja Santalaceae » Ti 18 Marras 2008 15:54

Mr. Smith kirjoitti:Laiskuus on iskenyt, ei ole viitsinyt leipoa mitään :haukotus:
Kaikkia noita tarvikkeita voisi periaatteessa säilyttää toimistolla, koska wikimerkinnän keskusteluissa mainitaan että kananmunan voisi korvata omenahillolla tai kananmunajauheella...hmmm...sainkin äsken aivan uuden mikroaaltouunin kestävän mukin...:raps:

Voi olla, että kananmunaa ei edes tarvitse erityisesti korvata millään, kunhan lisää vain hieman enemmän nestettä (esim. kauramaitoa). Ainakin kaikki muffinssi- ja pullataikinat onnistuu ilman kananmunaa loistavasti. Tuossa taikinassa kananmunaa on kyllä aika paljon suhteessa muihin aineisiin, mutta itse kokeilisin silti vaan jättää kananmunan pois. Tai sitten saattaisin lisätä taikinaan muussattua banaania tai juurikin sitä omenahilloa. Vaihtoehtoja kyllä riittää.
Santalaceae

ViestiKirjoittaja Deni » Ke 19 Marras 2008 02:06

Yöhiipparoidessani sorruin kokeilemaan tuota mukikakkua. Ja ystävät, voin kertoa, ei kannata.

Mun kakussa olisi saanut olla enemmän sokeria (käytin tummaa kaakaota kun muuta ei ollut), mutta edes se ei olisi kakkua pelastanut. Kuiva ja kuminen pallo, joka olisi varmasti kimmonnut seinästä. Eikä maistunut oikeastaan miltään. Kyllä sitä hetken nakersi, mutta loput annoin suosiolla koiralle, joka luultavasti piti siitä enemmän.
What's so amazing about really deep thoughts?
Deni

ViestiKirjoittaja @gen.fi » Ke 19 Marras 2008 22:03

Tuo tummakaakao on luultavasti syy siihen lättänäiseen kakkuun.
Noissa ohjeissahan pitäisi käyttää kaakao valmisjuoma jauhetta.
Eli sellaista joka voidaan kaataa kuumaan tai kylmään veteen.
Noissa kun on ainakin puolet maitojauhetta. Käsittääseni voin olla väärässäkin.
Elämä on tie jonka määränpäätä en voi valita, vain suunnan sille.
@gen.fi

ViestiKirjoittaja theia » To 20 Marras 2008 00:03

No joo, mäkin kokeilin ennen Denin viestin lukemista kun haahuilin illalla. Ite tein O'boystä ja kumimaista ja pahaa siitä enikeis tuli :p
diamonds in the trees pentagrams in the night sky
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja Pvi » Pe 21 Marras 2008 03:34

Toimiskohan mukikakku, jos sen sekottaisi toisessa järjestyksessä?
Kakkuihin kun ei yleensä haluta saada aikaiseksi sitkoa, niin jauhoja
tulisi vatkata mahdollisimman vähän. Eli jos ensiksi laittaisi munan ja
sokerin. Vatkaisi niitä hetken haarukalla. Sitten öljyn ja lopuksi vasta
kaakaon ja jauhot.
Ja jos mahdollista niin ei käytä pullajauhoja, joissa sitä sitko-ominaisuutta
on erityisesti korostettu.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » To 04 Joulu 2008 08:59

En ole ihan varma, kuuluuko tämä tänne, mutta....

Millainen on kerman säilyvyys silloin, kun sitä käytetään leivoksissa? :keijo:

Tarkoitus on nimittäin tehdä kaverille joululahjaksi (kommuni---kaupallisen joulun vastustaja haluaa "itsetehdyn lahjan" :epäilevä:) luumuvaahtoa ja leivoksia, joissa on kermaa.
Eli jos laitan esim. luumuvaahdon hienoon lasipurkkiin, ja lasipurkkiin jonkin hienon liinakannen, niin säilyykö vaahto lämpimässä kauankin (samassa paketissa muiden kanssa) vai pitääkö laittaa erillispakettiin, jossa lukee "säilytä kylmässä"? Entäs miten asian laita mahtaa olla leivoksissa (keksejä jne.) ? :raps:
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith

ViestiKirjoittaja Santalaceae » To 04 Joulu 2008 11:11

Luumuvaahdon säilyttäisin ehdottomasti kylmässä, koska kerma on herkkää pilaantumaan. En itse haluaisi syödä edes paria tuntia lämpimässä ollutta kermasysteemiä. Luulisi, että vaahdon rakennekin kärsisi lämpimässä. Keksit säilyvät varmaan paremmin, mutta sekin riippuu keksistä.
Santalaceae

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » To 04 Joulu 2008 12:45

Kiitos tiedosta :)

Taitaa nyt ehkä kuitenkin mennä siihen, että teen karkkeja (reseptit löysin Hellapoliisilta).

Nyt pitäisi vaan löytää hyvä karkkilaatikko, mutta se ei taida enää kuulua tänne ;)
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith

ViestiKirjoittaja @gen.fi » To 04 Joulu 2008 17:04

Mr. Smith kirjoitti:Nyt pitäisi vaan löytää hyvä karkkilaatikko, mutta se ei taida enää kuulua tänne ;)

Jos löytäisit jostain tuohta, niin taittelisit tuokkosen makeisille :lanppu:
Elämä on tie jonka määränpäätä en voi valita, vain suunnan sille.
@gen.fi

EdellinenSeuraava

Paluu Murkina