Kielenhuolto (ex KOP)

Re: Kielenhuolto (ex KOP)

ViestiKirjoittaja Shay » Pe 24 Loka 2008 23:57

DarkSide kirjoitti:Arvostamani asiantuntijat ja osaajat sen sijaan usein ovat suullisilta taidoltaan kömpelömpiä.

:hymyhali: Toivoa siis on...
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Shay
Hukkasusi

ViestiKirjoittaja Santalaceae » Su 09 Marras 2008 19:40

Tämä kuuluu ehkä eniten tähän ketjuun, vaikka onkin hieman OT:
Minä inhosin lukiossa äidinkielentunteja hieman samaan tapaan, kuin monet kammosivat liikuntatunteja. Pelkäsin ainekirjoitusta yli kaiken, koska en pärjännyt siinä vaikka mielestäni yritin parhaani mukaan. Ikävimmät koulumuistoni liittyvät juuri äidinkielen opettajiin, ja lukion ainekirjoitus tuhosi kaiken ilon kirjoittamisesta (ja lukemisestakin) moneksi vuodeksi. Mikään äidinkielen tuntimäärän lisääminen tuskin olisi auttanut, koska pelkkä opettajan ajatteleminen sai minut kauhusta kankeaksi. Opettaja oli mielestäni ahdasmielinen, ymmärtämätön eikä tippaakaan kannustava. Ehkä tästä syystä en oppinut lukiossa kirjoittamisesta yhtään mitään. Elin käsityksessä, että toiset vaan osaavat kirjoittaa ja toiset eivät, joten pilkkusääntöjen opettelu ei kiinnostanut.

Tämä siitäkin huolimatta, että luin lapsena paljon ja olin muissa aineissa hyvä oppilas. Pystyn siis ihan hyvin ymmärtämään, miksi jotkut eivät opi kirjoittamaan koulussa, kun minäkään en oppinut. Vaikka onhan se toisaalta kummallista, että en ole tajunnut opetella pilkku- ja oikeinkirjoitussääntöjä lukiossa, kun ne eivät ole mitään rakettitiedettä. Nykyään kantani pilkkusääntöihin on neutraali. Yritän seurata niitä, mutta en kiinnitä huomiota muiden pilkkuvirheisiin.
Santalaceae

ViestiKirjoittaja Shay » To 13 Marras 2008 21:19

Valistakaa tyhmää.

"Kaksi naista istuu" vai "Kaksi naista istuvat"? :friikki: Onko toinen täysin väärin?
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Shay
Hukkasusi

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » To 13 Marras 2008 21:34

Laulukin sen kertoo: "Kolme varista istui aidalla..." :kailotus:
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » Pe 14 Marras 2008 11:47

Mulla on hämärä muistikuva, että jossain kielenhuolto-oppaassa olisi sanottu molempien olevan periaatteessa oikein, mutta että yksikkömuotoinen verbi olisi suositeltavampi.
Täysin mutu-tuntumaa, kun ei ole aikaa (eikä energiaa) tarkistaa. :sori:
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't.
- Douglas Adams -
Lumikki75

ViestiKirjoittaja Vanilla » Pe 14 Marras 2008 23:27

Mun oli pakko tarkistaa. :virne:

Tuossa tapauksessa pitäisi mun mielestäni kirjoittaa nimenomaan istuu, ja monikollinen muoto on väärin. Pääsääntö on Itkosen Uuden kielioppaan mukaan se, että jos subjekti on yksikössä, verbikin tulee yksikköön.

Tässä lauseessa subjekti on lukusana kaksi ja tuo naista on subjektin partitiivitäydennys.

Näissä tapauksessa tietysti helposti sekoittaa sanojen merkityssisällön, joka on monikollinen, niiden kielelliseen muotoon. :D
"Kyllä se hyvin menee, kun vaan muistaa hengittää oikein."
Vanilla

ViestiKirjoittaja teuwo » Ke 19 Marras 2008 14:44

Jälleen kerran Norssin ruokalista ilahduttaa lukijoitaan uudistetulla kieliopilla.

Kun, joka päivä tekee pienet harjoitukset, ei pahimmankaan vyyhdin kanssa tule ongelmia.
Vuoden ajat vaihtuvat, mutta hyvät ystävät pysyvät
teuwo

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » Ke 19 Marras 2008 17:01

teuwo kirjoitti:Kun, joka päivä tekee pienet harjoitukset, ei pahimmankaan vyyhdin kanssa tule ongelmia.
Vuoden ajat vaihtuvat, mutta hyvät ystävät pysyvät

:virne:
Ei tuo samassa ruokalistassa oleva "Mini-maissisuolapähkinärisotto" ole ollenkaan hassumpi sekään.
- Douglas Adams -
Lumikki75

ViestiKirjoittaja Shay » Ti 02 Joulu 2008 22:13

Nokia hakee töihin:
Haemme Peltolan yksikön mekaniikka ja materiaalitestaus laboratorioon osa-aikaista työntekijää.
Työhön kuuluu matkapuhelinten tuotekehitykseen liittyvien testien tekeminen, raportointi ja erinäiset laboratorio työt.

Kiva, että Nokialla on noin pätevää porukkaa. :tilt:
Shay
Hukkasusi

ViestiKirjoittaja Maija » La 06 Joulu 2008 13:52

Tekstiä, jossa suunnilleen kaikki on pielessä.

Kertokaa ihmeessä, jos häiritsee, että linkitän yksityisen henkilön tekstiin. Poistan kyllä, jos näin on. Samat perustelut minulla kuitenkin kuin Vanillalla tuossa aiemmin: kyseessä on julkiseksi tarkoitettua tekstiä.
Maija

ViestiKirjoittaja Dnd » La 06 Joulu 2008 15:11

Maija kirjoitti:Tekstiä, jossa suunnilleen kaikki on pielessä.

Kertokaa ihmeessä, jos häiritsee, että linkitän yksityisen henkilön tekstiin. Poistan kyllä, jos näin on. Samat perustelut minulla kuitenkin kuin Vanillalla tuossa aiemmin: kyseessä on julkiseksi tarkoitettua tekstiä.

Kieltämättä oli tekstissä virhettä toisen perään. (Minua häiritsi enemmän kylläkin ne jutut itsessään ja se toistaminen, että joku tulee ja haukkuu. Joku ei nyt välttämättä voi oikein hyvin.)
Onko olemassakaan kokonaista totuutta?
Dnd
Outo marsilainen kivi

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » Ma 08 Joulu 2008 12:03

"vanha svingsi katseli ylväänä aavikolle..."
:rotflmao:

Ja auts. Toivon, että kyseessä on lukihäiriö eikä vain välinpitämättömyys.
- Douglas Adams -
Lumikki75

ViestiKirjoittaja Fantsu » Ma 08 Joulu 2008 13:11

Dnd kirjoitti:(Minua häiritsi enemmän kylläkin ne jutut itsessään ja se toistaminen, että joku tulee ja haukkuu. Joku ei nyt välttämättä voi oikein hyvin.)

Ei ehkä, mutta sain kuvan, että herjaamista on ihan oikeasti tapahtunut - ei vain kirjoittajan päässä. Silloin vika on kyllä haukkujien päässä.
Fantsu

ViestiKirjoittaja Purple » Ma 08 Joulu 2008 13:42

Maija kirjoitti:Kertokaa ihmeessä, jos häiritsee, että linkitän yksityisen henkilön tekstiin. Poistan kyllä, jos näin on. Samat perustelut minulla kuitenkin kuin Vanillalla tuossa aiemmin: kyseessä on julkiseksi tarkoitettua tekstiä.

Anteeksi nyt vaan, mutta mulle tuli hieman ilkeä olo tästä linkkauksesta. Toki kirjoitusasussa on vaikka mitä korjaamista, mutta mun mielestä ei ole ihan asiallista toisella foorumilla kommentoida yksityisen ihmisen tekemisiä. Varsin epämiellyttävää tässä tapauksessa on se, että kirjoittaja itse sivuillaan sanoo saaneensa paljon ikävää palautetta teksteistään, ja kokee sen kiusaamisena, kuten Fantsu jo sanoikin.

Mitenköhän ikävältä siitä tuntuisi, jos jostain syystä sattuisi eksymään tänne ja huomaisi, että ikävä palaute jatkuu muuallakin kuin galleriassa? Tekstinsä on julkista, silti mun mielestä olisi kivempaa olla puimatta yksityisten ihmisten tekemisiä.
Purple

ViestiKirjoittaja Kuolo » Ma 08 Joulu 2008 14:01

Vaikka miun mielestä julkinen teksti on avoinna arvostelulle, näyttää tässä tapauksessa kirjoittajalla olevan ongelmia jo ihan riittävästi. Poistin siis linkit.
Kuolo
Site Admin

ViestiKirjoittaja Maija » Ma 08 Joulu 2008 16:19

Kuolo kirjoitti:Vaikka miun mielestä julkinen teksti on avoinna arvostelulle, näyttää tässä tapauksessa kirjoittajalla olevan ongelmia jo ihan riittävästi. Poistin siis linkit.

Ja hyvä näin. Tarkoitukseni ei missään nimessä ollut olla ilkeä kyseistä kirjoittajaa kohtaan, ja siksi epäröinkin tuota postaamista. Taholta, josta itse sain linkin tuonne, sain kuulla, että kirjoittaja ilmeisesti mainostaa kirjoituksiaan saadakseen lisää lukijoita. Siinä tapauksessa teksti on asetettu arvosteltavaksi. Kyseisen henkilön henkistä tilaa taas oli ainakin minun vaikea lähteä arvailemaan.

Kiitokset siis Kuololle.
Maija

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ti 20 Tammi 2009 18:01

Nina Mikkos -kohun jälkimainingeissa eksyin Timo T. A. Mikkosen kotisivuille tutkimaan, että kuka tämä kaveri nyt edes on, ja miksi tiedän hänen nimensä. Sedän elämäkerta on vähintäänkin mielenkiintoista luettavaa, mutta viimeiset virkkeet vetivät pohjat. Milloinkas nuo MTA Mikkoset oikein ovatkaan syntyneet? :riips:

Timo T. A. Mikkonen kirjoitti:Timo T.A. Mikkonen on naimisissa kampaajamestari Nina Mikkosen kanssa ja heillä on vuonna 2002 ja 2003 syntyneet pojat, Mikael Tapio Antero (s. 1971) ja Matias Timo Anshelm (s. 1978). Timo T.A.:lla on edellisestä avioliitosta kaksi aikuista lasta, Tero ja Terhi, 24.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Vanilla » Ti 03 Helmi 2009 20:06

Olen aivan hämmentynyt. Opin tänään, että on arkista kielenkäyttöä sanoa (/kirjoittaa, paremminkin) opiskelevansa tai olevansa yliopistolla, mieluummin pitäisi siis sanoa yliopistossa. Ilmeisesti oikeammin olisi sitten myös kävellä yliopistoon eikä yliopistolle, vai olisiko? En löydä tuohon virallista kantaa mistään kirjasta.

Kumpi teistä kuulostaa paremmalta? Tajusinkohan jotain väärin? :riips: Kielikorvani ei enää toimi, kun olen muutaman tunnin korjaillut tekstejä.
"Kyllä se hyvin menee, kun vaan muistaa hengittää oikein."
Vanilla

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ti 03 Helmi 2009 20:16

Lauseessa "Olen opiskellut Helsingin yliopistossa vuodesta 1975." ilman muuta tässä muodossa. Paikkana sitten riippuu varmaan jo kaupunkikohtaisista eroista. Helsingissähän ei sinänsä varsinaisesti ole yhtä yliopistoa, vaan on erikseen Päärakennus, Porthania, Metsätalo, Franzenia ja niin edelleen.

Kaikesta tästä huolimatta sanoisin varmaan rakennuksia tuntemattomalle, että olen "yliopistolla", jos vaikka Päärakennuksesta soitan.

Inessiivi viittaa mielestäni abstraktiin olemiseen yliopiston jäsenenä, ei niinkään konkreettiseen sijaintiin. Kun ei se yksi rakennus kuitenkaan ole koko yliopisto, jos henkisetkin ulottuvuudet otetaan huomioon.
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja teuwo » Ma 27 Huhti 2009 12:21

Työnhakuilmoituksessa viimeinen lause piristi päivää :virne:

Tehtävä edellyttää kirjoitettua ja puhuttua suomen kielen täydellistä hallintaa.

On ehkä ihan aiheellista, että yritys X etsii paremman kielikorvan omaavia yksilöitä. ;)
teuwo

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ke 24 Kesä 2009 11:52

Nokia mainostaa: "Ota kaikki irti Nokia 3109 classic -puhelimestasi"

:virne:

Tarviiko ruuvvaria?
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ti 30 Kesä 2009 19:38

Käännösohjelmalla tehtynä sinunkin mainoksesi voisi kukkia: "Oletko sinkku? Löytää oikea päivämäärä. be2.fi"

:hämillään:
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja Galileo » Ti 28 Heinä 2009 12:33

Vuokrataan autopaikka 50 /kk

...Lukee talon ilmoitustaululla. Halutaanko siinä antaa vuokralle, vai ottaa vuokralle? Jos vuokraan jotain, olenko vuokranantaja vai vuokralainen? Onko siihen jotain sääntöä?
Rock out, rock out, with your cock out.
Impress your lady friends,
Rock out, rock out, rock out,
'Til your life is at an end.
Galileo

ViestiKirjoittaja Fantsu » Ti 28 Heinä 2009 12:51

Olen miettynyt joskus samoja asioita. Mun mielestä noin yksinkertainen lause tarkoittaa vuokralle antamista - varsinkin, kun hintakin on tiedossa. Jos se olisi toisinpäin, lukisi todennäköisesti "halutaan vuokrata" tms.
Fantsu

ViestiKirjoittaja Galileo » Pe 30 Loka 2009 13:20

Itse en sitä ole ottamassa ja liekö ees saisin.

..Kerrotaan toisaalla. Mutta eikö ole niin, että sana "liekö" on "olla"-verbin muoto ja tuossa väärässä paikassa?

Ehkä juuri poikkeuksellisen muodostustavan vuoksi olla-verbin potentiaali on lähtenyt omille teilleen. Sitä on ruvettu käyttämään seuraavaan tapaan: Tämä lienee vaatisi uusia menetelmiä. Mitä lie siellä tapahtuu? Muuta yhteistä ei sitten liene olekaan. http://www.kotus.fi/index.phtml?s=2773

Koska lienee-sanaa ja etenkin lie-muotoa ei ymmärretä olla-verbin potentiaaliksi, niitä on alettu käyttää ikään kuin partikkeleina: hän lienee on kotona, mitä lie tekee tai missä lienee koittaa huomen, niin kuin Kari Kuuva runoilee. Potentiaali, joka muodostetaan verbistä ne-tunnuksen (l:n, r:n ja s:n jäljessä le, re ja se) avulla, on harvinaistumassa, eivätkä muodot ole itsestään selviä. Missä koittanee huomen sujuu vielä helposti, mutta esimerkiksi tullee tulla-verbistä, purree purra-verbistä tai juossee juosta-verbistä ihmetyttää monia. Siksi potentiaalin käytössä helposti lumme lumpsahtaa merehen. http://www.kotus.fi/index.phtml?s=1106

Tuo nykyään usein esiin tuleva tapa käyttää "lienee" sanaa ainakin hyppää koko ajan silmille ja puree iiristä: "Todellisuudessa hevonen juoksisi talliin, mutta tämä ei lienee ollut vaihtoehtona."

Kuva
Rock out, rock out, with your cock out.
Impress your lady friends,
Rock out, rock out, rock out,
'Til your life is at an end.
Galileo

EdellinenSeuraava

Paluu Huuhaa