Viikon puheenaiheet

Re: Viikon puheenaiheet

ViestiKirjoittaja Emilia » Ke 14 Tammi 2009 18:59

Kirjotin oman viestini aiheesta tonne uutisbanneriketjuun. Aika samoilla linjoilla Leiskan kanssa, mut LazyB sanoi sen ytimekkäämmin. :)
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Emilia

ViestiKirjoittaja Nugat » Ke 14 Tammi 2009 21:50

Ai täälläkin puhuttiin kalapuikoista. :tilt:

Kerkesin jo avautumaan uutisbannerissa. :hullu:

No täällä onkin niin hiljaista, että samasta asiasta voi puhua kahdessa ketjussa. :huoh:

Joo hiljenen.
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja Emilia » Ke 14 Tammi 2009 22:26

Nugat kirjoitti:
No täällä onkin niin hiljaista, että samasta asiasta voi puhua kahdessa ketjussa. :huoh:

Jos edes kalapuikot saa keskustelua aikaseksi, niin siitä vaan! :D Wihän täällä nykyään mitään keskustelua edes ole, kun kaikki käy vaan vuorollaan ilmottamassa, mitä kuuluu tai minkä leffan kattoi tai mitä mieltä oli mistäkin. Tai ehkä se on vaan mä.... :moro:
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Emilia

ViestiKirjoittaja Kuolo » La 17 Tammi 2009 20:11

Emilia kirjoitti: Tai ehkä se on vaan mä.... :moro:

Et oo.

Mie oon kans huomannu, että lähes mihin tahansa ketjuun saa kirjottaa melkein mitä vaan, eikä kukaan kommentoi juuri lainkaan. Keskustelua ei ole, pelkkää ilmottelua joo. Tämän takia mie oonkin kirjotellu pääasiassa ilmariin tai chattiin, niin kun linkissä sanotaan.
Kuolo
Site Admin

ViestiKirjoittaja Pvi » Su 18 Tammi 2009 01:48

Mun elämässä ei ainakaan tapahdu juuri mitään.
Eikä mulla tunnu olevan mitään mielipiteitä mistään.
Mummoudun. Odottelen loppua...
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja Suvi » Su 18 Tammi 2009 21:34

Pvi kirjoitti:Mun elämässä ei ainakaan tapahdu juuri mitään.
Eikä mulla tunnu olevan mitään mielipiteitä mistään.

Vähän sama juttu minullakin. Enkä viitsi joka viestin perään kirjoittaa "Joo!" tai :femmat:.
Muutenkin olen (ollut) niin huonolla tuulella, että suurin osa viesteistäni olisi vain pelkkää valitusta.
Tilttiin meni myös ihminen.
Suvi
Keijodemoni

ViestiKirjoittaja LazyBastard » Ma 19 Tammi 2009 09:46

Nina Mikkonen kävi kertomassa totuuksia päivähoidosta ja kotiäitiydestä lauantain aamu-TVssä. Päivähoito on kuulemma totalitarismia Hitlerin, Mussolinin ja Stalinin hengessä. Omasta mielestäni henkilön arviointikyvystä kertoo jo aika paljon se, että hän on naimisissa Timo T.A. Mikkosen kanssa, mutta jokainenhan voi todeta tämä ihan itse Ylen Areenasta. Alkaa 13 minuutin kohdalla.
Et in Arcadia ego.
LazyBastard

ViestiKirjoittaja Kati » Ma 19 Tammi 2009 11:32

Katsoin tuon Mikkosen&Tontin "keskustelun".
Parasta mainosta päivähoidolle pitkään aikaan, vaikka Tontti ei montakaan sanaa ehtinyt sanoa. Mikkonen puhui puolestaan.

Esimerkiksi vauva.fin keskustelupalstalla ollaan sitä mieltä, että vika on toimittajassa, hän teki keskustelusta huonon, koska ei saanut Mikkosta aisoihin. Aivan turhaa kritiikkiä, tuohon ei olisi purrut mikään.
* * * Kokonaistarve on valtava * * *
Kati

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Ma 19 Tammi 2009 12:01

Mä kuulin tuosta pätkän aamulla Radio Rockilta :keijo: Ihana, veti heti ensihönkäyksikseen natsikortin esiin :virne: Lyttäsi laajan ruotsalaistutkimuksen höpönlöpöksi, vaikkei luultavasti edes tiedä siitä mitään, nimitti Ruotsia hiipuvaksi yhteiskunnaksi ja hyökkäsi vastaväittelijän kimppuun loukkaamalla tätä henkilökohtaisuuksiin menevillä kommenteillaan. Eleet ja ilmeet oikein huokuivat halveksuntaa ja ylemmyydentuntoa. Sitten se vielä kehtasi sanoa itseään sosiaalisesti taitavaksi :virne: Propsit Tontille, kun säilytti mielenmalttinsa.

Mä jäin vaan miettimään, että kun molemmat on tuollaisia päällepäsmäreitä, niin kuinka Mikkoset "keskustelevat" keskenään? :o:
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ma 19 Tammi 2009 12:26

Meinasin jo menettää uskoni kun oli tekniikan kanssa ongelmia, mutta olihan tuo aivan huikeaa katsottavaa. Nimenomaan tuota tulin itsekin kommentoimaan, että hupaisaa kun natsikortti vedetään heti ekassa lauseessa. Ja siis mikä ihme argumentti se eläinten vapautusrintama -kortti oikeen oli? :virne:
"Eläimet te haluatte vapauttaa, mutta lapset laitetaan tarhaan!"
"Mitä sinä tuommoisia ruotsalaisia höpölöpötutkimuksia uskot? Ruotsi on hiipuva yhteiskunta, siellä ei lisäänny muut kuin maahanmuuttajat!"
:rotflmao:

Huh, tästä riittää riemua vielä tuntikausiksi. Kiitos hyvistä nauruista!

Jos nyt ihan vakavasti vielä, niin en nyt sitten tiedä onko mun tunneköyhyys sen syytä, että kävin päiväkodissa jotain 3-vuotiaasta alkaen, mutta Nina Mikkonen varmaan tietää. Molemmissa kasvatustavoissa on varmasti puolensa. Tottakai äidin hoiva ja rakkaus on tärkeää, mutta Mikkonen vaikuttaa ehkä hitusen päällekäyvältä. Sen lapset varmaan hukkuu hoivaan ja rakkauteen ja ruusunpunaiseen lällyttelyyn. Ja miksei päiväkotia ja kotikasvatusta voi yhdistää? Meillä oli ainakin kotona ihan ok meiningit, kun kesälomat ja viikonloput oltiin kotona vanhempien kanssa, ja sitten syksytalvikevät tarhassa jotain 8-9 tuntia päivässä. En tiedä mistä olisin ujona lapsena löytänyt kavereita, jos mua ei ois tarhaan pistetty. Ei ne päiväkodit kuitenkaan mitään suljettuja laitoshoitoloita ole.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Fantsu » Ma 19 Tammi 2009 14:36

Katsoin tuon pätkän aamupäivällä ja nauroin niin makeasti että. :virne: Mikkoset totisesti ansaitsevat toisensa.
Fantsu

ViestiKirjoittaja Maija » Ma 19 Tammi 2009 17:55

Minäkin katsoin tuon pätkän lauantaina ja hoputin äkkiä kaikki hereillä olleet tv:n eteen. :virne:

Tästä oli tarkoitukseni myös avautua täällä, mutta sitten se unohtui. Onneksi täällä ollaan tarkempia.

Itse olen kuvitellut Mikkosilla isännän olevan se kauniisti sanottuna kiihkoilija, mutta ei Ninakaan paljoa huonommaksi jäänyt. Jotenkin tuosta puheenvuorosta tuli sellainen olo, että päiväkoti voisi sittenkin Mikkostenkin lapsille olla se parempi paikka... :hullu:

Aivan käsittämätöntä tekstiähän rouva suolsi suustaan. "Voit olla älykäs, mutta et viisas." Siinä vaiheessa, kun pitää vastakkaista mielipidettä edustavaa ihmistä vastaan hyökätä henkilökohtaisuuksilla, voi todeta, että omat argumentit ovat aika hataralla pohjalla. Ja miten ihmeessä lasten päivähoito voi olla niin hirvittävän huono asia? Oma kokemukseni osoittaa, että päiväkodissa muodostuvat miltei koko peruskoulun kestävät kaveruussuhteet. Itse koulun aloittaessani tulin toisesta päiväkodista kuin luokkalaiseni ja sen huomasi: toiset olivat jo ystävystyneet ja minun oli hirvittävän paljon vaikeampi tutustua ulkopuolisena muihin. Voi vain kuvitella niitä lapsia, jotka viettävät ensimmäiset vuotensa vanhempiensa helmassa. Onhan kotikasvatuksessakin tietysti varmasti puolensa, mutta päivähoidon vertaaminen Hitlerin toimiin jätti nämä hyvät puolet jostakin kumman syystä hieman varjoon. :virne:

Toimittajaa ei voi syyttää keskustelun ajautumisesta näille linjoille. Tuskin kukaan olisi pystynyt Nina Mikkosta pysäyttämään.
Maija

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ma 19 Tammi 2009 19:43

LazyBastard kirjoitti:Nina Mikkonen kävi kertomassa totuuksia päivähoidosta ja kotiäitiydestä lauantain aamu-TVssä.

Mitäpä tähän voi todeta? Apua. Tyynysodan aikana Mikkonen tiputteli aikamoisia melupommeja, joiden sisältö oli kuitenkin nolla. Tontti vei totisesti pisteet kotiin tuossa väittelyssä. Kyseistä pätkää voisi käyttää Mikkosen osalta malliesimerkkinä siitä, kuinka ei kannata väitellä. :virne:
Aurora B. kirjoitti:Sitten se vielä kehtasi sanoa itseään sosiaalisesti taitavaksi :virne:

Tässä asiassa suu kyllä loksahti auki. "Ei toi nainen voi olla tosissaan." Ilmeisesti kuitenkin voi. :friikki:
Maija kirjoitti:Aivan käsittämätöntä tekstiähän rouva suolsi suustaan. "Voit olla älykäs, mutta et viisas." Siinä vaiheessa, kun pitää vastakkaista mielipidettä edustavaa ihmistä vastaan hyökätä henkilökohtaisuuksilla, voi todeta, että omat argumentit ovat aika hataralla pohjalla.

Mulla särähti korvaan todella pahasti tuo henkilökohtaisuuksiin meneminen. Se on mielestäni yksi typerimmistä ja raukkamaisimmista asioista, joita voi väittelyssä tehdä.
Maija kirjoitti:Ja miten ihmeessä lasten päivähoito voi olla niin hirvittävän huono asia?
En ymmärrä myöskään tuota, että päivähoito olisi muka niin huono asia kuin Mikkonen väittää. Päivähoidosta löysin ystävän, joka on ollut kohta 20 vuotta ystäväni (vaikka itsekin olen vasta 20-vuotias.) :superhymy: Olen aina ollut melko ujo ja musta tuntuu, että mulla olisi ollut koulussa äärimmäisen vaikeaa kaverisuhteiden kannalta (Ei se helppoa ollut, vaikka olin hoidossakin ollut.), jos en olisi harjoitellut ihmissuhdetaitoja päivähoidossa erilaisten ihmisten kanssa.

Hoitopaikassa olo teki sen, että ennen kouluikää mulla oli tavallaan isä ja kaksi äitiä. :hymyhali: En tosiaan koe, että olisin saanut vähemmän rakkautta - päinvastoin. Kyllä mulle ainakin päivähoitoon pääseminen on tuonut vain hyviä asioita elämään. Pikkuveljen synnyttyä kyselin, että koska pääsee taas hoitoon, kun siellä on niin kivaa ja siellä on niin kivoja kavereita. :D
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Crux » Ma 19 Tammi 2009 20:18

Parasta telkkaria pitkään aikaan :virne:

Lienenkö ainoa jonka mielestä kumpikaan haastateltava ei oikein antanut positiivista kuvaa asialleen. Mikkosenhan nyt ovat lytänneet jo useat mutta mielestäni jatkuvan päälle puhumisen aloitti jo tämä Tontti Mikkosen alkuargumentin aikana. Myöhemminkin kun Tontti oli vaan niin hämmentynyt tilanteesta niin ei keksinyt muuta kuin typerää, pilkallista naureskelua :virne: Lisäksi jos aloittaa puhumaan kotiäidille noinkin provokatiivisesti kuin "surullista miten vaietaan ruotsalaisista tutkimuksista joissa todetaan, että lapsille on huonoa olla kotona" niin mitä muuta voi odottaakkaan? :virne: Aikamoista tuubaa se Mikkonenkin suustaan suolsi, ei käy kieltäminen.

Mä itse olen ollut vähän semi-päivähoidossa. Meidän maalaiskylällä kävi kiertävä päiväkoti kaks kertaa viikossa. Lopun ajan olin kotona. En mä nyt tiedä onks nää mun ongelmat nyt sieltäkään peräsin, että en ole ollut joka päivää päiväkodissa.
Let me tell you something, pendejo. You pull any of your crazy shit with us, you flash a piece out on the lanes, I'll take it away from you, stick it up your ass and pull the fucking trigger 'til it goes "click."
-Jesus Quintana
Crux

ViestiKirjoittaja Sippura » Ma 19 Tammi 2009 20:20

"Kiitos kun olet hetken aikaa huutamatta"
Tontin priceless kommentti kun sai sanottua jotain Mikkosen puhetulvan
väliin :virne:

Vaikutti siltä, että Mikkosesta tuntui kuin joku olisi henkilökohtaisesti hyö-
kännyt asiaan liittyen hänen kimppuunsa. Olkoonkin sellainen asia, josta jo-
kaisella on oma mielipiteensä, mutta ei se kuitenkaan oikeuta vähättelemään
vastakeskustelijaa. Joku roti sentään.

Uskomattoman pitkä pinna ja hyvät tavat kirjailija Tontilla, täytyy myöntää.
And they can't build a satellite to tell you how loved you are
Sippura
Epäkelpo jäsen

ViestiKirjoittaja Crux » Ma 19 Tammi 2009 20:26

Sippura kirjoitti:Uskomattoman pitkä pinna ja hyvät tavat kirjailija Tontilla, täytyy myöntää.

Aijaa! Mun mielestä se vittumainen naureskelu ei kyllä kuulu hyviin tapoihin mutta toisaalta mitäs muutakaan sellaisessa tilanteessa voi tehdä, tuskimpa oli moiseen varautunut. Toisaalta se Tontin pällistely kyllä ärsytti mua jo muutenkin joten.. :virne:
Let me tell you something, pendejo. You pull any of your crazy shit with us, you flash a piece out on the lanes, I'll take it away from you, stick it up your ass and pull the fucking trigger 'til it goes "click."
-Jesus Quintana
Crux

ViestiKirjoittaja Sade » Ma 19 Tammi 2009 20:57

Minäkin olisin ehkä nauranut tuolle jutulle, jos en olisi ollut niin pöyristynyt Mikkoskasta. Olen kyllä lukenut aikaisemmin hänen kommenttejaan kotiäitiydestä ja pyöritellyt päätäni, mutta vielä pahempaa oli kuulla noita ajatuksia höystettynä maanisella tuijotuksella, ylimielisyydellä ja yleisellä huonolla käytöksellä. Herrajjumala, miten karmea täti.

Mikkosen puheista sai sen kuvan, että jos lapsi on päivähoidossa, vanhemmat eivät muulloinkaan vietä lapsen kanssa laisinkaan aikaa. Ja totta kai jokainen työssäkäyvä vanhempi (tai ainakin työssäkäyvä äiti) on kylmä uraohjus, joka ei ajattele mitään muuta kuin työtä, eikä ainakaan ajattele lastaan tunteella, toisin kuin Nina. :ei:

Epäilemättä Mikkosen muutkin vanhemmuutta koskevat mielipiteet ovat yhtä avarakatseisia. Voisin arvata, että Nina Mikkosen mielestä ydinperhe on ainoa oikea perhemalli, kotiin lapsia jää hoitamaan nimenomaan äiti, ja mistään sateenkaariperheistä on varmaan turha puhuakaan.

:gaah:
Sade

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ma 19 Tammi 2009 21:23

Olikohan siinä ruotsalaistutkimuksessakaan huomioitu kaikkia muuttujia? Sen antihan oli tuossa referoidussa muodossa:

Päiväkoti=hyvä elämä.
Kotihoito=huono elämä.

Itsellä kun on vielä ollut tuo jälkimmäinen, niin kyllähän se vakavaksi vetää... :hämillään:

Mielestäni tuo oli rasittavaa huutamista enkä jaksanut sitä edes loppuun asti katsoa.
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja Kati » Ma 19 Tammi 2009 22:42

Timppakin osallistuu keskusteluun.
Vaimo vastasi niin kuin pitikin.
Ugh!

En tiennyt olevani uramuija. Kotona oleva, lasta pungertava uramuija.
Kati

ViestiKirjoittaja Saku » Ma 19 Tammi 2009 22:51

Pascal Lemoix kirjoitti:Olikohan siinä ruotsalaistutkimuksessakaan huomioitu kaikkia muuttujia? Sen antihan oli tuossa referoidussa muodossa:

Päiväkoti=hyvä elämä.
Kotihoito=huono elämä.

Keskustelussa ei koskaan päästy tutkimuksen varsinaisiin loppupäätelmiin, joten on aika vaikea arvioida sitä televisiopätkän perusteella. Tontilla oli mielestäni kuitenkin hyvä argumentti päivähoidon puolesta: me tosiaan olemme eläneen ydinperheaikaa vasta muutaman vuosikymmenen. Aiemmin lapsia kasvatettiin paljon suuremmissa ryhmissä, joita nykyiset päiväkodit ehkä vastaavat paremmin kuin pelkkä kotiäidin tai -isän seura.

Täytyy myöntää, että rouva Mikkosesta en ollut kuullut koskaan aiemmin. Koen olleeni onnekas.
Luukut auki, täältä tulee hauki!
Saku

ViestiKirjoittaja Yabba » Ma 19 Tammi 2009 23:07

Pascal, ainakin minä sain sen kuvan (tuosta välistä) että tuon ruotsalaistutkimuksen reformoitu anti oli yksinkertaisesti se, että päiväkodissa kasvaa sosiaalisempia lapsia, kuin jos vanhemmat hoitaisivat ne kotona. Idea tässä luultavasti on se, että päiväkodissa lapsi saa (yllätys yllätys) enemmän kontaktia toisiin ikäisiinsä ja tätä kautta siis ystäviä.

Itse repesin siinä kohtaa, kun Nina kertoi että joku toimittaja on häntä jopa sosiaalisesti taitavaksi mennyt haukkumaan... En tiedä muuten, mutta itse pidän tuollaista agressiivista huuhtaen-omaa-mielipidettä-esiintuovaa-toisen-mielipiteen-pakko-hiljennystä ( :tp: ) aikalailla sosiaalisten kykyjen vastakohtana. Ainua mitä tuosta toisaalta jäi uupumaan, oli Jumalan tahdon esiintuominen ja erityisesti äidin paikan painottaminen siinä nyrkin ja hellan välissä :virne: No, lopullinen lopputulos saadaan sitten, kun Mikkosten lapset lähtevät maailmalle, kun ainakin ne tietävät että omat vanhemmat omistavat heidät ja he kuuluvat heidän vanhemmilleen, eivät millekkään (varmasti pedofili, mitä se ei ihme kyllä käyttänyt) tarhatädille/sedälle, tai jollekkin älykkäälle viisaalle, eli Ninan sanojen mukaan kirjaoppineelle idiootille joka ei tiedä yhtään mitään...

Mitenhän paljon tuossa Ninan juttelussa oli muuten Timpan mielipidettä, kuinka paljon omaa...
PreEdit: Katihan sen toikin jo esille. Suuri suomalainen on puhunut.
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"
Yabba

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ma 19 Tammi 2009 23:46

Tontti kertoi tulosten olevan selkeät ja yksiselitteiset: "Mitä varhemmin lapsi menee päivähoitoon, sitä paremmin hän pärjää elämässään. Alkaen koulumenestyksestä päätyen syrjäytymisriskeihin ja niin edelleen."

Tämä särähti korvaan aika isona johtopäätöksenä.

Saku: "Aiemmin lapsia kasvatettiin paljon suuremmissa ryhmissä, joita nykyiset päiväkodit ehkä vastaavat paremmin kuin pelkkä kotiäidin tai -isän seura."

Tietysti täytyy muistaa, että kontakteja ympäröivään maailmaan voidaan synnyttää esimerkiksi leikkipuistoissa, pihalla ynnä muissa tilaisuuksissa. Lisäksi olisi huomioitava sisarukset ja sukulaislapset ja monet muut tekijät. Onko näin tutkimuksissa kenties tehtykin, en osaa sanoa.

Sitten on tietysti vanhempia niin montaa lajia kuin ihmisiäkin ja sitten tulevat kouluryhmät, kiusataanko vai ei ja muut lukemattomat tekijät.

Eli nielen aika huonosti tuon siteeraamani kohdan.
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ma 19 Tammi 2009 23:58

Juu, no mitä lueskelin Tontin aiempia kirjoitteluja aiheesta, häntä on kritisoitu turhan rohkeista johtopäätöksistä. Hänen viittaamaansa tutkimukseen en ole tutustunut. Tässä väittelyssä Tontti kuitenkin vaikutti noin 25 kertaa täysjärkisemmältä ja paremmin kasvatetulta kuin Mikkonen, ja perusteli väitteensäkin paremmin. Mikkonen vain huusi päälle ja loukkasi Tonttia henkilökohtaisuuksilla. Tämän takia Tontin pointteja ei keskustelussa päästy edes juuri kuulemaan, ja hän on minun silmissäni väittelyn voittaja ihan vaan sillä, että kesti Mikkosen huutoa 10 minuuttia alkamatta räyhäämään vastaan.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Kati » Ti 20 Tammi 2009 00:44

Tonttikin kommentoi keskustelua Vihreän langan sivuilla. Sanoo olon olleen kuin Kummelissa.

Jutussa myös linkki Tontin liki vuoden takaiseen VL:n verkkosivujen kolumniin "Päivähoito pakolliseksi!". Tuo kolumni lienee ollut alunperin se syy miksi Tontti Aamu-tv:n keskusteluun pyydettiin. Siinä enemmän ruotsalaistutkimuksestakin. Ja keskustelua puolesta ja vastaan.
Kati

ViestiKirjoittaja teuwo » Ti 20 Tammi 2009 02:05

Kati kirjoitti:Timppakin osallistuu keskusteluun.
Vaimo vastasi niin kuin pitikin.
Ugh!

Parasta tuossa haastattelussa on viimeiset virkkeet

[lainaus]Minkälaiset kasvatusperiaatteet teillä on omia poikia kohtaan?

- Ihan terveet suomalaiset kasvatusperiaatteet, joihin kuuluvat toisten huomioon ottaminen ja hyvä käytös, asiat joissa tunne kehittyy.
[/lainaus]

Rouva Mikkonen ei tuossa haastattelussa vaikuuttanut hyvän käytöksen tahi toisten huomioon ottamisen suhteen, mutta eiköhän herra ja rouva Mikkonen osaa kasvattaa lapsistaan täysipäisiä, empaattisia, epäitsekkäitä ja sympaattisia. Toivoa sopii, etteivät lapsoset opintiellään tahi vapaa-ajallaan päädy tällaisen uramuijan oppiin.
teuwo

EdellinenSeuraava

Paluu Uutiset ja Sä