Lukupiiri

Re: Lukupiiri

ViestiKirjoittaja Kati » Ke 29 Loka 2008 22:23

Walker kirjoitti:Äkkiä ne kirjapinot saa luettua. Paavokin luki Dostojevskin koko tuotannon kolmessa päivässä
Paavo on sittemmin tarkentanut lausuntoaan.
Keminmaan kirjastossa silloin lainattavissa ollut Dostojevskin tuotanto kolmessa päivässä.

Samalla romuttui teoriani siitä, että Paavo on lukenut junassa. Junassa nimittäin lukee nopeammin kuin muualla, en tiedä miksi. Jos kyse on jostain aikatauluhommasta, niin sillä logiikalla pendolinossa lukee paikallisjunaa nopeammin.
* * * Kokonaistarve on valtava * * *
Kati

ViestiKirjoittaja Nugat » To 30 Loka 2008 20:04

Hiphei! Löysin Röyhkän kirjan! :D Olen siis valmis toimintaan. :tilt:
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja urakka » Pe 31 Loka 2008 13:45

Eli huomenna aletaan, ja viis ensimmäistä lukua olis ens viikon aikana ohjelmassa. :)

Sovitaanko näin, että saapii käydä kommentoimassa välilläkin, eihän sitä oo pakko käydä lukemassa ennen ko ite on saanu pätkän luettua. :tilt: Mutta viikon päästä viikonloppuna sitten voi jaapata aiheesta niin paljon ko lystää, maanantaina vois ottaa seuraavat viis lukua työn alle. Eikös juu? :)
Miten hyvä on unohtaa: vain silloin voi rakastaa.
urakka

ViestiKirjoittaja Sippura » Pe 31 Loka 2008 13:48

Katselin eilen hyllyssä odottavaa kirjaa ja innolla odotan jo huomista. Eipä
sitä olekaan aikuisiällä tullut luettua kirjaa näin tarkasti aikataulutettuna :tilt:

Mutta hyvältähän suunnitelma kuulostaa, toivottavasti mahdollisimman mo-
ni on saanut kirjan ja pystyy osallistumaan lukemiseen :D
And they can't build a satellite to tell you how loved you are
Sippura
Epäkelpo jäsen

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Pe 07 Marras 2008 20:54

No niin, reilulla alulla ollaan. Ihan aluksi ajattelin, että tässähän tiivistyy kaikki ahdistavuudet kuten yläaste, Oulu ja Kauko Röyhkä :viileä: Tarkoitan nyt tietynlaista tylyyttä. Paska kaupunki laajemmassa muodossa.

Sittemmin on alkanut ehkä enemmän nähdä tässä sellaisen tummasävyisen huumorin, joka tulee osittain kertojan oman maailman ehdottomuudesta ja siitä, että nuo kaikki nuoret ovat tavallaan aika reppanoita ja lapsia vielä.
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja urakka » Pe 07 Marras 2008 22:28

Mulla kans aluksi vähän ahisti lukeminen, siis se maailman tylyys mikä kertojaa vasten koko ajan tuli. Asuu lappilaisen äitinsä kanssa yksiössä ja pitää kaikille väittää että isä on rakennusmestari ja asunnossa on 2h+k. Ja nimenomaan se Oulu kaikessa paskakaupunniudessaan... Yritin Seelaria jotenkin paikallistaa, ja jotenkin musta tuntuu että se on Toppilan Valo. Varmaan olen väärässä, mutta helpompaa lukea ko sijoittaa tapahtumat johonkin paikkaan, näin entisenä oululaisena. :hullu:

Eikö tästä muuten ole tehty levy ja peräti teatteri-sovituskin?

Pakko muuten kuunnella Röyhkää pitkästä aikaa, ko jatkuvasti soi päässä Disko-Datsunit ja Cooperin testit mitkä tuolla tekstissä vilisee. :virne:
urakka

ViestiKirjoittaja tiipetti » La 08 Marras 2008 13:51

urakka kirjoitti:Eikö tästä muuten ole tehty levy ja peräti teatteri-sovituskin?

Levy taisi ilmestyä ensin, sitten tuli kirja ja näytelmät. Jos en ihan väärin muista.

Onnittelut muuten lukupiirille hienosta valinnasta! :D Itse lukaisin Miss Farkku-Suomen uusintana tuossa kesän lopulla
ja edelleenkin tarina toimi. Kirjan tylyssä meiningissä on paljon tuttua omastakin lapsuudestani, ja vaikka olenkin
c) tyttö ja kotoisin jostain muualta kuin Oulusta, samaistuin aika kympillä Väldeen. Kirja on muutenkin yksi suosikeistani.
Ehkäpä jopa paras.
"Kuuntele Kentiä, niin, anna Jocke Bergin vikinän johdattaa sinut sopusointuun ja harmoniaan."
John Ajvide Lindqvist - Kuinka kuolleita käsitellään
tiipetti

ViestiKirjoittaja Sippura » Su 09 Marras 2008 16:18

Mä aloitin kirjan lukemisen silloin 1. päivä, mutta se oli myös mun mielestä
niin ahdistavaa luettavaa etten ole saanut otettua sitä enää luettavaksi sen
jälkeen. Tulin surulliseksi niitten poikien puolesta. Luin sitä neljännen luvun
puoleenväliin ja nyt tarvitsisi löytää jostain motivaatio jatkaa.
Sippura
Epäkelpo jäsen

ViestiKirjoittaja urakka » Su 09 Marras 2008 21:57

Sippura, eiks se tuo motivaatiota, että et voi jättää niitä poikia masentavaan tilanteeseen? Mistäs sen tietää mitä myöhemmin tapahtuu, kaikki voi kääntyä aivan erilaiseksi ja Oulu paljastua siedettäväksi paikaksi. :virnu:
urakka

ViestiKirjoittaja Sippura » Ma 10 Marras 2008 08:01

No voihan se olla noinkin. Mutta mulla on sellainen fiilis, että Röyhkä jättää
ne siihen samaan ikävään tilanteeseen, ja ne pojat jatkaa ahdistavaa nuo-
ruuttaan samassa jamassa kirjan loppuun :(
Sippura
Epäkelpo jäsen

ViestiKirjoittaja urakka » Ma 10 Marras 2008 12:39

Mie en tiedä, että oonko jotenkin yksin ajatukseni kanssa, mutta mun mielestä Röyhkä on erityisesti inhimillinen ja humaani kirjoittaja. Röyhkä osaa katsoa lempeällä silmällä nuoruutta, ongelmia ja vajavaisuutta, myöntää että ne on olemassa, näyttää että niiden taakse kätkeytyy usein ujoutta, kömpelyyttä ja itseinhoa, mutta muistuttaa silti että niistäkin voi päästä yli. Mie en nyt osaa selittää tätä niin että siitä jotain tolkkua sais.. Sanotaanko näin, että se ei kirjoituksistaan päätellen ole unohtanut, että se itekään ei ole täydellinen. Se antaa roolihahmoilleen mahdollisuuden, ei halua jättää niitä kusiseen paikkaan yksin. Voin tietysti olla väärässä, ja huomata että Väldellä menee lopussa huonommin ko alussa, mutta jostain syystä tähän on äärimmäisen vaikea uskoa, ainakaan se perusteella mitä ite olen lukenu eteenpäin.

Mutta eihän sitä tietenkään ole pakko lukea, jos ei halua. :sori:
urakka

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ti 11 Marras 2008 12:38

Seuraava pysähdyspaikka voisi olla se, mistä alkaa "Kaislikkonainen"-osuus. Se on siinä 135 sivun huitteilla.

Mä en tiedä, onko Röyhkä "erityisen humaani", mutta jotenkin ehkä lempeämpi kuin minun mielikuvani hänestä on ollut.

Toisaalta voisin uskoa, että varsinkin tarinan alussa kuvaillut luokkahierarkiat ovat hyvin pitkälti realisimia. Ihmisryhmissä on laajemminkin taipumusta siihen, että on tietyt roolit ryhmässä. Onhan se toisaalta myös hyvin karua. Varsinkin, jos ei juurikaan löydy mitään positiivista yhteistyötä pehmentämään noita roolijakoja.
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja urakka » Ti 11 Marras 2008 13:39

Pitää vissiin heittää kirja sivuun hetkeksi, ettei tule epähuomiossa luettua loppuun liian nopeasti. :virnu:

Luokkajako on aivan varmasti totta. Yläasteella ja lukiossakin hommat tuntu menevän tuolla tavalla, oli niitä kovia poikia ja sitten niitä hissukoita joita vähän pilkattiin tai jotka suljettiin kokonaan ulkopuolelle. Jännä homma oli sekin, että just ne kovikset päätti sen, että kuka on in ja kuka ei, ja kaikki sitten jotenkin huomaamatta noudatti sitä jakoa. Just niinko Väldekin miettii, että mitä voi tehä ja mitä sanoa, kuka näkee ja kuka ei missään nimessä saa nähdä. Ja varsinkin tuohon aikaan, ko asiat oli muutenkin erilailla ko nykyään. Enää ei tarvii hävetä aivan kaikkea, hyväksytään ainakin vähän enemmän erilaisuutta ko muutama vuosikymmen sitten. Tosin edelleen on lasten keskuudessa aika kummia juttuja, miten jostain sanoista, väreistä tai vaatemmalleista tulee kerta kaikkiaan kiellettyjä. Olin ala-asteella töissä pari vuotta sitten, ja siellä välitunneilla varsinkin kuuli aivan uskomatonta settiä, ko ipanat kiusas toisiaan jostain vääränlaisesta piposta, mikä mun silmään näytti aivan samanlaiselta ko kaikkien muidenkin. Mutta niin kai se on, että heti aletaan sanomaan Löökiksi ko kerran sanoo "sillä sipuli", kuten Raatin kentällä kävi ilmi. :virne:

Mutta Väldeen on helppo samaistua, en kyllä ite ollu kovinkaan samanlainen, mutta silti. Välillä ahistaa ja välillä naurattaa, ja niinhän sen kuuluu mennäkin.
urakka

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Pe 21 Marras 2008 18:54

Tällä viikolla en ole lukenut riviäkään kyseisestä teoksesta :hullu: Täytyy ensi viikolla koittaa taas.
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja urakka » Ti 25 Marras 2008 16:52

Pitäisköhän aloittaa uudella kirjalla sitten ko muutkin on saanu kirjapinonsa kahlottua, ko näyttää että nyt ei hirveästi ole kiinnostusta?

Ite lukaisin Miss Farkku-Suomen loppuun, tällä viikollahan sen sai lopetella. Tykkäsin. :)
urakka

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ti 25 Marras 2008 21:08

Mä oon nyt siellä isorintaisten, mutta rumien naisten seudulla... :p
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja Nugat » Su 07 Joulu 2008 12:42

Dodii! Missäs vaiheessa mennään? Kun mulla oli nettiongelmia, niin hädissäni luin koko kirjan.

No voisin kertoa ainakin alun mietteet.

Ensiksi tuli mieleen yläaste, ja että siellä äikäntunnilla luettiin juuri tälläisiä pikkurivoja novelleja, että pojatkin innostuisivat. :hullu: Mutta pidin siitä, kuinka kirjassa kuvattiin juuri yläaste ikäsiä, kiusaamista, luokka eroja ja teinien henkisiä ongelmia. ( :virne: ) Pidin niitä täysin realistisina ja Välden tuntemuksia suorastaan tutuilta.
Kirjaa eteenpäin lukiessa tämä realistisuus alkoi jotenkin rakoilemaan (kaislikkonaisen iskemisyritysen alettua), että voiko oikeasti sellaisesta nössykästä tulla [spolerivaara?]kahden naisen pyörittäjä. Tai ehkä voi. Miksei. Rumasta ankanpojastahan voi kuoriutua vaikka mitä kun näin ajattelee. Mutta jotenkin rupesi tökkimään tuossa kohdassa.[/spolerivaara]

Mulla ei ollut minkäänlaista käsitystä, millä tyylillä Röyhkä kirjoittaa. Olin aivan hämmästynyt. Tämähän tuntui täysin normaalilta nuorisokirjalta. Ja kun se tosiaan tuntui nuorisokirjalta, tunsin itseni vanhaksi. :p Vaikkei noista ajoista nyt niiiiin kauaa ole, niin oli vähän vanhus olo. Nyt tekisikin mieli lukea muita Röyhkän kirjoja ja vähän vertailla.

Piti jotain muutakin kommentoida, mutta siitä lukemisesta on jo hetki ja mun muisti ei toimi. No palaan asiaan.
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja urakka » Ma 08 Joulu 2008 22:48

Mie olen kans lukenut loppuun, mitenkä muut?

Mie tykkäsin kirjasta kyllä aivan tosi paljon, sitten kun siihen pääsi oikeasti sisälle. Mun mielestä se ei ollut erityisen nuorisokirjamainen, tai sitten en vaan enää muista minkälaisia ne on.. :virne: Mutta Välde oli kyllä sympaattisin hahmo ikinä, vähän tökerö kusipää välillä, mutta niin kai sitä siihen aikaan ajatteli että pitää ollakin jos maailmassa haluaa jollain lailla pärjätä. Olis vaan kiinnostanut, että mitä Väldelle lopun jälkeen tapahtuu? Jos se elää Helsingissä niinkin hurjaa elämää ko mitä Katja kuvaa, niin miten sellainen runopoika oikeasti pärjää?
urakka

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ti 09 Joulu 2008 00:47

Mä en ole päässyt aivan loppuun vielä(kään). Jotenkin rupesi häiritsemään se, että kuinka yksi yhteen tuo Röyhkän oman elämän kanssa. Jossain vaiheessa alkoi näytellä liian suurta roolia se, että onkohan tämä tapahtunut. En erottanut faktaa fiktiosta. Taisin juuttua aika tarkkaan siihen kohtaan, kun Välde alkoi suunnitella omaelämäkertaa, joka muistutti suuresti teosta Miss Farkku-Suomi. "Kuljen jalan, ei liian hidasta. Kuljen pyörällä..." sinne hyydyin.

Alku oli kivempi siinä suhteessa, että oli enemmän, mitä kuvitella.

Ja muutenkaan en pitänyt oikein siitä, että tietyllä tapaa syrjäytyneen ihmisen ainoa tie menestykseen on kovuus ja röyhkeys. Tiettyjen lahjojen ohella siis.
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja Sippura » Ti 09 Joulu 2008 08:22

urakka kirjoitti:Mutta eihän sitä tietenkään ole pakko lukea, jos ei halua.

No ei olekaan. Yleensä ne kirjat, jotka luen, luen loppuun vaikka väkisin
mutta tätä en pystynyt. Siinä tuli vaan joku klikki eteen ja vein kirjan ta-
kaisin kirjastoon tuntematta sen suurempia huonoja omiatuntoja.
Sippura
Epäkelpo jäsen

ViestiKirjoittaja Nugat » Su 21 Joulu 2008 18:55

Mmmm. Ovatko kaikki jo lukeneet kirjan? Koska siirrytään seuraavaan?
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Su 18 Tammi 2009 01:32

Tässä olisi nyt Hessen Lasihelmipeli-yritys lähdössä. Halukkaat voivat ilmoittautua. Sivuja on yli 500 ja alun perusteella melko hankalaa tekstiä.

Anyone?
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja Nugat » Ma 19 Tammi 2009 16:02

Katsotaan. Voisihan tuota kokeilla. Tottakai luen mieluummin jotain muuta kuin lopputyömateriaaleja. :keijo:
Pitää ensin lukea muut kirjaston kirjat hushuspois ja kaivautua koulupapereiden välistä hetkeksi pois. Siinä voi mennä hetki. :hullu:
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ma 19 Tammi 2009 20:04

Mä sellaisen 70 sivua tuota jo aloitin. Itse asiassa melko luettavaa tekstiä ihan alkuvaikeuksien jälkeen. Teksti tosin meinaa rönsyillä. On kuitenkin kokonaisia, selviä lauseita eikä esim. tajunnanvirtaa.

Aihe melko utopistinen, mutta näillä mennään. Mikä onkaan tuo lasihelmipeli? Lue ja havaitse. :D
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ti 03 Helmi 2009 21:44

Onkos Nugat'lla jo Lasihelmipeli alettuna?
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

EdellinenSeuraava

Paluu Ex Libris