Itse uutinenhan on jo vanha, mutta tänään alkoi näyttää siltä, että eduskunnassa tyhmyys tiivistyy.
Pallakselle kaavaillaan suurta hotellia kansallispuistolakia muuttamallaTänään ministeri Lehtomäki kertoili Kalevalle, ettei usko lisäturistien pilaavan Pallasta. Mä en vain pysty ymmärtämään tuota lausetta. Jo nyt Pallaksen lähialueen maasto on erittäin kulunutta ja ajatus siitä, että hotelli laajenisi 8-kertaiseksi tuntuu jokseenkin ristiriitaiselta. Lisäksi tuossa ärsyttää se, että jos alue on muutettu kansallispuistoksi, niin miksi ihmeessä suojelua pitäisi muuttaa jotenkin yhden rahanhimoisen yrittäjän takia.
Tähän asti Pallas on ollut pieni persoonallinen, rauhallinen paikka, josta on voinut lähteä Ylläkselle tai Leville ihmettelemään ruotsinlaivameininkejä, jos niitä on halunnut. Miksi Pallaksesta pitäisi tehdä samanlainen rymy paikka ja mistä kaikkiin näihin laajeneviin laskettelukeskuksiin löytyy asiakkaita? En mä vaan ymmärrä.
Jos ne turistit roudataan Britanniasta, niin totta ihmeessä ne turistimassat kuluttavat sitä ympäröivää luontoa ihan eri tavalla kuin toistaiseksi. Ulkomaalaisille ei riitä se, että hotellin ovelta alkaa erämaa, vaan he tarvitsevat ohjelmapalveluyrityksiä ja erilaisia tapoja liikkua: mönkijä-, poro-, moottorikelkka, sauvakävely- jne. safareita ja pilkkireissuja.
Itsekin rahani turistien taskuista kiskovana en sinänsä vastusta ohjelmapalveluita, mutta miksi koko Lapista pitäisi tehdä turistien temmellyskenttää ja miksi pitää jo suojeltua luontoa päästä rakentamaan lakimuutoksien avulla. Lapin suurin hotelliketju Lapland hotels omistaa Leviltä, Rovaniemeltä ja Ylläkseltä muutamat hotellit ja hissit, joten eikö se riitä kasvuun?
Mä ymmärrän, että Pohjois-Suomea ei voida museoida ja että siellä turismi on tärkeä elinkeino, mutta omalta kohdalta ja muutenkin tiedän, että suurin osa tarvittavasta henkilökunnasta valuu sesongeiksi etelästä. Lisäksi tuossa lakimuutoksessa arveluttaa se, että jos nyt mennään muuttamaan yhden kansallispuiston rajoja yrittäjän pyynnöstä, niin eikö kaikkien muidenkin yrittäjien pitäisi saada samalla tavalla laajentaa toimintaansa.
Ja jos se laajennettu hotelli on niin tarpeellinen rakennettava, niin miksei sitä voi rakentaa kansallispuiston ulkopuolelle?
Lisäinfoa asiastajopas tuli avauduttua