Itse iloitsen Obaman alkukaudesta muistaen, että nyt tehdyt päätökset ovat itse asiassa hyvin helppo nakki ja tätähän luvattiinkin - erilaista arvomaailmaa. Se näkyy.
Aborttipäätös ei tunnu vain USAssa, vaan sen suuruus on siinä, että jatkossa avustusjärjestöt saavat taas Yhdysvalloilta rahoitusta, vaikka abortin mahdollisuuden kehitysmaissa esille ottavatkin.
Anna-Mari Sipilän kolumni Hesarissa.
HS 25.1.2009Se todellinen haaste on talous ja siinä ei pelkkä paperin allekirjoittaminen ja "yes we can" auta, vaan edessä on oikeasti suuri haaste. Obamalta odotetaan maailmantalouden kurssin kääntämistä.
Toinen iso juttu on Irak. Joukkojen kotiuttamiseen sitoutuminen on pieni osa sitä prosessia.
Samaan hengenvetoon on pakko todeta, että välillä mietityttää, onko talouden alamäen kauhistelussa hävinnyt suhteellisuudentaju ihan kokonaan. Irtisanomiset ja lomautukset ovat kipeä ja vaikea asia, sitä en kiistä, mutta joku näissä mittasuhteissa mättää, esim. eilisessä Hesarin jutussa Latvian talousahdingosta.
Juttu loppuu kuvailuun latvialaisperheen arjesta.
"Jos oikein pahaksi menee, varakoti voisi olla Irita Tobijsin äidin vanha talo maalla, perhe tuumii.
Tänä talvena perhe asuu kuitenkin lämpimässä ja mukavassa kerrostaloasunnossaan. Perhe ei lähde lomamatkalle Kreikkaan. Irita Tobijs ompelee itse vaatteita. Ystävien kanssa ei kokata sushia vaan kalakeittoa.
Supermarketista ei tuoda kärryllistä ruokaa, vaan puolikas sika on tuotu pakastimeen suoraan maatilalta. Viikonloppuna ei lähdetä laskettelemaan, vaan hiihtämään lähimetsään.
"Odotetaan uutta lunta", sanoo Irita Tobijs."Kalakeitto, puolikas sika pakastimessa ja mahdollisuus asua vaikka sitten vanhassa talossa maalla kuulostaa minusta ihan kelvolliselta elämältä. Hiihtoretki lähimetsään ei sekään ole katastrofi.
Tällainen elintason "lasku" kuulostaa kyllä hienohelmaiselta kitinältä oikeiden köyhyysongelmien rinnalla.