Hampaiden hoito!

Re: Hampaiden hoito!

ViestiKirjoittaja Shay » To 11 Syys 2008 21:09

Mies sence. :ahihi:
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Shay
Hukkasusi

ViestiKirjoittaja Crazy_Clown » To 11 Syys 2008 22:56

Jorssi kirjoitti:
Crazy_Clown kirjoitti:leikkaukeen ilman nukutusta, ja nukutuskin (kirjoitin aluksi vahingossa 'kukutusikin'. Tarkastaessa viestiä ihmettelin itsekkin hetken, että mitäs... :virne:)
Mutta leikkaukeen kuulosti hyvältä :virne: :moro:

oho! Monta kertaa luin tämänkin viestin ennekuin vieläkään huomasin k.o mokaa :läps: :virne:
Crazy_Clown

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Ti 27 Tammi 2009 16:16

En voi vastustaa halua jakaa viimeaikaiset hammaslääkärikokemukseni tänne, pahoittelen :tilt:

Viimeisestä käynnistä on sen verran vähän aikaa, että vieläkin on hiukan puutunut vasen puoli naamasta. Paikkasivat, penteleet :nirppa: Edellinen käynti oli noin viikko sitten, kun oli normaali vuositarkastus. Tiedättekö, hammaslääkäri herkesi vallan kehumaan mun limakalvoja ( :pepsodent: ) ja taputti suurin piirtein päälaelle, kun on niin vähän hammaskiveä ja ikenetkin hyvässä kunnossa. Sanoin aloittaneeni uuden elämän hammaslankaimen kanssa, niin lekuri vain totesi, että sen kyllä huomaa. Siitä siis on oikeasti hyötyä!

Lankailen siis hampaita edelleen suurin piirtein kerran viikossa, silloin kun muistan ja jaksan ja ehdin. Ja sillä on ollut niin dramaattinen vaikutus, että hammaslääkäri oikein kehuu. Mahtava juttu.

Toinen muutos on hammastahnan vaihto. Menin ja vaihdoin pepsodentit sitten Urtekramin fluorittomaan versioon, Eucalyptus on nyt testissä. Voi jumantsukka kun on outo olo suussa. Kostea ja pehmeä (kauhea kun kuulostaa perverssiltä :pahis: ), eikä nipistele kielensivua harjauksen jälkeen. Sylkeä tuntuu erittyvän runsaasti, mutta ei silleen pahalla tavalla. Siis ei valu, tiettävästi, suupielestä mitään :keijo: Tuntuu paljon terveemmältä suussa, ja hammaslääkärin kommentti limakalvojen hyvästä kunnosta oli bensaa liekkeihin. Voi olla, että fluoriin vielä taivun, mutta muuten jää kyllä markettitahnat tähän paikkaan. Ei ikinä enää.

Kolmas muutos on sähköhammasharja. Se saatiin joululahjaksi, joten kovin pitkällinen testaus ei ole takana, mutta tuntuu, että se(kin) on iso askel parempaan hampaiden hoitoon. Aivan käsittämättömän paljon paremmin saa puhtaaksi sillä kuin vanhalla manuaaliharjalla :o: Ainakin tällaiset venkulat, riviltä hyppivät hampaat, joita on vaikea harjata. Huisia.

Lisäksi olen ruvennut syömään enempi xylitol-tuotteita ja pyrin myös vähentämään sokeria ruokavaliossani.

Aika hyvä fiilis, vaikka reikä löytyikin :tilt: Tai joku vanha alku se on ollut, mutta nyt sen kokoinen, että paikkaus oli aiheellista. Samalla saatiin siitäkin hammasvälistä sellainen, että hammaslangan kanssa mahtuu putsailemaan sitäkin :gay:

:aukku:
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ti 27 Tammi 2009 19:45

Aurora B. kirjoitti:Toinen muutos on hammastahnan vaihto. Menin ja vaihdoin pepsodentit sitten Urtekramin fluorittomaan versioon, Eucalyptus on nyt testissä. Voi jumantsukka kun on outo olo suussa. Kostea ja pehmeä (kauhea kun kuulostaa perverssiltä :pahis: ), eikä nipistele kielensivua harjauksen jälkeen. Sylkeä tuntuu erittyvän runsaasti, mutta ei silleen pahalla tavalla. Siis ei valu, tiettävästi, suupielestä mitään :keijo: Tuntuu paljon terveemmältä suussa, ja hammaslääkärin kommentti limakalvojen hyvästä kunnosta oli bensaa liekkeihin. Voi olla, että fluoriin vielä taivun, mutta muuten jää kyllä markettitahnat tähän paikkaan. Ei ikinä enää.

Kokeilepa joskus ihan huvikses pari päivää jotain perus-colgatea, jos joskus alkaa epäilyttämään. Minä jouduin turvautumaan siskon tahnaan reissussa kun olin käyttänyt jotain 3kk luomutahnaa, ja oma oli jäänyt kotiin. Sanonpahan vaan, että seuraavalla kerralla kun unohdan omat tahnat kotiin, pesen ihan suosiolla pelkällä harjalla. :friikki:

Käytin tahnaa nuppineulanpään kokoisen nykäreen verran (eli niin vähän kuin tuubista vain suinkin ulos tulee), ja silti suu kuivui ja huulet ja huulenympärykset rohtuivat tosi pahasti. Huulirasvaa olisi mennyt vaikka kuinka paljon ja janotti koko ajan ihan vietävästi.

Joo, kyllä täälläkin ostetaan pelkkää luomutahnaa tästä lähtien. Tiedä sitten mihin merkkiin päädyn, kun tuota Miessenceä ei täältä saa..
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Pvi » Ke 28 Tammi 2009 01:40

Tuli mieleen, että jos haluaa paikata hammastahnan fluorittomuutta,
niin apteekista saa ostaa fluorihuuhdetta. Sillä purskutellaan suu niinkuin
suuvedellä (ei kurlata...) ja syljetään pois. Eikä tainnut maksaa edes paljoa.
Ja saa fluoria myös tabletteina, jos ei halua läträtä.
Vaihtoehtoja löytyy jos markettitahna ärsyttää.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja damn » Ma 02 Helmi 2009 18:22

Hammashuolto :raivo: .
Minulla on ollut viisaudenhampaiden kanssa ongelmia tosi kauan, mutta en vain saanut aikaiseksi mennä hammaslääkääriin. Joulun aikaan rakkaat kanssaihmiseni sitten pelottelivat minua kuinka tulehdus leviää sydämeen asti, leuat menee ihan jumiin jne, ellen vähitellen ala tehdä asialle jotain. Hampaat itsessään kasvavat oikein nätisti suorassa, mutta ongelmana olikin lähinnä jatkuva mätiminen ja pikkuhiljaa tuli kuvioihin myös kipu, jonka tulehdus aiheutti.
Sain sitten varattua heti joulun jälkeen ajan kipupäivystykseen ja olin iloinen, että nyt sitten pääsen vihdoin eroon niistä hampaista(molemmilla puolilla alhaalla). Turha luulo. Lääkäri vilkaisi suuhun ja sanoi että tulehtuneeltahan nämä näyttää ja määräsi antibiootit, vaikka epäilikin että tulehdus tulee uusiutumaan ennen kuin saadaan minulle aika varatuksi.
Niinhän siinä kävi, että lähin vapaa aika meni kolmen kuukauden päähän. Eikä ne silloinkaan poista kuin toisen hampaan, joten oletan, että sen toisen poistaminen menee siitä taas kolmen kuukauden päähän. Ja totta kai se tulehdus on tässä taas alkanut uusiutua. Tosi kivaa. Miten niillä voi olla niin pitkät jonot, että vaikka sattuu ja kovasti niin pitää silti odottaa sinne kolmen kuukauden päähän? Uutta antibioottikuuria en tulehdukseen uskalla ottaa, koska minulla oli koko kuurin ajan mielettömän paha olo ja olin viikon verran toimintakyvyttömänä kun joka paikkaan sattui ja oksetti.
Fail, fail again, fail better.
damn

ViestiKirjoittaja Lyyra » Su 01 Maalis 2009 00:45

Luottohammastahnaani ei saa Suomesta (eikä sitä tänne asti kannata tuolta asti tuodakaan). No, nyt se sitten loppui. :(

Piti siis pistää Urtekram kokeiluun. Sokokselta oli Urtekramin minttutahna loppunut, ja fenkoli kuulosti liian kummalliselta, joten päädyin aloe vera -tahnaan. Eka pesun jälkeen hampaat tuntuu ihan hyvältä. Tahna on varsin erilaista kuin Miessence, mutta ihan käypää kamaa tämä tuntuu silti olevan. Lievästi kumma fiilis pestä hampaita liidulla. :virne:
Ainoa, mitä tässä vaiheessa selvästi kaipaan Miessencen tahnasta, on mintun raikkaus.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Lyyra » Pe 03 Huhti 2009 09:06

Hammaslääkäripäivystykseen tänään. Alaleuan vasen puoli on ollut kipeä jo monta päivää, ja tuntuu päivä päivältä pahenevan. Syöminen ja haukotteleminen ovat hankalia toimintoja, kun suuta ei saa auki kunnolla.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Fantsu » Pe 03 Huhti 2009 09:19

Voipi olla samantapainen leukanivelen välilevyn tulehdus kuin minulla viime syksynä. Kinkkinen vaiva - tulehdus tasaantui kyllä antibiooteilla.
Fantsu

ViestiKirjoittaja Lyyra » Pe 03 Huhti 2009 09:38

En usko enkä suostu. Haluan eroon viisurista! Sen vikaa kaikki! En kestä enää tätä ylenpalttista viisauttani!
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Fantsu » Pe 03 Huhti 2009 10:39

Mulla on neljä viisuria, eikä ne ole kelvanneet kenellekään. Sanovat vaan, että jos hammas ei pukkaa ylös, ei tehdä mitään. Muutama vuosi sitten trendi oli leikellä kaikki pois noin varmuuden vuoksi - olis pitänyt silloin aktivoitua.
Fantsu

ViestiKirjoittaja Lyyra » Pe 03 Huhti 2009 14:04

Mulla on kolme jäljellä, ja alhaalta kuulemma ainakin aikovat repiä molemmat jäljelläolevat pois. Ylhäälläolevan kohtalo selviää kunhan lääkäri vilkaisee röntgen-kuvan.
Kivut on lihaskipuja, jotka kuulemma johtuvat yleensä stressistä. Viisurit lääkäri haluaa ilmeisesti poistella purentajuttujen takia, enkä ihmettele. Ei tämä kalusto oo ollu ihan parhaimmillaan enää vähään aikaan. Huomaan itsekin, ettei purenta oo ihan kunnossa.

Vappuaaton suunnitelmat on siis lukossa. Ei alkoholia, saunomista, kiinteää ruokaa tai raskasta liikuntaa.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » Pe 03 Huhti 2009 15:29

Lyyra kirjoitti:Ei alkoholia, saunomista, kiinteää ruokaa tai raskasta liikuntaa.

Saunomista? Estääkö viisureiden poisto senkin?

Muutoin :paijaus: kohtalotoverilta (kaikki viisurit poistettu, kaksi niistä leikkaamalla).
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't.
- Douglas Adams -
Lumikki75

ViestiKirjoittaja Lyyra » Pe 03 Huhti 2009 16:48

Lumikki75 kirjoitti:
Lyyra kirjoitti:Ei alkoholia, saunomista, kiinteää ruokaa tai raskasta liikuntaa.

Saunomista? Estääkö viisureiden poisto senkin?

Muutoin :paijaus: kohtalotoverilta (kaikki viisurit poistettu, kaksi niistä leikkaamalla).

Kiits paijauksista. Saunomiskielto liittyi muistaakseni ainakin edelliseen viisurin poistoon. Tällä kertaa en oo lukenu ohjeita vielä sen tarkemmin. Verenluovutukseen ainakin liittyy saunomiskielto, niin päättelin sitten kun hampaanpoisto-ohjeissa kiellettiin raskas liikunta, niin eikös saunominen oo sydämelle yhtä kovaa rasitusta?

Päättelenpä vain. Eipä meillä torstaisin sauna lämpiä muutenkaan, niin ei tuo kauheesti vaikuta.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Kibaya » Pe 03 Huhti 2009 21:16

Saunomiskieltosuositus perustuu pieneen verenpaineen nousuun, lämmön vaikutukseen verisuonissa => verisuonet laajenee => vuotoriski suurenee. Myös bakteerit viihtyvät paremmin lämpimässä paikassa ja hampaanpoiston jäljiltä on kuitenkin reikä auki luuhun asti. Mulle sanottiin ihan tavallisen hampaanpoistonkin jälkeen ettei kannata kuumaan suihkuun rynnätä ihan heti. Ja että jos on käytävä illalla suihkussa, niin ei sitten kauheasti päästä vettä suuhun ja kokeilee pitää minimissä myös kuuman veden laskemisen poskea vasten. Mun mielestä siihenkin vaikuttaa jokaisen henkilökohtainen hyytymistaipumus miten hyvin veripaikka pysyy lämmönvaihteluista huolimatta.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Ma 06 Huhti 2009 11:13

Lyyra kirjoitti:Piti siis pistää Urtekram kokeiluun. Sokokselta oli Urtekramin minttutahna loppunut, ja fenkoli kuulosti liian kummalliselta, joten päädyin aloe vera -tahnaan. Eka pesun jälkeen hampaat tuntuu ihan hyvältä. Tahna on varsin erilaista kuin Miessence, mutta ihan käypää kamaa tämä tuntuu silti olevan. Lievästi kumma fiilis pestä hampaita liidulla. :virne:
Ainoa, mitä tässä vaiheessa selvästi kaipaan Miessencen tahnasta, on mintun raikkaus.

Mun eka ituhippihammastahna oli Urtekramin Eucalyptus. Ihan hyväähän tuo oli, ei siinä mitään, mutta ei tuonut sellaista kivaa pientä raikkautta suuhun pesun aikana. Nyt olen pari kertaa testannut Logodentin mineraalitahnaa, ja jo vain on kivempi. Raikkaampi. Tykkään paljon enemmän.

Hammastahnoista tietoa kaivellessani jossain oli juttua, että myös esim. hiili olisi hyvä pohja-aine hammastahnoihin, mutta "kukaan ei ostaisi mustaa hammastahnaa" :o: Kyllä mä vaan voisin ostaa :keijo: Mutta mä nyt olen muutenkin outo.
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ma 06 Huhti 2009 11:25

Pitikin tulla tänne raportoimaan. Viime aikoina en ole oikein tullut toimeen tuon Urtekramini kanssa. Tuntuu, että hampaita saisi olla pesemässä jatkuvasti. Ja se liitu tuntuu jotenkin ihan liian karkealta mun hampaille. Taidan jättää kokeilun yhteen tuubiin ja kokeilla jotain muuta seuraavaksi.

Harmi kun Miessenceä ei saa Suomesta vielä mistään. Se oli hyvää tahnaa.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ma 06 Huhti 2009 13:08

Mut varmaan lynkataan tästä viestistä, kun en ole jaksanut kaivaa mitään erityistä linkkilistaa, mutta laitan silläkin uhalla.

Oletteko kuulleet uudesta EU-direktiivistä, joka pistää hammastahnoihin merkinnät paljonko niissä on fluoria. Itselleni on ihan sama mitä missäkin tuubissa lukee, mutta ne joilla on lapsia pitäisi kiinnittää huomiota.

Klik

Tuolla linkin takana on maininta siitä, että tällä hetkellä markettien hyllyillä on vain yksi tahna joka täyttää direktiivin vaatimukset. Munsta se oli vähän ehkä huolestuttavaa, kun niitä vaihtoehtoja on aika monia. Elmex-mössö siis on se mikä täyttää suositukset ja ainakin meidän marketissa on vielä ainakin kahta jotain pepsodenttia ja jotain muutakin. Ja ihan suruti näkyy ihmiset ostavan sitä mitä se napero haluaa ("Mutku mä haluu-uu-uuuuun ton vihleen tuubin missä on toi hiili!! Äitiiiiiiiiii!)

Ehkä hiljalleen siis tapahtuu se "havahtuminen" ettei se fluori välttämättä olekaan ihan niin täydellisen hyvä juttu mitä tähän asti on markkinoitu.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Emilia » Ke 10 Helmi 2010 22:38

Hm. Aika varattu hammastarkastukseen ensi viikon tiistaille.
Ei tällä kalustolla kehtaa edes mennä.. :hullu: Jännittää mut jos ne
lääkärit on sellasia mitä nettisivuista sai kuvan, niin jee.

Kallistahan tää tulee olemaan, mut ehkä kesällä kehtaa jo
nauraa suu auki.. :hullu:
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Emilia

ViestiKirjoittaja elegia » To 11 Helmi 2010 00:07

Mäkin varasin viime viikolla ajan kolmevuotistarkastukseen. Sain ajan jopa toukokuulle. Mua ei oikeastaan jännitä lainkaan hammaslääkärillä käynti. Koskaan ei ole ollut yhtäkään reikää, enkä usko että nytkään on. Viisaudenhampaista varmaan tulee taas kyllä jotain mutinaa, viimeksi kun en antanut niitä poistaa. :D Enkä näe kyllä sille vieläkään tarvetta, kun eivät kerran ole kipeät tai haittaa muutenkaan.. Saapa nähdä!

YTHS:lle on kuulemma tullut uusi hammaslääkäri, joka töitä tehdessään laulaa radiosta soivien kappaleiden tahtiin. Muuan kaverini oli istunut hermostuneena tuolissa, kun lääkäri roplasi hampaita laulaen samalla Joutsenlaulua. :virne:
elegia

ViestiKirjoittaja Aurora B. » To 11 Helmi 2010 11:31

Mäkin kävin juuri hammaslääkärillä, vuositarkastuksessa, tarkistamassa kaluston kunnon. Mulla on kuulemma ollut jo pari vuotta alkava reikä, mutta sen kehitys on pysähtynyt. Olin hämmästynyt, koska viime vuonna itsensä hoitaminen jäi aika vähäiseksi myös hampaiden osalta, kiitos uupumisen. Hyvin vähän oli kuitenkin hammaskiveä, eikä sitten muuta. Uujea :aukku:

Olin miettinyt myös sitä, että näkyykö mun fluoriton elämä hampaissa. Ilmeisesti ei ainakaan vielä. Ja kuvittelisi tuon alkavan reiän pahentuneen, jos fluorilla olisi dramaattinen vaikutus, kun tässä on kuitenkin reippaasti yli vuoden puunannut ituhippitahnalla hampaani. Jatkan itsekseni koekaniinina oloa, ja pitäydyn Logodentissani. Ja Urtekramit on muuten aika kamalia nyt, kun on tuohon toiseen tottunut. Jouduin yhden tuubin ostamaan, kun ei Logodentia ollut, niin tuntui koko ajan, että on hampaat likaiset. Yök :norsu:

Emilialle tsemppiä, sitten on hyvä olla, kun on legot kuosissa :paijaus:
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja Emilia » To 11 Helmi 2010 20:04

Aurora B. kirjoitti:Emilialle tsemppiä, sitten on hyvä olla, kun on legot kuosissa :paijaus:

Kiits. Kohta mäkin oon näin: :aukku:
Ajatus siitä lohduttaa ja motivoi.
Vähän kuitenkin hävettää, ettei ole
aiemmin tehny asialle mitään. :nolo:
Emilia

ViestiKirjoittaja damn » To 11 Helmi 2010 20:14

Minulla olisi ollut ensi viikolla viisaudenhampaan poisto, mutta jouduin perumaan sen, kun ei minulla oo mahdollisuutta olla päivää poissa koulusta kun siellä on niin kiirettä. Pikkuisen jonoa sanoivat siellä, seuraava vapaa aika oli vasta toukokuun lopulla :viha: . Pitää nyt toivoa että sinne asti jaksan odotella, eikä hammas ala oireilla. Päivystykseen jos menee tulehtuneen hampaan kanssa niin ne lykkää vaan antibioottikuurin mukaan, eivätkä kuitenkaan poista hammasta. Ja en välttämättä halua taas antibioottikuuria, viime vuonna sellaisia kolme söin ja joka kerta oli niin huono olo, että olin ihan toimintakyvytön.
Fail, fail again, fail better.
damn

ViestiKirjoittaja Emilia » Ti 16 Helmi 2010 19:15

Selvisin hengissä! :D
Eikä lääkäri uhannut edes repiä mitään pois. Se jopa sanoi, et ihan hyvät hampaat, hammaskiveä vain ja pari (okei..neljä :hullu: ) reikää, mitä pitää paikata. Ei siis aivan priimakuntoiset, mutta parilla jatkohoitokerralla pitäisi selvitä. Sen jälkeen voinkin alkaa miettiä, viitsinkö sijoittaa oikomishoitoon...

Mut jee. Tiesin kyllä, et jälkeenpäin saattaa olla huojentunut olo, mutta pelotti kyllä aivan kamalasti mennä sinne. :hullu:

Mut hampilääkäri oli ihana eikä yhtään tuomitseva. Ja suuhygienistikin oli syntynyt samana päivänä kuin minä eli ei voi olla kovin kamala. :virne:

Lupasin pyhästi käyttää joka päivä hammaslankaa. Kai se sitten täytyy sekin opetella. Oon kieltämättä ollut tosi laiska sen suhteen, vaikka huomauttivat asiasta jo yläasteiässä...

Oral Hammaslääkärit :peukku:
(Eikä ollut edes niin kallista kuin mitä olin varautunut, lisäplus!)
Emilia

ViestiKirjoittaja Nugat » Ma 26 Huhti 2010 11:58

Vain mulla voi olla näin "huono" tuuri, että saan hammaslääkärin varattua samalle päivälle kun sinne pirautan. :keijo: Ja varmasti kriittisimpiäkin potilaita olisi tarjolla. Nyt en ehtinyt yhtään henkisesti valmistautua ja stressimaha särkee, enkä saa kotona nyt mitään aikaiseksi ennen lääkärille menoa. Hammaslääkärillä käynti on musta aivan uskomattoman kamalan järkyttävää ja hirveää, vaikka en ole ikinä siellä kuollut. :virne:

Reikä pitäisi paikata, ennen kuin se alkaa häiritsemään elämää. Äiteellä samanlaatuinen vaiva ja hää sai ajan vasta yli kuukauden päähän. Mutta aivan kuin lotossa olisin voittanut kun kanslia-täti hikaisi; "Hei hetkinen.. tässä peruutettiin juuri yksi aika. Olittepas onnekas!" :friikki:

No saanpahan tämän nyt hoidettua tälleen pikaisesti. Ehkä näin on parempi, ettei tarvitse pidempää aikaa jännittää. Reiän paikkaaminen on ok, mutta pitäisi lääkärille kertoa vielä pitkä tarina eräästä toisesta vaivasta, joka juontui hammaslääkärin hoitovirheestä, ja se on niin pitkä ja rasittava juttu että se taitaa nyt stressaa enemmänkin. Yksityisellä olen sen asian tiimoilla käynyt, ja tuntuu hassulta loikkia nyt kunnalliselle kun ne eivät tästä asiasta mistään mitään tiedä, eiväthän he edes osanneet auttaa. Ehkä sitä voisi jotain korvausta anoa säryistä ja kivuista, mutta se tuntuu niin raskaalta kun pää-asia on kuitenkin se, että homma alkaa olemaan kunnossa. Leikkaukseen tässä kuitenkin taitaa joutua. :huoh:
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

EdellinenSeuraava

Paluu Känpillä