Lukupiiri

Re: Lukupiiri

ViestiKirjoittaja Nugat » Pe 06 Helmi 2009 21:44

Ei ole vielä. Huomenna pitäisi mennä kirjastossa käymään, toivottavasti sieltä tuo kirja löytyy. :)
Nyt on kuitenkin niin kiireistä aikaa, ettei kirjanlukurentoutushetkeä juuri löydy, mutta katsotaan.
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja Nugat » La 07 Helmi 2009 14:33

Kävin kirjastossa, mutta olin unohtanut kirjastokortin kotiin. :(
Taitaa tämä kirja mennä lukupiirin osalta ohitse, mutta lainaan tuon kirjan sitten tulevaisuudessa ihan mielenkiinnon vuoksi. (Ja karuttaakseni Sadan kirjan-listaa) :tilt:
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja Pvi » To 19 Helmi 2009 23:00

Eikös lasihelmipeli ollut siellä vanhalla puolella jo lukupiirissä?
Luin sen kesällä 2006 kun sain asustaa ystäväni kämpässä ja
se sattui osumaan silmääni kirjahyllystä.

Semmonen olo on tullut ajan saatossa, että en minä oikein osaa
ymmärtää kirjallisuutta "oikein", eli keskustella siitä hienosti ja
oikeilla termeillä. Minusta Lasihelmipeli ei ollut erityisen ihmeellinen.
En tiedä sitten, että oliko se ensimmäinen lajissaan, tai kenties
siinä on jotain sellaista, mikä jäi piiloon minun silmiltäni...
Pitkäveteisenä, vaikeana tai tylsänä sitä en kuitenkaan pitänyt.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja Nugat » Pe 20 Helmi 2009 19:51

Tuli mieleen, että voisiko tätä lukupiiriä kehittää jotenkin. Kun tässä oikeastaan odotellaan että joku huikkasee jonkun kirjan ja sen mukana mennään jos mennään.
Ajattelin, että voisiko tuota Sadan kirjan-listaa yhdistää tähän? Kun mentäisiin jonkun listan mukaan, niin pystyisi aina varautumaan mikä kirja on tulossa luettavaksi. Näin saisi tuon listan kirjoihin lisää motivaatiota ja intoa lukea. Sitä voi sanoa saavuttaneensa jotain, kun Sadan kirjan-lista on kaluttu. :tilt:
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Ke 25 Helmi 2009 12:24

Aloitetaanko ensimmäisestä? :keijo:
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ke 25 Helmi 2009 12:27

Saako sukuluettelot hypätä yli?
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » Ke 25 Helmi 2009 12:31

Aurora B. kirjoitti:Aloitetaanko ensimmäisestä? :keijo:

Luettu! Mistä olen kyllä aika ylpeä. Ja ei, en tajunnut läheskään kaikkea lukemaani, varsinkin kun luin sen vielä vanhan käännöksen aikaan. :virne:
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't.
- Douglas Adams -
Lumikki75

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Ke 25 Helmi 2009 12:50

Lumikki75 kirjoitti:
Aurora B. kirjoitti:Aloitetaanko ensimmäisestä? :keijo:

Luettu!

:isosilmä:

Älä sitten kerro loppuratkaisua :keijo:

Ja Lyyris, koko kirja luetaan ja arvioidaan ja arvostellaan. Tietenkin. Ei mitään harppomisia, vaikka tuntuisi vähän tylsältä kohdalta :soosoo:
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ke 25 Helmi 2009 12:54

No pöh. Sitten en ala. Ne hemmetin sukutaulut koitu kohtaloksi viimeksikin.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ke 25 Helmi 2009 13:14

Alkupäästä Raamattu on luettu ja Ahoakin olen lukenut, vaikka en ole ihan varma olenko lukenut juuri Juhan. Mutta selkeästi kiinnostava olisi Bulgakovin Saatana saapuu Moskovaan.

Lasihelmipelin olen saanut melko jumiin. Kyllähän sitä nyt lukeekin, mutta aikaa, ei ole aikaa.
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ke 25 Helmi 2009 14:33

Hei jos Bulgakovia aletaan lukemaan, niin minä oon messissä!
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » Ke 25 Helmi 2009 14:48

Saatana saapuu Moskovaan oli yhden lukupiirin aiheena jo kuopatulla fordella. Yritin silloin kyllä, mutta en vaan pystynyt lukemaan sitä kokonaan. :sori:
Muistaakseni joillain muillakin osallistujilla oli sama ongelma.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't.
- Douglas Adams -
Lumikki75

ViestiKirjoittaja Nugat » Ke 25 Helmi 2009 14:58

Herranjestas. Täällä loikitaan jo kirjojen yli vaikkei hommaa ole edes aloitettu. :soosoo:

ABC-kirjan voi ymmärtää vaikeaksi, mutta kyllähän nyt Austenin Ylpeys ja ennakkoluulon lukee toistamiseenkin. :virne: Ja tuo Juhani Ahon Juhan nyt luulisi menevän lävitse. Se ei kuulosta vaikealta. :keijo:
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja Suvi » Ke 25 Helmi 2009 21:53

Nugat kirjoitti:Ajattelin, että voisiko tuota Sadan kirjan-listaa yhdistää tähän? Kun mentäisiin jonkun listan mukaan, niin pystyisi aina varautumaan mikä kirja on tulossa luettavaksi. Näin saisi tuon listan kirjoihin lisää motivaatiota ja intoa lukea. Sitä voi sanoa saavuttaneensa jotain, kun Sadan kirjan-lista on kaluttu. :tilt:

Minusta tämä on ihana idea. En tosin tule tällä(kään) kertaa mukaan, paitsi jos päädytte Gogolin Kuolleisiin sieluihin. Saatte kyllä minut kiinni. Se ei tosin taida olla tuolla sadan kirjan listalla, mutta muistaakseni näin sen Varjolistalla.

Yritin muuten myös joskus pienempänä lukea Raamattua alusta asti, mutta minullakin tyssäsi niihin hiton sukutauluihin. Voi luoja ne olivat tylsiä. :haukotus:
Tilttiin meni myös ihminen.
Suvi
Keijodemoni

ViestiKirjoittaja Sade » Ke 25 Helmi 2009 22:08

Toisaalta, miksi tyytyä sataan kirjaan, kun voisi tavoitella 1001 kirjan lukemista. :virne:

Laskin joskus, että olin lukenut tuolta listalta parisataa kirjaa. Aika monta pitäisi siis vielä lukea ennen kuolemaa...

Listalla on muuten yksi suomalainenkin kirja!
Sade

ViestiKirjoittaja L-S » Ke 25 Helmi 2009 22:58

Kirjalistauskeskusteluissa kuuluu tietenkin asiaan kritisoida listoja, joten esitänkin ihmettelyni siitä, että kuka näitäkin listoja oikein laatii (okei, näemmä Peter Boxall). :virne:

Tuossakin 1001 kirjan listalla on aivan turhan monta saman kirjailijan kirjaa. Lista voisi olla monipuolisempi, jos ei esitettäisi, että pitäisi olla lukenut jotain kahdeksan (?) Ian McEwanin kirjaa (itse olen lukenut McEwaneista kaksi plus yhden, joka ei ole listalla). Ja millä perusteella juuri nämä kahdeksan McEwania, eikä sitä yhtä (joka tosin oli omastakin mielestäni keskinkertainen)? McEwan on ihan ok, mutta muistaako kukaan McEwania 100 vuoden päästä? Puhumattakaan, että pitäisi olla lukenut parikin Paulo Coelhoa (korkeintaan yhden pitäisi riittää, enkä aio itse lukea sitäkään). Ja miksi esim. Elfriede Jelinekiltä on vain yksi kirja? Listan laatinut toimittaja on selkeästi kohdannut rajansa.

Lisäksi tuossa on monta sellaista, jotka olen lukenut tai joita olen aloittanut ja jotka olen todennut enemmän tai vähemmän tyhjänpäiväisiksi (esim. Flaubertin papukaija). Kunnon listalla voisi olla vähemmänkin kirjoja. :keijo:
[/listakritiikki päättyy], ja vähän kieli poskessa toki, koska onhan tällaiset listat ensisijaisesti tarkoitettu hauskoiksi eikä vakavasti otettaviksi.

Onhan tuossa paljon sellaisiakin, jotka pitäisi lukea, jos ei muuten niin tarkistaakseen kannattiko. Jos olisi aikaa vapaavalintaiseen romaanikirjallisuuteen, ensisijaisesti lukisin David Foster Wallacen Infinite Jestin, ja Gravity's Rainbow'n tietenkin myös (jos tekisin itselleni oman listan kirjoista, jotka pitäisi lukea, ehkä se sisältäisi romaanien osalta lähinnä massiivisia suurteoksia, koska vaikka kevyempiäkin voi (ja kannattaa) lukea, ei niitä voi pitää samalla tavoin saavutuksina.) :keijo:
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Nugat » Ma 02 Maalis 2009 16:11

Tuli mieleen taas semmoinen juttu, että. Kun tuntuu vaikealta saada monta ihmistä yhtäaikaan lukemaan samaa kirjaa, ei ehdi, ei kiinnosta, on muuta luettavaa yms. Niiin voisikohan järjestää leikkimielisen kilpailun siitä, kuka lukee eniten Sadan kirjan listasta vuodeen loppuun mennessä. Näin voisi itse poimia ne kiinostavimmat yksilöt välittämättä muiden valinnoista. Tietenkin joitain kirjoja on varmasti tullut luettua jo aikaisemmin, mutta niitä ei lasketa, vaan rehellisesti tunnustetaan, että kilpailun aikana luettavat kirjat ovat itselle uusia.

Tänne voisi sitten tulla kommentoimaan lukemaansa kirjaa ja pistämään pisteen ylös. Kirjaa voisi ja täytyykin kommentoida julkisesti, mutta oman harkinnan mukaan tulee spoilata loppuratkaisut ja tärkeät kohdat.

Miten ois?

Sitten voisi pohtia jo aikaisemmin lukemiensa kirjojen kohtaloa. Voisiko niitä lukea uudestaan, jos iskee hirveä himo? Itse tekisi mieli lukea Kurjat uudestaan pitkän tauon jälkeen. :D

Se joka lukee eniten kirjoja saa tietenkin ylistystä ja kunniaa! Pieni palkintokin vois olla kiva. :tilt: Mitä? Kuulostinko varmalta voittajalta? :salaliitto: Nyt erehdyitte.
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja theia » Ma 02 Maalis 2009 17:13

Musta kuulostaa varsin pätevältä! :D Mä ainakin oon messissä. Ja palkinnoksi vähintään joku tittelimuutos tms. Ja kyllä mielelläni lukisin jo luettujakin kirjoja uusiksi (tuolta löytyy kaikkea kivaa), eli i'm game.

Ja olkoon tämä siis ensimmäinen päivä skabassa?
diamonds in the trees pentagrams in the night sky
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja Nugat » Ma 02 Maalis 2009 18:06

Ugh. Olkoon siis näin. Riittää että theia kannattaa aatetta. :tilt:

Elikkäs kilpailu alkaa tänään 2.3.2009 ja päättyy 31.12.2009 klo 24.00

Onnea matkaan! :virne:

Muistakaahan merkata kaikki lukemanne kirjat ja kirjasta tulleet aatokset tänne, niin pysytään selvillä vesillä. :D
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ma 02 Maalis 2009 19:13

Saako ottaa varjolistaltakin? Kun menin yhdistämään ne ja lajittelemaan kahteen yhdistelmälistaan sen mukaan, että ovatko kotimaisia vai ulkomaisia. Ja merkkasin jo ne, jotka oon jo lukenu, heh..
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Nugat » Ma 02 Maalis 2009 19:19

Lyyra kirjoitti:Saako ottaa varjolistaltakin? Kun menin yhdistämään ne ja lajittelemaan kahteen yhdistelmälistaan sen mukaan, että ovatko kotimaisia vai ulkomaisia. Ja merkkasin jo ne, jotka oon jo lukenu, heh..

Se tuntuu kauhealta määrältä kirjoja sitten. :p Ajattelin, että jutun juju olisi se, että saavuttaisi edes tuon Sadan kirjan listan. Sitten siitä voisi olla ylpeä. Jos tuon varjolistan ottaa mukaan, voi motivaatio lähteä piankin jos tuntuu, ettei noita saa ikinä luettua.

Tietenkin tuosta määrästä kirjoja voisi helpommin löytää mieleisensä kirjat, mutta sivistyksen kannalta olisi hyvä pinnistää vähän noita vaikeaimpiakin. Se tuntuisi helpommalta pienemmällä määrällä kirjoja.

Mitä mieltä muut ovat? :sori:
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ma 02 Maalis 2009 19:25

No ei kai kukaan nyt sataa kirjaa lue vuoden loppuun mennessä kuitenkaan! :kauhistunut:

...

Vai lukeeko? :hämillään:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Nugat » Ma 02 Maalis 2009 19:33

Lyyra kirjoitti:No ei kai kukaan nyt sataa kirjaa lue vuoden loppuun mennessä kuitenkaan! :kauhistunut:

...

Vai lukeeko? :hämillään:

Sehän tässä on jännittävää. :juoni:

No oikeastaan tässä ei ole kyse määrästä vaan mitä saa asiasta itselleen irti. :D Sitähän voi vahingossa sivistyä. :virne:
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja theia » Ma 02 Maalis 2009 19:49

Nugatin (eiku Nugat'n? eiku Nugaan? eiku hä?!) linjoilla minäkin - kyllä sitä jos oikein yrittäisi voi Sata kirjaa saada luetuksi... eihän se olisi kun reilu pari/viikko. Kun hyvät kirjat saattaa mennä päivässäkin 'alas'. Varjolista on vaan liian suuri :p
diamonds in the trees pentagrams in the night sky
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ma 02 Maalis 2009 19:54

Listoilla on yhteensä 540 kirjaa, joista tuskin kukaan aikoo esim. Nykysuomen sanakirjaa lukea. Minusta tuo ei ole paljonkaan, kun kahlasin vastikään läpi 1001 kirjan must read -listan.

Pläh ehkä oon vaan tymä (kuten theia tietää :virne: ), oon lukenu noista 540 21 lukutaitoisen vuoteni aikana yhteensä 23, joten mun kohdalla ei ainakaan ole mitään toivoa, että satasen listan saisin täyteen. Ja siitä johtuen mulle on ihan sama kummalta listalta kirjoja poimitaan (kun mahdoton urakka on edessä kuitenkin). Varjolistalla oli vaan mun mielestä enemmän kiinnostavia kirjoja. Enkä kokenut ideaa siten, että tässä olisi jotain tavoitteita että pitäisi koko lista lukea, vaan että olisi kiva lukea mahdollisimman paljon, ja fordekisa motivoisi siihen.

Mutjoo. Saatan ehkä osallistua.
Lyyra
Digipahuus

EdellinenSeuraava

Paluu Ex Libris