Hampaiden hoito!

Re: Hampaiden hoito!

ViestiKirjoittaja shaana » Ma 05 Touko 2008 18:19

Tulen jorisemaan vaikkein itseäni niin hammasfanaatikoksi osaakaan ajatella.

Pikkulikkana oli meikäläisellä aika pahanlainen purentavika. Alapurenta roisia laatua, saatoinpa muistuttaa jopa bulldogia :töktök: Hammaslääkäriin vietäessä osasin kuitenkin aina häkellyttää lääkäriä puremalla hampaat kauniisti yhteen ja tämän kääntäessä selkänsä näytin todellisen kaluston. :seko: Olihan sitä jos minkälaista väkkyrää ja härpäkettä sitten käytössä, mutta pitkäaikaisimmat olivat käytössä vain öisin, eikä kukaan siis tahtomattani tiennyt julmaa salaisuuttani, jota perheen kesken kutsuttiin kuonokopaksi :P Kiinteitä, hampaisiin kiinnitettäviä ns. telaketjuja minulla ei koskaan ollut, ja viimeisin, kitalakeen kiinnitettävä ja ruokailun ajaksi poisotettava kapine poistui käytöstäni jo ennen ala-asteen loppua. Hammaslääkäriä en osaa pelätä.

Hoitojen jälkeen, eli purennan korjaannuttua ja etuylähampaiden rakosen umpeuduttua, hammaslääkäri sanoi usein hampaitani kauniiksi helmiksi, saaden pienen tytön jopa hämilleen. Reikiä minulla ei ole tähän päivään mennessä esiintynyt, tosin edellisen kerran olen hammaslääkärissä käynyt viittä vaille täysi-ikäisenä. Viisureita en ole joutunut ainakaan vielä omasta suustani löytämään. Hampaani harjailen nykyään vähintään iltaisin, mutta kyllä mieluiten myös aamulla. Hammaslankaa käytän erittäin harvoin ja aamuharjauksen suoritan mieluiten hyvissä ajoin ennen aamupalaa. Krapula-aamuina Alexin tavoin tulee kyllä suun puhdistamiseen kiinnitettyä enemmän huomioita kuin muulloin, mistä se tahma sinne oikein joutuukaan. :shock:

Oikeastaan hampailleni ei ole tehty tarkastuksessa yhtään mitään oikomishoitojen jälkeen, lukuunottamatta sitä yhtä :seko: Oltiin veneilemässä jonain kesänä Saimaalla ja siinä nuotiolla päätin halkoja ruveta pilkkomaan, ja jollain maagisella tavalla onnistuin huitaisemaan itseäni kirveellä suuhun - etuhampaasta lohkesi pieni pala, joka sitten paikattiin, omasta mielestäni väärän värisellä (liian tummalla) paikalla. Paikka irtosi ja tästä hammaslääkärille soitettuani hän totesi, ettei sitä ole järkeä uusia, koska hampaat kuitenkin hiotuvat ja lohjennut osa oli niin pieni. Siinä kertomista jos joku tulee kalustoani arvostelemaan :P

Fordewanhuksella kerroinkin alahampaideni vihlomisesta ja ikenen "vetäytymisestä" huulitapin hiottua kyseisiä alueita alaleuassa. Vihlonta on kuitenkin niin vähäistä ja sen verran turhamainen saan olla, etten korua ota pois. Jos muuttuu kivuksi tai oikeasti menee huonoksi, siirryn muovikoriin tms.
Aurinko, sinä sanoit kun katselimme kuuta.
shaana
Kuivaliha

ViestiKirjoittaja Pvi » Ke 07 Touko 2008 23:02

Tietenkin hampaat pitää pestä aamulla ennen kun laittaa suuhunsa mitään...
En tiennyt olevani erikoinen tapaus tämän suhteen, mutta minusta suuhun ei
ole kiva laittaa mitään ennenkuin sieltä on yön aikana kasvaneet pöpöt harjailtu pois.
Lisäetuna on, että näin toimiessa ei tule juotua aamulla appelsiinimehua. Sitten jos
aamiaisesta tuntui jäävän suuhun jotain ylimääräistä, otan purkan ja tarvittaessa
pesen hampaat vielä purkan jälkeen.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja Shay » La 10 Touko 2008 10:21

Pvi kirjoitti:Tietenkin hampaat pitää pestä aamulla ennen kun laittaa suuhunsa mitään...
ole kiva laittaa mitään ennenkuin sieltä on yön aikana kasvaneet pöpöt harjailtu pois.

Näin krapula-aamuna varsinkin ei ole kiva työntää 'puhasta' hammasharjaa ja mintunmakuista
vaahtoa heti suuhun, kun on pöhnäisenä herännyt. Tekkee mieli mieluummin juua mehua
ja syyä jotain, että saa tunkkaisen olon katoamaan. (Täysmehu on tähän erinomaista.)
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Shay
Hukkasusi

ViestiKirjoittaja Emilia » La 10 Touko 2008 14:16

Shay kirjoitti:
Pvi kirjoitti:Tietenkin hampaat pitää pestä aamulla ennen kun laittaa suuhunsa mitään...

Näin krapula-aamuna varsinkin ei ole kiva työntää 'puhasta' hammasharjaa ja mintunmakuista
vaahtoa heti suuhun, kun on pöhnäisenä herännyt. Tekkee mieli mieluummin juua mehua
ja syyä jotain, että saa tunkkaisen olon katoamaan. (Täysmehu on tähän erinomaista.)

No just nimenomaan darra-aamuna ensimmäinen asia mielessä on se, että pitää päästä
pesemään hampaat asap. Hyi v-- Ei tulis mieleenkään syödä kun suussa maistuu paskalle.

Tavisaamuinakin (ei-darraa) kävelen keittiön kautta (kahvinkeitin päälle) hampipesulle.
Ällöttää ajatus syömisestä unitöhnäsillä hampailla. :P
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Emilia

ViestiKirjoittaja Lyyra » La 10 Touko 2008 14:27

Ällöttää ajatus uloslähtemisestä aamukahvin hajuisella hengityksellä.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Emilia » La 10 Touko 2008 14:30

*tarjoaa Lyyralle Jenkin*

:)
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Emilia

ViestiKirjoittaja Lyyra » La 10 Touko 2008 14:37

Ei kiitos, en syö purkkaa. Se pistää pierupumpun liikkeelle.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Suvi » Ma 19 Touko 2008 22:29

marenkienkeli kirjoitti:
Hampaat ovat tällä hetkellä melko suorat. Mutta niin hullulta kuin se kuulostaakin,
nielaisen väärin! :pönde: Joka ikisellä nielaisukerralla työnnän kieltä hampaisiin,
vaikka normaalisti kielen kuuluisi ilmeisesti olla kitalaessa.

Samoin.

En tainnut olla edes vielä ala-asteellakaan, kun hammaslääkäri sanoi minulle tästä. Silloin aikoinaan
minun olisi pitänyt harjoitella nielemistä, mutta en harjoitellut. :nolo: Etuhampaani ovat kuitenkin
yllättävän normaalit, vaikka joskus kymmenen ikävuoden korvilla ja jälkeen ne olivat vielä selvästi vinot.

Olin aikoinani hirveän laiska kiskomaan itse kaikkia maitohampaitani pois, joten hammaslääkäri sai
kiskoa ne. (Ehkä tämänkin takia näen jonkun verran unia siitä, että minulla on vielä jokunen
maitohampaan tapainen jäljellä, ja kiskon niitä unissani irti.) Tuosta laiskuudestani johtuu, että
yksi kulmahampaistani on melko paljon edempänä kuin muut. Ei se muuten haittaa, mutta välillä sitä on
hankala harjata, ja välillä joissain kuvissa näyttää, että sen vieressä oleva hammas puuttuisi.

Hampaat harjaan aamuin illoin, arkisin ennen aamupalaa, viikonloppuisin aamupalan jälkeen. Äärimmäisissä
olosuhteissa (esim. festareilla) olen yrittänyt harjata hampaat aamuisin, sillä se piristää huomattavasti. Joskus
lapsena mökillä ollessa en pessyt noin viikkoon hampaita, ja sen jälkeen oli aika ällöttävä olo.

Hammaslankaa en käytä niin usein kuin pitäisi. Se on niin hankalaa. Käytän kuitenkin välillä.

Kävin viimeksi pari vuotta sitten hammaslääkärillä. Sitä ennen oli ehtinyt kulua viitisen vuotta. Ihmeen
hyvässä kunnossa hampaani silloin olivat. Olin siitä ylpeä. Nyt tiedän, että olisi taas aika mennä. Minulle
on kasvanut jo pari viisaudenhammasta ja ilmeisesti uusi taitaa olla tulossa. Viimeksi sanottiin, että
ne edelliset kasvavat niin nätisti, ettei niitä kannata poistaa.

Olen miettinyt oikomistakin tms. oikeastaan sen takia, että vasen puoli leuastani "naksuu" aina haukotellessa
tai suuta vähän enemmänkin avatessa. Muistaakseni siskolla oli sama vaiva. Siihen kyllä auttoi, että hän piti
teininä rautoja vuoden.

Ääh, ehkä se aika pitäisi varata.

Kiitos, että sain avautua. Kuva
Tilttiin meni myös ihminen.
Suvi
Keijodemoni

ViestiKirjoittaja dubb » La 24 Touko 2008 14:53

pampula kirjoitti:Olen yrittänyt tehdä hammaslangan käytöstä tapaa, mutta se tuntuu niin työläältä. Mutta onhan se kyllä ihan erilainen fiilis, kun on sekä harjannut hampaansa että langannut.

En ehtinyt kahlata koko ketjua läpi, joten jos tätä on jo suositeltu, niin pahoitteluni. Valitin hammaslääkärille langan epäkäytännöllisyyttä ja se suositteli mulle Jordan Miracle -hammaslankainta. On kyllä ollut pätevä kapistus! Maksanee jotain kolmen euron hujakoilla ja mukana tulee kuusi vaihtopäätä. Arvelin ensin, että ne langat kuluu hetkessä poikki, mutta hyvin ovat kestäneet.

Mulla hammashoitorutiini pitää sisällään 100% xylitolilla varustetun purukumin nautiskelua aina ruokailun päätteeksi, maksimissaan viisi happohyökkäystä per päivä, hampaiden harjaus aamuin ja illoin sekä hammaslankaus illalla. Tämä on toiminut vallan mukavasti.

Alakerrasta on poistettu kaksi viisaudenhammasta aikoinaan, eikä ollut pahakaan operaatio. Hampaat oli irti jo kun vasta kyselin, että "koskas se puudutus laitetaan"? Onhan noista kuultu kaikenmoisia kauhuskenaarioita, mutta sellaiset mielessä ei ole mitään mieltä lähteä lekurin penkille.
dubb

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » La 24 Touko 2008 21:42

Olen muuttanut aamurutiinejani hampaiden hoidon kannalta parempaan suuntaan. Vieläkään en tosin pese hampaitani heti herättyäni. Olen ottanut tavakseni syödä ensimmäiseksi aamupalan ja pyrin siihen, että pesen hampaani aikaisintaan puolen tunnin kuluttua aamupalasta.

Tämän ketjun ensilukemisten myötä aloin käyttää useammin hammaslankaa. Nyt se on tosin jäänyt. Aika harvoin tulee hammaslankaa käytettyä.
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja kaneli » Su 25 Touko 2008 20:15

dubb kirjoitti:
pampula kirjoitti:Olen yrittänyt tehdä hammaslangan käytöstä tapaa, mutta se tuntuu niin työläältä. Mutta onhan se kyllä ihan erilainen fiilis, kun on sekä harjannut hampaansa että langannut.

En ehtinyt kahlata koko ketjua läpi, joten jos tätä on jo suositeltu, niin pahoitteluni. Valitin hammaslääkärille langan epäkäytännöllisyyttä ja se suositteli mulle Jordan Miracle -hammaslankainta. On kyllä ollut pätevä kapistus! Maksanee jotain kolmen euron hujakoilla ja mukana tulee kuusi vaihtopäätä. Arvelin ensin, että ne langat kuluu hetkessä poikki, mutta hyvin ovat kestäneet.

Mä meinasin suositella ihan samaa, on nimittäin todella kätevä! Mä en saisi normaalilla hammaslangalla mitään aikaiseksi, olen kyllä yrittänyt. Jordan. :sydän:
It's all make believe, isn't it?
kaneli
Vastarannan keijo

ViestiKirjoittaja Shay » La 06 Syys 2008 23:21

Oon harkinnu suuveden ostoa. En vaan tiiä onko sen käyttö 'hammaslääkärien suosittelemaa'.
Väitetäänhän, että suurin osa suun bakteereista sijaitsee muualla kuin hampaissa, mutta onko
suuvesi hyvä tapa hävittää pahoja bakteereja, vai onko koko litkusta mitään muuta hyötyä
kuin raikkaan tuntuinen hengitys muutaman minuutin ajan? :riips:
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Shay
Hukkasusi

ViestiKirjoittaja Lyyra » Su 07 Syys 2008 05:52

Ainiin tämäkin ketju on olemassa.

Vaihdoin tosiaan muutama kuukausi sitten shampoottomuusvimmassani myös hammastahnan ns. luonnollisempaan vaihtoehtoon. Kokeilin pitkästä aikaa Sydneyssä jotain tavan Colgatea muutaman päivän verran ja totesin että hurjaa töhnäähän se on. Vaahtoaa niin maan penteleesti ja kuivattaa suun ja huulet koko päiväksi ihan pilalle, vaikka käytin huomattavasti vähemmän kuin esimerkiksi lasten suositus on (siis naurettavan vähän suoraan sanottuna). Huulirasvaa meni tuolla reissulla enemmän kuin moneen kuukauteen on mennyt yhteensä. Saa tapahtua suuri epätoivo ja ihme, että kosken noihin enää. En tykännyt siis.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Crazy_Clown » Su 07 Syys 2008 14:16

Pitäisi varata aika hammaslääkärille. Muttakun se pelottaa! :(

Kyllä, pelkään hammaslääkäreitä, hieman. Tai siis, hammalääkärillä käyntiä, en niitä itse tyypejä sentäkseen.
Oli huono kokemus, kun piti takahampaita tasoittaa, koska olivat liian koverat. Siinä sitten porailtiin ilman puudutusta, koska:
Hamppulääkärin jälkeen piti kyetä syömään jotain.
Enkä sitäpaitsi tykkää piikeistä/neuloista. Niitäkin kohtaan pienen pieni kammo, mitä nyt pistoksiin ja esim. verikokeisiin tulee. Ajatus pistoksesta suuhun ei houkuttanut.
Crazy_Clown

ViestiKirjoittaja @gen.fi » Ti 09 Syys 2008 15:58

Itselle laitettiin ensimmäisen kerran puudutus 5 vuotta sitten. :epäilevä:
Sitä ennen on voidettu niin katkenneet hampaat tai reijät ilman mitään aineita :keijo:
Eli sen 28+ vuotta ilman puudutusta :pepsodent: Rystyset vaan valkeana ja selkä sillassa :virne:

Ei se puudutus piikki itsessään satu, mutta sen aineen sinne ikeneen laittaminen tuntuu ahdistavalta.
Ja tietenkin se, että itselläni tuo aine tuntuu toimivan vasta toimenpiteen jälkeen. :epäilevä:

Mistä tuleekin mieleen, että 2kk seuraavaan hammaslääkäri käyntiin.
Elämä on tie jonka määränpäätä en voi valita, vain suunnan sille.
@gen.fi

ViestiKirjoittaja Fantsu » Ke 10 Syys 2008 01:06

Mulle pistettiin puudutuspiikki viimeksi pentuna ja sen jälkeen on porailtu ja paikkailtu au naturel. Ei ole tuntunut niin paljon, että piikkiä olisin kaivannut. Jos viisareita alettaisiin kaivelemaan, ottaisin luonnollisesti piikin. Kuvien perusteella alimmat jötikät ovat niin tanakasti leukaluussa, että taistelusta voi tulla pitkä ja kivulias. Vielä ei ole kuitenkaan tullut ajankohtaiseksi. Huoh... Ilman oireita lääkäri ei innostunut niitä leikkelemään.

Muuten hammashistoria (pähkinän)kuoressa: ylähampaat oiottu "viiksillä", kitalakiraudoilla ja kumilenksuilla. Ainoastaan telaketjua en saanut. Viikset olivat kaikista kettumaisimmat, koska laasti saattoi pettää yllättäen nukkuessa ja heräsin härpäkkeiden sojottaessa mihin sattuu, laastia suussa ja metallirinkula kielellä... :epäilevä: Näin kävi aina silloin tällöin. Alahampaitakin yritettiin korjata, mutta rautojen sovitus tuotti niin voimakkaan yök-efektin, että lekuri katsoi parhaaksi unohtaa koko homman. Alarivi ei siis ole erityisen kaunis, mutta hyvin tällä on pärjäilty.

Ja erikoisuutena mulla on kaksi pysyvää maitohammasta alhaalla. Koska ne eivät lainkaan heilu, eikä niiden alla ole piileviä rautahampaita, ne on jätetty aloilleen. Viime vuonna lääkäri yritti mainostaa näiden korvaamista keinojuurihampailla, mutta en siitä oikein innostunut, kun hinnat ovat mitä ovat. Pitää harkita sitä uudelleen, jos tässä jossain vaiheessa alkaa rikastumaan.

Niin, ja minä olin aikoinaan melkoinen jännittäjä. Ei ollut vain kerran tai kaksi, kun pyörryin operaatioiden jälkeen silkasta helpotuksesta. "Kiitos" ja minä ketarat ojossa oven suussa. Sittemmin olen päässyt jännittämisestä aika hyvin yli, mutta vielä YTHS:n papereissakin luki "haluaa, että kerrotaan toimenpiteiden etenemisestä". Pidän siitä, että ensin varoitetaan ja sitten ronkitaan ;) Menen kyllä hammaslääkärille mielelläni, koska tiedän, että hoitamattomuus sattuu myöhemmin paljon enemmän. Säännöllinen puunaus on parempi vaihtoehto.
Fantsu

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ke 10 Syys 2008 03:41

Fantsu kirjoitti:Muuten hammashistoria (pähkinän)kuoressa: ylähampaat oiottu "viiksillä", kitalakiraudoilla ja kumilenksuilla. Ainoastaan telaketjua en saanut. Viikset olivat kaikista kettumaisimmat, koska laasti saattoi pettää yllättäen nukkuessa ja heräsin härpäkkeiden sojottaessa mihin sattuu, laastia suussa ja metallirinkula kielellä... :epäilevä: Näin kävi aina silloin tällöin.

Huu! Mullaki oli viikset vuoden-pari, mutta kertaakaan ei laasti pettänyt - enkä ole kuullutkaan että se voisi pettää! Sullakin on kai ollu joku tunari asialla, heh. Mulla kesti telaketjujen laitto neljä tuntia kun piti kestää tunnin. En syönyt viikkoon mitään kiinteää, kun hampaiden piti olla pari päivää vähän hellänä. Riemukas leirikoulu siis.

Mulla oli tosiaan ensin yöviikset, sitten telaketjut ja lopuksi vielä se kitalakiläpyskä, joka herätti erityistä kuvotusta kavereissani ruokalassa.
Eniten kuvotti koko oikomishommassa se kipsivalujen otto. Edelleen oksettaa ajatuskin.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Fantsu » Ke 10 Syys 2008 11:06

Valumuotit oli kyllä todella etovat.... Valmiit valokset oli mulla vielä muutama vuosi sitten tallessa, mutta tuumin, että ei niitä oikein kirjahyllyn päällekään voi laittaa, joten heitin roskiin.
Fantsu

ViestiKirjoittaja Crazy_Clown » Ke 10 Syys 2008 12:26

Mulla ala-asteen ajan oijottiin hampaita (tai saattoi vielä seiskallakin olla sellaiset inhan öisin pidettävät) Hyvin oikenivat eikä sinäsä edes tuhottoman kauaa kestänyt (ei siis koko ala-astetta), kun ahkerasti pidin ja näin.

Viisauden hampat pitäisi leikellä pois joskus. Ei vielä muutamiin vuosiin, mutta ellen väärin muista niin lääkäri suositteli, että parinkympin maissa. Pelottaa jo nyt :( Ihan oikeasti, en ikinä haluaisi minkäänlaiseen leikkaukeen ilman nukutusta, ja nukutuskin (kirjoitin aluksi vahingossa 'kukutusikin'. Tarkastaessa viestiä ihmettelin itsekkin hetken, että mitäs... :virne:) pelottaa; mitä jos se epäonnistuu? :kauhistunut:
No okei, viime talvena selästä poistettiin luomi puudutuksella. (puuduttaminen sattui!) Mutta se olikin selässä, ei päässä, saatika suussa, niinkuin hampaat.

Pelkään muutenkin jo ihan tarpeeksi jo sitäkin kun peilillä katsellaan hampaita. Se tuntuu inhalta. Ja aina jotenkin odotan sitä, että lääkäri sanoo että täytyy porata, ihan yllättäen niin etten ole voinut valmistautua siihen. Silloin kun tasoitettiin niin kävi juuri niin. Piti olla ihan tavallinen tarkastuskäynti ilman mitään ihmeellistä. Peilillä vain vähän katseltaisiin. Ja sitten yhtäkkiä kuulenkin kun lääkärit juttelee että pitää porata. Seuraavaksi sitten jo kysyvätkin haluanko puudutusta vai en. :pillitys: Varsinkin takahampaiden tarkastus pelottaa aina, kun sieltä sitä juuri porattiin; Porauksen (ja tasotuksen) jälkeen sanottiin että joskus saatta tarvita tasoittaa vielä vähän lisää, = Lisää poraamista?
Crazy_Clown

ViestiKirjoittaja Fantsu » Ke 10 Syys 2008 13:07

Jos sun hammaslääkärin papereissa ei vielä lue, että pelkäät hoitoja, kannattaa se sinne ehdottomasti lisätä. Et ole lääkäreille ensimmäinen sellainen potilas. Saat parempaa hoitoa, kun he osaavat varautua käyntiin.
Fantsu

ViestiKirjoittaja Jorssi » Ke 10 Syys 2008 13:18

Crazy_Clown kirjoitti:leikkaukeen ilman nukutusta, ja nukutuskin (kirjoitin aluksi vahingossa 'kukutusikin'. Tarkastaessa viestiä ihmettelin itsekkin hetken, että mitäs... :virne:)
Mutta leikkaukeen kuulosti hyvältä :virne: :moro:
"Hope is a good thing, maybe the best of things, and no good thing ever dies." - Red (The Shawshank Redemption)
Jorssi

ViestiKirjoittaja Lyyra » To 11 Syys 2008 06:52

Fantsu kirjoitti:Valumuotit oli kyllä todella etovat.... Valmiit valokset oli mulla vielä muutama vuosi sitten tallessa, mutta tuumin, että ei niitä oikein kirjahyllyn päällekään voi laittaa, joten heitin roskiin.

Hah, neko annetaan joillekin oikeen muistoksikin? Mulle ei ees tarjottu, ja parempi niin. Vaikka kieltamatta (jossain takaraivon takarivilla kummittelee ajatus, etta) ois ihan mielenkiintonen verrata alkutilannetta nykyiseen.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Aurora B. » To 11 Syys 2008 10:16

Lyyra, kiinnostaisi kovasti tietää, mitä tahnaa sä nykyään sitten käytät? Onko se hyvää, ehkäisee reikiintymistä ja plakkia, freesaa suun ja sitä rataa? Itsekin haluaisin vaihtaa vähän vähemmän tujuun myrkkyyn, mutta en ole vielä oikein saanut epäilyksiäni niiden "tehottomuudesta" kumottua. Joskin olen ollut saavinani netin syövereistä infoa, ettei se tahna itsessään ole se hampaita puhdistava ja reikiä ehkäisevä juttu, vaan harja (ja tämän kirjoitettuani ja luettuani uudelleen tunnen itseni jotenkin tyhmäksi...). Jonkin verran mainitusta paikasta löytyy myös hämmentäviä väitteitä, ettei fluorista olisikaan oikeasti mitään hyötyä.

No, suklaahammastahnaa odotellessa :keijo:

Mun on pitänyt tulla kehumaan, kuinka näppärä ja kätevä hammaslankain oikein onkaan :superhymy: Lankailu on monikymmenkertaistunut sen ansiosta. Ennen tuli käytettyä hammaslankaa hammaslääkärikäyntien jälkeen jonkun aikaa, mutta sitten se on aina jäänyt. Nyt lankailen kerran, pari viikossa, kiitos tuon näppärän vehkeen :D Vuositarkastuksessa sitten näkee, onko siitä ollut mitään hyötyä, mutta mutu on vahva. Ainakin itsellä on paljon parempi fiilis. Kai sitäkin voisi päivittäin harrastaa, mutta parempi pari kertaa viikossa kuin parin viikon ajan kerran vuodessa :tilt: Ehkä tästä pikkuhiljaa voisi lankailua lisätäkin. Enivei, suosittelen kaikille :D Niin ja kiitos sitä vanhalla fordella suositelleelle henkilölle, josta en ole enää varma, kuka se oli LazyBastard kenties? :tilt:
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja Fantsu » To 11 Syys 2008 10:55

Lyyra kirjoitti:
Fantsu kirjoitti:Valumuotit oli kyllä todella etovat.... Valmiit valokset oli mulla vielä muutama vuosi sitten tallessa, mutta tuumin, että ei niitä oikein kirjahyllyn päällekään voi laittaa, joten heitin roskiin.

Hah, neko annetaan joillekin oikeen muistoksikin? Mulle ei ees tarjottu, ja parempi niin. Vaikka kieltamatta (jossain takaraivon takarivilla kummittelee ajatus, etta) ois ihan mielenkiintonen verrata alkutilannetta nykyiseen.

Yup - sain ne silloin, kun lopetin kouluhammaslääkärin käytön, ettei veisi turhaa tilaa lekurin kaapeissa. Eivät raaskineet näköjään heittää niitä suoraapäätä kaatsille.
Fantsu

ViestiKirjoittaja Lyyra » To 11 Syys 2008 12:56

Aurora B. kirjoitti:Lyyra, kiinnostaisi kovasti tietää, mitä tahnaa sä nykyään sitten käytät? Onko se hyvää, ehkäisee reikiintymistä ja plakkia, freesaa suun ja sitä rataa? Itsekin haluaisin vaihtaa vähän vähemmän tujuun myrkkyyn, mutta en ole vielä oikein saanut epäilyksiäni niiden "tehottomuudesta" kumottua.

Miessencen jotain minttutahnaa se on. En tiia saako sita Suomesta kaupasta noin vaan, taalla ostin luontaistuotekaupasta. Alussa meni vahan aikaa etta tottui, kun fiilis on oikeesti aika erilainen tavan tahnoihin verrattuna. Minusta se freesaa suun ja on ihan hyvaa. Ja kuten sanoitkin, harja putsaa, ei tahna, heh. Tai siina uskossa ainakin mina menen - ja silla logiikalla uskottelin itelleni, etta se on ihan hyvaa tahnaa.
Lyyra
Digipahuus

EdellinenSeuraava

Paluu Känpillä