En mä ainakaan erityisen tarkkaan muista kaikkia niitä kirjoja, jotka luin ennen kuin viitisen vuotta sitten aloin pitää listaa. Nyt laskin, että sadan kirjan listalta olen lukenut 30, tai ehkä vähän vähemmän, koska en varmaankaan ole lukenut kaikkia noita neljää Tsehovin näytelmää, mutta mitkä niistä sitten, siinäpä kysymys. Enkä varsinkaan muista olenko lukenut jotain Nalle Puhia kokonaan.
Vaikka haukuinkin listat, onhan tässä kisassa tietynlainen sivistyksellinen henki, joka on kannatettava.

Sitä paitsi tuo sadan kirjan lista on 1001 kirjan listaa mielekkäämpi tiiviydessään, ei ole niin paljon löysiä kyseenalaisuuksia. Varjolista menee jo enemmän harhaan.
On tuossa sadan kirjan listalla kuitenkin sen verran tiiliskiviä, että hieman epäilen, että kukaan saisi noita kaikkia luetuksi vajaassa vuodessa. En ainakaan itse ehtisi. Yhtenä vuonna luin 97 kirjaa, mutta niistä yli 50 oli alle satasivuisia runokirjoja.

(Samaan en ole sittemmin yltänytkään, nytkin alkuvuosi on mennyt lukutahdin osalta penkin alle.) Tuolta listalta ei runokirjoistakaan esim. Viidan kootut kovin pieni opus liene. Voi kai tässä kisassa halutessaan merkitä pisteitä myös varjolistalta, jos pitää vaikka kahta listaa. Mutta joo, tietenkin se että tuonmittaisen listan voisi joskus saada luettua läpi on hyvä kannustin.
Kannatuksesta huolimatta en lupaa osallistua, mutta jokusen saatan tuolta listalta lukea. Uudelleenlukemisiin en myöskään ala, paitsi listalla on kyllä yksi kirja, jonka toivon myöhemmin pääseväni lukemaan uudestaan.

Oikeastaan mun pitäisi kyllä kehittää jostain pakko lukea -henkinen lista runouden osalta ja alkaa lukea sitä läpi.