Madonna

Re: Madonna

ViestiKirjoittaja Fantsu » Ti 04 Elo 2009 15:13

Meinasi kaduttaa, että en ostanut lippua, mutta sitten tulin taas järkiini :p Eilen telkusta tullut live-taltiointi on tiukkaa tavaraa, jota voi katsella mukavasti omien sohvatyynyjen välistä. Jokainen keikka on kuitenkin täsmälleen samanlainen - vain kaupunki vaihtuu. Eikä tarvi kärvistellä ahtaissa väkijoukoissa tai jonottaa bajamajaan... Rahatkin voi käyttää vaikka sitten sen DVD:n ostamiseen.

Hyvää keikkaa tietysti niille, jotka ovat menossa!
Fantsu

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ti 04 Elo 2009 15:25

Ei livetaltiointi vaan kyllä oo mitenkään koskaan samanlainen kuin jos itse on keikalla. Aivan sama, vaikka show on joka kaupungissa samanlainen. Esiintyjät voivat olla eri vireessä, yleisö on joka kaupungissa eri, aina voi tapahtua jotain.

Ei sillä, että itsekään olisin lippua ostanut. :virne:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Sippura » Ti 04 Elo 2009 17:26

Mä kamppailin viimeiseen asti itseni kanssa että katsonko liven vai en. Ensin uhosin että ei,
en aio katsoa, mutta kuinka ollakaan olin kanavalla eilen klo 21.30 :p En ole nähnyt tältä kier-
tueelta mitään videoklippejä aikaisemmin, joten mulla ei ollut harmainta haisua mitä odottaa.
Kuvia tietty on osunut silmiin, mutta ei niistä ikinä saa kunnon kuvaa show'sta.

Tämän takia mulla ei ollut juurikaan ennakko-odotuksia liven suhteen ja ehkä siksi olinkin kar-
vat pystyssä ja tippa linssissä lähes koko liven ajan. Ihana nähdä miten yleisö nauttii, artisti
nauttii ja taustatanssijat ovat fiiliksissä. Jokainen yksityiskohta oli tarkkaan mietitty ja van-
hat biisit olivat saaneet täysin uuden kuosin. Like a Prayer, no huhhuh! :tipahdus: :sydän:

Ihan vähän kuitenkin jossain vaiheessa kävi silmään se, että koreografioissa oli käytetty sa-
moja tanssikuvioita mitä edellisellä Confessions-kiertueellakin nähtiin. Mutta se nyt on pien-
tä ja hyväksyttäneen tässä tapauksessa. Kuitenkin tuo live nosti odotukset ylihuomisen suh-
teen ihan uusiin sfääreihin, mahtavaa nähdä tuo sama spektaakkeli livenä, vain muutaman
metrin päästä lavasta :täpinä:

Nyt mä oon enää huolissani Kibasta, toivottavasti hänellä on joku sydämentahdistin tai joku
ensiapuyksikkö mukana jotta hänet voidaan tarvittaessa elvyttää innostuksesta/liialliseksi
käyneestä tunnelatauksesta/järkytyksestä :virne:

Ja muillekin tietysti hyvää ja ikimuistoista keikkaa! :D
And they can't build a satellite to tell you how loved you are
Sippura
Epäkelpo jäsen

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ti 04 Elo 2009 17:37

Pitäisköhän meidän pitää miitti tuolla niin voidaan toimia Kiban kainalosauvoja tarpeen niin vaatiessa? :virne:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Fantsu » Ti 04 Elo 2009 18:53

Lyyra kirjoitti:Ei livetaltiointi vaan kyllä oo mitenkään koskaan samanlainen kuin jos itse on keikalla

Samanlaista keikkatunnelmaa ei DVD:ltä saa, mutta jos oikeasti haluaa nähdä jotain, DVD voittaa. Mä ainakin olen sellainen tappi, että en pitkien takaa paljon näe. Useampi stadion/areenakeikka on mennyt screeneja katsoessa. Hyvä jos vilauksen joskus jostain välistä näkee... Pitäis olla teleskooppikorot kengissä ;) Jos oikeasti hyvän paikan haluaa saada, pitää jonottaa tuntikausia. Viimeistään tässä vaiheessa mukavuudenhalu voittaa.
Fantsu

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ti 04 Elo 2009 18:57

Tuo on kyllä totta, että DVD:ltä näkyy yksityiskohdat paremmin. Ja tosiaan, tunnelma on se, mitä ei voi taltioida. Kyllä tallenteillakin kuitenkin paikkansa on. :)
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Tr*ina » Ti 04 Elo 2009 21:59

Sattumalta oli Radio Helsinki tänään päällä, kun he soittivat Madonnan urasta koostetta. Tuli kauhea kaipuu, jota seurasi tietenkin katkeruus. En voi käsittää, että minulta jää Madonnan keikka kokematta!

Toisaalta... Hesari tiesi kertoa, että Madonna on tienannut viimeiset seitsemän vuotta 40 - 50 000 000 dollaria vuodessa. Onneksi minun ei ole tarvinnut osallistua Madonnan elättämiseen.

Ehkä päädyn Lauttasaareen konsertin ajaksi... Se live-taltiointikin jäi eilen jotenkin katsomatta.

Haluan vielä lisätä, että minun kaikkien aikojen Madonna-suosikkibiisini on Hang up. Madonna-kuvista tykkään siitä, joka on uusimman NYTin tv-liitteessä. Se, jossa nuori salskea mies aukaiseen Madonnalle sepaluksensa ja Madonna on ihan iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiik!
Juha Mieto: "Onnellisuus syntyy vuodenaikojen tarkkailusta."
Tr*ina

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ke 05 Elo 2009 09:58

Voi Sippura :hymyhali: Ei sun tartte olla yyyyhtäääään huolissaan.
Kyllä mä selviän. Selviäähän sitä vaikka ensiavun kautta :virne:.

Ei vaines, huono vitsi.

Kauhean kaukana Sippura ei tässä asiassa ole. Mikään tai kukaan ikinä ei ole aiheuttanut tämmöistä vapinaa. Mä luulin, että se Celine Dion oli vain vähän eri tason artisti, koska jännittihän mua silloinkin, mutta nyt pelottaa niin ettei voi puhua koko asiasta. Ei vaan pysty. Eniten pelottaa juuri se, että meillä on se esitys. Toisaalta, meidän kaikki näyttelijät tietää, että mä lähden siitä niin viivana, kuin vain ikinä pääsen ja ne myös tukevat mua. Huomenna mä en puhu mitään, kenellekään. Tällekin päivälle olen hakenut oheistekemistä, että ei tarvitse ajatella.

Tartteeko mun sanoa, että sydän on jättänyt parit lyönnit väliin :seko:

Mutta ei mua silti kiinnosta onko tähden lapset maassa tai että millaisella autolla ne liikkuu. Yksityisyyden raja popin kuningattarellekin!
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Ke 05 Elo 2009 10:18

Jonkun verran aiheutti huvittuneita tuhahduksia, kun eilen luin jonkun uutisotsikon internetin ihmeellisessä maailmassa: "Madonnan lentokone laskeutui"

OMG, kuinka jännittävää ja mielenkiintoista :täpinä:

Myöhemmin uutisoitiin, kuinka Madonna oli hymyillyt poistuessaan koneesta. Suttuisen kuvan kera! OMG, huisia, mahtavaa :täpinä: :tipahdus:

Voi venäjä.
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja Sippura » Ke 05 Elo 2009 10:48

Tr*ina kirjoitti:Sattumalta oli Radio Helsinki tänään päällä, kun he soittivat Madonnan urasta koostetta. Tuli kauhea kaipuu, jota seurasi tietenkin katkeruus. En voi käsittää, että minulta jää Madonnan keikka kokematta!

Mutta nythän olisi hyvä tilaisuus hankkia edullisesti liput huomiselle - alkaa huuto.netissä
liput poltella myyjien näpeissä ja nyt on todelliset ostajan markkinat. Muutamalla kympillä
viime tinkaan keikalle, ei paha?

Mä en oikein vieläkään tajua että se keikka on huomenna. Siis huomenna, mitä hittoa? :O:
Tää on yhden aikakauden päätös kun näkee Ison M:n livenä.

Eikä muakaan kiinnosta noi että mihin aikaan Madonnan lapset tai itse Madonna saapuu
Suomeen, tai aikooko Madonna ja Jesus mennä iltakävelylle Helsingissä. Ihan sama, anta-
kaa niitten nyt vaan olla rauhassa ja keskitytään keikkaan.
Sippura
Epäkelpo jäsen

ViestiKirjoittaja Sade » Ke 05 Elo 2009 12:30

Katsoin sitä Madonnan live-taltiointia, ja olin aivan :hämillään: wtf, tämähän on playbackiä :hämillään:. (Katsoin myös pikku pätkän In Bed ith Madonnaa, ja sama homma siinäkin.) En ole kyllä koskaan kuvitellutkaan Madonnan olevan mikään teknisesti loistelias laulaja, ja ehkä se kaikki tanssiminen ja muu oheishärpäke sitten on Madonnan keikalla olennaisempaa kuin laulu, mutta silti: kyllä itsellä olisi hiukan petetty olo, jos maksaisin satoja euroja keikasta, ja artisti heiluisi lavalla taustanauhan kanssa. :sori:

Jos haluaisin nähdä tanssia, menisin kyllä katsomaan tanssiesitystä. Ja jos Madden show on itsessään niin hienoa katsottavaa, miksi edes teeskennellä laulavansa. En vaan tajuu.

Minullehan Madonna ei ole koskaan merkinnyt yhtään mitään: ei herätä tunteita suuntaan tai toiseen. Toki pitkälle uralle muutama hyvä biisi mahtuu, mutta siinä kaikki.
Sade

ViestiKirjoittaja Fantsu » Ke 05 Elo 2009 12:46

Ööö - kyllä se itse laulaa. Taustanauhalta tulee kaikkea lisähärpäkettä, mitä ei voi yksi ihminen järjellisesti tuottaa, jos samalla tanssii. Eikä siinä mitään järkeä oliskaan. Levyilläkin on vokaaliraitoja läjäpäin.
Fantsu

ViestiKirjoittaja Sade » Ke 05 Elo 2009 13:42

Laulaa, laulaa. Olihan se mikki päällä välispiikeissä ja yleisönlaulatuskohdissa. Huomasihan siinä selvän eron äänen laadussa aina, kun äänessä oli Madonna, eikä taustanauha. Yhdessäkin biisissä vain kävi niin, että Madde jatkoi laulattamista, mutta mikki oli jo laitettu pois päältä: suu kävi, mutta mitään ääntä ei kuulunut. Muutenkin Madonna heilutteli välillä mikkiä ties kuinka kaukana naamastaan, mutta laulun voimakkuuteen se ei vaikuttanut mitenkään. Eikä vaikuttanut hyppiminen ja pomppiminen ja juokseminen ja tanssiminenkaan. Kova mimmi se Madde.

Olen minä sen verran keikoilla käynyt, että tiedän että osa lauluista (ja musiikista) voi tulla nauhalta. Yleensä sen vain huomaa, mikä on liveä ja mikä nauhaa.

Voihan se olla, että Madonna normaalisti laulaa livenä mutta ei kehdannut laulaa livenä taltioidussa keikassa. Mutta olin sen verran "järkyttynyt" siitä, että moinen "maailmanluokan tähti" esiintyisi playbackinä, että lueskelin hiukan, mitä netti asiasta sanoo, ja löysin uutisen, jonka mukaan Madonna olisi jollakin keikalla kaatunut, ja pudottanut mikkinsä, ja laulu olisi jatkunut katkeamatta.

Uskokoon kukin mitä haluaa. Mutta meidän kolmen hengen katsomossamme, oltiin sitä mieltä, että taustanauha jauhoi.
Sade

ViestiKirjoittaja Kati » Ke 05 Elo 2009 22:00

Sade kirjoitti:Uskokoon kukin mitä haluaa. Mutta meidän kolmen hengen katsomossamme, oltiin sitä mieltä, että taustanauha jauhoi.

Tämä se minuakin häiritsi. Siis ei teidän kisakatsomo, vaan se selkeä playback. Hienon näköinen show, mutta livelaulantaa kovin niukalti. Jos Britney ylilyö huulionsa niin Madonna ylilyö kuntonsa. Ei hänkään niin ihmenainen ole, etteikö parin tunnin riekkumisen pitäisi kuulua äänentuotannossa. Ei puuskutuksen puuskutusta tullut laulantaan vaikka kuinka koikkelehti.

Silti. Musta olisi ollut kiva nähdä teini-iän suuri idoli. Olisi ollut kiva hoilata mukana. Lippujen myyntiaikaan olin toipumassa synnytyksestä ja nyt kaupoille en käy. Periaate on, että trokarilta ei osteta.

Noin muutoin. On suht typerää kitistä isojen keikkojen lipunmyynnin persiilleen menosta ja trokarien saaliista, kun lippujen jälleenmyyntibisnes pysyy pystyssä vain tasan niin kauan kuin asiakkaita on.
Vähän ristiriitaisen vahingoniloisena kuitenkin seuraan tätä Maddea 25 alehinnoittelua. Ahne saa arvoisena lopun ja hidas lipunostaja hyvitystä hitaudelleen.
* * * Kokonaistarve on valtava * * *
Kati

ViestiKirjoittaja Tr*ina » To 06 Elo 2009 13:33

Sippura kirjoitti:
Tr*ina kirjoitti:Sattumalta oli Radio Helsinki tänään päällä, kun he soittivat Madonnan urasta koostetta. Tuli kauhea kaipuu, jota seurasi tietenkin katkeruus. En voi käsittää, että minulta jää Madonnan keikka kokematta!

Mutta nythän olisi hyvä tilaisuus hankkia edullisesti liput huomiselle - alkaa huuto.netissä
liput poltella myyjien näpeissä ja nyt on todelliset ostajan markkinat. Muutamalla kympillä
viime tinkaan keikalle, ei paha?

Elän todellisessa pimennossa - internetittömän elämää. :)

Otin Sippuran vihjeestä vaarin ja aloin tutkia viimeminuutin lippuja. Näyttäisi siltä, että hinnat Helsingistä noudetuista lipuissa on nyt alkaen jotain 70 euroa. Mutta mutta... kuka tietää, onko lippu oikea vai väärennetty? Ei kukaan. Lippupiste kertoi, että heillä ei voi tarkistaa lipun oikeutta. Lipun oikeus paljastuu vasta portilla. Päätin jäädä odottelemaan siskon sosiaalisen verkoston vastausta. Yksi jämälippu olisi ehkä tarjolla.
Tr*ina

ViestiKirjoittaja Fantsu » To 06 Elo 2009 23:17

Kuuntelen Madonnan konserttia kotona 24 kilsan päässä. :p Siis bassojytkettä.
Fantsu

ViestiKirjoittaja Sippura » Pe 07 Elo 2009 01:02

Terveisiä pääkallopaikan tuntumasta :tilt: Kiba bongattu ja todettu hyvinvoivaksi, tuonne se lähti kikatellen Helsingin yöhön :virne: Melkoinen show, kaikin puolin. Huhhuh. Nyt ei pysty tämän tarkempaan analyysiin :tipahdus:
Sippura
Epäkelpo jäsen

ViestiKirjoittaja Kibaya » Pe 07 Elo 2009 05:11

Voi Madonna!!

Ei mennyt taju, vaikka lähelllä kävi. Itkin ja huusin ääntäni pois. Olo on... jotain.

Miten tästä eteenpäin? Ei kai mulla muuta. Madonna oli vaan niin ihana ja mukana ihan täysillä! Laulatti yleisöä ja tanssi aivan hiivatin hyvin.

Dvd:tä odotellessa.

Frozen, joka on mulle henk. koht. isoakin isompi biisi, tuli tulkittua aivan hiivatin hienosti ja jatkoilla dtm:ssä se sai edelleen veteläksi ja tipan linssiin.
Aivan parasta!

Kunnon keikkarapsaa joskus viikonloppuna. Sippura varmaan ehtii ensin. Mä olen edelleen hyvin sekaisin koko tapahtumasta.

Kiitos Madonna :sydän:
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Tr*ina » Pe 07 Elo 2009 15:31

Lipun hankkimisesta loppuunmyydylle keikalle tuli mielenkiintoinen tapaus. Keikan järjestäjä, Live Nation, lähetti pari päivää ennen keikkaa julkisuuteen tiedotteen liikkeellä olevista väärennetyistä lipuista. Tiedotteessa lipun aitous neuvottiin tarkistamaan Lippupisteessä, joka oli Madonna-lippujen jälleenmyyjä Suomessa. Lippupiste kuitenkin kertoi, että heillä ei ole mitään mahdollisuutta tarkistaa lippujen aitous. Se selviää vasta portilla, kun liput skannataan .

Alueella pörräsi lipunmyyjiä parvina. Suomalainen naiskolmikko yritti myydä 120 euron hintaisia A-lippuja 250 euroon. Elämä on, nainen tylytti kun kauhistelin hintaa. Jututin useampaa myyjää, jotka olivat valmiita lyhyen neuvottelun jälkeen tyytymään 80 euroon C-lipusta. Yksi myyjä kantoi kylttiä Ostan lipun. Miehen taskusta pullotti valtava lippunivaska. Miksi ostat lippuja, jos kerran myyt niitä, ihmettelin. Moni myyjä ei osannut sanaakaan suomea. Keski-ikäiset miehet olivat ilmeisesti Keski-Euroopasta.

Konserttialueen infopiste kehoitti pysymään kaukana myyjistä. Onko väärennettyistä lipuista ollut havaintoja, kysyin. Sellaisesta on ollut puhetta, enempää en voi sanoa, tyttö vastasi.

Lopulta kaksi tuntia ennen keikkaa ostin lipun C-katsomoon 70 eurolla. Kauppoja tehdessäni viereen tuli hengaamaan toinen myyjä, joka olisi antanut lipun 50 eurolla.

Portilla jännitin: Tähänkö loppuisi Madonna-keikka? Lipuntarkastaja otti lippuni, katsoi sitä ja repäisi sivuosan. Portin jälkeen odotin vielä pitkään, koska tulee se loppullinen skannausportti. Ei tullut. Mehän oltais itse voitu askarella liput, keikkakaverini totesi lopulta.

Hieman epäselväksi jäi, miksi lipunmyynnin ympärillä oli niin paljon puolitotuuksia ja suoranaisia valheita. Ja nimenomaan järjestäjien taholta.

C-katsomon liput osoittautuivat varsin kelvolliseksi. Lavalle oli suora näköyhteys ja vielä melko läheltä. Screenit olivat hyvät. B-katsomon lipun omistaja valitti koko katsomon olleen aivan turha. Järjestäjät eivät edes valvoneen ihmisvirtaa C-katsomosta B-katsomoon.

Keikka-alue oli hulppean kokoinen. Se olisi hyvin pystynyt nielemään vielä toiset 85 000 ihmistä. Suurin hitti oli olutteltta, jonne ennen keikkaa oli mateleva 100 metrin jono. Jono ei missään vaiheessa lyhentynyt, ei edes keikan aikana. C-katsomon parhaimmat paikat kiinnostivat vähemmän ihmisiä.

Ruokatarjonta alueella oli heikoin näkemäni. Pyttipannua, pizzapaloja, paellaa ja falafelia. Falafel-pyörykät tarjoiltiin pahvilautaselta ilmaan minkäänlaisia lisuketta. Köyhyyden huipentuma! Pullonkorkin tarjoilivat pitivät itsellään turvallisuusyistä. Mistä turvallisuusyistä?

Itse pääasia, Madonnan-keikkan, oli megaspektaakkeli niin hyvässä kuin pahassa. Joko sua nyt haukotuttaa, ihmetteli keikkakaverini puolivälissä. Kyllä haukotutti, leuat väärällään.

Keikan väliajan jälkeen tuli viiden biisin mittainen suvanto, joka tappoi tunnelman täydellisesti. Keikkan alku oli melkoisen lupava. Aloitusbiisi oli tosin joku mitättömyys uudelta levyltä, mutta pian tulivat Into the Groove ja Holiday . Yleisö ei kyllä näitä biisejä tuntenut. Vain yksi nainen kaikista ympärilläni olevista aukoi suutaan. Sen sijaan Micheal Jacksonin yleisö tunsi. Holidayn väliin oli miksattu lyhyt tribuutti Jacksonille: Jackson-tanssija tapaili askelia tuttujen riffien tahdissa taustapleksien heijastaessa valokuvia Jaksonista. Yleisö repesi: Michael Jackson sai keikan suurimmat aplodit.

Muutenkin yleisön reaktiossa oli huomattavissa jonkinlaista kaavamaisuutta. Käsiä kyllä nosteltiin ja taputeltiin silloin kun Madonna yleisöä siihen yllytti. Spontaaneja reaktioita ei nähty tai kuultu C-katsomossa. Ei, kun tuttu hitti käynnistyi tai kun taustaseinille ladattiin upea kuvasarja Madonnan uran tähtihetkistä. Hääpukuinen Madonna gondolissa vastaanotettiin nollareaktiolla. Muoks. Myös Hesarin toimittaja oli tehnyt saman huomion. Madonnan oli kuultu huutavan yleisölle: Vain yksikö osaa lauluni sanat? Näin siis myös lavan edessä.

Itse seurasin paljon taustakuvia, jotka mielestäni olivat hienoja. Tykkäsin myös siitä, kuinka Madonnan biisejä oli sämpläilty keskenään tai jopa toisten artistien biiseihin. Rainin sekaan Annie Lennox kajautti Here comes the rain again . Like a prayeriin oli sämplätty jotain tavattoman tuttua 90-luvun danceriffiä.

Monesta biisistä kuultiin täysin uudet versiot. Kaikki eivät olleet yhtä onnistuneita. Kun Madonna tarttui kitaraan luvassa oli huono versio. Lisäksi Madonna näytti tavattoman kornilta rockelkeineen. Rockversioituihin hitteihin kuuluivat mm. Dress you up, Human Nature ja Ray of Light . La Isla Bonitasta oli tehty puolestaan mustalaisromanttinen versio. Tämän version ongelma oli vain se, että kun kerrankin tuli yleisölle tuttu biisi ja vielä konsertin kuolleessa kohdassa, biisi oli pilkottu sellaiseksi sekasopaksi, että siitä ei saanut mitään otetta. Kun perään heitettiin vielä You must love me , oli illan pohjanoteeraus koettu. Slovari on Madonnan koko tuotannon surkein räpellys ja sen paikka 25 keikkabiisin joukossa oli kummallinen.

Loppu oli onneksi upea. 4 minutes palautti yleisön henkiin tuttuudellaan. Like a Prayer ei ole lempibiisejäni (kertosäkeen jumpijumpti-melodian takia), mutta uusi käsittely oli tuhti kaikkinen valo- ja kuvaefekteineen. Mm. maailman eri uskontojen nimet vilisivät taustaseinällä. Frozen oli hieno (vaikken muista miksi). Ja lopuksi Give it to me . Biisin hypnoottinen rytmi toimi loistavasti ja yleisö tuntui todella nauttivan. Give it to me oli itse asiassa koko setin paras biisi.

Keikan aikana tuli todistetuksi se, että Madonnan aika ei ole todellakaan ohi. Madonna on todella hyvässä kunnossa ja tanssi itseään säästelemättä, usein vielä huikeissa korkokengissä. Musiikillisesti keikan parasta antia oli ehkä hieman yllättäen - Madonna 2000-luvun tuotanto.

Keikan aikana kirkastui sekin, miksi koko show jätti kuitenkin hieman valjun olon, mikä Madonnassa kiikastaa. Sävyjen puute, syvyyden puute, sielun puute. 50-vuotiaalta, elämää nähneeltä, naiselta toivoisi löytyvän uusia sävyjä. Madonna näyttää kuitenkin valinneen tehokkuuden ja tehostamisen. Hiotaan sitä, missä ollaan hyviä, jalostutaan omassa lajityypissä aina vaan paremmaksi. Madonnassa ei ole koskaan ollut mitään herkkää eikä kaunista eikä ilmeisesti tule olemaankaan. Tämän puutteen takia Madonna jää minulle hieman etäiseksi ja ontoksi artistiksi.
Tr*ina

ViestiKirjoittaja Kibaya » Pe 07 Elo 2009 16:20

Ihan ensinnä haluan nostaa yhtä henkilöä keskuudessamme pienelle korokkeelle. Sippura!
Siinä se ihminen, joka pelasti mun keikan, illan ja mahdollisti koko eilisen. Iso kiitos siitä A-lipusta!!! Ilman sitä lippua mä en olisi tehnyt mitään koko keikalla. Kattelin tänään netistä niitä kuvia ja koko roska valkeni mulle siinä. Sinne C-alueelle olisi ollut ihan turha lähteä sotkemaan. Olisin seonnut, missannut koko keikan ja käteen olisi jäänyt vain vittumainen tunne. Siis Sippuralle isoin käsi ikinä!!!

Mä missasin keikasta alun meidän esityksen takia. Porteilla kuulin Holidayn kertosäettä ja kokeilin parhaani mukaan löytää tien lavan eteen. Yksi järkkäri neuvoi ensin väärään suuntaan ja toinen lopulta pelasti ja ohjasi parempaan suuntaan. Tästä syystä menetin osan She's not me:stä ja näin vain lopun. Kuulin kyllä, mutta kuvien mukaan se olisi ollut hyvä. Tai siis sellainen mistä olisin saattanut tykätä.

Ja sitten se räjähtikin käsiin. Aluksi kykenin vain tuijottamaan eteeni. Se oli siinä! Siis se Madonna. Se, jonka biisit valoi muhun uskoa teininä ja kuka kasvatti mua asenteellisesti varmaan enemmän kuin meidän mutsi. Eli siis aika paljon! Ja mikään ei tuntunut miltään. Siis aluksi. Biisit meni eteenpäin ja mä mietin, että mikä tässä mättää. Siinä mätti mun paikka. Ihmiset seisoo rokkipoliisina ja valittaa ympärillä kun on ahdasta. Eikä silti liiku milliäkään, että olisi tullut heillekään enempää tilaa. En tiedä sitten oliko se heidän humalatilansa, mikä vaikutti siihen ettei äly hoinut. Tai sitten ne vaan oli kuspäitä. Kun halusin siirtyä pois paikasta ja lähteä ns. huonompaan suuntaan, niin se rokkipoliisi ei olisi halunnut päästää. Edessä oleva metrijeesus nojasi taaksepäin mua kohti ja takana olevat likat nojasti mun selkään. Puristus oli lähellä, eikä kukaan halunnut päästää mua pois sieltä! Myönnän, että turvauduin törkeyteen ja väkivaltaan, että pääsin pois. Sen jälkeen näin vähän paremmin ja mahduin joraamaankin. Siinä oli porukkaa, joka myötäili massaa ja ketään ei ahdistanut. Ja mukavaa seuraakin siinä oli - ne kun oli selvinpäin. Siinä oli hyvä jorata 4 minutesta ja itkeä Like a Prayeria. Parasta kuitenkin oli Frozenin aikana (joka siis on mulle henkilökohtaisesti niin merkityksekäs biisi, että siihen ei löydy sanoja), kun meinasin hajota totaalisesti, niin edessä ollut mieshenkilö tarjosi käsivarttaan tukemalla. Muistin senkin vasta aamulla, että se mieshän kirjaimellisesti piti mua siinä pystyssä, kun en nähnyt siltä itkulta mitään. Itkin, nauroin ja huusin samaan aikaan ja toinen tuki kainalosta ja taisi sanoa "kyllä se siitä, taitaa olla aika tärkeä biisi" tai jotain sinne päin. Vähänkö harmittaa ettei voi kiittää sitä henkilöä nyt. La Isla Bonita oli mun mielestä hieno :) Ja Music toimi myös. Ray on Lightista en oo pahemmin koskaan tykännyt, mutta se oli aika rock siinä meidän paikalla ainakin.

Vaikka M. onkin jo ikäinen ja se näkyy esim. kasvoista ilmeinä välillä, niin silti keikka sai aikaan sykähdyksiä. On ihailtavaa, että vaivautuu vetämään keikkaa noinkin pitkään. En voi kommentoida muiden alueiden meininkiä, mutta kyllä siellä A-katsomossa oli tunnelmaa. Screeniltä joutui jotain katsomaan, mutta kyllä sen tähdenkin siellä näki kunnolla (mikä sai aikaan itkunaurukohtauksia).

Unohtumatonta, käsittämätöntä ja paljon hienoa liittyy Madonnaan minulle. Jos koko ilmiötä alkaa tarkastelemaan omien tunteiden ulkopuolelta, niin onhan se tuote. Onhan se loppuun asti hiottu brändi, mitä kehitetään koko ajan ja raha liikkuu. Eräs ihminen sanoi minulle tänään, että uutisissa näytetyssä pätkässä M:n kasvot olivat ilmeettömät, eikä hän itse ollut lavalla - silmät oliva tyhjät. Näin sanoo ihminen, joka ei arvosta idolisointia, popmusiikkiin liittyvää faniutta ja tämän kaltaista ilmiötä, mitä Madonnankin ympärillä pyörii. Varsinkaan, kun M. ei osaa laulaa, esiintyä tms. Mutta se olkoot hänen mielipiteensä. Seurasin pariin otteeseen, että M. muodostaa lauluäänensä jotenkin todella oudosti. Ääni ei todella ollut puhdas, eikä yltänyt ehkä kaikkiin nuotteihinkaan, mutta se on mun mielestä live keikan anti. Ei siellä silotella niitä inhimillisiä virheitä pois. Ja se on osa sitä hienoutta. Tietty jos laulaa ihan ilman äänen soimista tai päin helvettiä koko ajan, niin eihän se ketään palvele, se on silloin aika paskaa yleisön kannalta.

Kunto M:llä kuitenkin oli kohdallaan. Itse olin hetkittäin ihan palasina, kun katsoin sitä hillumista. Korkkarit, tanssit, kaikki. Ja kyllä se minun korviini kuului, että tanssi paljon ja sitten lauloi. Vaikka olinkin sekaisin ja hurmoksessa.

Hienoa oli myös poistuminen alueelta! Tasaista massaa ja paljon! Ihan huipun näköistä! Sisko oli katsonut telkkaria ja siellä poliisit olivat ihmetelleet miten rauhallista se väki oli. Ei tappeluita, ei rähinää ja iloista väkeä. Ja ystävällistä. Ja niin se olikin. Ei tungettu, vaan kaikki liikkuivat omassa rauhassa ja puheensorina kuului joka puolelta. Itsekin osallistuin tuntemattomien kanssa keskusteluun ja se oli ilahduttavaa. Kukaan ei katsonut kieroon, vaan annettiin osallistua. Ihanaa ystävällisyyttä ja positiivista energiaa oli aistittavissa. Tietysti oli poikkeuksiakin, mutta yleistunne oli positiivinen.

Madonna tulee varmasti aina olemaan mulle iso juttu. Siitä ei pääse yli eikä ympäri. Se. Vain. On. Eikä sitä pysty selittämään millään järjellä, normeilla tai muulla. Tätäkin kirjoittaessa on virrannut kyyneleet ja sydän hypähdellyt. Mistä jokainen voi tehdä omat johtopäätöksensä.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Fantsu » Pe 07 Elo 2009 16:32

Kiitos raporteista! Mä olen lukenut netistä jo yhden jos toisenkin ja selannut kuvia ja YouTuben videoita. Muuten ei olis tuntunut missään, mutta eilen, kun kuulin sen bassojytkeen, tuli apea olo - olis ehkä kuitenkin pitänyt mennä... :hullu: Mä olen aina jotenkin tykännyt Madonnasta, vaikka mitään kovin syvällistä siinä tykkäämisessä olekaan. En hae sellaista henkilökohtaista kontaktia, vaan ihailen mahtavaa työmoraalia ja taitoa pysyä kokoajan huipulla. Keikat on myös vimpanpäälle ja pidän näistä uusista miksauksista.

Tärkeä Madonna-uutinen Madonnan pöksyistä! :p
Fantsu

ViestiKirjoittaja Sippura » Pe 07 Elo 2009 20:50

Tr*ina ja Kiba ovatkin ennättäneet rapsata kattavasti omista keikkakokemuksistaan, kiitos
niistä :D Alueella oli eilen lähteestä riippuen 80 000 - 85 000 osallistujaa, joilla on jokaisella
oma henkilökohtainen kokemuksensa tästä spektaakkelista. Kerronpa siis jotain omasta illas-
tani myös.

Olin eiliseen iltapäivään asti jotenkin (alitajuisesti) blokannut keikan mielestäni, eikä aamul-
la kotoa lähtiessä tuntunut siltä että hei, tänään näen 20 vuoden odotuksen jälkeen Madonnan.
Mulle Madonna on aina ollut toinen kahdesta suuresta suosikkiartistista ja nyt ne molemmat
on nähty, eletty ja koettu. Ja eilinen oli todellakin kokemus suurella k:lla! Kun saavuin keikka-
seuran kanssa Länsiväylää kohti hotellia, silmiin osui valtava lavarakennelma ja silloin tajusin
että tänään se tosiaan tapahtuu, Madonna keikalla Suomessa ja minä siellä mukana :täpinä:

Hotellihuoneen parvekkeelta oli hauska seurailla kohti Jätkäsaarta valuvaa ihmismassaa ja naut-
tia täydellisestä ilmasta ja siitä fiiliksestä. Alueelle lähdimme pelonsekaisin tuntein joskus seis-
kan aikaan: olin alitajuisesti varautunut pahimpaan, eli että matkalla keikka-alueelle saa jonot-
taa tuntikaupalla, vessaan ei kannata edes yrittää ja että ruokailu on parasta suorittaa jo hyvis-
sä ajoin ennen alueelle menoa. Mutta mitä vielä: koskaan en ole ollut tilaisuudessa, jossa kaikki
järjestelyt toimisivat noin moitteettomasti! Alueelle pääsi kävelemään suoraan, ei jonoja turva-
tarkastuksessa, ei lipuntarkastuksessa, vessaan pääsi odottamalla n. minuutin ja ruokaa sai vä-
littömästi. Okei, valikoima oli perus festarihöttöä, mutta kyllä sillä tarjonnalla sai vatsansa tar-
peeksi kupuralleen keikkaa ajatellen. Ja anniskelualueelle mulla ei niinkään ollut tarvetta päästä,
joten jonotus jäi siltä osin kokematta.

Pisimpään jonotimme keikkamuistokojulla, paitavaihtoehtoja oli vaikka muille jakaa ja siinä puo-
len tunnin jonotuksen aikana oli hyvä valita mieluisat ostokset - ja muuttaa sitten mieltään kym-
meneen kertaan ennen kuin oli oma ostosvuoro :virne:

Meillä oli A-alueen liput, ja päätimme mennä ko. alueelle vasta siinä yhdeksän aikaan. Siinä teim-
me pienen virheen, sillä karsina oli jo tuossa vaiheessa todella täynnä. Olimme jotenkin olettaneet,
että alueella on runsaasti tilaa liikkua, mutta siellä sitä seisottiin kuin sillit suolassa ja odotettiin
keikan alkua. Olo oli lievän tuskainen kuumuudesta, ympärillä tupakoivista ihmisistä ja ns. parem-
mille paikoille yrittävistä ihmisistä johtuen. Hermot alkoivat kiristyä porukalla entisestään, kun
moni oli ryysimässä lavan lähelle "kaverin/tyttöystävän/veljen/siskon/kenen vaan luo" :epäilevä: Edellä-
mainituista asioista johtuen fiilis ei keikan alkaessa ollut paras mahdollinen, ja päätimme siirtyä
neljännen biisin, eli Human naturen aikaan A-alueen sivustalle ison screenin eteen, josta oli estee-
tön näkymä pyöreälle pikkulavalle A- ja B-alueen välisen kulkukäytävän ansiosta. Aika vähäisesti
tuostakin paikasta näki show'ta kokonaisuudessaan, mutta sen minkä näkyvyydessä missasi niin
läänissä voitti: tuolla paikalla oli aivan loistavasti tilaa tanssia ja seisomisen käytyä liian raskaak-
si saattoi maassa istua kaikessa rauhassa (muutaman kerran piti kerätä voimia kun liputta keikal-
le tullut kyytiläinen osoitti mieltään liiallisesta jortsuilusta).

Kappaleista keikan huippukohtina jäi mieleen Music, johon oli aivan loistavasti sämplätty mukaan
Fedde Le Grandin Put your hands up for Detroit -biisiä. Mieletön fiilis ja biletunnelma, lavan mei-
ninkiä oli ilo seurata eikä hanuri voinut olla pyörimättä kappaleen aikana :D Voguen sämplääminen
4 Minutes -biisiin ei keikalla aiheuttanut erityisemmin fiiliksiä, mutta tänään tuo keikkaversio on
soinut lähes taukoamatta päässä. Rainista tykkäsin, Eurythmicsiä oli sämplätty kauniisti keikkaver-
sion sekaan :sydän: 4 Minutesista alkanut loppurutistus oli kokonaisuudessaan hieno, Like a Prayer kel-
pasi aivan mainiosti uudessa kuosissaan (mieslaulajan esittämä "and it feels like..." -kohta oli eri-
tyisen karvat pystyynnostattava), Frozen oli hieno ja Ray of Light sai jälleen pyllyn pyörimään, sa-
moin Give it 2 me. Viimeisen kappaleen aikana tulikin jo pieni haikeus, tanssimista olisi voinut
jatkaa vielä pitkään kun kerran hyvään vauhtiin päästiin.

Suurimpana miinuspuolena keikkakokemuksessa pidin artistin ja yleisön kontaktin puutetta. Eturivi
on varmasti eri mieltä, mutta kauempana keikkaa seuranneena en kokenut mitään uskomatonta yh-
teenkuuluvaisuuden tunnetta Madonnan kanssa. Lava olisi lisäksi saanut olla huomattavasti korkeam-
malla, ei tuollainen pieni kirpun kokoinen muija näkynyt juuri ollenkaan yleisömassan takaa :O: Onnek-
si isot screenit ja hyvä kuvaus pelastivat paljon.

Muutama biisi ennen keikan loppua edestämme VIP-alueelta backstage-alueelle kulki yllättävä joukko,
kun hihaani hipoen muutama nanny ja Madonnan lapset siirtyivät odottamaan äipän työpäivän päätty-
mistä lavan takapuolelle. Aika epätodellinen fiilis, etten sanoisi. Hyvä fiilis tuli taas siitä, kun eräs
nuori nainen tuli jossain vaiheessa antamaan minulle ja kaverilleni (muiden A-alueen naisten lisäksi)
valkoiset ruusut. Ruusujen jakamisen tarkoitus jäi vähän epäselväksi, mutta kaunis ele se oli kuiten-
kin.

Tänään aamulla oli aika epätodellinen olo katsoa uutisista kuvaa keikalta; olinko mä tosiaan tuolla
mukana? Hyvältähän se näytti, ja pikapuoliin onkin katsottava taas se Teemalta tullut livekooste.
Ja Confessions-live... ja Drowned World Tour -live... ja In Bed With Madonna ja ja... :tilt: Ja vaik-
ka eilistä ei tallenteena olekaan, se ei mielestä unohdu. Mieletön ja unohtumaton kokemus, ehdot-
tomasti.

Ja Kiba: sun kaltaisten fanien juuri kuuluukin olla siellä A-alueella. Hienoa että keikka oli toiveiden
täyttymys :hymyhali:
Sippura
Epäkelpo jäsen

ViestiKirjoittaja Tr*ina » Pe 07 Elo 2009 23:48

Kiva lukea Kibayan ja Sippuran raportteja. Kibayalle olen hieman jopa kateellinen: kokea konsertti tunneperäisesti on aina upeaa. Olen janonnut raportteja keikasta: onkohan netissä jotain suomalaista fanisivustoa tai missä muualla olisi rapsoja? Lehdet olen tosin kalunnut. Jännä oli erään norjalaisen hardcore-fanin kommentti, jonka mukaan tämä olisi ollut ehkä paras Madonna-keikka ikinä. Muoks. Myös suomalainen, kymmenen Madonna-keikkaa nähnyt fani, kertoi Nelosen videouutispätkäs Helsingin-keikalla olleen paras fiilis.

Kibaya:
Eräs ihminen sanoi minulle tänään, että uutisissa näytetyssä pätkässä M:n kasvot olivat ilmeettömät, eikä hän itse ollut lavalla - silmät oliva tyhjät.

Lehtijutuissa Madonnaa kehuttiin hyväntuuliseksi. Mun siskon kaverin mielestä (B-katsomo) Madonna oli yhtä hymyä.

Sippura:
koskaan en ole ollut tilaisuudessa, jossa kaikki
järjestelyt toimisivat noin moitteettomasti! Alueelle pääsi kävelemään suoraan, ei jonoja turva-
tarkastuksessa, ei lipuntarkastuksessa, vessaan pääsi odottamalla n. minuutin ja ruokaa sai vä-
littömästi.

Tämä on ihan totta. Ei olisi uskonut, että kyseessä oli Pohjoismaiden suurin maksullinen tapahtuma, niin hyvin järjestelyt toimivat.

Sippura:
Like a Prayer kel-
pasi aivan mainiosti uudessa kuosissaan (mieslaulajan esittämä "and it feels like..." -kohta oli eri-
tyisen karvat pystyynnostattava)

Sama efekti. Se oli flashback jostain aiemmin kuulemasta, kutkuttava kuten muutkin samplitkin. Nyt vasta tajusin, että kyseessähän oli What it feels like for a girlin lauluosuus!

Olen sulatellut keikkaa pitkin iltaa. Juuri nyt tuntuu, että se oli tavallaan käännekohta kesässä. Viimeinen kesämuisto. Kaunis oli ilta ja kun kuu nousi keikan aikana satamarakennusten takaa, siinä oli ripaus taikaa. Jos keikkaraporttini oli hieman negatiivinen, niin muisto keikasta on nyt kaunis.

Jännintä keikassa oli kuitenkin se, että se liitti minut ja erään ihmisen yhteen. Olimme kaksi paikalle eksynyttä lippujen etsijää, joista tuli välittömästi tiimi. Elämässäni, jossa en kohtaa ketään, tapaamisessamme oli jotain kohtalonomaisuutta.

Sippura, mikä se sinun toinen suuri artistisi on? Itselleni Madonna on ollut kolmostärkein Tori Amosin ja Kate Bushin jälkeen.

Muoksia. Aiemmin ihmeettelemääni Plaza tietää kertoa, että
4 Minutes sai taustansa Felixin vanhasta Dont You Want Me klubiklassikosta.
Tr*ina

ViestiKirjoittaja Fantsu » La 08 Elo 2009 11:34

Sun kannattaa lukea Madonna foorumia.
Fantsu

ViestiKirjoittaja Tr*ina » Su 09 Elo 2009 14:11

Muutamia Madonna-huomioita mediassa.

Hesarissa oli eilen aika hauska kommentti Madonnan keikasta.

Toimittaja ei ollut kauhean ihastunut yhden biisin aikana videoseinille heijastetuista kuvista hyvistä ja pahoista maailmanjohtajista. Eikö ajankohtaisempaa ja merkittävämpää olisi arvostella taloudellista valtaa (väärin)käyttäviä?

Samassa jutussa toimittaja ihmetteli sitä, miten kaikista suomalaisista Madonnan tuntee vain sen rikkaimman. Ehkä tässä on syy, miksi Madonna ei arvostele talouselämän vaikuttajia.

Toimittajalta jäi tosin huomaamatta se, että kyllä Madonna videokoosteessaan kritisoi myös talouselämää: setti alkoi kulutusta kritisoivilla kuvilla. Näissä kuvissa näytettiin mm. vanhoja mainossloganeita, jotka kirkuivat Buy! ja Cheap! Mutta eikö juuri Madonnan Suomen-keikka ollut tätä Madonnan kritisoimaa kulutushysteriaa parhaimmillaan? Keikkaahan markkinoitiin nimenomaan elämyksenä, jota ilman kukaan ei voi elää.

Jonkun suomalaisen levy-yhtiön edustaja, paljon mediassa esillä oleva Pauliina Ahokas, esitti mielipiteensä keikan alla. Madonna keikkailee rakkaudesta keikkailemisesta. Raha ei Madonnalle merkitse enää mitään. Jos näin on, miksi nimenomaan Madonna aloitti buumin, jossa suurtähdet hylkävät levy-yhtiönsä ja siirtyvät keikkajärjestäjien leipiin?

Vielä pitää kommentoida Sillä silmällä -ohjelman styilaajaa, joka kanssa katsoi aiheelliseksi esittää mielipiteensä Madonnasta. Miehestä Madonna tyylillisesti on fiasko. Mies ei edes allekirjoittanut, että Madonna olisi edelläkävijä muodissa. "Kaikki Madonnan tyyleissä on aikaisemmilta vuosikymmeniltä lainattua". Kauheaa tylytystä!
Tr*ina

EdellinenSeuraava

Paluu Musiikki