Dyykkaus

Dyykkaus

ViestiKirjoittaja heartless » Ti 13 Loka 2009 12:29

Juteltiin tuossa kavereiden kanssa dyykkaamisesta ja nyt vähän polttelisi mennä katselemaan, löytyisikö roskiksista jotain mielenkiintoista.

Milläs mielin täällä suhtaudutaan dyykkaamiseen? Oletko käynyt? Kiinnostaisiko mennä? Söisitkö dyykattua ruokaa, jos tarjottaisiin?

Oma taloudellinen tilanne ei mitenkään pakota dyykkaamaan, mutta en myöskään pistä vastaan jos sieltä jotain löytyisi, kaupat heittävät vaikka millä mitalla käyttökelpoista tavaraa roskiin. Ilmainen on kuitenkin ilmaista. ;)
Doors are for people with no imagination.
(Skulduggery Pleasant)
heartless

Re: Dyykkaus

ViestiKirjoittaja Pvi » Ti 13 Loka 2009 16:17

Dyykkailun varaan en ole onneksi koskaan joutunut laksemaan
elämässä, mutta kyllä sitä on useampaan kertaan tullut käytyä
katsastamassa takapihan erikoistarjoukset. Leipää ja pullaa...

Harmi, etten tiedä Helsingistä enää avoimia jätepaikkoja. Täällä
on ilmeisesti ottajia ja tarvitsijoita niin paljon, että ovat ihan
vaivoiksi asti ja kaupat ovat päättäneet panna roskikset lukkojen
taa. Pikkupaikalla asuessa tuli sukellektua useamminkin. Siinä oli
sopivasti koulun vieressä kauppa, josta iltasella kotiin mennessä
saattoi napata mukaan aamupalaleivän.

Viimeisin dyykkaus on keltainen kattila tavaratalon vaihtoviikko
roskista. Kierrätykseenhän ne sieltä oli menossa, että ei kai se
haittaa, että nappasin mukaani keltaisen perunakattilan. Teki
mieleni kysyä joltain, saanko ottaa kattilan omakseni, mutta
paikalla ei ollut myyjiä. Hetken aikaa mietin, että olenko siinä
nyt varkaissa vai en... ja päädyin siihen, että en ollut.
Kattilan on komea. Hyvin tulee perunat siinä.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja Dnd » Ke 14 Loka 2009 00:28

Itse en evästä roskiksesta ottaisi, kun ei ole siihen niin suurta tarvetta, mutta ei minua haittaa ollenkaan jos joku näin tekee. Aikoinaan pienenä keräsin pulloja ja siihen aikaan niitä piisasikin. Tavaraa voin kyllä "ilmaisesta kierrätyksestä" ottaa, jos vastaan tarpeellista tulee. Joskus jotkut kuolinpesät heittävät pois hyvää käyttökelpoista tavaraa. Puinen komea pöytä, jonka kansi tosin täytyy hioa, on tullut raahattua itselle eräältä pieneltä kaatopaikalta. Samoin pari vanhaa pelikonetta. Lehdenkeräyksestä on tullut joskus mukaan joitain sarjiksia.
Onko olemassakaan kokonaista totuutta?
Dnd
Outo marsilainen kivi

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Ke 14 Loka 2009 10:32

Itsellä ei ole koskaan ollut tarvetta dyykata. Ruokaa on aina saanut jostain, jos ei ole ollut itsellä varaa. Tavaran perään en ole koskaan niin ollutkaan, että olisi tullut mieleen etsiä jotain roskiksesta.

Mä olen melko tarkka siitä, mitä suuhuni pistän. Jotenkin dyykatusta ruuasta tulee vain mieleen lapsuuden ajat edellisen laman aikaan, kun kotona syötiin vanhentuneet leivätkin, rapsittiin vaan näkyvät homeet pois. Melkoinen kriisi saa olla, ennen kuin suostuisin syömään dyykattua ruokaa.

Tavaran suhteen en ole ihan niin tarkka. En näe kovinkaan paljoa eroa siinä, hakeeko tavaraa kirpparilta vai roskalavalta. Itse asiassa juuri tuumailin, kun yhden talon ikkunoita näköjään vaihdetaan, että antaisivatkohan mulle pari ikkunaa sieltä roskalavalta. Voisin tehdä itselleni kasvihuoneen niistä :D Luvatta en oikein osaisi mennä ottamaan. Tiedä, mitä niillekin on suunniteltu. Esimerkiksi Pvin kattilasta tuli mieleeni, että kierrätetty alumiini on isoa bisnestä. Olikohan jotain parikymmentä prosenttia kierrätettyä alumiinia esim. kattiloissa. Se on huomattavasti halvempaa kuin uusi alumiini, ja paljon ympäristöystävällisempää. Tokkopa kukaan edes huomaa yhden keltaisen kattilan katoamista, mutta on vaan muistettava, että kierrätystavara voi olla jollekin firmalle rahanarvoista tavaraa. Ja siis ko. firman omaisuutta. Sisäinen ituhippini on kuitenkin sitä mieltä, että parempihan se on pistää sellaisenaan kierrätykseen kuin kaiken käsittelyn kautta.

Joskus harmittaa kyllä ihan suuresti, kun näkee käyttökelpoista tavaraa roskiksessa tai kaatopaikalla. Itseäkin vihloi viedä pari vaatekaappia puutavarakierrätykseen, kun ei kierrätyskeskukselle sellaisenaan kelvannut. Olen vieläkin suutuksissani siitä :norsu: Mielummin näen siis jonkun vievän ne omiin tarpeisiinsa kuin että jäävät käyttämättöminä mätänemään jonnekin.
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » Ke 14 Loka 2009 14:02

Kuinka moni muuten lukee Roskavuori-blogia? Dyykkausta ja roskaelokuvia :virne:

Kuten Aurora B, ei ole itselläni ollut tarvetta dyykkaukseen, mutta jos joku sitä haluaa harrastaa niin siitä vaan.
Itse en ymmärrä miksi kaupat eivät anna käyttämättömiä ruokatarvikkeita vaikka ruokajonoihin; ymmärrän että kauppa viimeiseen asti yrittää myydä tuotteensa, mutta onko laki oikeasti niin tiukka että viimeisen käyttöpäivän jälkeen ei ruokaa saa edes lahjoittaa?

Niin niin niin, mutta jos maidoistakin mainostetaan että ovat hyviä ainakin kolme päivää viimeisen käyttöpäivän jälkeen, niin tuskin muutkaan elintarvikkeet maagisesti kellon lyödessä 12 muuttuvat syömäkelvottomiksi?
"Real men are not intimidated by physical threats against their personal selves, and, ironically, neither am I. "
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Ke 14 Loka 2009 15:07

Mr. Smith kirjoitti:Itse en ymmärrä miksi kaupat eivät anna käyttämättömiä ruokatarvikkeita vaikka ruokajonoihin; ymmärrän että kauppa viimeiseen asti yrittää myydä tuotteensa, mutta onko laki oikeasti niin tiukka että viimeisen käyttöpäivän jälkeen ei ruokaa saa edes lahjoittaa?

Juu, lain mukaan viimeisen käyttöpäivän ylittyessä ruoka on hävitettävä. Ilmeisesti tosiaan mm. tuorelihatuotteissa bakteerimäärä kasvaa sen verran kovaa vauhtia, että riski saada oireita viimeisen käyttöpäivän ohittaneesta ruuasta on melkoinen.

Sen sijaan parasta ennen -päivämäärän jälkeen tuotetta voidaan jopa myydä, kunhan siitä on asianmukaisesti ilmoitettu kuluttajille. Useimmiten tällaiset tuotteet myydään alennuksessa. Ja näitä tuotteita voidaan myös jakaa, ja jotkut jakavatkin, ilmaiseksi pois. Maidossa ei ole viimeistä käyttöpäivää, vaan parasta ennen -päivämäärä. Näillä päiväyksillä on eroa.

Täällä päin oli joku aika sitten melkoinen polemiikki, kun yksi kauppa päätti ruveta hävittämään myös parasta ennen -päiväyksen ohittaneet tuotteet sen sijaan, että möisi ne. En muista, oliko se koko kauppaketjun (jota en tähän hätään muista) päätös, vai yksittäisen kauppiaan, mutta murinaa siitä kuului. Ne alennustuotteet kun on köyhemmälle kansanosalle tärkeitä. Kaupan/ketjun "selitys" meni muistaakseni jotenkin niin, että tarkoituksena on tehostaa toimintaa niin, ettei mitään mene koskaan vanhaksi :o: Äkkiseltään en keksi, että mitenkä syömäkelpoisen ruuan pois heittäminen siihen auttaa, mutta kai siihen jokin looginen selitys on...

Lisäys: kaivoin Eviran sivuilta päiväysmerkinnöistä infoa.

Lisäys nro 2: Kauppojen nihkeyteen myydä tuotteita parasta ennen -päiväyksen jälkeen voi selittyä ainakin osittain tällä: "Vastuu myytävän tuotteen laadusta parasta ennen -päiväyksen jälkeen on myyjällä."
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » Ke 14 Loka 2009 15:53

Aurora B. kirjoitti:
Mr. Smith kirjoitti:Itse en ymmärrä miksi kaupat eivät anna käyttämättömiä ruokatarvikkeita vaikka ruokajonoihin; ymmärrän että kauppa viimeiseen asti yrittää myydä tuotteensa, mutta onko laki oikeasti niin tiukka että viimeisen käyttöpäivän jälkeen ei ruokaa saa edes lahjoittaa?

Juu, lain mukaan viimeisen käyttöpäivän ylittyessä ruoka on hävitettävä. Ilmeisesti tosiaan mm. tuorelihatuotteissa bakteerimäärä kasvaa sen verran kovaa vauhtia, että riski saada oireita viimeisen käyttöpäivän ohittaneesta ruuasta on melkoinen.

Sen sijaan parasta ennen -päivämäärän jälkeen tuotetta voidaan jopa myydä, kunhan siitä on asianmukaisesti ilmoitettu kuluttajille. Useimmiten tällaiset tuotteet myydään alennuksessa. Ja näitä tuotteita voidaan myös jakaa, ja jotkut jakavatkin, ilmaiseksi pois. Maidossa ei ole viimeistä käyttöpäivää, vaan parasta ennen -päivämäärä. Näillä päiväyksillä on eroa.

Hyvä huomio, nyt tajuan :keijo:
"Real men are not intimidated by physical threats against their personal selves, and, ironically, neither am I. "
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith

ViestiKirjoittaja Aurora B. » To 15 Loka 2009 10:34

Lasketaanko dyykkaukseksi, jos ehtii mennä tavaran ja roskiksen väliin? :keijo:

Meillä purettiin töissä yksi väliseinä, ja sen ikkunalasit ovat nojailleet tuossa seinään pari päivää. Äsken kävin kysymässä, että mitä niille on suunniteltu. Roskista, kuulemma. Nej! kiekaisin, ja omin lasit itselleni. Mun tuleva kasvihuone :sydän: Jos olisin ollut asialla vähän aikaisemmin, olisin saanut seinien rungoista runkopuutkin kasvihuoneelleni. Ne on jo mun "dyykkauksen" ulottumattomissa. Tietty tuolla toisella puolella jää aina vähän väliä jotain ylimääräistä puuta jonnekin lojumaan... :raps:
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja Pvi » To 15 Loka 2009 13:06

Aurora B. kirjoitti: Esimerkiksi Pvin kattilasta tuli mieleeni, että kierrätetty alumiini on isoa bisnestä. Olikohan jotain parikymmentä prosenttia kierrätettyä alumiinia esim. kattiloissa. Se on huomattavasti halvempaa kuin uusi alumiini, ja paljon ympäristöystävällisempää. Tokkopa kukaan edes huomaa yhden keltaisen kattilan katoamista, mutta on vaan muistettava, että kierrätystavara voi olla jollekin firmalle rahanarvoista tavaraa. Ja siis ko. firman omaisuutta. Sisäinen ituhippini on kuitenkin sitä mieltä, että parempihan se on pistää sellaisenaan kierrätykseen kuin kaiken käsittelyn kautta.

Joskus harmittaa kyllä ihan suuresti, kun näkee käyttökelpoista tavaraa roskiksessa tai kaatopaikalla. Itseäkin vihloi viedä pari vaatekaappia puutavarakierrätykseen, kun ei kierrätyskeskukselle sellaisenaan kelvannut. Olen vieläkin suutuksissani siitä :norsu: Mielummin näen siis jonkun vievän ne omiin tarpeisiinsa kuin että jäävät käyttämättöminä mätänemään jonnekin.

Mä olen siis rosvo :pillitys:
Oikea emalikattilarosmo.
Lehdessäkin luki, että teräksen hinta on lähtenyt nousuun... Vaikka ilmeisesti
raakaaineiden hinnat eivät ole vielä ehtineet kaivamastaan kuopasta nousta.
Sori Anttila.
Koitan korvata tämän ostamalla teiltä joskus jotain lähes tarpeetonta. Joulu-
lahjoja vaikka. Tai musiikkia... uuden mp3 soittimen, kunhan vanha ensin
leviää lopullisesti.
Ja luulenpa että jos kattilan emalointi ryhtyy rapisemaan enemmän, en pistä
sitä suoraan metallisulattamolle, vaan kaunis keltainen kattila saa kolmannen
elämän kukkaruukkuna.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja heartless » To 15 Loka 2009 14:44

Mä olin joskus kaupantätinä kattilakampanjan aikaan ja pari tyyppiä tulivat kyselemään kattiloista ja työkaverin kanssa aikamme pähkäiltiin ja tultiin siihen tulokseen, että ottavat siitä vaan jos joku mieleinen löytyy.

Seuraavana päivänä sanottiin osastopäällikölle että kävi porukkaa kyselemässä niistä ja että jotta mitähän siinä olisi pitänyt tehdä. Siitähän sitten tuli kysymysryöppy että ettehän vaan antaneet ottaa mitään ja missään nimessä ei saa antaa. Me työkaverin kanssa sanottiin että ei tietenkään annettu mitään.. :vihellys: Sen jälkeen tuli vielä komento kerätä siisteimmän näköiset käytetyt kattilas pois myymälän puolelta ettei ihmisten tee mieli ottaa niitä ja jättää siihen vain kulahtaneimman näköiset, että ihmiset kuitenkin uskaltavat tuoda kattiloitaan siihen..

En kyllä edelleenkään tajua, miksei siitä laarista voisi ottaa käytettyä kattilaa mukaan jos siitä mieleinen sattuu löytymään. :riips:

Omat roskislöydöt antavat edelleen odottaa itseään, toistaiseksi olen löytänyt vain lukittuja tai aidan takana olevia roskiksia.
Doors are for people with no imagination.
(Skulduggery Pleasant)
heartless

ViestiKirjoittaja @gen.fi » To 15 Loka 2009 15:21

Olisikohan, että ideana on myydä tuotteita...
Ja toisaalta kauppahan voisi mahdollisesti joutua korvausvelvolliseksi tuotteen virheestä johtuvasta vahingosta.
Elämä on tie jonka määränpäätä en voi valita, vain suunnan sille.
@gen.fi

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » To 15 Loka 2009 15:25

heartless kirjoitti:Mä olin joskus kaupantätinä kattilakampanjan aikaan ja pari tyyppiä tulivat kyselemään kattiloista ja työkaverin kanssa aikamme pähkäiltiin ja tultiin siihen tulokseen, että ottavat siitä vaan jos joku mieleinen löytyy.

Seuraavana päivänä sanottiin osastopäällikölle että kävi porukkaa kyselemässä niistä ja että jotta mitähän siinä olisi pitänyt tehdä. Siitähän sitten tuli kysymysryöppy että ettehän vaan antaneet ottaa mitään ja missään nimessä ei saa antaa. Me työkaverin kanssa sanottiin että ei tietenkään annettu mitään.. :vihellys: Sen jälkeen tuli vielä komento kerätä siisteimmän näköiset käytetyt kattilas pois myymälän puolelta ettei ihmisten tee mieli ottaa niitä ja jättää siihen vain kulahtaneimman näköiset, että ihmiset kuitenkin uskaltavat tuoda kattiloitaan siihen..

En kyllä edelleenkään tajua, miksei siitä laarista voisi ottaa käytettyä kattilaa mukaan jos siitä mieleinen sattuu löytymään. :riips:

Kyynikko sisälläni on sitä mieltä että päällikköporras tahtoi valkata itselleen ne parhaimmat. Ei siis sillä että meillä it-puolella olisi koskaan tuollaista harrastettu :aukku:
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith

ViestiKirjoittaja Yabba » La 17 Loka 2009 12:04

Mr. Smith kirjoitti:
heartless kirjoitti:Mä olin joskus kaupantätinä kattilakampanjan aikaan ja pari tyyppiä tulivat kyselemään kattiloista ja työkaverin kanssa aikamme pähkäiltiin ja tultiin siihen tulokseen, että ottavat siitä vaan jos joku mieleinen löytyy.

Kyynikko sisälläni on sitä mieltä että päällikköporras tahtoi valkata itselleen ne parhaimmat. Ei siis sillä että meillä it-puolella olisi koskaan tuollaista harrastettu :aukku:

EI ei ikinä, sehän olisi epärehellisyyttä työpaikalla, eikä myöskään käytetä työpaikan tarjoamia hienoja laitteita/ohjelmia omaan tarpeeseen :tp:

Dyykkauksen suhteen olen samoilla linjoilla Auroran ja Smithin kanssa, eli en lähtisi hakemaan ruokaa itse, mutta väliäkö tuolla jos joku muu.

Omat dyykkauskokemukset ovat sitten lapsuudessa, kun maatilalle haettiin (silloin 90-luvun alussa vielä sai) paikallisesta S-kaupasta "vanhentuneet" hedelmät jotka sitten pienittiin lehmille syötäväksi, joskus siinä tietenkin hyvännäköiset hedelmät (yllättävän paljon niitä nakellaan pois) karkasivat parempiin suihin :virne: Niin, dyykkasin mie edellisen kämpän roskakatoksesta (tai no suoraan roskiksesta) kaijuttimet jotka nykyään on modifoitu meidän pöytäkoneeseen. Samasta roskakatoksesta kaveri dyykkas itelle tietokoneen ja näytön (kun mie en sitä ottanu, jälkikäteen vähän harmittaa, muttei voi mitään).
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"
Yabba

ViestiKirjoittaja urakka » Su 18 Loka 2009 15:04

Miekin kuulun siihen joukkoon, joka ei ite menis roskiksesta ruokaa ottamaan, mutta eipä kyllä väliä jos joku toinen siellä penkoo. Pari tuttua harrastaa tätä aina joskus, enkä mie silti heän kahvipöydässä voikkarista kieltäydy. Asiaan on jotenkin hankala suhtautua, mutta ehkä se on vaan sitä, että itellä olis todella korkea kynnys mennä sinne roskapönttöön heilumaan. Välillä toisaalta harmittaa, että ruokien päivämääriä tulee tuijotettua niin orjallisesti, kyllähän ruuasta kuitenkin näkee ja haistaa, että onko se kunnossa. Paljon tulee heitettyä mäkeen sellaista ruokaa, minkä varmasti vois aivan hyvin vielä syödä.

Vaihtolavat on sitten asia erikseen, niiltä on löytynyt jos jonkinlaista mielenkiintoista tavaraa. Pari vuotta sitten teki kyllä mieli kiljua harmista kun näin vaihtolavallisen sateen ja rännän turmelemia funkis-huonekaluja, tosi tyylikkäitä kapineita, mutta ihan pilalla. Ihmetyttää välinpitämättömyys, varmasti jossain kierrarilla tai Kontissa olis mielellään otettu vastaan nekin, mutta sinne oli jätetty kovimpiin loppusyksyn keleihin mätänemään. :töktök:
Miten hyvä on unohtaa: vain silloin voi rakastaa.
urakka

ViestiKirjoittaja Pvi » Su 18 Loka 2009 16:41

urakka kirjoitti:Vaihtolavat on sitten asia erikseen, niiltä on löytynyt jos jonkinlaista mielenkiintoista tavaraa. Pari vuotta sitten teki kyllä mieli kiljua harmista kun näin vaihtolavallisen sateen ja rännän turmelemia funkis-huonekaluja, tosi tyylikkäitä kapineita, mutta ihan pilalla. Ihmetyttää välinpitämättömyys, varmasti jossain kierrarilla tai Kontissa olis mielellään otettu vastaan nekin, mutta sinne oli jätetty kovimpiin loppusyksyn keleihin mätänemään. :töktök:

Niin, joillekin ne on roskalavoja, toisille vahtolavoja.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja päivänpolttaja » Su 18 Loka 2009 18:21

En ole joutunut itse harrastamaan dyykkausta, mutta ei minuakaan häiritse se, että jotkut sitä harrastavat. Pidän roskalaatikkoa sen verran likaisena ja taudinaiheuttajien täyttämänä paikkana, etten sieltä viitsi mitään sisälle raahata. Olen joskus tosin muistaakseni jonkin mielenkiintoisen lehden tai kirjan paperinkeräyslaatikosta sinne omia vanhoja lehtiäni viedessä napannut.

urakka kirjoitti:Pari vuotta sitten teki kyllä mieli kiljua harmista kun näin vaihtolavallisen sateen ja rännän turmelemia funkis-huonekaluja, tosi tyylikkäitä kapineita, mutta ihan pilalla. Ihmetyttää välinpitämättömyys, varmasti jossain kierrarilla tai Kontissa olis mielellään otettu vastaan nekin, mutta sinne oli jätetty kovimpiin loppusyksyn keleihin mätänemään. :töktök:

Oman lähimmän jätteenkeräyspisteeni lähettyville tuodaan usein vanhoja huonekaluja tai hyllynjämiä pilaantumaan sateeseen, mikä harmittaa, koska usein ne ovat sennäköisiä, että varmasti kelpaisivat jollekin.
Meillä on kuule kaikilla rajoitteemme. :keijo:
päivänpolttaja

ViestiKirjoittaja urakka » Su 18 Loka 2009 20:46

Pvi kirjoitti:
urakka kirjoitti:Vaihtolavat on sitten asia erikseen, niiltä on löytynyt jos jonkinlaista mielenkiintoista tavaraa. Pari vuotta sitten teki kyllä mieli kiljua harmista kun näin vaihtolavallisen sateen ja rännän turmelemia funkis-huonekaluja, tosi tyylikkäitä kapineita, mutta ihan pilalla. Ihmetyttää välinpitämättömyys, varmasti jossain kierrarilla tai Kontissa olis mielellään otettu vastaan nekin, mutta sinne oli jätetty kovimpiin loppusyksyn keleihin mätänemään. :töktök:

Niin, joillekin ne on roskalavoja, toisille vahtolavoja.

Niinpä, ja sekös ituhippiä harmittaa. Mun mielestä jokaisen ihmisen pitäis kuitenkin kantaa ympäristöstään sen verran huolta, että edes yrittää kierrättää jotenkin. Mun käsittääkseni esim. pelastusarmeija hakee hyväkuntoisia huonekaluja kirppareilleen, niin eikö sieltä voi pyytää jotakuta koppalakkia tarkastamaan tilannetta, ja heittää sit ne pois mitkä ei kelpaa? Hyväkuntoinen huonekalu on mun mielestä asia, mitä ei vain yksinkertaisesti ole järkeä heittää pois, kun ajattelee miten paljon ihan oikeaa romuakin kaatiksille kannetaan.

Miten tuli taas näin aggressiivisen kuuloinen viesti? Ehkä ne pilatut nojatuolit vieläkin harmittaa. :virne:
urakka

ViestiKirjoittaja Nugat » Ma 19 Loka 2009 17:33

urakka kirjoitti: Hyväkuntoinen huonekalu on mun mielestä asia, mitä ei vain yksinkertaisesti ole järkeä heittää pois, kun ajattelee miten paljon ihan oikeaa romuakin kaatiksille kannetaan.

Ja vaikkei huonekalu enää entisensä olisi, joku saattaisi mielellään korjata ne. :tilt:
Välillä kun kuulee juttuja kustavialais-kalusteista roskaravalla niin reaktio on: :kauhistunut: :tipahdus: Joskus joku nopea ehtii nappaamaan lavalta arvohuonekaluja mukaansa, pistää kondikseen ja myydä aivan v**un kalliilla. Mahtaisi poisheittäjää harmittaa, jos jälkikäteen kuulisi...

Myös vanhojen talojen ikkunat pitäisi pistää suojelukohteeksi. Nykyaikaiset ikkunat nyt menee paskaksi kymmenessä vuodessa ja niitä ei tarvitse sääliä, mutta vanhat puuikkunat säilyisivät vielä toiset parisataa vuotta vaikka maali ja kitti repsottaisivatkin miten sattuu. Se puu kuitenkin on yleensä vielä mainiossa kunnossa. Ihmisiä pitäisi sivistää niin kauheasti. :huoh: Terveisin hyviä ikkunoita roskiksesta dyykannyt ja eteenpäin myynnyt. :tilt: Ähäkutti.

Ruokaa voisin dyykata, jos tuoreelta vaikuttava ruoka olisi myös tiivisti kääreessään. Silloin ei niitä pöpöjä tarvitsisi pelätä kun likaisen kääreen voi viskata menemään. Eihän sitä syödä.
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja Dnd » Ti 20 Loka 2009 00:48

Nugat kirjoitti:Myös vanhojen talojen ikkunat pitäisi pistää suojelukohteeksi.

Varsinkin ne oikein vanhat lasit. Ne jotka vääristää kuvan. Ne alkaa olla harvinaisia nykyään.
Onko olemassakaan kokonaista totuutta?
Dnd
Outo marsilainen kivi

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ti 20 Loka 2009 12:06

Minä haluaisin käydä dyykkaamassa, mutta roskikset on aina kiinni. Eikä kyse ole välttämättä edes niinkään taloudellisesta tarpeesta, vaan siitä, että minusta on järjetöntä, että syömäkelpoiset elintarvikkeet pitää heittää roskiin jonkun typerän lakipykälän takia. Olen syönyt dyykattua ruokaa, ja dyykatuista raaka-aineista tehtyä sitruunapiirakkaa, ja hyviä olivat.

Olen myös "dyykannut" kalusteita ja tauluja ja muuta kivaa. Mieluummin kierrätän kuin päästän kamat kaatopaikalle. Siskoni miesystävän haalistunut sohva ei kelvannut kierrätyskeskukseen, vaikka se oli tosi hyvässä kunnossa. Olisi ehkä korkeintaan tarvinnut uuden verhoilun, mutta kun ei kuulemma mene kaupaksi, niin ei väkisin. Joutuivat maksamaan 30 euroa siitä riemusta, että kierrätyskeskuksen pojat käy nakkaamassa sen sinne kaatikselle. Onneksi tajusivat ottaa edes istuintyynyt talteen koirille.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » Ti 20 Loka 2009 13:10

Nugat kirjoitti:
urakka kirjoitti: Hyväkuntoinen huonekalu on mun mielestä asia, mitä ei vain yksinkertaisesti ole järkeä heittää pois, kun ajattelee miten paljon ihan oikeaa romuakin kaatiksille kannetaan.

Ja vaikkei huonekalu enää entisensä olisi, joku saattaisi mielellään korjata ne. :tilt:
Välillä kun kuulee juttuja kustavialais-kalusteista roskaravalla niin reaktio on: :kauhistunut: :tipahdus: Joskus joku nopea ehtii nappaamaan lavalta arvohuonekaluja mukaansa, pistää kondikseen ja myydä aivan v**un kalliilla. Mahtaisi poisheittäjää harmittaa, jos jälkikäteen kuulisi...

Muistan aikoja sitten lukeneeni jutun, jossa joku oli yrittänyt viedä roskalavalta lampun tms., kun parvekkeelta oli komennettu jättämään heidän roskat rauhaan. Lampunottaja oli selittänyt että eikö se ole sama jos hän vie lampun, koska sehän menee muuten hukkaan kaatopaikalle, mutta parvekkeelta huutelija oli pitänyt päänsä.

Juttu oli jossain kysy-vastaa-palstalla, ja kun asia viranomaisilta kysyttiin, niin huutelija sai häätää pois kerääjän, koska tavara, olkoonkin menossa kaatopaikalle, oli hänen omaisuuttaan siinä roskalavalla.

Panee kyllä miettimään että miten pikkusieluinen voi olla henkilö, jos ei halua että muut veisivät pois hänen romunsa :riips:
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith

ViestiKirjoittaja Nugat » Ti 20 Loka 2009 17:30

Dnd kirjoitti:
Nugat kirjoitti:Myös vanhojen talojen ikkunat pitäisi pistää suojelukohteeksi.

Varsinkin ne oikein vanhat lasit. Ne jotka vääristää kuvan. Ne alkaa olla harvinaisia nykyään.

Ja mitä vihreämmät lasit sitä enemmän sattuu jos niitä rikotaan. :tipahdus:
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja urakka » Ti 20 Loka 2009 17:39

Mr. Smith kirjoitti:Panee kyllä miettimään että miten pikkusieluinen voi olla henkilö, jos ei halua että muut veisivät pois hänen romunsa :riips:

Kai se on joillekin sellainen perheen paskat pidetään perheen sisällä-tyyppinen juttu. Siis että ku he (omistajat) on ne kalut sellaiseen kuntoon käyttäneet, niin siihen on turha jonkun hipin tulla vikisemään, saa ihan rauhassa mennä Ikeaan ja ostaa omansa, eikä ottaa toisen kamoja. Typerä ja vanhanaikainen ajattelutapa. :kieli:

Meän mummun naapurustossa pidetään aina kai keväisin/ syksyisin pihakirppis, eli kaikki saa kantaa tarpeettomat rojunsa pihalle, ja siellä sitten käydään kattomassa ja hieromassa kauppaa. Jokaisella on siis omalla pihalla oma kirppispöytä, ja naapurusto seilaa edestakaisin pihalta toiselle, jos on portinpieleen merkitty että ostelijat on tervetulleita. Mun mielestä fiksu systeemi, ja vois harkita jossain muuallakin kuin omakotitaloalueilla, voishan kerrostalojen sisäpihoillekin järjestää jonkun kirppis/vaihtopöydän aina silloin tällöin. :lanppu:

Taitaa mennä hiljalleen ohi aiheesta. :tilt:
urakka

ViestiKirjoittaja Deni » Ke 21 Loka 2009 00:59

Mä ymmärrän kyllä tavaralavoilta penkomisen, ja oon itsekin joskus jättänyt tarpeettomiksi käyneitä hyväkuntoisia kamojani silleen sopivasti lavan reunalle että ne on siitä saanut joku korjata jos on tahtonut. Lehtiroskiksia pengottiin innokkaasti nuorempina, nykyään ei enää viitsi (ja ne on niin pirun isojakin, sinnehän pitäisi kiivetä sekaan).

Mutta ruoka. Mun mielestä minkä tahansa puljun roskiksesta syöminen on aivan helkatin kuvottava ajatus. Jos ei se ruoka itsessään olisikaan pilalla, sen kylmäketju on takuulla katkennut ja se on pyörinyt ties missä. Ajatuskin siitä, että joku penkoisi mun työpaikan roskista oksettaa, vaikka sieltäkin saattaisi joku sitkeämpi sissi muka syömäkelpoista tavaraa joskus löytää. Jo se pelkkä roskis on ympäristönä niin vastenmielinen, etten mä suostuisi laittamaan suuhuni mitään, mikä siellä on lojunut. Tosin, mulle pelkkä kirpputorikin on jo sen verran epäilyttävä paikka etten mä mielelläni koske siellä mihinkään. Viime viikolla kirppispöydässä nähty pino käytettyjä naisten alushousuja (50 senttiä/kpl) vain vahvisti ennakkoluuloani.

:nirppa:
What's so amazing about really deep thoughts?
Deni

ViestiKirjoittaja Pvi » Ke 21 Loka 2009 01:18

Dyykkausreissuilta minä otan mukaani vaan sellaista,
joka on ehjässä kääreessä tai kasviksia, joissa on vielä
selvästi syötävää. Eikä tietenkään mitään liha/kala juttuja,
jotka vaativat ehdottoman kylmäketjun. Kaupassa heitetään
pakatut tuotteet yleensä sellaisenaan sekajätteeseen, hyi
heitä... Joskus olen purkanut tavaraa sekajätteestä bioon
samalla kun on katsastettu tarjontaa.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi