Pascal Lemoix kirjoitti:Ei ole oikein selvinnyt, onko tuo 1000 nyt jonkun ahdistuneen ihmisen hatusta vedetty veikkaus, vai jotain muuta.

Ainakin toisella mun veljistä on kyseinen tauti ja toisesta vielä odotellaan tulosta. Että näin meillä.
Tämän takia olen majoittunut ystäväni luo, enkä ole kotikotona, vaikka Pohjanmaalla olenkin. Reissu ja keikka oli suunniteltu jo aiemmin kuin sain mahdollisesta tartunnasta tietää, joten en sitä perunut.
Toisaalta ymmärrän hyvin, ettei mielellään halua joutua koekaniiniksi. Rokotetta kun ei ole paljoakaan ehditty testata.
Eowyn kirjoitti:Kertokaa mulle pitäiskö se rokote ottaa?

Emilia kirjoitti:Epäilyttää rokote, jota edes osa hoitohenkilökunnasta ei halua.
Aurora B. kirjoitti:Rokotteen tehostakaan en tiedä, mutta se on ilmeisesti kuitenkin tehty samalla tekniikalla kuin kausi-influenssojen rokotteetkin, vanhaan "pohjaan" muutetaan virustyyppi jotenkin. Niin onko se sitten kummoisempi kuin muutkaan influenssarokotteet?
Kyseessä on samantapainen juttu, joka tehdään eri vuosien influenssarokotteille, sillä influenssahan muuttuu ajan saatossa. Esimerkiksi 5 vuotta sitten toiminut rokote ei toimisi enää alkuunkaan, sillä elimistö ei oppisi sen avulla tunnistamaan nykyistä virusta.Aurora B. kirjoitti:Jos tiedot rokotteesta pitävät paikkansa, niin rokotettu ihminen ei tartuta tautia eteenpäin. En ymmärrä mekanismia, mutta silloin koko kansan piikittäminen ensimmäisen aallon mentyä on ihan järkevää. Lisää "aaltoja" on mahdollisesti odotettavissa, niin rokotukset vähentävät tartuntojen määrää.
Aurora B. kirjoitti:Ai joo. Työkaveri saattoi sairastaa sikiksen edellisviikolla. Ei testattu, mutta näin epäilivät. Ja nyt on nenä tukossa ja kirvelee silleen flunssaisesti. Korvatkin on lukossa. Liekö sitten possulenssun alkutaipaleita tai kenties jokunen viikko sitten mua häiriköinyt pöpö on palannut. Ainakin olo on samanlainen. Ja just taas viikonloppua vasten...

marenkienkeli kirjoitti:Emilia kirjoitti:Epäilyttää rokote, jota edes osa hoitohenkilökunnasta ei halua.
Sitä en ihan ymmärrä, miksi osa hoitohenkilökunnasta ei sitä ota, vaikka saisivatkin ne ilmaiseksi.
marenkienkeli kirjoitti:Aurora B. kirjoitti:Rokotteen tehostakaan en tiedä, mutta se on ilmeisesti kuitenkin tehty samalla tekniikalla kuin kausi-influenssojen rokotteetkin, vanhaan "pohjaan" muutetaan virustyyppi jotenkin. Niin onko se sitten kummoisempi kuin muutkaan influenssarokotteet?
Samaan pohjaan on laitettu kyllä. Ihan jo siksi, että uuden kehittämiselle ei olisi ollut aikaa ja miksi muuttaa hyväksi havaittua koostumusta. Apuaineet ovat siis samat. Viruksen osaset (eli se osa rokotetta, joka antaa suojan juuri sikainfluenssaa vastaan) on kuitenkin tietysti erit kuin normaalissa influenssarokotteessa.
Mitä tarkoitat tuolla "Onko se sitten kummoisempi kuin muutkaan influenssarokotteet?"-kysymyksellä? Tarkoitatko, että voiko se toimia sikainfluenssaan, vaikka rokotteen pohja on sama kuin normaalissa influenssarokotteessa? Kyllä voi.Kyseessä on samantapainen juttu, joka tehdään eri vuosien influenssarokotteille, sillä influenssahan muuttuu ajan saatossa. Esimerkiksi 5 vuotta sitten toiminut rokote ei toimisi enää alkuunkaan, sillä elimistö ei oppisi sen avulla tunnistamaan nykyistä virusta.
pampula kirjoitti:Meillä(kin) on koulussa joka paikassa seiniin kiinnitettyjä käsidesipumppuja, myös ruokalan sisäänkäynnin vieressä. Mietittiin just tänään kaverin kanssa, että ku muut menee siinä jonossa ja painaltaa käsilleen annoksen käsidesiä, niin ite vois desipumpun kohdalle tullessa kumartua painaltamaan pumpusta huikat kurkuunsa, ikään kuin aperitiiviksi![]()
Joo, tässä oli todellakin kaikki annettavani aiheelle![]()
Dnd kirjoitti:
Vois olla aika karua ainetta maultaan lantraamatta mihinkään...

puolikarkea kirjoitti:Dnd kirjoitti:
Vois olla aika karua ainetta maultaan lantraamatta mihinkään...
Mihinkäs sitä käsidesiä sitten kannattais lantrata?

Tulevaisuudessa näemme mikä sitten olisi ollut järkevämpää.@gen.fi kirjoitti:En tiedä kuinka moni sairastuu rokotteesta, mutta eiköhän se ole jossain 0,1% paikkeilla.
Taas kun itse tautiin ilman rokotetta sairastuisi ennusteiden mukaan n.30%.
Eli saa jokainen itse päättää kannattaako.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa