Sikainfluenssa

Re: Sikainfluenssa

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Pe 23 Loka 2009 12:03

Melko vaihtelevasti tästä uutisoidaan. Ensin on pitkään hiljaista ja sitten tulee uutinen, että 1000 tapausta todettu Rovaniemellä ja epidemia etenee vauhdilla etelään.

Ei ole oikein selvinnyt, onko tuo 1000 nyt jonkun ahdistuneen ihmisen hatusta vedetty veikkaus, vai jotain muuta.
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja Kati » Pe 23 Loka 2009 12:37

Pascal Lemoix kirjoitti:Ei ole oikein selvinnyt, onko tuo 1000 nyt jonkun ahdistuneen ihmisen hatusta vedetty veikkaus, vai jotain muuta.

On se selvinnyt. Arvion on tehnyt Lapin keskussairaalan infektiolääkäri Markku Broas ja se perustuu influenssavastaanotolla käyneiden määrään suhteessa väkilukuun.
"Määrä perustuu epidemiologiseen arvioon. Kun epidemia lähtee liikkeelle, niin ensimmäisen ja toisen viikon sairastavuusluvut ovat yksi-kaksi, jopa kolme prosenttia väestöstä. Influenssan sairastavuuden huippuviikoilla, neljännellä ja viidennellä viikolla tautitapaukset nousevat 6-8 prosentin tasolle."
Asukkaita Rovaniemellä on noin 60 000.

Broas sanoo myös, että normaaliin kausi-influenssaan sairastuu 10-15 prosenttia väestöstä, sikainfluenssaan sairastuneita arvioidaan kahdeksan viikon aikana olevan jopa 30 prosenttia väestöstä.

YLE Lappi
* * * Kokonaistarve on valtava * * *
Kati

ViestiKirjoittaja päivänpolttaja » Pe 23 Loka 2009 20:29

Rokotuksiin liittyen, mahtaakohan tämä (http://www.youtube.com/watch?v=mScGC7nFDxM) olla totta?
Meillä on kuule kaikilla rajoitteemme. :keijo:
päivänpolttaja

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » La 24 Loka 2009 01:12

Sikainfluenssaan sairastuneen perheenjäsen ilmoittautuu. :hämillään: Ainakin toisella mun veljistä on kyseinen tauti ja toisesta vielä odotellaan tulosta. Että näin meillä. :O: Tämän takia olen majoittunut ystäväni luo, enkä ole kotikotona, vaikka Pohjanmaalla olenkin. Reissu ja keikka oli suunniteltu jo aiemmin kuin sain mahdollisesta tartunnasta tietää, joten en sitä perunut.

Suurin tunne on tällä hetkellä lähinnä mielenkiinto. En malttaisi odottaa pääseväni kunnolla keskustelemaan äidin kanssa taudinkulusta, Tamiflun vaikutuksesta jne. :friikki:

Influenssa mikä influenssa. Toivon, etten sitä saa, mutta en ole siitä henkilökohtaisesti huolestunut.

Mua mietityttää rokotukset. Kaikki lääkärit ja hoitajat kun eivät rokotetta halua. Kuulostaa aikamoiselta riskiltä, jos sellaisen lääkärin vastaanotolle pitäisi mennä. :salaliitto: Toisaalta ymmärrän hyvin, ettei mielellään halua joutua koekaniiniksi. Rokotetta kun ei ole paljoakaan ehditty testata.
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Ma 26 Loka 2009 12:00

Kuinka veljesi voivat?
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ma 26 Loka 2009 18:38

Nuoremmalla on vielä pikkuisen yskää ja tänään oli kuulemma oksentanut. Vanhemmalla pikkuveljelläni on yskää ja ääni aivan mennyt. Kuumetta ei taida kummallakaan enää olla.

Tänään on näköjään tullut ensimmäinen kuolemantapaus sikainfluenssaan liittyen. Kyseessä oli tosin pitkäaikaissairas henkilö.
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Eowyn » To 29 Loka 2009 12:07

Kertokaa mulle pitäiskö se rokote ottaa? :O:
Eowyn

ViestiKirjoittaja Galileo » To 29 Loka 2009 12:34

Eowyn kirjoitti:Kertokaa mulle pitäiskö se rokote ottaa? :O:

Ei pitäisi.
Rock out, rock out, with your cock out.
Impress your lady friends,
Rock out, rock out, rock out,
'Til your life is at an end.
Galileo

ViestiKirjoittaja Yabba » To 29 Loka 2009 12:54

No kyllä mää sen varmaan otan, jos tarjoavat ilmatteeksi ja ehtivät ennnen possunuhaa (täällä perämerensopukassa kun nyt on se epidemia...), eli en näe siinä mitään riskiä, samaa kausiflunssarokotetta kuin kaikki muutkin, se sitten mitä kaikki vainoharha ja muut nutipäät sanovat, on ihan eri juttu.

Toisaalta, kyllä minä sen taudinkin voisin sairastaa, kun sitten olisi luontainen vastustuskyky sitä varten + niitä luultavasti jatkossa leviäviä mutaatioita vastaan. Kun näitä "vahvempia" influenssia nyt leviää aika-ajoin, kuten esmes Aasialainen ja Hongkongilainen 50- ja 60-luvuilla, jotka ilmeisesti ovat antaneet vanhemmille ihmisille jonkinlaista suojaa tätä possuflunssaa vastaan. Joten kyseessä siis lieneen kuitenkin ihan normaalista luonnon kiertokulusta, joka samalla päivittää meidän immuniteettia, tosin sen voi tieten saada rokotteellakin, niin miksi turhaan kärsiä itse tauti.
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"
Yabba

ViestiKirjoittaja Emilia » To 29 Loka 2009 22:24

Vaikea sanoa. Itse saattaisin harkita, jos kuuluisin riskiryhmiin, mutta
ei nyt kyllä ole tullut mieleenkään, että ottaisin. Epäilyttää rokote, jota
edes osa hoitohenkilökunnasta ei halua. :p
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Emilia

ViestiKirjoittaja Kibaya » To 29 Loka 2009 23:35

Mullahan on tilanne se, että jos olisin töissä, saisin sen rokotteen tod. näk. En kuitenkaan halua sitä rokotetta ottaa. Olen ollut alusta asti hirveän skeptinen koko sikainflua vastaan ja olen edelleen. Nyt sähköpostiini tupsahti viesti, jossa infottiin rokotteen patentin tulleen voimaan 2008 ja siitä hetki eteenpäin ja ensimmäiset sairastuneet "löydettiin". En ole vielä saanut tähän kunnon linkkiä ja varmempaa faktaa, joten en rupea huutelemaan mitä kaikkea siinä luki. Suhtaudun siihen viestin sisältöönkin epäröivästi.
Silti olen sitä mieltä, että lintuinflusta kun ei saatu aikaiseksi haluttua lääketehtaiden hysteriaa, vaan homma kusahti käsiin niin nyt vain toinen eläin kehiin ja uusi yritys. Ihan yhtälailla tavallinen influenssa voi olla hengenvaarallinen ja jälkitaudit ovat uhkana. Eikä minun tietojeni ja mielipiteeni mukaan ole mitään konkreettista eroa tavallisen influn ja sikainflun välillä. Kipeäksi tulee molemmissa, henki voi lähteä molemmissa, molempiin saa rokotteen (niin halutessaan) ja jälkitaudit ovat uhkana molemmissa. Media ja sen luoma hössötys aiheen ympärillä on välillä todella puuduttavaa.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja ahkera » Pe 30 Loka 2009 11:01

Mulla hajoo niin pää tän asian kanssa. Tai siis ottaako rokotetta vai ei. Itse en sitä ole ottamassa ja liekö ees saisin, kun en mihinkään riskiryhmään kuulu, mutta mites tuo jätkä. Ikinä en vois itselle anteeks antaa, jos se jäätyään rokottamatta sais taudin ja ekstraksi vielä jonkin tappavan jälkitaudin. Silti ajattelen myös, että nuo pikkuiset saa melkoisen monia rokotteita muutenkin tähän elonsa alkutaipaleeseen ja sitä taakkaa en tahtoisi lisätä. Jotenkin uskon, että se sotkee kuitenkin sitä luontaista vastustuskykyäkin. Tää oikeesti aiheuttaa ihan hulluna päänvaivaa. Mun pää varmaan räjähtäis, jos olisin raskaana tällä hetkellä ja sitten joutuisin päättämään.
ahkera

ViestiKirjoittaja kaneli » Pe 30 Loka 2009 12:15

Mä en kuulu riskiryhmään, mutta mietin silti, pitäisikö rokotetta ottaa vai ei. Normi influenssarokotetta en oo koskaan ottanu, mutta jotenkin ei huvittaisi tota possunuhaa sairastaa, jos se iskee oikein kunnolla. Päivätolkulla sängyn pohjalla korkeassa kuumessa makaaminen yssikseen asuessa ei kuulosta houkuttelevalta. Toisaalta en oikein pysty luottamaan tuohon rokotteeseen, vaikka kaiken järjen mukaan sen pitäisikin (kai) olla ihan turvallinen. :hullu:
It's all make believe, isn't it?
kaneli
Vastarannan keijo

ViestiKirjoittaja Purple » Pe 30 Loka 2009 13:26

Miten se nyt oikein on, saako riskiryhmiin kuulumattomat edes rokotetta? Jatkuvasti puhutaan missä järjestyksessä rokotukset tapahtuvat, mutta mitä sen jälkeen kun riskiryhmien kohdalta rokotukset on tehty. Onko rokotetta vielä jäljellä muille? Ollaanko siinä vaiheessa jo niin pitkällä talvessa ja epidemian kulussa, että onko rokotteesta enää hyötyä? Entä jos nyt kävelisi terveyskeskukseen että tahdon pistoksen, saisiko kun ei kuulu riskiryhmiin?

En ole koskaan ottanut influessarokotetta, vaikka sitä työpaikkalääkäri onkin mainostanut. Tällekään en ole tuntenut tarvetta, mutta nyt on ruvennut mietityttämään että olisiko se sittenkin hyödyllinen. Pohdinta on teoreettista, en sitä mistään lähde kyselemään eikä kukaan tule tuputtamaan.

Kummitypyn kanssa juttelin eilen. Niillä oli koulussa rokotettu, tosi monella noussut kuume rokotuksen jälkeen. Jollain luokalla oli 2/3 oppilaista kotona tuon takia, tosin tiedä nyt sitten miten kipeänä, yläasteikäiselle kun antaa syyn jäädä kotiin niin.. Typyllä oli myös noussut kuume, mutta meni ohi päivässä, käsi sen sijaan oli edelleen paisunut ja kipeä. Eli oireita rokotuksesta tulee, mutta niinhän rokotusten kanssa yleensäkin käy.

Yksi asia mikä myös ihmetyttää on se, kuolleisuus on ollut yllättävän korkea nimenomaan terveissä aikuisissa, 34 vuotta taisi olla kuolleiden keski-ikä. Aiemmin myös sanottiin että juuri tähän ikäryhmään tauti tarttuu herkemmin kuin esim. pikkulapsiin. Miksi juuri tämä ryhmä on sitten jätetty riskiryhmistä pois?
Purple

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Pe 30 Loka 2009 14:55

THL:n sikainflu-sivusto. Löytynee ns. "virallinen" kanta sieltä.

Osui silmiini uutisia lukiessa mielenkiintoinen juttu: Sveitsi rajoitti sikainfluenssarokotteen käyttöä. Tietenkin tähän löytyy jo vastine THL:lta.

Rokotetta on tilattu 5,2 miljoonaa, eli kaikille suomalaisille pitäisi riittää, sitten jossain vaiheessa. Taviskansaa aletaan piikittelemään joskus "ensi vuoden puolella", luki eilen jossain uutisessa (mahtava "lähde"). Tällä hetkellä aloitellaan/on jo aloitettu(?) riskiryhmien rokottaminen. Rokotteen hyödyistä en osaa sanoa, mutta esim. normi-influenssarokoite kyllä vähentää kuolemien määrää. Liekö sikainfluenssalla sitten mitään eroa normi-kausi-influenssaan kuin nimi, sitä en tiedä. Itse kuitenkin epäilen, että ei. Rokotteen tehostakaan en tiedä, mutta se on ilmeisesti kuitenkin tehty samalla tekniikalla kuin kausi-influenssojen rokotteetkin, vanhaan "pohjaan" muutetaan virustyyppi jotenkin. Niin onko se sitten kummoisempi kuin muutkaan influenssarokotteet?

Jos tiedot rokotteesta pitävät paikkansa, niin rokotettu ihminen ei tartuta tautia eteenpäin. En ymmärrä mekanismia, mutta silloin koko kansan piikittäminen ensimmäisen aallon mentyä on ihan järkevää. Lisää "aaltoja" on mahdollisesti odotettavissa, niin rokotukset vähentävät tartuntojen määrää.

Tehosteaineellisella rokotteella pitäisi saada 90 % suoja sikainfluenssaa vastaan. Tehosteaineettomalla hieman pienempi, mutta sillä sivuvaikutukset ovat vähäisempiä. Jossain (lähteet, lähteet... olen lueskellut liikaa aiheesta, enkä enää muista, mistä kaikkialta olen tietoja/"tietoja" löytänyt) oli juttua, että WHO suosittaa ensisijaisesti riskiryhmille (esim. raskaana olevat naiset) tehosteaineetonta versiota, mutta jos sitä ei ole saatavilla, niin sitten sitä rokotetta, mikä Suomeenkin on tilattu. WHO:n sivuilta löytyy kaikenlaista aiheesta jos kiinnostaa, in english.

Itse en aio ainakaan näillä näkymin ottaa rokotetta vapaaehtoisesti. En ole koskaan ottanut kausi-influenssarokotteitakaan. Ärsyttää koko hötkyily asiasta. Arviot kuolemistakin on jo laskenut Suomenkin osalta "ainakin sataan" ihmiseen. Kun normaaliin kausi-influenssaan heittää henkensä ~1500. Jos se on omalta kohdalta menoa, niin sitten on niin surkea vastustuskyky, että sietää mennäkin pois geenipoolia saastuttamasta.

Ai joo. Työkaveri saattoi sairastaa sikiksen edellisviikolla. Ei testattu, mutta näin epäilivät. Ja nyt on nenä tukossa ja kirvelee silleen flunssaisesti. Korvatkin on lukossa. Liekö sitten possulenssun alkutaipaleita tai kenties jokunen viikko sitten mua häiriköinyt pöpö on palannut. Ainakin olo on samanlainen. Ja just taas viikonloppua vasten...
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Pe 30 Loka 2009 17:31

Tää onkin vaikea kysymys. Jos ei kuuluu riskiryhmiin eikä terveydenhuoltohenkilökuntaan, voi olla vaikea sanoa, pitäisikö se ottaa.

Otin normaalin influenssarokotteen ennen kirjoituksia, mutta muutoin en ole niitä ottanut.

Emilia kirjoitti:Epäilyttää rokote, jota edes osa hoitohenkilökunnasta ei halua. :p

Sitä en ihan ymmärrä, miksi osa hoitohenkilökunnasta ei sitä ota, vaikka saisivatkin ne ilmaiseksi. Itse tulen olemaan ens vuoden alussa töissä paikassa, jossa tulen olemaan sairaiden kanssa tekemisissä. Ei tulisi mieleenkään jättää ottamatta rokotetta. Jos voi pienin oirein välttää sikainfluenssan, en halua tieten tahtoen olla alttiina sairastumiselle ja samalla lisätä riskiä, että muut (todennäköisesti jo jotain muuta tautia sairastavat) ihmiset saisivat minulta tartunnan. Tautia kun voi tartuttaa jo ennen oireiden saamista.

Aurora B. kirjoitti:Rokotteen tehostakaan en tiedä, mutta se on ilmeisesti kuitenkin tehty samalla tekniikalla kuin kausi-influenssojen rokotteetkin, vanhaan "pohjaan" muutetaan virustyyppi jotenkin. Niin onko se sitten kummoisempi kuin muutkaan influenssarokotteet?

Samaan pohjaan on laitettu kyllä. Ihan jo siksi, että uuden kehittämiselle ei olisi ollut aikaa ja miksi muuttaa hyväksi havaittua koostumusta. Apuaineet ovat siis samat. Viruksen osaset (eli se osa rokotetta, joka antaa suojan juuri sikainfluenssaa vastaan) on kuitenkin tietysti erit kuin normaalissa influenssarokotteessa.

Mitä tarkoitat tuolla "Onko se sitten kummoisempi kuin muutkaan influenssarokotteet?"-kysymyksellä? Tarkoitatko, että voiko se toimia sikainfluenssaan, vaikka rokotteen pohja on sama kuin normaalissa influenssarokotteessa? Kyllä voi. :) Kyseessä on samantapainen juttu, joka tehdään eri vuosien influenssarokotteille, sillä influenssahan muuttuu ajan saatossa. Esimerkiksi 5 vuotta sitten toiminut rokote ei toimisi enää alkuunkaan, sillä elimistö ei oppisi sen avulla tunnistamaan nykyistä virusta.

Aurora B. kirjoitti:Jos tiedot rokotteesta pitävät paikkansa, niin rokotettu ihminen ei tartuta tautia eteenpäin. En ymmärrä mekanismia, mutta silloin koko kansan piikittäminen ensimmäisen aallon mentyä on ihan järkevää. Lisää "aaltoja" on mahdollisesti odotettavissa, niin rokotukset vähentävät tartuntojen määrää.

Rokotteessa ei ole eläviä viruksia. Tästä johtuen siitä ei voi saada sikainfluenssaa, mutta elimistö kuitenkin oppii tunnistamaan taudin ja siten sillä on mahdollisuus taistella virusta vastaan heti, jos/kun se myöhemmin elimistöön tulee. Toki osalla ihmisistä immuunipuolustus pystyisi voittamaan viruksen ilman rokotustakin niin, ettei tautia puhkea. Jos virus ei pääse aiheuttamaan tautia kyseisessä henkilössä, ei hän sitä myöskään eteenpäin tartuta.

Aurora B. kirjoitti:Ai joo. Työkaveri saattoi sairastaa sikiksen edellisviikolla. Ei testattu, mutta näin epäilivät. Ja nyt on nenä tukossa ja kirvelee silleen flunssaisesti. Korvatkin on lukossa. Liekö sitten possulenssun alkutaipaleita tai kenties jokunen viikko sitten mua häiriköinyt pöpö on palannut. Ainakin olo on samanlainen. Ja just taas viikonloppua vasten...

Ei tuo nyt ihan sikainfluenssalta kuulosta...onneksi. :)
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Maija » Pe 30 Loka 2009 20:13

marenkienkeli kirjoitti:
Emilia kirjoitti:Epäilyttää rokote, jota edes osa hoitohenkilökunnasta ei halua. :p

Sitä en ihan ymmärrä, miksi osa hoitohenkilökunnasta ei sitä ota, vaikka saisivatkin ne ilmaiseksi.

Uskoisin, että hoitohenkilökunnan epäröinti johtuu aivan samoista syistä kuin meidän muidenkin pohdinnat rokotteesta: valmisteesta ei tiedetä vielä tarpeeksi ja sen tehosta ei voida olla varmoja. Hoitohenkilökunnan rokottamisesta onkin tullut enemmänkin moraalinen kysymys.

Äitini on töissä terveyskeskuksessa ja hän otti rokotteen pienimuotoisen "pakon" alla. Lainausmerkit siksi, että ottaminen oli näennäisesti vapaaehtoista, mutta sitä kuitenkin kaikilta odotettiin. Jos hän olisikin jättänyt ottamatta ja sairastunut, olisi töissä ollut helppo syyllistää siitä, ettei hän suojannut itseään taudilta. Toisaalta huonolla tuurilla saattaa hän sairastua rokotteesta huolimatta. Tällöin kuitenkin hän olisi ollut varautunut eikä näin voinut tapahtuneelle mitään.

Itse en aio rokotetta ottaa ja olenkin vähän skeptinen sen suhteen.
Maija

ViestiKirjoittaja @gen.fi » Pe 30 Loka 2009 22:46

Ja siitä että ei ole ottanut rokotetta pitää ilmoittaa asiakkaalle aina, että voi valita ottaako rokotetun vai ei rokotetun.
Tai ainakin näin olen käsittänyt tuon asian.
Elämä on tie jonka määränpäätä en voi valita, vain suunnan sille.
@gen.fi

ViestiKirjoittaja Pvi » Pe 30 Loka 2009 23:33

marenkienkeli kirjoitti:
Aurora B. kirjoitti:Rokotteen tehostakaan en tiedä, mutta se on ilmeisesti kuitenkin tehty samalla tekniikalla kuin kausi-influenssojen rokotteetkin, vanhaan "pohjaan" muutetaan virustyyppi jotenkin. Niin onko se sitten kummoisempi kuin muutkaan influenssarokotteet?

Samaan pohjaan on laitettu kyllä. Ihan jo siksi, että uuden kehittämiselle ei olisi ollut aikaa ja miksi muuttaa hyväksi havaittua koostumusta. Apuaineet ovat siis samat. Viruksen osaset (eli se osa rokotetta, joka antaa suojan juuri sikainfluenssaa vastaan) on kuitenkin tietysti erit kuin normaalissa influenssarokotteessa.

Mitä tarkoitat tuolla "Onko se sitten kummoisempi kuin muutkaan influenssarokotteet?"-kysymyksellä? Tarkoitatko, että voiko se toimia sikainfluenssaan, vaikka rokotteen pohja on sama kuin normaalissa influenssarokotteessa? Kyllä voi. :) Kyseessä on samantapainen juttu, joka tehdään eri vuosien influenssarokotteille, sillä influenssahan muuttuu ajan saatossa. Esimerkiksi 5 vuotta sitten toiminut rokote ei toimisi enää alkuunkaan, sillä elimistö ei oppisi sen avulla tunnistamaan nykyistä virusta.

Jos rokotteen pohja on sama, ainoastaan viruksen tunnisteproteiiniit
ovat päivitetty vastaamaan liikkeellä olevaa influenssavirusta vastaan,
ei sen kanssa pitäisi olla odotettavissa mitään uusia riskejä. Ainoa
mikä tulee mieleen, että en tiedä onko influenssarokotteita käytetty
aikaisemmin näin laajamittaisesti kuin tämän possulunssan varjon alla.
Jonkun rokotteesta aiheutuvan komplikaation ilmenemisen todennä-
köisyys kasvaa, mitä enemmän rokotetta käytetään. Vaikka riski olisi
pienenpieni, nykyinen tiedonvälityskulttuuri kyllä kaivaa tapauksen esiin
ja hekumoitsee "tätähän me justiinsa pelättiin"-tunnelmissa.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja @gen.fi » La 31 Loka 2009 00:19

En tiedä kuinka moni sairastuu rokotteesta, mutta eiköhän se ole jossain 0,1% paikkeilla.
Taas kun itse tautiin ilman rokotetta sairastuisi ennusteiden mukaan n.30%.
Eli saa jokainen itse päättää kannattaako.
Elämä on tie jonka määränpäätä en voi valita, vain suunnan sille.
@gen.fi

ViestiKirjoittaja pampula » La 31 Loka 2009 01:28

Meillä(kin) on koulussa joka paikassa seiniin kiinnitettyjä käsidesipumppuja, myös ruokalan sisäänkäynnin vieressä. Mietittiin just tänään kaverin kanssa, että ku muut menee siinä jonossa ja painaltaa käsilleen annoksen käsidesiä, niin ite vois desipumpun kohdalle tullessa kumartua painaltamaan pumpusta huikat kurkuunsa, ikään kuin aperitiiviksi :virne:

Joo, tässä oli todellakin kaikki annettavani aiheelle :O:
Muuten hyvä, mutta fasaanit eivät lennä pakoon kylmää.
pampula

ViestiKirjoittaja Dnd » La 31 Loka 2009 05:23

pampula kirjoitti:Meillä(kin) on koulussa joka paikassa seiniin kiinnitettyjä käsidesipumppuja, myös ruokalan sisäänkäynnin vieressä. Mietittiin just tänään kaverin kanssa, että ku muut menee siinä jonossa ja painaltaa käsilleen annoksen käsidesiä, niin ite vois desipumpun kohdalle tullessa kumartua painaltamaan pumpusta huikat kurkuunsa, ikään kuin aperitiiviksi :virne:

Joo, tässä oli todellakin kaikki annettavani aiheelle :O:

Vois olla aika karua ainetta maultaan lantraamatta mihinkään...
Onko olemassakaan kokonaista totuutta?
Dnd
Outo marsilainen kivi

ViestiKirjoittaja puolikarkea » La 31 Loka 2009 15:56

Dnd kirjoitti:

Mihinkäs sitä käsidesiä sitten kannattais lantrata? :p
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

ViestiKirjoittaja Nugat » La 31 Loka 2009 19:57

puolikarkea kirjoitti:
Dnd kirjoitti:

Mihinkäs sitä käsidesiä sitten kannattais lantrata? :p

Eräässä vanhassa työpaikassani poistettiin käsidesit kokonaan, kun joku kävi aina imaisemassa pussit tyhjiksi. :p
-----------

Olen aivan sekaisin päästäni tämän rokotusasian kanssa. Rokote, ja sen jälkiseuraukset pitkällä tähtäimellä, pelottaa enemmän kuin sairastuminen. Ja jos rokote ei kerran tehoa kaikkiin pöpömuotoihin ja sairastaminen antaisi paremman suojan tulevaisuutta ajatellen tuntuu sairastaminen järkevämmältä. :friikki:

En mie oikeesti tiiä mitä pitäisi tehdä. Kaikki päättäköön itse omalta kohdaltaa. :sori: Tulevaisuudessa näemme mikä sitten olisi ollut järkevämpää.
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja Pvi » La 31 Loka 2009 22:08

@gen.fi kirjoitti:En tiedä kuinka moni sairastuu rokotteesta, mutta eiköhän se ole jossain 0,1% paikkeilla.
Taas kun itse tautiin ilman rokotetta sairastuisi ennusteiden mukaan n.30%.
Eli saa jokainen itse päättää kannattaako.

Ei rokotteesta lensua voi saada, muuta ei toivottua oiretta kyllä.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

EdellinenSeuraava

Paluu Uutiset ja Sä