Sikainfluenssa

Re: Sikainfluenssa

ViestiKirjoittaja Nugat » To 12 Marras 2009 19:14

Jos tämä "vähän tavallista rajumpi flunssa" saa ihmiset näin sekaisin, niin entäs jos maailmalla leviäisi jokin oikeasti kauhea tauti, esimerkisi mustaa surmaa vastaava epidemia missä ihmisiä lakoaa vauhdissa? :friikki: Osaako sitä sitten oikeasti järkyttyä/pelästyä/huolestua kun media on tehnyt jo tästä tällaista sirkusta? :p

Olen funtsanut että en aio ottaa rokotetta. Tulkoon mitä tulee, sen sentään pystyy jotenkin kuvittelemaan, mutta tuo rokote epäilyttää päivä päivältä enemmän. :epäilevä:
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja LazyBastard » Pe 13 Marras 2009 09:21

Mun mielestä tämä rokote-asia kertoo lähinnä siitä, että ihmiset eivät yksinkertaisesti osaa arvioida riskejä. Rokotteen riskit kun todellakin ovat huomattavasti pienemmät kuin sikainfluenssan ja rokotteella todellakin voidaan ehkäistä sairastuvuutta ja etenkin vaarallisia jälkitauteja.

Sikainfluenssa on todellakin (onneksi) suhteellisen lievä tauti, mutta vielä tuntemattomasta syystä se aiheuttaa joillakin nuorilla, muuten terveillä ihmisillä, erittäin vaikeita keuhko-oireita. Tämänhän näkee jo sairaalaan joutuneiden ikähaarukasta, yleensä influenssasta kärsivät pahasti vanhat ihmiset, nyt sairaalaan on joutunut poikkeuksellisen paljon nuoria ihmisiä.

Itsekin saan rokotteen ehkä joskus ensi vuonna ja ajattelin sen ottaa, ellei ko. tautia sitten tule sairastettua ennen sitä. Hankalaahan tässä on se, että kukaan ei tiedä, miten virus jatkossa käyttäytyy. Nyt on jo nähty, että virus aiheuttaa epidemioita normaalin influenssakauden ulkopuolellakin, on täysin mahdollista, että keväällä Suomessa on uusi epidemia. Toisaalta virus voi muuntua, jolloin se tulee takaisin uudenlaisena, USA:ssa on jo löydetty oseltamiviirille resistenttejä kantoja. Toisaalta se voi "kadota" kokonaan. Eivätpä näytä asiantuntijatkaan tietävän.
Et in Arcadia ego.
LazyBastard

ViestiKirjoittaja Kibaya » Pe 13 Marras 2009 11:52

Mä en henk. koht. ole vielä niin vakuuttunut rokotteen tehosta, että ottaisin sen. Ei se kuitenkaan ole 100% ja sen saanutkin voi saada sikiksen ja kuolla jälkitauteihin. Ainakin jos on mediaa uskominen.
Mutta sekään usko ei ole vahvalla pohjalla.
Huvitti se 200 sairastunutta varusmiestä Parolassa. Veljenihän on siellä palvelustaan suorittamassa ja hänen tietoihinsa nojaten siellä saatiin vain päivää paria aikaisemmin rokotukset ja sitten rokotteen saaneet olivat kuumeessa. Heillä oli joku leiri jossain ja paikalla olivat heidän yksiköstään vai ei rokotetut miehet. Oli kuulema hiljaista :virne:.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja LazyBastard » Pe 13 Marras 2009 12:34

Kibaya kirjoitti:Mä en henk. koht. ole vielä niin vakuuttunut rokotteen tehosta, että ottaisin sen. Ei se kuitenkaan ole 100% ja sen saanutkin voi saada sikiksen ja kuolla jälkitauteihin. Ainakin jos on mediaa uskominen.

Rokotteen teho ei toki ole sataprosenttinen, mutta huomattava verrattuna siihen, jos rokotetta ei ota.

USA:ssahan epidemia on pidemmällä ja tilastojen mukaan sikainfluenssa on poikkeuksellisen vaarallinen lapsille:

Terveysviranomaisten mukaan sikainfluenssan tekee poikkeukselliseksi se, että kuolonuhrien joukossa on suhteellisesti enemmän lapsia verrattuna kausi-influenssan kuolonuhreihin. Keskimäärin kausi-influenssaan kuolee noin 80 lasta, kun sikainfluenssan arvioidaan nyt vaatineen 540 lapsen hengen.

Kausi-influenssaan kuolee keskimäärin 36000 amerikkalaista

Lähde

Lähde on iltasanomat, mutta samat tilastot löytyvät myös CDC:n sivulta.
Et in Arcadia ego.
LazyBastard

ViestiKirjoittaja päivänpolttaja » Su 15 Marras 2009 21:20

Todella surullinen tilanne symppisvaltio Ukrainassa. :(

Toivottavasti nyt ei ainakaan ole kehittynyt sikainfluenssasta vaarallisempaa mutaatiota Ukrainassa niin kuin jotkut pelkäävät.
Meillä on kuule kaikilla rajoitteemme. :keijo:
päivänpolttaja

ViestiKirjoittaja Crux » Ke 18 Marras 2009 14:46

Lumikki75 kirjoitti:Ihme hysteriaa taudista, joka ei ole yhtään sen tappavampi kuin tavallinen kausi-influenssakaan, ainoastaan herkemmin tarttuva. Joka vuosi influenssaan kuolee varmasti Suomessakin useampi vanhempi tai muuten jo valmiiksi heikko ihminen - miksei siitä silloin tällä lailla riehuta?

Itse olen ymmärtänyt niin, että possuflunssa ei tartu yhtään sen herkemmin kuin muutkaan influenssat mutta on sitten tartuttuaan rajumpi kuin normaalit influenssat.

Possuflunssa tarttuu pisaratartuntana yleensä likaisten käsien kautta. Yskäistessä pisaroita lentää noin metrin päähän ja virukset elävät pinnoilla noin 8 tuntia. Kotiin tullessa kannattaa pestä kädet heti saippuan kanssa ja muualla mikäli saippuapesu ei ole mahdollista niin käyttää käsidesiä.

Mä itse olen tällähetkellä kipeänä mutta luultavasti ei ole possuflunssaa vaan ihan tavallisia flunssanoireita. Ei ole sen kummempaa lihassärkyä eikä rajua kuumetta. Sairaanhoitaja kirjoitti kolmen päivän sairasloman ja käski pysyä neljän seinän sisällä etten tartuta muita tai saa itse vielä tähän päälle possutautia. Sanoi vielä, että heti jos alkaa olla hengitysvaikeuksia tai painetta ja kipua rinnassa niin tulee ottaa yhteyttä tk:hon. Mieluummin liian herkästi kuin että "no katsellaan nyt vielä vähän aikaa". Hengitysvaikeuksia niitä kokeneet ovat kuulema kuvailleet tunnetta kuin keuhkoissa olisi vettä..

Itse olisin saanut riskiryhmään kuuluvana rokotteen viime lauantaina mutta olin liian laiska lähtemään. Nyt harmittaa. Ei kuulema olisi ollut jonojakaan. 26 päivä rokotetaan riskiryhmiä seuraavan kerran jyväskylässä, pitänee mennä sinne kärttämään. Luotan kyllä rokotteeseen ihan täydellisesti enkä ymmärrä miksi kukaan haluaisi jättää sen ottamatta.

En myöskään ihan ymmärrä sikainfluenssan vähättelyä. Kyseessä on kuitenkin aivan erilainen tauti kuin mitä meidän aikanamme on nähty. Iskee erityisesti keuhkoihin nuorilla ihmisillä. Tottakai joka flunssassa kuolee vanhoja pitkäaikaissairaita mutta montako perustervettä 8-vuotiasta menehtyy kausiflunssassa?
Let me tell you something, pendejo. You pull any of your crazy shit with us, you flash a piece out on the lanes, I'll take it away from you, stick it up your ass and pull the fucking trigger 'til it goes "click."
-Jesus Quintana
Crux

ViestiKirjoittaja Eowyn » Pe 20 Marras 2009 11:53

No nyt on ukko mahdollisesti saanut sikaflunssan. Prkl!Voi olla tavallista kausiflunssaakin, mutta sitä ei voi vielä tietää. Ei muuten mutta meidän poikaki sai rokotteen vasta tän viikon tiistaina eikä ehdi vielä vaikuttaa, niin helvetin kiva ku se tulee sillekin. :viha: Että ärsyttää ku tyyppi menee hankkii ehkä sikaflunssan itelleen! Olis nyt voinut odottaa vielä pari viikkoa.
Eowyn

ViestiKirjoittaja Kuolo » Pe 20 Marras 2009 14:45

Eowyn kirjoitti:Että ärsyttää ku tyyppi menee hankkii ehkä sikaflunssan itelleen! Olis nyt voinut odottaa vielä pari viikkoa.

Jätä se sika! :virne:
Kuolo
Site Admin

ViestiKirjoittaja Eowyn » Pe 20 Marras 2009 20:42

Kuolo kirjoitti:
Eowyn kirjoitti:Että ärsyttää ku tyyppi menee hankkii ehkä sikaflunssan itelleen! Olis nyt voinut odottaa vielä pari viikkoa.

Jätä se sika! :virne:

No me puhuttii asiasta ja päätettii vielä jatkaa yhdessä. :jaaha:
Eowyn

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » La 12 Joulu 2009 04:45

Kävin ottamassa sikapiikin reilu viikko sitten. Torstaina mulla oli pientä kuumetta, lihassärkyä ja päänsärkyä, mutta perjantaina olin ihan kunnossa. Lauantaina tosin tuli flunssa, mutta en usko sen liittyneen suoranaisesti rokotukseen. Immuunipuolustuksen taistellessa influenssaviruksen osasten kanssa, joku toinen pöpö vain sattui pääsemään rellestämään. Mielummin kuitenkin nuo oireet kuin mahdollinen possunuha.
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja skray » Ke 16 Joulu 2009 15:13

Viikko sitten mäkin kävin rokotuksen ottamassa. En vieläkään tiedä, olisinko oikeastaan edes halunnut sitä, mutta kaveri houkutteli mukaan ja samalla sen siinä sitten otin. Käsi tuli vähän kipeäksi, siinä se sitten olikin.
Saapa nähdä oliko tästä nyt sitten mitään hyötyä loppujen lopuksi.
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja kaneli » To 17 Joulu 2009 13:29

skray kirjoitti:Viikko sitten mäkin kävin rokotuksen ottamassa. En vieläkään tiedä, olisinko oikeastaan edes halunnut sitä, mutta kaveri houkutteli mukaan ja samalla sen siinä sitten otin. Käsi tuli vähän kipeäksi, siinä se sitten olikin.
Saapa nähdä oliko tästä nyt sitten mitään hyötyä loppujen lopuksi.

Mulla kävi myös näin. Pari päivää käsi oli niin kosketusarka, etten voinut nukkua sen puoleisella kyljellä. Muuten kyllä homma sujui hyvin, ei tarvinnut edes jonottaa tuota piikkiä. :)
It's all make believe, isn't it?
kaneli
Vastarannan keijo

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » To 17 Joulu 2009 14:25

Joko noita koko kansalle jaetaan?
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja Kaarina » To 17 Joulu 2009 15:37

Oliskohan vielä nuorten rokotukset menossa? Itsekin kuulun vielä tähän 16-24-vuotiaiden joukkoon, jota nyt täällä rokotetaan.
Kaikki on hetken tässä.
Kaarina

ViestiKirjoittaja damn » To 17 Joulu 2009 17:22

Unohdin käydä ottamassa rokotteen, tänään olisi ollut mahdollisuus sellainen saada koulun kautta :läps: .
Fail, fail again, fail better.
damn

ViestiKirjoittaja Jorssi » To 17 Joulu 2009 17:46

Pascal Lemoix kirjoitti:Joko noita koko kansalle jaetaan?
Kyllä sen vissiin saa jo ihan kuka vaan. Menee vaan hakemaan. Ei ne poiskaan kait käännytä.
"Hope is a good thing, maybe the best of things, and no good thing ever dies." - Red (The Shawshank Redemption)
Jorssi

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » To 17 Joulu 2009 18:58

Ainakaan virallisen tiedon mukaan ei olla vielä vapaan jakelun vaiheessa kuitenkaan. Nyt on menossa yli 65-vuotiaat.
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja Jorssi » To 17 Joulu 2009 20:43

Pascal Lemoix kirjoitti:Ainakaan virallisen tiedon mukaan ei olla vielä vapaan jakelun vaiheessa kuitenkaan. Nyt on menossa yli 65-vuotiaat.
Juu, ei olla, mutta kyllä sen saa. Monet kaverit ovat käyneet hakemassa, vaikkei "saisi". Varmistin asian vielä tänään. Eivät käännytä pois, eikä jonojakaan enää ole. Itse en ole vielä päättänyt otanko kyseistä piikkiä lainkaan.
"Hope is a good thing, maybe the best of things, and no good thing ever dies." - Red (The Shawshank Redemption)
Jorssi

ViestiKirjoittaja annastindeli » Pe 18 Joulu 2009 15:14

Miä kävin keskiviikkoaamuna ottamassa piikin kun sen YTHS minulle tarjosi.
Olkapää on ollu vähän kosketusarka, ei oikeastaan muuta tullut.
annastindeli

ViestiKirjoittaja puolikarkea » Pe 18 Joulu 2009 17:59

Huomasin piikitysajan koittaessa miettiväni, että sama kait tuo on käydä hakemassa. Käsivarsi aristi jonkin verran, mutta muuten ei sen kummempia oireita tullut. Nöf nöf!
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

ViestiKirjoittaja kaneli » To 24 Joulu 2009 01:28

Jorssi kirjoitti:
Pascal Lemoix kirjoitti:Ainakaan virallisen tiedon mukaan ei olla vielä vapaan jakelun vaiheessa kuitenkaan. Nyt on menossa yli 65-vuotiaat.
Juu, ei olla, mutta kyllä sen saa. Monet kaverit ovat käyneet hakemassa, vaikkei "saisi". Varmistin asian vielä tänään. Eivät käännytä pois, eikä jonojakaan enää ole. Itse en ole vielä päättänyt otanko kyseistä piikkiä lainkaan.

Mulla on kyllä täysin päinvastainen kokemus. Lähimmällä terveysasemalla käännyttivät kaikki pois, jotka eivät olleet vielä piikkiin oikeutettuja.
It's all make believe, isn't it?
kaneli
Vastarannan keijo

ViestiKirjoittaja Emeritus » To 24 Joulu 2009 12:59

Onnekkaat ketkä saitte piikistä vain käden hiukan kipeäksi. Maanantaina aamupäivällä kun kävin ottamassa rokotteen, niin aluksi ei tuntunut käytännössä yhtään missään. Pistoskohdassa semmoista pientä tuntumaa niinkuin nyt yleensä rokotteiden kanssa on. Päivän mittaan ei mitään kummempaa tuntunut, mutta illalla alkoi kättä särkeä reippaammin sitä nostaessa. Vähän turvottikin (melkein erehdyin luulemaan hauikseksi! :virne:) Siinä yhdentoista maissa alkoi tulla huono olo. New York -flashbackeja, ihan samanlainen olo kuin rapakon takana kesällä sairastaessa (onneksi ei nyt sentään mahassa kiertänyt ja oksettanut!).
Kampesin sitten nukkumaan, ja aamulla melkolailla sama olo kuin matkallakin, ei melkoisen matalaksi veti piikki. Sängystä jaksoin/viitsin vääntäytyä ylös joskus vähän yli kaksi iltapäivällä. Loppupäivästä olo onneksi parani, mutta oli kuitenkin jokseenkin hontelo.
Eilen oli jo ihan hyvä olo, mitä nyt pistetty käsi vähän kipuili. Nyt terve olo, käsi aavistuksen hellä vielä.
No, mieluummin tuommoinen kuin viikon sängyn pohjalla makoilu.
"Kun on kerran nuoruudenlähteestä maistanut, ei enää tyydy vesijohtoveteen, johon on sekoitettu juustonjuoksutinta ja laksatiivia."
-Markus Kajo
Emeritus

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ti 12 Tammi 2010 17:20

Sain nyt sitten minäkin rokotteen. Aika pian rokotteen saatuani alkoi tuntua krapulaiselta. Sellaista, meneekö tämä ohi vai lentääkö laatta? Sitten alkoi huimata ja hikoiluttaakin, joten menin sanomaan pistäjälle, että nyt näin. Sitten oltiin makuulla joitakin aikoja ja istuskelin YTHS:n tiloissa vielä vähän sen päällekin. Kun rokotteen annosta oli reilu tunti, lähdin hiljaksiin kotiinpäin.

En ollut päivän ensimmäinen, jota huimasi ja vähän minun jälkeeni eräs hento tyttö koki huonovointisuutta. Yksi hoitajista sanoi, että jossain vaiheessa lepäilijöitä oli "vitosessa ja kutosessa ja me vahdittiin". Olivat oikein ystävällisiä kyllä.

Tällä hetkellä pistokäsi on jonkin verran kipeä, kuten on luvattukin. Puoli tuntiahan on suositeltu odotteluaika rokotteen saamisen jälkeen. Että jos jotain tulee, niin mieluummin hoitohenkilökunnan läheisyydessä kuin kadulla.
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja Deni » Ke 13 Tammi 2010 19:44

Mulla meinasi mennä ohi ihan kokonaan että nyt ne sitten olis rokottamassa meitäkin. K-marketin sisääntulolla oli kyltti että hakekaapa rokotukset, nyt niitä saa, muuten en olis tiennyt mitään.

Yths olis varmaan se luontevin paikka käydä piikki hakemassa, vaikka ilmeisesti sitä jostain muualtakin saisi... mä en kyllä ihan käsitä, miksi eri vuosina syntyneet pitää nytkin rokotella eri päivinä. Avon tarvis käydä 2 päivää ennen mua, mitä väliä sillä on onko joku 25 vai 27 jos kuitenkin ollaan ei-riskiryhmäläisiä kaikki.

Enkä mä enää oikein tiedä haluanko koko rokotetta. Mieltä on alkanut kalvaa kaikenlaiset salaliittoteoriat ja hurjat tulevaisuudenvisiot joita on välkytelty ilmoille... "mitä jos sit myöhemmin huomataankin että kaikille rokotetuille tulee syöpä ja ne on lapsettomia". Et olisko se vaan helpompi sairastaa...

No, ehkä olen kiltti tyttö kuitenkin ja teen niin kuin käsketään. Ellen satu olemaan töissä munikäisten rokotuspäivänä...
What's so amazing about really deep thoughts?
Deni

ViestiKirjoittaja Yabba » Ke 13 Tammi 2010 20:48

Deni kirjoitti:Enkä mä enää oikein tiedä haluanko koko rokotetta. Mieltä on alkanut kalvaa kaikenlaiset salaliittoteoriat ja hurjat tulevaisuudenvisiot joita on välkytelty ilmoille... "mitä jos sit myöhemmin huomataankin että kaikille rokotetuille tulee syöpä ja ne on lapsettomia". Et olisko se vaan helpompi sairastaa...

Äääh, ei ne meihin mitään tauteja istuta, pistävät piikillä sen nanoreseptorin käsivarsilihakseen jotta isoveljen on helpompi meitä valvoa. Katohan kun se tyyppi siinä tietokoneella ottaa sotun niin se näpyttelee ohjelmaan sinun henk.tiedot ja se sitten langattomasti tallettaa net siihen nanosirulle joka on rokotteessa ja tämän jälkeen sinä näytkin aina sateliiteissa ja erityisissä lukulaitteissa ja sinua voidaan seurata kaikkialla ja sitten.... :seko :seko :seko

Njoo, ei net ainakaan täällä Kemissä välittäneet pätkääkään enää noista kuulutko riskiryhmään, minkä ikäinen olet etc. (itse tosin olen sitä ryhmää joka olisi jo pitäny rokottaa viime vuonna, mutta silloin oli piikkikammo liian kova) ottivat sisälle, tarkistivat sotun ja tuikkasivat piikin olkavarteen ja kehottivat odottamaan kymmenisen minuuttia josko alkaisi vaikuttamaan liian nop... siis jos tulee sivuoireita :vihellys: Sitten saikin lähteä kotia, oisivat kuiten edes voineet tarjota kahvin ja pullan, mutta ne kait on vain verenluovuttajille houkuttimina :huoh:

Ei sinällään, ei minulla tullut sielä paikan päällä mitään oireita, eikä oikeastaan pariin tuntiin piikin annon jälkeenkään. Nyt on kyllä tuo oikea käsi (olen vasenkätinen) vähän kipeä ja toisaaltaan vasenta nilkkaa jomottaa, mutta se tuskin on tästä johtuvaa...

Vielä tähän piikkikammoisen huomioita, pistos oli yllättävän mukava, joten kait noita terveydenhoitajaopiskelijoita koulutetaan hyvin (ainakin minä toivon että soli sellainen nuori tyttönen, koska en ala jos nekin alkaa olla minua nuorempia) ainakin paremmin kuin armeijan lämäreitä (ne eivät osanneet pistää).
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"
Yabba

EdellinenSeuraava

Paluu Uutiset ja Sä