Lumikki75 kirjoitti:Ihme hysteriaa taudista, joka ei ole yhtään sen tappavampi kuin tavallinen kausi-influenssakaan, ainoastaan herkemmin tarttuva. Joka vuosi influenssaan kuolee varmasti Suomessakin useampi vanhempi tai muuten jo valmiiksi heikko ihminen - miksei siitä silloin tällä lailla riehuta?
Itse olen ymmärtänyt niin, että possuflunssa ei tartu yhtään sen herkemmin kuin muutkaan influenssat mutta on sitten tartuttuaan rajumpi kuin normaalit influenssat.
Possuflunssa tarttuu pisaratartuntana yleensä likaisten käsien kautta. Yskäistessä pisaroita lentää noin metrin päähän ja virukset elävät pinnoilla noin 8 tuntia. Kotiin tullessa kannattaa pestä kädet heti saippuan kanssa ja muualla mikäli saippuapesu ei ole mahdollista niin käyttää käsidesiä.
Mä itse olen tällähetkellä kipeänä mutta luultavasti ei ole possuflunssaa vaan ihan tavallisia flunssanoireita. Ei ole sen kummempaa lihassärkyä eikä rajua kuumetta. Sairaanhoitaja kirjoitti kolmen päivän sairasloman ja käski pysyä neljän seinän sisällä etten tartuta muita tai saa itse vielä tähän päälle possutautia. Sanoi vielä, että heti jos alkaa olla hengitysvaikeuksia tai painetta ja kipua rinnassa niin tulee ottaa yhteyttä tk:hon. Mieluummin liian herkästi kuin että "no katsellaan nyt vielä vähän aikaa". Hengitysvaikeuksia niitä kokeneet ovat kuulema kuvailleet tunnetta kuin keuhkoissa olisi vettä..
Itse olisin saanut riskiryhmään kuuluvana rokotteen viime lauantaina mutta olin liian laiska lähtemään. Nyt harmittaa. Ei kuulema olisi ollut jonojakaan. 26 päivä rokotetaan riskiryhmiä seuraavan kerran jyväskylässä, pitänee mennä sinne kärttämään. Luotan kyllä rokotteeseen ihan täydellisesti enkä ymmärrä miksi kukaan haluaisi jättää sen ottamatta.
En myöskään ihan ymmärrä sikainfluenssan vähättelyä. Kyseessä on kuitenkin aivan erilainen tauti kuin mitä meidän aikanamme on nähty. Iskee erityisesti keuhkoihin
nuorilla ihmisillä. Tottakai joka flunssassa kuolee vanhoja pitkäaikaissairaita mutta montako perustervettä 8-vuotiasta menehtyy kausiflunssassa?