Puhutaan säästä!

Re: Puhutaan säästä!

ViestiKirjoittaja Pvi » Ke 13 Tammi 2010 06:38

Anteeksi...
en pääse eroon mielikuvasta "kunnon talvi neidon alapäässä"

... joo, ehkä se vaan koskettaa jotenkin mua. On henkilökohtaista, tai jotain.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja puolikarkea » Ke 13 Tammi 2010 16:24

Tällaisesta talvisäästä mie pidän. Sopivasti pakkasta, ei tuule, puut on kuurassa ja lumihanki koskematon. Ihmiset ponnahtaa näkökenttään vaalennetun maiseman keskeltä kuin liekki pimeässä. Tekee mieli kaivaa luistimet kaapista, tehdä termariin kuumaa kaakaota ja viettää päivä ulkosalla.

Ja tuo Suvin aiheuttama mielikuva sai hymyilemään. :tilt:

Muoks: Niin joo, britit ainakin hallitsee talvipukeutumisen. :ei:
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

ViestiKirjoittaja Suvi » To 14 Tammi 2010 23:20

Ups, joo en taas miettinyt mitä kirjoitin. :virne:
Tilttiin meni myös ihminen.
Suvi
Keijodemoni

ViestiKirjoittaja Jorssi » Pe 15 Tammi 2010 01:20

Suvi kirjoitti:Ups, joo en taas miettinyt mitä kirjoitin. :virne:
Tai sitten et muuta miettinytkään. :pahasetä:
"Hope is a good thing, maybe the best of things, and no good thing ever dies." - Red (The Shawshank Redemption)
Jorssi

ViestiKirjoittaja elegia » Ma 25 Tammi 2010 13:39

Ai vitsi, nyt alkaa olla sellainen talvi, mitä mä rakastan! :sydän:
Ei minua nuo kovat pakkasetkaan ole haitanneet, mutta tänään on ulkona aika unelmasää! Pakkasta rapiat 10 astetta, aurinko paistaa, puiden oksat hohtavat valkoisena ja ilmassa leijailee hiljalleen hiutaleita. Talvi! :hymyhali:
Suunnitelmissa toteuttaa vähän pidempi hiihto/eväsretki juurikin tällaisena päivänä, kunhan ajankohta muiden juttujen puolesta on sopivampi. :superhymy:
elegia

ViestiKirjoittaja Shay » Ti 26 Tammi 2010 10:32

Mää vihaan tätä talvea. :norsu: Tuntuu kuin se olisi jatkunut jo ikuisuuden. Vois jo pikkuhilijaa loppua!!!! :kiroilu:
Onneksi ei sentään ole enää 20 asteen pakkasia, mutta eilen satoi vettä autolla ajellessa... :friikkipeukku:
Tie oli ihanan jäinen ja tuulilasi jäätyi jäisestä tihkusta jatkuvasti, että piti pysähtyä puhdistamaan
ikkunoita ja sulkia, että näki eteenpäinkin välillä vähän. Miksi vitussa talvella sataa vettä!?!?!?!!??!?! :kiroilu:
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Shay
Hukkasusi

ViestiKirjoittaja shaana » Ke 27 Tammi 2010 12:33

Ei voi valittaa tästä talvesta juurikaan :kauriinsilmät: shaana viihtyy lumessa ja pakkasessa.

Onhan se toki niin, ettei kunnon varuteitta ulkona parissa kymmenessekään pakkasasteessa niin enää rallateta. Ruotsin reissussa oli se -34 muutamana päivänä, siellä otti jo vähän henkeenki jotain mäkeä ylös kavutessa. :keijo: Muttamutta, meillon talvi vielä olemassa edes. :hymyhali:
Aurinko, sinä sanoit kun katselimme kuuta.
shaana
Kuivaliha

ViestiKirjoittaja Kuolo » Ma 01 Helmi 2010 00:58

No nyt sentään helpotti. Tarkenee olla pihalla pari minuuttia ilman pipoakin. Alko maallakin olemaan jo hankalaa lämmittämisen kanssa kun tulta piti pitää jatkuvasti ja sittenhän se menikin umpeen. Vaatetta oli pirusti päällä mut ei katolla nuohotessa kyl yhtään kuuma ollu.

Tämmöstä muutamaa sais pidellä kiitos :tilt:
Kuolo
Site Admin

ViestiKirjoittaja skray » Ti 02 Helmi 2010 09:03

Tänään en mene opiskelemaan englannin kielioppia, koska lunta tulee vaakatasossa. Ehkä olen nukkunut pommiin.
Pakkanen tosin on talvisen ihanaa, tuntuu että on kunnon talvi, eikä sellainen, jossa syystakilla pärjää koko "talven". Nyt on oikeasti pitänyt kaivaa esille lisää kaulahuiveja, pipoja ja kunnon talvitakkikin. Kivaa! :)

Tällanen lumipyry sais kyllä nyt jo jäädä. Ja lumi vois alkaa sulaa hiljalleen, niin ei sitte myöhemmin olis monen metrin loskakerrosta tuolla kaduilla. :huoh:
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ti 02 Helmi 2010 10:53

Lunta olis nyt ihan riittävästi!
Oltiin lauantaina teatterin varastolla ja tehtiin siinä kivasti lumeen polku ovelle. Sunnuntaina kävin hakemassa sieltä maitua ja polulla oli polveen asti kinos lunta. :gaah:
Sen lisäksi varastorakennus on sellaisessa paikassa, että kun lumet sulavat ja ne pakastuneet putket alkavat sulaa, niin meillä on kaikki kamat veden alla :kops:

Että nyt saisi pidellä pakkasia.
Eikä tarttis yhtään tulla lisää!
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Ti 02 Helmi 2010 11:00

Mä tykkään :pepsodent: Anteeksi.

Tää on just kiva sää, pakkasta siinä kymmenen huiteilla ja lunta tupruttaa :superhymy: Ainakin kun on autolla liikenteessä, pyörällä sotkiessa palaisi käpy, kun aurauskalusto ei millään voi selvitä kunnialla tuosta lumimäärästä.

Ne paukkupakkaset rupesivat jo riittämään, varsinkin siinä vaiheessa, kun alkoi tuulla samaan aikaan :friikki: Se ei ollut enää kivaa.

Lumi :pomppuhymy:
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja heartless » Ti 02 Helmi 2010 11:44

:pomppuhymy: Lunta!

Näyttäis vähän siltä, että tän päivän ohjelmassa on kaivaa auto lumesta, mennä tallille ja kaivaa hevonen lumesta, ratsastaa ja sen jälkeen kaivaa auto uudelleen lumesta. Mahtavaa! :D
Doors are for people with no imagination.
(Skulduggery Pleasant)
heartless

ViestiKirjoittaja Yabba » Ti 02 Helmi 2010 13:01

Huomaa että lumenluonti taloyhtiön pihalta on siirtynyt mukavan naapurin päiväpuhteista huoltoyhtiölle :epäilevä: Aiemmin kun ei ollut mitenkään mahdollista, että joutuisi kahlaamaan melkein 10cm hangessa, ärsyttää. Syyn tähän kyllä ymmärrän, mutta ei se silti potutusta vähennä, kun on tottunut siihen että piha on aina aurattu, saas nähdä kauanko nuotkin lumet tuola on :epäilevä:

Ja toinen, minkä hemmetin takia kaupungin kunnossapito käy keräämässä lumikasat kahdentoista jälkeen yöllä :kops: Tosin saa kuitenkin olla tyytyväinen että Kemissä sentään on lumityöt suunniteltu kunnolla ja tiet on aina auki, mutta kuitenkin.

Ei lumessa muuten mitään pahaa ole :)
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"
Yabba

ViestiKirjoittaja SirPet » Ti 02 Helmi 2010 13:14

Yabba kirjoitti:Ja toinen, minkä hemmetin takia kaupungin kunnossapito käy keräämässä lumikasat kahdentoista jälkeen yöllä :kops: Tosin saa kuitenkin olla tyytyväinen että Kemissä sentään on lumityöt suunniteltu kunnolla ja tiet on aina auki, mutta kuitenkin.

Minkähänlainen mellakka siitä syntyisi jos kuormaisivat niitä kasoja kahdentoista jälkeen päivällä... Edullisempaa se voisi olla, kun ei tarvitsisi maksaa yötyölisiä.
SirPet

ViestiKirjoittaja Emilia » Ti 02 Helmi 2010 19:13

Yabba kirjoitti:Huomaa että lumenluonti taloyhtiön pihalta on siirtynyt mukavan naapurin päiväpuhteista huoltoyhtiölle :epäilevä: Aiemmin kun ei ollut mitenkään mahdollista, että joutuisi kahlaamaan melkein 10cm hangessa, ärsyttää.

Anteeks mutta, 10 cm. :rotflmao:
Koittakaa 68 cm. (LÄHDE: http://www.fmi.fi/saa/paikalli.html?place=Helsinki )
Auraus ei toimi ainakaan mun huudeilla kovin ahkerasti (jalkakäytävillä).

Loppuis jo. Ihan tosi.
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Emilia

ViestiKirjoittaja Shay » Ti 02 Helmi 2010 20:58

Emilia kirjoitti:
Yabba kirjoitti:Huomaa että lumenluonti taloyhtiön pihalta on siirtynyt mukavan naapurin päiväpuhteista huoltoyhtiölle :epäilevä: Aiemmin kun ei ollut mitenkään mahdollista, että joutuisi kahlaamaan melkein 10cm hangessa, ärsyttää.

Loppuis jo. Ihan tosi.

Ei saa nauraa. :soosoo: Jos Yabba onkin vain puoli metriä pitkä, saa 10 sentissä tosissaan kahlata.

Mua ei lumen tulo haittaa, kunhan pakkanen pysyy alle kymmenessä. Auto on toistaiseksi kahlannut
oikein hyvin 10 sentin lumihangessa ja kunhan kuskillakin pysyy pää kylmänä ja kaasujalka keveänä
ei pitäisi suurempia ongelmia olla. *koputaa puuta*
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Shay
Hukkasusi

ViestiKirjoittaja Yabba » Ti 02 Helmi 2010 21:59

Shay kirjoitti:
Emilia kirjoitti:

Loppuis jo. Ihan tosi.

Ei saa nauraa. :soosoo: Jos Yabba onkin vain puoli metriä pitkä, saa 10 sentissä tosissaan kahlata.

:rolf: Kiitos, minulla menikin jo hermot näiden taulukkojen koodaamiseen, mutta kunnon naurut auttoivat kummasti :virne: Juu, no onneksi tämä ilmastonmuutos pukkasi meiltä täältä pohjoisesta nuot 1,5-2 metrin hanget sinne etelään ja toi meille arskan ja t-paitakelit... Ei vaineskaan, onhan täälläkin sitä lunta varmaan se joku puolisen metriä (ei jaksa tarkistaa), mutta minulla oli lähinnä se, että kun kävin aamulla hakemassa postin ja huomasin että lumi päätti tunkea kengän sisään, kun ei jaksanut laittaa talvikenkiä jalkaan ja alkoi vi...

Toivotaan että net etelän kaupungitkin osaavat jo ensi talveksi varautua tällaisiin yllätyksiin, kun ei se ilmastonmuutos kuitenkaan ole NIIN itsestään selvä, että kandee jättää tällaiset asiat huomiotta, koska paistaahan se päivä joskus risukasaankin, niin miksei sitten pyryttäisi Helsingissäkin.
Yabba

ViestiKirjoittaja Purple » Ti 02 Helmi 2010 22:14

Yabba kirjoitti:Ei vaineskaan, onhan täälläkin sitä lunta varmaan se joku puolisen metriä (ei jaksa tarkistaa), mutta minulla oli lähinnä se, että kun kävin aamulla hakemassa postin ja huomasin että lumi päätti tunkea kengän sisään, kun ei jaksanut laittaa talvikenkiä jalkaan ja alkoi vi...

Jos lumikeleillä kastelee jalkansa kun ei vaivaudu laittamaan talvikenkiä jalkaan niin kyllä siitä saa syyttää ihan itseään. Mitäs läksit.

Ei nyt liittyen suoranaisesti Yabbaan vaan ihan yleisesti mua ihmetyttää kun ihmiset natisee lumesta ja lumitöistä ja vaikka mistä. Tarkoitan nyt vaikka sitä että valitetaan, jos piha ei ole aurattu puhtaaksi kun aamulla lähtee töihin. Millä ihmeellä niitten auraajien pitäisi ehtiä joka paikkaan siihen mennessä kun suurin osa väestä on menossa töihin? Onko se nyt niin jumalattoman vaarallista jos omassa pihassa on jonain aamuna se kymmenen senttiä lunta? Tai jos se kymmenen senttiä on jossain sivutiellä niin sitten pitää vaan ajaa sillä tavalla että siitä selviää. Toki sitten valitetaan siitäkin, jos ne aurat on tiellä kun ollaan menossa töihin ja joutuu vaikka hetken odottamaan.

Me ollaan Suomessa. Täällä on talvi. Ei pitäisi tulla yllätyksenä kenellekään.
Purple

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ti 02 Helmi 2010 23:26

Samoin mielestäni VR saa joka talvi tarpeetonta kritiikkiä siitä, että ei ole kokemusta talvimatkailusta kuin se sata vuotta... jne.

Kun eihän niitä lumitöitä voi ainakaan tehdä etukäteen. Kun pölähtää joka paikkaan se 35 senttiä yhdessä yössä, niin kyllä sitä vähän aikaa auraa väkisinkin.

Mutta edelleen, koska ollaan Suomessa, niin vain valitus on ikuista... :p Mutta on mielestäni luvallista puhua lumen paljoudesta, kun Helsingissä sitä todellakin on enemmän kuin kertaakaan sitten 1980. Eli esimerkiksi minun elämässäni tämä on runsaslumisin talveni, koska en tuosta 1980 talvesta voi mitään muistaa.
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja Emilia » Ke 03 Helmi 2010 00:02

Niinno siis, selvennettäköön, ettei nauramisen tarkoitus ollut väheksyä Yabban ketutusta tai muutakaan. Huvitti lähinnä se, että pohjoisessa on vähempi lunta kuin täällä etelässä. Meidän pihassa ainakin on ollut joka aamu aura-auto, mutta ei tosiaan paljon hyödytä, kun koko ajan sataa lisää lunta. Auraamattomassa kohdassa lunta on yli polven.

Talvivaatteetkin mulla on, mutta siinä vaiheessa kun pakkasta on se -10 tai yli ja mereltä tuulee seittemän metriä sekunnissa, niin ei siihen auta mikään. Sanokaa tyhmäksi, mutta en ala yhden talven takia ostamaan pilkkihaalaria ja kommandopipoa. Sen verran tulee kuitenkin ulkotiloja pahemmilla keleillä välteltyä, että just ja just kykenee olemaan.

Mutta kyllä mun mielestä saa valittaa, jos siltä tuntuu. Säästä valittaminen nyt on aika pieni paha. Mun elämäni aikana ei ole koskaan ollut näin paljon lunta, joten mun ei tarvitse olla siihen tottunut eikä mun tarvitse siitä pitää. En mäkään jaksa kesällä kuunnella, kun on niin liian kuuma, jos aurinko kerran vähän paistaa, mutta jokainen valittakoon omana inhokkivuodenaikanaan. Aina pitäisi muka olla niin päivänsäde ja positiivinen... Olkaa te muut positiivisia munkin puolesta, jooko. Ite en jaksa, kun v*tuttaa niin paljon koko ajan. :tilt:
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Emilia

ViestiKirjoittaja Yabba » Ke 03 Helmi 2010 00:16

No ne varrettomat ja nauhattomat kengät nyt vain on helpompi laittaa jalkaan ku alkaa sitomaan noita semi-wannabe-maihareita. Maiharit mallia SA Intti ois kyllä poikaa, jokakelin kalossit jotka kestää vaikka ydinpommin :virne: Tosin sitten voisi antaa itsestään virheellisen kuvan kun pääkin on kalju... Ajatusvirtaa :aukku:

No nyt oli ysin aikaan traktori (kauhakuormain, mikä lie) auraamassa tota meidän pihaa kun kävin tupakilla eikä tuossa näyttäny enää satavan luntakaan, mutta toivottavasti saan huomenna laitettua tänne kuvan siitä riemuvoitosta kun se lumi on kasattu nätisti tuonne parkkipaikalle ja voin sanoa että kuvassa on meidän auto, jos sitä nyt edes näkyy :virne:

Mut hei nyt kuuluu sellanen vihellys ikkunan takaa että lumilinnan suunnasta tuulee :) Ihku pihku spooky ääni josta kummasti tykkää, melkein yhtä hyvä nukuttaja kuin sateen ropinakin :)
Yabba

ViestiKirjoittaja Purple » Ke 03 Helmi 2010 00:35

Joo, en mä tarkoittanut ettei saisi säästä valittaa. Jos rassaa niin rassaa, mua rassaa helteet ja inisen niistä, jolloin toki varmasti joku ehtii sanomaan että ei saa valittaa kun kerrankin on lämmin. Tarkoitin lähinnä sitä, kun valitetaan siitä että on vähän hankalaa. Että joku nyt ei oo hoitanut hommiaan kun just tällä tiellä on ainakin monta senttiä lunta. Että just mun tie pitäis olla puhdas ettei mun jalat kastu. Ei vaan ole aina mahdollista. Joka paikkaa ei pysty hoitamaan yhtä aikaa.

Meillä ei huoltoyhtiötä ole vaan pihatyöt hoidetaan yhteisesti. Tarkoittaa sitä, että se auraa, joka auraa. Joku joskus yhtiökokouksessa mainitsi, että pitäisi aamuisin aurata. Anteeksi nyt vaan, mutta en todellakaan ennen töihinlähtöä mene kolaamaan pihaa. Jos jotakin niin paljon haittaa se lumi pihassa keskellä päivää, niin on hyvä vaan. Ehkä sillä on sitten aikaakin hoitaa se keskellä päivää. Jos ei, niin auraan sitten kun kotiudun.
Purple

ViestiKirjoittaja Kuolo » Ke 03 Helmi 2010 06:54

Miuta ärsyttää tässä muutama juttu.

Eihän niitä lumitöitä ehi kukaan tekemään heti kaikkea kun lunta tuppaa ihan pirusti, mutta kun sit kerrankin ehtii, niin eikö vois edes yrittää? Jo viime talvena tänne ilmesty totutun fiiatin sijaan pikku pikku massikka lunta tuuppaamaan. Pienellä traktorilla samaan tyyliin tietty jaksakaan, mut onks pakko ihan oikeesti työntää tyhjäkäynnillä penkan tekele johonkin metri tai puoltoista tien reunasta? Vituttaa ehkä kaikista eniten kun joutuu tekemään lumitöitä pitkän matkaa kadun puolelta. Lingolla menee kyl ihan helposti, mutta noin periaatteen vuoksi ärsyttää. Ja sama juttu oli tosiaan jo viime talvena, että ei se tunnu olevan kiire vaikuttavana tekijänä tässä.

Toinen mikä ärsyttää on se, että karsitaan kaikki määrärahat lumitöiden teosta pois ja sit ollaan kusessa kun ei edes pelastuslaitos pääse minne pitäs. Eiks oikeesti julkisessa taloudessa mikään taivu sen vertaa että saataisiin tämmösenä talvena vähän enemmin varoja tohon lumen siirtämiseen? Tää on naurettavaa.

Omalta kohalta ongelmia alkaa tuottaa tää kertyneen lumen määrä. Ois edes pari päivää suojasäätä ollu väliin, niin ois hanget vähän painunu. Meillä nimittäin hautautuu aita ja koirat juoksentelee kadulla :friikki:
Eilen piti taas kaivaa kadun puolelta pätkä penkkaa poijes ja naulata vielä lisää keppejä aidan korokkeeksi. Kohta täytyy ruveta keksimään jo jotain ihan muuta.

Ehkä tää tästä vielä helpottaa :tilt:
Kuolo
Site Admin

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Ke 03 Helmi 2010 11:32

Sääkeskustelu :superhymy:

Kuten jo sanoin, mua ei tuo lumi kauheasti haittaa. Eikä kesähelteet, paitsi ehkä tänä kesänä isolla masulla, mutta sen näkee sitten. Se, mikä juilii, on öh... oonkohan oikeassa ketjussa... meidän firman puusilmäinen toiminta (vaihteeksi).

Meillä on ollut aina kiinteistönhoitaja, talkkari, joka on aiempina vuosina aurannut koko firman pihan ennen seitsemää aamulla. Aina oli parkkipaikat siistinä, eikä koskaan tarvinnut hangessa tarpoa, että pääsi töihin. Nyt homma on luovutettu ulkopuolisen kiinteistönhoitofirman käsiin, ja se tietty kusee ihan viimeistä päivää. Eilen lähdin töistä 17 jälkeen, edelleen oli piha auraamatta :friikki:

Kiinteistönhoitaja, joka on muutenkin täällä töissä, oli vaan :sori: , kyllä hän hereillä oli jo aamuviideltä, mutta kun kalusto vietiin tuon sopimuksen myötä, eikä viitsi lapiollakaan tuota julmettua lääniä tuosta putsata (kun se kerran ei ole enää toimenkuvakaan). Niin sitten rämmitään tuolla auraamattomassa erämaassa. Ihan tosi kiva :norsu: Typerät firman päätökset :kiroilu:

Noin yleisenä huomiona kerrottakoon, että talvipäällysvaatteet eivät yksistään suojaa pahimmilta pakkasilta, vaan kerrospukeutumista kannattaa harrastaa. Tosin viime viikolla se -25 ja navakka tuuli meni kyllä luihin ja ytimiin, kun ei tosiaan sitä pilkkihaalaria ole itselläkään :brr: :friikki: Mutta noin muuten, joku pitkähihainen paita + fleece + talvitakki ynnä tietty muutakin kuin pelkät farkut jalassa pitää kyllä pakkasen poissa iholta. Ja pipo! Tai edes huppu päässä. Olo on tietty tyylillä michelin-mies, mutta parempi kai sekin, kuin jäätyä puolikuoliaaksi.
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja Yabba » Ke 03 Helmi 2010 13:32

Net kuvat mitä minä lupasin :virne:

Motitus osa 1 ja motitus osa 2. (sen verta isot kuvat, jotta linkitän).

Joten nyt ei tarvitse valittaa siitä, että pihalla on lunta, nyt voin vain hienoisesti huomauttaa, että meidän auto (toi sininen) näyttäisi olevan aika nätisti motitettuna tuohon autopaikalleen :virne: Tokin sen sieltä sais venkkaamalla ulos ja venkkaamalla sisälle, mutta ei vain huvita alkaa värkkäämään, no josko ne tänäiltana sitten hakisi tuon läjän pois :huoh:
Yabba

EdellinenSeuraava

Paluu Uutiset ja Sä