Lukupiiri

Re: Lukupiiri

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ke 30 Joulu 2009 13:12

Mun puolesta vois kyllä jatkaa pisterinkiä ensi vuodellekin. Itsekin pääsin mukaan vasta joskus kesällä, kun keväällä keskittymiskyky oli lähestulkoon miinuksella.
Vois vaikka pistää + merkin vuodelle 2010, ja alkaa laskemaan taas nollasta ylöspäin. Mun pisteet siis näyttäis ens vuoden lopulla jotain 9 + x :ää. Tai sitten jatketaan vain tuosta suoraan.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja damn » Ke 30 Joulu 2009 13:51

Olen vähän pettynyt omaan saavutukseeni näiden kirjojen kohdalla. Olin alussa tosi innostunut ja haalin kotiini kamalan kasan listalla olevia kirjoa, mutta kiireen takia en kerennyt lukea niitä. Nyt joulukuussa olen lukenut paljon kirjoja, mutta en yhtäkään noista joita olin meinannut alunperin lukea. Olisi kiva jatkaa ensi vuonna tuosta mihin jäätiin nyt. Pisteet ovat lähinnä itsensä tsemppaamista ja luku-urakan seuraamista, en koe tätä minkäänlaisena kilpailuna muita vastaan...
Fail, fail again, fail better.
damn

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » To 31 Joulu 2009 13:35

Ei varmaan kannata nollailla sitten noita pisteitä. Eipähän tässä sitten tarvitse hosua tuon Dostojevskin kanssa. :p
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja Kumkvatti » To 31 Joulu 2009 17:01

:woohoo:

Sain tänään ruokiksella Oikeusjutun luettua loppuun. Jotenkin hauskasti kirjoitettu/suomennettu kirja, kaiken yllä leijui jatkuvasti hirveän absurdi tunnelma. Tuli välillä mieleen joku mustavalkoinen kohellusfilmi. Toisaalta on vähän ahdistavaa, että maailmassa varmaan on tänäkin päivänä paikkoja, joissa tämmöistä tapahtuu oikeasti.

Pisteet:

Kumkvatti 11

Nugat 10,6666666
kmaria 10

Lyyra 9

Suvi 7

Pascal Lemoix 6

puolikarkea 5

elegia 5

damn 3
iisa 3

theia 2,333333...

Maija 1
urakka 1
skray 1
L-S 1
marenkienkeli 1
päivänpolttaja 1
Kumkvatti
yybersalama

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Su 03 Tammi 2010 14:33

No nyt on Rikos ja rangaistus päästy loppuun. :woohoo:

Hieno teos, tosin yksityiskohtaisuudessaan sitkeyttä vaativa.

Pisteet:

Kumkvatti 11

Nugat 10,6666666
kmaria 10

Lyyra 9

Suvi 7
Pascal Lemoix 7

puolikarkea 5
elegia 5

damn 3
iisa 3

theia 2,333333...

Maija 1
urakka 1
skray 1
L-S 1
marenkienkeli 1
päivänpolttaja 1

--

Seuraaviksi olen jo kaavaillut Dickensiä ja lisäksi Nuoren Wertherin kärsimyksiä.
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ke 20 Tammi 2010 16:40

Hankin kirjastosta Danten Jumalaisen näytelmän ja sehän on otsikkonsa vastaisesti ihan jumalattoman paksu kirja... :tipahdus: Onneksi se on runomuodossa. Voin saada sen jälkeenkin tänä vuonna merkinnän sarakkeeseen.
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ke 24 Helmi 2010 03:13

Pisteet:

Kumkvatti 11

Nugat 10,6666666
kmaria 10

Lyyra 9

Pascal Lemoix 8

Suvi 7

puolikarkea 5
elegia 5

damn 3
iisa 3

theia 2,333333...

Maija 1
urakka 1
skray 1
L-S 1
marenkienkeli 1
päivänpolttaja 1

Danten sain luettua, kun tulin tenttineeksikin sen. Aika runttauksella pistin sen viidessä päivässä pakettiin :D Käteen jäi eniten ensimmäisestä osasta (helvetti). Muuten tarpeetontakin jänkytystä paljon.

--

Lisäys: Tulevina aikoina voisi vähän ottaa kevyempää ja erilaisempaa ohjelmistoa, kun paukuteltu tuohon noita kaunokirjallisuuden järkäleitä aika paljon. Kun ei tämän listan kanssa tarvitse ihan henki kuitenkaan mennä. :p
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja puolikarkea » Ti 02 Maalis 2010 11:59

Perässä tullaan hitaasti, mutta varmasti. Kuudes kirjani oli Mika Waltarin Sinuhe egyptiläinen, jota tulikin luettua melkein kaksi kuukautta. Hitaasta lukutahdista huolimatta pidin kirjasta. Ei yhtään harmita, että ostin sen omaan kirjahyllyyn.

Pisteet:

Kumkvatti 11

Nugat 10,6666666
kmaria 10

Lyyra 9

Pascal Lemoix 8

Suvi 7

puolikarkea 6

elegia 5

damn 3
iisa 3

theia 2,333333...

Maija 1
urakka 1
skray 1
L-S 1
marenkienkeli 1
päivänpolttaja 1
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

ViestiKirjoittaja Nugat » Ti 02 Maalis 2010 18:33

Kurjat luettu. :D Hyvähän tuo, vaikka vallankumoukseen liittyvä katumellakka osio tuntui tavattoman pitkäveteiseltä.

Pisteet:

Kumkvatti 11
Nugat 11

kmaria 10

Lyyra 9

Pascal Lemoix 8

Suvi 7

puolikarkea 6

elegia 5

damn 3
iisa 3

theia 2,333333...

Maija 1
urakka 1
skray 1
L-S 1
marenkienkeli 1
päivänpolttaja 1
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja elegia » To 11 Maalis 2010 13:41

Huitaisin kahdessa päivässä Lewis Carrollin Liisan seikkailut ihmemaassa ja Liisan seikkailut peilimaassa. Tosiaan en ollut tätä aiemmin lukenut, vaikka monta kertaa on pitänyt. Nyt tähän lukemisintoon saattoi vähän painostaa se, että olen kaverini kanssa menossa töllistelemään Burtonin tuotoksen perjantaina. :superhymy: Melkoista seikkailua, sählinkiä ja absurdia menoahan tuo kirja oli, mukavaa luettavaa kuitenkin ja huikeita hahmoja! :D

Pisteet:

Kumkvatti 11
Nugat 11

kmaria 10

Lyyra 9

Pascal Lemoix 8

Suvi 7

puolikarkea 6
elegia 6

damn 3
iisa 3

theia 2,333333...

Maija 1
urakka 1
skray 1
L-S 1
marenkienkeli 1
päivänpolttaja 1
elegia

ViestiKirjoittaja puolikarkea » Pe 12 Maalis 2010 20:11

Mökkireissulla tuli tylsää ja kirjahyllystä löytyi Kalevala. Aloitin lukemaan sitä ajankulukseni ja kotiin palatessa pistin sen laukkuun matkaan. Samahan se on lukea loppuun, kun ensimmäiset 80 sivua on jo luettu. :tilt:
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ti 16 Maalis 2010 01:14

Kafkan Oikeusjuttu luettu. Tekijä ei saanut teostaan valmiiksi ja loppua kohden se näkyy valitettavan selvästi. Kolmanneksi viimeinen luku on jäänyt kesken eikä kaksi viimeistä lukua noudata enää juuri lainkaan teoksen tyylilajia. Loppu on jopa hämmästyttävän tyly, vaikka teos muuten liikkuu usein naurettavuuden rajamailla.

Oikeusjuttu on melko uuvuttava ajoittain, mutta myös kiehtova. Teoksen maailmassa liikutaan enimmäkseen reaalitodellisuudessa, mutta välillä harpataan unien lailla täysin "oudosti" asiasta toiseen. Rakennukset esimerkiksi ovat monimutkaisia sokkeloita, jotka näyttävät päällepäin ihan toiselta.

Pisteet:

Kumkvatti 11
Nugat 11

kmaria 10

Lyyra 9
Pascal Lemoix 9

Suvi 7

puolikarkea 6
elegia 6

damn 3
iisa 3

theia 2,333333...

Maija 1
urakka 1
skray 1
L-S 1
marenkienkeli 1
päivänpolttaja 1
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja päivänpolttaja » Ti 16 Maalis 2010 21:22

Auster Paul: Yksinäisyyden äärellä

Ihmettelen, että Austerilta oli valittu juuri tämä kirja sadan parhaan listalle. Teos kertoo Austerin suvun hurjien tapahtumien taustoittamasta lähimenneisyydestä ja pureutuu kaikkien Austerin romaanien teemaan eli yksinäisyyteen. Kun olen Austerini (New York-trilogia, Sattuman soittoa, Illuusioiden kirja, Mr. Vertigo ja Leviathan) aika hyvin lukenut, toimii Yksinäisyyden äärellä jonkinlaisena avaimena amerikanjuutalaisen kirjailijan tuotantoon, mutta ei se kyllä yksinään ole se teos, joka Austerilta ensimmäisenä kannattaisi lukea.

Pisteet:

Kumkvatti 11
Nugat 11

kmaria 10

Lyyra 9
Pascal Lemoix 9

Suvi 7

puolikarkea 6
elegia 6

damn 3
iisa 3

theia 2,333333...

päivänpolttaja 2

Maija 1
urakka 1
skray 1
L-S 1
marenkienkeli 1
Meillä on kuule kaikilla rajoitteemme. :keijo:
päivänpolttaja

ViestiKirjoittaja päivänpolttaja » Ti 23 Maalis 2010 18:53

Mukka Timo K.: Maa on syntinen laulu

Luonnokuvaus oli hienoa, mutta aiheeltaan ja teemaltaan vähän ahdistava teos. Sääliksi kävisi sitä, joka tuollaisessa maailmassa joutuisi elämään. Harmi, kun lestadiolaissaarnaajan ja lappalaisisännän välinen konflikti jäi kirveen lentämiseen, eikä sitä kehitelty pidemmäksi. Sekin tuntuu nykypäivän näkökulmasta erikoiselta, että teoksen "eroottiset" kuvaukset herättivät ilmestymisaikana kohua.
----------------
Pisteet:

Kumkvatti 11
Nugat 11

kmaria 10

Lyyra 9
Pascal Lemoix 9

Suvi 7

puolikarkea 6
elegia 6

damn 3
iisa 3
päivänpolttaja 3

theia 2,333333...

Maija 1
urakka 1
skray 1
L-S 1
marenkienkeli 1
Meillä on kuule kaikilla rajoitteemme. :keijo:
päivänpolttaja

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Su 25 Huhti 2010 13:00

Varasin Proustin "Kadonnutta aikaa etsimässä". Ikinä en oo Proustia lukenut, ehkä nyt on aika.
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja L-S » Su 25 Huhti 2010 13:57

Pascal Lemoix kirjoitti:Varasin Proustin "Kadonnutta aikaa etsimässä". Ikinä en oo Proustia lukenut, ehkä nyt on aika.

Varasit? Ovatko ne siis niin suosittuja, ettei kirjastosta löydy varaamatta? :o: :keijo:
Mutta kannattaa kyllä lukea, Proust on kerrassaan mainiota kun siihen pääsee kiinni.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Su 25 Huhti 2010 21:28

Eikun pitää hifistellä teos lähimpään kirjastoon... :o Samalla tulee sitouduttua, että todella hakee sen eikä jää roikottamaan, että meen sitten joskus paremmalla ajalla, koska ei sitä parempaa aikaa koskaan tule. Tosin tuosta Proustista siihenkin voi saada jonkun vinkin... :virnu:
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Pe 21 Touko 2010 23:32

Proustista: Olen aloittanut :D

Näköjään tuon lukulistan pisteeseen riittää ensimmäinen osa tästä seitsenosaisesta teossarjasta. Lainasin ne loputkin osat huvikseen, jos se tässä kesän kuluessa lähtisi vaikka menemään.

On täältä oivaltavaa ihmiskuvausta löytynyt: "Koska hän sitä paitsi eli täysin jouten, hän koki pienimmätkin aistimuksensa äärimmäisen merkityksellisinä, niin kiihkeän liikkuvaisina, että hänen oli vaikea pitää niitä vain omana tietonaan ja kun hänellä ei ollut ketään kelle puhua, hän tiedotti ne itselleen, ja tämä keskeytymätön monologi oli hänen ainut toimintamuotonsa."

:virnu:
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ke 30 Kesä 2010 17:49

Nyt pääsin Proustin loppuun ja aloitin samalla teossarjan toista osaa, joka tuntuu heti paljon luettavammalta. Suurin ongelma näissä on se, että ne ovat yhtä taukoamatonta vuodatusta, jossa aihe vaihtuu lennosta ja pysähdyspaikkoja on hyvin vähän. Ehkä tämä sitten jossain vaiheessa kokonaisuutta aukeaa suureksi neroudeksi.

Kumkvatti 11
Nugat 11

kmaria 10
Pascal Lemoix 10

Lyyra 9

Suvi 7

puolikarkea 6
elegia 6

damn 3
iisa 3
päivänpolttaja 3

theia 2,333333...

Maija 1
urakka 1
skray 1
L-S 1
marenkienkeli 1
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ke 07 Heinä 2010 18:45

Seuraava listan kirja on Freud: Unien tulkinta. Pääsee sitten uniketjusta lukemaan, mitä fordelaisten päissä oikein liikkuu :raps: Ilmeisesti jokseenkin kaikki on tulkittavissa seksuaalisesti.
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ke 07 Heinä 2010 19:24

Pascal Lemoix kirjoitti:Seuraava listan kirja on Freud: Unien tulkinta. Pääsee sitten uniketjusta lukemaan, mitä fordelaisten päissä oikein liikkuu :raps: Ilmeisesti jokseenkin kaikki on tulkittavissa seksuaalisesti.

Meitsi luki tota joskus punaposkisena teinityttönä, ja siinä luki, että kaikki unissa esiintyvät pystyasentoiset esineet ja rakennelmat on fallossymboleita. Eli puut, lipputangot, tornit, piiput, lyhtypylväät, nosturit, majakat, kaktukset, termiittikeot jne. jne.
Onpa kiva sitte jos näkee jotain unta, että samoilee metsässä. :nolo:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Suvi » Ke 07 Heinä 2010 20:56

Pascal Lemoix kirjoitti:Seuraava listan kirja on Freud: Unien tulkinta. Pääsee sitten uniketjusta lukemaan, mitä fordelaisten päissä oikein liikkuu :raps:

Kerro sitten mullekin! :täpinä:
Tilttiin meni myös ihminen.
Suvi
Keijodemoni

ViestiKirjoittaja Nugat » To 08 Heinä 2010 18:56

Lyyra kirjoitti:
Pascal Lemoix kirjoitti:Seuraava listan kirja on Freud: Unien tulkinta. Pääsee sitten uniketjusta lukemaan, mitä fordelaisten päissä oikein liikkuu :raps: Ilmeisesti jokseenkin kaikki on tulkittavissa seksuaalisesti.

Mä hämmennyin kerran tavattomasti, kun eräs unista kiinnostunut henkilö kysyi aikamoisia ...hmmm... juttuja, ( :keijo: ) kun kerroin näkeväni usein toistuvia unia hyökkäävistä karhuista. Olin että :friikki: Itse yhdistin unet alitajuiseen stressin ja pelkojen selvittämiseen, yleensä unien näkemisen aikoihin stressasin ja olin ahdistunut jostain asiasta. Sitä en tiedä miksi se oli karhu, mutta mitään seksuaalista en asiassa kokenut. Mutta Freud varmasti tietää mitä tämä tarkoittaa oikeasti, olenhan vain tällainen tavallinen keijo, joka ei tiedä mistään mitään. :keijo:

Nyt mä tietenkin paljastin itsestäni jotain aivan hirveää. :keijo:
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja Lyyra » To 08 Heinä 2010 19:09

Mua kiinnostaa nyt, että mitä se tyyppi sulta oikein kyseli? :keijo:

Ei tietenkään oo pakko vastata, jos ne kyssät oli niin omituisia, mutta uteliaisuus heräsi kyllä. :popkorni:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Nugat » To 08 Heinä 2010 19:41

Lyyra kirjoitti:Mua kiinnostaa nyt, että mitä se tyyppi sulta oikein kyseli? :keijo:

Ei tietenkään oo pakko vastata, jos ne kyssät oli niin omituisia, mutta uteliaisuus heräsi kyllä. :popkorni:

No just noita seksuaalisia asioita omalla persoonaalisella tyylillään. Oudointa oli kyllä se tilanne missä keskustelu alkoi, enkä olisi voinut edes kuvitellakkaan mihin keskustelu kohta kääntyisi. :keijo: Mä luulin eka, että se yrittää nyt vihjailla jotain tai on muuten vaan härski, mutta ihan tosissaan se oli.

Alkoholilla saattoi olla osuutta asiaan. :keijo:
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

EdellinenSeuraava

Paluu Ex Libris