Keijojen Käsityöklubi

Re: Keijojen Käsityöklubi

ViestiKirjoittaja Nugat » Ti 13 Huhti 2010 19:32

Nyt on kangas leikattu. :D Kangas oli niin pirun vaikeasti leikattavaa, että meinasin jo luovuttaa. Oli niin ohutta ja eläväistä. Mutta pois synkät ajatukset! Nyt mennään eikä meinata.

Kangas oli tarpeeksi leveää ja sain leikattua sen täysin ympyräksi ja yhden sivun olen leikannut valmiiksi auki vetoketjua varten. Nyt mietityttää seuraava siirto ja vyötärö. Vetoketju lienee hyvä laittaa nyt ja sitten vyötärö. Ajattelin laittaa joko pelkän leveän kuminauhan tai sitten teen leveän suorakaiteen muotoisen kangaspalan johon piilotan kuminauhan ja lopulta yhdistän vyötärökappaleen helmaan. Tai sitten en laita kuminauhaa ollenkaan, vaan vain kangaspalasta sen vyötärön. Kyllä tämä tästä joskus hahmottuu. :tilt: Riippuu löydänkö mistään sellaista leveää kuminauhaa kuin ajattelen. Mutta kuinkahan saisi helman kauniisti yhdistettyä vyötäröön? :riips: Pelkään että rypytystä ja kangasta on niin paljon, että tuloksesta tulee jäykkä ja läjään kasautuva.

Huh. Kyllä huomaa, etten ole tällaista hommaa ikinä tehnyt. :p Sitä ei osaa kunnolla ajatella kokonaisuutta, mutta toivokaamme asian vielä kirkastuva.
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja Nugat » Ti 13 Huhti 2010 20:52

Voi ei. Nyt keksin, että tarvitsen ehdottomasti tyllihameen. :läps:
Mistähän suosta itseni vielä löydän. :keijo:
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja Pvi » Su 18 Huhti 2010 20:49

Nugat kirjoitti: Mutta kuinkahan saisi helman kauniisti yhdistettyä vyötäröön? :riips: Pelkään että rypytystä ja kangasta on niin paljon, että tuloksesta tulee jäykkä ja läjään kasautuva.

Jos se ei ole vielä auennut, niin rypytystä varten kannattaa varmaan ommella ompelukoneella pari kierrosta pitkällä pistolla, että saa langasta vetämällä tasaisesti ryppyjä. Sitten mittaa hameesta ja vyötärönauhasta kappaleiden keskikohdat ja lähtee asettelmaan osia niiden perusteella yhteen. Jos ruttuja tuntuu tulevan liikaa, niin kai kellohameeseenkin voi ommella pieniä laskoksia.
Tarvitsetko hameeseen vetoketjua? Jos näin, niin sittenhän vyötärönauhankin pitää olla auki samasta kohtaa. Vai olenko aivan väärässä? (paljon mahdollista)

---
Täällä suunnassa on Tallinnan tuliasiet päässeet käyttöön. Ostin Haapsalun pitsit -kirjan josta löysin mukavan yksinkertaisen kuvion huiviin. Veljen vaimo täyttää pyöreitä vuosia kesällä ja kun tuota ylenmääräistä rahaa ei ole, niin pitää itse yrittää tehdä täysien vuosien arvoista lahjaa. Kolmisenkymmentä senttiä on jo muodostunut. Jos tahti pysyy lähellekän samana, niin valmista pitäisi tulla määräaikaan mennessä.
Tumppuja on tehty puolitoista paria. Aikaisemmin mainitsemani merenovillapaita odottaa hetkeä, jolloin saan ommeltua palat yhteen. Ompelupuolella oranssi villakangasmekko (ns. vierailupuku) on harsittu kasaan ja käynyt läpi ensimmäisen sovituksen. Huovutin vanhan villapaidan pesukoneessa ja haluaisin koittaa kuvioida (kirjoa?) huopaa ompelukoneella.
... kyllähän näissä puuhaa riittää :D
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja Lyyra » Su 18 Huhti 2010 21:03

Ei vyötärönauhan ole pakko olla auki samasta kohtaa, mutta voi kyllä olla. Riippuu mistä roikkuu.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Nugat » Su 18 Huhti 2010 21:41

Ongelma vyötärönauha on ratkaistu. :D Vetoketjun laitoin ja vyötärönauha on siinä kohtaa "auki". Teen siitä sellaisen, että sen voi laittaa kiinni jollain hakasella, tai jos löydän nätin napin niin sekin käy. Rypytyksen kanssa ei myöskään tullut ongelmia. Vyötärön kohta kun on leikattu juuri vyötäröni kokoiseksi, jolloin kangastakaan ei siinä ollut ylimääräistä. En vain alussa osannut ajatella asiaa oikein.

Nyt kiinnittelen sitä vyötärönauhaa helmaan. En ole koskaan tajunnut, että ompeleminenhan on ihan helppoa kunhan keskittyy ja malttaa tutkailla rauhassa ohjeita. Paljon olen jo oppinutkin. :D Kirjastossa oli syntisen vähän ompelukirjoja tai ohjeita, mutta onneksi oli sentään Otavan Suuri Ompelukirja. :keijo:
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja Pvi » Ma 19 Huhti 2010 00:59

Lyyra kirjoitti:Ei vyötärönauhan ole pakko olla auki samasta kohtaa, mutta voi kyllä olla. Riippuu mistä roikkuu.

Hyvä tietää :D
Ompelualoittelijana menen lähinnä sen mukaan, mitä olen vaatteissa nähnyt. Kaikissa minun vetoketjullisissa hameissa on vyötärönauha samasta kohden auki ja nappi + läpi. Mutta toisinkin voi siis olla.

Minäkin olen huomannut, että ompelussa tarvitaan lähinnä kärsivällisyyttä, malttia ja tarkkuutta. Ominaisuuksia, joita minulla ei lapsena niin kovin ollut... Nykyäänkin ottaa välillä tiukkaa jonkun kohdan moneenkertaan tekeminen. Vaan virheitten hyväksyminen ja epätäydellisyyden sietäminenkään ei ole kovin kurjia taitoja.
Mutta kohtahan hame on valmis! Vau!
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ma 19 Huhti 2010 08:20

Lähinnä oon nähny niitä toisenlaisia vetskareita mekoissa, mutta muistaakseni ehkä joskus hameessakin. En oo kyllä ihan varma.

Ja totta, ompelu on suht yksinkertaista, kunhan jaksaa olla tarkka! :tilt:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Pvi » Ke 28 Huhti 2010 16:56

Veljen vaimon lahjahuivi valmis... paitsi että kun on aikaa, niin voisi varmaan tehdä siihen vielä reunapitsitkin.
Pitää ensin pingottaa se ja katsoa, kuinka iso se on jo nyt ja millanen reunus olisi sopiva.

Ennen sitä loin jo uudet silmukat. Keltaista silkki-puuvilla-akryyliä joka oli tarjouksessa. Ajattelin siitä jotain tuommoista
http://www.garnstudio.com/lang/fi/visoppskrift.php?d_nr=111&d_id=7&lang=fi
Kesävaatetta!
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ke 28 Huhti 2010 18:23

Mulla tekee mieli soittaa kirjastoon ja sanoa hukanneeni parit niiden virkkauskirjat. :tp:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ma 03 Touko 2010 20:27

Oon viimeksi nelonut reilu 6 vuotta sitten, joten neulonnan pariin palaaminen oli aluksi pikkuisen haastavaa. Oikea silmukka on helppo, mutta nurjaa en meinannut muistaa millään. Junassa istuessa en voinut sitä myöskään tarkistaa mistään. Kyllä se kuitenkin kokeilujen kautta lopulta muistui mieleen.

Nyt on varsinainen lapasten teko aloitettu. :täpinä: Aluksi aloin tehdä liian leveitä lapasia, minkä tajusin vasta resorin teon ja muutaman ei-resori kierroksen jälkeen. :keijo: Nyt on aluillaan (toivottavasti) sopivan kokoiset lapaset. :superhymy: Kivaa, kivaa, kivaa. :jami:
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Pvi » Ma 03 Touko 2010 20:33

Hyvä alottaa tumppujen teko näin kesää vasten niin on hyvää
aikaa purkaa, jos sattuu tulemaan jotain hassuuksia.

Mun keltainen jakku tuli siis neulottua. Kainalon saumat pitää
vielä ommella ja napit laittaa. Tosin harkitsen vielä, jos sittenkin
laittaisi napinlävet umpeen ja kehittäisi vaihtoehtoisen kiinnityksen.
Ohjeen mukaan neuloessa kun napin piakat jäivät vähän huonoon
jamaan. Tai sitten pitää vielä testata oikeiden rintaliivien kanssa,
jos ne vaikka asettautuisivat toisin.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja Nugat » Ma 03 Touko 2010 20:36

Aijuu. Hame on ollut lähes valmis jo jonkin aikaa. :tilt: Enää vyötärönauhaan jonkinlainen kiinnitysklipsu ja se on siinä. En ole vain alan kaupassa joutanut käymään.

Vähän kyllä mietityttää helman laskeutuvuus. Jotenkin tuntuu, että edessä on kamalasti sitä kangasta ja poimua, tai on muuallakin, mutta näen sen vain kunnolla edestä. :keijo: Haluaisin tehdä kotihameen vähemmillä poimulla, niin sitä täytyy sitten miettiä miten sen toteutan. No, se hetki ei ole vähään aikaan. Tässä nyt tekemäni hameen alla kunnon tyllihame olis aikamoinen piste i:n päällä ja saisi kankaan poimut asettumaan loivemmin. Voi jestas, pitääkö sitä alkaa tyllihametta seuraavaksi väsäämään? :keijo:
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ma 03 Touko 2010 20:42

Pvi kirjoitti:Hyvä alottaa tumppujen teko näin kesää vasten niin on hyvää
aikaa purkaa, jos sattuu tulemaan jotain hassuuksia.

Totta. :D Uskon kuitenkin kesälläkin tarvitsevani lapasia, jos työt alkavat varhain ja menen sinne pyörällä. :)
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja damn » Ti 04 Touko 2010 17:38

Ai kamalaa. Elokuusta alkaen minun pitäisi olla ohjaamassa käsityökursseilla toisen ohjaajan apuna :kauhistunut: . Mitähän siitäkin tulee, pahimpana pelkonani on, että kursseilla pitäisi osata esimerkiksi neuloa, sillä olen viimeksi neulonut about kymmenen vuotta sitten, joten ei muiden ihmisten neuvomisesta tule mittään. Mutta muutamia pelkoja lukuunottamatta on kyllä hirmu kivaa, että pääsen harjoittelemaan oman alan hommia :täpinä: .
Fail, fail again, fail better.
damn

ViestiKirjoittaja Pvi » Ti 04 Touko 2010 21:10

Kyllä neulominen palautuu pian mieleen. Jos haluat kesän aikana verestää
perustekniikoita, niin tästä löytyy vaikka sun mitä:
http://helda.helsinki.fi/handle/10138/15524

Sitäpaitsi jos sulla on opekaveri, niin ei silloin tarvitse itse osata kaikkea.
Kuulostaapa kivalta työltä. Onnea!
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja damn » Ke 05 Touko 2010 17:25

Kiitos Pvi. Pitää kyllä kesällä vähän palautella mieleen eri tekniikoita ettei oo sitten ihan pihalla. Mutta onneksi ne työntekijät vaikutti mielettömän mukavilta ja ymmärtäväisiltä :) . Ärsyttää kun opiskelen tekstiilitaitojen ohjausta, mutta meillä ei ole koulussa ollut vielä kertaakaan ohjaamista, joten menen tuonne työharjoitteluun ihan kylmiltään. Haluan sinne harjoitteluun kuitenkin, että edes jostain saisi käytännönkokemusta.
Fail, fail again, fail better.
damn

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ke 05 Touko 2010 18:41

Neljä istuinta verhoiltu. Näyttäisin kuvia, jos olisivat minun, mutta menevät siivousasiakkaalle, joka on luvannut maksaa niistä. :)
Viisi vielä jäljellä. :friikki:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » La 08 Touko 2010 18:52

Huovutin tänään. :sydän: Tein kaksi sydäntä, tähden ja kissan pään. Niihin silitän vielä molemmille puolille kiinni heijastin nauhan. (Mahdollisesti myös tikata ne reunoista kiinni.) Uniikkeja heijastimia mulle (sydän ja tähti), äidille (sydän) ja ystävälleni (kissa). :D Kädet tuoksuvat mäntysuovalta ja lampaan villalta. :pilvi: Voi, kuinka pidänkään siitä tuoksusta. :superhymy:
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Pvi » Su 23 Touko 2010 09:58

Sunnuntai ja keijojen ompeluseura.
Tänään on vuorossa edistää kummitytölle takoitettua synttärilahjakassia.
Kun nyt en ole töissä, niin ei voi ostaa mitä vaan lahjaksi. Rahatilanne ei
ole katastrofaalinen jos siitä vaan muistaa pitää huolen. Niinpä viiden
eruron sijoitus kankaaseen, muutama mahdollinen lisäropo vetoketjuun,
jos sellaista ei satu äidin varastosta löytymään ja muutamia työtunteja
siihen vielä lisäksi lienee varsin sovelias lahjapanostus.

Olen ollut huono kummi ja sukulainen, enkä ole nähnyt neitoa pariin vuo-
teen. Äiti kertoi että tyttö on jo kasvanut reilusti pituutta... niinhän
minäkin kasvoin siinä kymmenen vuoden hujakoilla. Vaattaita ei siis
uskalla ruveta tekemään, kun voisivat olla heti kättelyssä väärää kokoa.
Muutenkin on vaikeata tehdä toiselle vaatteita (paitsi ehkä vauvoille...)
kun ei tiedä mieltymyksistä mitään.
Pirteän värinen kesälaukku lienee siis hyvä vaihtoehto.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja Pvi » Ti 08 Kesä 2010 15:24

Väärinpäin viikot:

1.
Ryhdyin kesähousujen ompelupuuhaan, kun kangaskaupasta löytyi mukavan muotoutuvaa materiaalia.
Piirsin kaavat vanhoista kalastajan housuistani. Sovittelin kaavat kankaalle, leikkasin ja ryhdyin ompe-
lemaan. Ommellessa havahduin, että palasista ei tuon mallin mukaan olisikaan pitänyt tehdä toistensa
peilikuvia niinkuin tavallisesti ommellessa tehdään. Ja nyt on sitten hieman erikoiset kalastaja-housut
tuloillaan. En päässyt ihan vielä loppuun asti, että näkisin haittaako pienoinen erhe pahasti housujen
ulkonäköä ja käytettävyyttä. Peli ei ole kuitenkaan täysin menetetty... vielä.

2.
Otin neuleen mukaan luennolle, että kädet saisivat puuhaa, jos ei ole paljoa kirjoitettavaa. Veljen pojalle
olisi neulehuppari tulossansa. Siinä neuloessani muistelin ohjeessa lukeneen, että kädentien kavennukset
alkavat 27 sentin jälkeen. Saatoin siis huoletta pistellä menemään. Kotiin tultuani mittailin kappaleita ja
tein vielä pari kierrosta lisää, jonka jälkeen tarkastin ohjeesta kavennusten määrät todeten samaalla, että
kavennukset olisi pitänyt aloittaa viisi senttiä aikaisemmin.
Purkaen, purkaen, tahtoisi purkaa en.

3.
Ostin Virolaisen käsityölehden, koska siinä oli kivat shortsit, jollaiset voisin tehdä itselleni (jos vaan osaan).
Ja samalla tavalla kuin neuleen kanssa, muistini petti. Kuvittelin, että ohjeessa pyydettiin varaamaan 120cm
kangasta, kun siinä todellisuudessa luki 140cm. Ostin muistin varassa 125cm kuviollista, ohutta vakosamettia.
Saas nähdä riittääkö se. Kankaan leveyttäkään en tullut tarkistaneeksi. Huolimaton minä.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja Pvi » La 07 Elo 2010 12:26

Katsos, käsityöasiat ovat painuneet täysin unholaan. Tai ainakin valuneet forden listauksessa pohjalle.

Kysymys muille harrastajille: Millainen on hyvä kesäkäsityö?
Minulle asialla ei ole niin väliä, mutta tiedän ihmisiä jotka
virkkaavat kesäisin, koska pieni työ on helppo ottaa mukaan
matkoille.

Edellisen viestin jälkeen on tapahtunut seuraavaa:
1.
Kesähousuja joutui vähän pohtimaan, mutta kun hetisen pyöritteli, käänteli ja väänteli, niin kyllä niistä
housut tuli. Lahkeensuita en ole vielä viimeistellyt muuten kun kokeilumielessä harsimalla. En osannut
heti päättää kuinka pitkät lahkeet haluasin ja siksi tein kokeiluversion ennen lopullista viimeistelyä.
Housut ovat olleet jo käytössä ja luulen että lahkeille tuo on hyvä noin.
Pientä viilausta vailla valmiit siis

2.
Veljenpojan neule tuli valmiiksi ja kasattua ja on annettu oikealle henkkilölle.
Koska on ollut niin lämmin kesä, en tiedä onko sitä käytetty. Ehkä se mahtuu vielä syksylläkin päälle.

3.
Kangas riitti shortseihin, mutta kaavoissa ja ohjeissa oli jotain puutteita. (tai sitten mä vaan en osaa)
Housuista tuli kivat, mutta vähän isot. Napinläpi vielä puuttuu, koska minun ompelukoneen napinläpi-
apukehikoista on tallessa vain melko suuren läven ohjain. Pitää odottaa että pääsee työväenopiston
kurssille, niin voi käyttää siellä konetta tai sitten laitan painonapin.

Lisäksi kesän aikana olen tehnyt ainakin kaksi lierihattua. Niitä olisi myös saanut käyttää vähän
ahkerammin, sillä olen ehkä hitusen liikaa grillanut poskipäitäni ihanassa auringossa.
Neulepuolella on käynnissä valkoinen jakku puuvillan ja merenovillan sekoituksesta.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Su 15 Elo 2010 00:05

Parilla junamatkalla laitoin lapaset aluilleen. :superhymy: Nyt on puolikas lapanen tehtynä.

Kovasti jo suunnittelen seuraavia töitä. Kuten pojalle semmoisia "sormikkaita", joista puuttuu sormiosat lähes kokonaan. Onko joku tehnyt sellaisia? Miten nuo sormikohdat saa kätevästi tehtyä? En ole sormikkaitakaan koskaan tehnyt.

Huvittaisi myös kovasti ommella. Hameita, kangaskasseja, mekkoja... :huoh: Vielä kun olis onpelukone ja kankaita.
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Lyyra » La 23 Loka 2010 23:09

Joku osaa kutoa: :isosilmä:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Dnd » La 23 Loka 2010 23:15

marenkienkeli kirjoitti:Parilla junamatkalla laitoin lapset aluilleen.

:O:

Luin vain vaihteeksi väärin.
Onko olemassakaan kokonaista totuutta?
Dnd
Outo marsilainen kivi

ViestiKirjoittaja urakka » Ma 25 Loka 2010 04:38

Marenkienkeli, jos meinaat vielä niitä kynsikkäitä tehdä, niin kannattaa etsiä jostain sormikkaiden ohje, eikä tehdä mutu-pohjalta. Sormien tekeminen ja mallaaminen on ainakin mun mielestä todella, todella ärsyttävää, enkä saa niistä kunnollisia, mutta johtunee siitä että oon kokeillut tehdä vain suullisten vähän-sinne-päin-ohjeiden perusteella. Ja jos on ihan vasta-alkaja neulomisessa muutenkin, niin voi olla haasteellista ilman kunnollista ohjetta. Tai sitten olen ite vaan niin tumpelo, etten saa sukkaa kummempaa aikaan ilman että voin koko ajan tarkastaa jostain. :hullu:

Mullakin on taas pitkästä aikaa herännyt mielenkiinto puikkojen heiluttelua kohtaan, ja sen huomaa. Aloitettuja juttuja on siellä sun täällä, ja suurin osa niistä on luvattu jollekulle tai menossa joululahjaksi, toivottavasti saan tehtyä edes osan valmiiksi ennen kuin innostus hiipuu. :virne:

Työn alla on nyt Miekkoselle pipo ja kaulahuivi, jotka onneksi tehdään isoilla puikoilla paksusta langasta, eli tulee ripeästi valmista, ja syytähän se on tähän aikaan tullakin ettei äijällä pää jäädy. Tehtiin yhteistyötäkin, itse etsin ja hyväksytin mallin, pistin langan tiedot ja menekin lapulle, passitin toisen kauppaan hankkimaan tarpeet, ja itse olen vastuussa valmistuspuolesta. Materiaalin ja värin suhteen ei siis pitäisi olla valittamista, kun on kerta itse päätetty. :virnu:

Lisäksi on tulossa itselle säärystimet, kaverille joululahjaksi pipo, siskonmuksulle sukat (tai kahdet, äkkiähän pikkulapsen sukat tekee), ja siskolle itselleen kanssa pipo. Muutama pannulappu pitäis myös tehtailla, en enää jaksais polttaa näppejä pelkän keittiöpyyhkeen kanssa taiteillessa, ja sitten ajatettelin virkata pyöreät tabletit ruokapöydälle.
Miten hyvä on unohtaa: vain silloin voi rakastaa.
urakka

EdellinenSeuraava

Paluu Känpillä