Nyt yksityisellä hammaslääkärillä tehtiin vuositarkastus tässä samalla kun kuolleen hampaan fiksaamista jatkettiin. Kuulin jotain aivan tavatonta. Hammaslääkäri kehui hyviä hampaitani ja harmitteli kovasti tuota kuollutta.

Mulla hyvät hampaat?! Olin että

. Ikinä ei ole hampaistani hyvää sanaa sanottu (paitsi kerran julkisella eräs vieraileva hoitaja, enkä uskonut silloinkaan). Kun tuntuu, että vähän väliä olen hammaslääkärissä saanut käydä ja ärtyneitä murahduksia saanut kuunnella. Toisaalta suurimmaksi osaksi olen käynyt oikomishoidossa.
Hammaslääkärissä mainitaan helposti hampaiden viat eikä mitään myönteistä tule juuri sanottua. Se tuntuisi kuitenkin tärkeältä, varsinkin jos valmiiksi jo pelottaa kaikki.

Mä olen aina elänyt siinä luulossa, että hampaani voivat tippua milloin vain, jos näin kärijistetysti asian ilmaisee. Siksi olin ihmeissäni, että suustani löytyi liuta hampaita, joihin ei ole hammaslääkäri ikinä koskenutkaan!

No jaa. Taidan käydä nyt vain yksityisellä tuon erään hampaan hoitamisen jälkeenkin, vaikka se pirun kallista onkin. Toisaalta, vasta siellä parin vuoden kärsimysten syy selvisi ja ammattitaitoisen tuntuista hoitoa olen saanut. Siellä on muutenkin mukavampi käydä. Ottavat hammaslääkäripelonkin hellästi mutta tomerasti. Kertaakaan en ole edes meinannut tukehtua omaan sylkeeni.

Siellä on vielä niin ihastuttavan kiiretön tunnelma ja vitsit lentelevät hoitajan ja lääkärin kesken niin, että välillä on itsellä vaikea olla nauramatta käsittelyn aikana.

Ja mikä mua on häirinnyt julkisella, täällä hammaslääkärit ja hoitajat puhuvat keskenään ruotsia, vain potilaalle suoraan kohdistetut sanat sanotaan suomeksi. Sitä sitten aina arvailee, että mitäköhän nuo tuossa nyt mutisee.

Haukkuvat saatana.
Mä en muista olenko kertonut täällä tuon kuolleen hampaan tarinan.

Ensvei, nyt en jaksa, mutta olen yrittänyt saada korvausta hoitovirheestä julkisella, mutta ei se näytä onnistuva.

Ensi syksyllä on luvassa leikkaus, sen verran huonoon kuntoon hampaan juuret ja sen ympäristö ovat menneet. Ei ole kuulemma mikään suuri ja ihmeellinen leikkaus ja hammaslääkäri sanoikin, että sitä on turha pelätä ja jännittää. Jännitän silti.

Pelottaa, että jotain menee taas pieleen.