Ruokajutut

Re: Ruokajutut

ViestiKirjoittaja @gen.fi » Su 28 Marras 2010 00:56

No miten muuten se ruoka oikein maustuisi?

Muoks. Maistuisi siiis :virne:
Elämä on tie jonka määränpäätä en voi valita, vain suunnan sille.
@gen.fi

ViestiKirjoittaja Kibaya » To 06 Tammi 2011 22:58

Otin itselleni haasteen tammikuun ensimmäiseksi viikoksi.

Pyrin syömään aamuisin jotain. Minulle tämä on iso juttu, koska mähän en syö aamuisin. En ole pystynyt. Ja nyt koulun aikana on ollut todella tuskaa, kun kymmenen aikaan on jo kiljuva nälkä ja kahdeltatoista on ruokatauko. Ei hyvä, ei ollenkaan. Nälkä ei missään kohtaa lähde ja kotiin päästessä se on taas jo kiljuva.

Aloitin maanantaina heräämällä niin aikaisin, että pahin yökötys on poissa ja ilman nälkää pistelin poskeeni yhden viilin ja vähän mysliä.
Sama tiistaina.
Keskiviikkona olin rohkea ja vetäisin pienen kipon riisipuuroa. Tänään - ilman koulua - lähdin jopa ilman kahvia liikenteeseen.

Ajattelin jatkaa samalla testillä vielä ensi viikon ja katsoa miten tässä käy. Tähän mennessä on tuntunut ihan jeessiltä. Pyrin pitämään syödyn määrän hyvin pienenä, ettei nälkä palaa tunnin sisään. Näinkin on käynyt :epäilevä:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Nugat » To 06 Tammi 2011 23:21

Kibaya kirjoitti:Otin itselleni haasteen tammikuun ensimmäiseksi viikoksi.

Pyrin syömään aamuisin jotain. Minulle tämä on iso juttu, koska mähän en syö aamuisin. En ole pystynyt. Ja nyt koulun aikana on ollut todella tuskaa, kun kymmenen aikaan on jo kiljuva nälkä ja kahdeltatoista on ruokatauko. Ei hyvä, ei ollenkaan. Nälkä ei missään kohtaa lähde ja kotiin päästessä se on taas jo kiljuva.

Opin vasta ammattikoulussa syömään aamupalaa. Aikaisemmin se ei meinannut onnistua sitten millään. Jos jotain söi niin koko aamun väänsi mahaa ja oksetti. Syömättömyys teki sitten sitä, että koko loppu päivän väsytti ja oli nälkä, eli ei kovin hyvä juttu keskittymiskyvyn ylläpitämiseen koulussa. Pikku hiljaa sain itseeni ujutettua leipää ja lopulta aloin keittämään puuroa. Nyt on aamupala todella tärkeä, eikä mistään tule mitään, ellen ole saanut aamusörssöjäni. Koko päivä on yhtä kiukkua muuten.

Kävin ala-aste aikoina monia kertoja lääkärillä tutkimuksissa, kun aina vain oli paha olo. Eivät koskaan mitään syytä löytäneet. Ehkäpä aamun syömättömyys oli ongelma, tai ongelma oli jotain, mikä aiheutti aamulla syömättömyyden. Tiedä sitten.
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja Kibaya » Pe 07 Tammi 2011 00:12

Mun ongelma on aamuisin ihan selkeästi limaisuus. Siksi sinne on ihan turha tunkea mitään syötävää.
Leivän syömisen lopettamisen jälkeen limaisuus on selkeästi vähentynyt hiivan ja vehnän väheneminen elimistössä on tehnyt muutoksia. Ehkä myös sillä on vaikutusta, että siirryin aamulla jugurtista viiliin. Jugurtin (myös maustamattoman) jälkeen kurkku on limainen ja "tönkkö".
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Lyyra » Su 09 Tammi 2011 18:14

Nuugsion kaa syötiin tänä aamuna tämmöisiä aamupalaksi.

Aamiaispannukakut (n. 12 kpl)

Ainekset
- 2,5 dl vehnäjauhoja
- 2 tl leivinjauhetta
- 1 kananmuna
- 2 dl maitoa
- 3-4 rkl voisula
- 2 tl sokeria
- suolaa

Valmistusohjeet
Sekoita leivinjauhe vehnäjauhoihin. Vatkaa muna vaahdoksi ja lisää siihen jauhoseos vuorotellen maidon kanssa.
Lisää muut aineet. Paista miedolla lämmöllä molemmin puolin ja tarjoile vaahterasiirapin ja marjojen kanssa.

:kuola:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Nugat » Ma 10 Tammi 2011 15:39

Lyyra kirjoitti:Nuugsion kaa syötiin tänä aamuna tämmöisiä aamupalaksi.

Hyviä olivat ja siihen vielä vaahterasiirappi ja marjat... :kuola: Vaahterasiirappi olikin mulle ihan uusi juttu ja hyvältä maistui ainakin lettujen kanssa. :D

Tässä ohje kookosletuille, joita olen tehnyt ja syönyt liikaa. :kuola: :umpfh: :kuola:

Kookoksenmakuiset lettuleivokset

2 kanamunaa
1 dl sokeria
1 1/2 dl sulatettua margariinia (itse olen laittalut kookosöljyä, mutta paistanut voissa)
2 dl kookoskermaa
3 1/2 dl vehnäjauhoja
2 tl leivinjauhetta
1 tl kardemummaa
ripaus suolaa

Sekoita munat ja sokerit keskenään. Lisää jäähtynyt rasvasula ja sekoita tasaiseksi. Sitten loput aineet perään ja paistelemaan. :tilt: Lettuja ei saa paistaa liian kuumalla, keskilämmöllä riittää. Näihin lettuihin sopii hyvin seuraksi jäätelö ja marjat.
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ma 10 Tammi 2011 16:11

Sämpylät! :hymyhali:

Olen taas innostunut leipomisesta. Eikä mistä tahansa leipomisesta vaan äärimmäisen hyvistä sämpylöistä.

maapähkinä-hunajasämpylät

5 dl vettä
1 pussi kuivahiivaa
n.1 kg jauhoja (ohra- ruis- ja sämpyläjauhot)
4 rkl hunajaa
maun mukaan maapähkinöitä (suolattomia!)
öljyä 3rkl

Mittaa astiaan käden lämpöinen vesi. Lisää kuivahiiva ja osa (vaikka puolet) jauhoista pienissä erissä. Sekoita. Lisää hunaja ja maapähkinät. Lisää jauhoja kunnes taikina alkaa juuri ja juuri irtoilla sormista. Lisää öljy. Muotoile sämpylät. (Jos haluat pehmeähkön kuoren sämpylöille ja taikinasi antaa myöden, älä käytä pyörittelyssä jauhoja.) Paista 200 asteessa n. 10-15 minuuttia sämpylöiden koosta ja ruisjauhojen määrästä riippuen.

omena-auringonkukansiemen-lesesämpylät

4 dl vettä
1 pussi kuivahiivaa
n.1 kg jauhoja (ohra- ruis- ja sämpyläjauhot), osa korvattu 4 viljan leseillä
1,5 dl omenasosetta
maun mukaan kuorittuja auringonkukan siemeniä
öljyä 3rkl

Kuin edellä. Leseet kannattaa laittaa melko loppuvaiheessa, jotteivät leseet liikaa kostu.

Molemmat ovat melkoista herkkua. :kuola:

Aiemmin tein myös paljon valkosipuli-auringonkukansiemensämpylöitä (3 kynttä valkosipulia ja maun mukaan auringonkukan siemeniä). Todella hyviä nekin. :D
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Nugat » Ma 10 Tammi 2011 16:13

Sämpylät! :hymyhali: Ja vielä lämpöiset semmoiset, joihin voi sulaa. :kuola:

Harmi, että mahani ei kestä liiallista tuoreen leivän syömistä. Muuten voisi leipoa useamminkin.
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ma 10 Tammi 2011 19:43

Ajattelin kokeilla tehdä riisipuuroa uunissa.
Vähän jännittää nyt.

Kun kattilassa tehdyn keitin kivasti hellalle :epäilevä:
Hellaan palanut maito haisee pahalle :kieli:

Aamupalakokeilu jatkuu. Tänään söin puolikkaan viilin myslillä, kun rupesi siinä kohtaa tökkimään.
Nälkä ei ollut kyllä yhtään ennen ruokataukoa :keijo:
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ma 10 Tammi 2011 22:41

Mulla on aamupalavaikeuksia, jos on stressaantunut. Tekee hyvin huonosti mieli syödä ja jotenkin suu osoittaa hylkimisreaktiota vähän kaikelle. Että jos stressittömänä aamuna menee helposti pari kupillista kahvia ja 2-3 leipäpalaa siinä aamuohjelmia katsellessa, niin stressattuna joutuu väkisin sisäistämään kupin kahvia ja yhden leipäpalasen.

Myös pillereiden nieleminen ja hampaanpesu ovat stressissä herkempiä toimituksia. Kai sitä on suu niin kuiva tai jotain.
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Su 16 Tammi 2011 00:37

Miehekkeen (ehkä mä opin tätä sanaa käyttämään. :) )synttärin kunniaksi tein tänään erikoishyvää ruokaa.

Ruokana oli kirjolohta ja kukkakaaligratiinia sekä keitettyjä perunoita ja tsatsikia. LIsäksi oli saaristolaisleipää. :kuola: Ateria oli erinomainen.

Gratiinin ohje löytyi täältä. Onnistui todella hyvin. Mua jäi kuitenkin mietityttämään, mitä tarkoittaa "keitä lohkot suolalla maustetussa vedessä napakan kypsiksi."? Kauankohan siihen olisi mennyt aikaa? Nyt niistä tuli ilmeisesti liian kypsiä, mikä ei tosin makuelämystä haitannut. Paistoaika oli pikkuisen vajaa 15 min.

Tsatsikiin taas tuli purkki kermaviiliä, raastettu kurkku (mehu valutettu pois), 5 valkosipulin kynttä (aika valkosipulinen siis), 1rkl sitruunamehua ja 1/2 tl mustapippuria. Tykkäsin. :peukku: Tosin huomenna, kun se on lisää jääkaapissa maustunut, se saattaa olla liian valkosipulista makuuni.

muoks. Ja ruokajuomana oli hyvää viiniä. :gay:
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ma 24 Tammi 2011 22:47

Tein karjalan piirakoita! Ensimmäistä kertaa elämässäni. :tipahdus: Hyviä ovat. Tosin pikkuisen enemmän olisi saanut puurossa olla suolaa. Toisin sanoen: olisin voinut laittaa suolaa ohjeen mukaisen määrän. :p Tällä ohjeella tein ne. Tosin lisäsin taikinaan pikkuisen öljyä. Piirakoita tuli 17 kpl. :D Tää on niin tätä. Ensimmäistä kertaa teen jotain ja heti oon muokkaamassa ohjetta. :keijo:
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Kibaya » To 17 Helmi 2011 21:47

Tein elämäni parasta risottoa :kuola:

Ainoa mikä puuttui ns. aidosta risotosta oli valkoviini.
Sain vinkin, että kirsikkatomaattia ja basilikaa ja avot.
Laitoin mukaan vielä kaapissa pyörineen pienen sipulin ja viimeisen valkosipulin kynnen.
Hauduttelin kaikessa rauhassa. Nesteen imeydyttyä heitin kehiin vielä voita ja parmesaania ja vei kyllä kielen mennessään.

Jestas, että ruoka voi olla taivaallisen hyvää!
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja L-S » Pe 18 Helmi 2011 13:17

Kuulostaapa hyvältä, pitäisi joskus kokeilla. :tilt:

En ole kauhean usein tehnyt risottoa, kun jotenkin tulee vaan mielikuva kouluruokarisotosta, jossa on pelkkää tavallista riisiä ja herne-maissi-paprikaa eikä mitään mausteita. :keijo:
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Kibaya » Pe 18 Helmi 2011 13:34

Mulla on ollut risoton suhteen vähän sama. Mutta nyt tuli niin hyvää, että pakko tehdä uudestaan :virne:
Ja laitoin jopa aika vähän voita, mutta mausteita kunnolla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja skray » To 24 Helmi 2011 11:51

Innostuin laittamaan lohkoperunoita! :D
Mums namskis.
Ja lisäksi teen ite lihapullia. Omat lihapullat, parhaat lihapullat.
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja Sippura » To 24 Helmi 2011 12:31

Kiban risotto kuulostaa hyvältä! :D
Oiskos sulla tarkempaa reseptiä tai mistä voi käydä kyyläämässä ohjetta tarkemmin..?

Mun täytyy nyt tunnustaa tässä kaikelle kansalle, etten ole tähän päivään mennessä
opetellut tekemään simppeliä ruskeaa kastiketta, esim. jauhelihalle. Melkoisen päte-
vä emäntä kyseessä, siis :friikkipeukku:

Nyt sain kuitenkin siskolta niin idioottivarman kastikeohjeen, että sitä on pakko kokeilla
mitä pikimmin! Siihen kylkeen perunoita ja kypsennettyjä porkkanoita (kuorineen) niin
avot olen ehtoisa emäntä perheen miehien (ja itseni, tietty) silmissä.
And they can't build a satellite to tell you how loved you are
Sippura
Epäkelpo jäsen

ViestiKirjoittaja Triple H » To 24 Helmi 2011 13:35

Vastuu painaa.

Käpykangas do you miss me?

Jumalan edessä olemme kaikki savolaisia -Piispa Wille Riekkinen
Triple H

ViestiKirjoittaja Lyyra » To 24 Helmi 2011 13:59

Siks kannattaakin suosia luomua. :tilt:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Kibaya » To 24 Helmi 2011 19:50

Sippura kirjoitti:Kiban risotto kuulostaa hyvältä! :D
Oiskos sulla tarkempaa reseptiä tai mistä voi käydä kyyläämässä ohjetta tarkemmin..?

Mä tein ihan perusrisotto-ohjeen pohjalta.
Eli katoin purkin kyljestä keitinsuhteen (teen aina niin, ihan sama mitä missäkin sanotaan :epäilevä: )

Kokonaisuudessaan sisältö on seuraavanlainen
1 sopiva sipuli
2 valkosipulinkynttä
risottoriisiä yhden ihmisen verran
kasvislientä paketin ohjeen mukaan
Kirsikkatomaatteja - halkaistuina (olen laittanut yhdelle n. puoli rasiallista)
Tuoretta basilikaa silppuna
Voita
Parmesaania

Ja tuossa järjestyksessä ne aineksetkin sinne päätyivät.
Ensin kuulotin sipulit, jonka jälkeen kuulotin risottoriisin läpikuultavaksi ja kippasin kasvisliemen perään. Kasvisliemi on simppelein noista, kun käytän luomukuutioita. Kuutio erillisen kipon pohjalle ja kiehuvaa vettä päälle :keijo: Ja sitten vain sipuleihin.
Keittelen sillai hiljaisella, rauhassa. Kun nesteestä on n. puolet imeytynyt riiseihin kippaan sekaan halkaistut kirsikkatomaatit. Sekoittelen joukkoon ja jätän möhisemään. Basilikan lisään niin, että nesteet ovat melkein imeytyneet. Muutoin niistä tulee sellaista mössöä :epäilevä: Enkä tykkää siitä!

Kun risotto on imenyt nesteet itseensä, heitän sekaan vähän voita (en kyllä aina) ja lopuksi vielä sekoitan joukkoon parmesaania maun mukaan.

Periaatteessa sinne voi pistää mitä vaan! Mutta esim. nesteen kanssa kannattaa olla tarkka. Tomaateista irtoaa hieman nestettä, mikä imeytyy kivasti sekaan. Kun paketin ohje on nyt sanonut, että 1.2dl riisiä ja 3dl vettä, niin tomaattien tuoma neste ei ole vielä haitannut.

Ja hyvää on!

Tuosta Triplan laitamasta linkistä on pakko kommentoida...

"Myös hän on sitä mieltä, että jos haluaa syödä erilaista ruokaa, kannattaa ostaa toisenlaisia tuotteita eli niitä joita itse arvostaa."

Joissain marketeissä ja/tai pikkukaupoissa on todella vaikea löytää mitään tuon lauseen mukaan. E-koodi siellä, toinen täällä. Jos ei ole glutamaattia, niin sitten jotain aspartaamia, soijalesitiiniä tai jotain muita niitä osasia mitä en suostu käyttämään. :epäilevä:
Elintarviketeollisuus on :ei:
Pakko valita pahoista usein se vähiten paha. Risotonkin kohdalla olen käynyt taisteluja riisien kanssa. Risottoriisistä saa parhaan koostumuksen, mutta ihan kelpoisen saa myös tummasta riisistä.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Kibaya » La 26 Helmi 2011 20:10

Flooooooodari :keijo:!

Kävin tänään kaupassa siinä jossain pauttiarallaa kolmen korvilla.
Kuitenkin marketti-tason kauppa ja sieltä oli kokonaan kevyt luomumaito loppu :keijo:
Rasvatonta oli vielä saman verran mitä kevytmaidon kohdalla oli aukkoa :D
Vaikka olin vähän ärtynyt ettei ollut maitoa, niin tuuletin silti sen puolesta että sitä menee.
Toki kyseisen marketin kolo on aika pieni, kun joissain muissa marketeissä luomumaito on siirretty siihen alas, sellaiseen kärryyn :epäilevä:

Jouduin hakemaan maitoni muualta :nirppa:
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Nugat » La 26 Helmi 2011 22:02

Vielä kun saisi "punaista" luomumaitoa niin hyvä hyvä. :tilt:

Harmittaa, kun naapurissa ei enää ole lehmiä. Nyt sitä tuoretta käsittelemätöntä maitoa osaisi arvostaa ihan erilailla kuin ennen. Enkä mie jaksa semmoista metsästää. :epäilevä: Valion luomu menköön siis nyt.
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja Lyyra » La 26 Helmi 2011 23:06

Täällon kiva kauppa, josta saa raakamaitoa. Ajattelin ostaa tiistaina sitä, kun uudet tulee. En ole koskaan maistanut. :O:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja annastindeli » Su 27 Helmi 2011 18:25

Tein siis hyvää soijarouhekastiketta pastan seuraksi, tässä ohjeen tapainen.
Innoitusta hain netistä, lähinnä rouheen käsittelyn suhteen, mutta muuntelin
ohjetta sen verran käytössä olevien ainesten suhteen, että lasken jo omaksi ideakseni :keijo:

1,5 dl soijarouhetta
5 dl kasvislientä (tein semmosesta fondimötkäleestä)
sopivasti sipulia (laitoin neljä pientä)
valkosipulia (kolme isoa kynttä)
oliiviöljyä
purkki paseerattua tomaattia
purkki tomaattipyrettä
purkki kidney-papuja
cayenne-pippuria
suolaa
basilikaa
oreganoa
mustapippurirouhetta
sokeria ripaus

Laitoin soijarouheen likoamaan kasvisliemeen, ehkä 20 min se siellä hengaili,
mahdollisesti pitempäänkin, en pitäny kiirettä. Mukana hieman cayenne-pippuria.

Kuullottelin sipulia ja valkosipulia hetken oliiviöljyssä, siihen lisäsin valutetun, hieman
puristellun soijarouheen. Liemen otin talteen. Vähän aikaa pyörittelin rouhe-sipuli-seosta pannulla,
siihen lisäsin tomaattiasiat. Sitten pavut (ne huuhtelin, kun olivat suolaliemessä) ja mausteita, ja vielä
se kasvisliemi missä rouhe oli. Keittelin sitä kokoon ehkä puolisen tuntia.
Seuraksi laitoin pastaa.

Hieman on epämääräinen ohje, en suuremmin mittaile mausteita vaan laitan maun mukaan. :tilt:
annastindeli

ViestiKirjoittaja Nugat » Ma 25 Huhti 2011 09:54

Tein viiliä. :tilt: Nyt on jostain syystä hapanmaitotuotteita tehnyt mieli, vaikka aikoihin en ole niitä muuten syönytkään. Kaupassa alkoi ärysttämään, kun kaikki viilit on jotain kevytjuttuja. Ne on epäilyttäviä. :keijo: Naapurikaupasta löysin sitten kunnon punaista viiliä ja nappasin mukaan punaista maitoakin ja pistin viiliä muhimaan. :tilt: Pakastealtaasta otin vielä ruusunmarjasosetta, jolla sitten maustan viilin. :kuola:
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

EdellinenSeuraava

Paluu Murkina