Tietokoneongelmia

APUA!

ViestiKirjoittaja pampula » To 29 Touko 2008 21:13

Apua, tietokone kosahtaa!

Kaikki alkoi siitä, kun sain eilen live messengeriin oudon viruksen, joka lähetteli tilistäni jotain posteja kaikille meseyhteyksilleni. Pian sen jälkeen F-secure havaitsi trojan horsen, mutta ilmoitti ettei pysty sitä poistamaan. Myöhemmin kone taas ilmoitti, että virus on poistettu.

No, nyt mikään ei oikein toimi. Secure herjaa koko ajan uusista viruksista, jotka se kyllä nyt on tosin pystynyt poistamaan. Tämä on outoa, koska vuoden aikana ei ole tullut YHTÄÄN ilmoitusta havaituista viiruksista - kaikki ovat tulleet eilisen ja tämän päivän aikana! Siis mitä nyt tapahtuu?

Nytten sitten tuohon alapalkkiin tuli windowsin suojavaroitus, joka sanoo, että automaattiset päivitykset eivät ole käytössä, tietokoneesi saattaa olla uhattuna. En ole tehnyt niille asetuksille yhtään mitään! Yritin ottaa niitä päivityksiä käyttöön, mutta ne eivät mene päälle. Yritin ohjeiden mukaisesti tehdä sitä sieltä ohjauspaneelin kauttakin, mutta sekään ei auttanut. Satuin tarkastamaan samalla myös palomuurin tilan, ja se EI ollutkaan päällä! Vaikka en ole tehnyt itse sillekään mitään! Nyt palomuuri on taas päällä, mutta viruksia havaitaan vähän väliä.

Windows 2000 on mulla käytössä.

Mitähän mie nyt oikein sitte tekisin?

EDIT: Ei henmetti, nyt miulle on alkanut tulla ihan näille vakkarinettisivustoilleni mennessäkin jotain hemmetin pop-uppeja ja mainoksia ja sälää, mitä ei oo koskaan ennemmin tullut! Siis mitähän tää nyt oikein on? Joku megavirus?
Muuten hyvä, mutta fasaanit eivät lennä pakoon kylmää.
pampula

Re: APUA!

ViestiKirjoittaja Maija » To 29 Touko 2008 21:24

pampula kirjoitti:Apua, tietokone kosahtaa!

Kaikki alkoi siitä, kun sain eilen live messengeriin oudon viruksen, joka lähetteli tilistäni jotain posteja kaikille meseyhteyksilleni. Pian sen jälkeen F-secure havaitsi trojan horsen, mutta ilmoitti ettei pysty sitä poistamaan. Myöhemmin kone taas ilmoitti, että virus on poistettu.

No, nyt mikään ei oikein toimi. Secure herjaa koko ajan uusista viruksista, jotka se kyllä nyt on tosin pystynyt poistamaan. Tämä on outoa, koska vuoden aikana ei ole tullut YHTÄÄN ilmoitusta havaituista viiruksista - kaikki ovat tulleet eilisen ja tämän päivän aikana! Siis mitä nyt tapahtuu?

Tämä on muutoin kuin suoraan omasta elämästäni, mutta viruksia ei pystytä poistamaan. Paitsi yksi on poistettu.
Nettikään ei enää toimi, joten omalla koneellani en voi tehdä oikein mitään.

Walker, tarkistukset on tehty, mutta niissä ei löydy mitään. Ei, vaikka olen useampaan otteeseenkin tarkistanut. Välillä vain F-secure herjaa itsestään viruksista.

Mato siellä ilmoituksen mukaan on nakertelemassa. Pois sieltä, hus! :rulla:

Heti huomenna kiikutan rakkaani asiantuntijoiden hoidettavaksi.
Maija

Re: Tietokoneongelmia

ViestiKirjoittaja pampula » To 29 Touko 2008 21:28

Voiko tästä päätellä sen, että live messenger kannattaa heivata helpettiin?

:rulla:
pampula

ViestiKirjoittaja Galileo » To 29 Touko 2008 21:45

Kannattaa nyt ainakin napata se saastunut kone pois verkosta, tai verkkopiuha koneesta.

Troijalainen avaa tiettävästi hyökkääjälle pääsyn Windows-koneen etähallintaan ja antaa mahdollisuuden käyttää konetta tietojen keräämiseen. Keräämänsä tiedot troijalainen yrittää lähettää palvelimelle http.ømg.com porttiin 81.
http://www.tietokone.fi/uutta/uutinen.asp?news_id=34047&tyyppi=1

Tuolla ohjeita ja löpö-löpöä: http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/667951

F-Securen Online scanner: http://support.f-secure.fi/fin/home/ols.shtml
Rock out, rock out, with your cock out.
Impress your lady friends,
Rock out, rock out, rock out,
'Til your life is at an end.
Galileo

ViestiKirjoittaja Maija » To 29 Touko 2008 22:59

Galileo kirjoitti:Kannattaa nyt ainakin napata se saastunut kone pois verkosta, tai verkkopiuha koneesta.

Tämän tajusin itsekin jo tehdä, mikä on jo sinänsä pieni ihme.

Viduddaa vaan, että vaikka näitä mesen kautta tulevia linkkejä en olekaan painellut, näin silti pääsee käymään.

Tänään juuri kaverilta tuli viesti (vaikka hän siis oli offline-tilassa), että "Ootko täs? :D + jokin nettiosoite, jossa oli meikäläisen meseosoite". Suljin ikkunan, mutta tämän jälkeen siis ongelmat alkoivat.

Toivon mukaan kukaan omista kavereistani ei tuohon halpaan mene, jos/kun omasta osoitteestani alkaa samanmoisia viestejä lähteä liikkeelle.

Edelleen: :rulla:

muoksista:
Paitsi että soitin äsken isosiskolle. Hän oli ennen kotoa lähtöään ollut mun koneella. Messengerissä tietenkin. Ja se taulapää on mennyt klikkaamaan ko. linkkiä.
Siskot on kivoja. Varsinkin kovin sinisilmäiset sellaiset. :friikkipeukku:
Maija

ViestiKirjoittaja Galileo » Pe 30 Touko 2008 09:56

Onko Afterdawnin jutut auttaneet? Tuollaiset ohjeet tuli myös vastaan: MSN Messenger Virus Removal
Galileo

ViestiKirjoittaja Janet » Pe 30 Touko 2008 14:30

Kohta-mulla-menee-hermo.

Eilisillan taistelin erilaiset virusohjelmien kanssa. Ton F-securen olen ajanut kaksi kertaa ja siinä vaiheessa, kun se alkaisi korjaamaan niitä viruksia sun muita, tapahtuu jotain mystistä ja tulee errori pagelle. Rekisterinkin olen tässä taas puhdistanut ja Hijackin ajoin taas. Tällä kertaa sieltä ei löytynyt mitään mesejuttuja, joita siellä viimeksi oli. Silloin en uskaltanut niitä poistaa ja nyt ne on ilmeisesti sieltä itsestään hävinneet.

Ja nyt. Tämä sivu toimii, aloitussivu toimii, ylen sivut toimivat. Mutta koitapa mennä facebookiin, afterdawnin keskusteluun saatikka sähköpostiin, niin eipä onnistu, ei! Ei onnistu firefoxilla eikä IE:lla. Lataa, lataa, lataa vain, ei edes ilmoita, että ei nyt pääse jostain syystä.

Tällä hetkellä parhaimmalta idealta tuntuu koneen täys puhdistaminen, eli winukan uudelleen asentaminen. Mutta miten ihmeessä mä sen teen, koska mitään levyä siihen mulla ei ole? Mulla on siis kannettava, Acer Aspire 3053, jonka olen uutena ostanut ja jossa ilmeisesti windows on sisäänrakennettuna tai jotain. En tiedä.

Mitä mä teen? Mua siis oikeasti jo alkaa fyysisesti ahdistamaan tämä homma.
Janet

ViestiKirjoittaja Galileo » Pe 30 Touko 2008 15:10

Janet kirjoitti:Tällä hetkellä parhaimmalta idealta tuntuu koneen täys puhdistaminen, eli winukan uudelleen asentaminen. Mutta miten ihmeessä mä sen teen, koska mitään levyä siihen mulla ei ole? Mulla on siis kannettava, Acer Aspire 3053, jonka olen uutena ostanut ja jossa ilmeisesti windows on sisäänrakennettuna tai jotain. En tiedä.

Läppärissä uudelleenasennushärpäkkeet on yleensä omalla osiollaan kovalevyllä ja osio piilotettuna. Uudelleenasennuksen voi toimittaa, kun Windowsia käynnistäessä painaa F8-näppäintä tms. Se lukee ruudussa kun koneen käynnistää.
Galileo

ViestiKirjoittaja Fantsu » Pe 30 Touko 2008 15:20

Janet kirjoitti:Ja nyt. Tämä sivu toimii, aloitussivu toimii, ylen sivut toimivat. Mutta koitapa mennä facebookiin, afterdawnin keskusteluun saatikka sähköpostiin, niin eipä onnistu, ei! Ei onnistu firefoxilla eikä IE:lla. Lataa, lataa, lataa vain, ei edes ilmoita, että ei nyt pääse jostain syystä.

Siis tämä on ollut mullakin tänään, vaikka mitään virusongelmia ei olekaan. Tilapäistä häikkää.
Fantsu

ViestiKirjoittaja Jorssi » Pe 30 Touko 2008 15:25

Fantsu kirjoitti:
Janet kirjoitti:Ja nyt. Tämä sivu toimii, aloitussivu toimii, ylen sivut toimivat. Mutta koitapa mennä facebookiin, afterdawnin keskusteluun saatikka sähköpostiin, niin eipä onnistu, ei! Ei onnistu firefoxilla eikä IE:lla. Lataa, lataa, lataa vain, ei edes ilmoita, että ei nyt pääse jostain syystä.

Siis tämä on ollut mullakin tänään, vaikka mitään virusongelmia ei olekaan. Tilapäistä häikkää.
Tais olla Soneran yhteyksissä vikaa. Mulla oli sama juttu, mutta nyt on pelittänyt jo viimeisen tunnin ajan.
"Hope is a good thing, maybe the best of things, and no good thing ever dies." - Red (The Shawshank Redemption)
Jorssi

ViestiKirjoittaja Janet » Pe 30 Touko 2008 15:54

Jorssi kirjoitti:
Fantsu kirjoitti:

Tais olla Soneran yhteyksissä vikaa. Mulla oli sama juttu, mutta nyt on pelittänyt jo viimeisen tunnin ajan.

Mulla ei oo koko päivänä pelittäny, kaverilla parin kilsan päässä pelittää kyllä. Mielenkiintoista, että osa sivuista toimii.

Ahdistaa edelleen.

Muoks. Saa veikata, toimiiko Soneran sivut. Voin vihjata, että ei toimi.

Muok. vol. 2. "Palvelussamme on väliaikaisia häiriöitä teknisten muutostöiden takia. Pahoittelemme tilannetta." Aha. Jee jee.
Janet

ViestiKirjoittaja pampula » Pe 30 Touko 2008 18:49

Jep jep, kosahtihan se kone.

:sekopää:

En uskalla enää avata sitä ollenkaan, vaan ajattelin kiikuttaa sen yhdelle tutulle katsottavaksi. Minä hölmö kun luulin edellisistä vahingoista viisastuneena, että nyt kun oikein MAKSAN rahhaa tästä virusturvailosta, niin sitten kyllä on TURVASSA. Ja paskan v****t, suoraan sanottuna! Siinä on F-secure helisemässä, kun troijalaista ja muuta sontaa ratsastaa sisään sellasta vauhtia ettei kerkee kissaa sanoa.

Missä viirus ratsastaa, siellä torjunta ei toimikaan... :vihellys:

Kun avaan koneen, alkaa ensinnäkin herjaus että "Automaattiset päivitykset eivät ole päällä". Niitä ei myöskään saa enää päälle, olen kokeillut sata kertaa. Sitten alkaa tulla herjausta "virus havaittu" ja "haitallista koodia havaittu" , "nimi muutettu". Viiruksien niminä vilahtelee mm. Trojan downloaderia ja Trojan W32:ta ja niin edelleen.

Oikeesti mie oon nyt tehnyt sen mitä osaan, katotaan mitä kaveri osaa. Tilanne on se, että minnekään korjaajalle ei oo konetta rahaa viedä. Muuten kiikuttaisin sen sinne hetimiten. Ottaa vain niin älyttömästi päähän, kun on yrittänyt oikeasti toimia niin, että tietokone olisi hyvässä suojassa. Ja siltikin sattuu näin. Pitäisi tietää itse tietokoneista ihan älyttömästi, jotta tällaiset tilanteet osaisi välttää.

:(
pampula

ViestiKirjoittaja Maija » Pe 30 Touko 2008 19:04

Otin ja kannoin koneen ammattitaitoisiin käsiin. Pitäisi maanantaina saada takaisin.

Minä en rupea itse säätämään mitään, menee vielä asiat huonompaan suuntaan. Kalliiksihan tämä käy, mutta parempi näin.

Ja sainpahan mukavan juttutuokion aikaan korjaajan kanssa. Hauska heppu.
Maija

ViestiKirjoittaja pampula » Pe 30 Touko 2008 19:38

Luin tuota Galin antamaa ohjelinkkiä, ja koska siellä keskustelussa näytti olevan ihan asiaa, yritin vielä kerran. Mutta en onnistunut poistamaan viirusta omin käsin. Viiruksen nimi koneellani on trojan-downloader.win.agent.rfk., ja se on juurikin ilmeiseti tuo mesen kautta tullut honmeli. Sille tyypillinen juttu on juurkin tuo, että se estää Windows updaten toimimisen. Eli sen takia en ole saanut sitä päälle.

Live messenger lähti koneeltani veks, enkä usko sitä ihan heti uudestaan ottavani :viha: Luultavasti pitää ajaa koko windows konneelle uuvestaan. Eli kova työrupeama edessä. Toivottavasti saan kaverilta apua...

Maijalle lohdukkeeksi, että emme siis ole tämän ongelman kanssa yksin :paijaus:
pampula

ViestiKirjoittaja Janet » La 31 Touko 2008 11:31

Ei hävinnyt nettisivujen latausongelma, joten menetin hermoni. Ja formatoin kovalevyni. Nyt toimii. Rauha maassa ja ihmisillä hyvä tahto. Peace, man. :sydän:
Janet

ViestiKirjoittaja Shay » La 31 Touko 2008 18:15

Mullekin iski joku aika sitte joku troijalainen, jota ei voitu poistaa, mutta tiedosto nimettiin uudelleen. :riips:
Sen jälkeen en ole viruksista enempää kuullu, mutta pitäisköhän skannata koko kone taas vaihteeksi.

Lähetämäsi lomake oli epäkelpo. Yritä lähettää lomake uudelleen.

:epäilevä: Onko tämäkin kone epäkelpo...
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Shay
Hukkasusi

ViestiKirjoittaja pampula » Su 01 Kesä 2008 17:57

F-secure ei kyllä mahtanut tuolle mun koneeseen hyökänneelle troijalaisarmeijalle mitään. Secure piti poistaa koneelta ja ladata uusi ohjelma, joka löysi heti alkajaisiksi koneeltani yli 120 mahdollista haittajuttua, joissa suuressa osassa oli haitallisuus erittäin suuri. Toivottavasti siitä koneesta vielä "kalu" tulee... :tilt: Itse epäilen kyllä syvästi. Voi olla, että vielä ehkä ainakin joutuu winukan panemaan koneelle uusiksi.
pampula

ViestiKirjoittaja Maija » Ma 02 Kesä 2008 16:41

Rakkaani, et tiedä, kuinka olen sinua kaivannut. Niin monta yötä, liian monta aamua. Ja nyt olet siinä.
Voin taas koskea hipiääsi, voin ihailla sinun kauneuttasi - virtaviivaisia muotojasi, jotka ovat ajan patinaa kestäneet. Muistat myös kaiken, mitä sinun tietoosi olen antanut. Kultaseni. :sydän:

Sain siis koneeni huollosta - kiiltävämpänä kuin koskaan. Ja kaikki on kunnossa! :superhymy:

Toivottavasti myös pampula saa koneensa kuosiin.
Maija

ViestiKirjoittaja L-S » Ke 04 Kesä 2008 01:32

Mun kannettavan koneeni touchpad on mystisesti lakannut toimimasta. Käytän yleensä ulkoista hiirtä, joten en tiedä missä vaiheessa ongelma alkoi, on se saattanut useamman päivänkin olla. Ennen oli tehtäväpalkissa homman toimintaan liittyvä Synaptics-kuvake, nyt sitä ei enää ole. Hiiren asetuksissa on välilehdellä laitteistoasetukset, jossa lukee jotain Synapticsista, mutta Laitteet-kohdassa ei näy mitään tietoja, ikään kuin koko hommaa ei tunnistettaisi olevan olemassakaan. Mielestäni en ole tehnyt mitään poistaakseni sitä. Täh? Mihin se meni? Miten saan sen takaisin? Tässä välissä yritin jo fiksuna tyttönä miettiä josko kyseessä olisi joku ajuriongelma ja asensin koneen valmistajan sivuilta ajurinkin uudestaan (ja sitä tehdessä sähläsin ties mitä), mutta asia ei muuttunut siitä miksikään. (Toivottavasti ei pahentunut...)

Kyllä mä tällä hetkellä ilman touchpadiakin pärjään, mutta olisi silti kiva tietää että se toimisi, jos joskus tarvitsisi. Multa loppui jo ratkaisukyky, joten ilahtuisin kovin neuvoista. Koneessani on siis Windows XP ja tässä on ollut viime aikoina kaikenlaista kremppaa, yritän kovin miettiä olisinko koneen hitaina ja reagoimattomina hetkinä tehnyt jotain mikä olisi voinut asian sotkea, mutta en kyllä keksi mitä se olisi voinut olla.

[asiaankuulumaton tilitys]Tietokoneongelmat ovat elämän pienistä ongelmista turhauttavimpia, koska ongelma ilmaantuu yleensä täysin arvaamatta ja on taviskäyttäjälle tolkuton, ainoa minkä tietää on että ratkaisun etsimiseen menee vähintään viisi tuntia vaikka ongelma olisi yksinkertainenkin (niin, usein itse ongelmakin on lähtöisin penkin ja koneen välistä, mutta ei vaan voi tietää). Ohjekirjojahan ei yleensä ole olemassakaan, ja jos on, niissä lukee korkeintaan jotain että tällainen ominaisuus on, se toimii kun painat nappia X. (Kaikkein turhin on Windowsin vianmääritys - "Ei, ongelma esiintyy edelleen" - joo, kiitti moi.). Ratkaisun voi kenties löytää yritys ja erehdys -menetelmällä, mutta sitäkin tehdessä saa pelätä tuleeko jossain vaiheessa ilmoitus, että "käyttöjärjestelmää ei voitu käynnistää, ole hyvä ja asenna se uudelleen"[/tilitys]
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Fantsu » Ke 04 Kesä 2008 02:26

Meilläkin oli kerran touchpad lakannut toimimasta, mutta syyksi selvisi, että olimme itse painaneet funktionäppäintä, joka otti sen pois toiminnasta... :epäilevä: Acerissa Fn+F7. Ehkä sun pulma ei ole näin yksinkertainen, mutta tämä on mun viis senttiä.
Fantsu

ViestiKirjoittaja L-S » Ke 04 Kesä 2008 13:31

Valitettavasti ongelma ei taida olla näin yksinkertainen, mainittu näppäinyhdistelmä ei aiheuta mitään havaittavaa. Konekin on tosin Fujitsu Siemens Amilo, minkä olisi myös voinut mainita jo edellisessä viestissä. En ainakaan keksi mikä olisi vastaava näppäinyhdistelmä tässä, ja luulisi että jos se olisi vain noin kytketty pois päältä, sen saisi asetuksista takaisin, mutta kun koko systeemiä ei siellä näy. Eikö siis ole mitään keinoa, jolla koneen/järjestelmän saisi jotenkin uudelleen tunnistamaan osoitinlaitteen tai lisäämään sen? Ilmeisesti ei, kun olen sitä yrittänyt etsiä. Huoh. En vaan keksi missä meni pieleen. Mitä tässä sitten pitäisi tehdä? Järjestelmän palautus? Sekin tosin hirvittää.
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja LazyBastard » Ke 04 Kesä 2008 13:47

Ei ajurin uudelleenasennus auttaisi? Tuolta voi kai etsiä omaan vehkeeseen ja järjestelmään sopivan.
Et in Arcadia ego.
LazyBastard

ViestiKirjoittaja Fantsu » Ke 04 Kesä 2008 13:53

Tossa ylempänä L-S sanoi, että ajuri on jo asennettu uudestaan.

Voisko tässä olla samanlainen pulma kuin sulla? Ja tässä?

Edellisten nojalla BIOSin palauttaminen aiempaan versioon voisi siis auttaa, jos pulmat ovat samanlaiset. Miten se tehdään...? *juoksee karkuun*
Viimeksi muokannut Fantsu päivämäärä Ke 04 Kesä 2008 14:01, muokattu yhteensä 1 kerran
Fantsu

ViestiKirjoittaja LazyBastard » Ke 04 Kesä 2008 14:00

Fantsu kirjoitti:Tossa ylempänä L-S sanoi, että ajuri on jo asennettu uudestaan.

Kappas vaan, pitäisi varmaan lukeakin näitä viestejä. :pönde:

Mitä netistä vähän katsoi, niin joillakin Touchpadin ikoni on kadonnut, kun koneeseen on asennettu uusi hiiri.

Dellin koneessa jollakin oli samanlainen ongelma ja se ratkesi näin:
Dell has a setting in the bios for touchpad-ps2 mouse that can be changed to ps2 mouse only or serial mouse. For the Logictech
wireless mouse, plugged into the usb port, serial mouse was the setting. It disabled the touchpad using only the mouse as a pointing device. This works perfectly as the bios can always enable the touchpad if needed.

Eli löytyisikö Touchpadille asetuksia konee BIOSista?
Et in Arcadia ego.
LazyBastard

ViestiKirjoittaja L-S » Ke 04 Kesä 2008 14:36

Oi voi. Kenties sieltä BIOSista joo. Paha vain, ettei mulla ole aavistustakaan, miten BIOSiin pääsee ja mitä siellä pitäisi tehdä. En tiedä uskallanko koskea mihinkään, todennäköisin lopputulos on ettei sen jälkeen toimi enää hiiri eikä touchpad tai koko kone. :pönde: Kai sitten pitää loputtomiin googlailla ohjeita josko löytyisi jotain jonka turvin sinne BIOSiin uskaltaisi muutoksia tehdä tai sitten vain kestää.
L-S
Tohtoripissis

EdellinenSeuraava

Paluu Multimedia