Eduskuntavaalit 2011

Re: Eduskuntavaalit 2011

ViestiKirjoittaja L-S » Ma 18 Huhti 2011 10:28

Samaa mieltä Lazyn kanssa tuosta persujen seuraavien vaalien menestyksestä. Puhumattakaan tuosta, että toivottavasti eivät pääse toteuttamaan ohjelmaansa kovin suurilta osin. Jospa nyt edes nämä maltillisemmat vanhat puolueet pitäisivät persut kurissa, että ei ihan mitä tahansa ihmeellisyyksiä aleta ajaa.

Persut ovat arvaamattomia. Mukana on paljon kokemattomia poliitikkoja ja kaikenlaisia äärimielipiteitä, joita Soini ei ole missään vaiheessa suostunut kunnolla edes kommentoimaan. Ties kuinka monta kertaa vaalien alla Soinilta tivattiin tuon ja tämän ehdokkaan kannanotoista ja Soini vain väisteli ne kysymykset. Toivottavasti saa nyt pidettyä ryhmänsä edes jotenkin kurissa.

Joka tapauksessa mua hävettää Suomen puolesta. Surettaa, että millaisessa arvomaailmassa sitä nyt sitten eletäänkään. Kokoomuksen voitto ei tässä kohden auta asiaa, hehän tukevat eriarvoistumista.

Kyllä mä jotenkin ymmärrän, että ihmiset ovat viime vuosien jälkeen pettyneitä, onhan tässä ollut tätä vaalirahakohua ja kaikenlaista. Mutta miksi sitä vaihtoehtoa piti sitten lähteä hakemaan tällaisesta suunnasta. Äärioikeistosta, suorastaan. Sulkeutuneisuutta ja taantumusta. Persut onnistuivat vain luomaan sen protestimielialan. Nyt on tietenkin sitten kova työ todistaa, että vaihtoehto löytyy heiltä oikeastikin, että ei ollut pelkkiä protestipuheita.

Täytyy vain toivoa että kaikki kääntyy parhain päin. Ja sitä ettei Kike Elomaasta tule kulttuuriministeriä.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Triple H » Ma 18 Huhti 2011 10:29

Kyllä minuakin pikkusen hirvittää Kok ykköstila, mutta PS nousu oli niin huikea että pelot pois.
Vastuu painaa.

Käpykangas do you miss me?

Jumalan edessä olemme kaikki savolaisia -Piispa Wille Riekkinen
Triple H

ViestiKirjoittaja Yabba » Ma 18 Huhti 2011 11:57

Minä en vieläkään oikein osaa pukea omia mietteitäni sanoiksi, mutta eniten minua ilettää tässä tilanteessa se, että nyt suurinosa eduskunnasta on kaikkea muuta kuin tietoyhteiskunnan puolestapuhujia. Saamari, eihän nuo osaa edes twiitata tai facebookata ja minä tiedän jopa mummoja jotka osaavat sitä tehdä prkl.

Mahtavaa tietysti on se, että Arkadianmäelle saatiin jumalattomasti uusia kasvoja, mutta toisin kuin jo pitkään on toivottu, nuoria siinä on edelleen liian vähän. Pääsääntöisesti uusi joukko on täynä punaniskoja ja Kekkosen aikaa kaiholla muistelevia suuren ikäluokan edustajia, puhumattakaan siitä, että suurinosa on yhden ajatuksen ihmisiä, maailma muka muuttuisi paremmaksi jos EU:ta ei olisi ollut, tai jos Maahanmuuttajista päästäisiin eroon, tai jos rahaa ei tarvisi syöttää ulkomaille. Minusta tämä on väärin, sillä ajatusmaailman pitäisi olla juuri toisin päin, miten me voisimme hyödyntää noita, ei päästä niistä eroon.

Se mitä meillä nyt on, on minusta vanhoillista, ei uudistusmielistä. Porukassa kuitenkin on paljon nettisensuurin kannattajia, homovastaisuutta ja ydinvoiman puolestapuhujia, puhumattakaan EU "kriittistä" isolaatiopolitiikaa. Pahin vaihtoehto olisi tietysti se, että KD nousee PS:n rinnalla hallituspuolueeksi, jolloin joukkoon saadaan myös Päivi Räsänen ja kreationistit. Tämä ei yksinkertaisesti ole hyväksi suomelle ja siitä kärsimme seuraavat 4 vuotta (ja toivottavasti ei päivääkään pidempään).

Tosin PS on ehdottomasti saatava hallitukseen, koska siinä ne saavat vähemmän pahaa aikaiseksi kuin oppositiossa. Sillä hallitusvastuun tuomat velvoitteet (varsinkin kun onneksi ei ole (eikä toivottavasti tule koskaan olemaan) pääministeripuolue) karsivat seuraavan 4 vuoden aikana valtaosan utopistisista äänestäjistä, joten tulossa olisi seuraavaksi se suuri vaalitappio, kun taas jos Soini pääsee edelleen meuhkaamaan oppositiossa omaa populistista utopiaansa ja evankeliumia, kannatus vain kasvaa :(
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"
Yabba

ViestiKirjoittaja skray » Ma 18 Huhti 2011 12:49

Mua ei niinkään kauhistuta tällä hetkellä, vaan enemmänkin odottavalla mielellä olen. Kansa on nyt puhunut ja muutosta on tulossa. En tiedä millaista muutosta, kuinka paljon huonompaan/parempaan suuntaan mennään, mutta pakkaa on nyt kuitenkin sekoitettu niin, että jotain tapahtuu ja niin pitääkin. Eduskunta istuu kuitenkin vain 4 vuotta ja siinä ajassa perussuomalaisten on näytettävä kykynsä joka saralla ja antaa vastinetta kansan tahdolle. Jos ei vastinetta tule tai jos tulee vaan paheksuntaa, en usko että perussuomalaiset pärjäisivät yhtä hyvin enää seuraavissa vaaleissa. Neljä vuotta on kuitenkin aika lyhyt aika. Soinia en olisi halunnut todellakaan pääministeriksi ja onneksi niin ei tapahdukaan, tosin en tiedä onko Katainenkaan paljon sen parempi. :sori:

Hyvä todellakin, että saadaan nyt sinne kansanedustajiin paljon uusia kasvoja. Joutaakin jo pois ne, jotka siellä ovat iät ja ajat istuneet. Ja muutkin puolueet kuin persut onneksi saivat uusia kasvoja läpi. Uudet ihmiset tuovat uudet tuulet. Tosin uusilla ihmisillä on kaikki asiat opittavanaan, joten voi olla että puolet tästä neljästä vuodesta menee siihen, että uudet ihmiset opettelevat maan tavoille, eivätkä kerkeä saada niin paljon tuhoa aikaiseksi. Ehkä.
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ma 18 Huhti 2011 18:42

Yabban ja Lazyn kanssa samoilla linjoilla.

Mutta kuten todettua täälläkin, että muutostahan kansa on vaatinut jo edellisistä vaaleista lähtien. Silloin ei vielä oikein kenelläkään puolueella ollut tarjota mitään. Nytpä oli. Tietysti siihen tartutaan!
Siltikin hirvittää, kun niitä muitakin vaihtoehtoja olisi oikeasti ollut.

Seurasin itse iltasanomien sivulla Stan Saanilan ja Rosa Meriläisen vaalitsättiä ja vihreiden Sinnemäkeä. Molemmat toivat esiin sen, että vihreät ovat usein saaneet suurimman osan äänistään vasta kun isoimmat alueet on laskettu loppuun asti.
Siis kaupunkilaisilta - isoilta metropoleilta ropisee vihreille ääniä. Nojoo, tiedostan kyllä että vihreät on kaupunki-vihreiden puolua (tai ainakin on mun silmissä profiloitunut paljon sellaiseksi) mutta siinä oli jotain falskia ja olinkin siinä hetkessä tyytyväinen että en äänestänyt heitä (vaikka pitkään houkuttikin).

Tänään todettiin myös, että paljonko prosentuaalisesti tässä maassa on sitä porukkaa, jolla ei ole mahdollisuutta äänestää. Eli sairaat, liikuntavammaiset ja muut tahot, joille äänestäminen ei ole realistista syystä tai toisesta. Sairaaloissa kiertää äänestyslautakunta kyllä, mutta entä ne koteihinsa "jumiin" jääneet ihmiset joilla ei ole mahdollisesti apua tms. että äänestäminen onnistuisi. Heidätkin leimataan hiljaisten puolueeseen - halusivat he sitä tai eivät.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ma 18 Huhti 2011 18:47

Työpaikalla ei tainnut olla ketään vaalituloksesta ilahtunutta. Hämmästelyä, tyrmistystä ja sen sellaista oli lähinnä ilmassa. Joku välitti vähät koko vaaleista.

--

Pitäisiköhän nyt ottaa soininkieli uudeksi kouluaineeksi :raps:

Tuli tosi iso jytky! Mentiin äidin kanssa kaupungille! Siellä oli lippuja salossa. Vain muutama puolisalossa. Äidillä oli tilipäivä! Minulle ostettiin uudet kengät. Ne on tosi siistit!
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ma 18 Huhti 2011 19:48

Kibaya kirjoitti:Tänään todettiin myös, että paljonko prosentuaalisesti tässä maassa on sitä porukkaa, jolla ei ole mahdollisuutta äänestää. Eli sairaat, liikuntavammaiset ja muut tahot, joille äänestäminen ei ole realistista syystä tai toisesta. Sairaaloissa kiertää äänestyslautakunta kyllä, mutta entä ne koteihinsa "jumiin" jääneet ihmiset joilla ei ole mahdollisesti apua tms. että äänestäminen onnistuisi. Heidätkin leimataan hiljaisten puolueeseen - halusivat he sitä tai eivät.

Luulen, että hiljaisia on paljon ulkomailla. Ehkä eniten ulkomailla. Kotiäänestäminenkin on mahdollista, mutta ainahan näitä tilanteita voi olla, ettei jostain syystä kotiäänestystäkään pysty itselleen järjestämään. Ja sit on myös näitä "höhö onneks en äänestäny ku ei pal kiindee höhö" -tyyppejä. Mutta kyllä mun mielestä kuitenkin pitää olla myös oikeus jättää äänestämättä. Pakkoäänestäminenkään kun ei ihan toimi..
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Walker » Ma 18 Huhti 2011 21:48

"Without music, life would be a mistake" - Nietzsche
Walker

ViestiKirjoittaja skray » Ma 18 Huhti 2011 21:58

Varmaan aika moni äänestämättä jättänyt on sellainen nuori, joka on saanut äänioikeuden vasta viime vaalien jälkeen. Itsekin jätin ekoissa eduskuntavaaleissa äänestämättä vaikka olisi ollut mahdollisuus. Ei vain jaksanut 20-vuotiasta kiinnostaa tarpeeksi. Jotenkin sitä herää tähän vaikuttamisen haluun vasta näin aikusemmassa iässä, kun alkaa maan asiat kiinnostaa oikeasti enemmän.
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja Kuolo » Ma 18 Huhti 2011 23:52

theia kirjoitti:Eilinen ilta joo meni lähinnä päätä pudistellessa ja toistellessa "mua pelottaaaaa".

Oon aika järkyttynyt. Tai siis tosi. Esimerkkinä se yks Persujen tyyppi Hämeestä, joka on sitä mieltä että aselaki vois olla väljempi. Siis mitä helvettiä?

Mikäs vika aselaissa nyt sit on? Tai sen väljentämisessä?
Kuolo
Site Admin

ViestiKirjoittaja theia » Ti 19 Huhti 2011 09:51

Kuolo kirjoitti:Mikäs vika aselaissa nyt sit on? Tai sen väljentämisessä?
Kauhajoki ja Jokela :sori:
diamonds in the trees pentagrams in the night sky
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja Annis » Ti 19 Huhti 2011 11:16

theia kirjoitti:

Ei mulla mitään aselain tiukentamista vastaan ole (enkä mä tajua, et mitä tavallinen ihminen tekee käsiaseella kotona edes),
mutta mä en usko, että sitä tiukentamalla tuollaisia tapahtumia pystyy estämään.
Ehkä vaikeuttamaan, mutta jos oikeasti haluaa tehdä noin, niin kyllä sen aseen saa.
Eiköhän se ole joku muu asia, mitä parantamalla tälläisiä asioita pitäisi lähteä ehkäisemään.
Annis

ViestiKirjoittaja Maija » Ti 19 Huhti 2011 16:02

theia kirjoitti:

Eivät ne aseet yksin tapa. Joku niitä on aina käyttämässä. Kärjistetään: iso osa henkirikoksista ja pahoinpitelyistä tehdään teräaseella. Ei silti keittiöveitsien kieltäminen ongelmaa poista.

Mielestäni eilinen Keskisuomalainen tiivisti melko hyvin, millainen joukko Suomea on alkavalla vaalikaudella edustamassa. Lehdessä kerrottiin valitun perussuomalaisten ehdokkaan Teuvo Hakkaraisen tunnelmia vaali-iltana:

"Vaali-illan kylmähermoisin ehdokas oli varmasti perussuomalaisten Teuvo Hakkarainen. Kun läpimeno alkoi illalla häämöttää, oli viitasaarelainen sahuri omien sanojensa mukaan valmistautumassa yöpuulle.
- Olin oikeastaan jo sängyssä, mutta sitten alkoivat kaverit soitella, että läpi saatan mennä, hän jutteli.
Vaikka vaalitulos oli vielä Hakkaraisen osalta avoin, ei mies omien sanojensa mukaan jäänyt laskentaa jännittämään, vaan kertoi painuvansa takaisin pehkuihin.
- Töihin lähtö on aamulla kello neljä. Ja sitä paitsi, ei minulla ole televisiota eikä radiota eikä internetiäkään, joten mistäs minä sitä laskentaa edes seuraisin, mies väitti."

Herää vain kysymys, mistä sitä maailman menoa sitten on seurattu...

Jos perussuomalaisten voitto on protestin seurausta, suomalainen protesti on kyllä armottoman typerä. Sen sijaan, että itse lähtisi ajamaan itselle tärkeitä asioita, suomalainen marssii kaikessa hiljaisuudessa koppiin äänestämään puoluetta, jonka suosio perustuu vanhojen puolueiden mörhöilyyn, ei sen omiin ansioihin. Jos taas persujen suosio heijastaa vallitsevaa arvomaailmaa, tulevaisuus näyttää melko pelottavalta ja erityisen ankealta vähemmistöryhmien kannalta. Tällä hetkellä toivon vain, että persujen jakaantuminen eri aatteiden leireihin alkaa syödä pohjaa koko puolueelta.
Maija

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » Ti 19 Huhti 2011 16:15

Kaveri esitti FB:ssä tällaisen vision: "Persut hajoavat reilun vuoden päästä halla-aholaisiin ja soinilaisiin. Kokoomus ja demarit ottavat soinilaiset mukaansa kokoamaan uutta hallitusta. Yhteen salkkuun totutusti tarranneet ruåttalaiset tuumaavat, että ihan sama, kunhan itse pidetään kiintiöpaikkamme hallituksessa. Halla-aholaiset muodostavat keskustan, vasureiden, vihreiden ja kristillisten kanssa historian riitaisimman opposition."

Olen melko lailla samoilla linjoilla; persut ovat loppujen lopuksi niin tilkkutäkkisakki että vaaditaan aikamoisia ohjaksia, jos halutaan että porukka äänestää asioista niin kuin Soini tykkää.
Siellä on niitä jotka haluavat rautaa rajalle, niitä jotka haluavat raudan rajoilta ja niitä jotka haluavat rajat rautoihin. Sekavaa? Niin tulee olemaan noidenkin politiikka :keijo:

Julistan mielenkiintoiset ajat alkaneeksi.
"Real men are not intimidated by physical threats against their personal selves, and, ironically, neither am I. "
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith

ViestiKirjoittaja Wiggin » Ti 19 Huhti 2011 19:26

Maija kirjoitti:
theia kirjoitti:

Eivät ne aseet yksin tapa. Joku niitä on aina käyttämässä. Kärjistetään: iso osa henkirikoksista ja pahoinpitelyistä tehdään teräaseella. Ei silti keittiöveitsien kieltäminen ongelmaa poista.

Mielestäni eilinen Keskisuomalainen tiivisti melko hyvin, millainen joukko Suomea on alkavalla vaalikaudella edustamassa. Lehdessä kerrottiin valitun perussuomalaisten ehdokkaan Teuvo Hakkaraisen tunnelmia vaali-iltana:

"Vaali-illan kylmähermoisin ehdokas oli varmasti perussuomalaisten Teuvo Hakkarainen. Kun läpimeno alkoi illalla häämöttää, oli viitasaarelainen sahuri omien sanojensa mukaan valmistautumassa yöpuulle.
- Olin oikeastaan jo sängyssä, mutta sitten alkoivat kaverit soitella, että läpi saatan mennä, hän jutteli.
Vaikka vaalitulos oli vielä Hakkaraisen osalta avoin, ei mies omien sanojensa mukaan jäänyt laskentaa jännittämään, vaan kertoi painuvansa takaisin pehkuihin.
- Töihin lähtö on aamulla kello neljä. Ja sitä paitsi, ei minulla ole televisiota eikä radiota eikä internetiäkään, joten mistäs minä sitä laskentaa edes seuraisin, mies väitti."

No mutta hei.. Viitasaari, joka on jo tarjonnut meille Risto Kaskilahden, Hausmyllyn ja Max Perttulan jatkaa selkeästi siis samalla linjalla. :virne:

Ei mulla muuta.. Smitti tiivistikin tuolla toisaalla: "Julistan mielenkiintoiset ajat alkaneeksi."
"Rasittava huumorimies seikkailee typerässä kansankomediassa"
Wiggin

ViestiKirjoittaja Kuolo » Ti 19 Huhti 2011 23:41

theia kirjoitti:

niin...

Pitäskö perään linkittää sitten vielä uutisia puukotuksista, kirveellä hakkaamisesta, myrkyttämisestä ja paloitteluista. Sitten vielä uutisia Olympia kullasta, riistanhoidosta ja muusta vastaavasta?

Tää on vähän sama kun energiapolitiikassa on uutena perusteena "koska Fukushima". Unohtuu äkkiä se "koska ilmastonmuutos", "koska piehiukkaset" ja "koska fysiikan lait"

En tiiä, mutta miuta ainakin ahistaan, ettei asioita eden mietiä pätkän vertaan vaan ollaan :kauhistunut: kun iltapäivälehtien otsikoissa on taas jotain niin maan kauhistuttavaa.
Hiilidioksidikin on jodenkin mielestä paha asia, eikä kuulu luontoon :läps:
Kuolo
Site Admin

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ke 20 Huhti 2011 00:02

No kyllä Fukushiman on mielestäni syytä vaikuttaa keskusteluun ydinvoiman turvallisuudesta. Jos ajatellaan, että noin 60 vuotta on ydinvoimalla tuotettu sähköä ja tämä on nyt toinen vakava ydinvoimalaonnettomuus ja siihen Harrisburg päälle. Että näitä sattuu. Ei usein, mutta sattuu.

Siitä samaa mieltä Kuolon kanssa, että "julkinen keskustelu" on yleensä viikon parin vauhkoilu ja nopea unohdus.

Kuka muistaa Dar-Furia, kun tuli Libya väliin. Eikä enää Libyaakaan, kun Soinin vaalivoitto ja uusia kriisejä Euroopan taloudessa.

--

Aika saippuapaloja olivat Ajankohtaisessa kakkosessa valitut persujen kansanedustajat. Ihan poliitikoilta kuulostivat ja näyttivät. "Näkisin, että tässä pitää nyt rauhassa katsoa torstain kokouksen tulos ja jos se ei riitä, niin pidetään aikalisä ja tärkeintä on sopia yhteisistä pelisäännöistä."
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ke 20 Huhti 2011 00:27

Kuva
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Ke 20 Huhti 2011 09:54

En olisi itse ikinä tässä aika-avaruusjatkumossa äänestänyt Persuja, mutta en oikeasti osaa nähdä heidän jytkyään mitenkään kauheana asiana. Enemmän mua ottaa päästä Kokoomuksen näennäinen "voitto" (=hävisivät vähemmän kuin Keskusta). Olisi tehnyt mieli hypätä tv-ruudusta kuristamaan se akkeli, joka keikui Kataisen kainalossa olevansa "tulevan pääministerin kainalossa _ihan_koko_illan!" :friikki: Ai Käteisestä pääministeri. Missäs se fenno-ugrian refugee center nyt olikaan...?

Joskus on tullut seurattua eduskunnan istuntoja töllöstä, Katainen on tosiaan aivan kaikkea muuta kuin naapurin kiva Jyrki-boi. Ylimielinen paskiainen tulee ekana mieleen, kun miettii kuvaavinta määritelmää. Mielikuvaa ei ole auttanut, kun hän hullun kiilto silmissä hoki vaalituloksen selvittyä, että he nyt on se suurin puolue, eikä mitään mutinoita. Viittasi oletettavasti Urpilaisen kommentteihin siitä, että kansa yrittää kertoa päättäjille jotain tällaisella Persujen äänivyöryllä, ja Persut kuuluu hallitukseen jne.

Mä oikeasti ymmärrän, miksi jotkut halusivat äänestää Persuja. Muakin on vuosia *tuttanut tämä nykymeininki. Ketä tahansa sinne vallankahvaan on päässyt, niin samaa paskaa sieltä on satanut. Pahinta on ollut viimeiset 4 vuotta. Mulla meni kiinnostus koko politiikkaankin, kun otti niin hattuun. Mutta nyt! Voijjukuvoijjee :keijo: Ei ole koskaan ollut politiikka näin jännää ja kiinnostavaa. Ja _kerrankin_ lehdistöllä on ihan oikeaakin uutisoitavaa, ettei tarvi jotain Tuksun naimisia lööpittää. Mä näen tämän enemmänkin mahdollisuutena kuin katastrofina. Joo, onhan ainakin osa siitä sakista ihan sakeaa, toisaalta onhan noita ollut siellä 200 joukossa ennenkin. Nyt se vaan saa paljon julkisuutta, koska jytky. Osa Persujen teemoista on jopa ihan järkeviä. Ja yllättävästi ns. pienen ihmisen puolella.

Mä luotan siihen, ettei vanhat jääräpuolueet anna typerimpien juttujen mennä läpi. Persuja on kuitenkin vain öh... 39 (kö?) kahdestasadasta. Sitä paitsi puoli kansaa seuraa nyt silmä kovana, mitä ne meinaa siellä Arkadianmäellä tehdä, ja pitää kyllä melkoista älämölöä, jos siellä ehdotellaan typeriä. Itse asiassa olen vakuuttunut, että kansan mielenkiinto jopa vähentää päättömyyksien päättämistä. Aiemmin siellä on saanut möyriä kuin siat pahnoissa, ilman että kukaan on korvaansa lotkauttanut ennen kuin on ollut ns. "turinat pöksyissä".

Keskustalle ja Kiviniemelle kyllä kaikki kunnia siitä, että ymmärsivät suoraan jäädä oppositioon. Tuollaisen tappion jälkeen olisi kyllä ollut säälittävää ruveta kärkkymään hallituspaikkaa. Sehän ei tietty Kokoomusta estänyt pyytelemästä helppoa hallituskaveria heistä. Ei suostunut. Saa nähdä, mimmonen hallitus saadaan aikaan :keijo: SDP (Jutta) tuntuu kovasti olevan kaveria Persujen (Timo) kanssa. Hyvä, ettei syliin hypännyt vaali-iltana :virne: Hallituksessa voisi olla vaikka SDP, Persut, Vasurit ja Viheriät.

Katsellaan, katsellaan. Jänskää :täpinä:

Ai niin, pakko vielä sanoa: Lindén tippui!!!!1 :woohoo: :liputuspäivä:
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja Triple H » Ke 20 Huhti 2011 10:50

Viime vaalien (2007) jälkeenhän on pidetty koko ajan itsestäänselvänä, että Jyrki Katainen on seuraava pääministeri. Yllättävän tiukoille se kuitenkin meni. Vaikka Kokoomus onkin omalla arvoasteikolla todella alhaalla, niin kyllä mä Jyrkissä näen enemmän pääministeriainesta kuin esim Jutta Urpilaisessa. Jutta Urpilainen aiheuttaa todella paljon epämiellyttävää myötähäpeää. Toisaalta SDP:n, Keskustan sekä Kokoomuksen kaikkien puheenjohtajat ovat mielestäni todella huonoja kaikki. Oli käytännössä vain huonoja pääministeriehdokkaita sekä Timo Soini.

Vaalien lopputulos oli sen verran tasainen, että voisin kuvitella että kaikille kolmelle on luvassa sama määrä ministerejä. Toivotaan että Perussuomalaiset ja SDP pitävät Kokoomuksen kurissa.

Vaikka mielestäni vihreiden tappio oli täysin ansaittu sekä odotettu, harmittavasti myös vihreiden ainoa järkevä kansanedustaja Jyrki Kasvi putosi eduskunnasta.

Paljon on internetin syövereissä länkytetty siitä, että tuli niin paljon uusia kansanedustajia. Mun mielestä on vaan positiivistä, että valta vaihtuu ja vanhat happamat naamat putoaa pois. Ja muutenkin onhan Perussuomalaisissakin useita viime kauden kansanedustajia ja joitakin SMP:n aikaisia. Muitakin välivuosia pitäneitä tuli takaisin. Osmo Soininvaara ja Jouni Backman esimerkiksi. Mun mielestä kokeneita ja tuoreita on sopivassa suhteessa.

Presidentinvaalien ensimmäisestä kierroksesta saattaa tulla ennätystiukka. Ehdokkaista tietysti riippuu paljon. Jos Sauli Niinistö lähtee ehdolle, mutta esim Timo Soini ei. Saatetaan saada jopa ensimmäisen kierroksen presidentti.
Vastuu painaa.

Käpykangas do you miss me?

Jumalan edessä olemme kaikki savolaisia -Piispa Wille Riekkinen
Triple H

ViestiKirjoittaja L-S » Ke 20 Huhti 2011 11:01

Kuolo kirjoitti:Tää on vähän sama kun energiapolitiikassa on uutena perusteena "koska Fukushima". Unohtuu äkkiä se "koska ilmastonmuutos", "koska piehiukkaset" ja "koska fysiikan lait"

En tiiä, mutta miuta ainakin ahistaan, ettei asioita eden mietiä pätkän vertaan vaan ollaan :kauhistunut: kun iltapäivälehtien otsikoissa on taas jotain niin maan kauhistuttavaa.

Olen mäkin samaa mieltä siitä, että julkinen keskustelu on lähes poikkeuksetta sitä kahden viikon kauhistelua ja toimittajien jatkuvaa "pitäisikö NYT alkaa miettiä..." -jankkausta.

Mutta muutoin - ase- ja ydinvoima-asiat ovat lopulta kuitenkin arvokysymyksiä. Mun arvoihin ei ainakaan sovi esim. se, että ihmisten pitäisi olla helppoa hankkia ase tai säilytellä niitä kotona. Erilaiset ampumistapaukset on sitten vaan kätevä vetää esiin, kun yrittää perustella asiaa esim. sellaiselle, joka ajattelee eri tavoin.

Ydinvoima ei potentiaalisesti noinkin vaarallisena sovi myöskään mun ajatuksiin, mutta kyllä mä silti pidin hieman hölmönä sitä, että tähän herättiin tietyillä tahoilla (hetkellisesti) vasta Fukushiman jälkeen, ikään kuin ydinvoima ei olisi ollut potentiaalisesti vaarallista jo sitä ennen.

Mutta siis: tarkoitan että arvokysymyksiä voi joissain tapauksissa olla hankalampi perustella ihan täysin pelkällä järjellä.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Kuolo » Ke 20 Huhti 2011 14:49

No joo. Aseiden suhteen arvoja on mahdollista toteuttaakin. Energian suhteen tulee realiteetit vastaan. Haluaisinko minä puhdasta uusiutuvaa energiaa vaarallisen ydinvoiman sijaan? No totta munassa se ois kiva jos se ois mahdollista.

En oo ihan perillä siitä paljonko ydinreaktoreita maailmassa on ja paljonko vakavampia tapahtumia on tapahtunut, mutta aika paljon niitä on ja kolme vakavanpaa turmaa. Sinällään Ydinvoima on yhtä vaarallista kun lentomatkustaminen. Onnettomuus on erittäin epätodennäköinen, mutta sitten kun tapahtuu, niin tapahtuukin kauheita. Sääli jos joku ehti luulemaan tässä välissä, ettei ydinonnettomuus ois mahdollinen tapahtuma.

-

Kattoo nyt mitä noi tuolla saa sitten seuraavan vuoden aikana sählättyä. Ite jätin periaatteesta äänestämättä persuja vaikka vaalikoneet antokin ehdokkaan, jonka mielipiteet oli tosi lähellä miun omia. Tosiasia kuitenkin on se, etteä Persut on semmonen sillisalaattiipuolue, ettei voi yhtä linjaa muodostaa millään ja sekasorto on taattu. Tai sitten Soini onnistuu pitämään porukan ruodussa ja kaikki äänestää mitä Soini päättää.
No ehkä tää kuitenkin vähän ravisuttaa poliittista päätöksentekoa suomessa ja vaikutukset ehkä nähdään seuraavissa vaaleissa.
Kuolo
Site Admin

ViestiKirjoittaja Tr*ina » Ke 20 Huhti 2011 15:46

Aurora B. kirjoitti: Saa nähdä, mimmonen hallitus saadaan aikaan :keijo: SDP (Jutta) tuntuu kovasti olevan kaveria Persujen (Timo) kanssa. Hyvä, ettei syliin hypännyt vaali-iltana :virne: Hallituksessa voisi olla vaikka SDP, Persut, Vasurit ja Viheriät.

Jotain hämäräähän siinä oli, että Jutta jauhoi koko vaali-illan, että Persut kuuluvat seuraavaan hallitukseen. Kyllä minäkin näen vision Kokoomuksen syrjäyttämisestä - tai ainakin sillä uhkailusta hallitusneuvotteluissa. Ai kun pääsisi kärpäseksi kattoon, kun hallitusneuvotteluja käydään!

Soini ei ikimaailmassa suostuisi vihaamansa Sinnemäen kanssa samaan hallitukseen, mutta Päivi, se haluaa hallitukseen. Siis Räsänen.

Ai niin, pakko vielä sanoa: Lindén tippui!!!!1 :woohoo: :liputuspäivä:

Itse iloitsen Meri-Kukan tippumisesta. Vajaat 1200 ääntä Suomen suurimmasta vaalipiireistä. Ihan oikein loikkarille!
Juha Mieto: "Onnellisuus syntyy vuodenaikojen tarkkailusta."
Tr*ina

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ke 20 Huhti 2011 17:00

Mun on jotenkin vaikea nähdä Jutta Urpilaista valtiovarainministerinä. Mun mielestä se ei vain vaikuta hänelle sopivalta hommalta.
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja LazyBastard » To 21 Huhti 2011 11:53

Tr*ina kirjoitti:Jotain hämäräähän siinä oli, että Jutta jauhoi koko vaali-illan, että Persut kuuluvat seuraavaan hallitukseen. !

Itseasiassa siinä ei ole mitään hämärää. SMP:n aikanaan hajotessa demarit olivat ainoa puolue, joka halusi Soinin listoilleen ja Soini muistaa tämän oikein hyvin. Lisäksi puolueiden talouspoliittiset linjat ovat hyvin samanlaisia, oikeastaan vielä niin, että persut ovat enemmän vasemmalla.
Et in Arcadia ego.
LazyBastard

EdellinenSeuraava

Paluu Uutiset ja Sä