Jäätelööö

Re: Jäätelööö

ViestiKirjoittaja Kumkvatti » Ke 12 Touko 2010 18:40

Mun ymmärtääkseni
Pvi kirjoitti:Tietääkö joku, onko tuo suklaankaltainen jäätelöissä yleistä siksi että virallinen
suklaa ei toimi hyvin kylmässä, vai vaan siksi että on edukkaampaa käyttää muita
rasvoja?
Onko tässä järki/käytännön perusta vai hujataanko vaan?

Mun ymmärtääkseni sekä että. Muut rasvat on halvempia ja kaiketi käyttäytyy myöskin paremmin kuorrutteissa. Noita kuorrutesuklaitahan myydään leivontaa varten myös, pikagooglauksella niiden pointti on se, että niiden sulattaminen ja jähmettäminen on helpompaa. Oikea suklaa kai vaatii jotain lämpötilojen kanssa kikkailua eikä välttämättä jähmety halutunlaiseksi (kiiltäväksi tai mattapintaiseksi).

Mutta nuo feikkisuklaat ei kyllä maistu yhtään niin hyviltä kuin oikeat. Mua on häirinnyt tämä erityisesti B&J-jätskeissä, niiden "suklaanmakuiset" sattumat ei mun mielestä edes juuri maistu suklaalta.
Kumkvatti
yybersalama

ViestiKirjoittaja Emeritus » To 13 Touko 2010 15:36

Kumkvatti kirjoitti:Mun ymmärtääkseni
Pvi kirjoitti:Tietääkö joku, onko tuo suklaankaltainen jäätelöissä yleistä siksi että virallinen
suklaa ei toimi hyvin kylmässä, vai vaan siksi että on edukkaampaa käyttää muita
rasvoja?
Onko tässä järki/käytännön perusta vai hujataanko vaan?

Mun ymmärtääkseni sekä että. Muut rasvat on halvempia ja kaiketi käyttäytyy myöskin paremmin kuorrutteissa. Noita kuorrutesuklaitahan myydään leivontaa varten myös, pikagooglauksella niiden pointti on se, että niiden sulattaminen ja jähmettäminen on helpompaa. Oikea suklaa kai vaatii jotain lämpötilojen kanssa kikkailua eikä välttämättä jähmety halutunlaiseksi (kiiltäväksi tai mattapintaiseksi).

Mutta nuo feikkisuklaat ei kyllä maistu yhtään niin hyviltä kuin oikeat. Mua on häirinnyt tämä erityisesti B&J-jätskeissä, niiden "suklaanmakuiset" sattumat ei mun mielestä edes juuri maistu suklaalta.

Joo, saman olen huomannut. Esim. Kingiksen suklaasydän ei muistaakseni ole enää sitä mitä silloin joskus ennen hyvään aikaan, vaan jotain suklaankaltaista korviketta.
"Kun on kerran nuoruudenlähteestä maistanut, ei enää tyydy vesijohtoveteen, johon on sekoitettu juustonjuoksutinta ja laksatiivia."
-Markus Kajo
Emeritus

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » La 12 Kesä 2010 00:14

Carte d'Orin pekaanipähkinä meni kahdessa päivässä. Tai oikeastaan päivässä :o Seuraavana aamuna loput.

Onhan se hyvä, että jäätelö on hyvää, mutta toisaalta sellaisessa 16 kuukautta kestävässä "Jäätelökesä"-paketissakin on puolensa. :viileä: En tiedä, onko sitä edes enää. Varmaan pahinta vaniljajäätelöä, mitä on maa päällään kantanut.
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja Kibaya » Su 03 Huhti 2011 12:59

Hei kaikki maitovammaiset jäätelönkaipaajat.
Mullapa on teille onnellisia uutisia :keijo:

Pääsin maistamaan Ingmannin uutuustuotteisiin tulevaa riisijäätelö-tuuttia :keijo:
Maistui meidän pienen koeryhmän suussa aivan kuin kermajäätelöltä! Ihanan vaniljainen, pehmeä, eikä yhtään liian sokerinen. Lisäksi keksi on gluteeniton ja niin edelleen. Sellainen -ton, -ton, -ton, jäätölö!
Ja vaikken mä olekaan mitenkään niiden -ton-tuotteiden perään, niin uskoisin tämän helpottavan ainakin maito-ongelmaisten ihmisten jätskikaipuuta :D
Eikä se ole soijaa!!

Nimeä sille mä en tiedä, mutta tulee nyt kesäksi myyntiin.

Voi maistaa, ei ole pahaa vaikka alkuun voisi hyvin luulla :keijo:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Kumkvatti » Ma 02 Touko 2011 18:19

Uutuusjätskejä! :superhymy:

Aino suklaa-lakritsi-toffee
Suklaakermajäätelöä, lakritsikastiketta ja toffeepaloja

Kuva

Olen tykästynyt näihin pahvipurkkijäätelöihin, ja on ihan kivaa että niitä on vähän kohtuuhintaisempiakin. Parin kaupan otannalla Aino-purkin (480 ml) hinta oli vajaat 4 euroa.

Suklaajäätelö on tavallista perussuomalaista ( :p ) vaaleaa ja aika mietoa, lakritsikastike oikean lakritsin makuista ja toffeepalat raksuvaa Daimia muistuttavaa mantelikrokantin tapaista. Vaikka suklaajäätelö vaikutti aluksi vähän tylsältä, se itse asiassa sopii varsin hyvin maukkaiden sattumien taustaksi eikä ole liian makeaa. Mä olen aina tykännyt suklaan ja lakritsin yhdistelmästä, ja tässäkin se toimii hyvin. Useimmissa lakritsi- tai salmiakkijäätelöissä lakritsikastike on ihan liian hallitsevan ja voimakkaan makuista ja sitä on liikaa, mutta tässä sitä oli aika sopivasti. Makeat krokanttipalat sopii muihin makuihin mainiosti. Kokonaisuutena oikein hyvä, tämä ei tunnu läheskään niin raskaalta kuin vaikka useimmat suklaiset B&J-jäätelöt. :D

Miinusta purkista, jonka kansi ei ole kovin tiivis, joten avattua purkkia ei kannattane kovin kauaa pakkasessa säilöä. Mä kyllä syön purkillisen kahdella istumalla, joten ei varmaankaan ehdi haitata. :keijo:

Koska meillä ei näköjään ole tähtiä, annan aurinkoja:
:kesä: :kesä: :kesä: :kesä:
Kumkvatti
yybersalama

ViestiKirjoittaja L-S » Ma 02 Touko 2011 20:28

Ooh, toi Aino-jäätelö kuulostaa juuri mulle sopivalta. Pitänee maistaa.

Halvemmista vaihtoehdoista mä olen tykästynyt viime aikoina Ingmanin lakritsi-suklaa-jäätelöön. Siinä on sopivan vahva maku, eikä mitään sellaista tunkkaista ja tylsää niin kuin suklaajäätelöissä monesti, ja lakritsi tuo mukaan sopivaa suolaisuutta (tai miten sitä kuvailisikaan). :kuola:
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja skray » Ma 02 Touko 2011 20:59

Mä söin tässä männäviikolla ekaa kertaa Aino-jäätelön karpalo-kinuski-mallia. Dear God kun oli hyvää. :tipahdus:
Kinuski on ehkä maailman paras asia ja siihen lisäksi ihanaa kirpsakkaa karpaloa ja sitä ihanaa vaniljajätskiä. :tipahdus:

Täällä onkin hyvä jakaa aurinkoja tähtien sijaan. :virne:

:kesä: :kesä: :kesä: :kesä: :kesä:
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja Kumkvatti » To 05 Touko 2011 17:53

Aino vanilja-vadelma-macadamia
Vaniljakermajäätelöä, vadelmakastiketta ja macadamiapähkinöitä

Kuva

Maistoin tätä jo joskus aiemmin, ja silloin se oli muka tosi hyvää, mutta nyt kun ostin uuden purkin niin petyinkin vähän. Vaniljajäätelö on perushuttua, aika makeaa kylläkin. Vadelmakastikekin on makeaa ja jotenkin vähän tylsää. Macadamiapähkinöiden rakenne on kiva, mutta nekin maistuvat lähinnä makealta. Kyllähän tätäkin ihan mielellään syö, mutta kaipaisin makuihin jotain kontrastia. Jos vaikka vadelmakastike olisi kirpeämpää, kokonaisuus olisi huimasti parempi.

:kesä: :kesä: :kesä:
Kumkvatti
yybersalama

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » To 30 Kesä 2011 08:47

Kävin Raumalla ollessani pikkukahvilassa, jossa oli italialaista jäätelöä myynnissä. Oli mielettömän hyvää. :pilvi: Valkosuklaajäätelöä ja pistaasijäätelöä. Mielettömän hyviä valintoja molemmat ja sopivat todella hyvin yhteen. Vatsa ei edes mennyt sekaisin, vaikka kyseessä oli ihan laktoosillinen tuote. :jami:

Aiemmin jäätelökioskista ostamani mansikkasorbetti jää kesän pallojäätelökisassa selväksi kakkoseksi lukemin 100-1.
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja theia » To 30 Kesä 2011 09:46

marenkienkeli kirjoitti:Kävin Raumalla ollessani pikkukahvilassa, jossa oli italialaista jäätelöä myynnissä. Oli mielettömän hyvää. :pilvi: Valkosuklaajäätelöä ja pistaasijäätelöä. Mielettömän hyviä valintoja molemmat ja sopivat todella hyvin yhteen. Vatsa ei edes mennyt sekaisin, vaikka kyseessä oli ihan laktoosillinen tuote. :jami:

Aiemmin jäätelökioskista ostamani mansikkasorbetti jää kesän pallojäätelökisassa selväksi kakkoseksi lukemin 100-1.

Ai missä siellä? :o: nimim. ehkä menossa heinäkuun lopussa visiitille, ja tuota en niiiiin jätä väliin.
Ei siellä ennen oo ollut :nirppa: ...ehkä...
diamonds in the trees pentagrams in the night sky
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » To 30 Kesä 2011 10:18

theia kirjoitti:
marenkienkeli kirjoitti:Kävin Raumalla ollessani pikkukahvilassa, jossa oli italialaista jäätelöä myynnissä. Oli mielettömän hyvää. :pilvi: Valkosuklaajäätelöä ja pistaasijäätelöä. Mielettömän hyviä valintoja molemmat ja sopivat todella hyvin yhteen. Vatsa ei edes mennyt sekaisin, vaikka kyseessä oli ihan laktoosillinen tuote. :jami:

Ai missä siellä? :o: nimim. ehkä menossa heinäkuun lopussa visiitille, ja tuota en niiiiin jätä väliin.
Ei siellä ennen oo ollut :nirppa: ...ehkä...

*Kaivelee Rauman karttaa esiin* Kauppakadulla se on, mutta talon numerosta en ole varma. Parillisten numeroiden puolella se on ja arvioisin, että talo lienee numeroltaan 20. Googlen street viewistä en ainakaan kyseistä kahvilaa löytänyt, joten todella uusi kahvila lienee kyseessä. :) Voin kyllä suositella paikan jäätelöitä lämpimästi. :superhymy:
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja theia » To 30 Kesä 2011 10:40

marenkienkeli kirjoitti:*Kaivelee Rauman karttaa esiin* Kauppakadulla se on, mutta talon numerosta en ole varma. Parillisten numeroiden puolella se on ja arvioisin, että talo lienee numeroltaan 20. Googlen street viewistä en ainakaan kyseistä kahvilaa löytänyt, joten todella uusi kahvila lienee kyseessä. :) Voin kyllä suositella paikan jäätelöitä lämpimästi. :superhymy:

Okei, tää kertoo ihan tarpeeksi :D

Pistän korvan taakse tämän tiedon, ja tulen ehkä raportoimaan kokemuksistani.

Kiitos :hymyhali:
diamonds in the trees pentagrams in the night sky
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja Lyyra » To 30 Kesä 2011 11:36

Eilen testaamani Ingmannin jätskikioskien uutuus Irish Coffee - Hasselpähkinä oli ihan hyvää. Mutta ei se siltikään korvannut Australiassa syömääni, jalat alta vienyttä Whiskey Cream -jätskiä. :kuola:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Triple H » To 30 Kesä 2011 16:20

Paljonko pitää ketkuttaa persettä, kun syö jätskiä?

Itse ostin äsken Six-packin Pingviini Kuningatar, Valiojäätelö (154 kcal)
Vastuu painaa.

Käpykangas do you miss me?

Jumalan edessä olemme kaikki savolaisia -Piispa Wille Riekkinen
Triple H

ViestiKirjoittaja Lyyra » To 30 Kesä 2011 16:22

Verenluovutuksesta saa palkaksi jätskin. :)
Valitsin minttueskimon. :)
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja skray » To 30 Kesä 2011 16:53

Ingmanin kiskalta sai päärynäpehmistä! :superhymy:
skray

ViestiKirjoittaja Jorssi » Pe 01 Heinä 2011 16:46

Lyyra kirjoitti:Verenluovutuksesta saa palkaksi jätskin. :)
Valitsin minttueskimon. :)
Mäkin otan aina minttueskimon. Tänä vuonna tosin oli laajempi valikoima kuin ennen. Nyt siellä oli Grandin mehujäitäkin pelkkien Eskimoiden sijasta ja taisipa olla vielä jotain muutakin. Olkoon mitä on, mutta minttueskimo lähtee kyytiini taas seuraavallakin kerralla.

Tänään maistoin ekan kerran Fazerin Salmiakki -jäätelöä. Tykkäsin ihan porona.
"Hope is a good thing, maybe the best of things, and no good thing ever dies." - Red (The Shawshank Redemption)
Jorssi

ViestiKirjoittaja Maija » La 02 Heinä 2011 22:03

Yksi kysymys: käyttekö vielä ainakin sen kerran kesässä hakemassa kioskilta tötterön? :tilt:

Musta tuntuu, että jätän ihan periaatteesta tänä(kin) vuonna ostamatta, sillä hinnat hipovat pilviä. Yhden pallon tötterö maksaa saman verran - tai jopa enemmän - kuin litra pakettijäätelöä. Onhan kioskilta ostetuissa jätskeissä oma fiiliksensä, mutta minä en ainakaan malta ostaa noin kallista herkkua. :huoh:

Eli herkutteluhetkiä varten nappaan mieluummin jotain kaupan pakastealtaasta.
Maija

ViestiKirjoittaja Lyyra » La 02 Heinä 2011 23:07

Miten niin ainakin kerran kesässä? Mä käyn ainakin kerran viikossa! Tötteröjätski. :hymyhali:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja L-S » Su 03 Heinä 2011 22:13

Makeisveron nousun myötä tötteröjäätelöiden hinnat ovat kyllä nousseet melkoiset korkeiksi, kun olivat alun perinkin jo ihan riittävän korkeat. :epäilevä: Lapsena vielä sai jäätelöpallon yhdeksällä markalla, jos en ihan väärin muista.

Mutta kyllä mä silti vähintään kerran kesässä tötteröjäätelöä syön. Joskus on jäänyt siihen yhteen, mutta tänä kesänä on mennyt ainakin jo kolme, kun on ollut paljon aurinkoisia, lämpimiä päiviä, jolloin on tullut oltua kaupungilla. On se kuitenkin omalla tavallaan mukavaa, pakasteallasjäätelö kalpenee kiskajätskin rinnalla.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja skray » Ma 04 Heinä 2011 09:41

L-S kirjoitti: Lapsena vielä sai jäätelöpallon yhdeksällä markalla, jos en ihan väärin muista.

Mä muistan saaneeni kaks palloa kymmenellä markalla. Ja kalliimpi kioski oli, jos kaksi palloa maksoi 12 markkaa.

Tässä viimeisen viikon aikana olen käynyt jätskikiskalla varmaan 4 kertaa, kun oon koko ajan ollu reissussa ja kaikki kenen kanssa oon ollu, on halunnu kiskalle. :virne:
Mutta on kyllä riistoa koko homma. Pehmis maksaa 2,50-3e, mikä on ihan ok hinta verrattuna pallojätskiin, jotka pahimmillaan on maksanu 2palloa/4,20. :kauhistunut:
skray

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ti 05 Heinä 2011 19:09

theia kirjoitti:
marenkienkeli kirjoitti:*Kaivelee Rauman karttaa esiin* Kauppakadulla se on, mutta talon numerosta en ole varma. Parillisten numeroiden puolella se on ja arvioisin, että talo lienee numeroltaan 20. Googlen street viewistä en ainakaan kyseistä kahvilaa löytänyt, joten todella uusi kahvila lienee kyseessä. :) Voin kyllä suositella paikan jäätelöitä lämpimästi. :superhymy:

Okei, tää kertoo ihan tarpeeksi :D

Pistän korvan taakse tämän tiedon, ja tulen ehkä raportoimaan kokemuksistani.

Kiitos :hymyhali:

Ole hyvä! :D

Löysin kukkarostani kuitin...paikka on nimeltään kahvila Soppi. :superhymy:

skray kirjoitti:Mutta on kyllä riistoa koko homma. Pehmis maksaa 2,50-3e, mikä on ihan ok hinta verrattuna pallojätskiin, jotka pahimmillaan on maksanu 2palloa/4,20. :kauhistunut:

Mä näin yhdessä paikassa semmoiset hinnat, että en ollut uskoa silmiäni. 5 maksava yhden (1!) pallon jäätelö jäi totisesti ostamatta.
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Pe 29 Heinä 2011 20:12

Olen testaillut ei-maitojäätelöitä. :superhymy:

Tofulinen päärynäjäätelö oli melko hyvää tofujäätelöä. Suklaata oli liian vähän päällä, mutta päärynäjäätelö oli hyvää. Lisää pisteitä tuo nostalginen maku. Oi niitä aikoja, kun kotona oli aina pakkasessa tofujäätelöä (purkkeja ja tuutteja päärynää, toffeeta, vaniljaa). Tämä oli siis joskus 90-luvun loppupuolella.

R-ice-riisijäätelö oli niin mielenkiintoisen kuuloinen tuttavuus, että olihan sitä kokeiltava. Riisijäätelö maistui melko paljon tofujäätelöltä. Ainakin molemmat ovat makeita. Vaniljajätski oli hyvää, samoin suklaakastike. Parasta oli kuitenkin vohveli. :kuola: Riisivohveli oli todella hyvää! Ihanan rapsakkaa ja maistuvaa.
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Tr*ina » Ma 08 Elo 2011 22:40

Olen maistellut gourmet-jäätelöitä viimeaikoina.

Ainon aiemmin mainittu suklaa-lakristi-toffee oli ihan hyvää. Mutta oliko se kolme kertaa parempaa kuin Ingmannin kolme kertaa halvempi lakristi-suklaa? Ei ollut. Minua myös ärsytti ne hampaissa rotisevat toffeepalat. En osta toistamiseen tätä tuotetta.

Carte d'Orin Magical Sunsetiäkään en osta toistamiseen. Persikka- ja vaniljajäätelö ovat hyviä, mutta persikkakastike on ällöttävän esanssista ja makeaa. Lisäksi jäätelön päällä on outoja, kovia suklaahippuja, jotka maistuvat halvalle taloussuklaalle. Miksi tämä p*ska on niin kallista?

Sen sijaan Carte d'Orin Starry Night oli hyvää. Siinä oli makademiapähkinä- ja vaniljajäätelöä sekä suklaakastiketta.

Myönnän myös harhautuneeni Lidlin gourmet-jäätelöön, Noblissimaan. Makuna oli mansikka. Ihan kamalan pahaa. En tiedä oliko ollenkaan mansikkaa nähnytkään, tai korkeintaan jotain pakokaasupäästöillä siunattua, mansikan maku oli sen verran kumma. Kitkerä, sanoisin.

Jäätelökierroksen parhaimmaksi taitaa kuitenkin selvitä Valion arkijäätelö, omena-kaneli. Raikas, kevyt maku, jossa kanelin ansioista toisaalta sopivaa terävyyttä.
Juha Mieto: "Onnellisuus syntyy vuodenaikojen tarkkailusta."
Tr*ina

ViestiKirjoittaja Triple H » Ti 09 Elo 2011 17:08

Löysin vuosien tauon jälkeen Magnum jätskit. Magnum Gold ja Magnum White ainakin oli molemmat ihan törkeen hyviä. Aloin sit muistelemaan muita vanhoja hyviä jädejä. Onkohan Super -jätskit kadonneet kokonaan? Ne oli muistaakseni todella hyviä jätskejä.
Vastuu painaa.

Käpykangas do you miss me?

Jumalan edessä olemme kaikki savolaisia -Piispa Wille Riekkinen
Triple H

EdellinenSeuraava

Paluu Murkina