. Ajattelin vielä tänään ommella toisen paidan paremman malliseksi. Ja aion kyllä jatkossakin ommella, kun näköjään osaan kuitenkin, vaikka aina tuntuu että ompelu ei oo yhtään minun juttu.
Toinen kellohame on valkoinen ja siinä on sinisiä palloja. Kyseisen hameen kanssa käytän valkoista alushametta. Juhlavampi hame on viininpunainen ja sitä varten tein mustan alushameen. Ne ovat aika kivat hameet. 

Pvi kirjoitti:kellohame voisi olla melko kiva kesävaate, erityisesti tyllialushameen kanssa... Osaisinkohan minäkin tehdä moisen?
Toki mulla oli ekaa hametta tehdessä neuvoja paikalla, mutta silti. 
Pvi kirjoitti:Lähinnä laskeminen tuon kellohameen kanssa epäilyttää, mutta kyllä kai siihen jonkun ohjeen löytää. Pistän korvan taa.
Mittauksessa kannattaa huomioida myös se, aikooko hameen vyötärön alle laittaa vaikka paidan reunan ja mitata paidan päältä, jos aikoo. Jos haluaa kuminauhavyötärökaitaleen, täytyy vyötäröosan toki olla väljempi (se, kuinka paljon väljempi, riippuu ihan henkilön kurvikkuudesta).
) Kangas on siis nelinkerroin. Sitten vain piirtelemään vyötärön kohtaa. kannattaa mitata viivoittimella joidenkin senttien välein siten, että pitää nollakohdan kokoajan kankaan keskiosassa ja liikuttaa toista päätä. Leikatessa muistetaan sentin saumavara vyötärölle. (Huom. ainakin itselleni on käynyt niin, että molemmilla kerroilla olen ollut varma, että vyötäröaikko on liian pieni, kun olen leikannut keskiosan pois.) Mun mielestä on hameen helma helpoin piirtää, jos omistaa pitkän viivaimen. (Sellaisen voi hyvin tehdä pitkästä pahvisuikaleestakin.
) Taas nollakohta kankaan keskiosaan (kuvassa vasen yläkulma) ja helmaa mittaamaan. Huom. koska mittaus aloitetaan kankaan keskiosasta, mitattava pituus on h+r, missä h=haluttu hameen pituus ja r=säde! Leikattaessa parin sentin saumavara helmaan. Jos leikkaat hameen useammasta osasta, sauman kohdalle kannattaa laittaa sentin saumavara.
)
). Käännetään vyötärökaitale oikeinpäin. Ommellaan koristeompeleet (pitkä pisto) vyötärökaitaleen ala- ja yläreunaan.
Mun ohjeella tulee siis täyskellohame. 
Piti olla: marenkienkeli kirjoitti:Mittaa vyötärön ympärys siitä kohdasta, johon haluat hameen asettuvan. p=2r, mistä saadaan ympyrän säde: r=p/(2), missä p= vyötärön ympärys+2 cm väljyysvara+2 cm saumavara.
)Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa