Keijojen Käsityöklubi

Re: Keijojen Käsityöklubi

ViestiKirjoittaja Pvi » Pe 25 Maalis 2011 01:11

Jee! Hyvä että tuli valmista, vaikka tuossa aiemmin pelkäsit, että ei millään ehdi. Hyvä! Ja toivottavasti tuli mieleiset, vaikka ei aina ihan täydellistä aika (koskaan) saakaan aikaiseksi.

Mä ostin hulluilta päiviltä ompelukoneeseen niin paljon neuloja, ettei muutaman katkeaminen vielä aiheuta työslentelyn viivästymistä. Nyt tosin olen niin lahjakkaasti kasseja ommellessa suhautellut, että paksuja farkkuneuloja on vain yksi jäljellä. Toivottavasti tarjouspäivillä on niitä taas tarjolla...

Täällä on treenattu erilaisia tilkkutyömalleja sekä huoliteltu palalaarista löytyneitä kankaita, etteivät ne purkaannu täysin ensimmäisessä pesussa.
Villasukan varren neuloin viikonloppuna ja bussissa on ollut mukana vauvan neulehaalari.
Nyt pitäisi oikeastaan saada jotain järjestystä näihin käsityövirityksiin. Koti alkaa olla melkolailla valloitettu keskeneräisillä projekteilla ja uusilla suunnitelmilla.
Mistä löytäisin järjestelmällisyyttä?
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja Triple H » Ti 12 Heinä 2011 17:28

Sanokaas MUMMELIT onko miten iso homma tehdä paita? Siis jos mulla on täydellinen, mutta kymmenien (jopa satojen) pesujen haalistama kauluspaita komerossa ja vitusti kangasta. Onko miten vaikeeta muuttaa se kangas täydellisen paidan kopioksi? Yläasteen pakollisilta rättikässä-tunneilta muistan, että kun kerrottiin mitä piti mitata kropasta, peruscollegepaita oli ainakin helppo ommella.
Vastuu painaa.

Käpykangas do you miss me?

Jumalan edessä olemme kaikki savolaisia -Piispa Wille Riekkinen
Triple H

ViestiKirjoittaja Annis » Ti 12 Heinä 2011 19:56

Mä en oo koskaan ommellut kauluspaitaa, mutta sanoisin, et siinä on tietty vähän isompi homma kuin peruspaidassa,
koska kaulukset ja napit.
Mä lähtisin varmaan lähestymään projektia niin, että purkaisin sen täydellisen paidan kokonaan osiin,
ja käyttäisin niitä osia kaavoina.
Annis

ViestiKirjoittaja Shay » To 14 Heinä 2011 21:34

Samalla lailla toimisin kuin Pvi ehdotti. Aina tulee kuitenkin jotain muuttujia, joiden
vuoksi vaatteen kopio ei välttämättä ole ollenkaan sitä, mitä haluaa...
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Shay
Hukkasusi

ViestiKirjoittaja Pvi » Ma 18 Heinä 2011 11:38

Jotta uudesta paidasta tulisi yhtä istuva pitää olla tarkka monessa kohtaan. Paidasta tehdään ensi kaava. Uusi kangas pestään ja silitetään. Kaavat asetellaan kankaalle oikeaan suuntaan, leikataan ja tehdään tarvittavat merkinnät kankaaseen.
Paita ommellaan kasaan helpoiten tietyssä järjestyksessä (jota en tiedä, kun en ole paitaa vielä ommellut)
Paitaa sovitellaan ja tehdään korjauksia ja lopuksi viimeistellään ja huolitellaan.

Jos käsityökokemus rajoittuu koulun pakolliseen oppimäärään, harkitsisin kansalaisopiston kurssia. Jos ihan paitakurssia ei ole, niistä usein löytyy sellainen kurssi, joilla voi toteuttaa omia projekteja. Ammattilaisen ohjaus säästää pahimmilta karikoilta ja ohjaa istuvaan lopputulokseen.
Ompelu on millipeliä. Muutaman millin heitto yhdessä saumassa tarkoittaa jo puolen sentin virhettä vaatteessa.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja Pvi » Su 24 Heinä 2011 01:10

Lainasin kirjastosta Baby booties -neulekirjan, kun se sattui silmään Kirjoja kesäksi -pöydältä.
Vauvan tossujen neulominen on aivan täydellistä kesäpuuhaa. Kaapin pohjalta löytyvät yksittäiset lankakerät ja kerän loput riittävät, eikä tarvitse tähdätä lankakaupan aukioloaikoihin. Työ on niin pieni, että sen saa helposti mukaan ja muutamalla puistoreissulla valmiiksi. Pienen työn ohjeen oppii aika nopeasti, joten ohjetta ei aina tarvitse pakata mukaan, jos kassi tuntuu liian painavalta.

Tähän mennessä on kaksi paria valmiina. Kokojen kanssa on aina vähän arvuuttelemista, mutta jos vielä parit tekee ja sitten vähän vertailee ja testailee, niin eiköhän sitä saada lähipiirin pienet varpaat lämpimään.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja Lyyra » Su 24 Heinä 2011 10:59

Mä sain eilen illalla yli 2,5 vuotta sitten aloittamani kaitaliinan valmiiksi. :friikkipeukku:
Tai pitäis se vielä päätellä, mutta sillee kuitenki.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja puolikarkea » Ti 26 Heinä 2011 21:25

Aattelinpa tänään, että käyn ostamassa Tennessee-lankaa pipoa varten. Jäi ajatuksen asteelle, hinta on noussut ihan järjettömäksi, maksoi yli 5 e kerä. Olis kivaa tehdä käsitöitä, mutta kun tarvikkeisiin saa palamaan vaikka kuinka paljon rahaa. Halvemmalla saa valmiin pipon tai huivin kaupasta. :norsu:

Pitää miettiä se lanka uusiks tai oottaa tarjouksia, en mie sitä pipoa mistään kutittavasta sukkalangastakaan halua tehdä.

Selkeästi alkaa syksy lähestymään, kun kiinnostus neulomiseen ja virkkaamiseen on palaamassa.
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

ViestiKirjoittaja Pvi » Ti 11 Loka 2011 18:30

Nyt ois se hetki kun kaipaisi osaavia käsiä ja tarkkoja silmiä.
Mekon sovituskappale on kasassa, mutta yksin sitä ei oikein saa sovitettua kun ei nää tai yletä selkänsä taa.
Mistä mistä nipsasen pari milliä, että tästä tulisi oikein istuva?

Pitää varmaan vaan palata neulomaan, kun en voi tehdä tätä eteenpäin...
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja Pvi » Ma 17 Loka 2011 00:46

Palasin nelulomaan.
Viikonloppuna tein kynsikkäät kivasta sakalaisesta
villasukkalangasta. Muuten tuli hienot, mutta ehkä
aavistuksen liian isot mun käteen. Jos kerän lopusta
tulee vielä toiset, niin taitaa nämä päätyä pukinkont-
tiin ja teen itselleni hiukkasen siromman version.

Kaipaisikohan sydänsolmumies käsineitä...
Pitää ehkä stalkata sen osote jostain.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja Pvi » Ma 17 Loka 2011 00:55

Palasin nelulomaan.
Viikonloppuna tein kynsikkäät kivasta sakalaisesta
villasukkalangasta. Muuten tuli hienot, mutta ehkä
aavistuksen liian isot mun käteen. Jos kerän lopusta
tulee vielä toiset, niin taitaa nämä päätyä pukinkont-
tiin ja teen itselleni hiukkasen siromman version.

Kaipaisikohan sydänsolmumies käsineitä...
Pitää ehkä stalkata sen osote jostain.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja Pvi » Ke 15 Helmi 2012 22:51

Ei päätyneet kynsikkäät pukin matkaan. Olivat syyspyöräilijän ystävät. Alla ohuet sormikkaat ja päälle villaa. Oli oikein toimivat, vaikka vähän väljät.

On tässä välissä jokunen käsityö valmistunut, mutta siirrytään suoraan mieltä painavaan asiaan.
Katsoin, että vuoden ensimmäisessä burdassa olisi kietaisutakin ohje ja ostin lehden. Kävin kaupasta kokeilukankaan ja tänään aloitin puuhaamaan. Ihan ei vielä kaikki palat ole leikattuna, kun otin paussin lattialla konttimisesta ja lueskelin ompeluohjetta... Enkä mä tajua siitä mitään. Tai no ruotsi-suomi sanakirjan kanssa jotain, mutta en kyllä kaikkea. On harmi, jos jää homma puoliiehen siksi, kun ei tajua.
Kirjaston burdat on englanniksi, joiden kanssa pärjää. Miksi kaupasta saa vain Ruotsin versiota?
Höh.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja damn » To 19 Huhti 2012 12:41

Täysin kyllästyneenä siihen, etten löydä istuvia paitoja, päätin itse alkaa kunnolla muokata vaatteita. Paidat jotka istuu jo kaupassa ostaessa ovat yleensä t-paitoja, aika nihkeetä kun vaatekaappi pursuaa sen takia t-paitoja, joita sitten yhdistän jonkun yksittäisen pitkähihaisen kanssa, jonka voi heittää siihen päälle. Osittain myös tästä syystä vaatekaappini on lähinnä pelkkää mustaa, koska ostan lähinnä mustia perus paitoja, joiden tiedän istuvan. Vaatekaappini katsominen saa minut haukottelemaan ja tylsistymään, kun ei siellä ole oikein mitään kivaa kun kaikki näyttää samalta.
Tänään ostin kolme paitaa, joista yksikään ei ole musta! Ja siksi siis täällä käsityöketjussa huutelen asiasta innostuneena, sillä päälläni on tummansininen hyvännäköinen paita, jonka muokkasin itse täysin mun kropalle sopivaksi. En uskaltanut ostaa mitään kallista paitaa tätä varten, mutta kaupassa käsiini osui alennuksessa oleva 5:n paita. Just niitä nykyajan malleja, joista pienin kokokin näyttää päällä siltä, että on raskaana. Eipä näytä enää :superhymy:. Ajattelin vielä tänään ommella toisen paidan paremman malliseksi. Ja aion kyllä jatkossakin ommella, kun näköjään osaan kuitenkin, vaikka aina tuntuu että ompelu ei oo yhtään minun juttu.
Fail, fail again, fail better.
damn

ViestiKirjoittaja Pvi » Ma 21 Touko 2012 20:30

Hei taas!
Käsityökäräpänen täällä taas. Kirpparilta löytyi läjä kankaita ja koska jemmaan niin paljon tavaraa ajattelin heti käydä toimeen ja pistää yhden löydöistä paloiksi. Sopivimmaksi osui harmaa villakangas, koska varastosta löytyi sopivan oloinen pitkähihaisen mekon kaava. Mennyttä aikaa henkivä kävelypuku...
Nyt on päästy jo ompeluvaiheeseen. Ongelmia oli kankaan oikean puolen määrittämisen kanssa, pienen googlettelun jälkeen valitsin vaan toisen.
Jos mekosta tulee istuva, niin siitä voisi tehdä myös täyspitkän iltapukuversion.
Katellaan.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja Kibaya » Pe 25 Touko 2012 17:05

Mua puri käsityökärpänen ja haaveilen pääsystä johonkin kangasliikkeeseen.
Haluaisin ommella maksimekon itselleni. Noiden ompelutaitoisten lähimmäisten mielestä se on helppo tehdä ja nyt olen yrittänyt hinkua apuhenkilöä mun kanssa johonkin kangasliikkeeseen.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Pvi » Ti 29 Touko 2012 11:35

Joko Kiballa on kangas?

Mä sain mekon siihen kuntoon että sillä voi lähteä ulos. Vielä pitäisi tehdä pieniä varmistuksia ja mahdollisesti korjauksia, jos saan niihin vähän sovitusapua.
Kyllä siitä tuli hyvä. Sellainen vanhanaikainen opettajatar tulee vähän mieleen, kun on hiukset ylhäällä ja muutaman sentin korot jalassa.

Nyt on pesukoneessa trikoota kesävaatteita varten. T-paita ja mekko on suunnitteilla.
Raitapaita!
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Pe 01 Kesä 2012 19:36

Olen tehnyt viime kuukausien aikana kaksi kellohametta ja kaksi erillistä tyllialushametta. :jami: Toinen kellohame on valkoinen ja siinä on sinisiä palloja. Kyseisen hameen kanssa käytän valkoista alushametta. Juhlavampi hame on viininpunainen ja sitä varten tein mustan alushameen. Ne ovat aika kivat hameet. :hullu:

Hameet pyörivät kauniisti tanssiessa. :sydän:
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Pvi » Pe 01 Kesä 2012 23:56

kellohame voisi olla melko kiva kesävaate, erityisesti tyllialushameen kanssa... Osaisinkohan minäkin tehdä moisen?

Trikoomekon osasin. Siitä tuli aavistuksen iso, mutta ehkä se ei haittaa. Jos teen toisen, niin tietää vähän pienentää saumavaroja.

Trikoopaitakin on vaiheissaan jo edennyt hihansuiden ompeluun ja lopuksi vielä pitää kääntää helma.

Seuraavana listalla olisi korkeavyötäröinen hame, mutta en vielä tiedä haluaisinko pohje- vai polvipituisen version. Kangas on jo katsottuna, sinivihreää tukevaa housukangasta.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » La 02 Kesä 2012 21:21

Pvi kirjoitti:kellohame voisi olla melko kiva kesävaate, erityisesti tyllialushameen kanssa... Osaisinkohan minäkin tehdä moisen?

Osaisit.

Mulla oli melkoisen pitkä aika siitä, kun olen viimeksi ommellut vaatteita ja silti onnistuin. Eipä niitä oikein ollut kymmeneen vuoteen tullut tehtyä. :keijo: Toki mulla oli ekaa hametta tehdessä neuvoja paikalla, mutta silti. :keijo:
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Pvi » Ma 11 Kesä 2012 13:49

Lähinnä laskeminen tuon kellohameen kanssa epäilyttää, mutta kyllä kai siihen jonkun ohjeen löytää. Pistän korvan taa.

Ompelut on vähän jääneet paitsioon kun neulomisvimma nostaa taas päätään.
Tein talveksi helmineuleella hatun ja koska siitä tuli niin kiva, ostin paksua puuvillalankaa (Hanko) ja kesähattukin on jo puolessa välissä.
Lisäksi lankoja kaivellessa löysin keskeneräiset villasukat, jotka tein valmiiksi. Kätköistä löytyi yksittäisiä lankakeriä, joita pussittelin uudelleen. Pistin monivärisen sukkalankakerän grafiitinharmaan villan viereen ja tajusin, että niistähän tulee yhdessä hyvä, jos mallina on joku selkeä graafinen kirjoneule. Lauantaiyönä pistin tumput alulle. Nyt ensimmäisen olessa peukkuavailla valmis, olen tosi tyytyväinen tulokseen. Mitä nyt vähän leveämmän olisin voinut tehdä, mutta kelpaapa alustumpuksikin.

Joo, aikaahan tähän menee just niin paljon kun vaan on varaa laittaa. Ja vähän enenänkin.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ma 11 Kesä 2012 15:35

Pvi kirjoitti:Lähinnä laskeminen tuon kellohameen kanssa epäilyttää, mutta kyllä kai siihen jonkun ohjeen löytää. Pistän korvan taa.

Turhaan epäilet. Olen varma, että onnistut! :hymyhali:

Mittaa vyötärön ympärys siitä kohdasta, johon haluat hameen asettuvan. p=2r, mistä saadaan ympyrän säde: r=p/(2), missä p= vyötärön ympärys+2 cm väljyysvara. Tässä kohdassa ei kannata huijata, ettei hame ole heti liian pieni. :soosoo: Mittauksessa kannattaa huomioida myös se, aikooko hameen vyötärön alle laittaa vaikka paidan reunan ja mitata paidan päältä, jos aikoo. Jos haluaa kuminauhavyötärökaitaleen, täytyy vyötäröosan toki olla väljempi (se, kuinka paljon väljempi, riippuu ihan henkilön kurvikkuudesta).
Kuva
(Kuva otettu täältä. Siellä on myös kellohameohje.)
Taitetaan kangas siten, että keskikohta jää kuvassa vasempaan yläkulmaan. (Kuvan lukuarvoista ei kannata välittää. :keijo: ) Kangas on siis nelinkerroin. Sitten vain piirtelemään vyötärön kohtaa. kannattaa mitata viivoittimella joidenkin senttien välein siten, että pitää nollakohdan kokoajan kankaan keskiosassa ja liikuttaa toista päätä. Leikatessa muistetaan sentin saumavara vyötärölle. (Huom. ainakin itselleni on käynyt niin, että molemmilla kerroilla olen ollut varma, että vyötäröaikko on liian pieni, kun olen leikannut keskiosan pois.) Mun mielestä on hameen helma helpoin piirtää, jos omistaa pitkän viivaimen. (Sellaisen voi hyvin tehdä pitkästä pahvisuikaleestakin. ;) ) Taas nollakohta kankaan keskiosaan (kuvassa vasen yläkulma) ja helmaa mittaamaan. Huom. koska mittaus aloitetaan kankaan keskiosasta, mitattava pituus on h+r, missä h=haluttu hameen pituus ja r=säde! Leikattaessa parin sentin saumavara helmaan. Jos leikkaat hameen useammasta osasta, sauman kohdalle kannattaa laittaa sentin saumavara.

Vetoketjun kohdalle kannattaa mielestäni tehdä sauma. Ompelu on silloin helpompaa. Toki sopivan kokoisen halkionkin voi tehdä. Vetoketjun ompelua (piilo/tavallinen) en oikein osaa neuvoa, mutta ompeluihmisenä lienet joskus vetoketjuja ommellut ja ohjeita löytynee netistä. Jos teet piilovetoketju, kannattaa huomioida, että jos vyötärökaitale on leveä, on vetoketjunkin oltava pidempi. (Mulla oli piilovetoketjun kanssa 20 cm vetoketju. Olisi saanut kyllä olla pari senttiä pidempi vetoketju, sillä mulla on aika leveä lantio ja peppu suhteessa vyötäröön. Saan hameen juuri ja juuri päälle. :tilt: )

Vyötärökaitale: (haluttu leveys x2 + 2cm saumavara) x (vyötärön ympärys + 2 cm väljyysvara + 2cm), jos piilovetoketju ja (haluttu leveys x2 + 2cm saumavara) x (vyötärön ympärys + 2 cm väljyysvara + 2cm + haluttu "läpän", johon nappi tms. kiinnike tulee, pituus), jos tavallinen vetoketju. Silitetään sisälle samankokoinen tukikangas (Huom. suojaa silitysrauta kaavapaperilla, leivinpaperilla tms.!)

Muista siksakata reunat. Ompele hameen sivusauma kiinni, mutta jätä sopiva tila vetoketjulle.

Jos teet piilovetoketjun, vyötärökaitaleen etureuna kiinnitetään ensin hameeseen, sitten vetoketju, sitten käännetään vyötärökautale ja ommellaan se sauman kohdalta kiinni. Vetoketjun kohdalle, hameen sisäpuolelle jäävät lärpäkeet käännetään ja ommellaan kiinni käsin. (Olenpas huono selostamaan tätä kohtaa).

Jos teet normaalin vetoketjun, vetoketju kiinni hameeseen, vyötärökautaleen etureuna kiinni hameen vyötäröaukkoon, käännetään vyötärökaitale hameen näkyvälle puolelle kankaan nurja puoli ylöspäin. Ommellaan vetoketjun yläpuolelle tulevat kohdat vyötärökaitaleesta (mukaan lukien se nappilärpäke :p ). Käännetään vyötärökaitale oikeinpäin. Ommellaan koristeompeleet (pitkä pisto) vyötärökaitaleen ala- ja yläreunaan.

Käännetään nuppineuloja apuna käyttäen helma (yksi kääntö riittää), tarkistetaan pituus, (lyhennä tarvittaessa), ompele helma. TAI kiinnitä helmaan joku kiva koristenauha, jolloin helmaa ei käännetä.

Toivottavasti tämä valaisee ompelua. Jos ei, kannattanee etsiä jostain ihan oikea ohje. :keijo: Mun ohjeella tulee siis täyskellohame. :sydän:
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ti 12 Kesä 2012 10:04

Hups. vyötäröltä unohtui saumavara. :nolo: Piti olla:
marenkienkeli kirjoitti:Mittaa vyötärön ympärys siitä kohdasta, johon haluat hameen asettuvan. p=2r, mistä saadaan ympyrän säde: r=p/(2), missä p= vyötärön ympärys+2 cm väljyysvara+2 cm saumavara.
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Pvi » Ti 12 Kesä 2012 12:33

Kiitos Marenki!
Pitää vähän laskeskella, kuinka paljon kangasta tarvitaan. Riittäisikö joku jo varastossa oleva pala, vai pitääkö suunnata kangaskauppaan.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja Pvi » Pe 15 Kesä 2012 14:29

Voihan perseen perse.
Mittasin omani taas kerran ehkä sadanteen kertaan ohjeen mukaan. 'Horizontaly around the fullest part of your bottom.' Tuloksena edelleen 98 cm.
Katsoin kokotaulukkoa ja siellä 98 sentin lantio vastaa kokoa 40.
Sen mukaan piirsin huolella kaavat ja kangasta leikatessani varasin vain 1 cm saumavarat 1.5 sijaan.
Tein huolella, merkkailin ja mittailin ja koko aamun tein töitä.
Kivat housut tuli, muttakun ne ei pysy päällä. Tai ehkä hikiseen just roikkuu valahtamispisteessä.

Mikä on vikana ja miten ihmeessä sitä tietää, että onko kyseisessä vaatteessa liikaa väljyysvaraa, että siitä tulee liian iso vaikka mitta on justiinsa sama, kun on kokotaulukkoon merkattu.
Viimeksi muokannut Pvi päivämäärä Pe 15 Kesä 2012 15:58, muokattu yhteensä 1 kerran
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Pe 15 Kesä 2012 15:39

Olettaisin, että kyse on jostain standardi-ihmisen koosta. Kun mulla on ainakin se ongelma, että hyviä housuja ei meinaa löytyä mistään. Housut vaan ovat keskimäärin ihan väärän mallisia. Harvemmin tulee tiukkoja housuja ostettua, kun niissä on (lähes) aina se vika, että lahkeet olisivat hyvät, mutta peppu ei mahdu housuihin. (Ei sillä, kyllä mä tykkään olla tämän mallinen, mutta housujen ostaminen on keskimäärin jopa vaikeampaa kuin rintsikoiden ostaminen. :O: )

Tsemppiä housujen tekoon. Minä en uskaltaisi housuja tehdä, koska mallit eivät oikein täsmänne muhun...
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

EdellinenSeuraava

Paluu Känpillä