Liha on alkanut tökkimään.
Ei kertakaikkiaan vain tee mieli. No kala olisi sellainen minkä maistuisi. Kärsin myös huonosta olosta, vastakivuista ja turvotuksesta johon olen yhditänyt ainakin punaisen lihan, perunan, jauhot ja yleensä erittäin rasvaiset ruoat. Luomu vaikuttaa toimivalta, mutta siihen sitten joskus ihan oma ketjunsa.Nyt olen kovasti yrittänyt etsiä monipuolista kasvisruokavaliota. Hyviä ruokavinkkejä siis kaivataan!
Tässä aivan mahtava Chocochilistä löytämäni pastaohje.
Itse lisäisin enemmän suolaa kuin ohjeessa sanotaan, mutta tämä lienee makuasia.Italialainen pastavuoka:
Tästä ohjeesta riittää noin 4 ruokailijalle.
* 300 g pennepastaa
* 150 g pakasteherneitä
Tomaattikastike:
* 1 sipuli
* 2 valkosipulinkynttä
* 2 tl balsamicoa
* 2 tlk kuorittuja tomaatteja (tomaattimurskakin käy)
* 2 rkl tomaattipyrettä
* 2 tl sokeria
* 2 tl kuivattua basilikaa
* suolaa, pippuria
* oliiviöljyä
Cashewpähkinäricotta:
* 100 g cashewpähkinöitä
* 1 pkt (270 g) kiinteää, maustamatonta tofua murennettuna
* 2 rkl oliiviöljyä
* 0,5 sitruunan mehu
* 2 pientä valkosipulinkynttä puristettuna
* 1 tl kuivattua basilikaa
* 0,5 tl suolaa
* 1 dl kaurakermaa tai soijajuustoa
* tuoretta basilikaa koristeluun
1. Valmista ensin tomaattikastike:
Hienonna sipuli ja valkosipuli ja kuullota niitä oliviiöljyssä kattilassa muutama minuutti. Sekoita sipulien joukkoon balsamico. Lisää kuoritut tomaatit ja anna kiehua miedolla lämmöllä vähintään puoli tuntia. Keittämisen puolivälissä mausta kastike tomaattipyreellä, sokerilla, basilikalla suolalla ja pippurilla. Lisää kastikkeeseen tarvittaessa hiukan vettä (minulla menee yleensä 1-1,5 dl).
2. Keitä pasta, mutta jätä se hieman raaaksi.
3. Valmista cashewpähkinäricotta soseuttamalla kaikki aineet sauvasekoittimella karkeaksi tahnaksi ja sekoita se keitetyn pastan joukkoon.
4. Lado uunivuokaan vuorotellen tomaattikastiketta, pastaa ja herneitä. Kaada viimeiseksi päälle loput tomaattikastikkeet, noin puoli purkkia kaurakermaa ja raasta päälle halutessasi hiukan soijajuustoa (Cheezly mozzarella). Paista vuokaa 200 asteisessa uunissa noin 20-30 minuuttia, tai kunnes kaurakerma näyttää hiukan hyytyneeltä tai soijajuusto on kunnolla sulanut. Silppua päälle reilusti tuoretta basilikaa ennen tarjoilua.
-----------------
Tänään ajattelin pyöräyttää falafeleja. En ole ikinä niitä missään syönyt, joten en tiedä miltä niiden kuuluisi maistua oikeasti, mutta ohje vaikutti herkulliselta.
Minulla ei ole aavistustakaan mitä on juustokumina ja mistä sitä löytää, enkä pelkästään tämän kokkailukerran takia halunnut maapähkinävoihinkaan rahojani tuhlata. Muokkasin siis ohjetta hieman, joten olkoon näitten palleroiden nimi:
Nugatin falafel-tyyppiset kasvispallerot:

1 rkl kookosöljyä
1 1/2 dl sipulia silputtuna
3 1/2 dl kikherneitä liotettuna ja keitettynä
3/4 dl grahamjauhoja
2 valkosipulinkynttä
1 tl suolaa
1/4 tl cayennenpippuria
1/4 tl mustapippuria
1 dl korianteria tai persiljaa silputtuna
1 rkl siirappia
1 rkl Luomu appelsiinimehua
Lisäksi:
grahamjauhoja ja kookosöljyä paistamiseen
Kuumenna pannulla öljy ja kuullota siinä sipulisilppu.
Mittaa kikherneet, grahamjauhot, kuoritut valkosipulinkynnet ja kuivamausteet monitoimikoneen kulhoon. Jauha seos tasaiseksi.
Kaada seos kulhoon ja lisää siihen sipulisilppu, yrttisilppu, siirappi sekä appelsiinimehu. Sekoita aineet tasaisesti.
Pyörittele massasta jauhotetuin käsin pyöryköitä ja kierittele pallot vielä grahamjauhoissa.
Kuumenna pannulla öljy ja nosta pyörykät pannuun. Paista falafelit kauttaaltaan kauniin ruskeiksi.
Käytin vain vähän öljyä paistamiseen, vaikka ilmeisesti falafelit valmistetaan öljyssä keittämällä. Tästä taisi siis tulla hieman terveellisempi vaihtoehto.

Lisukkeksi sopi mainiosti kermaviilikastike ja....
Bataattirösti:
450 g bataattia
2 rkl oliiviöljyä
2 kynttä valkosipulia
2,5 dl parmesaania
mustapippuria
Raasta bataatti ja purista kuivaksi. Minä raastelin kuorineen, sinä voit vaikka kuoria jos siltä tuntuu. Sekoita raaste öljyn, murskatun valkosipulin, raastetun parmesaanin ja pippurin kanssa.
Annostele leivinpaperille "pihveiksi". Paista 220 asteessa noin 20 minuutta tai kunnes alkavat olla kullanruskeita.

), mutta silmiini ei ainakaan osunnut kyseistä tuotetta. Nyt ainakin tiedän minkälaista purkkia tulisi etsiä. 

Kyllä erikoisempia (aikaa vieviä) kasvisjuttuja saan tehtyä ja jopa onnistumaan, mutta mitä syödä arkena kun pitäisi saada äkkiä, halvalla ja maukasta? Pelkällä salaatilla kun ei pärjää koko päivää. Onnistuin eilen pilaamaan punajuuripihvit ja nyt ei enää huvita mikään.
Maistuu pahalta. Täytyy kyllä myöntää, ettei soijarouhekkaan aluksi mitenkään erityistä herkkua ollut, makukin pahvisuuden lisäksi vastasi kyllä stressihormoonipossua. 

Olen ollut ilman karkkia pari iltaa ja on jatkuva nälkä.