Kasvisruokaa kaikelle kansalle

Kasvisruokaa kaikelle kansalle

ViestiKirjoittaja Nugat » Ma 20 Heinä 2009 14:44

Ajattelin, että kasvisruoka kaipaa ihan oman ketjunsa, vaikka tämä oma postaukseni olisi mennyt reseptien jatkoksi.

Liha on alkanut tökkimään. :friikki: Ei kertakaikkiaan vain tee mieli. No kala olisi sellainen minkä maistuisi. Kärsin myös huonosta olosta, vastakivuista ja turvotuksesta johon olen yhditänyt ainakin punaisen lihan, perunan, jauhot ja yleensä erittäin rasvaiset ruoat. Luomu vaikuttaa toimivalta, mutta siihen sitten joskus ihan oma ketjunsa.

Nyt olen kovasti yrittänyt etsiä monipuolista kasvisruokavaliota. Hyviä ruokavinkkejä siis kaivataan!

Tässä aivan mahtava Chocochilistä löytämäni pastaohje. :D Itse lisäisin enemmän suolaa kuin ohjeessa sanotaan, mutta tämä lienee makuasia.

Italialainen pastavuoka:

Tästä ohjeesta riittää noin 4 ruokailijalle.

* 300 g pennepastaa
* 150 g pakasteherneitä

Tomaattikastike:

* 1 sipuli
* 2 valkosipulinkynttä
* 2 tl balsamicoa
* 2 tlk kuorittuja tomaatteja (tomaattimurskakin käy)
* 2 rkl tomaattipyrettä
* 2 tl sokeria
* 2 tl kuivattua basilikaa
* suolaa, pippuria
* oliiviöljyä

Cashewpähkinäricotta:

* 100 g cashewpähkinöitä
* 1 pkt (270 g) kiinteää, maustamatonta tofua murennettuna
* 2 rkl oliiviöljyä
* 0,5 sitruunan mehu
* 2 pientä valkosipulinkynttä puristettuna
* 1 tl kuivattua basilikaa
* 0,5 tl suolaa

* 1 dl kaurakermaa tai soijajuustoa
* tuoretta basilikaa koristeluun

1. Valmista ensin tomaattikastike:

Hienonna sipuli ja valkosipuli ja kuullota niitä oliviiöljyssä kattilassa muutama minuutti. Sekoita sipulien joukkoon balsamico. Lisää kuoritut tomaatit ja anna kiehua miedolla lämmöllä vähintään puoli tuntia. Keittämisen puolivälissä mausta kastike tomaattipyreellä, sokerilla, basilikalla suolalla ja pippurilla. Lisää kastikkeeseen tarvittaessa hiukan vettä (minulla menee yleensä 1-1,5 dl).

2. Keitä pasta, mutta jätä se hieman raaaksi.

3. Valmista cashewpähkinäricotta soseuttamalla kaikki aineet sauvasekoittimella karkeaksi tahnaksi ja sekoita se keitetyn pastan joukkoon.

4. Lado uunivuokaan vuorotellen tomaattikastiketta, pastaa ja herneitä. Kaada viimeiseksi päälle loput tomaattikastikkeet, noin puoli purkkia kaurakermaa ja raasta päälle halutessasi hiukan soijajuustoa (Cheezly mozzarella). Paista vuokaa 200 asteisessa uunissa noin 20-30 minuuttia, tai kunnes kaurakerma näyttää hiukan hyytyneeltä tai soijajuusto on kunnolla sulanut. Silppua päälle reilusti tuoretta basilikaa ennen tarjoilua.
-----------------

Tänään ajattelin pyöräyttää falafeleja. En ole ikinä niitä missään syönyt, joten en tiedä miltä niiden kuuluisi maistua oikeasti, mutta ohje vaikutti herkulliselta.
Minulla ei ole aavistustakaan mitä on juustokumina ja mistä sitä löytää, enkä pelkästään tämän kokkailukerran takia halunnut maapähkinävoihinkaan rahojani tuhlata. Muokkasin siis ohjetta hieman, joten olkoon näitten palleroiden nimi:

Nugatin falafel-tyyppiset kasvispallerot: :tilt:

1 rkl kookosöljyä
1 1/2 dl sipulia silputtuna
3 1/2 dl kikherneitä liotettuna ja keitettynä
3/4 dl grahamjauhoja
2 valkosipulinkynttä
1 tl suolaa
1/4 tl cayennenpippuria
1/4 tl mustapippuria
1 dl korianteria tai persiljaa silputtuna
1 rkl siirappia
1 rkl Luomu appelsiinimehua

Lisäksi:
grahamjauhoja ja kookosöljyä paistamiseen

Kuumenna pannulla öljy ja kuullota siinä sipulisilppu.
Mittaa kikherneet, grahamjauhot, kuoritut valkosipulinkynnet ja kuivamausteet monitoimikoneen kulhoon. Jauha seos tasaiseksi.
Kaada seos kulhoon ja lisää siihen sipulisilppu, yrttisilppu, siirappi sekä appelsiinimehu. Sekoita aineet tasaisesti.
Pyörittele massasta jauhotetuin käsin pyöryköitä ja kierittele pallot vielä grahamjauhoissa.
Kuumenna pannulla öljy ja nosta pyörykät pannuun. Paista falafelit kauttaaltaan kauniin ruskeiksi.

Käytin vain vähän öljyä paistamiseen, vaikka ilmeisesti falafelit valmistetaan öljyssä keittämällä. Tästä taisi siis tulla hieman terveellisempi vaihtoehto. :tilt:
Lisukkeksi sopi mainiosti kermaviilikastike ja....

Bataattirösti:

450 g bataattia
2 rkl oliiviöljyä
2 kynttä valkosipulia
2,5 dl parmesaania
mustapippuria

Raasta bataatti ja purista kuivaksi. Minä raastelin kuorineen, sinä voit vaikka kuoria jos siltä tuntuu. Sekoita raaste öljyn, murskatun valkosipulin, raastetun parmesaanin ja pippurin kanssa.

Annostele leivinpaperille "pihveiksi". Paista 220 asteessa noin 20 minuutta tai kunnes alkavat olla kullanruskeita.
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

Re: Kasvisruokaa kaikelle kansalle

ViestiKirjoittaja Kumkvatti » Ma 20 Heinä 2009 15:15

Nugat kirjoitti:Minulla ei ole aavistustakaan mitä on juustokumina ja mistä sitä löytää

Juustokuminaa eli jeeraa saa ihan marketin maustehyllystä. :D Ei maistu tavalliselta kuminalta, mutta on aika hallitsevan makuista, joten sen pois jättäminen muuttanee makuelämystä jonkin verran. :tilt:

Kasvisruokia tulee syötyä eniten, vaikka en lihaa tai muutakaan karta. Täytyypä kaivella arkistoja, jos löytyisi reseptejä jaettavaksi. :tilt:
Kumkvatti
yybersalama

ViestiKirjoittaja Nugat » Ma 20 Heinä 2009 15:18

Kumkvatti kirjoitti:
Nugat kirjoitti:Minulla ei ole aavistustakaan mitä on juustokumina ja mistä sitä löytää

Juustokuminaa eli jeeraa saa ihan marketin maustehyllystä. :D Ei maistu tavalliselta kuminalta, mutta on aika hallitsevan makuista, joten sen pois jättäminen muuttanee makuelämystä jonkin verran. :tilt:

Kiitos tiedosta! :D Tuijotin jonkin aikaa maustehyllyä (olin aavistellut sen olevan jonkinlainen mauste :keijo: ), mutta silmiini ei ainakaan osunnut kyseistä tuotetta. Nyt ainakin tiedän minkälaista purkkia tulisi etsiä. :virne:
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja L-S » To 30 Heinä 2009 14:19

Kasvisruokaketju :superhymy:
Ajattelin joskus itsekin perustaa tällaisen, mutta jostain syystä en sitten viitsinytkään. (Olen hyvin laiska ketjunperustaja).

Tuo pastavuoka kuulostaa hyvältä, mieluusti kun teen jotain uuniruokia pakastimeen, josta niitä on kätevä napata evääksi. Kenties pakasteherneet voisi korvata jollain hauskemmalla (kävisivätköhän kikherneet?), en ole kovin suuri perusherneiden ystävä, vaikka erilaisia palkokasveja syön kyllä muuten paljon.

Nyt kokeilin ensimmäistä kertaa härkäpapuja, niitä en ollutkaan ennen maistanut (vaikka mulla on ollut Härkäpapua sarvista -keittokirjakin jo hyvän aikaa.). Keittämisen jälkeen ne tuoksuivat kovasti hernekeitolta, mutta maku ei lopulta juuri muistuttanut hernettä vaan oli aika mieto, joten muuten hyvin maustetussa ruoassa ihan toimiva ainesosa.

Tein pavuista salaatin, jossa sovelsin Härkäpapukeittokirjan salaattiohjetta oman maun ja kaapista löytyvien ainesten mukaiseksi:

2 rkl oliiviöljyä
1 rkl omenaviinietikkaa
tuoretta persiljaa
mustapippuria
-> sekoitetaan kulhossa

runsaasti härkäpapuja (jos ovat kuivattuja, pitää tietysti ensin liottaa vähintään 8 h ja keittää n. tunti...jos taas tuoreita, en tiedä mitä niille pitää tehdä)
couscousia sopiva määrä (valmistetaan pakkauksen ohjeen mukaan)
punasipulia pilkottuna sopiviksi renkaiksi
kurkkua
suolaa

-> ainekset sekoitetaan kastikkeeseen, maustetaan suolalla ja sen jälkeen on varmaan hyvä antaa salaatin maustua kastikkeen kera jonkin aikaa, eli hyvä tulee vaikkapa kun tekee edellisenä iltana seuraavan päivän ruoaksi.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Santalaceae » To 30 Heinä 2009 19:25

Olen nyt tehnyt parina päivänä kikhernekästä, eli munakkaan tyyppistä, kikhernejauhoista (eli gramjauhoista) valmistettua settiä. Etelä-Euroopassa tehdään hieman samantyyppistä, uunissa paistettavaa ruokaa nimellä Farinata. Itse olen toistaiseksi tehnyt kikhernekkääni pannulla, koska tavoittelen nimenomaan nopeutta ja helppoutta.

Taikinaan tulee kihernejauhoja, vettä ja suolaa. Taikinaan voisi laittaa myös soijamaitoa tai soijajugurttia tuomaan mehevyyttä. Itse laitoin tänään joukkoon hieman oluthiivahiutaleita ihan kokeilun vuoksi. Nyt viime kerroilla taikina on ollut ehkä hieman tavallista lettutaikinaa ohuempaa. Kikhernekkään paksuuden voi oikeastaan päättää itse, koska kyllä se kypsyy ennemmin tai myöhemmin kuitenkin. Jos tavoittelee täydellistä lopputulosta, kannattaa varmaan harkita tarkemmin. Minulle nopea, helppotekoinen ja hyvä riittää.

Täytteeksi tykään laittaa ainakin paahdettuja pinjansiemeniä ja niiden lisäksi esimerkiksi tofua, kasvisgrillereitä, kesäkurpitsaa ja tomaattia (makua ja mehevyyttä). Gramjauho saattaa maistua aluksi hieman oudolta, joten voi olla parempi laittaa enemmän täytteitä ja vähemmän gramtaikinaa.

Paistan täytteet, kaadan päälle kikherneseoksen, annan hieman ruskistua ja sen jälkeen kypsyä valmiiksi matalalla lämmöllä. Voi syödä sellaisenaan, tai vaikka seuraavana päivänä leivän välissä.
Santalaceae

ViestiKirjoittaja L-S » Su 16 Elo 2009 21:00

Tein miellyttävää kesään sopivaa ruokaa. Idea tuli kai jostain netistä, mutta sovelsin myös oman mielen mukaan.

perunoita
vihreitä papuja
tomaattia

oliiviöljyä muutama ruokalusikallinen
vähäsen sitruunamehua
mustapippuria/sitruunapippuria
valkosipulinkynsi puristettuna
suolaa

Alpron yrttimaustettua tofua
korppujauhoja (+vehnä-/ruis- tms. jauhoja)
mustapippuria, paprikamaustetta

Perunat keitetään, jos on uusia niin ei tarvitse kuoriakaan. Tuoreita vihreitä papuja pitää keittää joku kymmenisen minuuttia. Vihreitä tölkkipapuja ei kannata ostaa, ne ovat pahoja. :tilt: Toisen kappaleen öljy, sitruunamehu ja mausteet sekoitetaan kastikkeeksi. Yrttitofua kuivataan hieman talouspaperilla ja leikataan kuutioiksi. Kuutiot kieritellään korppujauhoista ja mausteista tehdyssä seoksessa ja paistetaan öljyssä muutamia minuutteja (kauniin kullanruskeiksi, kuten resepteissä näemmä aina kuuluu sanoa). Yrttitofu on helposti pahaa tai mautonta, mutta näin valmistettuna oikein hyvää. Lopuksi paloitellaan keitetyt perunat, pavut sekä tomaatit ja sekoitetaan kaikki ainekset keskenään. Lisänä voi tarjota vielä paistettua halloumijuustoa (mikä on yleensäkin loistava lisä, jos haluaa jostain muutoin kevyestä salaattiateriasta ruokaisamman eikä kaihda maitotuotteita).

Oli hyvää ainakin kun perunat olivat vielä hieman lämpimiä, toivottavasti myös huomenna kylmänä. Melko helppo valmistaa, mutta tulee myös valitettavan paljon sotkua keittiöön, kun tarvitaan kaksi kattilaa, paistinpannu, leikkuulauta, erilaisia veitsiä, kuppi (kastikkeen sekoittamiseen) ja kulho (korppujauholle) ja papuja käytin vielä lävikössäkin jossain välissä. :tilt:
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja elegia » Ma 07 Syys 2009 17:30

Meidän taloudessa tehdään lähinnä pelkkää kasvisruokaa. Itse olen vielä sekasyöjä (joskin en pahemmin välitä lihasta ja liharuuista alvariinsa), mutta toinen puolisko on kokonaan kasvissyöjä, joten sen mukaan mennään ja kasvisruokaa popsitaan. Kokeilemalla oppii ja netistä löytyy hirvittävä määrä kivoja reseptejä, joita testailemalla olen oppinut että kasvisruoka on parhaimmillaan ihan ältsin hyvää. :D
Esim. tämä Lettupannun linssikeitto on ihan täydellistä ja sitä tehdäänkin meillä usein! :kuola:

Toinen suosikki on tämä soijalasagne:

Soijabolognese:
2dl soijarouhetta
1 sipuli
3 valkosipulin kynttä
1 paprika
1 porkkana
2 prk tomaattimurskaa
1 prk herkkusieniä
-mausteita

Itse turvottelen soijarouheen vedessä, johon on lisätty mausteita ja kun rouhe on suht turvonnutta lisään vielä marinointi/grillaussoosia. Sipulit, porkkanat ja paprikat paistellaan pannulla, joukkoon lisätään turvonnut soijarouhe sekä tomaattimurskat ja herkkusienet (paitsi, jos tahtoo käyttää tuoreita, ne kannattanee lisätä aikaisemmin. :D). Mausteet vielä niskaan.

Juustokastike:
6dl maitoa
2rkl margariinia
0,5dl vehnäjauhoa
0,5tl suolaa
n.125g juustoraastetta
-mustapippuria

Sulatetaan margariini kattilassa. Lisätään vehnäjauhot ja sen jälkeen maito, vispataan ankarasti vispilällä ettei tule paakkuja. Lisätään juustoraasteet ja mausteet, sulatellaan.

Otetaan iso uunivuoka, johon asetellaan kerroksittain soijabolognesea, juustokastiketta ja lasagnelevyjä, viimeisten levyjen päälle tulee vain juustokastike. Päälle juustoraastetta kuorrukkeeksi ja uuniin 200 asteeseen 40 minuutiksi. NAM! :kuola:
elegia

ViestiKirjoittaja Kibaya » Pe 11 Joulu 2009 17:44

Tein maukasta lounaspiirakkaa :D

Olen siirtymässä voimakkaasti kasvisruokailun puolelle, kiitos hivenaine-ihmisen, joka selvitti asioita vähän turhan perusteellisesti.

Enikeis, vaikka kasvispuoli onkin tulossa takaisin, en taivu soijalle.

Kiban Kokeellisen Keittoön KasvisPiirakka!

Alkuperäinen ohje on täältä.
Sillä erolla, etten tehnyt pohjaa itse (=laiska ja vähän aikaa)

Lopputulos oli
1 ruisperunapiirakkataikina
2 kpl keltaista sipulia
1/2 isosta punasipulista
1 kpl paprika
1/5 maustekurkusta
1 pkt Apetina basilika-aurinkokuivattutomaatti-fetapalaset
1 prk kermaviili
1 Luomu-muna
pohjalle pesto-kastiketta.

Ja sitten vain pohja vuokaan, sipulit suikaleiksi ja pannulle. Mausteeksi laitoin reippaalla kädellä mustapippuria.
Paprikan ja maustekurkun pilkoin, mutta en muistanut käyttää pannulla. Alkuperäisessä ohjeessa laitettiin fetat pohjalle ja sipalit päälle, mutta itse laitoin pohjalle vain kerroksen pestoa ja kaikki muut täyteaineet sekoitin keskenään ennen laittamista vuokaan. Kermaviili+muna-yhdistelmä päälle ja vähän juustoraastetta myös.
Voi :kuola:. Maut kohdallaan!
Pohja jäi hieman kosteaksi, mutta uskon maustekurkun tai kermaviilin kostuttaneen sitä kunnolla. Ehkä jäähdyttyään kunnolla se on tiukempaa. Raakaa se ei kuitenkaan ole. Ja joo, tuossa on reippaasti täytettä osittain sipulin määrästä johtuen. Paprikan pistin ihan pieneksi palaseksi isojen sipulirenkaiden kontrastia varten. Uskoisin, että 1.5 keltasipulia olisi ollut riittävä määrä, mutta pidän kyllä kunnolla täytetteisistä piirakoista. Ettei se ole pelkkää pohjaa ja kermaviiilmössöä.

Kasvisruoka :hymyhali:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Lyyra » La 12 Joulu 2009 13:33

Laitoin kasvistäytteisiin kaalikääryleisiin täytteeksi ohrasuurimoita, aurinkokuivattuja tomaatteja (silputtuna tietenkin), kalamata-oliiveja ja kikherneitä. Tuli hyvää. :)
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Nugat » Su 11 Huhti 2010 15:56

Tämä resepti oli tulossa tänne aikaisemmin, mutta sit mun piti tehä sitä ja käydä tuolla ja ihmetellä tota... mutta nyt talletan, että muistan itsekkin mitä on tullut tehtyä. :D Tarkkoja mittoja en pysty antamaan, sillä viskoin vain kaapeista löytyviä aineksia mutu-tuntumalla. Tässä alkuperäinen resepti.

Tomaatti-cashewpastakastike

n. 3 dl cashewpähkinöitä
oliiviöljyä
iso sipuli
punainen paprika
purkki valkosipulilla maustettua tomaattimurskaa
tomaatteja
2 tl balsamicoa
loraus ketsuppia
(vettä)
suolaa, mustapippuria, basilikaa

Liota pähkinöitä muutama tunti vedessä. Soseuta pähkinät ja lisää hieman vettä soseutuksen helpottamiseksi ja ettei tahna olisi liian tiivistä tavaraa.
Kuullota sipuli ja paprika pannulla. Paista hetki myös viipaloituja tomaatteja. Itse jätin tomaattipalaset suht isoiksi paloiksi paremman suutuntuman vuoksi. Lisää tomaattimurska, pähkinätahna ja loput aineet ja sekoita kunnolla. Lisää vettä vain jos kastike tuntuu liian paksulta. Anna paistua n. 10 min, tai mitä kauemmin sen parempi pätee myös tässäkin.
Nauti pastan kera!

Tähän kastikkeeseen pystyy helposti lisäämään herkkusieniä, tonnikalaa ja vaikka mitä. Cashew-pähkinä tosin tekee kastikkeesta niin täyttävän ettei se välttämättä tarvitsekkaan mitään muuta lisäksi. Pähkinöiden liottaminen ei ole aivan välttämätöntä, mutta se helpottaa soseuttamista.
----------

Mulla on arkiruoka ongelma. :p Kyllä erikoisempia (aikaa vieviä) kasvisjuttuja saan tehtyä ja jopa onnistumaan, mutta mitä syödä arkena kun pitäisi saada äkkiä, halvalla ja maukasta? Pelkällä salaatilla kun ei pärjää koko päivää. Onnistuin eilen pilaamaan punajuuripihvit ja nyt ei enää huvita mikään. :p :virne:
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja L-S » Su 11 Huhti 2010 17:43

Nugat kirjoitti:Mulla on arkiruoka ongelma. :p Kyllä erikoisempia (aikaa vieviä) kasvisjuttuja saan tehtyä ja jopa onnistumaan, mutta mitä syödä arkena kun pitäisi saada äkkiä, halvalla ja maukasta? Pelkällä salaatilla kun ei pärjää koko päivää. Onnistuin eilen pilaamaan punajuuripihvit ja nyt ei enää huvita mikään. :p :virne:

Cashew-pastakastike kuulostaa hyvältä, pitänee joskus kokeilla.
Mulla on välillä sellaisia kausia, että pitää kokeilla kaikkia uusia reseptejä ja tehdä jotain monimutkaista, mutta nyt tuntuu (ilmeisesti tylsän ja pimeän talven jäljiltä) jääneen päälle sellainen kausi, että ruokaa pitää saada nopeasti ja helposti. Yksinkertaisista ruoista lempijuttu on tällä hetkellä tuorepastaa keitetyn parsakaalin ja latva-artisokan kanssa (artisokka on siis sellaista öljyssä lilluvaa purkkitavaraa). Mukaan vielä ehkä vähän satunnaisia mausteita, sitruunamehua ja mahdollisesti jopa halloumijuustoa kaveriksi. :kuola: Parsakausikin on käsillä, siinä toinen yksinkertainen herkku.

Muutoin kaipaisin kyllä taas sitä innostusta tehdä monenlaista.
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Nugat » Ti 13 Huhti 2010 12:20

Silloin kun onnistuu on kivaa. :tilt: Tämä oli oikein hyvää ja maukasta ja mikä parasta, helppo tehdä! Oliiveja en laittanut omaan versiooni, kun en ohjeissa olevia oliiveja löytänyt, mutta puristin hieman sitruunaa joukkoon.Eikä mulla ollut yrttitarhan maustesekoitustakaan, joten viskasin vain oreganoa. Annoin paiston jälkeen satsin muhia viellä kunnolla pöydällä folion alla, yleensä kaikesta tulee aina vielä parempaa kun antaa muhia vähän aikaa. :kuola:

Välimeren kasviskiusaus

500 g peruna-sipulisekoitusta
150/300 g Apetina classic salaattijuustoa öljyssä
100 g sokeriherneenpalkoja (tuoreena tai pakasteena Sugar Snaps)
1/2 pieni kesäkurpitsa pieninä paloina
1- 1 1/2 dl aurinkokuivattuja tomaatteja silppuna
10 sitruunatäytteistä oliivia viipaleina
3 valkosipulinkynttä hienonnettuna
1 punainen/keltainen paprika paloina
Santa Marian yrttitarhan mausteseosta
suolaa
3 dl ruokakermaa
100-150 g juustoraastetta
timjamia

Laita peruna-sipulisekoitus uunivuokaan.
Lisää vuokaan valutetut salaattijuustokuutiot, viipaloidut sokeriherneenpalot, kesäkurpitsapalat, silputut aurinkokuivatut tomaatit, hienonnetut valkosipulinkynnet, oliiviviipaleet ja paprikapalat. Mausta Yrttitarhan mausteseoksella ja suolalla.
Kaada joukkoon ruokakerma.
Ripottele pinnalle halutessasi juustoraastetta.
Kypsennä 200 asteessa 30-45 minuuttia.
Koristele timjamilla.

Ohjeen löysin täältä.
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja Nugat » Ti 04 Touko 2010 21:09

Olen nyt tutustunut kovasti soijarouheeseen. Nimittäin hirvenliha on pakastimesta loppu ja mitään stressihormoonipossu-/nautajauhista en syö. :umpfh: Maistuu pahalta. Täytyy kyllä myöntää, ettei soijarouhekkaan aluksi mitenkään erityistä herkkua ollut, makukin pahvisuuden lisäksi vastasi kyllä stressihormoonipossua. :keijo:

Mutta nyt sain soijarouheesta maustettua sen ominaismaun piiloon. :D Asiaa auttoi, kun aloin tekemään ruokaa ja sitten olikin jo kiire lähteä ja homma jäi kesken, mutta ehdin laittaa soijat pieneen määrään vettä likomaan ja viskasin perään reilusti jauhelihamaustetta. Se sai sitten rauhassa maustua.
Ruoka kuuluu sarjaan maukasta arkiruokaa.

Ohje löytyy täältä ja ruuan nimi on...

Peppi Pitkätossun voimavuoka vegeversiona
:keijo:

(n. 6 annosta)

loraus öljyä
jauhelihamaustetta, paprikajauhetta
1 sipuli
2,5 dl tummaa soijarouhetta
1 iso punainen paprika
1 prk (70 g) tomaattipyreetä
1 kasvisliemikuutio
mustapippuria, (suolaa)
n. 8 dl vettä
250 g tummaa fusillipastaa
n.150 g Koskenlaskijaa (voimakasta)
2 tomaattia
emmentalraastetta

Kuumenna öljy isossa kattilassa tai pannussa. Heitä joukkoon haluamiasi mausteita (esim. jauhelihamaustetta ja paprikajauhetta). Kuullota silputtua sipulia hetki mausteöljyssä. Lisää sitten joukkoon kuiva soijarouhe ja vettä sen verran, että soijarouhe kostuu. Paistele rouhetta kevyesti, sekoitellen ja lisäillen vettä ja mausteita. Jatka näin, kunnes soijarouhe ei näytä enää ottavan vettä vastaan. Lisää paloiteltu paprika sekaan ja kuullota vielä tovi. Sekoita sitten joukkoon tomaattipyree ja mausta seos kasvisliemikuutiolla, mustapippurilla (ja suolalla). Kaada mukaan vesi ja anna kiehahtaa. Lisää pasta ja keitä lähes kypsäksi. Lohko sulatejuusto pienemmiksi paloiksi ja anna liueta. Kaada soijarouhe-pastaseos voideltuun uunivuokaan ja asettele päälle viipaloitua tomaattia ja juustoraastetta. Paista 200-asteisessa uunissa 30-40 minuuttia.
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja Nugat » Su 29 Elo 2010 20:18

Bataatti. :sydän:

Tarvitset:

bataatteja
oliiviöljyä
fetaa
tuoretta timjamia

Keitä bataatit kuorineen pehmeiksi. Jos haluat lisäarmoia ja nättejä raitoja älä keitä bataatteja täysin kypsiksi vaan ota grilli käyttöön. Leikkaa bataatit halki, sivele leikkuupinta oliiviöljyllä ja aseta grilliin leikkuupinta ritilää vasten ja kypsennä loppuun. Muussaa feta ja sekoita siihen timjamia. Tarjoa kypsien bataattien lisäkkeenä. :sydän:
-------

Bataateista saa helposti hyvää myös pannulla. Leikkaa bataatista n. 5 mm siivuja ja paista pienessä määrässä öljyä/voita. Kypsien siivujen päälle ripottele suolaa ja koskenlaskijaa. Helppoa, nopeaa ja simppeliä. :kuola:
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja Nugat » Ma 04 Heinä 2011 18:15

Mullon 2 tofua; pehmeä ja marinoitu. Mitä mä niistä teen? Mikä olisi varpisti hyvää? :keijo: En ole oikein osannut tuota tofua käyttää ja mökillä piti yrittää kehitellä jotain, mutta se vain jäi. Ja nyt ne lojuu jääkaapissa.

?
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja L-S » Ma 04 Heinä 2011 19:43

Tofu on haasteellinen ruoka-aine, mutta yksi niistä harvoista mistä olen oikeasti tykännyt kovasti on ollut tämä Appelsiini-seesamsiementofu.

Sitä en kyllä sitten mene vannomaan, että toimiiko tämä resepti marinoidun tofun kanssa, riippuu kai siitä miten se on marinoitu. Mutta jos marinadi vaikuttaa itsessään hyvältä, ehkä se kannattaa heittää ihan vaan johonkin wok-ruokaan. Paistetaan tofu ja kasviksia ja nuudeleita.

Pehmeää tofua suositellaan kai käytettäväksi johonkin jälkiruokiin enemmänkin? En ole itse sitä kokeillut.
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Nugat » Ti 05 Heinä 2011 18:22

Tofu on kyllä vaikea... vaikka sen pitäisi olla helppo. :p Kai.

Mutta tein nyt sitten tällaista. Löysin ohjeen netistä, mutta en muistanut laittaa sitä kirjanmerkkeihin. Lappuseen vain kirjoitin määrät ja lähdin keittiöön.

Olkoon tämä vaikka Sinappinen tofu-kastike:

1/2 pkt marinoitua tofua
1 pieni sipuli (laitoin puoli purjoa)
1 valkosipulinkynsi
1 paprika
1 tl mustapippuria
1/2 tl cayannepippuria
1/2 tl suolaa
1 rkl sinappia
1 prk tomaattipyre
2 dl kermaa

Kaikkea paistellaan hetken, paitsi kerma, sinappi ja tomaattipyre viskataan vimeisenä. Tai jotain. :p Tehkää miten tykkäätte. :D Sopii perunan kanssa.

Tästä tuli ihan syötävää. Mulla vaan sitä sinappia lirahti vähän enemmänkin. :keijo: Köh. Se marinoitu tofukaan ei tuntunut kovin pahalta.
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja Tr*ina » La 06 Elo 2011 21:47

Kertokaapa, mitä tehdä kaalista? Mitkä muut kasvikset yms. sopivat kaalin kanssa ja miten maustaa kaalia?

Kaali on mulle kummajainen, en ole koskaan osannut siitä mitään laittaa. Tänään ostin kaalia kuitenkin ja lanttua, ajattelin kokeilla kaalipataa. Mietin maustamista. Currya oli jäljellä vain vähän, joten sen lisäksi laitoin kanelia ja inkivääriä. Ja mustapippuria. Sitten mulla oli yksi stifado-säilykepurkki (stifado on kreikkalainen sipulivalmiste), söin sen kaalipadan kanssa.

Ei ehkä ihan Lyyran kaalikääryleiden vertaista, mutta ihan ok. Aion kehittää kaalipataani lisää, tästä on hyvä jatkaa.

Täytyy myös kokeilla tuota linkitettyä linssikeittoa.
Juha Mieto: "Onnellisuus syntyy vuodenaikojen tarkkailusta."
Tr*ina

ViestiKirjoittaja Lyyra » La 06 Elo 2011 21:51

Ja taaskaan kasvisruoalla ei saanut mahaa täyteen. :ei:
Tein kasviskiusausta Maku-lehden ohjeella, joka oli niin luokattoman huono, etten viitsi edes linkittäå. (Kiusaukseen tuli papuja, peruna-sipulisekoitusta ja vihanneksia.) Alle kaksi tuntia syönnin jälkeen piti juosta jääkaapille voileipävehkeitä kaivamaan. :epäilevä:

Kertokaa mulle, kasvissyöjät, miten te pärjäätte? :pillitys:

Kun mulla on perusoletus, että kun kerran syön mahan täyteen, nälkä tulee aikaisintaan neljän tunnin päästä. :sori:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Kibaya » La 06 Elo 2011 22:09

Ei pakastevihanneksista kylläiseksi tule.

Kaali. Mä käytän kaalia vaihdellen. Tykkään kaalistani haudutettuna, pippurilla maustettuna. Oheen mielusti sipulia, sieniä, kesäkurpitsaa. Myös feta käy minun makuhermoissa kaalisössön kanssa. Yksi resepti on kokeilematta, jossa kaalipataan (uunissa) tuli kaalia, sipulia, porkkanaa, paprikaa ja tomaattia :keijo: Sen lisukkeesi ohjeessa tarjottiin riisiä.
Kaalia ei mun mielestä pidä maustaa liikaa. Joku curry tai chili ei sovi yhtään. Kaalilla on kuitenkin oma maku, jota ei pidä peittää. Hitaasti haudutettu kaali on ehkä parasta seuraavana päivänä.

Kyllä mulla pysyy kasvissapuskasta nälkä.
Olen saanut itseni ähkyyn perunalla ja kasvissoossilla niin ettei ole tarttenut koko päivänä syödä mitään. Mutta syytän siitä perunaa :keijo:

Mä kuitenkin heitän usein ruokani oheen jotain maitoproteiinia. Raejuusto, fetajuusto, kermaviili.
Periaatteessa kasvisruokaa tulee kuitenkin syötyä enemmän mitä liha-aikoina. Söin tänään melkein yksin aika isohkon kukkakaalin ja kasviksia. Riippuu toki myös kasviksista. Ihan oikeasti ne suikalevihannekset ei pidä nälkää. Ennemmin höyrystettynä pelkältään kilo porkkanoita kuin niitä.
Mun mielestä se on kuitenkin kokonaisuudesta kiinni mitä siinä annoksessa on.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Tr*ina » La 06 Elo 2011 22:12

Hiilarit, ne pitää nälän poissa. Jos tekee kasvisvoittoista kasvisruokaa ilman vilja tai perunaa, nälkä ei todellakaan lähde.

Ruokaa ei muutenkaan saisi olla koko ajan syömässä. Tai ainakin mun hammaslääkäri sanoi, että hampaat eivät kestä kuin neljä ateriaa päivässä.
Tr*ina

ViestiKirjoittaja Shay » La 06 Elo 2011 22:19

Tr*ina kirjoitti:Hiilarit, ne pitää nälän poissa. Jos tekee kasvisvoittoista kasvisruokaa ilman vilja tai perunaa, nälkä ei todellakaan lähde.

Jos syö karkkia kaikki illat, ei ole nälkä. :lanppu: Olen ollut ilman karkkia pari iltaa ja on jatkuva nälkä. :friikkipeukku:

Itsehän en kasvisruoasta perusta, sillä liha tekee ruuasta maukasta (mielestäni). :moro:
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Shay
Hukkasusi

ViestiKirjoittaja Tr*ina » La 06 Elo 2011 22:22

Kibaya kirjoitti:Kaalia ei mun mielestä pidä maustaa liikaa. Joku curry tai chili ei sovi yhtään. Kaalilla on kuitenkin oma maku, jota ei pidä peittää. Hitaasti haudutettu kaali on ehkä parasta seuraavana päivänä.

Mutta eikö mausteiden aromi lievene pitkässä keitto- tai paistoajassa? Minusta curryn makeahko aromi sopii kaaliin. Myös väreiltään curry ja kaali toimivat. (Huomaan usein ajattelevani ruoka-aineksia värien kautta.)

Chiliä en minäkään laittaisi kaaliin.

Sipulia ja porkkanaa en kaaliin halua. Tulee liikaa mieleen perinteiset suomalaiset kaalikeitot.

Mutta feta, siinä vasta loistava idea kaalin kyytipojaksi!
Tr*ina

ViestiKirjoittaja Kumkvatti » La 06 Elo 2011 22:26

Kaali on yllättävän hyvää wokkihommeleissa, kunhan sitä ei paista lötköksi. Tein joskus Voisilmäpelin nälkäpäiväwokista jonkinlaista muunnelmaa, oli hyvää. Makea chilikastike sopii kaalin kanssa hyvin. :tilt:
Kumkvatti
yybersalama

ViestiKirjoittaja Kibaya » La 06 Elo 2011 22:30

Tr*ina kirjoitti:
Kibaya kirjoitti:Kaalia ei mun mielestä pidä maustaa liikaa. Joku curry tai chili ei sovi yhtään. Kaalilla on kuitenkin oma maku, jota ei pidä peittää. Hitaasti haudutettu kaali on ehkä parasta seuraavana päivänä.

Mutta eikö mausteiden aromi lievene pitkässä keitto- tai paistoajassa? Minusta curryn makeahko aromi sopii kaaliin. Myös väreiltään curry ja kaali toimivat. (Huomaan usein ajattelevani ruoka-aineksia värien kautta.)

Chiliä en minäkään laittaisi kaaliin.

Sipulia ja porkkanaa en kaaliin halua. Tulee liikaa mieleen perinteiset suomalaiset kaalikeitot.

Mutta feta, siinä vasta loistava idea kaalin kyytipojaksi!

Ehkä mun curry-vastaisuus johtuu siitä, että olen niin pitkään ollut sille allerginen. Eikä ainakaan vielä kovinkaan moni currymaustettu ruoka ole onnistunut voittamaan mua puolelleen.

Kai se riippuu mausteesta ja sen määrästä, lieventyminen. Mun valkosipuliset ja pippuriset ruuat aina tuppaa vaan olemaan voimakkaamman makuisia mitä pidempään niitä hauduttelen :keijo:

Sipuli, porkkana ja kaali pienen vesimäärän kanssa haudutettuna pannulla on hyvää. Ei mitään suuri määriä nestettä, vaan sen verran ettei vihannekset ruskistu. Hitaalla lämmöllä ja vähän mausteita. Oheeseen valkosipulilla höystettyä kermaviiliä, suolakurkkuja ja normikurkkua :kuola:
Kibaya
Hörhökeijotar

Seuraava

Paluu Murkina