Viikon puheenaiheet

Re: Viikon puheenaiheet

ViestiKirjoittaja Pvi » Ti 09 Elo 2011 12:22

Ison Britannian ja Suomen historia on pikkasen eri. Siellä ei pysty ihon väriin katsoen päättelemään, että onko ihminen maahanmuuttaja, britti vai onko kaverin juuret siirtomaassa.

Voisi sanoa myös että nuoret vihaiset miehet mitä vittua.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ti 09 Elo 2011 12:36

Pvi kirjoitti:Siellä ei pysty ihon väriin katsoen päättelemään, että onko ihminen maahanmuuttaja, britti vai onko kaverin juuret siirtomaassa.

Briteissä ei ihonväri ratkaise "mamu"-statusta. Siellä on paljon eurooppalaisia "valkolaisia" opiskelemassa jiiänee ja ihan yhtälailla he ovat "mamuja".

:epäilevä:

Viha :huoh:
Fundamentalismi :huoh:

:ei:

Ei mulla muuta.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Yabba » Ti 09 Elo 2011 12:57

Triple H kirjoitti:
Emilia kirjoitti:Britit mitä vittua?

Vai mamut mitä vittua?

Tokin, jos päättelyketju on seuraava:
Ammuttu tyyppi oli syntyperäinen britti, tokin olihan hän musta ja huumediileri => stnan mamu
Samoin pääosa mellakoijista on ns. mustaa yhteisöä (jälleen kerran, suurin osa syntyperäisiä brittejä), mutta koska tekevät rikoksia => stnan mamut.

^ Tuo voisi toimia jossain homma-foorumilla, mutta täällä veikkaan että nuo pvin ja kiban kommentit ovat lähempänä totuutta, ja myös antaa kirjoittajistaan vähemmän idiootin kuvan.

Suurempi kysymys ei siis ole, miten mamujen maahantuloa pitäisi rajoittaa tai niistä pitäisi päästä eroon, vaan siinä miten estetään syrjäytyminen ja ahdistuminen joka johtaa tuollaisiin tapahtumiin ja tuollainen asenne kuin sinulla on... noh, sehän on yksi niistä suurimmista, jotka sitä aiheuttaa.

Mutta jooh, minähän olen "vihervasemmistososialisti" ja kaikkea muuta...
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"
Yabba

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ti 09 Elo 2011 15:26

Toinen vivasosialisti täällä terve. :hei:
Valkoihoinen työväenluokkainen "perusenglantilainenhan" (lyheneeks tää sit muotoon perse?) ei varmaan osaa mellakoida ja hajottaa paikkoja lainkaan (ainiin, jalkapallo). Moiset taidot luonnistuvat vain tummaihoisilta.

Miten sä Tripla edes jaksat käydä täällä, kun ei kukaan oo sun kanssa koskaan mistään samaa mieltä? Ilmeisesti se provoaminen vaan on niin kivaa.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Triple H » Ti 09 Elo 2011 15:29

Eli riehujat eivät voi edes vetää maahanmuuttajakorttia esille. Ainut puolustus on ihonväri ja persaukisuus, joka on tietenkin 100% yhteiskunnan syytä. Ei ihmekään, että uutisointi on mitä on, koska nykyään tulee heti rasisti-syytöksiä, jos mainitaan samassa viestissä musta iho ja rikollisuus.

Mun asenteestahan se on kiinni, että mustat riehuu Lontoossa. Veikkaan että olet käynyt homma-foorumilla enemmän tai yhtä paljon kuin minä.

Ja kyllä tiedän, että täällä tulee turpaan, jos on vähänkään poikkeava mielipide, mutta syytönhän mä siihen olen, että vanhalta fordelta tuli rajoitetusti tyyppejä tänne.

Edit. Haha Lyyra veti pohjat. Puhut kaikkien puolesta ja syytät minua provoksi.
Vastuu painaa.

Käpykangas do you miss me?

Jumalan edessä olemme kaikki savolaisia -Piispa Wille Riekkinen
Triple H

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ti 09 Elo 2011 15:36

Triple H kirjoitti:
Ja kyllä tiedän, että täällä tulee turpaan, jos on vähänkään poikkeava mielipide, mutta syytönhän mä siihen olen, että vanhalta fordelta tuli rajoitetusti tyyppejä tänne.

Olet väärässä. Kyllä se on ihan vain siitä miten sen mielipiteensä ilmaisee. Kyllä täälläkin on oikeus ajatella eri tavalla. Ja ajatellaankin, mutta toiset osaavat ilmaista itseään olematta provokatiivisia. Kenenkään toisen nettikieli ei ole täällä niin "junttia" (pardon my french) kuin sun. Vittu, paska, perse, neekeri. Siinä ehkä ne sun kielivaraston useimmiten tällä foorumilla käytetyt ilmaukset. Niinjoo. Kuin myös, tiukkapipot ja herneet nenässä. Menikö oikein vai unohdinko jotain?

Eiköhän siihen yleX-foorumin jälkeiseen katoon ollut useampiakin syitä. Kyllä sielläkin puhuttiin, ettei saanut olla erimieltä.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ti 09 Elo 2011 15:36

Joskus saattaisi olla virkistävää kuulla perussuomalaisten määritelmä rasismille. Koska mikään ei ole ikinä rasismia. Mikä sitten olisi?
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ti 09 Elo 2011 15:39

Triple H kirjoitti:Edit. Haha Lyyra veti pohjat. Puhut kaikkien puolesta ja syytät minua provoksi.

:sori: Sanon vaan mitä näen.

Ja onko joku muka syyttänyt täällä sua Englannin mellakoista? Mä veikkaan, että oot lukenut näitä uutisia just sen verran kuin mäkin, ja vetänyt hätäiset johtopäätökset parista tummaihoisten mellakoitsijoiden kuvasta. Johtopäätöksiä on aina helppo vetää, mutta toinen juttu on, että onko niillä mitään todellisuuspohjaa. Sun on ihan turha alkaa täällä marttyyriä leikkimään, kun kukaan ei oo syyttänyt sua mistään. Jokainen on oikeutettu mielipiteeseensä, mutta en mäkään menis hommaforumille tieten tahtoen huuteleen, että peace love and understanding. :töktök:

PS. Kib & Pascal :femmat:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Triple H » Ti 09 Elo 2011 15:44

Mielipiteen voi tosiaan ilmaista monella tavalla. Voi joko antaa asioiden riidellä tai sitten voi hyökätä henkilökohtaisesti.
Vastuu painaa.

Triple H

ViestiKirjoittaja Tr*ina » Ti 09 Elo 2011 19:38

Minä veikkaan että tuossa on taustalla nykyinen maailmantilanne (talouspoliittinen sekasorto ja epävarmuus), jännitteet nyt vain sattuvat purkautumaan tätä kautta Lontoossa.

Minä veikkaan, että taustalla on raju yhteiskunnallinen epätasa-arvo, luokkaerot ja hierarkia. Britannia on järkyttävän epätasa-arvoinen yhteiskunta.

Itse näen Lontoon mellakoissa jopa yhteyden News of the World -skandaaliin. Raha ja valta puuhailevat aivan omiaan kulisseissa ja viilaavat tavallista rahvasta silmään minkä ehtivät.

Itsekin olen seurannut järkyttyneenä Lontoon tapahtumia. Ehkä se vaan on niin, että askel sivistyneestä ihmisestä villipedoksi on lyhyt ja arvaamaton. Kun kulissit romahtavat, se on menoa!
Juha Mieto: "Onnellisuus syntyy vuodenaikojen tarkkailusta."
Tr*ina

ViestiKirjoittaja Emilia » Ti 09 Elo 2011 19:44

Uutisointi tässä asiassa on ollut jokseen kummallista. Esimerkiksi lause "Mellakat saivat alkunsa torstaina, kun poliisi ampui pieleen menneessä pidätyksessä kuoliaaksi tottenhamilaisen mustan perheenisän." (lainaus iltalehden sivuilta, mutta kadotin sen linkin tai muuttivat uutista, koska en enää löydä sitä..) on esiintynyt useammassakin lukemassani (suomalaisessa media)jutussa. Ei mitään mainintaa siitä, että tuo perheenisä oli huumediileri, joka uhkasi poliisia aseella, mahdollisesti jopa ampui. :O: (edit. tutkimusten mukaan poliisia kohden ammuttu luoti oli poliisin aseesta..) Eihän missään väitetä, etteikö vähän lain tuolla puolen liikkuvakin voisi olla muutoin hyvä isä. Hyvyydestä / huonoudesta ei toisaalta olekaan mitään puhuttu... Rasittaa, ettei oikein mistään löydy nykyään faktat tiskiin objektiivisesti lyövää uutisointia asioista, vaan aina on taustalla jonkun valmis ja ties mihin suuntaan värittynyt mielipide.

Toki siis surullista ja voi olla, että tuo perheenisä ammuttiin hätävarjelun liioitteluna tai mistä tietää, vaikka poliisin henkilökohtaisista syistäkin. Kukaan ei varmaan kiellä, etteikö poliisikin voinut olla rasisti ja ampua vain siksi, että otti niin sikana päähän tuo Duggan. Aika ja tutkimukset näyttänee, mitä todella tapahtui.

Yksittäistä syytä tällaiselle hulluudelle on varmaan mahdotonta löytää eikä tarvitsekaan. Yabban linjoilla tuossa, että nykyinen taloustilanne ja muu perseily ovat omiaan aiheuttamaan kalabaliikkia. Syrjäytyminen on myös yksi merkittävä syy ainakin joidenkin asiantuntijoiden mielestä. En ehkä koskaan tule täysin ymmärtämään sitä, mikä tuossa linkin artikkelissa mainitaan eli:

"Kysymme, miten nämä ihmiset voivat hyökätä omaa yhteisöään vastaan? Mutta nuoret vastaisivat 'helposti', koska he eivät tunne kuuluvansa siihen."
"Yhteisöllä, he sanoisivat, ei ole mitään tarjottavaa heille. He ovat vuosien ajan tunteneet ajautuneensa irralleen yhteiskunnan rakenteista"

Tuosta jää vain olo, että "koska mä en saa, ni ei noilla muillakaan saa olla mitään! :nirppa:" vinkuvinkuyhyykyynel. Sen nyt sentään tajuan, että ottaa päähän olla yhteiskunnan ulkopuolelle jääneenä ja toivottomassa tilanteessa, mutta että pitää sitten tuhota se ympäristö kaikilta. :hämillään: Anteeks nyt vain mutta ei kyl heru multa mitään sympatioita juuri noille syrjäytyneille nuorille. Ei tarvitse haluta takaisin yhteiskunnan jäseneksi mutta ei tarvii myöskään ruveta anarkisoimaan kaikkia muita. :kaulin: Jos taas tahtoisivat takaisin mukaan oravanpyörään, keinoja luulisi olevan muitakin kuin tuollainen koko kaupungin tuhoaminen. Yksikin näistä pelleistä oli sitä mieltä, että koska ei ole rahaa eikä työtä ja nyt kun kaikki muutkin varastavat hylätyistä kaupoista, voi hänkin viedä mukanaan mitä haluaa. Tyyppi oli kävellyt pois syli täynnä viskiä ja muita alkojuomia. :jaaha: Edelleen sori - tuollaiset luovuttajat eivät saa multa sympatioita.

Dugganin tapaus taisikin olla vain tekosyy näille riehujille. Surettaa niiden puolesta, jotka oikeasti olivat rauhanomaisesti vastustamassa poliisiväkivaltaa ja odottamassa vastauksia tapahtuneeseen. Toivottavaa olisi edes se, että Britanniassa ja EU:ssa ja joka paikassa alettaisiin tämän jälkeen miettiä oikeita keinoja ehkäistä syrjäytymistä. Luokka-ajattelusta nyt ainakin ensimmäiseksi olisi hyvä päästä eroon.

Tapaus on selvästi herättänyt sisäisen konservatiivini. :hullu: Kääk.

No, tuossa ehtikin Trina jo välissä tiivistämään aika hyvin. :hullu:
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Emilia

ViestiKirjoittaja Tr*ina » Ti 09 Elo 2011 20:13

Tuosta jää vain olo, että "koska mä en saa, ni ei noilla muillakaan saa olla mitään! " vinkuvinkuyhyykyynel. Sen nyt sentään tajuan, että ottaa päähän olla yhteiskunnan ulkopuolelle jääneenä ja toivottomassa tilanteessa, mutta että pitää sitten tuhota se ympäristö kaikilta. Anteeks nyt vain mutta ei kyl heru multa mitään sympatioita juuri noille syrjäytyneille nuorille. Ei tarvitse haluta takaisin yhteiskunnan jäseneksi mutta ei tarvii myöskään ruveta anarkisoimaan kaikkia muita. Jos taas tahtoisivat takaisin mukaan oravanpyörään, keinoja luulisi olevan muitakin kuin tuollainen koko kaupungin tuhoaminen.

Mä uskon, että Englannissa monella työläistaustan nuorella on todella vaikea päästä elämässä eteen päin. Ensinnäkin opiskelu. Englannissahan yliopistot on maksullisia ja ne lukukausimaksut on ihan järkyttäviä. Englannissa yhteiskunnallinen asema todellakin periytyy.

Ja sitten vielä asuminen. Edes akateemisen alan ihmisillä ei ole varaa asua vuokralla omassa taloudessaan. Monet opettajat esimerkiksi joutuu asumaan Lontoossa kimppakämpissä - jopa jakamaan huoneen. Miksi? Siksi että maailman rikkauksien keskityttyä Lontooseen, Lontoon hintataso on noussut järkyttävän korkeaksi.

Lontoo ei itse asiassa ole kauhean kaukana kolmannesta maailmasta, jos ajattelee varallisuuden jakautumisen ilmiöitä.

Kun katselin Britannian pääministerin tomeraa puhetta, niin kyllä mua kiukutti. Miten se kehtaakin käyttää nuorisomellakoita hyväkseen puhdistakseen oman maineensa!
Tr*ina

ViestiKirjoittaja Yabba » Ti 09 Elo 2011 20:27

Triple H kirjoitti:Eli riehujat eivät voi edes vetää maahanmuuttajakorttia esille. Ainut puolustus on ihonväri ja persaukisuus, joka on tietenkin 100% yhteiskunnan syytä. Ei ihmekään, että uutisointi on mitä on, koska nykyään tulee heti rasisti-syytöksiä, jos mainitaan samassa viestissä musta iho ja rikollisuus.
Sanoinko minä ettei joukossa voisi olla mamuja? En. Sanoinko minä etteivät ne voi sitäkin korttia mainita? En. Minä vain sanoin että sitä tuolla tuskin vedetään esiin, vaan luultavasti on juurikin se "vihaiset nuoret miehet" josta pvi mainitsi.

Muutenkin, tämä ns. "neekerimamupolitiikka" on enemmän meidän skandinaavien ja mannereurooppalaisten juttu kuin brittien. Jos briteissä nyt satutaan mamupolitiikasta puhumaan, niin silloin puhutaan enemmän kaukoitä/aasialaisista (intialaisista, nepalilaisista, burmalaisista, etc) ja islamisteista (iran, irak, afganistan, ...), eli porukasta, jonka väritys on lähempänä kuparia kuin mustaa. Tämä tosin saattaa johtua siitä, että suurin osa afrikkaa oli pitkään brittien vallan alla, ja edelleenkin taitaa jonkin verran olla nimellisesti kuningatar Elisabethin alaisuudessa (vrt. Kanada, Australia, Uusi-Seelanti, Bahama).

Mun asenteestahan se on kiinni, että mustat riehuu Lontoossa. Veikkaan että olet käynyt homma-foorumilla enemmän tai yhtä paljon kuin minä.
Sanoinko minä että sinä olet homma-foorumilainen? Totesin vain, että siellä sinun viestejäsi varmaan arvostettaisiin enemmän kuin täällä. Tai oikeastaan missä tahansa muualla, missä keskustelua käydään "enemmistö" mentaliteetilla "mamuissa itsessään se kaikki vika on eikä suinkaan siinä miten me mamuja kohtelemme." Tällä foorumilla kun tuntuu olevan enemmänkin vallalla vähemmistön propaganda-asenne "vika ei ole mamuissa, vaan enemmänkin kantaväestön asenteessa mamuja kohtaan." Mutta tosin... anteeksi, taisin nyt provota kuten Lyyra aiemmin.

Ja kyllä, saat kyllä oikein mielelläsi provota ja hyökätä omilla "mamukriittisillä" mielipiteilläsi, mutta olisitko niin ystävällinen että perustelisit kantaasi jollain muullakin kuin kuvilla? Esimerkiksi vaikka lehtijutulla (mielellään kansainvälisestä mediasta, koska onhan jo nostettu valitukset, että suomen mediat sensuroivat "mellakkauutisointia"), ei luulisi olevan hankalaa.

Tr*ina kirjoitti: Minä veikkaan että tuossa on taustalla nykyinen maailmantilanne (talouspoliittinen sekasorto ja epävarmuus), jännitteet nyt vain sattuvat purkautumaan tätä kautta Lontoossa.
Minä veikkaan, että taustalla on raju yhteiskunnallinen epätasa-arvo, luokkaerot ja hierarkia. Britannia on järkyttävän epätasa-arvoinen yhteiskunta.
Juuh, siihen lopputulokseen minäkin olen tullut, nyt tarkemmin puuhaan (muustakin kuin ylen tv/radio uutisista) tutustuneena.
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"
Yabba

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ti 09 Elo 2011 20:35

Mä uskon, että Englannissa monella työläistaustan nuorella on todella vaikea päästä elämässä eteen päin. Ensinnäkin opiskelu. Englannissahan yliopistot on maksullisia ja ne lukukausimaksut on ihan järkyttäviä. Englannissa yhteiskunnallinen asema todellakin periytyy.

Sepä siinä just on, että kaikilla ei niitä keinoja ole liittyä oravanpyörään. Lukukausimaksut kallistuivat juuri (muistatte varmaan taannoiset opiskelijamielenosoitukset), ja jos isä ei ole suurinpiirtein luokkaa Charles, Prince of Wales, niin ei siinä paljon Oxfordiin lähdetä lääkikseen.

"Kysymme, miten nämä ihmiset voivat hyökätä omaa yhteisöään vastaan? Mutta nuoret vastaisivat 'helposti', koska he eivät tunne kuuluvansa siihen."
"Yhteisöllä, he sanoisivat, ei ole mitään tarjottavaa heille. He ovat vuosien ajan tunteneet ajautuneensa irralleen yhteiskunnan rakenteista"

Jos kokee, ettei ole mitään yhteisöä mihin kuulua, niin miten siihen sitten voi liittyäkään? :sori:

vinkuvinkuyhyykyynel.

Hemmetin reilu kommentti. :peukut:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Emilia » Ti 09 Elo 2011 21:01

Lyyra kirjoitti:
vinkuvinkuyhyykyynel.

Hemmetin reilu kommentti. :peukut:

Eiks ollutki? :aukku:
Kiva, että tartuit nimenomaan tuohon. Eihän siinä kommentissa juuri muuta sanottukaan.

*

Rähinöinnin syy lienee melko selvä kaikille mutta epäkohtiin puuttuminen, niistä valittaminen, niiden korjaaminen ja poistaminen pitäisi silti pystyä hoitamaan muilla keinoin. En mäkään hyväksy, että joku yläluokkainen pääministeri käy tässä nyt omaa poliittista imagoaan puhdistamaan vähempiosaisten kustannuksella. En kuitenkaan usko, että noista mekkaloista on ainakaan näille mekkaloitsijoille yhtään mitään hyötyä. Toisinaan voi kovat keinot olla ainoa vaihtoehto mutta en hyväksy tällaistä toimintaa siltikään.

Aina on vaihtoehto.
Emilia

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ti 09 Elo 2011 22:53

Ei nää ryöstelijät ainakaan fiksuimmasta päästä tainneet olla: iPhoneja myytävänä. :keijopeukku:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Tr*ina » Ti 09 Elo 2011 22:57

Nuoriso on epäilemättä nauttinut saamastaan vallantunteesta. Poliiseja on ollut niin vähän, että heillä ei ollut mitään puuttumista rähinöintiin. Pidätyksiä ei pystytty tekemään, koska yksi pidätys olisi sitonut kolme poliisia.

Ehkä kaikkea ei tarvitse niin kauheasti psykologisoidakaan. Nuoriso on yleensä räjähdysherkkää materiaalia. Pahoin pelkään, että itsekin olisin ollut rähinöimässä, jos olisin ollut teini Lontoon lähiössä. Kaaostilassa on jotain kiihottavaa.
Tr*ina

ViestiKirjoittaja Triple H » Ti 09 Elo 2011 23:11

Mun alkuperäinen viesti oli epäilys. Epäilyksieni vahvistukseksi heitin kuvia. Myönnän ettei Brittihistoria ole kovin hyvin hallussa. Oma historiakiinnostukseni sijoittuu pääasiassa huomattavasti vanhempiin tapahtumiin sekä maailmansotiin. Maailmansotia ympäröineet tapahtumat ovat jääneet vähemmälle lukemiselle.

Mä oon monena päivänä kauhistellut, miten sivistyneenä valtiona sekä yhteiskuntana pitämäni, Britit alkavat mellakoimaan kuolleen huumediilerin takia. Sitten YLEn uutisissa sitten osui silmiin:
Levottomuuksista kärsineet Tottenham, Brixton ja Hackney kuuluvat Lontoon köyhimpiin alueisiin, joissa työttömyys on korkealla. Alueilla on aikasemminkin ollut yhteenottoja mustien nuorten ja poliisin välillä.
http://m.yle.fi/w/uutiset/ulkomaat/ns-yduu-3-2776699
Googlettelin uutisia ja silmiin osui huomattavan paljon tummaihoisia mellakoijia rötöstelemässä. Totesin ettei ole ainakaan pääosissa kantaväestö ja heitin ilmoille mieleen piirtyneitä tulevaisuuden näkymiä. Oletin että kyseessä on ensimmäisen, toisen tai kolmannen polven maahanmuuttajia. Suomella ei ole ollut siirtomaita, joten tänne saadaan rotumellakoita vain maahanmuuton avulla. Mun mielestä uutisoinnista on jäänyt todella epäselvä kuva siitä, kuka mellakoi ja miksi.

Itse en hyväksy, enkä tule koskaan hyväksymään tuollaista omaisuuden järjestelmällistä tuhoamista, silmitöntä väkivaltaa, enkä etenkään poliisien vahingoittamista. Väkivalta kuuluu kamppailulajeihin, viihdeteollisuuteen sekä ääritapauksissa itsepuolustukseen tai yleisen turvallisuuden turvaamiseksi.

Mun sympatiat on noiden väkivaltaisten mellakoiden takia kärsivien sivullisten sekä järjestystä ylläpitävän poliisin puolella. Näin olisi myös Suomessa, jos Suomen syrjäytyneet työttömät alkaisivat mellakoimaan.
Vastuu painaa.

Triple H

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ti 09 Elo 2011 23:27

Emilia kirjoitti:
Aina on vaihtoehto.

On, mutta useimmiten umpikujatilanteessa sen näkeminen voi olla todella hankalaa.
Syrjäytyneen nuoren tai aikuisen ei ole niin helppoa "hypätä takaisin oravanpyörään", vaikka halua löytyisikin. En nyt halua kuulostaa siltä, että puolustan levottomuuksia tai väkivaltaa, en todella, mutta jollain tasolla ymmärrän heidän tuskaansa.
Kun ei ole rahaa, että voisi käydä jotain koulua, että saisi edes jotain työtä, ei siitä omaa asennetta muuttamalla tai halua lisäämällä vain ponkaista pystyyn. Briteillä sattuu olemaan (muistaakseni) vielä vähän heikompi sosiaaliturva mitä esim. meillä on. Meillä järjestetään kaikenmaailman kursseja ja sessioita, joilla pyritään auttamaan syrjäytyneitä. Mutta meillä on myös huomattavasti vähemmän porukkaa. Ja pienempi luokkajako.

Triple H kirjoitti:Itse en hyväksy, enkä tule koskaan hyväksymään tuollaista omaisuuden järjestelmällistä tuhoamista, silmitöntä väkivaltaa, enkä etenkään poliisien vahingoittamista. Väkivalta kuuluu kamppailulajeihin, viihdeteollisuuteen sekä ääritapauksissa itsepuolustukseen tai yleisen turvallisuuden turvaamiseksi.

Mun sympatiat on noiden väkivaltaisten mellakoiden takia kärsivien sivullisten sekä järjestystä ylläpitävän poliisin puolella. Näin olisi myös Suomessa, jos Suomen syrjäytyneet työttömät alkaisivat mellakoimaan.

En minäkään hyväksy. Mun mielestä väkivalta ei kuulu mihinkään. Väkivalta lisää väkivaltaa. Myönnän etten ymmärrä kamppailulajeja. Toki ne on äärimmäisen tehokasta kunnon kannalta, mutta en silti ymmärrä niitä. Viihteessä se väkivalta on vielä enemmän siellä "en vaan tajua"-osastolla. Miten väkivalta voi olla viihdettä??
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ke 10 Elo 2011 02:33

Tr*ina kirjoitti:Ehkä kaikkea ei tarvitse niin kauheasti psykologisoidakaan. Nuoriso on yleensä räjähdysherkkää materiaalia. Pahoin pelkään, että itsekin olisin ollut rähinöimässä, jos olisin ollut teini Lontoon lähiössä. Kaaostilassa on jotain kiihottavaa.

Tässä on varmasti paljon totta. Erilaisissa poikkeustiloissa mitä omituisimmat vietit nousevat pintaan. Ensinnäkin halutaan tehdä, mitä lauma tekee, sitten halutaan tehdä jotakin jännän väärää kuten varastaminen. Selitys on se, et ku muutki otti näit viskipulloi. Eli oma vastuu ja syyllisyys on helppo pestä pois.

Vastaavaa puhkesi Vancouverissa, kun heidän joukkueensa hävisi Stanley Cupin (NHL:n mestaruuden) Bostonille. Jalkapallo on jo vuosikymmeniä ajanut ihmisiä järjettömiin väkivallantekoihin ja siinäkin lauma suojelee ja se ajatus, että "meitä on aina sorrettu!". Yksilö, joka kokee tulleensa aina sorretuksi päättelee, että hänellä on oikeus tehdä mitä tahansa.
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja Dnd » Ke 10 Elo 2011 03:15

Vanha patu menee sammuttamaan roskista ja nämä riehuvat apinat, (joita sais ampua kovilla kun tämmöistä tekevät), hyppivät ukkelin päällä ja vammat on "huolestuttavia". Toinen tapaus: Verta päästä vuotavalta pojalta varastetaan repun sisältö. Ei voi noita elukoita puolustaa mitenkään. Päässä on oltava pahasti niillä vikaa. :kiro:

Muoks: Ja huumediilerin ampuja saattoi pelastaa teollaan useita ihmisiä. Varmaan oisi skeidan lopettanut vaikka väri olisi ollut mikä.
Onko olemassakaan kokonaista totuutta?
Dnd
Outo marsilainen kivi

ViestiKirjoittaja Emilia » To 11 Elo 2011 08:52

Kibaya kirjoitti:
Emilia kirjoitti:
Aina on vaihtoehto.

On, mutta useimmiten umpikujatilanteessa sen näkeminen voi olla todella hankalaa.
Syrjäytyneen nuoren tai aikuisen ei ole niin helppoa "hypätä takaisin oravanpyörään", vaikka halua löytyisikin. En nyt halua kuulostaa siltä, että puolustan levottomuuksia tai väkivaltaa, en todella, mutta jollain tasolla ymmärrän heidän tuskaansa.
Kun ei ole rahaa, että voisi käydä jotain koulua, että saisi edes jotain työtä, ei siitä omaa asennetta muuttamalla tai halua lisäämällä vain ponkaista pystyyn. Briteillä sattuu olemaan (muistaakseni) vielä vähän heikompi sosiaaliturva mitä esim. meillä on. Meillä järjestetään kaikenmaailman kursseja ja sessioita, joilla pyritään auttamaan syrjäytyneitä. Mutta meillä on myös huomattavasti vähemmän porukkaa. Ja pienempi luokkajako.

Korjatkaa, jos olen väärässä mutta Englannissakin on käsittääksen verovaroin ylläpidettävä peruskoulusysteemi, jossa oppilaan lusivat lähes täysi-ikään asti. Eliittiyliopistojen lisäksi maassa on muitakin korkeakouluja, joissa voi opiskella eikä lukukausimaksuja tarvitse maksaa edes heti vaan voi lainata rahan ja maksaa, kun valmistuu ja menee töihin. Toki taannoinen lukukausimaksujen nosto on syvältä. Ihan jenkkityyliin ei olla kuitenkaan Briteissäkään menty. Ilmainen korkeakoulututkinto taitaa olla vain Pohjoismaissa? Tällä hetkellä varmaan vähän joka maassa kouluttamaton väki (joka yleensä on - jopa suomessa - alemmista tulo- tai yhteiskuntaluokista kotoisin olevaa) on ilman duunia ja yleisesti vähän kaikki ovat tyytymättömiä.

Väittäisin edelleen, että on vaihtoehto sille, että istuu perse homeessa kotona ja sopivan tilaisuuden tullen lähtee tuhoamaan muiden ihmisten omalla ahkeruudellaan rakentamat kodit ja kaupat. Samalla halvaannutetaan ne vähäisetkin mahdolliset työpaikat omilta huudeilta. Toivottamassa tilanteessa on varmasti vaikea nähdä mitään vaihtoehtoja mutta pienistä valinnoista kaikki lähtee. Se on se, mitä mä en ole käsittänyt enkä käsitä. Mieltään voi osoittaa muillakin tavoin.

En siis sano, etteivät nuo ihmiset olisi oikeutettuja tyytymättömyyteen mutta heidän keinonsa osoittaa se on ollut täysin väärä.

"Tie maailmanrauhaan alkaa yksittäisten ihmisten sydämistä"
-Dalai Lama

Peace!

ps.
Kibaya kirjoitti:En nyt halua kuulostaa siltä, että puolustan levottomuuksia tai väkivaltaa, en todella, mutta jollain tasolla ymmärrän heidän tuskaansa.
En usko, että kukaan voisi koskaan kuvitella sun puolustavan väkivaltaa. :hymyhali:
Emilia

ViestiKirjoittaja LazyBastard » To 11 Elo 2011 11:00

Emilia kirjoitti:
Korjatkaa, jos olen väärässä mutta Englannissakin on käsittääksen verovaroin ylläpidettävä peruskoulusysteemi, jossa oppilaan lusivat lähes täysi-ikään asti.

Englannin päättäjät eivät ikimaailmassa pistäisi lapsiaan julkiseen kouluun, se kertoo jo paljon niiden tasosta. Englanti on luokkayhteiskunta ihan eri tavalla kuin Suomi, ylemmät luokat ovat täysin eristyksissä alemmista, eikä joku Cameron tiedä yhtään mitään lähiöiden arjesta.Tästä(kin) syystä peruskoulu on hyvä keksintö, siellä ovat yhdessä kaikkien yhteiskuntaluokkien edustajat.

Huolestuttavintahan tässä on se, että tällaisen tapahtuminen oli jo hyvin tiedossa. Nykyhallinto on leikannut rajulla kädellä ohjelmia, joissa näille lähiöiden nuorille järjestettiin toimintaa ja mahdollisuuksia. Tulokset nähdään nyt.

After Haringey council shuts eight of its 13 youth clubs, local teenagers fear boredom will fuel violence between young gang members on the streets of north London.

Anger Over Manchester Youth Centre Closures

Cameronin ratkaisu on luultavasti lisää poliiseja ja pamppua. Niinhän ne ongelmat on ennenkin ratkaistu. :sori:

Laita mihin tahansa nuoria vähävaraisia ihmisiä ilman tekemistä ja mahdollisuuksia ja jotain tällaista yleensä syntyy. Tämä on nähty myös Suomessa. Ihan ilman mamuja. Eikä tässä ole tarkoitus puolustella järjetöntä tuhoamista vaan lähinnä osoittaa, ettei se tapahdu missään tyhjiössä yllättäen ja pyytämättä.
Et in Arcadia ego.
LazyBastard

ViestiKirjoittaja Lyyra » La 13 Elo 2011 01:47

Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Tr*ina » Su 14 Elo 2011 23:46

LazyBastard kirjoitti:
Emilia kirjoitti:
Huolestuttavintahan tässä on se, että tällaisen tapahtuminen oli jo hyvin tiedossa. Nykyhallinto on leikannut rajulla kädellä ohjelmia, joissa näille lähiöiden nuorille järjestettiin toimintaa ja mahdollisuuksia. Tulokset nähdään nyt.

Lainaan taas Ajantasan uutispuntaria ja Kimmo Jylhämöä. Britanniassa viimeisin hallitus leikkasi valtion budjetista 20-25% yhdessä vuodessa. Aivan käsittämätöntä!

En myöskään tykkää siitä, että kaduille on pystytetty screenejä, joilla näytetään 24/7 kuvia mellakoitsijoista. Kuka muistaa vastaavanlaista syyllisten/rikoksesta epäiltyjen jahtia ja häpäisyä minkään muun rikoksen yhteydessä?

News of the World -skandaali painuu vakaan varmasti unholaan... Jertta Blomstedtin loistava kolumni Ykkösaamusta:
http://yle.fi/radio1/asia/ykkosaamun_ko ... 31101.html
Tr*ina

EdellinenSeuraava

Paluu Uutiset ja Sä