Kakkua! Piirakkaa! Pullaa! Muffinssia! Keksiä!

Re: Kakkua! Piirakkaa! Pullaa! Muffinssia! Keksiä!

ViestiKirjoittaja skray » Ti 28 Kesä 2011 12:24

Unohdin kai tänne tulla kertomaan, että olipas kyllä hyvä puolukkapiirakka. Omaan makuuni sopivasti ihan vähän vähemmän olisin voinu laittaa puolukkaa, mutta tiedänpähän ensi kerralla. :)
Niinpä, ensi kerralla. Aion tehdä piirakkaa uudestaanki. :hymyhali:
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja theia » Ti 28 Kesä 2011 13:05

Ei kellään sattuisi olemaan hyväksi todettua juustokakun ohjetta? Mä muistelin tehneeni joskus jotain mango-juustokakkua, mutta nopealla googeloimisella en kyllä löytänyt mitään sellaista sopivaa ohjetta. Ja sitten muistin teidät :lanppu:

Toki maku kun maku käy.
diamonds in the trees pentagrams in the night sky
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ti 28 Kesä 2011 13:16

Mulla on hyvä perusjuustokakun ohje, mutta siihen ei tuu mitään kuorrutusta (paitsi creme fraiche), joten sen joutuu sit improamaan itse. Voin laittaa sen tänne jahka pääsen kotiin.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja theia » Ti 28 Kesä 2011 13:43

Joo! Se kuulostaa just sellaseelta mitä etin :D Kiiiitooos :D
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ti 28 Kesä 2011 15:33

Apua mä kirjotin tän kokonaan valmiiksi ja sit yhtäkkiä kone alko vammaileen jotain, laittoi capsit päälle kokonaan (enkä meinannut saada niitä pois) eikä esikatselutoiminto antanutkaan esikatselua vaan tyhjäsi koko tekstikentän. :pillitys:

Yritetääs uudestaan. :huoh:

Eli tällä ohjeella tulee tuota täytettä aika vähän (piirakkavuokaan sopivasti), joten jos haluaa korkeamman kakun (esim. korkeareunaisessa irtopohjavuoassa), niin kannattaa varmaan kokeilla täytteen tuplaamista.

Juustokakku

Pohja

14 Digestive-keksiä
0,5 dl sokeria
1,5 tl kanelia
60 g sulaa voita (tai margariinia, jos nyt väkisin haluaa. kannattaa sulattaa vähän ylimääräistä, että saa vuoan voideltua)

Täyte

250 g Philadelphia-juustoa
1 dl sokeria
2 kananmunaa
1 rkl vehnäjauhoja
1 tl vanilliini-/vaniljasokeria
puolikkaan sitruunan mehu

Kuorrutus

1 dl crème fraichea

Valmistus

1. Voitele vuoka. Murenna keksit ja sekoita joukkoon sokeri, kaneli ja sula rasva. Painele keksiseos vuoan pohjalle.
2. Sekoita juusto ja sokeri keskenään. Erota kananmunan keltuaiset valkuaisista, ja sekoita keltuaiset juustoseokseen.
3. Vatkaa valkuaiset kovaksi vaahdoksi. Lisää jauhot, vanilliini-/vaniljasokeri, sitruunamehu, ja viimeisenä vatkatut valkuaiset juusto-keltuaisseokseen.
4. Kaada seos vuokaan pohjan päälle ja paista 175 °C:ssa n. 50 minuuttia.
5. Anna kakun jäähtyä.
6. Levitä crème fraiche tasaisesti kakun päälle ja syö äkkiä pois.

Kakku on parhaimmillaan kylmänä. Jos on tarvetta, kakun voi pakastaa ilman kuorrutusta. Sulatus n. puoli tuntia ennen tarjoilua.

Täytteen tuplaaminen vaikuttaa varmaankin paistoaikaan jonkun verran, mutta en tiedä tarkkaa aikaa, kun en ole koskaan kokeillut. Lisäksi, jos tekee isomman kakun ja pakastaa, sulatusta lienee parempi vähän aikaistaa... Crème fraiche -kuorrutuksen voi varmasti korvata vaikka mangopiltillä, jos haluaa mangokakun. Meillä tää kakku on ollut suurhitti omatekoisen (ei liian makean) mustaherukkahillon kanssa. :kuola:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ti 28 Kesä 2011 18:36

Mä olen vetänyt pitkään juustokakun kanssa hyydykelinjaa.

Pohja on pitkälti sama mitä Lyyralla.
Sillä erolla, ettei tule kanelia eikä sokeria :keijo:

1/2 pakettia digestivejä
100g pehmeää voita

Keksit murskataan ja mörssätään yhteen voin kanssa.
Seos levitetään irtopohjavuokaan leivinpaperin päälle tasaisesti. Tykkään myös taputella, jolloin pohja kiinteytyy kunnolla.
Halutessaan pohjan voi laittaa tekeytymään kylmään. Pakastin tai jääkaappi, kumpaan tahtoo.

2 dl kermaa
1 prk tuorejuustoa
(voi myös halutessaan käyttää rahkaa lisänä tai korvaamaan kermavaahtoa, sitä tulee 1 prk [en suosittele rasvatonta vetistä litkua, koska täyte vettyy silloin])
3 rkl sitruunanmehua
1/2 dl sokeria
1 tl vaniljasokeria
4 liivatelehteä

Liivatteet laitetaan likoamaan kylmäänveteen. Sen jälkeen vatkataan kerma vaahdoksi. Sitten toisessa kipossa sekoitetaan tuorejuusto ja muut aineet (ei liivatteita :töktök: ).
Nostellaan kermavaahto tuorejuustokippoon varovasti.
Liivate lasketaan norona seoksen joukkoon ja sekoitetaan samalla kunnolla.
Humpsautetaan taikina vuokaan pohjan päälle ja tasoitetaan suht' tasaiseksi.
Kakku pistetään jääkaappiin tekeytymään. Jos pitää jääkaapissaan voimakkaan tuoksun omaavia tuotteita, kannattaa pistää päälle kelmu.

Annetaan olla 3-4 tuntia (kai se vähemmälläkin hyytyy, en ole kokeillut) tai yön yli.

4dl mangososetta (= 2 pilttipurkkia)
4 liivalehteä
3 rkl kuumaa vettä tai lämmitettyä sitruunamehua

Laitetaan liivatteet taas makoilemaan kylmään veteen.
Poistetaan mangosose pakkauksistaan.
Sekoitetaan hieman.
Nostetaan kakku esille :keijo:
Sulatetaan liivatteet samalla tavalla kuumaan veteen/sitruunamehuun.
Kaadetaan tooooodella hitaasti ja varovasti mangososeen sekaan samalla todella vimmatulla sekoittamisella, ettei klimppiydy. (t. ostan usein varasoseet- :keijo: )
Klimppiytymätön seos lisätään nopeasti kakun päälle. Tasoitetaan. Laitetaan vielä 30-60min ajaksi hyytymään sinne kaappiin.
Koristellaan ja valmis!
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja kermit » Ti 28 Kesä 2011 19:07

Lyyra kirjoitti:Apua mä kirjotin tän kokonaan valmiiksi ja sit yhtäkkiä kone alko vammaileen jotain, laittoi capsit päälle kokonaan (enkä meinannut saada niitä pois) eikä esikatselutoiminto antanutkaan esikatselua vaan tyhjäsi koko tekstikentän. :pillitys:

Mun työkoneeni tykkää tehdä samantyyppistä. Parhaiten tunnistan tilanteen siitä, että nuolinäppäin liikuttaa kursoria ja samalla valitsee. Mycket rasittava. Työkoneessani se ratkeaa painamalla shiftiä pohjaan melko pitkään, siis sekuntitolkulla.

Mutta että jatkakaa aiheesta, kiitos.
I'm not your type. I'm not inflatable.
kermit

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ti 28 Kesä 2011 19:16

Kibaya kirjoitti:Mä olen vetänyt pitkään juustokakun kanssa hyydykelinjaa.

Nää on näitä koulukuntaeroja. Hyydykekakku on ihan ok, mutta ei sitä kyllä juustokakuksi voi kutsua. :nirppa: :P
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ti 28 Kesä 2011 19:24

Lyyra kirjoitti:
Kibaya kirjoitti:Mä olen vetänyt pitkään juustokakun kanssa hyydykelinjaa.

Nää on näitä koulukuntaeroja. Hyydykekakku on ihan ok, mutta ei sitä kyllä juustokakuksi voi kutsua. :nirppa: :P

Niin on.
Niitä uunissa paistettuja juustokakkuja vaivaa lähestulkoon aina se kitalakeen tarttuminen :nirppa:
Herkän oksennusrefleksin kanssa se on jännittävää yrittää syödä semmosta ja olla yökkimättä :keijo:
Suositellaan tapahtuvaksi suku- tai muuten vain high profile-juhlissa :keijopeukku:
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja skray » Ke 29 Kesä 2011 12:03

Oon varmaan aiemminki pistänyt tän tänne, mutta tässä se taas on:
Mansikka-limejuustokakku

Toi paistetaan uunissa, enkä mä oo kertaakaan saanu siitä sellasta, että se tarttuis kitalakeen. Oikein hyvää on ollut ja raikastakin.
Keksipohjaan laitan aina muutaman keksin enemmän, ku teen perus irtopohjavuokaan. Vuoka taitaa olla vähän isompi kuin tuossa annettu mitta. Eikä todellakaan tartte olla kaikki Arlaa. :keijo:
skray

ViestiKirjoittaja heartless » Su 10 Heinä 2011 13:05

Kiitokset Aukulle valkosuklaakeksien ohjeesta. Tein niitä eilen ja jumankeuta oli muuten hyviä!! :kuola:
Doors are for people with no imagination.
(Skulduggery Pleasant)
heartless

ViestiKirjoittaja skray » Su 10 Heinä 2011 15:29

Ou nou. Kaikki vaan kehuu aukun keksejä ja nyt tuli sellanen olo, että niitä on tehtävä pikapuoliin. En vaan sais kauheena leivoskella mitään, ku koitan olla herkkulakossa ja suklaa on todella kiellettyjen listalla. :virne:
skray

ViestiKirjoittaja damn » Ma 11 Heinä 2011 14:39

Mä tein kanssa joku viikko sitten Aukun keksejä ja oli ihan tosi hyviä! En nykyään leivo melkein koskaan, mutta näitten kohdalla voisin tehdä poikkeuksen ja tehdä joku kerta uudestaankin :kuola: .
Fail, fail again, fail better.
damn

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Su 17 Heinä 2011 13:03

Kivaa, että keksiresepti kelpaa :D Kannattaa näköjään uhkailla, niin porukka testaileekin noita vaivalla naputeltuja reseptejä :juoni:

Skray, annoskokoa voi aina pienentää ja/tai laittaa osa leipomuksista pakkaseen odottelemaan herkutteluhetkiä. Mä olen joskus lukenut, että pienet repsahdukset on jopa tärkeitä sekä henkisesti että fyysisesti, oli syy lakkoiluun sitten mikä vaan. Tieto on täysin vailla luotettavaa taustatutkimusta, mutta olen vakuuttunut, että se pitää paikkaansa :gay:

Meikäläisen kesä on ollut kyllä yhtä repsahdusten sarjaa :friikki: Armas sohvaperunakaan ei ole valittanut mun leivoskeluista, joten se on lähtenyt vähän lapasesta. Varsinkin nyt, kun pakastin "pitää" tyhjätä vanhoista raaka-aineista, että saa uuden sadon sinne talletettua talven varalle. Eilen rykäisin hetken mielijohteesta raparperi-mansikkapiirakan, kun sattui löytymään sopivasti aineksia kaapeista ja sieltä pakastimesta. Löysin kivan ja helpon ohjeenkin. Voi rökäle. Tuli järkyttävän hyvää :kuola: Meni kahteen pekkaan koko piirakka parissa tunnissa... Vähän kyllä alkoi tehdä jo pahaa loppuvaiheessa :p

Marien raparperi-mansikkapiirakka

Pohja:
150g voita tai margariinia
1 muna
1 dl sokeria
2 dl kaurahiutaleita
2 dl vehnäjauhoja
2 tl leivinjauhetta

Täyte:
4 raparperinvartta
2-3 dl mansikoita
1 muna
1/2 dl sokeria
1 tl vaniljasokeria
1 prk kermaviiliä

Laita huoneenlämpöinen rasva kulhoon. Lisää muna ja sekoita. Yhdistä kuivat aineet keskenään ja lisää rasvan ja munan joukkoon. Sekoita tasaiseksi taikinaksi ja painele leivinpaperilla vuoratun piirakkavuoan pohjalle ja reunoille. Pilko raparperi noin 1/2 cm paksuisiksi viipaleiksi ja levitä tasaisesti pohjan päälle. Viipaloi mansikat ja levitä raparperin päälle. Sekoita kermaviili, muna ja kummatkin sokerit keskenään ja kaada tasaisesti piirakan päälle. Ripottele pinnalle hieman sokeria. Paista 190 asteisessa uunissa noin 25 minuuttia kunnes täyte on hyytynyt. Jäähdytä.

Raparperia ja mansikoita vetelin ihan summissa, luulen, että ainakin mansikoita tuli enemmän kuin ohjeessa. Ja pakkasesta kun otin, en juurikaan jaksanut sulatella (saati viipaloida), vaan sulivat sitten uunissa... Piirakka oli uunissa varmaan 40 minuuttia, silti kermaviilijuttu jäi löysäksi. Luulen, että vetiset mansikat sen aiheutti. En silti aio vähentää mansikoiden määrää, kun teen taas tätä, koska se oli täydellisen makuinen :sydän: Harmi, että raparperit loppuivat, muuten olisin voinut tehdä vaikka tänään toisen mokoman :pahis: _Onneksi_ loppuivat.
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja skray » Pe 12 Elo 2011 11:34

Leivoin eilen mokkaruutuja. Tuli varmaan parhaat mokkaruudut ikinä. :kuola:
skray

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ti 30 Elo 2011 15:17

En ole mikään resepti-ihminen. En vaan koe luontevaksi noudattaa reseptejä :keijo:
Viikonlopun juhlien yksi puheenaihe oli sitten reseptit, kokeilu ja uuden tutkiminen. Meidän äiti ei tykkää yhtään juustokakuista, mutta halusi ehdottomasti kokeilla tehdä elämänsä ensimmäisen juustiksen. Olin apuna ja aika monimutkaisen reseptin toteuttaminen vaatikin lopulta kahta ihmistä nopeutensa vuoksi. Voin sanoa, tuli hyvää suklaa-juustokakkua :kuola:
(niin hyvää, että ne loput tuotiin mun bileisiin :virne: )

Sitten yksi plus yksi ja kaksi ja väänsin pikaisena kakun, vaikka juhlat meni jo :keijo:
Mulla oli ylimääräistä rahkaa, enkä tiennyt mitä sillä teen. Pelkän rahkan syöminen ei innostanut.

Loppputulos:

Summamutikka-kakku :keijo:

Digestive-pohja:
Digestive keksejä n. 14 kpl.
Lusikalla voita tuntuman mukaan.

Täyte:
2 x 2dl kerma
1 iso purkki rahkaa
marjoja oman maun mukaan
sokeria oman maun mukaan
sitruunamehua vähän
6kpl liivatetta

Ensin tein siis rahkan puolet rahkapurkin sisällöstä ja yksi kahden desin kerma vaahdotettuna yhdistettiin ja heitin marjat sekaan. Laiton sokeria sen verran, että oli vähän makeaa mutta ei mitään sokerimössöä. Jäi vähän kirpsakaksi.
Seuraavana päivänä sitten tein pohjan murskaamalla keksit ja lisäämällä voita sillätavalla.. tuntuman mukaan :keijo: Jäi kuitenkin lopulta aika muruseksi, eikä suinkaan kiinteäksi. Ei haittaa :keijo:
Lisäsin valmiiseen rahkaan toisen kermavaahdon (johon unohdin laittaa taas sokeria) ja loput rahkat. Lisäsin lopputulokseen sokeria ja sitruunamehua. Sitruunamehu vei sen inhottavan jälkimaun rahkasta, joten siksi sitä sinne tyrkkäsin.
Tuijoteltuani hetken rahkaa totesin, että ei tässä ketään - tehdään siitä kakku ja levitin digestivet pohjalle, kaivoin liivatteet kaapista ja sulatin ne ne 0.5 dl:ään kuumaa vettä. Sitten vaan liivatteet rahkan joukkoon. Rahkasta tuli oudon näköistä alkuun, mutta seuraavana päivänä se ei enää näyttänyt niin oudolta.

Maku on.. kirpsakka :pepsodent:
Kai siihen voi laittaa lisää sokeria jos haluaa. Mä en halua.
Marjoina mulla on mustikkaa, vadelmaa ja pari mustaherukkaa. Hyvää on.
Ihan oikeesti! Voi olla, että tulen tekemään tuota lisääkin.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ti 30 Elo 2011 22:04

Missä tossa kakussa oli se juusto sit? :riips:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ti 30 Elo 2011 22:54

Niijoo.
Se on jääkaapissa omassa purkissaan edelleen.
Kun tossa oli jo niin paljon materiaalia, niin ei olisi mahtunut enää mitään.
Toi on rahkakakku tai moussekakku tai joku semmonen.
Juustokakku ilman juustoa :keijo:
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ti 30 Elo 2011 23:05

Rahkahyydykekakku?

Ei sillä, ihan hyvältähän tuo kuulostaa. Mietin vaan, että juustokakussa on usein juustoa ja sit tossa ei ollutkaan vaikka sen nimi oli juustokakku. :keijo:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ti 30 Elo 2011 23:15

Lyyra kirjoitti:Rahkahyydykekakku?

Ei sillä, ihan hyvältähän tuo kuulostaa. Mietin vaan, että juustokakussa on usein juustoa ja sit tossa ei ollutkaan vaikka sen nimi oli juustokakku. :keijo:

Siinä on rahkaa ja se hyydykekakku. Eikös se ole rahkahyydykekakku :keijo:
Ei sen nimi ole juustokakku.
Se on summamutikka-kakku.
Koska se on tehty summamutikalla. Heitellään sekaan mitä mieleen tulee ja hyvältä tuntuu.
Jos siinä olis se juusto, niin sen nimi olis varmaan summamutikka-juustokakku :keijo:
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja skray » Ti 06 Syys 2011 09:53

Tekis mieli leipoa. :raps:

Leivoin tässä pari viikkoa sitten Vadelmabrownieita. Hyviä olivat! Eivät liian makeita, vaan juuri sopivia. Koko homman olis varmaan pitäny olla uunissa hetken vähemmän, kun ei jäänyt sellasta browniemaista limaisuutta taikinaan, vaan siitä tuli enemmänki niinku mokkaruutumaista. Hyvää silti ja muutenkin tykkään kuivasta versiosta ilman limaista taikinamaisuutta.

RuokaPirkassa on aika usein ohjeita, jotka on helppo tehdä ja leikkaanki joskus niitä lehdestä talteen, kun en juuri sillä hetkellä jaksa tai viitsi alkaa leipoa/kokkailla.
skray

ViestiKirjoittaja theia » Ti 06 Syys 2011 10:03

skray kirjoitti:RuokaPirkassa on aika usein ohjeita, jotka on helppo tehdä ja leikkaanki joskus niitä lehdestä talteen, kun en juuri sillä hetkellä jaksa tai viitsi alkaa leipoa/kokkailla.

OT, mutta meille ei tuu Pirkka :pillitys:
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ti 06 Syys 2011 10:04

RuokaPirkan saa ilmaiseksi K-kaupasta. :mainos:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Wildchild » Ti 06 Syys 2011 10:06

theia kirjoitti:
skray kirjoitti:RuokaPirkassa on aika usein ohjeita, jotka on helppo tehdä ja leikkaanki joskus niitä lehdestä talteen, kun en juuri sillä hetkellä jaksa tai viitsi alkaa leipoa/kokkailla.

OT, mutta meille ei tuu Pirkka :pillitys:

Pirkka jaetaan nykyisin mainosten mukana jokaiseen talouteen, oli plussa-korttia tai ei. Eli jos
sulla on ovessa mainokset kieltävä-lappunen, et saa myöskään Pirkkaa.
mä annan kaiken ku enempää ei oo, tajuuks sä kuka sun edessä seisoo? :nirppa:
Wildchild
Räppimummo

ViestiKirjoittaja theia » Ti 06 Syys 2011 10:07

Mut meille ei tuu se "normi"Pirkkakaan, missä on NiksiPirkat :pillitys:
theia
Pahvi

EdellinenSeuraava

Paluu Murkina